فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 ابتکار حکومت پانترکیستی باکو:
↩️ لولیدن تصویر سایه گرگ خاکستری بر روی ساختمانهای سهگانه "شعله" در باکو و تبدیل آن به cop29!!
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
تجربههای_سیاستی_تولید_«علم_اجتماعی_اسلامی»_در_ایران_پس_از_انقلاب.pdf
946.3K
📝 مقاله:
تجربههای سیاستی تولید «علم اجتماعیِ اسلامی» در ایران پس از انقلاب
✍️ #مهدی_جمشیدی
⏬ادامه ۱/۲
سردبیر سایت ضیاءالصالحین
📝 مقاله: تجربههای سیاستی تولید «علم اجتماعیِ اسلامی» در ایران پس از انقلاب ✍️ #مهدی_جمشیدی ⏬ادامه
⏫ادامه ۲/۲
📝 مقاله:
تجربههای سیاستی تولید «علم اجتماعیِ اسلامی» در ایران پس از انقلاب
✍️ #مهدی_جمشیدی
⚡️ چکیده: هدف این مقاله، بازخوانی و تحلیل تاریخی تجربههای سیاستی در تولید علم اجتماعیِ اسلامی پس از انقلاب است. برای این منظور، این تجربهها به سه بخش تقسیم شدهاند: بخش اول مربوط به دهۀ نخست انقلاب است که انقلاب فرهنگی در آن واقع شد. بخش دوم مربوط به دهههای دوم و سوم انقلاب میشود که در آنها جریانهای معرفتی رقیب و معارض، پیشروی کردند و تولید علم اجتماعیِ اسلامی به حاشیه رفت و بخش سوم، بازۀ دهۀ چهارم انقلاب که حرکتی جدید و جدّی در این باره شکل گرفت و تا کنون نیز ادامه دارد. پرسش اصلی این است که تجربههای سیاستیِ تولید علم اجتماعیِ اسلامی در ایران پس از انقلاب، چه هویّت و سرگذشتی داشتهاند؟ نگارنده در چهارچوب روش مطالعۀ تاریخی و از چشماندازی تحلیلی به این مسئله پرداخته است. در نهایت، مشخص شده است تجربههای سیاستیِ تولید «علم اجتماعیِ اسلامی» در ایران پس از انقلاب، واجد چهار ویژگی بودهاند: نخست اینکه همواره دچار چالشهای ساختاری و رسمی بودهاند و این امر، بازدارندگی جدّی ایجاد کرده است. دوم آنکه در راستای یکدیگر نبوده و اغلب، حالت انباشتی نداشته، بلکه بیشتر از نقطۀ صفر آغاز شدهاند یا جهتگیری روشی متفاوتی در آنها انتخاب شده است. سوم اینکه از یک نقشۀ راه کلان و معرفتی که اضلاع و جوانب این حرکت را تعیین کند، برخوردار نبودهاند. چهارم آنکه نقصهای عملیاتی بهخصوص از لحاظ مدیریّتی و تدبیری، کار را با مانع روبهرو کرده است.
#️⃣ کلیدواژهها: سیاستگذاری، علوم انسانی، علم اجتماعیِ غربی، تجربههای سیاستی، اسلام، تولید علم اجتماعیِ اسلامی، ایران پس از انقلاب.
📚 فصلنامۀ کتاب نقد، دورۀ ۱۹، شمارۀ ۸۴، آذر ۱۳۹۶، صص ۳۳۵-۳۸۲.
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شیرمردان یگان رضوان...
🎨 اثر هنرمند یمنی: #کمال_شرف
🕯 #هنر_مقاومت
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
#نگاهی_به_سیمای_حقیقی_تاریخ_آذربایجان
🚨 سیاست و شخصیت اصلی حیدر علیاف را در یک جملهای از او که در کتاب «حیدر علیاف و شرق» نقل شده، میتوان شناخت:
رضا: رویتان به کجاست؟
🔻 ح.علیاف: گرچه روی ما به سوی شرق است، اما مسیر ما به سمت غرب است!!!
رضا: خورشید در غرب غروب میکند.
ح.علیاف: در غرب، غروب میکند و در شرق طلوع
📚 حیدر علیاف و شرق، قالی اللهوردییف، وحدت سلطانزاده
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 از قرهباغ تا کالدونیای نو؛ ریشه اختلافات باکو و فرانسه کجاست؟
🔻 تنشهای سیاسی ناشی از حمایت فرانسه از ارمنستان و اتهامات این کشور علیه باکو بار دیگر در اجلاس تغییرات اقلیمی «کُپ۲۹» سازمانملل به میزبانی جمهوری آذربایجان سر برآورد. اما چه چیزی باعث ادامه این تنشها بین دو طرف شده است؟
🔗 بیشتر بخوانید
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 اهانتهای رسانه باکو و رئیس کمیته فرهنگ مجلس جمهوری آذربایجان به امام جمعه اردبیل!
🔻 باکو عصبانیت خود از شرکت نکردن پزشکیان در cop29 را با فحاشی به سید حسن عاملی خالی کرد!!
🔴 رسانهها و مقامات باکو همچنان سعی دارند حساب جداگانهای برای مسعود پزشکیان باز کرده، او را به سمت خود بکشانند!!
🔴 تشکر سید حسن عاملی از مسعود پزشکیان، رئیسجمهوری اسلامی ایران بهخاطر شرکت نکردن در اجلاس cop29 باکو بهعلت دعوت شدن رئیس رژیم جنایتکار صهیونیستی به این اجلاس، با واکنش بیادبانه و فحاشانه ینیمساوات، رسانه ریاستجمهوری آذربایجان و فاضل مصطفی، رئیس "کمیته امور فرهنگی" مجلس جمهوری آذربایجان مواجه شد!
🔴 ینیمساوات در مطلبی تحت عنوان "امام جمعه اردبیل سر از قبر برآورد – اتهامات احمقانه" و " واکنشهای تند از باکو به آخوندی که «از صمیم قلب» از رئیسجمهور ایران برای شرکت نکردن در COP29 تشکر کرد"، به فحاشی و هتاکی علیه امام جمعه اردبیل کرد!
🔴 ینیمساوات اینبار سید حسن عاملی را "شووینیست ایران" (این فحش را جایگزین فحش شووینست فارس کرده است) توصیف کرد و نوشت: «سید حسن عاملی، امام جمعه اردبیل، شوونیست ایران که به دشمنی با آذربایجان معروف است، با اظهارات احمقانه دیگری موضوع روز شد!»
🔴 فاضل مصطفی، نماینده ضدشیعه و ترکگرای مجلس باکو نیز توهین کردن و فحش دادن ویژگی بارز اوست، به ینیمساوات گفت: «بهطورکلی، جدی گرفتن سخنان این قبل عناصر عقب افتاده ذهنی درست نیست. او مگر چه چیز دیگری را باید بگوید؟ کسی که تحصیل نکرده و نگرشی عادی به زندگی ندارد. این افراد با تصورات بیمار ۱۴۰۰-۱۳۰۰ سال پیش چه میفهمند که COP29 چیست؟ اصلاً چرا این رویداد برگزار میشود؟ چنین افرادی اصلاً نمیفهمند که ارزشهای مشترک انسانی چیست. افرادی با چنین تخیل بیمار خودشان میروند، مثلاً با روسها، انگلیسیها، ارمنیها لب با لب روبوسی میکنند و این برای آنها شرمآور محسوب نمیشود، اما سعی میکنند با دیگران ارزیابی کنند!! COP29 رویداد مربوط به اقلیم است نه رویداد مربوط به آذربایجان؟ این شخص ماهیت این برنامه را نمیفهمد! لازم است که به او الفباء آموزش داده شود! به او باید حالی کرد که COP29 چیست؟ اینکه کسی آمده یا نه، مربوط به خودشان است. اگر کسی آمد، ممنون از حضورش، او مهمان ماست. کسی هم که نیامده، خودش میداند، مربوط به خودش است. اگر با نیت بد نیامده است، به جهنم که نیامده است. ما به زیر پای چنین کسانی نیافتادهایم که کسی را دعوت کنیم. ما میخواستیم افراد بافرهنگ به یک رویداد فرهنگی بیایند. هرکس که فرهنگش ضعیفی است، نیاید، خودش میداند! ما از آمدنش به مراسم در رابطه با فلان کشور، خوشبخت نمیشویم!!! از این نظر فکر میکنم اگر چنین سخنانی از فلان کشور میآید، باید آن را فقط سخنانی بیمعنی بدانیم. حالا گفتههای یک ملا نمیتواند برای ما مبنایی باشد. نکته اصلی موضع دولت ایران است. نمایندگانشان شرکت کردند. برای ما مهم نیست در چه سطحی شرکت میکنند. نکته اصلی این است که کشورها به مسأله آبوهوا با حساسیت برخورد کنند. بقیه به انتخاب هر کس است. بنابراین متهم کردن آذربایجان چیزی جز حماقت نیست.»
🔴 در پی این اهانتهای وقیحانه و دور از ادب و فرهنگ رئیس "کمیته فرهنگ" مجلس باکو، ینیمساوات سخنان عاکف نقی، رئیس "حزب وطن آزاد" (جایگزین سازمان آزادی قراباغ پس از جنگ دوم قراباغ) را منتشر کرده که بهرغم اشاره به دیدارهایش با سیدحسن عاملی و نیز مصاحبههای الشاد پاشاسوی (خبرنگار ترکگرای افراطی ینیمساوات) با سید حسن عاملی در سالهای قبل و ابراز رضایت از اینکه ایشان هر از گاهی از دولت ایران بهخاطر ارجح دانستن زبان فارسی بر زبان ترکی انتقاد میکند(!!؟؟)، گفت: «.... مایه تأسف است که چنین مواضعی از سوی ایران مطرح میشود. همسایه جنوبی ما باید به اینگونه مسائل توجه کند. فرد جدیدی به قدرت رسیده است. او یک آذربایجانی است و نظرهای مثبتی در مورد آذربایجان بیان میکند. اجازه بدهند او روابط را با آذربایجان عادیسازی کند. احتمالاً تحت چنین فشارهایی، پزشکیان از آمدن به باکو خودداری کرد. ظاهراً از هر طرف فشار وجود داشت. اما اینها چیزی را تغییر نمیدهند. بازنده باز هم ایران بود. آذربایجان نباید به این افکار ضعیف توجه کند و باید خط خودش را دنبال کند. اگر روابط با ایران دارای نفع دوجانبه باشد، ما با هم قدمهایمان را برمیداریم، اما نه، اگر منطبق با منافع ما نباشد، همین گامها را بر نمیداریم....»
⏬ ادامه دارد - ۱/۲
سردبیر سایت ضیاءالصالحین
🚨 اهانتهای رسانه باکو و رئیس کمیته فرهنگ مجلس جمهوری آذربایجان به امام جمعه اردبیل! 🔻 باکو عصبانیت
⏫ ادامه - ۲/۲
🔴 عاکف نقی گفت: «زمانیکه در ایران بودم چندینبار با حسن عاملی دیدار کردهام. صحبتهایی داشتیم، با همکار شما الشاد پاشا رفتیم. الشاد بیگ با او مصاحبههای زیادی انجام داده است. او در هر یک از مصاحبههای خود رفتار دوستانه- برادرانه خود را نسبت به آذربایجان ابراز میکرد. او گاهی در سخنرانی خود بر اهمیت توسعه زبان ترکی در آنجا تأکید میکرد. وی همچنین اعتراض شدید خود را به مقامات ایران اعلام کرده که چرا به زبان فارسی فضای بیشتری نسبت به زبان ترکی داده شده است. اما، حالا ناگهان در برابر آذربایجان چنین موضعی میگیرد. او از نیامدن رئیسجمهور ایران به آذربایجان ابراز خوشحالی میکند و با بیان اینکه «خوب شد که نرفتی» تشکر میکند. چرا؟ رهبری آذربایجان میخواهد با شما روابط نزدیک برقرار کند و با شما دوستانه رفتار میکند. رئیسجمهور آذربایجان بارها گفته است که باید روابط دوستانه وجود داشته باشد، ما برای این تلاش میکنیم، ما روی پروژههای اقتصادی با هم کار میکنیم. الآن چه اتفاقی میافتد؟ دستور چه کسی را انجام میدهید؟... ما در امور داخلی ایران حتی در مورد آذربایجانیهای آنجا دخالت نمیکنیم. فقط رئیسجمهوری آذربایجان بارها گفته است که رئیسجمهور ۵۰ میلیون ترک آذربایجانی نیز است!! هر جا ترک آذربایجانی باشد آذربایجان حامی حقوق آنها است. ترکهای آذربایجانی آنجا (ایران) عاشق فرمانده کل قوا (الهام علیاف) هستند. این موضوع در جاهای مختلف نشان داده شده است. اینها هم چیزهای عادی است. هر چهقدر روابط بین دولتی بهتر باشد، نهتنها به نفع آذربایجان، بلکه به نفع ایران نیز خواهد بود!"
🔴 عاکف نقی همچنین این سؤال غیرمنطقی را مطرح کرد که اگر ایران در مجامعی که اسرائیل شرکت میکند، حضور نمییابد، پس چرا در نشستهای مجمع عمومی سازمانملل که اسرائیل هم حاضر است، شرکت میکند؟
🔗 مرجع
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 خداقوت به شیربچههای یمن که ترکیه را طوری رسوا کردند که اگر بخواهند اعتراض کنند، رسواتر هم میشوند...
🔻 انصارالله یمن با زدن کشتی ترکیهای «Anadolu S» که محمولههایی را برای اسرائیل حمل میکرد؛ اعلام کرد:
اگر ترکیه یک بار دیگر به سمت سرزمینهای اشغالی کشتیهای خود را بفرستد، از اقیانوس هند تا دریای عمان و تنگه جبلالطارق، همه کشتیهای تجاری و اقتصادی آنها در تیررس نیروی موشکی و دریایی یمن خواهد بود.✌️
📌 لازم به ذکر است که اردوغان به دفعات اعلام کرده که ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرده است!!!
#️⃣ #زنده_باد_یمن 🇾🇪
#️⃣ #اردوغان_و_نفاق_لایمکن_الفراق
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨گزارش خبرنگار ارشد بیبیسی از سخنرانی پر قدرت و با صلابت رهبر حزبالله لبنان
🔺 این یکی از قویترین سخنرانیهای آقای شیخ نعیم قاسم است؛ محور مقاومت کوتاه نخواهد آمد و به گفته رهبر حزبالله، آنها از این نبرد پیروز بیرون خواهند آمد.
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 کمک شاه انگلیس به نایبالسلطنهاش در باکو برای تنفس مصنوعی به cop29 باکو!!
🔻 شاه چارلز و ملکهاش کامیلا، روز ۱۹ نوامبر بهمناسبت cop29 باکو برای رؤسای هیأتهای دیپلماتیک در لندن سور دادند!
پیشتر الهام علیاف و همسرش مهربان پاشایوا نیز ضیافت مفصلی بهخاطر cop29 باکو برگزار کردند.
▪️ کاپ۲۹ باکو بهرغم تجملاتش، ضعیفترین و بیخاصیتترین Cop در تاریخ این همایشها ارزیابی شده است. از نکات مسخرهآمیز cop29 باکو این بوده است که شرکت نفت بیپی انگلیس و شرکت نفت سوکار خانواده علیاف و پاشایف در حاشیه cop29 با دلالان و سرمایهگذاران نفتی قراردادهای جدید امضا کردند!
🔗 مرجع
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 باکو از تاریخ ایران برای جمهوری آذربايجان هویت میسازد، البته با حذف نام ایران!!
↩️ باکو اسناد تاریخی روابط صفویه با واتیکان را تحت عنوان "اسناد تاریخی آذربایجان" نسخهبرداری کرد!
🔻 باکو تیوی گزارش داد: "در جریان بررسیها در آرشیو محرمانه واتیکان ۸۵ سند مربوط به آذربایجان (تاریخ ایران) در آرشیو محرمانه واتیکان کشف شد. چهار مورد از آن سندها متعلق به آلبانی قفقاز هستند. این اسناد به زبانهای لاتین، ایتالیایی، یونانی، فرانسوی و همچنین ترکی، فارسی، عربی، مغولی و ... میباشد.
🔴 سمیرا علیاوا، دکترای فلسفه در رشته زبان، ضمن صحبت در مورد اسناد آذربایجانی (ایرانی) نگهداری شده در واتیکان، ابتدا به امکان آوردن حدود هزار صفحه از آنها به جمهوری آذربايجان اشاره کرد. «در این میان عمدتاً اسناد تاریخی جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است. این اسناد مربوط به قرن ۱۰-۲۰ است. نامههای نوشته شده به حاکمان صفوی - اسماعیل، طهماسب، عباس، حسین صفوی در آرشیو واتیکان نگهداری میشود. معلوم است که اسناد ما در این آرشیو غنی، نیاز به بازسازی دارد. در میان میلیونها سند آرشیو واتیکان یافتن مطالب مربوط به آذربایجان کار سادهای نبود. مرحوم فرید علیاکبرلی که فرصت کار در آرشیو مخفی واتیکان را پیدا کرد، یکی از دانشمندان پژوهشگر ما بود. در کتاب «نسخ خطی مربوط به آذربایجان (ایران) ذخیره شده در آرشیو واتیکان» اطلاعات گستردهای درباره بسیاری از اسناد مهم آورده شده است. سمیرا علیاوا گفت که مرحوم فرید علیاکبرلی خاطرنشان کرد که ۲۰ درصد از اسناد ذخیره شده در آنجا هنگام کار در آرشیو مخفی واتیکان فهرستبندی شده است؛ بنابراین کار در آرشیو بسیار سخت بود.
🔴 فرید علیاکبرلی علاوه بر آرشیوهای محرمانه واتیکان، تحقیقات گستردهای در کتابخانه حواری واتیکان انجام داد و آثار نظامی گنجوی، عمادالدین نسیمی و محمد فضولی و سهروردی را بهدست آورد. در همان زمان آثار ۹ نویسنده آذربایجانی (ایرانی) قرون وسطی را که برای علم ناشناخته بودند به دست آورد. حتی در حین کار در آن آرشیو، او اطلاعاتی را جمعآوری میکرد که هنوز برای ما معلوم نبود».
🔗 مرجع
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۴۱۷
↩️ شامل آیات ۲۱ تا آخر سوره مبارکه #سجده
🔻 پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
اِنَّ البَيتَ اِذا كَثُرَ فيهِ تِلاوَةُ القُرآنِ كَثُرَ خَيرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ كَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنيا؛
خانهاى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانيان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براى زمينيان مىدرخشند.
📚 (كافى(ط-الاسلامیه) ج۲، ص۶۱۰)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_سجده
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
✍️ #فرزانگان_قفقاز - [۱۵۳] - بخش دوم
⬇️ جلال لنکرانی (۱۳۰۲ - ۱۳۸۰ ق)
شیخ جلال در تهران به تکمیل تحصیلات خود پرداخت. پس از اتمام سطوح عالی در دروس خارج فقه و اصول حضرات آیات شیخ مرتضی انصاری ریزی ، شیخ محمد حسن طالقانی و میرزا حسن آشتیانی شرکت کرد و در حکمت و فلسفه نیز به احتمالی از محضر حکیم نامی ملا محمد هیدجی بهره برد. ایشان ده سال در تهران اقامت گزید و به کسب علم پرداخت، در خلال آنها سالها از تحولات اجتماعی و سیاسی غفلت نکرد و مدام در جریان تحولات قفقاز و زادگاه خود بود. دوران حضور وی در تهران همزمان با نهضت مشروطیت بود و او بهعنوان طلبهای فاضل و جوان با حساسیت کامل جریان نهضت و فراز و فرود آن را زیر نظر داشت و با برخی از رجال سیاستمدار آن دوره بهویژه ستارخان و باقرخان ارتباط برقرار کرده و با حزب مساوات که در آغاز شکلگیری از حال و هوای ملی و مذهبی برخوردار بود همکاری داشته است. بر حسب قرائنی که از بعضی خاطرات ایشان معلوم است؛ وی جزء مشروطهچیان مشروعهخواه بوده و همین امر موجب هجرت ایشان از تهران به نجف گردید. ایشان خاطره خود به فرزندش مرحوم طه چنین نقل کرده:
روزی در تهران که دستخوش جریانات سیاسی و قضایای مشروطیت بود و عدهای به بهانه آزادیخواهی و استقلالطلبی به دین و دینداری و علما دین هتاکی و اهانت میکردند، برای ادای نماز به یکی از مساجد رفتم.
دیدم شخصی عدهای را دور خود جمع کرده و برای آنان علیه مذهب حقه سخنرانی میکند و بسیاری از معتقدات و مقدسات شیعه را با جسارت و نادانی تمام و با مطالبی سخیف مورد اهانت قرار میدهد. من تحمل شنیدن این مطالب ناروا و ناپاک آن هم در خانه خدا را نکردم و درصدد جواب برآمدم.
بحث ميان من و آن شخص درگرفت. رفتهرفته مباحث به مشاجره و نهایتاً به مجادله کشید. ناگهان طرفداران آن فرد به من حملهور شدند و چنان مرا به باد کتک گرفتند که بیهوش شدم و زمانی به هوش آمده و چشم گشودم که در حجره خود بودم و دوستان طلبه و برخی از اساتید اطراف را گرفته بودند.
چند روزی با تیمار و پرستاری دوستان گذشت و سلامت خود را بازیافتم.
پس از بهبودی در اثر این حادثه تصمیم جدی گرفتم از تهران رخت و پلاسم را جمع کنم و به نجف اشرف مهاجرت کنم.
ادامه دارد...
📖 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۱۵۰ و ۱۵۱.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
نقدهای_آیتالله_خامنهای_به_منطق_هویّتی_اسلام_رحمانی.pdf
899.2K
📝 مقاله:
نقدهای آیتالله خامنهای به منطق هویّتی اسلام رحمانی
✍️ #مهدی_جمشیدی
⏬ادامه _ ۱/۲
سردبیر سایت ضیاءالصالحین
📝 مقاله: نقدهای آیتالله خامنهای به منطق هویّتی اسلام رحمانی ✍️ #مهدی_جمشیدی ⏬ادامه _ ۱/۲
⏫ادامه _۲/۲
📝 مقاله:
نقدهای آیتالله خامنهای به منطق هویّتی اسلام رحمانی
✍️ #مهدی_جمشیدی
🔻 چکیده: «اسلام رحمانی» یکی از مقولات مهمی است که شخصیتهای فکری و سیاسی دگراندیش، در چند دهۀ اخیر از آن سخن میگویند و سعی میکنند با تکیه بر آن برای خود، بدنۀ اجتماعی بیافرینند. ممکن است در آغاز، به نظر برسد که این تعبیر تعارض و تضادی با اسلام ندارد؛ زیرا اسلام نیز «دین رحمت» است، اما با تأمل در برداشتهای مفسران و تحلیلگران جریان اسلام رحمانی از این مقوله درمییابیم که منظور از آن، «اسلام لیبرالی» و حاصل «برداشت لیبرالی از اسلام» است. بنابراین کسانی در پوشش اسلامخواهی و اسلامگرایی، به دنبال جعل یک «هویت دروغین و التقاطی» برای جامعۀ اسلامی هستند و لازم است با نقد «مؤلفهها» و «اوصاف» و روشن ساختن منطق هویتی اسلام رحمانی، مشخص شود که تا چه اندازه به «اسلام ناب» یا به «لیبرالیسم» نزدیک است. این مقاله، پس از طراحی و تعریف چهارچوب مفهومی و معنایی برای ضلع فرهنگی اسلام رحمانی، روایت هویتی اسلام رحمانی را در لایۀ فرهنگی، بازگفته و سپس از دیدگاه آیتالله خامنهای، نقد و ابطال کرده است. خصایص شناساییشده در این پژوهش عبارتاند از: اقلّی و تاریخی بودن فرهنگ اسلامی (هویت حاشیهای)، اکثریتمداری فرهنگی (هویت برساخته)، بیطرفی فرهنگی دولت (هویت غیررسمی)، تساهلوتسامح فرهنگ (هویت سیال) و غربمعیارانگاری فرهنگی (هویت غیرمدار).
#️⃣ کلیدواژهها: اسلام رحمانی، اسلام لیبرالی، آیتالله خامنهای، هویت.
📚 منتشرشده در: فصلنامۀ مطالعات راهبردی انقلاب اسلامی، دورۀ ۱، شمارۀ ۴، دی ۱۴۰۲، صص ۳۵-۶۰.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 اسماعیل شعباناف، رئیس گروه دیاسپورای تالشان جمهوری آذربایجان در روسیه: تحویل حاج ذوالفقار میکائیلزاده به باکو بسیار خطرناک و جنایت خواهد بود!
🔻 اسماعیل شعباناف در گفتگو با تلویزیون یوتیوبی "تالشان آزاد" گفت: "باکو برای توجیه خواست خود از مسکو برای تحویل حاج ذوالفقار میکائیلزاده نوشته است که این روحانی در سخنرانیهایش گفته است ما پرچم اهلبیت علیهمالسلام را در باکو برخواهیم افراشت! مردم جمهوری آذربایجان مسلمان و شیعی هستند، مگر غیر از پرچم اهلبیت علیهمالسلام چه پرچمی بايد در جمهوری آذربایجان به اهتزاز درآید؟ چرا برافراشته شدن پرچم همجنسگرایان در باکو آزاد، ولی پرچم مقدس اهلبیت علیهمالسلام ممنوع است؟!"
🟢 اسماعیل شعباناف گفت: "حاکمان باکو سعی دارند با کمک انگلیس و رژیمصهیونیستی، هویت و ریشه مردم جمهوری آذربایجان را نابود کنند! همه باید تلاش کنیم که از تحویل حاج ذوالفقار میکائیلزاده به مقامات جمهوری آذربایجان جلوگیری شود!"
🟢 اسماعیل شعباناف گفت: حاکمیت باکو اخیراً نیز با نصب مجسمه زن لخت در جلوی مرکز حیدر علیاف، نماد حاکمیت جمهوری آذربایجان، این پیام را داد که با اعتقادات مذهبی مردم جمهوری آذربایجان دشمن است و وقتی واکنش جدی در شبکههای اجتماعی را دیدند، الهام علیاف برای نجات سیاست ضدشیعی خود دستور داد مجسمه زن لخت را از مقابل مرکز حیدر علیاف بردارند، اما این اقدام ماهیت ضدخدایی حکومت باکو را تغییر نمیدهد!"
🟢 اسماعیل شعباناف توصیه کرد: حکومت الهام علیاف به عاقبت رژیم خونخوار صهیونیستی خوب توجه کند و از آن درس عبرت بگیرد!
🔗 مرجع
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
📷 روز جهانی حقوق کودک
🎨 اثر کاریکاتوریست ترکیهای: #میکائیل_چیفتچی
🕯 #هنر_مقاومت
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
📷 بازگشت از غزه
🎨 اثر کاریکاتوریست ترکیهای: #میکائیل_چیفتچی
🕯 #هنر_مقاومت
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 جهنم آخرالزمانی در انتظار ترکیه؟!
🔻 وزارت دفاع ترکیه بهجای شرمندگی از رسوایی خود در کمک به صهیونیستها در کمال بیشرمی اعلام کرد:
به دلیل حمله به کشتی تجاری آناتولی اس، ۶ ناو جنگی برای درگیری و سرکوب حوثیهای یمن اعزام میکنیم!!
لذا از اینرو ناوگروه نیروی دریایی ترکیه بهزودی وارد عمل میشود.
🔻 حوثیهای سرافراز یمن نیز در پاسخ به ادعای ترکیه، اعلام کردند:
دربهای جهنم به روی ترکها باز است، منتظرتان هستیم...
🔻 لوکاشنکو، رئیسجمهور بلاروس نیز مدعی شد:
پوتین ممکن است به انصارالله یمن موشکهای دقیق برای غرق کردن ناوهای انگلیس و آمریکا بدهد تا تلافی حمله به خاک خود را جبران کند.
💎 البته ما منتظر یک اتفاق بسیار مهم و استثنائی در منطقهایم که ممکن است، دشمنان اسلام و مسلمین را دچار شوک عجیبی نماید...
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توجه توجه توجه
☝️☝️☝️☝️☝️
🚨 امام خامنهای مدظلهالعالی: رو مسئله فتنه حساسم...
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۴۱۸
↩️ شامل آیات ۱ تا ۶ سوره مبارکه #احزاب
🔻 پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ»؛
هنگامی که فتنهها، همچون پارههای شب تاریک، شما را در خود پیچید، برشماست که به قرآن تمسک جویید.
📚 (اصول کافی، ج۲، ص۴۵۹)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_احزاب
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
✍️ #فرزانگان_قفقاز - [۱۵۳] - بخش سوم
⬇️ جلال لنکرانی (۱۳۰۲ - ۱۳۸۰ ق)
به احتمال هجرت شیخ از تهران به نجف در حدود سال ۱۳۲۶ق (۱۹۰۸م) بوده است چرا این برهه اوج تقابل جناح مشروطهچیان سکولار با مشروعهخواهان بوده است. مجموعه شرایط حاکم بر دوران تحصیل وی در تهران موجب شد ایشان علاوه بر تحصیل علوم و معارف و معنویت از محضر علما و بزرگان علمی عالمی آشنا به سیاست و زمان خود تربیت شود که توان تحلیل و بررسی اوضاع و جریانات سیاسی و اجتماعی را داشته باشد. وی در نجف اشرف با همتی والا به تحصیل ادامه داد و به جمع شاگردان فقیه عظيمالشأن جهان تشیع سید محمد کاظم طباطبایی یزدی و اصولی نامدار آخوند ملا محمد کاظم خراسانی پیوست و سالها از محضر ایشان بهره جست. پس از رحلت آخوند خراسانی در درس آیتالله میرزا محمد حسین نائینی حاضر شد و سالها خوشهچین دانش آن عالم فرزانه شد و به مقامات عالی علمی و معنوی نائل آمد. از دیگر استادان شیخ در حوزه علمیه نجف اشرف اطلاعی در دست نیست. آنچه مسلم است ایشان علاوه بر فقه، اصول، حدیث، تفسیر، کلام در فلسفه ریاضیات و هیئت نیز تبحری داشته و این خود مؤید این احتمال است که از محضر حکیم نامی آیتالله سید حسین حسینی بادکوبهای که در آن عصر از اساتید مبرز و بنام فلسفه و حکمت حوزه مقدس نجف اشرف بودند بهره یافته باشند.
به هر حال شیخ جلال قبل از سال ۱۳۴۳ ق (۱۹۲۰م) با اجازاتی که از برخی از مراجع تقلید و استادان خود دریافت کرد به زادگاهش بازگشت و با اجازه عموی بزرگوار خود مرحوم آیتالله آخوند شیخ برهان که ریاست دینی منطقه را عهده دار بود، به فعالیتهای دینی و فرهنگی همت گمارد. این دوران که با نخستین سالهای برپایی حکومت الحادی کمونیستی مصادف بود کمکم عرصه را بر دینداران و عالمان دینی تنـگ مـیشــد امـا هنوز خفقان کامل بویژه در مناطق و شهرها و روستاهایی که از احساسات و ریشههای دینی محکمی برخوردار بودند برقرار نساخته بود. شیخ کلاسهای تعلیم قرآن و احکام و معارف دینی به سبک جدید و با استفاده از ابزار نو مانند تختهسیاه تشکیل داد و جمع کثیری از نوجوانان و جوانان را مجذوب خود ساخت. استفاده از روش جدید تعلیم و تربیت نگرانیهایی در میان روحانیون محل بهوجود آورد و موجب گردید آنان بواسطه شیخ برهان عموی شیخ جلال از در اعتراض درآیند. چرا که در آن زمان هجوم بیامان شعارهای فریبنده با افکار ضددینی بهویژه تفکرات کمونیستی که دین را افیون ملتها و عامل بدبختی آنان معرفی مینمود، با مظاهر و ابزار نو همراه بود و ایـن امر موجب بدبینی متدینین و علما و روحانیون به این وسایل و روشها میگردید و گرنه پرواضح است که علما و روحانیونی که افتخارشان تـدیــن بـه دیـنـی بـود کـه والاتریـن ارزشها را به علم و علمآموزی و عالمان میداد و خود همه عمر خویش را صرف تعلیم و تربیت کرده بودند؛ چگونه ممکن است با علم و دانش مخالفت کنند؟
شیخ جلال در پاسخ عموی خود ابراز داشت:
که اولا این يك روش و استفاده ابزار است که میتوان خوب و بد را آموزش داد و مسلم است ما آنچه از حق و وحی برآنیم بوسیله این اسباب آموزش میدهیم.
ثانیا این روش نتیجه بهتری دارد و آموزش را آسان میکند و اگر متمایل به آزمایش هستید یکی از فرزندان خود را نزد من بفرستید تا ملاحظه فرمائید چگونه در کمترین زمان و به بهترین نحو قرآن را فرا میگیرد و به مراتب از روش معمول شما بهتر است. ثالثاً بهزودی حکومت نوپای کمونیستی قدرت و سلطه خواهد یافت و تمام منطقه را در بر خواهد گرفت و دین و دینداری بزرگترین گناه يك فرد خواهد شد. بگذارید با سرعت قرآن و احکام دینی را به فرزندانمان بیاموزم تا کسانی باشند که از دین اطلاعاتی در سینه داشته باشند که بهزودی نخواهند گذاشت من و شما سالم بمانیم و خفقان مطلق حاکم خواهد شد.
ادامه دارد...
📖 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۱۵۱-۱۵۳.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 اضلاع سهگانۀ واگراییهای دهۀ هفتاد:
حضور دیروز در امروز
✍️ #مهدی_جمشیدی
1️⃣. برنامۀ تعدیل اقتصادی و گرایش به نظام اقتصادی لیبرالسرمایهداری در دولت سازندگی، یکی از اضلاع طرح تحوّل ایدئولوژیک (یا تجدیدنظرطلبی و یا به تعبیر آیتالله خامنهای، واگراییهای دهۀ هفتاد) بود که از اواخر دهۀ شصت به این سو به اجرا درآمد. این طرحِ ترمیدوری، سه ضلع مشخص داشت:
🔴الف. تجدیدنظرطلبی دینی – معرفتی که سرشناسترین نمایندۀ آن، عبدالکریم سروش بود. سروش در سلسله مقالات قبض و بسط تئوریک شریعت، نخستین گام را در این راستا برداشت و در طول سالهای بعد نیز، با ایدهها و افکار دیگر، آن را بسط داد و تکمیل کرد. جریان روشنفکری شبهدینی که بخش عمدۀ آنها، همان چپ اسلامی در دهۀ شصت بودند، در مدت اندکی، تغییر ایدئولوژی دادند و از سوسیالیسم معطوف به آموزههای شریعتی و رادیکالیسم شبهانقلابی، ماهیّت لیبرالی یافتند و با گذشتۀ خویش، بدرود گفتند. حلقۀ صد و ده نفری کیان، به قطب و گرانیگاه تحوّل فکری در جامعه تبدیل شده بود؛ چنانکه دانشگاهها نیز به سیطرۀ همین جریان درآمده بود. در ظاهر، همهچیز آرام و مهارشده بود، اما در زیرپوستِ واقعیّت بیرونی، دگردیسیهای فکری در حال رخدادن بودند.
🔴ب. تجدیدنظرطلبی سیاسی که نیروهای چپ در مجمع روحانیون مبارز(روزنامۀ سلام)، سازمان مجاهدین انقلاب(هفتهنامۀ عصرما)، مرکز بررسیهای استراتژیک نهاد ریاستجمهوری و حلقۀ کیان(ماهنامۀ کیان) آن را مطرح و منتشر کردند و درونمایۀ اصلی آن، اجرای برنامۀ توسعۀ سیاسی به منظور دموکراتیزاسیون بود. بیشترین سهم را در اینباره، سعید حجاریان داشت. برایناساس، خاتمی از طرح توسعۀ اقتصادی عبور کرد و جانب توسعۀ سیاسی کرد. این هر دو طرح، تجدّدی بودند؛ چراکه توسعه، یک طرح تجدّدی است و بههیچرو، به خدمت غایات انقلابی گمارده نمیشود. چپ مذهبی، آنچنان تغییری کرده بود که حیرتزا بود؛ بهطوریکه از نهایت پیوستار در آن سو، به نهایتِ این سوی پیوستار حرکت کرده بود.
🔴ج. تجدیدنظرطلبی اقتصادی که نیروهای تکنوکرات در دولت سازندگی و در پرتو حمایتهای هاشمیرفسنجانی، آن را محقّق ساختند و اقتصاد آزاد و لیبرالی را در ایران حاکم نمودند. در حالیکه در دولت میرحسین موسوی، سند اقتصادیِ ناپختهای تنظیم شده و در مجلس به تصویب رسیده بود، هاشمیرفسنجانی آن را نادیده گرفت و بهصورت پنهانی، سیاست تعدیل اقتصادی را در پیش گرفت اما بعدها آشکار گردید که وی جهتگیریِ اقتصادی متفاوتی را برگزیده است. برخی تحلیلگران، دولت نخست هاشمیرفسنجانی را دوران پروستریکای اقتصادی جمهوری اسلامی خواندند؛ چراکه در این دوره، چرخشهای اقتصادی بزرگی به وقوع پیوست که همگی برخاسته از برنامۀ تعدیل اقتصادی بود. درحالیکه برنامۀ تعدیل اقتصادی، سیاستهایی چون آزادسازی قیمتها، خصوصیسازی، ادغامشدن در بازار جهانی، سرمایهگذاری خارجی و گشایش دروازههای اقتصادی، تقدّم رشد بر عدالت و ... را تجویز میکرد، ارزشهای اقتصادی دهۀ نخست انقلاب بر استقلال اقتصادی و عدالت اجتماعی تکیه داشتند.
2️⃣. درحالیکه طرح تجدیدنظرطلبی دینی - معرفتی در عرصۀ عمومی و به واسطۀ فعالیّتهای روشنفکران شبهدینی و سکولار انجام میگیرد، دو طرح تجدیدنظرطلبی اقتصادی و سیاسی، به ترتیب در دستورکار دولتهای سازندگی و اصلاحات قرار گرفت. طرح تجدیدنظرطلبی یا اصلاحطلبی در سه عرصۀ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، شرایط ساختاری متفاوتی را پدید آورد و انقلاب و جامعه را از مسیر غایات اولیهاش دور ساخت. واقعیّت این است که پس از پایانیافتن جنگ و رحلت امام خمینی، به دلیل اینکه بخشهایی از حاکمیّت دچار دگردیسی ایدئولوژیکی شده بودند و یا از آشکار شدن آن هراس نداشتند، پذیرش برنامۀ اقتصادی القاشده از بانک جهانی و صندوق بیناللملی پول، با مقاومتها و موانع جدّی روبرو نگشت. در این دوره، اعتنا نشد که اسلام نیز بهمثابه یک مکتب جامع، واجد نظام اقتصادیِ مستقل است که با هیچیک از نظامهای اقتصادی سوسیالیستی و لیبرالیستی، مطابقت ندارد. هاشمیرفسنجانی معتقد بود که باید به سوی دستیابی به جامعهای مرفّه و صنعتی حرکت کنیم؛ و به تعبیری، خواهان برقراری نوعی سرمایهسالاریِ اسلامی بود. ما همچنان گرفتار تبعات و لطمات این طرح سهضلعی در اقتصاد و سیاست و فرهنگ هستیم. اگرچه انقلاب، تا مرز ترمیدور پیش رفت و در آستانۀ استحاله قرار گرفت، اما جانِ سالم به در برد؛ ولی زیستجهانی که حاصل این سیاستها و رویکردها بود، هم فضای حاکمیّت را آلوده کرد و هم سبک زندگی را در جامعه، دستخوش امراض هویّتی نمود. آنچهکه امروز از آفات و ابتلائات مشاهده میکنیم، چنین ریشههای تاریخی و عینیِ عمیقی دارند. کشف حجاب، یکی از این فروعِ مترتّب بر این گذشتۀ سیاستی است.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
📸 دیوان کیفری بینالمللی روز پنجشنبه ۲۱ نوامبر حکم بازداشت بینالمللی بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر، یوآو گالانت، وزیر دفاع سابق اسرائیل را به اتهام جنایت علیه بشریت (بهعنوان جنایتکاران جنگی) صادر کرد.
📌 فایننشالتایمز:
▪️ ۱۲۴ کشور عضو «دیوان کیفری بینالمللی» که شامل اکثر کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین و بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی میشود، در صورت ورود نتانیاهو و گالانت به قلمرو خود، «موظف به دستگیری» آنها خواهند بود.
🔺 البته دادگاه در صورت عدم اجرای این حکم، هیچ وسیلهای [جهت پاسخگو کردن دولتها] ندارد.
🎨 اثر هنرمند یمنی: #کمال_شرف
#️⃣ #هنر_مقاومت
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫