#حدیث_روز
پیامبر اکرم (ص) فرمودند که در سمت راست عرش الهى نوشته شده است:
اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة
🔸 به درستى که #حسین(علیه السلام) چراغ هدایت و کشتى نجات است.
بحار ، ج ۲۶ ، ص۳۲۲
#امام_حسین_علیه_السلام
#امورفرهنگی_بسیج_دانش_آموزی #دبستان_پسرانه_سماشهرری .
🌱هر روز خود را با بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ آغاز کنید
🔹امام صادق(ع): کربلا را زیارت کنید و این کار را ادامه دهید، چرا که کربلا بهترین فرزندان پیامبران را در آغوش خویش گرفته است.
#صبح_نو
امروز چهارشنبه
۴ مرداد ماه
۸ محرم ۱۴۴۵
۲۶ جولای ۲۰۲۳
#محرم_سماشهرری🏴
سواد رسانه ای چیست؟
سواد رسانهای یک نوع درک متکی بر مهارت است که میتوان براساس آن انواع رسانهها را از یکدیگر تمیز داد، انواع تولیدات رسانهای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. همچنین سواد رسانهای آمیزهای از تکنیکهای بهرهوری مؤثر از رسانهها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانهها از یکدیگر است.
به بیانی دیگر، سواد رسانه ای (Media Literacy) مجموعهای از مهارتهای قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیامهای رسانهای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار میرود. برای حرکت در محیط رسانهای پیچیده امروز باید قادر به درک بهتر پیامهای رسانهای باشیم.
تاریخچه سواد رسانه ای
تاریخچه پیدایش سواد رسانهای، به سال ۱۹۶۵ باز میگردد. مارشال مکلوهان اولین بار در کتاب خود تحت عنوان “درک رسانه، گسترش ابعاد وجودی انسان”، این واژه را بکار برد و نوشت: زمانی که دهکدۀ جهانی تحقیق یابد، لازم است انسانها به سواد جدیدی بنام سواد رسانهای دست یابند. فرهنگ دیگر در چارچوب مرزهای جغرافیایی تعریف نمی شود. فرهنگ را هم مردم دنیا می سازنند.
” تئوری سواد رسانهای شناختی” توسط جیمز پاتر (متولد ۱۹۵۸ در انگلستان) مطرح شده است. دهههای ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ را باید دهههای پیوند و ارتباط این حوزه یعنی حوزه سواد رسانهای با تفکرات انتقادی دانست. در این سالها، دپارتمانهای دانشگاهی تحلیل فیلم در سراسر ایالات متحده و انگلستان، کار خود را آغاز کرده و فیلمهای روز را مورد تحلیل قرار دادند. اینگونه از سواد، در کانادا به عنوان اولین کشور، به صورت رسمی از طرف نظام آموزش و پرورش پذیرفته و جزء برنامههای درسی مدارس گنجانده شد .
برای اولین بار در سال ۱۹۲۹ گروه آموزشی لندن از معلمان خواست تا مهارت های خاص تحلیل و ارزشگذاری فیلم را به دانشآموزان بیاموزانند که این مسئله پس از سال ۱۹۹۰ نیز در آمریکا به طور جدی مورد توجه قرار گرفت.
کانادا یکی از قویترین جنبش های سواد رسانهای را در دنیا دارد و سازمان “شبکه آگاهی رسانهای” به عنوان سازمانی برجسته در این کشور مستقر است. انگلستان و استرالیا در زمرهی پیشگامان و سرامدان آموزش سواد رسانه ای هستند.این رشد تا حدودی مدیون NGO ها یا انجمن ها و مؤسسات سواد رسانه ای و سازمان هایی بوده است که از اعضای آموزشگر تشکیل شده اند.
همچنین،کانادا در مرحله ی بسیار پیشرفت های از آموزش سواد رسانه ای است. برای مثال، در ایالت اونتاریو از سال ۱۹۸۷ به اینسو،گذراندن درسهایی در این رشته در کلاس های مقاطع تحصیلی گوناگون ضروری است.کشورهای دیگر هم در این زمینه از قافله عقب نمانده و رشد خوبی داشته اند; از جمله زلاندنو،شیلی،هند،اسکاتلند،آفریقای جنوبی،ژاپن، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و اردن.
پیشگامان عرصه آموزش سواد رسانه ژاپن و کانادا می باشند که برای حفظ فرهنگ خود از کشورهای همسانه و جلوگیری از تحریف و تغییر در آنها اقدام به این کار کردند. در کشور کانادا از زمان کودکی در کتابهای درسی به آنها آموزش می دهند که این آموزش ها برای حفظ هویت ملی خود در برابر کشور همسایه آمریکا است.
در کشور ژاپن برای اینکه که فرهنگ و تمدن خود را از نفوذ بازدارد ابزارها و منابع زیادی را در اختیار مردم و نخبگان خود قرار داده است تا به هر صورتی در دو سطح اول به مردم خود نشان دهند که چطور می توان یک واقعیت را وارونه نمایش داد که باور پذیر باشد و با گوشه ای از آن را به نفع خود تحریف کرد و با این آموزش ها قدرت استدلال و تجزیه و تحلیل مردمشان را ببرند و دوم اینکه فرهنگ خود را در قالب های مختلف رسانه ای فیلم و کارتون – صدا – بازی های رایانه ای و … هم به مردم خود و هم جهانیان نمایش دهند.
پروژه های سواد رسانه ای در کشورهای گوناگون به لحاظی چند با هم تفاوت دارند؛ ازجمله تفاوت در بستر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی موجود در بین کشورهای جهان اول و سوم. بسیاری از کارگاهها و برنامه های سواد رسانه ای آمریکا حمایت گرانه و تدافعی هستند.آنها تلاش دارند، مصرف کننده را در برابر پیامها و تصویرهای اغواگران و برنامه های تفریحی، خبری و تبلیغی رسانه ها واکسینه کنند.در استرالیا بر جنبه های زیبایی شناسانه و معنی شناسی تأکید دارند. در بریتانیا و کشورهای آمریکای لاتین با زیر ذره بین بردن صنعت رسانه ای، سلطه ی کشورها و دولت را برای نیل به تواناسازی مصرف کنندگان رسانه، برجسته می سازند.
ایران با وجود اینکه قدمت سواد رسانه ای در جهان به بیش از سه دهه می رسد اما زمان اندکی از ورود آن به ایران می گذرد. به همین خاطر، در کشور ما مبحث فوق العاده جوانی محسوب می شود که عمر آن تنها به ۳ الی ۴ سال میرسد.
اهمیت سواد رسانه ای
سواد رسانه ای میتواند به افراد جامعه کمک کند تا:
۱- چگونگی ایجاد پیامهای رسانهای را درک کنند.
۲- آنچه که رسانهها میخواهند ما را به باور آن برسانند را تشخیص بدهند.
۳- تعصبات، اطلاعات غلط و دروغهای رسانهای را تشخیص بدهند.
۴- قسمتی از داستان که کتمان میشود را کشف کنند.
۵- پیامهای رسانهای را براساس تجربیات خود، باورها و ارزشهایشان ارزیابی کنند.
۶- پیامهای رسانهای خود را طراحی، ایجاد و توزیع کنند.
در جامعه آموزش سواد رسانه ای به رشد تفکر انتقادی و مشارکت فعال در فرهنگ رسانهای کمک میکند. هدف آن، دادن آزادی بیشتر به افراد به وسیلهی قدرت دادن به آنها برای دسترسی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و ایجاد رسانه است.
همچنین محققان به این نتیجه دست یافتهاند که آموزش سواد رسانه ای یک ابزار برای مقابله با الکل، تنباکو و سایر مواد مخدر، همچنین اختلالات تغذیهای، قلدری، خشونت، نژاد پرستی و تبعیض است. به طور کلی سواد رسانه ای یکی از مهارت های مهم زندگی کردن است. در زندگی عمومی سواد رسانه ای به درک چگونگی ایجاد فرهنگ توسط رسانهها و انحصار رسانهای کمک میکند.
با سه گام می توان سواد رسانه ای ایجاد کرد :
الف) ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه ای و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوه مصرف غذای رسانه ای از منابع ای گوناگون که در یک کلام همان محتوای رسانه هاست.
ب) آموزش مهارتهای مطالعه یا تماشای انتقادی.
ج) تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه ها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست.
بنابر آنچه که به اجمال بدان اشاره شد، اولین نکته در موضوع سواد رسانه ای توجه داشتن به میزان و نسبت مصرف از هر رسانه در میان انبوه رسانه ها می باشد. خواندن اخبار باید از موضعی به شکل انتقادی انجام شود و نکته بعدی اینکه به نقش دست اندرکاران و مالکان و در واقع سرمنشا رسانه ها هم باید توجه داشت.
از آن جایی که سواد رسانه ای از ضرورت خاصی برخوردار است، نهادهای آموزشی، دانشگاه ها و آموزشگاه های مختلف و حتی مدارس نیز ملزم به آموزش اصل سواد رسانه ای می باشند، نهادهای مدنی و صنفی که هر یک جمعی تخصصی را نمایندگی می کنند نیز می توانند اعضای خود را تحت آموزش مستمر در زمینه سواد رسانه ای قرار دهند و بالاخره نهادهای رسانه ای و انتشاراتی هم می توانند مفاهیم ساده شده ای از این بحث را در دستور کار خود قرار داده و اجرا کنند تا با این روش و آموزش همگانی، به هدف ارتقای سطح سواد رسانه ای دست یافته و از آفت تحریف اخبار و عملیات روانی در امان مانند.
🏴 حجت الاسلام والمسلمین تراشیون:
🔸فرزندان ما بزرگ ترین سرمایه های زندگی ما هستند و برخی از ما پدر و مادرها به واسطه فرزندان مان اهل بهشت می شویم. نظام رسانه ای و سلطه جهانی قصد دارد تربیت را از دست پدر و مادر گرفته و میخواهد فرزندان ما آنطوری که آنها می خواهند رفتار کند
🔹در این زمان باید از حالت انفعال خارج و فعال شویم، خودمان پویا و خلاقانه فکر کنیم. مسئول تربیت بچه ها پدر و مادر هستند حالا هر چقدر که بقیه اثر گذار باشند. پدر و مادر تکالیفی نسبت به فرزندان شان دارند؛ اگر درمورد نسل خودمان پویا باشیم، این نسل در آینده به درد همه خواهد خورد
🖤 محرم را برای کودکان بهیادماندنی کنید!
5⃣ قسمت پنجم: حسن خلق والدین در محرم؛ رمز جذب کودک!
اینفوگرافیک بالا، بخشهای مختلف این قسمت را روایت میکند.
#تربیت_دینی
🖤 محرم را برای کودکان بهیادماندنی کنید!
6⃣ قسمت ششم: فراموش نکردن روحیه کودک در هیئت
بخشهای مختلف این قسمت را در تصویر بالا ببینید.
#تربیت_دینی
🖤 محرم را برای کودکان بهیادماندنی کنید!
7⃣ قسمت هفتم: همراهی خانواده؛ رمز حضور مشتاقانه کودک در هیئت
بخشهای مختلف این قسمت را در تصویر بالا ببینید.
#تربیت_دینی
🖤 محرم را برای کودکان بهیادماندنی کنید!
8⃣ قسمت هشتم: محرمی کردن فضای خانه
بخشهای مختلف این قسمت را در تصویر بالا ببینید.
#تربیت_دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ای اهل حرم میر و علمدار نیامد
◾️ فرا رسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی ، شهادت سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و علمدار باوفایش حضرت ابوالفضل العباس (ع) تسلیت باد.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
دبستان سما شهرری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دو_دمه_عاشورا
امشبی را شه دین
در حرمش مهمان است
مکن ای صبح طلوع
عصر فردا بدنش
زیر سم اسبان است
مکن ای صبح طلوع
🏴 دبستان سماشهرری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا بقیة اللّه فی ارضه🌹
السلام علیک حین تقرا و تبیّن🌹
السلام علیک حین تصلّی و تقنت🌹
السلام علیک حین ترکع و تسجد🌹
السلام علیک حین تهلّل و تکبّر🌹
السلام علیک حین تحمد و تستغفر🌹
💐 روز جمعه است و نثار حضرت بقیة الله الاعظم #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و ارواحنا لتراب مقدمه الفداء، حداقل ۱۰ گُل صلوات هدیه کنیم
🏴🏴🏴
#امام_حسین_علیه_السلام
#امورفرهنگی_بسیج_دانش_آموزی #دبستان_پسرانه_سماشهرری .
May 11
ارزش يك قطره اشك براى اباعبدالله عليه السلام
✍چون روز قیامت شود و بنده را در موقف حساب و کتاب بیاورند، وقتی نامه عملش را از حسنات تهی می بیند، با یأس راه جهنم را در پیش میگیرد. خطاب می رسد ای بنده به کجا می روی!؟ میگوید خود را مستحق آتش می دانم. در این هنگام خطاب می رسد که صبر کن، زیرا نزد ما امانتی داری. پس دانهای از درّ می آورند که شعاع نورش همه عرصات را روشن مینماید.
می پرسد من چنین دانه گرانبهایی نداشتم! ندا میرسد: این دانه، قطره اشکی است که در فلان مجلس در مصیبت حسین بن علی (عليه السلام) از دیدگانت جاری شد و ما آن را برای این روز که یوم الحسرة است، ذخیره کردیم تا به کارت آید. حالا این درّ را از تو خریداریم. آن را نزد انبیاء ببر تا قیمت گذاری کنند.
نزد آدم صفی الله (عليه السلام) می برد و آن حضرت می فرماید من سررشته قیمت این درّ را ندارم. نزد نوح (عليه السلام) و سایر انبیاء هم می آورد و همه به دیگری حواله مینمایند تا نزد خاتم الانبیاء (صلى الله عليه وآله) می آورد. حضرت میفرماید نزد علی مرتضی (عليه السلام) ببر. امیرالمؤمنین نیز او را نزد فرزندش حسین (عليه السلام) می فرستد.
وقتی درّ را به حضرت اباعبدالله (عليه السلام) می دهد آن حضرت، درّ را نزد خداوند می آورد و عرض میکند خدایا قیمت دانه این است که این بنده را به همراه پدر و مادرش به من ببخشی و ایشان را با من محشور کنی. خطاب می رسد که او را با پدر و مادرش به تو بخشیدیم و همسایهات در بهشت خواهند بود.
📚 از کتاب ارزشمند حسینیه نوشته ملا حبیب الله شریف کاشانی (ره)، ص34و35
#سواد_رسانه_ای نکاتی بسیار کاربردی برای کمک به والدین در جهت کنترل استفاده کودکان از رسانه
1. برنامه استفاده از رسانه را برای خانواده خود طراحی کنید.
رسانه ها باید برای شما و مطابق با ارزش های خانوادگی و شیوه فرزند پروری شما کار کنند. وقتی از رسانه ها به طور متفکرانه و مناسب استفاده شود، می تواند زندگی روزمره را بهبود دهد. اما وقتی رسانه ها به طور نامناسب یا بدون برنامه استفاده می شوند، ممکن است جایگزین بسیاری از فعالیتهای مهم مانند ارتباط رو در رو، حضور خانواده کنار هم، بازی در فضای باز، ورزش، استراحت و خواب شود.
2. با رسانه ها مانند هر محیط دیگری در زندگی فرزند خود رفتار کنید .
دستورالعمل های فرزند پروری یکسانی در هر دو محیط واقعی و مجازی اعمال می شود. محدودیت ها را تعیین کنید. دوستان فرزندان خود را به صورت آنلاین و غیر حضوری بشناسید. بدانید فرزندان شما از چه سیستم عامل ها، نرم افزارها و برنامه هایی استفاده می کنند، از چه سایت هایی در وب بازدید می کنند و به صورت آنلاین چه کار می کنند.
3. در زمانی که روبروی آن ها صفحه مجازی قرار دارد، نباید همیشه تنها باشند.
در استفاده از رسانه با فرزندان خود مشارکت کنید و در کنار انها باشید. این کار باعث ایجاد تعاملات اجتماعی، پیوند و یادگیری می شود. با فرزندان خود یک بازی ویدیویی انجام دهید. این یک راه خوب برای نشان دادن ورزش دوستی و آداب بازی مناسب است
با آنها یک برنامه تماشا کنید. شما این فرصت را خواهید داشت که تجربیات و چشم اندازهای زندگی و راهنمایی های خود را ارائه کرده و به اشتراک بگذارید. فقط آنها را بصورت آنلاین کنترل نکنید/ با آنها ارتباط برقرار کنید، بنابراین می توانید بفهمید آنها چه کار می کنند و در فعالیت آنها سهیم باشید.
4. از فناوری به عنوان تسکین دهنده احساسی استفاده نکنید .
رسانه ها می توانند در حفظ آرامش و سکوت کودکان بسیار موثر باشند، اما نباید تنها راهی باشد که آنها آرامش را از آن دریافت کنند. به کودکان باید آموزش داده شود که چگونه احساسات قوی را تشخیص داده و کنترل کنند، فعالیت هایی برای کنترل خستگی انجام دهند یا از طریق تنفس آرام شوند، در مورد راه حل مشکل صحبت کنند و راهکارهای دیگری برای هدایت احساسات پیدا کنند.
5. مشکلی نیست که نوجوان شما آنلاین باشد .
روابط آنلاین بخشی از رشد معمولی نوجوانان است. رسانه های اجتماعی می توانند از نوجوانان در حین کشف بیشتر درباره خود و جایگاه خود در دنیای بزرگسالان حمایت کنند. فقط مطمئن شوید که نوجوان شما در هر دو دنیای واقعی و آنلاین رفتار مناسبی دارد.
باید به بسیاری از نوجوانان یادآوری شود که تنظیمات حریم خصوصی یک پلتفرم به هیچ وجه چیزها را “خصوصی” نمی کند و تصاویر، افکار و رفتارهایی که نوجوانان بصورت آنلاین به اشتراک می گذارند بلافاصله بخشی از ردپای دیجیتالی آنها خواهد شد. خطوط ارتباطی را باز نگه دارید و بگذارید بفهمد که در صورت داشتن سوال یا هر مشکلی شما کنارشان هستید.
🖤 محرم را برای کودکان بهیادماندنی کنید!
9⃣ قسمت نهم: خوراکیهای خوشمزه!
بخشهای مختلف این قسمت را در تصویر بالا ببینید.
#تربیت_دینی
@yarestankoodakestan
yarestankoodakestan.ir
🖤 محرم را برای کودکان بهیادماندنی کنید!
🔟 قسمت دهم: بازیهای محرمی
بخشهای مختلف این قسمت را در تصویر بالا ببینید.
#تربیت_دینی
@yarestankoodakestan
yarestankoodakestan.ir
✅هر احساسی پیامی برای ما دارد
🔰استرس پیامی دارد و می گوید: روی مسائل زندگیم تسلط ندارم و باید مهارت هایم را افزایش دهم و نیاز به مرتب تر کردن زندگیم دارم.
🔰افسردگی پیامی دارد و می گوید: سبک زندگیم خوب نیست و راکد بودن را باید رها کنم
🔰اضطراب پیامی دارد و می گوید: خودم را بیش از حد درگیر مسائلی کرده ام که ارتباطی به من ندارند.
🔰کمبود اعتماد به نفس پیامی دارد و می گوید: من به وعده هایی که به خودم می دهم عمل نمی کنم و دیگر نمی توانم روی خودم حساب کنم.
🔰زود رنجی برای من پیامی دارد و برای می گوید: دچار خودبزرگ بینی هستم و کوچکترین مخالفتی را برنمی تابم چرا که تصور میکنم هرآنچه که می پندارم بی شک درست است.
در واقع تمام احساس های منفی در باطن خود پیامی دارند و اشاره به نقطه ضعفی از ما میکنند
به جای فرار، انکار یا از بین بردن این احساسات منفی، به مفهوم و معنای پیامی که برای ما دارند توجه کنیم..
#احساسات
#استرس
#اضطراب
#حدیث_روز
اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
به راستی که حسین (ع) دری از درهای بهشت است.
بحارالانوار، ج۳۵ ، ص ۴۰۵
#امام_حسین_علیه_السلام
#امورفرهنگی_بسیج_دانش_آموزی #دبستان_پسرانه_سماشهرری .
⛔️ اثر مقایــــــــــــــــــــــــــــسه
💠 در این تصویر، دو دایره وسط به یک اندازه هستند. اما به نظرمون میرسه که دایره وسطی سمت راست، بزرگتر باشه.
💠 ما وقتی دیگران رو با هم مقایسه میکنیم، همچین اتفاقی میفته!
🔰 حالا شما بگید:
ما با مقایسه کردن چه بلایی بر سر طرف مقابلمون میاریم؟ فرقی هم نمیکنه که این مقایسه رو در مورد همسرمون انجام بدیم یا فرزندمون.
#اثر_مقایسه
#چهار_نوع_نماز
1⃣ نماز اول برای شکرگزاری
برای نماز اسرار مختلفی نوشته شده است، ما چهار رقم نماز داریم، بعضی آیات قرآن میگویند: نماز بخوان برای شکرگزاری، سگ را اگر آب دهند دم تکان میدهد، درخت را اگر آب دهید، میوه میدهد، ماشین را اگر بنزین بزنید راه میرود، این همه نعمت خدا به ما میدهد هیچ؟ خدا میگوید: گرسنه بودی سیرت کردم، به تو امنیت دادم، اقتصادت را حل کردم و... حال برای تشکر نماز بخوان. پس اول نماز برای شکرگزاری نعمتهای خدا است.
2⃣ نماز دوم برای رشد و آدمسازی
گاهی خدا میگوید: نماز کارخانه آدمسازی است، شما اگر لباس سفید بپوشید روی زمین سیاه نمینشینید، نه اینکه نتوانید، بنشینید، نه، بلکه خود پوشیدن لباس سفید بازدارنده است، میگوید: نماز شما را از فحشا و منکر نهی میکند و باز میدارد، انسان وقتی اهل مسجد شد دیگر با کاروان دزدها شریک نمیشود.
3⃣ نماز برای زندهشدن یاد خدا در دل
گاهی خدا میگوید: نماز بخوان تا ذکر من در ذهنت زنده شود. نماز بخوان تا یاد من در تو زنده شود و با یاد خدا دلت آرام گیرد.
4⃣نماز قرب برای نزدیک شدن به خدا
یک نماز دیگر که خدا میگوید، نماز قرب است، خدا خطاب به پیامبر (ص) میگوید: ای پیامبر (ص) اگر میخواهی به من نزدیک شوی راه قرب من سجده است.
❇️پس چهار نماز داریم: نماز شکر، نماز رشد، نماز انس و نماز قرب
➖➖➖➖➖➖➖
کانال محراب (اقامه نماز جماعت)
سواد رسانه 14020508.mp3
2.02M
📋 #سواد_رسانه
🎧 بخشی از میز فضای مجازی برنامه مهربان باشیم راديو معارف، با کارشناسی آقای یوسف زاده
⏯️ این قسمت: شایعه
🗓️ یکشنبه ٨ مرداد ماه ١۴٠٢
🆔 @mehrabanfamily
May 11