🌺جرعه ای از غدیر (۸)
🌸رسول اکرم(ص) به دستور خدای متعال، امیرمؤمنان علی بن ابیطالب(ع) را به عنوان جانشین خود و امام معرفی میکنند.
🌷همچنین در این خطبه بارها و بارها به تداوم امامت و ولایت تا روز قیامت در فرزندان ایشان تصریح می کنند، مانند:
🔻«ثُمَّ الْإِمَامَةُ فِي ذُرِّيَّتِي مِنْ وُلْدِهِ إِلَى يَوْمِ تَلْقَوْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَه؛ و بعد از او امامت در نسل من از فرزندان اوست تا روزى كه خدا و رسولش را ملاقات خواهيد كرد »
🔻«مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنِّي أَدَعُهَا إِمَامَةً وَ وِرَاثَةً فِي عَقِبِي إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ اى مردم، من امر خلافت را به عنوان امامت و وراثتِ آن در نسل خودم تا روز قيامت به وديعه مىسپارم»
🔻«وَ قَدْ بَلَّغْتُ مَا أُمِرْتُ بِتَبْلِيغِهِ حُجَّةً عَلَى كُلِّ حَاضِرٍ وَ غَائِبٍ وَ عَلَى كُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ يَشْهَدْ وُلِدَ أَوْ لَمْ يُولَدْ فَلْيُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ؛ و من رسانيدم آنچه مأمور به ابلاغش بودم تا حجت باشد بر حاضر و غايب و بر همه كسانى كه حضور دارند يا ندارند، به دنيا آمدهاند يا نيامدهاند. پس حاضران به غايبان و پدران به فرزندان تا روز قيامت برسانند»
🔻همچنین به صراحت، اخرین امام را حضرت مهدی(عج) معرفی می کنند:
«أَلَا إِنَّ خَاتَمَ الْأَئِمَّةِ مِنَّا الْقَائِمُ الْمَهْدِيُّ....؛ بدانيد كه آخرينِ امامان، مهدى قائم از ماست»
🔷بنابراین، خطبه غدیر درباره تعییین حاکمیت اجتماعی- سیاسی برای جامعه است؛ گرچه ابعاد دیگر همانند بُعد معنوی جامعه و فرد نیز کاملا به امام و رهبر جامعه مرتبط می شود. اساسا ابعاد گوناگون جامعه با هم ارتباط تنگاتنگی دارند.
🔸حال سخن در این است که هنگامی که امامت و ولایت و رهبری جامعه تا روز قیامت تداوم دارد، و امام معصوم(ع) در غیبت باشند و مردم به صورت مستقیم از فیض حضور او محروم باشند، جانشینان امام معصوم(ع) با اذن ایشان عهدهدار ولایت بر مردم هستند و رهبری اجتماعی-سیاسی جامعه را برعهده دارند و انقلاب اسلامی نیز در این راستاست.
🔻همچنین یکی از فرازهای مهم خطبه غدیر که کمتر مطرح شده، این است که تحقق امر به معروف و نهی از منکر با امام معصوم است:
«وَ لَا أَمْرٌ بِمَعْرُوفٍ وَ لَا نَهْيٌ عَنْ مُنْكَرٍ إِلَّا مَعَ إِمَامٍ مَعْصُومٍ( طبرسی، الاحتجاج، ج1، ص65) و هيچ امر به معروف و نهى از منكرى نمىشود مگر با امام معصوم».
🔶زیرا شناخت امر به معروف و نهی از منکر و نیز عملی ساختن آن به صورت کامل جز با امام معصوم امکان ندارد.
این سخن هنگامی تصدیق می شود که دایره امر به معروف و نهی از منکر را به مسائل عبادی، اخلاقی و رفتاری و رفتارهای فردی و اجتماعی را در حوزه های گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و امنیتی و... در نظر بگیریم.
از سوی دیگر، باید توجه داشت که امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتب قولی و رفتاری است و جنبه رفتاری صرفا به حاکمیت برمی گردد. بنابراین، امامت و ولایت در امر به معروف و نهی از منکر تأثیر دارد.
امروزه تفاوت حاکمیتها در غرب و شرق را در ابعاد گوناگون جامعه و زندگی افراد به روشنی می بینیم. قانون گذاری و نیز رفتارهای حاکمیت و نیز رفتارهای فردی تحت تاثیر حاکمیتها تفاوت پیدا می کند.
🔸گرچه در زمان غیبت امام(ع) دسترسی مستقیم به امام عصر(ع) نداریم؛ لکن افزون برادله محکم و قطعی، خود حدیث غدیر بر تداوم ولایت دلالت دارد و به همین جهت، ولایت فقیه را در امتداد ولایت امام معصوم(ع) می دانیم.
🔹از این رو، بدون تردید،انقلاب اسلامی را که بر پایه ولایت فقیه تشکیل شده، باید در امتداد ولایت امام معصوم(ع) دانست؛ گرچه برخی از نقصهایی در رفتار برخی از مسولان وجود دارد که طبیعتا موضوعی شخصی است و ارتباطی به نظام پیدا نمی کند.
با همه ضعف و کاستی که وجود دارد و به عملکرد افراد برمی گردد،اگر کسی از روی انصاف، آثار تحقق نظام اسلامی را نگاه کند، برکات و آثار ارزشمند را تایید می کند؛ همانگونه که گاهی افراد بیطرف و حتی مخالفان نظام و براندازان به آن اعتراف می کنند.
از سوی دیگر، تلاش فراوان دشمنان نظام را از این منظر باید تجزیه و تحلیل کرد.
🔸🔸در نتیجه انقلاب اسلامی و نظام ولایت فقیه، امتداد ولایت امامان معصوم(ع) است که به ولایت الهی منتهی می شود.
#غدیر
#امامت
#انقلاب_اسلامی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
انقلاب اسلامی؛ امتداد غدیر تا ظهور
✍️حسن صادقی
🔸رسول اکرم(ص) به دستور خدای متعال، امیرمؤمنان علی بن ابیطالب(ع) را به عنوان جانشین خود و امام معرفی میکنند.
🔻همچنین به صراحت، اخرین امام را حضرت مهدی(عج) معرفی می کنند:
«أَلَا إِنَّ خَاتَمَ الْأَئِمَّةِ مِنَّا الْقَائِمُ الْمَهْدِيُّ....؛ بدانيد كه آخرينِ امامان، مهدى قائم از ماست»
🔸بنابراین، خطبه غدیر درباره تعیین حاکمیت اجتماعی-سیاسی برای جامعه است؛ گرچه ابعاد دیگر همانند بُعد معنوی جامعه و فرد نیز کاملا به امام و رهبر جامعه مرتبط می شود.
🔸گرچه در زمان غیبت امام(ع) دسترسی مستقیم به امام عصر(ع) نداریم؛ لکن افزون بر ادله محکم و قطعی، خود حدیث غدیر بر تداوم ولایت دلالت دارد و به همین جهت، ولایت فقیه را در امتداد ولایت امام معصوم(ع) می دانیم. از این رو، بدون تردید انقلاب اسلامی را که بر پایه ولایت فقیه تشکیل شده، باید در امتداد ولایت امام معصوم(ع) دانست.
⬅️متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانبد
https://eitaa.com/masir110/231
🔻#صراط را دنبال کنید.
┈┄┅═✾ serat ✾═┅┄┈
🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (۹)
🌺آیه 10 فتح
✅رسول اکرم ص در خطبه غدیر می فرماید:«أَلَا وَ إِنِّي عِنْدَ انْقِضَاءِ خُطْبَتِي أَدْعُوكُمْ إِلَى مُصَافَقَتِي عَلَى بَيْعَتِهِ وَ الْإِقْرَارِ بِهِ ثُمَّ مُصَافَقَتِهِ بَعْدِي أَلَا وَ إِنِّي قَدْ بَايَعْتُ اللَّهَ وَ عَلِيٌّ قَدْ بَايَعَنِي وَ أَنَا آخِذُكُمْ بِالْبَيْعَةِ لَهُ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً؛بدانيد كه من بعد از پايان خطابهام شما را به دست دادن با من به عنوان بيعت با او و اقرار به او، و بعد از من به دست دادن با خود او فرا مىخوانم. بدانيد كه من با خدا بيعت كردهام و على با من بيعت كرده است، و من از جانب خداوند براى او از شما بيعت مىگيرم، پس هر كس پيمانشكنى كند، تنها به زيان خود پيمان شكسته است؛ و آن كس كه نسبت به عهدى كه با خدا بسته وفا كند، بزودى پاداش عظيمى به او خواهد داد»( طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 64)
✅رسول اکرم ص مردم را به بیعت با حضرت علی ع پس از تمام شدن خطبه فرا می خوانند.
🔸«مصافقه» از «صَفق» و «صَفقَه» به معنای زدن دست بر دست هنگام بیعت است. (ابن فارس، معجم مقاییس اللغه، ج3، ص290)
🔸«بيعت» به معناى زدن دست بر دست دیگری از جهت اطاعت و پیروی است. ( فراهیدی، کتاب العین، ج 2، ص 265) به بیان دیگر، بیعت به معنای پيمان بستن براى فرمانبردارى و اطاعت از كسى است. در گذشته مرسوم بوده كه آن كس كه پيمان اطاعت مىبست دست خود را در دست پيشوا و رهبر خود مىگذاشت و پيمان وفادارى را از اين طريق اظهار مىداشت. ( مكارم شيرازى و همکاران، تفسیر نمونه، ج22، ص44)
🔸«نکث» به معنای نقض و شکستن است. ( ابن فارس، معجم مقاییس اللغه، ج5، ص475)
✅رسول اکرم ص در این فراز به چند نکته اشاره می کنند:
🔸أ.پیمان و بیعت با رسول اکرم ص برای اقرار به حضرت علی ع و بیعت با ایشان
🔸ب. پیمان و بیعت با حضرت علی ع
🔸ج.پیمان و بیعت رسول خدا ص با خدای متعال و پیمان و بیعت حضرت علی ع با رسول اکرم ص.
البته روشن است بیعت رسول خدا ص با خدای متعال به معنای پیمان است نه دست زدن؛ چرا که خدای سبحان وجود مادی نیست که دست داشته باشد. از این سه نکته به ویژه نکته سوم استفاده می شود که ولایت به صورت طولی از خدای متعال شروع می شود و پس از آن، به رسول اکرم ص و پس از آن، به حضرت علی ع می رسد؛ همچنانکه به روشنی دلالت دارد که میان حضرت علی ع با رسول خدا ص و رسول خدا ص با خدای سبحان پیمان بر فرمانبرداری وجود دارد.
🔸د.گرفتن بیعت از مردم برای حضرت علی ع از سوی خدای متعال؛ همانگونه که رسول خدا ص دستور خدای متعال مبنی بر ولایت و امامت حضرت علی ع را بیان می کند، از سوی خدای سبحان بیعت می گیرد.
🔸ه.کیفر شکست بیعت و پاداش وفاداری به بیعت با استشهاد به آیه دهم سوره مبارکه فتح.
قرآن کریم میفرماید:«إِنَّ الَّذِينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً؛ كسانى كه با تو بيعت مىكنند (در حقيقت) تنها با خدا بيعت مىنمايند، و دست خدا بالاى دست آنهاست؛ پس هر كس پيمانشكنى كند، تنها به زيان خود پيمان شكسته است؛ و آن كس كه نسبت به عهدى كه با خدا بسته وفا كند، بزودى پاداش عظيمى به او خواهد داد»( فتح: 10)
✅این آیه درباره بیعت حدیبیه (بیع رضوان) است که گروهی از یاران رسول اکرم ص پیمان وفاداری بستند. (طبرسی، مجمع البیان، ج4، ص136؛ آلوسی، روح المعانی، ج13، ص251) خدای متعال بیعت آنان با رسول اکرم ص را بیعت با خدا شمرده و دست رسول خدا ص را به منزله دست خدا شمرده که بالای دست آنان است. سپس به کیفر پیمان شکنی و وفای به پیمان اشاره می کند.
از این رو، قرآن مجيد به همه بيعت كنندگان هشدار مىدهد كه اگر بر سر پيمان و عهد خود بمانند پاداش عظيمى خواهند داشت، اما اگر آن را بشكنند زيانش متوجه خود آنها است، تصور نكنند به خدا ضررى مىرسانند.
✅گرچه آیه مربوط به بیعت حدیبیه و بیعت مردم با رسول خدا ص است؛ لکن رسول اکرم ص آن را توسعه داده و پیمان مردم با حضرت علی ع را مصداق آیه قرار می دهد.
#امامت
#غدیر
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺جرعه ای از خطبه غدیر(9)
🌸رسول اکرم(ص) پس از سفارش به بیعت با امیرمومنان (ع) می فرماید:
«فَمَنِ اهْتَدَى فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها؛ پس هركس هدايت يافت به نفع خودش است و هركس گمراه شد به ضرر خودش گمراه شده است»
🔶رسول اکرم ص پس از سفارش به بیعت، با استشهاد به قرآن کریم، بازگشت سود هدایت و زیان گمراهی را به خود انسان بیان می کنند.
🔷قرآن کریم می فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ لِلنَّاسِ بِالْحَقِّ فَمَنِ اهْتَدى فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ؛(زمر:41) ما اين كتاب آسمانى را براى مردم به حق بر تو نازل كرديم، هر كس هدايت را پذيرد به نفع خود او است، و هر كس گمراهى را برگزيند تنها به زيان خود اوخواهد بود و تو مامور اجبار آنها به هدايت نيستى!»
🔺این آیه در سیاق آیات توحید است و نازل کردن آیات قران بر مردم را زمینه برای هدایت مردم بیان می کند.
حال، اگر کسی هدایت را بپذیرد، تنها به سود اوست و هرگاه گمراه شود، تنها به زیان اوست و رسول اکرم ص مردم را مجبور نمی کند.
♦️گرچه موضوع هدایت و گمراهی، در این آیه با توجه به سیاق، توحید است؛ لکن با بیان رسول اکرم ص در این فراز توسعه یافته و هدایت و گمراهی درباره ولایت را نیز شامل می شود.
از این رو، کسی که ولایت را بپذیرد، سودش تنها به خودش برمی گردد و اگر کسی نپذیرد و گمراه شود، تنها خودش زیان می بیند.
#امامت
#ولایت
#غدیر
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺جرعه ای از خطبه غدیر(10)
🌸رسول اکرم(ص) می فرماید:
«مَعَاشِرَ النَّاسِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ بَايِعُوا عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ الْأَئِمَّةَ كَلِمَةً طَيِّبَةً بَاقِيَةً؛ اى مردم، از خدا بترسید و با على اميرالمؤمنين و حسن و حسين و امامان بیعت کنید که به عنوان امامتى كه در نسل ايشان باقى است».
🔺رسول اکرم (ص) به تقوای الهی و بیعت با امیرمؤمنان (ع) و امامان معصوم (ع) سفارش می کنند.
🔶پیداست سفارش به بیعت پس از تقوا، بیان یکی از مصادیق برجسته تقوا و اشاره به تقوای سیاسی است که پیمان با ولایت و امامت است.
🔷رسول اکرم (ص) امامان معصوم (ع) را کلمه طیبه باقیه معرفی می کنند و با این بیان به تداوم امامت و ولایت در اشاره می کنند و از آیه قرآن کریم اقتباس می کنند:
«وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً فِي عَقِبِهِ؛(زخرف/ 28) و آن را كلمه پايندهاى در نسلهاى بعد از او قرار داد».
#امامت
#غدیر
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸زنده بودن اهلبیت(ع) در عین وفات
حضرت امیرمؤمنان (ع) می فرماید:
أَيُّهَا اَلنَّاسُ خُذُوهَا عَنْ خَاتَمِ اَلنَّبِيِّينَ صلى الله عليه وآله وسلم:
إِنَّهُ يَمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِمَيِّتٍ
وَ يَبْلَى مَنْ بَلِيَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِبَالٍ
(نهج البلاغه، خطبه 87)
اى مردم، اين سخن را از خاتم انبياء صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بگيريد:
«مىميرد كسى كه از ما مرده ولى مرده نيست،
و كهنه مىشود از ما آن كه كهنه مىشود ولى كهنه نيست»
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
🌺 «وجود رابط معلول» در «حکمت متعالیه» و «قرآن کریم» و آثار توجه به آن
1️⃣در فلسفه، وجود به سه قسم تقسیم شده است:
🔻الف)وجود مستقل؛ واقعیتی که «وجود مستقل» و «وجود نفسی» دارد یعنی هیچ گونه وابستگی به شیء دیگری نداشته باشد و به بیان دیگر، واقعیتی که به هیچ نحوی، قائم به دیگری نیست.
این نحو وجود به «واجب الوجود» اختصاص دارد.
🔻ب) وجود رابط؛ واقعیتی که «وجود غیری» و «لنفسه» دارد یعنی وجودش را از دیگری(علت) گرفته، اما در عين حال در تحقق وجودش نیاز به دیگری ندارد و وجودش براى خودش مىباشد مانند وجود انسان که همانند رنگ نیست که به جسم نیاز داشته باشد.
وجود رابط، جز ربط و وابستگی و قیام به دیگری نیست.
به نظر حکماء، مفاهیم حرفی، مانند مفهومی که از واژه «از»، «به»، می فهمیم، در خارج، چنین مصداقی دارند.
🔻ج) وجود رابطی؛ واقعیتی که «وجود غیری» و «لغیره» یا «فی نفسه» دارد یعنی وابسته و قائم به دیگری است به گونه ای که ممکن نیست وابستگیِ آن را از شیئ که به آن وابسته است، قطع کرد.
قطع وابستگی از آن، همان، و انعدام وجود رابطی نیز همان.
به نظر همه حکماء، أعراض نسبت به جواهری که موضوع آنهایند، چنیناند، مانند رنگ نسبت به جسم رنگین. بنابراین، رنگ جسم، واقعیتی غیر از خود آن جسم است؛ لکن وجود مستقلی از جسم ندارد و وابسته به جسم است و بر جسم عارض می شود.
🔺با توضیح یاد شده روشن می شود که برترین مراتب وجود، وجود مستقل و نفسی است و سپس وجود رابط و ضعیفترین وجود، وجود رابطی میباشد.
2️⃣بر اساس حكمت متعاليه وجود معلول، (چه وجود رابط و چه رابطی؛ یعنی چه جوهر و چه عرض)، وجود رابط و عين الربط به وجود مستقل و علت است( هرچند برخی در مقایسه برخی دیگر، وجود لنفسه (جوهر) یا وجود فی نفسه (عرض) دارند)
به بیان دیگر، معلول، وابستگی و قیام به علت است؛ نه وابسته و قائم به آن؛ ربط به علت است، نه مرتبط با آن؛ صدور از علت است، نه صادر از آن.
🔺 از این رو، نيازمندی معلول به علت در متن ذات معلول مستقر است، نه اينكه عالَم، حقيقتى باشد كه نيازمند به وجود واجب باشد، بلكه عالم چيزى نيست جز اينكه عين التعلق و عين الربط به اوست و همه روابط محضند و هيچگونه نفسيت و ذاتيتى ندارند، يعنى ذات معلول، فقر و نداری است و آنچه از معلول به عنوان دارايى آن ديده مىشود در حقيقت از آنِ علت است نه معلول.
🔺از این رو، هر معلولی در موطن تحقق خود گوياى اين حقيقت استكه من از خودم چيزى ندارم و آن مقدار از كمال كه در من مشاهده مىكنى از ناحيه علتِ من مىباشد و من جز عين الربط به علت، چيز ديگرى نيستم، به تعبيرى:
من آن صفرم كه هيچ ارزش ندارم
ولى سر حد صدها و هزارم
3️⃣در قرآن کریم نیز به این موضوع اشاره شده است، مانند:
🔻انسانها را فقیر به خدای متعال یاد کرده و خدای سبحان را غنی معرفی می کند:
«يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُ»(فاطر:155)
فقر و غنی در این کریمه، ذاتی است. از این رو، خدای متعال، غنای ذاتی دارد و انسانها (و دیگر موجودات) فقر ذاتی دارند.
ملاک در غنای ذاتی حق تعالی و فقر انسانها، این است که خدای متعال، آفریننده و تدبیر کننده امور است.
🔻همچنین قران کریم با تعبیر آیات خدا از موجودات نام می برد مانند:
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ الْفُلْكِ الَّتِي... لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ(بقره:114)
4️⃣گرچه از جهت تکوینی و هستی، انسان وابسته به حق تعالی است؛ لکن توجه به این وابستگی لازم است و ضرورت دارد انسان با فعل اختیاری خود، آن را نشان دهد.
اساسا کمال انسان در همین فعل اختیاری نشان دادن وابستگی است.
🔻به همین جهت قرآن کریم پس از بیان تدبیر الهی و آفرینش حق تعالی به لزوم پرستش او دستور میدهد:
ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ(انعام:102)
يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون (بقره:21)
🔻همچنین قرآن کريم انسانها را به خواستن از پروردگار سفارش می کند:
وَقالَ رَبُّکمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَکمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَکبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِين(غافر: 60)
🔻همچنین قران کریم به تقوا نسبت به آفریننده و پروردگار دستور می دهد که علت تقوا را نشان می دهد:
(وَ اتَّقُوا الَّذِي خَلَقَكُمْ وَ الْجِبِلَّةَ الْأَوَّلِينَ) (شعراء:184)
يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ(حج:1)
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
هدایت شده از حلقه محبت
16.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اقدام عجیب کانال تلویزیونی عربستان تشریح حادثه غدیرخم و انتصاب حضرت علی (ع) به خلافت مسلمین
🌺نقد مبانی فکری جبهه مخالف در بیان مقام معظم رهبری
مطالب امروز مقام معظم رهبری درباره تبلیغ و وظیفه حوزه و حوزویان بسیار مهم و اساسی بود.
در میان آنها یک موضوع، جنبه بنیادین دارد و آن، نقد مبانی فکری جبهه مخالف و حمله به آن است.
به نظرم، دلیل تاکید بر این نکته آن است که تا مبانی فکری نقد نشود، مخاطب، به اقناع کامل نمی رسد.
با توجه به اینکه امروز بر اثر پیشرفت و قدرت رسانه ای غرب، فرهنگ خود را به صورت گسترده منتشر کرده است، نقد مبانی فکری، اساسی ترین شیوه های مقابله با آن است.
البته روشن است که خود نقد مبانی فکری دارای چارچوب، لوازم، اقتضائات و... است.
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
🌺 سه اتفاق بسیار مهم در روز 24 و 25 ذی الحجه (1)
🌸 روز 24 ذی الحجه اتفاق بسیار مهم مباهله تحقق و آیه شریفه مباهله نازل شده است.
🔰 قرآن کریم می فرماید: «فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ؛ پس هر کس با تو درباره او [عیسی علیهالسلام] در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت کنیم؛ سپس یکدیگر را نفرین نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم» (آیه 61 سوره آل عمران).
🔸🔸واقعه مباهله در ۲۴ ذیالحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران معروف به آیه مباهله به آن اشاره دارد. این واقعه در منابع شیعه و اهل سنت آمده است. براساس منابع، پیامبر(ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند؛ اما در روز موعود مسیحیان نجران از انجام مباهله خودداری کردند.
👈 بر اساس این آیه امام علی(ع) ، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر(ص) است و مى دانیم که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در میان همه انسانها افضل است؛پس على(ع) افضل از همه انسانها به جز رسول خدا(ص) است.
🔹 در این آیه «ابنائنا» بر حسن و حسین (علیهما السلام) صدق مىکند و منظور از «نساءنا»، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و مقصود از «انفسنا»، على (علیه السلام) است و منظور از «نفس» چیزى همانند خون و هوا که قوام پیکره مادى انسان بدان مى باشد، نیست
🔰 مراد از «انفسنا»، رسولخدا(صلی الله علیه و آله) نیست؛ چرا که درست نیست انسان به سوى خود، نفس خود را فراخواند بلکه مراد کسى است که در عزت، کرامت، محبت، ریاست، ایثار، بزرگى و جلالت در نزد خداوند سبحان جایگاهى چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله) داشته باشد(رک: شیخ مفید، رساله تفضیل امیرالمؤمنین(علیه السلام)، ص ۳۵)
#امامت
#مباهله
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat