eitaa logo
سلسبیل معرفت | حسن صادقی
239 دنبال‌کننده
319 عکس
168 ویدیو
21 فایل
✍️پژوهشگر، نویسنده 📚مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 🔵به منظور ترویج معارف، کانال ما را به دوستان خود معرفی و به عضویت در کانال دعوت کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹فرارسیدن هفته دفاع مقدس گرامیباد.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🔴 امام زمان علیه السلام : 🔵 ایران شیعه خانه ماست ما نمیگذاریم سقوط کند. 🌕 ميرزا محمدحسن نائيني در اشغال در جنگ جهاني اول شبي به امام عصر ارواحنا فداه متوسل ميشود و درخواب ميبيند: 🔹 ديواري است به شکل نقشه ايران که شکست برداشته و خم شده و در زير آن تعدادي زن و بچه نشسته اند در همين حال حضرت تشريف مي آورند با انگشتشان ديوار را بلند کرده و ميفرمايند: اينجا شيعه خانه ماست مي شکند خم ميشود خطر هست ولي ما نميگذاريم سقوط کند ما نگهش ميداريم 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺جایگاه مردم در استواری دین، جامعه اسلامی و امنیت همگانی و وظیفه دولت از منظر حضرت علی(ع) 🔵با توجه به اینکه مردم مؤمن ایران اسلامی با تظاهرات و راهپیمایی، اغتشاشات اخیر را محکوم کردند و حمایت خود از نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقدسات اسلامی را بار دیگر نشان دادند، به فرازی از نامه 53 امیرمؤمنان(علیه السلام) به مالک اشتر درباره جایکاه توده مردم و وظیفه دولت اشاره می شود. 🔶امام امیرالمؤمنین(ع) در فرازی در برابر ویژگی‌های خواص جامعه ، برای عموم مردم چند ویژگی بیان می‌کنند: «وَ إِنَّمَا عِمَادُ الدِّينِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ؛ در صورتى كه ستون‏هاى استوار دين، و اجتماعات پرشور مسلمين، و نيروهاى ذخيره دفاعى، عموم مردم مى‏باشند» 🔷بر این اساس، توده مردم دارای این ویژگی‌ها هستند: أ.ستون دین؛ چرا که دین، بیشتر میان توده مردم جریان دارد و عموم مردم غالبا بیشتر از خواص جامعه به دین علاقمند و بدان پایبندند. از این رو،برپایی دین به مردم وابسته است. ب.توده مسلمانان؛ چرا که بیشتر جامعه را تشکیل می‌دهند ج.نیروی عمومی در برابر دشمنان؛ زیرا از سویی توده مردم جمعیت فراوان هستند و از سوی دیگر، علاقه دینی و انگیزه دفاع دارند. 🔶امام (ع) وظیفه کارگزار نسبت به مردم را با توجه به ویژگی‌های یاد شده این‌گونه بیان می‌کنند: «فَلْيَكُنْ صِغْوُكَ لَهُمْ وَ مَيْلُكَ مَعَهُمْ؛ پس به آنها گرايش داشته و اشتياق تو با آنان باشد» «صغو» به معنای میل است. وقتی عموم مردم سه ویژگی یاد شده را دارند، باید دولت به مردم روی آورد و نظر آنان را جلب کند؛ به ویژه در صورتی که رضایت مردم با رضایت خواص تنافی داشت. ♦️این موضوع در قرآن کریم دیده می شود. خدای سبحان پیامبر اکرم (ص) را به همراهی با فقیران مؤمن سفارش می‌کند و از همراهی با خواص جامعه که ثروتمندان هواپرست هستند، باز می‌دارد: «وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً(کهف:28) با كسانى باش كه پروردگار خود را صبح و عصر مى‏خوانند، و تنها رضاى او را مى‏طلبند! و هرگز بخاطر زيورهاى دنيا، چشمان خود را از آنها برمگير! و از كسانى كه قلبشان را از ياد خود غافل ساختيم اطاعت مكن! همانها كه از هواى نفس پيروى كردند، و كارهايشان افراطى است». 🔸 بر اساس روایات شأن نزول، این آیه در باره سلمان، ابو ذر، صهيب، عمار، حباب و ... كه از اصحاب‏ فقير پيامبر بودند، نازل شده است. زيرا افرادى مثل عيينة بن حصين و اقرع بن حابس و ... خدمت پيامبر آمده، عرض كردند يا رسول اللَّه، اين پشمينه پوشان كه از زير بغلشان بوى تعفن بمشام مى‏رسد، از خود دور كن، تا ما به مجلس تو در آييم و ترا در صدر مجلس قرار دهيم، زيرا با بودن آنها ممكن نيست ما نزد تو آييم. هنگامى كه اين آيه نازل شد، پيغمبر آنها را در آخر مسجد، جا داد تا بذكر خدا مشغول شوند و فرمود: ستايش خدايراست كه مرا زنده گذاشت و بمن امر كرد كه با مردانى صبر كنم كه در مرگ و زندگى با آنها هستم. (طبرسى، تفسير مجمع البيان، ج6، ص718) ✍ حسن صادقی ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
YEKNET.IR - zamzameh - shabe 28 safar 1441 - mohamad taheri.mp3
9.91M
🔳 (ص) 🌴من میرم ای فاطمه جان 🌴پشت خونه‌ات هیزم میارن 🎤 ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
مداحی آنلاین - ای قلبی یاره زینبیم - مهدی رسولی.mp3
4.7M
🔳 (ع) 🌴ای قلبی یاره زینبیم 🌴اقبالی قاره زینبیم 🎤 ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
مداحی آنلاتین - لحظه وداعِ دیگه بی قرارم - مهدی رسولی.mp3
3.84M
🔳 (ص) 🌴لحظه وداعِ دیگه بی قرارم 🌴دم آخری سر رو پای علی میزارم 🎤 ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺مردمی زیستن در سیره رسول خدا(ص)🌺 🔵آنچه آن حضرت (ص) را به مردم نزدیک می ساخت و با او احساس «خودی» می کردند، رفتار مردمی و اخلاق متواضعانه و دور از تکلّف او بود. 🔶با آنکه از نظر فکر، علم، عصمت، پاکی و فضایل روحی و معنوی، در سطحی بالاتر از مردم بود و افراد عادی باافق معنویّت و کمال وجودی او فاصله های بسیار داشتند، اما نحوه معاشرت و برخورد رسول خدا صلّی الله علیه و آله مردمی بود، هم در حرف زدن در سطح مردم سخن می فرمود، هم در معاشرت، با توده خلق الله، خود را هم افق می ساخت. ♦️نمونه هایی از مردمی زیستن: 🔹«یُجالِسُ الفُقَراءَ وَ یُؤاکِلُ المَساکینَ؛ با تهیدستان همنشین و با بینوایان هم غذا می شد.» [1] 🔹به روایت زید بن ثابت: «کُنّا اذا جَلَسْنا الَیْهِ انْ اخَذْنا بِحَدیثٍ فی ذِکرِ الآخِرَهِ اخَذَ مَعَنا وَ انْ اخَذْنا فِی الدّنیا اخَذَ مَعنا وَ انْ اخَذْنا فی ذِکرِ الطَّعامِ وَ الشَّرابِ اخَذَ مَعَنا ...؛ چنان بودیم که هرگاه در خدمت او می نشستیم، اگر شروع می کردیم به سخن گفتن در یاد آخرت، با ما در همان موضوع صحبت می کرد، و اگر به دنیا می پرداختیم، او هم با ما از دنیا سخن می گفت و اگر از خوردنی و نوشیدنی می گفتیم، آن حضرت هم درباره همان با ما به سخن می پرداخت.» [2] 🔸این نهایت مردمی زیستن آن بزرگوار بود و خود را تافته ای جدا بافته از مردم نمی دانست (اگر چه در واقع، چنان بود.) 🔰این سیره به ویژه برای خواص از قبیل عالمان دین، ذاکران اهلبیت(ع)، مسولان و... باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. [1]. بحارالانوار، ج 16، ص 228 [2]. سنن النبی، ص 61 ✍ حسن صادقی ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸روحیّه بزرگواری در سیره رسول اکرم(ص)🌸 ♦️این که انسان، از خطای دیگران در گذرد، عذرخواهی افراد را بپذیرد، کسی را بر لغزش هایش سرزنش و ملامت نکند، خواسته کسی را ردّ نکند، به سخن چینی و ذکر معایب دیگران گوش ندهد، دست و دل باز و اهل جود و کرم باشد و ... همه نشانه هایی از روح با عظمت و اخلاقی کریمانه و بزرگوارانه است و همه آنچه یاد شد، در رسول خدا صلّی الله علیه و آله جلوه گر بود و درباره آنها احادیث متعدّدی نقل شده است. 🔶به نقل حضرت امیر علیه السلام: «کانَ رَسُولُ اللَّهِ اجْوَدَ النّاسِ کَفّاً وَ اکْرَمَهُمْ عِشْرَهً؛ رسول خدا صلّی الله علیه و آله از همه مردم بخشنده تر و از همه مردم در معاشرت، بزرگوارتر بود.» [1] 🔷و در حدیث دیگر است: «یَقْبَلُ مَعْذِرَهَ المُعْتَذِرِ الَیْهِ؛ عذرخواهی کسی را که او معذرت می طلبید، قبول می کرد.» [2] هرگز بدی را با بدی پاسخ نمی گفت، بلکه از بدهی های مردم در می گذشت و آنان را می بخشود و حالت عفو و صفح (که توصیه قرآن است) داشت: «وَلا یَجْزِی السَّیِّئَة بِالسیّئهِ وَ لکِنْ یَعْفُو وَ یَصْفَحُ». 🔶انس بن مالک نقل می کند که من هشت سال (و در بعضی روایات، نه سال) خدمتگزاری پیامبر خدا را انجام دادم و هرگز نشد که یک بار هم به من بفرماید که چرا چنین کردی و بر کار من عیبجویی یا ملامت و سرزنش کند! دوست داشت که دلی سرشار از صفا و محبّت نسبت به یاران داشته باشد و از اینکه در حضور او بدی ها و لغزش های دیگران را مطرح ساخته، او را دل چرکین و ناراحت نسبت به اصحابش کنند، منع می کرد و می فرمود: «لا یُبَلِّغُنی احدٌ مِنکُم عَنْ احَدٍ مِنْ اصحابی شَیئاً فَانی احِبُّ انْ اخْرُجَ الَیْکُم وَ انا سَلیمَ الصَّدْرِ؛ هیچ کدام از شما، درباره یکی از اصحابم چیزی به من نگویید و به گوشم نرسانید (البته منظور گزارشهای ناخوشایند و عیب جویی هاست) چرا که من دوست دارم هرگاه نزد شما بیرون می آیم، سینه و دلم نسبت به اصحابم، سلیم و بی غل و غش باشد.» [3] روشن است که شنیدن معایب دیگران، خاطر انسان را مکدّر کرده، صفای دل را می برد. [1]. مکارم الاخلاق، ص 17 [2]. سنن النبی، ص 75 [3]. سنن النبی، ص 75 ✍ حسن صادقی ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🏴تحریف معنوی نهج البلاغه با برداشتِ «شما حق ارشاد ندارید» ▪️اخیرا در گروه‌های مختلف مخصوصا ضدانقلاب و نیز غرب‌گرایان این پیام پخش شده است که : «ارشاد ، کار هر کسی نیست و به شایستگی های خاصی نیاز دارد . به استناد خطبه ۲۳۶ نهج البلاغه ، این هفت گروه حق ارشاد و دخالت در امور دیگران را ندارند : 🔻۱ . جفاه طغام : کسانی که روحیه خشن دارند و فاقد احساسات لطیف و شخصیت اجتماعی اند . 🔻۲ . عبید اقزام : انسانهای پّست و برده صفت که چشم بسته به هر فرمانی ، تن میدهند و از کرامت بهره ای ندارند . 🔻۳ . تلقطوا من کل شوب : کسانی که از گوشه کنار کشور جمع شده و فاقد درک اجتماعی هستند . 🔻۴ . ممن ینبغی ان یفقه : کسانی که فهمشان از دین سطحی است و هنوز به شناخت عمیق از اسلام نرسیده اند . 🔻۵ . .... و یودب : افرادی که از ادب و فرهنگ برخوردار نیستند و نیاز به تربیت دارند . 🔻۶ . ... و یعلم : کسانی که سواد لازم را نداشته و علم و دانش تحصیل نکرده اند . 🔻۷ . ... و یدرب : کسانی که فاقد تجربه اند . 🔶بفرموده امیرالمومنین ع به این افراد نباید مسئولیتی محول نمود ، بلکه به عکس : -- باید انها را کنترل نموده و قیم برایشان قرار داد ، نه انکه انها را قیم بر مردم قرار داد : "و یولی علیه" -- و باید مچ دستشان را گرفت نه انکه ازاد بگردند و مچ دیگران را بگیرند : "و یوخذ علی یدیه" کسانی که اینگونه اند ، ارشاد شان اضلال و اصلاحشان افساد است » 🔴با چشم پوشی از اصل موضوع گشت ارشاد و چگونگی آن، صرفا به بررسی برداشت یاد شده می پردازیم. متاسفانه نویسنده و منتشرکنندگان از روی ناآگاهی به تحریف معنوی نهج البلاغه اقدام کرده اند و همین، میزان آگاهی و فرهنگشان را نشان می دهد. 🔵سخن یاد شده از امیرمؤمنان علیه السلام -که در برخی از نسخه ها خطبه 238 است- درباره اهل شام می باشد؛ همچنانکه مرحوم سید رضی در عنوان خطبه از عبارت «ذم أهل الشام‏» استفاده می کند. قرائن داخلی خطبه نیز به آن اشاره دارد. از این رو، این خطبه به ارشادکنندگان و شایستگی های آنان یا ناشایسته ها برای ارشاد هیچ ارتباطی ندارد. افزون بر ابنکه تطبیق بر مصداق هم اشتباه است. در حقیقت، چنین ارتباط دادن، مصداق تحریف معنوی و تفسیر به رأی است. 🔶این خطبه درباره اهل شام از جهت روحیه، جایگاه فردی و اجتماعی، فرهنگ و ادب، دانش، تجربه و کارآموزدگی، نیاز به سرپرستی و بُعد معنوی است: جُفَاةٌ طَغَامٌ وَ عَبِيدٌ أَقْزَامٌ جُمِعُوا مِنْ كُلِّ أَوْب وَ تُلُقِّطُوا مِنْ كُلِّ شَوْبٍ مِمَّنْ يَنْبَغِي أَنْ يُفَقَّهَ وَ يُؤَدَّبَ وَ يُعَلَّمَ وَ يُدَرَّبَ وَ يُوَلَّى عَلَيْهِ وَ يُؤْخَذَ عَلَى يَدَيْهِ‏ لَيْسُوا مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ وَ لَا مِنَ‏ الَّذِينَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإِيمانَ‏؛ شاميان درشت خويانى پست، بردگانى فرو مايه‏اند كه از هر گوشه‏اى گرد آمده، و از گروه‏هاى مختلفى تركيب يافته‏اند، مردمى كه سزاوار بودند احكام دين را بياموزند، و تربيت شوند، و دانش فراگيرند، و كار آزموده شوند، و سرپرست داشته باشند، و دستگيرشان كنند، و آنها را به كار مفيد وادارند. آنان نه از مهاجرانند و نه از انصار، و نه آنان كه خانه و زندگى خود را براى مهاجران آماده كرده، و از جان و دل ايمان آوردند» 🔷 شاهد بسیار خوب دیگر این است که حضرت امیرمؤمنان علیه السلام در نامه ای به اصحابش همین عبارات را با صراحت برای اهل شام ذکر می کند: ثم إِنِّي نَظَرْتُ فِي أَهْلِ الشَّامِ فَإِذَا أَعْرَابٌ أَحْزَابٌ وَ أَهْلُ طَمَعٍ جُفَاةٌ طَغَامٌ‏ يَجْتَمِعُونَ فِي كُلِ‏ أَوْبٍ‏ وَ مَنْ كَانَ يَنْبَغِي أَنْ يُؤَدَّبَ وَ يُدَرَّبَ أَوْ يُوَلَّى عَلَيْهِ وَ يُؤْخَذَ عَلَى يَدَيْهِ لَيْسُوا مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَ لَا الْأَنْصَارِ وَ لَا التَّابِعِينَ بِإِحْسَانٍ....(الغارات، ج1،ص206) البلاغه ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
9.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دیدگاه سلبریتی مشهور انگلیسی مقیم آمریکا 🔶️ واکنش جالب "راجر واترز" خواننده سرشناس بریتانیایی به سوال‌های جهت‌دار "سیما ثابت" مجری مزدور شبکه سعودی اینترنشنال در برنامه زنده: 🔺️"ببینید چه بلایی بر سر عراق و سوریه آوردند، ایران را هم می‌خواهند به همان شکل درآورند!! 🔺تمرکز سیاست خارجه آمریکا بر ایده تخریب کشور زیبای ایران است!!" ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat