1_182206562.pdf
7.59M
ویژهنامه «الحاد جدید»
افق حوزه
آیتالله سبحانی: آیا علم فیزیک می تواند ماورای طبیعت را نفی کند؟
حمیدرضا شاکرین: جریان شناسی الحاد جدید
گفتگو با محمد سربخشی «رابطه الحاد جدید و فیزیک کوانتوم»
نقد و بررسی تلقی هاوکینگ از خداوند به قلم همایون همتی
❇️معرفی ۲۵منبع در پاسخ به شبهات الحاد جدید و اثبات وجود خدا (۷صفحه پایانی)
#فلسفه_دین
#فلسفه_اسلامی
#الحاد_مدرن
#فیزیک
#زیست_شناسی
@sarbakhshi
36. آموزش فلسفه, درس سی و دو (converted).mp3
49.89M
۳۶. آموزش فلسفه
درس سی و دو
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
38. آموزش فلسفه, درس سی و چهار.mp3
38.68M
۳۸. آموزش فلسفه
درس سی و چهار
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
39. آموزش فلسفه, درس سی و پنج.mp3
27.29M
۳۹. آموزش فلسفه
درس سی و پنج
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
40. آموزش فلسفه, درس سی و شش.mp3
38.52M
۴۰. آموزش فلسفه
درس سی و شش
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
41. آموزش فلسفه, درس سی و هفت.mp3
39.22M
۴۱. آموزش فلسفه
درس سی و هفت
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
42. آموزش فلسفه, درس سی و هشت.mp3
34.38M
۴۲. آموزش فلسفه
درس سی و هشت
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
هدایت شده از محمد سربخشی
یادداشت های فلسفی
کانالی درباره مباحث فلسفی
فایل های صوتی تدریس:
آموزش فلسفه؛
بدایه الحکمه؛
فلسفه اخلاق؛
درس های طرح ولایت؛
تدریس شده توسط استاد سربخشی (عضو هیئت علمی گروه فلسفه موسسه امام خمینی ره)
https://eitaa.com/sarbakhshi
43. آموزش فلسفه, درس سی و نه (converted).mp3
48.95M
۴۳. آموزش فلسفه
درس سی و نه
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
44. آموزش فلسفه, درس چهلم.mp3
24.39M
۴۴. آموزش فلسفه
درس چهل
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
45. آموزش فلسفه, درس چهل و یک.mp3
33.05M
۴۵. آموزش فلسفه
درس چهل و یک
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
46. آموزش فلسفه, درس چهل و دو.mp3
25.31M
۴۶. آموزش فلسفه
درس چهل و دو
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
47. آموزش فلسفه, درس چهل و سه.mp3
27.89M
۴۷. آموزش فلسفه
درس چهل و سه
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
48. آموزش فلسفه, درس و چهل و چهار.mp3
28.17M
۴۸. آموزش فلسفه
درس چهل و چهار
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۴۹.۱. آموزش فلسفه, درس چهل و پنج.mp3
38.29M
۴۹.۱. آموزش فلسفه
درس چهل و پنج، بخش اول
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۴۹.۲. آموزش فلسفه, درس چهل و پنج.mp3
36.3M
۴۹.۲. آموزش فلسفه
درس چهل و پنج، بخش دوم
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
50. آموزش فلسفه, درس چهل و شش.mp3
50.91M
۵۰. آموزش فلسفه
درس چهل و شش
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
51. آموزش فلسفه, درس چهل و هفت.mp3
24.39M
۵۱. آموزش فلسفه
درس چهل و هفت
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
52. آموزش فلسفه, درس چهل و هشت.mp3
38.26M
۵۲. آموزش فلسفه
درس چهل و هشت
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
53. آموزش فلسفه, درس چهل و نه.mp3
43.2M
۵۳. آموزش فلسفه
درس چهل و نه
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
54. آموزش فلسفه, درس پنجاه, بخش اول.mp3
23.89M
۵۴. آموزش فلسفه
درس پنجاه، بخش اول
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
55. آموزش فلسفه, درس پنجاه, بخش دوم.mp3
48.82M
۵۵. آموزش فلسفه
درس پنجاه، بخش دوم
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
56. آموزش فلسفه، درس پنجاه و یک.mp3
31.83M
۵۶. آموزش فلسفه
درس پنجاه و يک
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۵۷. آموزش فلسفه، درس پنجاه و دو.mp3
41.95M
۵۷. آموزش فلسفه
درس پنجاه و دو
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۵۸. آموزش فلسفه، درس پنجاه و سه.mp3
20.7M
۵۸. آموزش فلسفه
درس پنجاه و سه
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۵۹. آموزش فلسفه، درس پنجاه و چهار.mp3
25.47M
۵۹. آموزش فلسفه
درس پنجاه و چهار
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۶۰. آموزش فلسفه، درس ۵۵، بخش اول.mp3
24.72M
۶۰. آموزش فلسفه
درس پنجاه و پنج، بخش اول
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۶۱. آموزش فلسفه، درس ۵۵، بخش دوم.mp3
33.17M
۶۱. آموزش فلسفه
درس پنجاه و پنج، بخش دوم
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
با عرض سلام. اثبات واقعگرايی اخلاقی بحث دشواری است و معمولاً در کتابهای فلسفه اخلاق، استدلال مشخصی برای آن ارائه نشده است. جناب آقای مجتبی مصباح در کتاب فلسفه اخلاق خود بیانی برای اثبات واقعگرایی اخلاقی دارند که قابل توجه است. آنچه در این پيام تقدیم میشود تقریر استدلال ایشان با ذکر مقدمات، به صورت جدا جدا و مشخص است و سعی کردهام مقدمات مخفی استدلال را شناسايی کرده و مطالبی که در بيان ایشان مورد استدلال قرار نگرفته یا ابهام دارد روشن سازم. البته لازم میدانم ذکر کنم تقریر خود بنده از اثبات واقعگرایی با آنچه جناب آقای مجتبی مصباح ارائه کرده متفاوت است و آنچه در اين پست تقدیم میشود، تنها تقریر استدلال ايشان است. در فرصت مناسب تقریر خودم را تقدیم خواهم کرد. اما تقریر مقدمات استدلال آقای مجتبی مصباح از اثبات واقعگرایی به شرح زیر است:
- ارزش به معنای مطلوبيت است.
- انسان مطلوبهای مختلف و متعددی دارد.
- برخی از اين مطلوبها نسبت به هم رابطة طولی و برخی ديگر رابطة عرضی دارند. مثلاً غذا خوردن و استراحت کردن مطلوبهای عرضیاند و غذا خوردن و سير شدن مطلوبهای طولی.
- هر مطلوب طولی، نسبت به مطلوب ماقبل خود غايت محسوب شده و میتواند نسبت به مطلوب مابعد مطلوب غيری و ابزاری باشد.
- مطلوبهايی که در طول هماند، ممکن نيست تا بینهايت ادامه داشته باشند و در نهايت به مطلوبی ختم خواهند شد که مطلوب نهايی بوده و مطلوبی بالاتر از آن موجود نيست.
- علت اينکه مطلوبهای طولی نمیتوانند تا بینهايت ادامه داشته باشند اين است که چنين امری منجر به تسلسل در علل میشود؛ زيرا:
- هر مطلوبی لازمة وجود طلبی است که در درون فاعل مختار پديد آمده يا وجود داشته است. اين طلب همان حبی است که به غايت تعلق گرفته و عنوان مطلوب را برای آن ايجاد کرده است.
- اين حب علت غايی است و ممکن است ناشی از يک حب و علت غايی ماقبل باشد. از آنجا که تسلسل در علل حقيقی محال است و علت غايی نيز از جملة علل حقيقی است، بنابراين سلسلة علل غايی میبايست به علتی (حبی) منجر شود که ضروری بوده و علت غايی ديگری نداشته باشد.
- در سلسلة علل غايی، حبی که مبدأ همة علل غايي ديگر بوده و منشأ تمام افعال اختياری انسان است، حب ذات است؛ زيرا:
- هيچ حبی پيش از حب ذات موجود نيست؛ چرا که موجود باشعور، در اولين مواجهه، با وجود خود مواجه شده و اولين کمالی که میيابد کمال وجودی خود است و لذا حبش به آن تعلق میگيرد.
@sarbakhshi
ادامه تقریر استدلال آقای مجتبی مصباح بر اثبات واقعگرایی اخلاقی
- حب ذات عين ذات انسان بوده، لذا ضروری است و ناشی از علم حضوری به ذات است؛ زيرا:
- حب (دوست داشتن و خواستن) صفتی است که به کمال ملائم تعلق میگيرد؛ زيرا:
- متعلق حب يا کمال است يا نقص. در صورتی که کمال باشد، اين کمال يا ملائم است يا منافر.
- تعلق حب به نقص بیمعناست، به دو وجه: اول آنکه نقص عدم يا عدمی است و خواستنِ عدم معنا ندارد. دوم آنکه نقص (از دست دادن) موجب رنج است و موجود با شعور رنج خود را نمیخواهد.
- موجود با شعور از کمالات ناملائم رنج میبرد، بنابراین طالب آنها نیست.
- هر وجودی بيشترين تلائم را با خود دارد؛ زيرا عين خود است.
- پس هر ذاتی با يافت خود و مشاهدة تلائم خود با خود، به نحو ضروری خود را دوست خواهد داشت.
- حب ذات منشأ ساير حبها بوده و به اين ترتيب، سلسلة علل غايی شکل میگيرد که به غايات مترتب بر هم تعلق گرفته است.
- پس در واقع غايت نهايی هر فاعل با شعوری، ذات خود است .
- حب به ذات موجب مطلوبيت و ارزشمندی ذات برای ذات میشود، اما چون اين حب و مطلوبيت ضروری بوده و غير اختياری است، ارزشگذاری اخلاقی نمیشود.
- از آنجا که هر حبی به کمال ملائم تعلق میگيرد، پس از حب ذات به ذات، حب به کمالاتی تعلق میگيرد که فاعل میتواند آنها را به دست آورد.
- پس کمالات مفقود ذات، مطلوب ذات بوده و برای آن ارزشمند خواهند بود.
- اين کمالات متعدد بوده و در طول يا عرض هماند. بنابراين قابل انتخاب و اختيارند.
- اختياری بودن کمالات به سبب اختياری بودن افعالی است که ما را به آنها میرسانند.
- اختياری بودن کمالات موجب اختياری بودن حب به آنها و مطلوبيت آنها میشود؛ زيرا با انتخاب يک کمال و وانهادن کمال ديگر، حب به آنها و وانهادن آنها نيز اختياری میشود. به اين ترتيب مطلوبيت کمال مفقود نيز تحت اختيار ما خواهد بود.
- اختياری بودن مطلوبيت و ارزشمندی کمالات مفقود، باعث میشود ارزشمندی آنها از قبيل ارزش اخلاقی باشد و ارزشگذاری اخلاقی از همين جا شروع میشود.
- چون پايهایترين ارزش اخلاقی، ارزش و مطلوبيت کمال اختياری است، پس ارزش آن ذاتی است و اين همان ارزش ذاتی اخلاقی است.
- از آنجا که افعال اختياری ما را به کمال اختياری میرسانند، پس ارزش و مطلوبيت افعال غيری بوده و اين همان ارزش غيری اخلاقی است.
- کمال حقيقی انسان سليقهای، قراردادی يا تابع امر و نهی نيست و يک امر عينی است؛ زيرا:
- انسان يک امر عينی است و کمال آن هم متناسب با حقيقت وجودی او خواهد بود. اين همان کمالی است که آن را کمال معقول میناميم.
- چون کمال حقيقی انسان واقعی است، پس مطلوبيت آن هم واقعی خواهد بود. علاوه اينکه مطلوبيت کمال اختياری ناشی از مطلوبيت ذات برای ذات بود. از آنجا که مطلوبيت و ارزش ذات واقعی است، مطلوبيت و ارزش کمال اختياری انسان نيز که معلول آن است، واقعی خواهد بود.
- کمال حقيقی انسان، ارزش ذاتی اخلاقی و واقعی دارد. پس ارزش ذاتی اخلاقی کمال حقيقی انسان واقعی است.
- پس ارزش ذاتی اخلاقی واقعی است.
- گفتيم ارزش غيری مربوط به افعال اختياری است که ما را به کمال حقيقی میرسانند. از آنجا که تاثير افعال در رسيدن به کمال حقيقی، تابع سليقه، قرارداد و دستور نيست و از قبيل رابطة علت با معلول بوده و بر اساس قاعدة سنخيت است، پس مطلوبيت و ارزش غيری افعال اختياری نيز واقعی است.
- پس ارزش غيری اخلاقی نيز واقعی است.
- ارزش جايگزينی اخلاقی، نوعی ارزش غيری است.
- پس ارزش جايگزينی اخلاقی نيز واقعی است.
- الزامات اخلاقی مربوط به افعال اختياری انسان است و منظور از لزوم آنها، لازم بودن آنها برای رسيدن به کمال اختياری و حقيقی انسان است که غايت اخلاق است.
- پس الزامات اخلاقی، بيانگر لزوم بالقياس است؛ لزومی که واقعی است.
- پس لزوم اخلاقی هم واقعی است.
- خلاصه آنکه: ارزش ذاتی، غيری و جايگزينی و نيز لزوم اخلاقی واقعی است.
- همة جملات اخلاقی بيانگر ارزش يا لزوم اخلاقیاند. پس همة آنها واقعنما هستند.
- نتيجة نهايي: پس واقعگرايی درست است.
@sarbakhshi