گریه امام جعفر صادق(ع) بر غیبت صاحبالزمان(ع)
🔰 سُدیر صیرفى مىگوید:
من و مُفضّل بن عمر و ابوبصیر و ابان بن تغلب به محضر آقایمان حضرت صادق(ع) شرفیاب شدیم. دیدیم:
🔰🔰 امام صادق علیه السلام بر روى خاک نشسته و لباسى که از مو بافته شده و طوقدار و بىگریبان بود، پوشیده است و مانند فرزند مرده جگرسوخته گریه مىکند. آثار حزن و اندوه از گونه و رخسارش آشکار، و اشک کاسه چشمهایش را پر کرده بود و مىفرمود:
《سَیِّدِی! غَیْبَتُکَ نَفَتْ رُقَادِی، وَضَیَّقَتْ عَلَیَّ مِهَادِی، وَابْتَزَّتْ مِنِّی رَاحَهَ فُؤَادِی. سَیِّدِی! غَیْبَتُکَ أَوْصَلَتْ مُصَابِی بِفَجَائِعِ الْأَبَدِ، وَفَقْدُ الْوَاحِدِ بَعْدَ الْوَاحِدِ یَفْنِی الْجَمْعَ وَالْعَدَدَ، فَمَا أُحِسُّ بِدَمْعَهٍ تَرْقَأُ مِنْ عَیْنِی وَأَنِینٍ یَفْتُرُ مِنْ صَدْرِی عَنْ دَوَارِجِ الرَّزَایَا وَسَوَالِفِ الْبَلَایَا إِلَّا مَثَّلَ بِعَیْنِی عَنْ غَوَابِرَ أَعْظَمِهَا وَأَفْظَعِهَا وَبَوَاقِیَ أَشَدِّهَا وَأَنْکَرِهَا، وَنَوَائِبَ مَخْلُوطَهٍ بِغَضَبِکَ، وَنَوَازِلَ مَعْجُونَهٍ بِسَخَطِکَ》
«اى آقاى من! غیبت (دورى) تو خوابم را گرفته و خوابگاهم را بر من تنگ کرده و آرامش و راحت
دلم را ربوده است. آقاى من! غیبت تو مصیبتم را به مصیبتهاى دردناک ابدى پیوسته، و از دستدادن یکى پس از دیگرى، جمع و عدد را فانى مىسازد. پس احساس نمىکنم به اشکى که در چشمم خشک مىگردد و نالهاى که در سینهام آرام مىگیرد، مگر آنکه مصائب بزرگتر و دلخراشتر و پیشامدهاى سختتر و ناشناختهتر در برابر دیدهام مجسّم مىشود».
🔰 سدیر گفت:
عقل از سر ما پرید و دلهاى ما از غم و اندوه این پیشامد هولناک و حادثه خطرناک پاره شد، و گمان کردیم از اتّفاق ناگوار کوبندهاى اینچنین گریان و سوگوار است، یا از روزگار به او مصیبتى رسیده است.
عرض کردیم: خدا دیدگانت را نگریاند اى پسر خیرالورى! از چه پیشامدى اینگونه گریانى و از دیده اشک مىبارى؟ چه حالى روى داده که اینگونه سوگوارى؟
🔰🔰 حضرت چنان آه عمیقى کشید که ناراحتىاش از آن افزون شد، و فرمود:
«واى بر شما، بامداد امروز در کتاب «جَفر» نگاه کردم و آن کتابى است که علم مرگها و بلاها و آنچه واقع شده و تا روز قیامت واقع مىشود، در آن مندرج است و خداى، محمّد(ص) و امامان بعد از او را به آن اختصاص داده است و تأمّل کردم در موضوع ولادت غایب ما و غیبت و طول عمر او و گرفتارىهاى مؤمنان در آن زمان، و شکهایى که از جهت طول غیبت در دلهایشان پیدا مىشود، و اینکه بیشتر آنها از دین برگردند و رشته اسلام را از گردن بردارند».
(صدوق، کمالالدین، ص۳۵۲ – ۳۵۷؛ طوسى، الغیبه، ص۱۶۷ – ۱۷۳)
#امام_صادق ع
#امام_زمان ع
#غیبت_امام زمان_ع
-----
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺 ایا "سلام فرمانده" سرود نظامی است؟🌺
🔰 گاهی گفته می شود:
اصطلاح سلام فرمانده یک اصطلاح نظامی و یادآور اطاعت محض مخصوصا اطاعت سربازان از فرماندهان بالا دستی در پادگانها است. حال،آیا رابطه انبیا و اهل بیت ع با مومنان مثلا از نوع سرباز و فرمانده پادگانی است؟
✍️ پاسخ این پرسش این است که:
✅ در نگاه دینی، حاکمیت و فرمانروی به طور ذاتی اختصاص به حق تعالی دارد. سپس خدای سبحان انسانهایی را با ویژگی های خاص به ویژه علم و عصمت، برگزیده و آنان را جانشین خود در روی زمین و حاکم قرار داده و پیروی از آنان را الزامی شمرده است.
به همین جهت، تعبیر اطاعت و پیروی از خدا و رسول فراوان در قرآن و روایات آمده است: ( و ما ارسلنا من رسول الا لیطاع باذن الله) و ( اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم) و ( من اطاعکم فقد اطاع الله و من عصاکم ففد عصی الله)
از این رو، از جهت فردی و اجتماعی_ سیاسی پیروی از حاکمان الهی بر مردم لازم است و اطاعت از آنان در راستای اطاعت از خدای سبحان است.
✅ البته روشن است که ویژگی های علم و عصمت در پیامبران و امامان معصوم ( ع) و بُعد معنوی آنان اقتضا می کند که پیروی از آنان، پیروی خشک نظامی نباشد؛ بلکه از روی آگاهی و عشق و علاقه باشد و به تعبیر دیگر ( اطاعت دلی) باشد.
✅ بنابراین:
اولا: پیروی و فرمانبری از پیامبر و امام معصوم یک وظیفه و فضیلت است و #سلام فرمانده شعاری برگرفته از آموزه های دینی است.
دوما: گرچه اطاعت از پیامبران و امامان ع بُعد نظامی هم دارد؛ لکن اطاعت به بُعد نظامی اختصاص ندارد.
#سلام_فرمانده
#پرسش_پاسخ
https://eitaa.com/salsabilmarifat
🔰🌸 تحلیلی کوتاه بر دعا در زمان غیبت در روایت امام صادق (ع)🌸🔰
✅ عبد اللَّه بن سنان از امام صادق عليه السّلام نقل می كند كه فرمود:
به زودى شبههاى به شما مىرسد که در آن، بىنشانه روشن و امام هدايت بمانيد و كسى از آن شبهه نجات نمىيابد مگر آنكه دعاى غريق را بخواند:(سَتُصِيبُكُمْ شُبْهَةٌ فَتَبْقَوْنَ بِلَا عَلَمٍ يُرَى وَ لَا إِمَامٍ هُدًى وَ لَا يَنْجُو مِنْهَا إِلَّا مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ الْغَرِيق)
گفتم: دعاى غريق چگونه است؟
فرمود: مىگويى:
«يا الله يا رحمان يا رحيم يا مقلّب القلوب ثبّت قلبي على دينك»
من هم گفتم:
«يا الله يا رحمان يا رحيم يا مقلّب القلوب و الأبصار ثبّت قلبي على دينك»
امام فرمود:
خداى تعالى مقلّب القلوب و الأبصار است و ليكن همچنان كه من گفتم بگو:
«يا مقلّب القلوب ثبّت قلبي على دينك»
( كمال الدين و تمام النعمة ؛ ج2 ؛ ص352)
✍ چند نکته کوتاه در تحلیل روایت:
✅ مرجع بودن امام ع در همه امور فردی، اجتماعی و سیاسی است.از این رو، مسائل اعتقادی، اخلاقی، احکام و به صورت کلی حوزه های گوناگون را شامل می شود.
✅ قلب مومن در زمان غیبت به جهت دسترسی نداشتن مستقیم به امام ع و وجودشبهات در معرض لغزش است همانند کسی که نزدیک به غرق شدن است و به همین جهت، دعا برای ثابت قدم ماندن ضروری است.
✍ مطالعه و بررسی کوتاه تاریخ و نیز تاریخ انقلاب تا امروز نشان می دهد خیلی باید این دعا را جدی گرفت تا خدای ناکرده در حوزه های گوناگون از فردی تا اجتماعی _ سیاسی دچار لغزش و غرق نشویم و تا آخرین لحظه زندگی ثابت قدم بمانیم:(توفنی مسلما)
#امام_صادق ع
#امام_زمان ع
#غیبت_امام زمان ع
#دعا
🔰 همدردی با دیگران🔰
✅ امام صادق ع ميفرمايد:
«الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ كَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِنِ اشْتَكَى شَيْئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَمَ ذَلِكَ فِي سَائِرِ جَسَدِهِ وَ أَرْوَاحُهُمَا مِنْ رُوحٍ وَاحِدَةٍ وَ إِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصَالًا بِرُوحِ اللَّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا»(کليني، الكافي، ج2، ص166) مؤمن برادر مؤمن است، همانند يك پیکر واحد که هرگاه به يكى دردى رسد، درد آن را در پارههاى ديگر تن مي يابد، و روحشان از يك روح است و به راستى روح مؤمن به روح خدا پيوستهتر است از پيوستگى پرتو آفتاب به آفتاب.»
✍ شاعر بزرگ، سعدي شيرازي بر اساس اين قبيل اين احاديث، چنين سروده است:
بني آدم اعضاي يکديگرند
که در آفرينش ز يک گوهرند
چو عضوي به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت ديگران بيغمي
نشايد که نامت نهند آدمي
#تسلیت_آبادان
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
درکی از این بهشت ندارند ناکسان
چون تار عنکبوت گرفتهست قلبشان
@Farsna
جشنواره های هنری غرب و قرآن کریم
قرآن کریم می فرماید:
وَ لَنْ تَرْضى عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لَا النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ؛(بقره:120) (اى پيامبر!) هرگز يهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد تا (آنكه تسليم خواسته آنان شوى و) از آئين آنان پيروى كنى. بگو: هدايت تنها هدايت الهى است، و اگر از هوى و هوسهاى آنها پيروى كنى، بعد از آنكه علم (وحى الهى) نزد تو آمد، هيچ سرور و ياورى از ناحيه خداوند براى تو نخواهد بود.
✍ چند نکته اساسی پیرامون آیه:
✅ دشمنان به كم راضى نيستند. فقط با سقوط كامل و محو مكتب مسلمانان راضى مىشوند.
✅ نباید با پیروی از آیین انحرافی، از حقیقت و هدایت خدا دست برداشت.
✅ نتیجه پیروی از آیین های انحرافی خارج شدن از ولایت و نصرت خداست که بدبختی دنیا و آخرت را به دنبال دارد.
✍ امروزه در مسائل گوناگون باید به رفتارهای غرب با دیده ژرف نگاه کرد و باید افزون بر فعالیتهای سیاسی، فعالیتهای فرهنگی و هنری غرب به ویژه درباره ایران و اسلام را با ژرف اندیشی بررسی کرد تا روشن شود که چقدر اهداف اسلام ستیزانه در آن وجود دارد.
✍ انتخاب فیلم یا بازیگر ایرانی یا در ارتباط با ایران در یک جشنواره هنری غربی مانند#کن باید از این منظر تحلیل شود.
#جشنواره_کن
#اسلام_ستیزی
#امام_رضا_ع
#همه_خادم_الرضاییم
https://eitaa.com/salsabilmarifat
خانه عنکبوت
✅ «مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِياءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ (عنکبوت:41) مَثَلِ كسانى كه غير خدا را سرپرست خود برگزيدند، همانند مَثَل عنكبوت است كه (براى خود) خانهاى ساخته؛ و البتّه سستترين خانهها خانهى عنكبوت است اگر مىدانستند»
✍ چند نکته پیرامون آیه کریمه:
✅ شرک و پناه بردن به غیر خدا در اقسام گوناگونش همانند ساختن خانهى عنكبوت بسیار سست و بىاساس است.
✅ عنكبوت، در عالم خود خيال مىكند كه خانه دارد و خانهاش در برابر حوادث مقاوم است؛ مشرك نيز به چنين توهّمى دچار است.
✅ گاهى انگيزهها، خيالات و دوستىها، مانع فهميدن حقّ است.
✅ غیر خدا نمی تواند انسان را در برابر خدا یاری کند.
✍ تاریخ نشان داده است که هیچ کس با تلاش و فعالیت در برابر خدا و مقدسات الهی طرفی نبسته؛ بلکه از بین رفته است و حقیقت همواره نورافشانی می کند. از نمرود و فرعون تا بنی امیه و بنی عباس و تا امروز که برخی از فیلمها وبازیگران که با اهانت به مقدسات به دنبال اهداف مادی خودند، تنها شقاوت خود و هلاکت دیگران را رقم زدند و در حالی که نور الهی همواره فروزان است.
✅ قرآن چه زیبا به این موضوع اشاره می کند:
(يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ) (صف:۸)
✍ مولوی می سراید:
كى شود دريا ز پوز سگ نجس
كى شود خورشيد از پف منطمس
(مولوی، مثنوی، دفتر ششم، ص 1015)
#جشنواره_کن
#اسلام_ستیزی
#همه_خادم_الرضاییم
https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸 عصمت حضرت فاطمه معصومه (ع)🌺
✍ ضمن تبریک روز ولادت حضرت معصومه ( ع) و روز دختر و تبریک دهه کرامت، نکاتی پیرامون عصمت به حضور تقدیم می گردد:
✅ اصل عصمت پیامبران(ع) اتفاقی و قطعی است؛ همچنانکه عصمت امامان (ع) به اعتقاد ما شیعیان تردیدناپذیر است. نسبت به عصمت پیامبران و امامان (ع) دلایل عقلی و نقلی فراوانی وجود دارد.
✅ نسبت به غیر از انبیا و ائمه (ع) باید دقت شود که دلیل درباره عصمت چگونه است؟ و آیا عصمت دارای یک درجه است؟
✅ اولا: درباره حضرت فاطمه معصومه (ع) دلیلی بر نفی عصمت نیست( دقت کنید: دلیلی بر معصوم نبودن نداریم)
✅ دوما: بلکه شواهدی بر معصوم بودن ایشان وجود دارد؛ مانند روایتی که از امام رضا( ع) نقل شده که در آن، به جای بیان نام ایشان یعنی فاطمه(ع) از لقب ( معصومه) یاد کردند:
«من زار المعصومه بقم فله الجنه»(مجلسی، زادالمعاد،ج۱،ص۵۴۷)
✅ سوما: عصمت دارای مراتب است و حضرت معصومه(ع) دارای عصمت بودند؛ گرچه درجه عصمتشان کمتر از ائمه( ع) بوده است.
✅ حتی بدون عصمت، روایات دلالت دارد که چقدر پیش خدای سبحان مقام و جایگاه دارند و باید ایشان را در درگاه حق تعالی واسطه قرار داد؛ همانگونه که امام رضا پاداش زیارت ایشان را بهشت فرودند:(مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ اَلْجَنَّةُ)(مجلسی، بحارالانوار،ج۹۹، ص۲۶۵)
و در همین حدیث در زیارت ایشان از زبان امام رضا (ع) می خوانیم:
(يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن).
#حضرت_معصومه ع
#روز_دختر
https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸 راز اثرگذاری گسترده" سلام فرمانده"🌸
🌺🌺 شروع و تداوم از روی اخلاص🌺🌺
✅ به این بخش از سخنان حجتالاسلام نعیمی (از عوامل سرود «سلام فرمانده») دقت کنید :
🔰 مردم و خانواده ها به نیت نذر ظهور مبالغ مختلفی کمک کردند؛ از کمک 3 هزار تومانی یک "کودک" تا کمک ۳۱۳ هزار تومانی برای این سرود داشتیم.
✍ به نظرم در کنار همه زمینه ها، اخلاص عوامل از تهیه کنندگان و بانیان کوچک و بزرگ، نقش کلیدی در فراگیری و اثرگذاری گسترده داشته است.
✍ در ادامه نیز اخلاص افراد در هنگام خواندن و توجه به حضرت ولیعصر ( عج) بسیار عجیب است که بی تردید، نشانگر عنایت امام زمان(ع) می باشد.
# سلام_فرمانده
#امام_زمان ع
#اخلاق
#عرفان
----
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
بُعد عرفانی حضرت امام خمینی(ره) و جلوه های آن(1)
✍ همه می دانیم که حضرت امام خمینی(ره) در میان ابعاد گوناگون فردی و اجتماعی، از جهت عرفانی بسیار قوی بوده است. در این نوشته کوتاه نکاتی در این باره اشاره می شود:
🔰 ایشان از جهت علمی، در فلسفه و عرفان تحصیل کرده و از جهت عملی، تربیت یافته محضر اساتید اخلاق و عرفان بزرگی همانند آقامیرزا جواد ملکی تبریزی و مرحوم آقای شاه آبادی بودند.
🔰 افزون بر بُعد فردی، برخی از جلوه های عرفانی حضرت امام (ره) عبارت است از:
✅ ۱.تدریس سالیان فلسفه و عرفان
✅2.تدریس درس اخلاق بسیار بسیار اثرگذار
✅3.نگارش کتابهای عرفانی همانند «مصباح الهدایه»، «آداب الصلوه» و «سر الصلوه» و....؛
✅4.تعلیقات بر کتابهای عمیق و سنگین عرفان نظری همانند «شرح فصوص الحکم» و «مصباح الانس»
✅5. تفسیر عرفانی قرآن چه در ضمن مطالب و چه به صورت مستقل همانند «تفسیر سوره حمد» که از صدا و سیما پخش می شد و بعدا به صورت کتاب منتشر گردید.
✅6.شرح برخی از احادیث با رویکرد عرفانی همانند «شرح دعای سحر» و «شرح حدیث جنود عقل و جهل».
✅7.جهاد و قیام برای خدا و تشکیل حکومت و حکمرانی عرفانی. از این منظر، حضرت امام (ره) برای خدا قیام و جهاد کرده و با تحمل سختیهای فراوان، با انگیزه الهی و بر اساس دین حکومت اسلامی تشکیل داده و درصدد حاکمیت اسلام به صورت کامل بوده است. از این منظر، ایشان به دنبال اجرای کامل دین الهی بودند که با آن، سعادت دنیا و آخرت افراد تأمین می شود.
حضرت امام(ره) نگاه الهی به خدمت به مردم داشتند و همواره به اجرای عدالت، ایجاد رفاه برای توده مردم و برطرف کردن مشکلات گوناگون مردم اهتمام داشتند و مسولان را بدان تشویق می کردند. به صورت ویژه تاسیس «جهاد سازندگی»، «کمیته امداد»، «بنیاد مستضعفان» و... از زمینه های برجسته خدمت به مردم با نگاه الهی بوده است.
ایشان به صراحت، مسولان را در خدمت به مردم مسول شمرده و آنان را معذور نمی دانند:
«هيچ عذرى براى ما نيست امروز. چنانچه يك خرابى در مملكت واقع بشود و دنبال اصلاحش نرويم، عذرى نداريم. همه ما، چه آنهايى كه لشكرى هستند و اينجا هستند و نيستند و چه آنهايى كه در كشور خدمت مىكنند و چه مردم ديگر، همه ما مسئول هستيم؛ «كُلُّكُمْ راعٍ وَ كُلُكُّم مَسْئول» وقتى همه ما مسئول هستيم و همه ما در مقابل خدا جواب بايد بدهيم، بايد فكر اين كشور باشيم.«صحيفه امام،ج15، ص 74)
#امام_خمینی(ره)
#عرفان
#حکومت_اسلامی
https://eitaa.com/salsabilmarifat
بُعد عرفانی حضرت امام خمینی(ره) و جلوه های آن(2)
✍ چنانکه اشاره شد حضرت امام خمینی(ره) با رویکرد عرفانی به تفسیر قرآن و شرح احادیث پرداخته اند. در اینجا به یک نمونه از تفسیر عرفانی در سوره مبارکه حمد اشاره می شود:
«اين باى بِسْمِ اللَّهِ باى سببيت، آن طور كه اهل ادب مىگويند نيست. اصلًا فاعليت حق از باب سببيت و مسببيت نيست، عليت و معلوليت هم نيست.
بهترين تعبيرش همان است كه در قرآن واقع شده است كه گاهى ظهور: هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ؛ و گاهى «تجلى» تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ [تعبير كرده است؛] و اين غير از قضيه سببيت و مسببيت است، كه در سببيت و مسببيت، يك تمايلى كه مقتضى نيست در ذات حق تعالى با موجودات، [مفروض است].
از اين جهت يا بايد سببيت را يك معناى توسعه دارى حساب بكنيم كه تجلى و ظهور را هم شامل بشود، يا در اينجا بگوييم كه با، باى سببيت نيست.
بگوييم: «بِاسْمِ اللَّهِ» كذا، يعنى بِظُهُورِهِ كذا، بِتَجلّيهِ كذا. يا بگوييم: الْحَمْدُ «بِاسْمِ اللَّهِ»، نه از باب اينكه حمد مسبب است حتى از براى اسم؛
و تعبير به سببيت و تعبير به عليت هم من يادم نيست كه در كتاب و سنت واقع شده باشد. اين يك تعبير فلسفى است كه در لسان فلاسفه واقع شده. من در كتاب و سنت يادم نيست كه عليت، سببيت به اين معنا آمده باشد؛ خلق است، ظهور است، تجلى است، اين تعبيرات است». (تفسير سوره حمد، جلسه چهارم،ص 153)
#امام_خمینی(ره)
#عرفان
https://eitaa.com/salsabilmarifat
بُعد عرفانی حضرت امام خمینی(ره) و جلوه های آن(۳)
✍ چنانکه اشاره شد حضرت امام خمینی(ره) با رویکرد عرفانی به تفسیر قرآن و شرح احادیث پرداخته اند. در اینجا به یک نمونه از شرح عرفانی از کتاب" شرح حدیث جنود عقل و جهل" اشاره می شود:
«بدان كه علم، از افضل كمالات و اعظم فضايل است؛ چه كه آن از اشرف اسماء الهيّه و از صفات موجود بما هو موجود است. و نظام وجود و طراز غيب و شهود، به بركت علم منتظم شده، و هر موجودى تحقّقش به اين حقيقت شريفه زيادتر بود، به مقام مقدّس حق و مرتبه قدس واجبى نزديكتر است؛ بلكه علم و وجود، مساوق هستند، و هر جا شعاع هستى افتاده، به همان اندازه شعاع نور علم افتاده است. از اين جهت، خلوّ از تمام حقيقت علم، خلوّ از تمام حقيقت وجود است، و خالى از آن، معدوم مطلق است.....
و اين مطلب، به برهان متين پيوسته است كه دار وجود، دار علم است، و ذرهاى از موجودات حتى جمادات و نباتات خالى از علم نيستند، و به اندازه حظّ وجودى، حظّ از علم دارند. .. و حق- تبارك و تعالى- در قرآن شريف به اين مطلب بسيار اعتناء فرموده و در بسيارى آيات، صراحتاً اعلان علمِ موجودات و تسبيحِ آنها را از ذات مقدّس حق، فرموده. و محجوبان، چون اين مطلب را به وجدان يا برهان درنيافتهاند، تسبيح را به تسبيح تكوينى حمل كردند، با آن كه تسبيح تكوين، تسبيح نيست، چنانچه واضح است؛ ولى اهل معرفت به مشاهده حضوريّه، اين حقيقت را دريافتهاند، و در روايات شريفه صراحاتى است در اين باب، كه قابل حمل بر تسبيح تكوينى يا ذكر تكوينى نيست، چنانچه از مراجعه به آنها ظاهر شود»(شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص259-260)
#امام_خمینی(ره)
#عرفان
https://eitaa.com/salsabilmarifat