eitaa logo
سیمای صالحان -ثامن فلاورجان
212 دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
6.9هزار ویدیو
1.1هزار فایل
اللهم عجل لولیک الفرج
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ توضیحات وزارت آموزش و پرورش درباره حذف قرآن از تصویر کتاب اول آقای ملکی رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره حذف تصویر قرآن از کتاب فارسی پایه اول دبستان می‌گوید: در این کتاب در سال گذشته در یک تصویری، قرآن را بالای یک کتابخانه و زیر یک تلویزیون قرار داده بودن که پس از اعتراض حوزه علمیه مبنی بر این که باید قرآن در جای بهتری قرار بگیرد، قرار شد که آن تصویر از کتاب فارسی اول ابتدایی حذف و گلدانی به جایش نقاشی شود. در همین کتاب، تصاویر متعدد از قرآن مجید، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و تصاویر مساجد مختلف وجود دارد. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, دشمنی آشکار و پنهانی با سند 2030 دارد. توضیحات: در تصویر مذکور، تلویزیون روی قرآن قرار ندارد بلکه در قفسه جداگانه‌ای است و شرعا و عرفا این کار توهین به قرآن‌ شمرده نمی‌شود. علاوه بر این اگر هم تغییری در تصویر لازم بود، باید به جای قرآن، تلویزیون را از تصویر حذف می‌کردند یا جای دیگری قرار می‌دادند. رهبر انقلاب چند روز قبل در ارتباط تصویری با وزیر و مسئولان وزارت آموزش و پرورش، درباره تلاش غرب برای نفوذ فرهنگی در کشورها از سند ۲۰۳۰ و نفوذ در آموزش و پرورش هشدار دادند و تاکید کردند که بعضی از اجزای این سند به وسیله بعضی آدم‌های ناباب یا غافل در حال اجراست. حساسیت جامعه نسبت به این اتفاقات، بجا و ضروری است.
. احترام آمریکایی ♦️مذاکره ای که آمریکایی ها می خواهند، بدون روتوش و صحنه آرایی، همین شکلی است؛ همین قدر تحقیر آمیز! 🔹مذاکره دونالد ترامپ با رئیس جمهور صربستان. ♦️مذاکره ترامپ با بن سلمان "گاو شیرده سعودی" و اعلام این که با دوشیدن او، چهار صد میلیارد دلار پول به آمریکا آورده است. 🔹رفتار تحقیر آمیز اوباما با حیدر العبادی نخست وزیر عراق که برای دقایقی طولانی او را معطل گذاشت و پشت به او کرد؛ و پس از بلند شدن از جا هم، بدون اعتنا به العبادی، صحنه را ترک کرد. ♦️اما از اینها توهین آمیز تر، توهین به شعور مذاکره کنندگانی است که برای شان لبخند زدند، با اسم کوچک صدای شان کردند و در عین حال، توافقی سراسر کلاهبردارانه را به اسم امتیاز به آنها می فروختند.
. احترام آمریکایی ♦️مذاکره ای که آمریکایی ها می خواهند، بدون روتوش و صحنه آرایی، همین شکلی است؛ همین قدر تحقیر آمیز! 🔹مذاکره دونالد ترامپ با رئیس جمهور صربستان. ♦️مذاکره ترامپ با بن سلمان "گاو شیرده سعودی" و اعلام این که با دوشیدن او، چهار صد میلیارد دلار پول به آمریکا آورده است. 🔹رفتار تحقیر آمیز اوباما با حیدر العبادی نخست وزیر عراق که برای دقایقی طولانی او را معطل گذاشت و پشت به او کرد؛ و پس از بلند شدن از جا هم، بدون اعتنا به العبادی، صحنه را ترک کرد. ♦️اما از اینها توهین آمیز تر، توهین به شعور مذاکره کنندگانی است که برای شان لبخند زدند، با اسم کوچک صدای شان کردند و در عین حال، توافقی سراسر کلاهبردارانه را به اسم امتیاز به آنها می فروختند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 جنایت های اسرائیل صدای خاخام های یهودی را در آورد؛ اسرائیل یک دولت نجس است! ♨️ خاخام یهودی در جمع هزاران یهودی: ما هیچ سهمی در جنگ های اسرائیل نداریم، اسرائیل یک دولت نجس است و ما در انتخابات این دولت نجس شرکت نخواهیم کرد
hedayat 15-06-99.pdf
740.7K
🛑 نشريه الکترونيکي هدايت/ شماره 12 ✅ انتخابات آمریکا وتکرار یک خطای راهبردی ✍️به قلم: عباس حاجی نجاری-کارشناس مسایل سیاسی
hedayat 13 15-06-99.pdf
532.7K
🛑 نشريه الکترونيکي هدايت/ شماره 13 ✅ وحدت اسلامی و نقش علمای دین و مساجد در تحقق آن ✍️به قلم: علی مرادزاده -کارشناس مسایل سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 واکنش امیرالمؤمنین(ع) به فرد هتاک به ایشان در جمع 🔹علی(ع) بر منبر فرمود: قبل از اینکه مرا در میان خود نیابید هر سؤالی دارید بپرسید. 🔹شخصی که قیافه‌اش نشان می‌داد از عرب‌های یهودی است، بلند شد و گفت:«ایهَا الْمُدَّعی ما لایعْلَم!» ای آدم پر مدّعا که چیزی را که نمی‌دانی ادعا می‌کنی! شروع کرد به هتّاکی کردن با اینکه حضرت خلیفه بود. 🔹مثل اینکه او می‌دانست که علی(ع) کسی نیست که اگر کسی به او فحش هم بدهد فوراً بگوید گردنش را بزنید. چون جسارت کرد، اصحاب می‌خواستند به او حمله کنند. 🔹فوراً علی(ع) جلوشان را گرفت. فرمود: «الطَّیشُ لایقومُ بِهِ حُجَجُ اللَّهِ» با فشار، حجج الهی را نمی‌شود اقامه کرد. حرفی به من گفته؛ سؤالی دارد؛ بگذارید بیاید پیش من سؤالش را بکند. اگر جواب دادم خودش از عملش پشیمان می‌شود. 🔹شدیداً جلوی آنها را گرفت.با «خفه شو»، «گم شو»،«کتکش بزنید»، «پدرت را درمی‌آوریم»، «این فضولی‌ها یعنی چه» حجج الهی اقامه نمی‌شود. اگر می‌خواهید حجت الهی را اقامه کنید، راهش «نرمش» و «ملایمت» است، چون سروکار با فکر است، سروکار با روح و دل است. 📝 استاد مطهری، سیرۀ نبوی، ص۱۹۶ (با تلخیص)
31.pdf
1.03M
نسخه pdf ❇️یادداشت/ روایتگری اقتصاد دانش‌بنیان جایگزینی برای اقتصاد نفتی
اقتصاد دانش‌بنیان.doc
54.8K
نسخه word ❇️یادداشت/ روایتگری اقتصاد دانش‌بنیان جایگزینی برای اقتصاد نفتی
🔴 یادداشت/ ✅ شما هم می‌توانید مثل سپاه باشید؟ 🔻 فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه اعلام کرد، فاز سوم پروژه آب‌رسانی به منطقه غیزانیه خوزستان روز یکشنبه(امروز) به‌طور رسمی افتتاح خواهد شد تا دغدغه به‌حق مردم عزیز این منطقه در دسترسی به آب سالم و دائمی برطرف شود. به گفته دکتر محمد «علی‌رغم اینکه تصور می‌شد اجرای این پروژه به علت وضعیت آب‌وهوای بسیار گرم و شرایط محیطی سخت، دو ماه به طول بینجامد، اما در مدت زمانی بسیار کمتر از موعد پیش‌بینی‌شده، تکمیل شد». این خبر، نمونه یک «خبر خوب» در حوزه رسانه است؛ امیدوارکننده، واجد سرعت و دقت بالای انجام پروژه و در یک کلمه کار تمیز جهادی، خداپسندانه و غزوه‌ای بی‌منت. به‌راستی چرا سپاه می‌تواند در شرایط تحریمی و کرونایی، یکسان و بلکه بدتر از شرایط دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها دست به این قبیل اقدامات بزرگ بزند؟ آیا دیگر نهادها و سازمان‌ها نیز می‌توانند؟ 🔺نکات تحلیلی: 1- سپاه یک مجموعه انسانی دغدغه‌مند و دلسوز مردم است که رسالت بسیار بزرگی را بر دوش خود احساس می‌کند و آن مسئولیت‌پذیری در برابر راحتی و رفاه مردم است. این هدف روزی در سنگرنشینی جنگ و دفاع از امنیت و عزت مردم خود را نشان می‌دهد و روزی در به راه انداختن ابزار و ماشین‌آلات سنگین بیت‌المال برای سازندگی کشور و امروز، کمک به طراحی، ساخت و تقویت زیرساخت‌های صنعتی و خدماتی و مبارزه بی‌امان با مفاسد اقتصادی! 2- آیا دیگران نیز می‌توانند مانند سپاه باشند؟ بله، به‌شرط آنکه وجودشان سرشار از دغدغه‌ برای مردم باشد و از بزرگی راه، دوری مقصد، صعب‌العبوری مسیر خدمت بی‌منت و خار مغیلان سرزنش‌ها و هجمه‌ها و تحریف واقعیات نهراسند. 3- اتفاقاً یکی از بخش‌های سپاه که همواره دشمنان عملکرد آن را تخریب کرده‌اند، همین قرارگاه خاتم است؛ اما سختی خدمت بی‌منت به مردم در همزادی باور و ایمان به راه و درستی این گزاره پرمغز رهبر حکیم انقلاب که «بزرگ‌ترین مبارزه با آمريكا، خدمت به مردم است» سپاه را روئین‌تن در برابر سه‌گانه شوم تحریف، نفوذ و انحراف کرده و به آینده امیدوار ساخته است؛ آینده‌ای که تنها با عبور از «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» حاصل می‌شود. 🔹نکته راهبردی: سپاه با شدیدترین تهمت‌ها و روایت‌های «تحریف» شده مواجه است؛ اما در کنار کار جهادی و خدمت مضاعف، از بصیرت بخشی و پرتوافکنی به صحنه وارونه ترسیمی از سوی کار‌گردانان تحریف نیز غافل نمی‌شود. تاکتیک‌ها و تکنیک‌های خدمت‌رسانی شاید عوض شوند، اما هدف و راهبرد اصلی، یعنی «تفکر خدمت بی‌منت به مردم» توأم با قطب‌نمای بصیرت محال است در سپاه تغییر کند. بی‌تعارف اگر روزی چنین شود، دیگر سپاه، سپاه تراز انقلاب و مردم نخواهد بود. ✅ (نویسنده: فتح‌الله پریشان) بصیرتی کمالی
🔴 پروتکل همه مردم؛ پروتکل ویژه روحانی ؟! 🔹 کار آقای روحانی درست است که طی هفت ماه گذشته از بیم جان، کار میدانی نمی کند، به میان مردم نمی رود و اغلب مسئولیت ها را ویدئو کنفرانسی برگزار می کند؟ 🔹 یا کار آقایان رئیسی و قالیباف که با رعایت پروتکل های اعلامی ستاد کرونا (ستاد تحت ریاست آقای روحانی)، از مناطق مختلف و ادارات بازدید می کنند و شنوای حرف های ولی نعمتان هستند؟ 🔹کدام رفتار، پروتکلی است؟ آن که پروتکل ابلاغی خود را قبول ندارد و به آن عمل نمی کند؟ یا آنها که مردم را محترم تر از خود می شمارند و شنیدن درد دل ها و چاره جویی برای مشکلات را از آداب نوکری می دانند؟ 🔹 اگر کودکان باید سر کلاس درس، و کارمندان و کارگران سر کار اداره و کارخانه حاضر شوند -که ظاهرا چاره ای جز این، در عین رعایت ضوابط بهداشتی نیست- چرا آقای روحانی خود را استثنا کرده و نه در معرفی وزیر پیشنهادی صمت در مجلس حاضر شد و نه برای اطمینان دادن به والدین، در مراسم بازگشایی مدارس شرکت کرد؟! 🔹 آیا باید چنین نتیجه بگیریم که در ستاد کرونا، یک پروتکل برای همه مردم تدوین شده؛ و یک پروتکل ویژه و اعلام نشده برای آقای روحانی؟! 🔹 در این میان، باید یک سوال را هم از برخی سیاست زدگان پرسید: چرا به جای این که از روحانی برای رفتن میان مردم و تولید کنندگان و کار آفرینان و حاشیه نشینان مطالبه کنید، به قالیباف و رئیسی به خاطر انجام همین وظیفه بدیهی مسئولان حمله می کنید؟ ✍️ محمد ایمانی
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️با این فرمول ها از 🔶اگر شما هم این حس را دارید و لذتی از زندگی خود نمی‌برید و می‌خواهید از نجات پیدا کنید و به دنبال راه نجات می‌گردید، این نوشتار را بخوانید چون می‌خواهیم را بیان کنیم. امام علی(ع) میفرمایند: ثمره حسادت، رنج و بدبختى در دنیا و آخرت است.[۱]   💠به آسیب ها و پیامد های حسد توجه کنید 🔷قبل از اینکه این بیماری تبدیل به غده سرطانی شود باید به خودتان بیایید و برای تلاش کنید. چون حسد برای شما ارمغانی جز گرفتاری و مصیبت به همراه ندارد. امام صادق(ع) میفرمایند: پیش از آنکه به محسود زیان برساند به خود زیان می‌رساند.[۲]  برای کسی سود نداشته است که بخواهد برای شما سودمند باشد. اولین فردی که حسادت کرد (شیطان) الان مورد لعن و نفرین تمام افراد است و جایگاه او در آتش جهنم است. اگر دوست دارید که همانند شیطان مورد لعن و نفرت مردم قرار بگیرید پس حسادت کنید.  عاملی است که دنیای شما سیاه باشد و تفاوت الماس و شیشه را تشخیص ندهید و هیچ لذتی از زندگی خود نبرید. امام صادق(ع) میفرمایند: بخیل را آسایشى نیست و را لذّتى.[۳] توجه؛ هیچ کس با به موفقیت نرسیده است، بلکه پشتکار و همت بلند است که سبب موفقیت و رسیدن به آرزوهای شماست.    💠از مقایسه کردن دوری کنید 🔷اگر تمام نگاه شما به زندگی دیگران باشد و خود را دائما با آنها کنید، اگر موفقیتی در زندگی آنها ایجاد شود، هم در درون شما ریشه می‌کند. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش دادن به حسادت این است که ها را . چون مقایسه کردن است که کمبودها را در زندگی شما نمایان و نعمت ها را از نظر ‌شما پنهان می‌کند.  نکته: آقایان و خانم هایی که زندگی دیگران را با خودشان مقایسه میکنند و حسرت و حسادت آن را میخورند باید این نکته را به آنها یادآوری کرد که هیچگاه را با باطن زندگی خود مقایسه نکنید، شاید آنها در زندگی خصوصی خودشان آرامشی نداشته باشند.    💠از خداوند طلب خیر و رحمت کنید 🔷باید این نگاه را سرلوحه زندگی خودتان قرار دهید که؛ بجای کردن، تلاش و کوشش میکنم و از خداوند منان تقاضا میکنم که بهترینها را برای من در نظر بگیرد. چون فکر کردن درباره زندگی دیگران و بزرگ کردن تفاوتهای موجود در زندگی شما و دیگران، باعث ایجاد حسادت به آنها میشود و هیچ خیر و برکتی را به همراه خود نخواهد داشت.  بجای آرزو کردن اینگونه تفاوت ها، از فضل خدا و لطف و کرم او تمنا کنید که به شما از نعمتهای مختلف و موفقیتها و پاداشهای نیک ارزانی دارد، و در نتیجه افرادی خوشبخت و سعادتمند باشید؛ خواه مرد باشید یا زن، و خواه از این نژاد باشید یا نژاد دیگر، و در هر حال آنچه را خیر واقعی و سعادت شما در آن است بخواهید، نه آنچه شما خیال می‌کنید.[۴]    💠رفتارهای برخلاف میل خود انجام دهید 🔷اینکه بگوییم در انسانها بوجود نمی‌آید حرف بی منطقی است. (غیر از معصومین که حسادت در آنها راه ندارد) اما می‌شود رفتارهای انجام دهیم که بر خلاف حسادت است. مثلا؛ اگر شما نسبت به یکی از دوستان همکار خودتان حسادت میکنید و آرزو میکنید که اخراج شود، باید در پیش مدیر خود، از او تعریف و تمجید کنید. اگر این رفتارهای بر خلاف میل را با توکل به خداوند انجام دهید، قلب شما جایی برای حسد نخواهد بود.    💠تلاش و پشتکار سازنده 🔷برای خودتان کارها و فعالیتهایی در نظر بگیرید و مشغول آنها شوید و برای رسیدن به بهترین نتیجه، تلاش و کوشش فراوان کنید تا ثمره خوبی ببینید. این مشغولیت هدفمند که تلاش و کوشش شما را در پی دارد باعث خواهد شد که نگاه شما خیره به زندگی و موفقیتهای خودش باشد و از مقایسه زندگی خود با دیگران و حسرت خوردن آنها در امان باشد.    💠تلقین را فراموش نکنید 🔷 نیز یکی از راه‌های پیراستن خویش از صفات رذیله است. حسود می‌تواند به وسیله تلقین، خود را از حسد پاک کند و به خود بگوید؛ نباید من حسادت داشته باشم. باید تحمل دیدن و شنیدن امتیاز و برتری دیگران را داشته باشم، همواره این تلقین را تکرار کند تا از بیماری رهایی یابد.[۵] نکته: چرا همیشه انرژی منفی را باید به خودمان تلقین کنیم و سبب عقب ماندگی خود شویم، گاهی هم لازم است که به خودمان تلقین کنیم که می‌توانیم بهترین باشیم بدون اینکه حسرت زندگی دیگران را بخوریم.  پی نوشت : [۱] غرر الحکم ،۴۶۳۲  [۲] مصباح الشریعه، ص ۱۰۴ [۳] الخصال، ج ۱۰، ص ۲۷۱ [۴] تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۴۰۵ [۵] حسد (سید رضا صدر، چاپ هفتم)، ص۷۸
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨ ✨ ⭕️ایستادگی جریان تحریف مقابل 🔷درد را از هر طرف بخوانیم درد است. درد اینجاست که سال‌ها از فرمان راه‌اندازی گذشته و هنوز اندرخم یک کوچه‌ایم و درد عمیق‌تر اینکه همواره تا از سخن به میان می‌آید گویی وارد شده باشیم، و قرار دادن افکار عمومی در برابر یک ضرورت حتمی مواجه می‌شویم. موضوعی که در صورت تحقق هم، ما را در انتهای لیست اقدام کنندگان قرار می‌هد. 🔷همان‌هایی که شبکه ملی اطلاعات را در قیاسی نادرست تبدیل شدن ایران به کره شمالی تعبیر کردند و و دادند تا هر زمان نام این مهم به گوش می‌رسد ناخودآگاه واکنش برانگیز باشد، همان‌ها امروز و به‌کارگیری توان رسانه‌ای سعی در تحریک افکار عمومی به مقابله با طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و » دارند. 🔷این با طرح گزاره‌های از اساس پر‌اشکال، ، برجسته‌سازی برخی واژگان و عدم پرداخت به نکات مهم طرح سعی در برای مقابله با طرح و به نتیجه نرسیدن آن و اساساً ساماندهی فضای افسارگسیخته مجازی دارند. 🔷این موضوع از همان ابتدای کار و با و تنها‌ اشاره به ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی پیگیری شده است. عنوان این طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» است. دو واژه و نیز در روانشناسی زبان دارای بار معنای مثبت هستند و اینکه عده‌ای حتی ساماندهی را با عنوان انسداد پیگیری می‌کنند خود نشان می‌دهد می‌توان در هزاره سوم و عصر انبوه رسانه زیست و این‌چنین در و سانسور گیر افتاد و مقهور پروپاگاندای رسانه‌ای شد. 💠اما چگونه مقابل ساماندهی پیام‌رسان‌ها ایستاده است؟ 🔷اگر از آدرس غلط دادن موضوع به «فیلترینگ» که پیش از این‌اشاره شد عبور کنیم، با درباره بندها و تبصره‌های گوناگون طرح مواجه هستیم. یکی از موضوعات، بر موضوع تعطیلی پیام‌رسان‌های خارجی است. موضوعی که این‌گونه عنوان شده است: «عرضه و ارائه خدمات پیام‌رسان‌های اجتماعی «داخلی» و «خارجی» در کشور مستلزم ثبت پنجره واحد و و مشروط به تأیید هیئت نظارت خواهد بود و این امر هم مستلزم تعیین شرکتی ایرانی به‌عنوان نماینده قانونی است.» 🔷 این ماده، همان‌هایی هستند که چندی پیش وقتی از تصمیم خود برای مسدود کردن خبر داد و و مدیرعامل شبکه اجتماعی تلگرام با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت برای فیلتر شماری از کانال‌ها را و کانال مستقیمی را نیز برای گزارش کانال‌های موردنظر دولت اندونزی ایجاد کرده است تا جاکارتا از تصمیم خود برای مسدود کردن تلگرام منصرف شود، از آن تعریف و تمجید کردند. 🔷همان زمان مدیرعامل تلگرام گفته بود: مقام‌های این وزارتخانه فهرستی از کانال‌های عمومی تلگرام با محتوای مرتبط با موارد تروریستی را برای ما ایمیل کرده بودند و ما نتوانستیم به‌سرعت آنها را بررسی کنیم و بعد می‌گوید ما تمامی کانال‌های مرتبط با مسائل تروریستی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اندونزی گزارش کرده بود را فیلتر کردیم و... نمی‌توان بدون پذیرش و قواعد کشوری، در آن آزادانه فعالیت کرد.
☄💫☄💫☄💫☄💫☄ 💫 ⭕️ از نگاه آیات و روایات 🔶در این مقاله آیات و روایاتی را درباره نکوهش تملق و چاپلوسی میخوانید. 💠«لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یفْرَحُونَ بِما أَتَوْا وَ یحِبُّونَ أَنْ یحْمَدُوا بِما لَمْ یفْعَلُوا فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ».[۱] خیال نکن کسانی که از اعمال زشت خود خوشحال میشوند و دوست دارند در برابر کار نیک انجام ناگرفته ستایش شوند، از عذاب الهی معاف هستند، بلکه برای آنان عذابی دردناک هست. 🔷تمجید و تقدیس دیگران به واسطه افعال و خلقیات نیکشان لازمه اخلاق اسلامی و نوعی شکرگزاری از آفریده های خداوند است. امام علی(ع) میفرمایند: «رُبَّما اسْتَحْلَی النَّاسُ الثَّناءَ بَعْدَ الْبَلاءِ»[۲] چه بسا مردم ستایش کسی را بخاطر تلاشها و زحمتهایش شایسته میدانند. این احترامها هر چند بر تواضع آدمی می افزاید ولی نباید از حد خود بگذرد و تملّق نام گیرد. امام علی(ع) در حدیث دیگری میفرمایند: «اذا مَدَحْتَ فَاخْتَصِرْ»[۳] اگر مدح کردی، سخن کوتاه کن. 🔷کما اینکه اگر شخصی را به واسطه عمل ناشایست یا سخن ناپسند مورد مذمت قرار دادید، تعدّی از حد مورد نیاز شایسته نیست و لازم است همواره جایی برای آشتی باز بماند. «اذا ذَمَمْتَ فَاقْتَصِرْ»[۴] اگر کسی یا چیزی را مذمّت کردی آن را به درازا مکشان. 🔷احترام بیشتر از حد جواز، و خضوع و خشوع بیش از حد معمول برای کسی، خلق اسلامی شمرده نمیشود و دو منشاء ناپسند دارد که عبارتند از: سفاهت و کم خردی یا فرصت طلبی و منفعت خواهی. انسانی که بیش از حد، از کسی مدح میکند و یا او را مذمت مینماید، عاقل نیست، او سفیه و احمق است. «اکبَرُ الْحُمْقِ الْاغْراقُ فِی الْمَدْحِ وَ الذَّمِّ»[۵] بالاترین احمقیها، مبالغه در مدح و ذم است. 🔷وی در پی رسیدن به منافع خویش است و لذا صفت مداحی، وصف قریب فرصت طلبانی است که همواره، باصطلاح «نان به نرخ روز میخورند» و گاهی با عمرو و گاهی با زید میجوشند، کسانی که گاه خبث باطنی، آنها را فرمان به جدال و خصومت میدهد و گاه به تملق و مداحی وادار میکند، نزد آنان هدف، وسیله را توجیه میکند، آنچه برای آنها مهم است رسیدن به منفعت پیش بینی شده آنهاست و نه هیچ چیز دیگر. امام علی(ع) میفرمایند: «احْتَرَسُوا مِنْ سَوْرَةِ الْاطْراءِ وَ الْمَدْحِ فَانَّ لَهُما ریحاً خَبیثاً فِی الْقَلْبِ»[۶] از شراره تملق و مداحی دوری گزینید که حاکی از بوی کثیف قلب مداحان و تملق گویان است. 🔷بنابراین مدح و ستایشی که اولّا للَّه صورت پذیرد و برای مطامع دیگر و امیال دنیوی نباشد و ثانیاً از حد خود نگذرد، مذموم شمرده نمیشود. بلی، مدحی که از تعادل خارج شود، خلق اسلامی شمرده نمیشود. امام علی(ع) در این حدیث میفرمایند: «ایاک وَ الْمَلَقَ فَانَّهُ لَیسَ مِنْ خَلائِقِ الْایمانِ»[۷] از تملق بپرهیز که آن از اخلاق مؤمن نیست. و نیز میفرمایند: «لَیسَ الْمَلَقُ مِنْ خُلْقِ الْانْبِیاءِ»[۸] از شیوه ها و خُلقیات انبیاء نبوده است. 💢یک استثناء 🔷قبل از پیگیری بحث، لازم به توضیح است که اهمیت علم و دانش و تعلیم و تعلّم بدان حد است که اگر یادگیری منوط به چاپلوسی و تملّق از معلّم بوده و به غیر آن راهی نباشد، چنین عملی جایز است، مشروط بر آنکه عواقب منفی تملّق در معلّم بوجود نیاید. قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله: «لَیسَ مِنْ اخْلاقِ الْمُؤمِنِ الَّتمَلُّقُ وَ الَحَسدُ الّا فی طَلَبَ الْعِلْمِ»[۹] تملق و حسد خلق و خوی مؤمن نیست الّا در مورد طلب علم. پی نوشتها: [۱] آل عمران، آیه ۱۸۸ [۲] نهج البلاغه، خطبه۲۰۷ به ترتیب فیض و ۲۱۶ به ترتیب صبحى. [۳] غرر الحکم. [۴] غرر الحکم. [۵] غرر الحکم. [۶] غرر الحکم. [۷] غرر الحکم. [۸] غرر الحکم. [۹] مستدرک الوسایل، ج۹ ، صفحه۱۸۱ و کنز العمال، ۲۹۳۶۴
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️ تا چه حد در رسيدن به معنويت ميتواند موثر باشد؟ 🔶 ، جز در قرب به خداوند تعالي نيست و براي قرب به خداوند بايد دو محور کلي را مد نظر قرار داد: 1⃣قرب و دوستي خداي تعالي با از حاصل ميشود: 🔷در قرآن، دوستداران خدا، اطاعت از دستورات پيامبر (ص) شمرده شده است: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‌ يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ»؛[۱] بگو: اگر خدا را دوست مى‌‌داريد از من پيروى كنيد تا او نيز شما را دوست بدارد و گناهان تان را بيامرزد، كه آمرزنده و مهربان است. 🔷خداي تعالي به خدا را و معرفي ميکند: «وَ ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ بِالَّتي‌ تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنا زُلْفى‌ إِلاَّ مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً»؛[۲] اموال و اولادتان چيزى نيست كه شما را به ما نزديك سازد. مگر آنان كه ايمان آورده‌ اند و كارهاى شايسته كرده‌‌اند. 2⃣رابطه دنيا و نزديک شدن به خداي تعالي، رابطه شرق و غرب است. که نزديک شدن به يکی، به معناي دور شدن از ديگری است. 🔷امام علي(ع) ميفرمايند: «إِنَّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ وَ سَبِيلَانِ مُخْتَلِفَانِ فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا وَ تَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الْآخِرَةَ وَ عَادَاهَا وَ هُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ مَاشٍ بَيْنَهُمَا كُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِدٍ بَعُدَ مِنَ الْآخَرِ وَ هُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ».[۳] دنياى (حرام) و آخرت، دو دشمن متفاوت، و دو راه جداى از يكديگرند، پس كسى كه دنيا پرست باشد و به آن عشق ورزد، به آخرت كينه ورزد و با آن دشمنى خواهد كرد و آن دو همانند شرق و غرب از هم دورند، و رونده به سوى آن دو، هرگاه به يكى نزديك شود از ديگرى دور مى‌گردد، و آن دو همواره به يكديگر زيان رسانند. 💢خلاصه اين دو در يک کلام است. و بسيار روشن است که رابطه تقوا و چگونه است. حجاب يکي از دستورات خداي متعال است که بدون رعايت آن، نميتوان ادعاي قرب به او يا معنويت را نمود و طبيعتا کسي که محافظتي از خود ندارد، غالبا به فکر جلب توجه نامحرمان و خودآرائي است. چگونه کسي ميتواند همه توجه خويش را منعطف به خدا بکند و در صدد کسب معنويات باشد، اما همه را ببيند؛ به جز خداي تعالي؟ در صدد کسب رضايت غير مشروع نامحرمان بر بيايد و رضايت خدا را از بين ببرد؟ يا نفس اماره خويش را پروار کند، اما نتيجه جهاد اکبر و مبارزه با نفس، که همان معنويت است را طالب باشد؟ پی نوشت‌ها: [۱] آل عمران، ۳۱ [۲] سباء، ۳۷ [۳] نهج البلاغه، حكمت ۱۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨ ✨ ⭕️چگونه در قوی شویم؟  🔷 ، از است که با استفاده از ، برای غلبه بر حریف بکار گرفته می‌شود. ظاهر این جنگ، عدم بکارگیری ابزارهای غیر خشن در تقابل با دشمن است که در آن، ترکیبی از تاکتیک‌های روانی، الکترونیکی، اطلاعاتی، سایبری و اطلاعاتی به چشم می‌خورد اما به دلیل تغییر دادن نگرش‌ها و دیدگاه‌ها، آن به‌مراتب بیش از معرکه نظامی است. در جنگ مسلحانه، افراد به ضرب گلوله‌ها جان خود را از دست می‌دهند و هر کشته، به نمادی از مقاومت، ایستادگی و الهام بخشی برای دیگران مبدل می‌شود. از نگاه اسلامی، رزمندگانی که در میدان جنگ سخت به خون می‌غلطند، روحشان سعادتمند می‌شود، حال‌آنکه در ، جسم‌ها و بدن‌ها سالم می‌مانند اما ، درآمده و اسیر عقوبت‌های اخروی می‌شود. نکته اینجاست که پس از ناکامی دشمنان در جنگ‌های نظامی و فتنه‌های سال‌های اخیر، موضوع جنگ نرم اکنون به‌صورت جدی در دستور کار بوده و جمهوری اسلامی هدف این هجمه و حملات طراحان این جنگ قرارگرفته است. دراین‌باره گفتنی است؛ 1⃣خمیرمایه انقلاب اسلامی و آنچه دردسر و شده، عبارت است از . به همین دلیل، با هدف قرارگرفته شده است. ظهور عرفان‌های کاذب، تشکیک سازماندهی‌شده در اصول و فروع دین، تشویق به رهایی از قیود دینی و پشت پا زدن به شرع، خرافاتی معرفی کردن افراد متدین، صرف میلیاردها دلار برای مقابله با نمادهای دینی همچون حجاب، زدن شعائر اسلامی از قبیل عزاداری‌ها و ایجاد تردید در حقانیت آن‌ها، شبهه افکنی در مقاومت و دفاع از آرمان‌ها و تلاش برای بی‌تفاوت کردن مردم نسبت به ارزش‌ها و... نمونه‌هایی از برای خشکاندن ریشه ایمان ابتدا در جوانان و سپس در سایر اقشار جامعه است. 2⃣یکی از ، تغییر محاسبات طرف مقابل است و برای دستیابی به این هدف، پروژه با مقدمه ایجاد تردید در اذهان مردم در دستور کار قرار دارد. و فشارهای سنگینی که وارد می‌شوند از یک‌سو و بی‌تدبیری‌های داخلی که بخشی از آن‌ها با خط دهی دشمنان صورت می‌گیرد از سوی دیگر، برای به ثمر نشاندن این هدف است. به‌ویژه اینکه پروپاگاندای سنگینی برای از اصل نظام با سوءاستفاده از ولنگاری ایجادشده در فضای مجازی و سم‌پاشی شبکه‌های ماهواره‌ای در حال انجام است. 3⃣در ، بسیار تعیین‌کننده است و برخلاف نبرد سخت که گاهی ضربات مقطعی می‌تواند مؤثر باشد، نتایج کوتاه‌مدت، تعیین‌کننده نیستند و باید برای حصول نتیجه صبر کرد. بستر این جنگ در واقع، زمان است و طرفی می‌تواند در آن برنده باشد که بداند برای غلبه، صبر لازم است. از این‌رو، برنامه‌های مقطعی و گذرا برای غلبه بر جنگ نرم حریف، کارساز نیست و باید بر آن داشت، کما اینکه نیز همین شیوه را پی می‌گیرد و برای نتیجه بخشی و همراه کردن جامعه با نظرات خود، ده‌ها سال کار شبانه‌روزی می‌کند. افزون بر این، چنانچه دشمن در یک جبهه جنگ نرم، زمین بخورد، به مفهوم عقب‌نشینی نیست، بلکه برای حمله‌ای جدید آماده می‌شود. 🔺به‌عنوان نمونه، زمانی تلاش حریف بر این هدف متمرکز بود که دفاع مقدس را زیر سؤال ببرد اما پاتک نیروهای انقلابی آن‌چنان سنگین بود که همگرایی تقریباً کاملی درباره حقانیت رزمندگان و دفاع مقدس در جامعه شکل گرفت. جبهه نبرد نرم اکنون متفاوت شده و دفاع پیشدستانه از کیان نظام اسلامی با حمایت از جبهه مقاومت و تقویت توان نظامی در مرکز هجمه‌های تبلیغاتی و روانی قرارگرفته است. با این حساب، و در مردم با هدف مأیوس‌سازی در تحقق آرمان‌ها در مدت‌زمان طولانی، ازجمله رئوس آسیب‌هایی است که در این نوع از جنگ، روی آن‌ها به‌صورت کارشناسی شده و تخصصی تمرکز می‌شود. و طبعاً باید بکار گرفته شوند؛ تسلیحاتی از جنس اعتقاد و به بنیان‌های ارزشی دینی و انقلابی.
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨ ✨ ⭕️ 💠در ادامه روایت هایی را درباره فرونشاندن خشم میخوانید. 🔷 ، انسان را در معرض و بیشماری قرار میدهد و ممکن است در این حالت دست بـه جـرایـم بـزرگ و جبران ناپذیری بزند. از پیامدهای شوم خشم، ، یـعـنـی فـرونـشـانـدن هـیـجـان درونـی اسـت. البـتـّه ، چـنـان عـقـل را تـیـره مـیکند که از افراد عادی کمتر میتوان انتظار داشت در چنین شرایطی به خود آیـنـد و بـه خـیر و صلاح بیندیشند و به راه صحیح گرایش یابند. از این رو، امام سجّاد علیه السـلام، و قدرت خاموش کردن آتش خشم را به عنوان و زینت تقوا پیشگان، از درگاه خداوند خواسته، عرض میکند: «وَ حـَلِّنـی بـِحـِلْیـَةِ الصـّالِحـیـنَ وَ اَلْبِسْنی زینَةَ الْمُتَّقینَ فی بَسْطِ الْعَدْلِ وَ کظْمِ الْغَیظِ وِ اِطْفاءِ النّائِرَةِ».[۱] بـار الهـا! مـرا بـه زیـور صـالحـان بـیـارای و زیـنـت مـتـّقـیـن را بـر مـن بـپـوشـان، تـا عدل را گسترش دهم و را فرو نشانم و شعله های سوزان دشمنی را خاموش سازم. 🔷فـرو نـشاندن آتش خشم یکی از صفات پسندیده ای است که اولیای گرامی اسلام در باره آن سفارشهای قابل توجّهی دارند. امام محمد باقر(ع) فرمود: «مـَنْ کـَظـَمَ غـَیـْظـاً وَ هـُوَ یـَقـْدِرُ عـَلی اِمـْضـائِهِ، حـَشـَی اللّهَ قـَلْبـَهُ اَمـْنـاً وَ ایـمـانـاً یـَوْمـَ الْقِیامَةِ».[۲] هـر کـس خـشـم خـود را فرو نشاند، در حالی که میتواند آن را اظهار کند، خداوند، در روز قیامت قلب او را از ایمنی و ایمان پر میکند. آن بـزرگواران خود نیز، الگوهای عملی فرونشاندن آتش خشم برای مردم بودند. 🔷روزی کنیز امـام زین العابدین(ع) روی سر آن حضرت آب میریخت بر اثر غفلت او، ظرف آب از دسـتـش رها شد و به سر ایشان خورد و آن را شکافت و خون جاری شد. حضرت سر بلند کرد و وی را نـگـریـسـت. کـنـیـز قسمتی از یک آیه را که حاوی ستایش از دارندگان صفت بود، خواند: «وَالْکاظِمینَ الْغَیظَ»؛ آنان که خشم خویش را فرو مینشانند. آن حضرت فرمود: «خشم خویش را فرو نشاندم» کنیز چنین ادامه داد: «وَالْعافینَ عَنِ النّاسِ» و آنان که از لغزش مردم در میگذرند. امام فرمود: «من هم تو را بخشیدم و از خطایت درگذشتم»؛ کنیز باز هم ادامه داد: «وَاللّهُ یحِبُّ الُْمحْسِنینَ»[۳] و خداوند نیکوکاران را دوست دارد. حضرت فرمود: برو؛ تو در راه خدا آزاد هستی.[۴] 🔷گـفـتـنـی اسـت کـه فـرو نـشـانـدن هـیـجـان درونـی و آتـش خـشـم بـه مـعـنای عفو و اغماض طرف مـتـقـابـل نـیـسـت، بـلکـه عـفـو، خـود فـضـیـلت دیـگری است که به آن خواهیم پرداخت. مقصود از فـرونـشـانـدن خـشـم ایـن اسـت کـه انـسـان خـود را بـرون نـیـفـکـنـد و خـود بـه اعـمـال خشم و انتقامجویی دست نزند و پس از واپس زدن این هیجان اگر فرد خطاکار را شایسته عـفـو مـیدانـد، از او بـگـذرد و گـرنـه او را از طـریـق قـانـون و مـحـکـمـه عـدل مـجـازات کـنـد و اگـر جـای احـسـان بـود آن را مـعـمـول دارد، چـنـانکـه حـضـرت سـجـّاد(ع) مراحل سه گانه را در سرگذشت یادشده یکی پس از دیگری به اجرا درآورد. پی نوشت ها: [۱] صحیفه سجّادیه، دعاى مکارم الاخلاق [۲] بحارالانوار ، ج ۷، ص ۳۰۳ [۳] آل عمران، آیه ۱۳۴ [۴] تفسیر نورالثقلین، ج۱، ص۳۹۰، چاپ علمیّه قم