📷 ترامپ: به زودی نام خلیج مکزیک به خلیج آمریکا تغییر خواهد کرد
🔻 دونالد ترامپ رئیسجمهور منتخب آمریکا:
🔸نام خلیج مکزیک به خلیج آمریکا تغییر خواهد کرد و بهزودی این تصمیم اعلام خواهد شد.
🔸مذاکرات جدی با مقامات پاناما برای سیطره مجدد آمریکا بر کانال پاناما در جریان است.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 ترامپ با دیوانگی خاص خود چهره اردوغان را بیشتر افشا کرد!
🔻 به گزارش رسانههای ترکیه ترامپ گفت: ترکیه دوهزار سال به اشکال مختلف در آن سرزمین (سوریه) حضور داشت!!! اردوغان دوست من است و به نظراتم درباره سوریه احترام میگذارد
🔴 ترامپ گفت: ترکیه به مدت دو هزار سال به اشکال مختلف در آن سرزمین (سوریه) حضور داشت. رئیسجمهور اردوغان دوست من است؛ مردی است که دوستش دارم، به او احترام میگذارم. فکر میکنم او هم به من احترام میگذارد
🔴 او کسی است که بعد از اینکه من از او درخواست کردم دنبال افراد خاصی نرفت. میدانید در مورد کی حرف میزنم؟ کردها. نمیدانم چقدر طول میکشد، زیرا آنها دشمنان طبیعی هستند. از هم متنفرند. اما او هنوز این کار را نکرده است. اما اگر به آنچه در سوریه رخ داد نگاه کنید، با رویکرد ترکیه هم روسیه تضعیف شد هم ایران."
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 چرا یادآوری جنگ چالدران برای آنکارا و باکو دردناک است؟
✍️ #دکتر_احمد_کاظمی
🔗 مرجع
🔸 برگزاری مراسم بزرگداشت «شهدای مقاومت؛ از عاشورا تا چالدران، از چالدران تا ظهور» در مسجد اعظم اردبیل، باعث موجی از واکنشهای محافل قومگرا در ترکیه و محافل ترکیزه شده در جمهوری آذربایجان گردید.
🔸 در نگاه اول، دلیل این واکنشها به اظهارات یکی از مداحان در این مراسم برمیگردد، حالآنکه ریشه این واکنشها فراتر از موضوع اظهارات یک مداح است. حتی اگر دلیل مسئله، اظهارات یک شخص باشد از نظر افکار عمومی ایران که در فرایند نبردهای ادراکی و شناختی و با بصیرت تاریخی، همواره جلوتر از برخی از مدعیان آداب دیپلماتیک هستند، محافل ترکیه و جمهوری آذربایجان به لحاظ رویه رفتاری، حق اعتراض دراینخصوص را ندارند. چراکه سالهاست که در این کشورها آداب حسن همجواری و روابط دیپلماتیک کنار گذاشته شده و ماشین رسمی و سیستماتیک نفرتپراکنی علیه ایران در سطوح آموزش رسمی، ایجاد ساختارهای دولتی، فعالیتهای دهها تشکل قومی ضدایرانی شکلگرفته است.
🔸 آنها با آسودگی از سکوت و انفعال ارگانهای دیپلماتیک ایران، آشکار و مستمراً نهتنها به عالیترین ارکان نظام جمهوری اسلامی ناسزا میگویند؛ بلکه عناصر و مفاخر هویتبخش و افتخارآفرین ایرانزمین را تحریف، تحقیر یا مصادره مینمایند. حتی اگر اظهارات آن مداح نبود، تجارب سایر اقدامات مؤثر معطوف به قفقاز و آناتولی که در عرصههای تاریخی یا دینی یا موضوع قراباغ از سوی ایران در سه دهه اخیر برگزار شده است، نشان میدهد که در اینگونه موارد هیاهوی سیاسی به رویهای ثابت از سوی محافل آنکارا و باکو تبدیل شده است.
🔸 واقعیت این است که آنها از اصل یادآوری جنگ چالدران و مقاومت تاریخی، ناخرسند و بیمناک هستند؛ بنابراین سؤالی که مطرح میشود این است که چرا محافل ترکیه، درحالیکه عثمانی به یُمن عرادههای توپ، به پیروزی بزرگی در نبرد سرنوشتساز چالدران دستیافت، از یادآوری این جنگ، دردناک میشوند؟
🔸 پاسخ به این سؤال در مجموعهای از کارکردهای تاریخی، هویتی، ایرانی و دینی جنگ میهنی چالدران نهفته است. جنگ چالدران صحنه رشادت و مقاومت مردان و زنان غیور ایرانی از جمله آذریها، کردها و ترکمنها بود که همگی با توسل به مولایشان امیرالمؤمنین(علیهالسلام)، در راه حفظ وطن از جان خود گذشتند.
🔸 جنگ چالدران ثابت کرد که هویت اصیل و شریف آذربایجانی بهعنوان یک «نژاد ریشهدار و بومی ایرانی» به لحاظ تاریخی، مذهبی، فرهنگی، زبانی و نژادی نهتنها با «هویت غیربومی ترکی آناتولی» ارتباط ندارد، بلکه بزرگترین سدّ در مقابل توسعهطلبی ارضی و هویتی عثمانی است.
🔸 اشغال چندباره تبریز از جمله پس از جنگ چالدران و تعرض متجاوزان وحشی عثمانی به مال، جان و ناموس آذریها و ارامنه تبریز و دیگر مردم ایران که با فتوای مفتیهای عثمانی صورت گرفت، نشان داد که این برآورد تاریخی ایرانیان درست بوده است. در واقع آذریهای ایران بهصرف زبان آذری که ریشههای آن توسط جبهه ترکی آناتولی تحریف میشود، نهتنها ارتباطی به بهاصطلاح خانواده تُرک ندارند؛ بلکه بیشترین صدمات تاریخی را از این قوم مهاجم دیده و جزو اولین قربانیان ایده عثمانیسم بودهاند.
🔽۱/۲ ادامه دارد...🔽
سردبیر سایت ضیاءالصالحین
🚨 چرا یادآوری جنگ چالدران برای آنکارا و باکو دردناک است؟ ✍️ #دکتر_احمد_کاظمی 🔗 مرجع 🔸 برگزاری مراس
⬆️ ۲/۲ - ادامه .. ⬆️
🔸 در تحولات کنونی منطقه و روابط بینالملل، یادآوری جنگ چالدران و کارکردهای آن، و ادای احترام به شهدای آرمیده در شهیدگاه اردبیل، برای آنکارا و محافل ترکیزه شده در باکو دردناکتر است. چرا که آنها در قالب فتنه ژئوپلیتیکی پان تورانیسم و ماسونیسم انگلیسی به دنبال ایجاد بهاصطلاح «جهان ترک»، تحقق «دالان تورانی ناتو»، از طریق تجزیه سوریه، عراق، ارمنستان، ایران، مناطق ترکنشین روسیه و سینکیانگ چین در آوردگاه مصاف نظم بومی منطقهای بانظم آنگلوساکسونی هستند. شیرینی این نقش نیابتی انگلیس برای ترکیه به آن حد است که علاوه بر پا گذاشتن عملی بر معاهده لوزان ۱۹۲۳ در خصوص مرزهای رسمی کنونی این کشور، با تجهیز و ساماندهی هیئت تحریرالشام در سوریه که خود آن را تروریست میدانست، وضعیتی برای این کشور ایجاد کرده است که امروز در چشم افکار عمومی جهان اسلام و وجدان بشریت، تمام زیرساختهای حیاتی دفاعی، صنعتی و اقتصادی مردم سوریه توسط رژیم صهیونیستی بمباران، و بخشی از آن اشغال میشود، بانک ترور نخبگان سوری اجرایی میگردد؛ و مدعیان وارث عثمانی، از پیروزی و موفقیت در سوریه سخن میگویند و به دنبال تسری آن به عراق و مصر با همان مدل عثمانی هستند.
🔸 یکی از مهمترین سدّها در برابر این جاهطلبیهای ژئوپلیتیکی که در کانون آنها ایجاد بهاصطلاح «جهان تُرک» قرار دارد، «هویت شریف آذربایجانی ایرانی» است؛ بنابراین یادآوری جنگ چالدران که در آن مقاومت و حماسهآفرینی آذریها میدرخشد، برای مجریان پانتورانیسم انگلیسی ناراحتکننده و دردناک است. آنها از سالها قبل گاه با تخطئه صفوی و گاه با تحریف آن تلاش کردند که بهزعم خود از این سدّ بزرگ عبور کنند. بهطوریکه ساخت سریال در ترکیه برای تحریف رویکردهای شاه اسماعیل صفوی و ریشههای جنگ چالدران با پول شرکت نفت دولتی جمهوری آذربایجان (سوکار) در دستور کار قرار گرفته است؛ اما اقدامات خودجوش مردمی مانند آنچه در اردبیل اتفاق افتاد، نشان داد که ملت چندهزارساله ایرانی با بصیرتی تاریخی، بهخوبی از رسالت خود در مقابله با فتنههای دشمنان این مرزوبوم آگاه هستند.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 مجیزگویی و امید بستن حیرتآور الهام علیاف به ترامپ!!
🔻 الهام: این سخن ترامپ که کانادا پنجاه و یکمین ایالت آمریکا و ترودو فرماندار بشود، منطق دارد!!
🔴 الهام علیاف، رئیس قمارباز طایفه فاسد حاکم بر جمهوری آذربایجان در مجیزگویی حیرتآور برای دونالد ترامپ قمارباز گفت: «با یک کلمه ترامپ، نخستوزیر کانادا استعفا کرد. آخه، کانادا ۱۰ برابر بیشتر از جمهوری آذربایجان نفت تولید میکند - ۳۰۰ میلیون تن و جمعیت آن کشور فقط ۴۰ میلیون نفر است. یعنی حتی اگر اقتصاد دیگری هم نداشته نباشد، آیا با ۳۰۰ میلیون تن نمیشود ۴۰ میلیون را چرخاند؟ ببینید اقتصاد آنها چقدر خراب است که اگر آمریکا تعرفههای اضافی بر آنها وضع کند، اقتصاد آنها سقوط میکند، و وقتی آقای ترامپ میگوید که کانادا باید پنجاه و یکمین ایالت باشد و آقای ترودو باید فرماندار باشد، که البته ممکن است (این سخنان ترامپ) ترولینگ محسوب شود. اما در واقع، شاید هم در این سخنان منطق هم وجود دارد!! منظور من این است که به کشورهای اروپایی نگاه کنید که چقدر به مراکز قدرت و گاهی به عوامل دیگر وابسته هستند. به همین دلیل است که کشورهای زیادی وجود ندارند که بتوانند یک سیاست مستقل داشته باشند!! بنابراین، سیاست ما در این زمینه، الحق که رغبت به ما را افزایش میدهد!!! (مترجم: وخیمتر شدن بیماری خودشیفتگی علیاف در نتیجه تأثیرپذیری از اردوغان و ترامپ) و من مطمئن هستم که وقتی نظم نوین جهانی بهطور کامل شکل بگیرد، موقعیت جمهوری آذربایجان حداقل در قفقاز جنوبی و حوزه خزر مورد توجه قرار خواهد گرفت و ما باید برای آن آماده باشیم!!.. من در مجمع شوشا، در ماه ژوئیه که هنوز هیچکس نمیدانست چه کسی برنده خواهد شد و چه کسی بازنده خواهد شد و مناظرات معروف ترامپ و بایدن هم هنوز برگزار نشده بود - من به سادگی موضع خودم را هم بهعنوان یک انسان و هم از منظر منافع آذربایجان گفتم که ترامپ ارزشهایی را که جامعه ما هم در آنها شریک است، تبلیغ میکند!! او ارزشهای خانوادگی، ارزشهای اخلاقی را ترویج میکند. کافی است به خانواده او نگاه کنید. الآن نمیخواهم در مورد خانواده دیگران چیزی بگویم، اما الآن این موضوع خیلی عمومی شده است. همچنین، شما به دروغگویی دولت بایدن، وعده دادن، سپس نادیده گرفتن آن وعدهها و رفتاری که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده، چه میگویید؟ بنابراین امید جامعه آذربایجان و همه کشورها این است که به این بیاخلاقی و کمبود معنوی پایان داده شود و جوامعی که بر اساس ارزشهای سنتی مانند آذربایجان بنا شدهاند، از این دخالتهای خارجی نجات پیدا کنند. ثانیاً باز هم میگویم که آقای ترامپ با اظهارات خود پیامهای بسیار واضح و روشنی میدهد. حالا شاید نتوان همه آنها را تحلیل کرد. اما میتوانم بگویم که در اکثریت آنها افکار عمومی آذربایجان سهیم است. یعنی بهخاطر آن، امیدها زیاد است. برای همین گفتم امیدهایی هست، امیدهای بزرگ!! نزدیک شدن به روابط راهبردی آمریکا و آذربایجان نیز امکانپذیر خواهد بود. من فکر میکنم اگر هر دو طرف علاقهمند باشند، میتوانیم روابط آمریکا و آذربایجان را به سطح استراتژیک برسانیم!!!»
🔗 مرجع
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 علل متوهم شدن الهام علیاف درباره ایران!
🔻 الهام علیاف در مصاحبهای از قبل طراحیشده با خبرنگاران شبکههای تلویزیونی ج.آذربایجان پا را از حد و حدود خود فراتر گذاشت و در سخنانی گستاخانه و خارج از نزاکت، بدون نام بردن از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، خواستههایی غیرمنطقی و نامعقول از ایران مطرح کرد!
🔴 الهام علیاف بهخاطر رجزخوانی ضدصهیونیستی یک جوان اردبیلی در مراسم نکوداشت شهدای جنگ چالدران که حاوی تعریضی به قماربازی و فساد اخلاقی نیز بوده است، خواهان عذرخواهی ایران و برکناری آیتالله سیدحسن عاملی از امامت جمعه اردبیل شد و عبارات توهینآمیز درباره ایشان در جلوی خبرنگاران بر زبان راند!
🔴 اگرچه نمایش این نوع بینزاکتی آشکار از سوی شخصی همچون الهام علیاف قابل انتظار بوده است، اما درهرحال بهعلت اینکه او از موضع رئیس یک حکومت و کشور سخن میگوید این بیاخلاقی او بسیار تأسفآور است. اما، این وضعیت تأسفآور رئیس طایفه حاکم بر ج.آذربایجان علل و دلایلی دارد که قطعأ مورد توجه و نکوهش مردم مؤمن و اخلاقمحور ج.آذربایجان است. شاید مهمترین علتی که موجب گستاختر شدن مقامات باکو در مقابل ایران شده است، سیاست ملایمت و مماشات مقامات ایر انی با اهانتهای همیشگی رسانهها و سخنوران و مقالهنویسان و نمایندگان مجلس و حتی شخص رؤسای ج.آذربایجان به ایران و اهانتهای شرمآور و مداوم مدیر و مجری شبکه تلویونی دولتی آذ.تی.وی به رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است.
🔴 این واقعیت تلخ از همان ابتدای اعلام موجودیت ج.آذربایجان بهعنوان یک کشور پس از فروپاشی شوروی رخ نمود که در سیاست حاکم بر باکو و بهخصوص در فضای رسانهای و منابع و کتب آموزشی ج.آذربایجان، ارائه اطلاعات غلط و تحریفشده و توهینآمیز در مورد ایران، اصل و پایه سیاست باکو در قبال ایران قرار گرفت و از ادعای ارضی و یاوهگوییها درباره آذریهای ایران گرفته تا لجنپراکنیهای بسیار مبتذل علیه ایران در رسانهها، در دستور کار باکو قرار داشته است.
🔴 متأسفانه، ج.ا.ایران رویه چشمپوشی بر این وضعیت را در پیش گرفت و مقامات مسئول در ایران همواره در جلسات و هماندیشیها با بیان اینکه "ج.آذربایجان فعلاً در ابتدای دولتسازی و ملتسازی است و در واقع در مرحله کودکی بهسر میبرد" و "ایران باید بهعنوان برادر بزرگتر بر اشتباهات برادر کوچکتر خود چشم بپوشد"، تمامی اهانتهای باکو به ایران را نادیده گرفت. البته، واقعیت این است که بخش اعظم مردم ج.آذربایجان با رویه ایرانستیزی حکومت این جمهوری موافق نبوده و نیستند و متأسفانه طایفههای حاکم بر ج.آذربایجان هیچ احترام و ارزشی برای مردم شریف این کشور نیز قائل نیستند.
🔽۱/۲ - ادامه دارد...🔽
سردبیر سایت ضیاءالصالحین
🚨 علل متوهم شدن الهام علیاف درباره ایران! 🔻 الهام علیاف در مصاحبهای از قبل طراحیشده با خبرنگارا
⬆️ ۲/۲ - ادامه⬆️
🔴 بهگونهای که مقامات و سران باکو هیچگاه در مقابل اهانتها و تحقیرهایی که در ترکیه و اسرائیل و انگلیس و روسیه به مردم ج.آذربایجان میشود، برآشفته نمیشوند و حالشان دگرگون نمیشود. بهعنوان مثال، در روسیه بهطور مستمر ولادیمیر ژیرنوفسکی و سایر سخنگویان بطور مستقیم مردم ج.آذربایجان را تحقیر کرده است و اکنون نیز سیاستمداران و نویسندگانی هستند که این کار را ادامه میدهند، اما هیچگاه رگ گردن الهام علیاف در پاسخ به اهانتکنندگان به مردم ج.آذربایجان متورم نشده است، اما اینک که یک جوان اردبیلی عباراتی را درخصوص شخص الهام علیاف و رجب اردوغان بهخاطر کمک به رژیم کودککش و جنایتکار صهیونیستی بر زبان آورده است، او چنان عصبانی شده و از کوره در رفته و زبان به هرزهگویی و اهانت گشوده است که حتی چنگیز مغول نیز به هنگام شنیدن انتقاد و تعریضی علیه خود چنین برآشفته نمیشده است. این برآشفتگی الهام علیاف علاوه بر اینکه از خصلت خودشفتگی شدید وی ناشی میشود، همچنین ناشی از الگوبرداری از ترامپ و اردوغان و نتانیاهو و سایر سرکردگان رژیم صهیونیستی و شنیدن توصیههای برندا شافر صهیونیست، مایکل دوران و دولت باغچهلی است که سمت و سوی سخنان علیاف را تعیین میکنند.
🔴 طی سالهای اخیر، بنیامین نتانیاهو، سرکرده رژیم جنایتکار و مستأصل صهیونیستی نیز از سر استیصال در مقابل خیزش مقاومت در مقابل جنایات صهیونیستها و بیاثر ماندن تمامی وحشیگریها و بمبارانهای رژیم صهیونیستی در خاموش کردن آتش خشم مقدس مقاومت، بطور دائمی به ایران فحاشی میکند تا شاید خود را قدری تسکین دهد. الگوگیری علیف از این رویه نتانیاهو تداوم همان سیاست اتکای نظامی و امنیتی و سیاسی و رسانهای و فرهنگی و راهبردی باکو به رژیم صهیونیستی است که اکنون خود را بطور آشکارتری نمایان میکند و تعبیر قدیمی علیاف را مبنی بر اینکه روابط باکو با اسرائیل همانند کوه یخی است که فقط یک دهم آن دیده میشود، باطل کرده و بخشهای پنهان این روابط نامشروع را نیز آشکار میکند. به همین علت، اکنون جای دارد که مقامات و مسئولان ایرانی نیز در رویه خود مبنی بر چشمپوشی در قبال هتاکیهای دائمی رسانههای باکو به ایران و بیاحترامی و هرزهزبانی رسانهها و کتب درسی و مراکز تبلیغاتی مسلط شده بر ج.آذربایجان علیه ایران، سکوت ۳۰ساله و اندی خود را بشکنند و خشکاندن ریشه یاوهگوییها به ایران در رسانهها و سخنان مقامات باکو را در دستور کار خود قرار دهند.
#رژیم_گستاخ_تنش_زا
#محاکمه_لابی_های_داخلی_علی_اف
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 طرحی برای تدبیر ساختار فرهنگی:
↩️ تجربۀ مواجهه با مسألهای در عمق جامعه
✍️ #مهدی_جمشیدی
1️⃣. پس از آنکه رهبر انقلاب، مسألۀ «بازسازی انقلابیِ ساختار فرهنگی» را مطرح کردند، بنده بهعنوان محقّقی که بیش از یک دهه است در زمینۀ «نظریۀ فرهنگیِ متفکّران مسلمان» کار میکنم و مطالعاتم معطوف به حوزۀ «علم اجتماعیِ اسلامی» است، تصمیم گرفتم که به این مسألۀ عینی بپردازم. در مراحل آغازین، ابهامهای مهمی در میان بودند و نمیدانستم باید از کدام نقطه شروع کنم و مسأله را بر اساس چه نقشه و قالبی بگشایم. چندی که گذشت، در اثر تأمّلات و مطالعات جدّی، ذهنم روشنی یافت و توانستم به درک واضحی از مسأله دست یابم. این مسأله، از همان ابتدا، دستخوش یک برداشت نادرست نیز شده بود و آن عبارت از این بود که برخی تصوّر کردند که مقصود از تعبیر بازسازی انقلابیِ ساختار فرهنگی، تجدیدنظر در «نهادهای فرهنگی» است و اشاره به ساختار، به معنی پرداختن به نهادهای فرهنگی است، اما پس از این، رهبر انقلاب تصریح کردند که مقصودشان، «ذهنیّت فرهنگیِ مردم» است؛ یعنی ذهن مردم، بهمثابه یک ساختار درونی و نامحسوس است که اینک باید در چهارچوب ارزشهای انقلابی، بازسازی شود. ریشۀ شکلگیری مسأله نیز این بود که در اثر برخی تحوّلات معرفتی و دستکاریهای شناختی در دهههای گذشته، لایههایی از جامعه دچار واگراییهایی هویّتی شدهاند و این امر درونی به واسطۀ سبک زندگی – که جنبۀ بیرونی و عینی دارد – آشکار شده است. ازاینرو، باید ذهنیّت فرهنگیِ مردم را به همان ارزشهای نخستین باز گرداند و هویّت اصیل اسلامی و انقلابی را بازتولید کرد.
2️⃣. چنانکه جستجوهایم نشان میدهند، اثری که نگاشتهام، تنها اثر در این باره است و همچنان این مسأله، با پاسخ معرفتی و علمی مواجه نشده است. فضای علوم اجتماعی و فرهنگی در جامعۀ علمی ما، چندان به این قبیل مطالعات عینی که جنبۀ کلان و سیاستی دارند، نزدیک نیست و دغدغههای دانشگاهی و شخصی را ترجیح میدهد؛ دغدغههایی که برآمده از مسألههای جزئی یا حتی غیرواقعی هستند و نسبتی با آنچه که در جامعه میگذرد، ندارند. یکی از دلایل بومینشدن علوم اجتماعی و فرهنگی در جامعۀ ما، همین فاصلهگیری و گسستگی است. این در حالی است که باید اندکی پس از مطرحشدن این مسأله در سال ۱۴۰۱، نیروهای فکری به آن میپرداختند و میکوشیدند از چشماندازهای مختلف، پاسخهایی را برای آن ساختهوپرداخته کنند. وقتی دانشگاهها و پژوهشگاه، درگیر عینیّت نباشد و علوم اجتماعی به کالای تجاری و سببسازِ منزلت صوری تبدیل شود، چنین وضع ناخوشایندی پدید میآید.
3️⃣. در این اثر، از مباحث مفهومی و نظری دربارۀ فرهنگ و بازسازی انقلابیِ ساختار فرهنگی، آغاز شده و آنگاه به ریشهها و زمینهها پرداخته شده است؛ بهطوریکه به تاریخ فرهنگی در دورۀ پساانقلاب، اشاره شده و علل ظهور آفتِ زاویهدارشدن ذهنیّتها برشمرده شدهاند. پس بهعنوان زیربنای مطالعه، هم به جنبۀ نظری و معرفتی پرداخته شده و هم به جنبۀ عملی و عینی. در این میان، یک چهارچوب بینشی که مقاومت فرهنگی نام نهاده شده، تحلیل شده است که نشان میدهد ما بهعنوان جامعهای که خود را ذیل و در سایۀ عالَم تجدّد تعریف نمیکنیم، چه نسبتی با روند جهانیسازی و تهاجم فرهنگی برقرار کردهایم و چه غایات متفاوتی داریم. همچنین به مجموعهای از چالشهای فرهنگی نیز اشاره شده است که تعیینکننده و ریشهای هستند و باید آنها را مولّد و خاستگاه پدید آمدن شکافها و گسستها در ذهنیّت اجتماعی بدانیم. در نهایت نیز، سلسلهای از تدابیر و راهکارها برشمرده شدهاند که هم معطوف به ساختارهای رسمی هستند و هم معطوف به کارگزاران فرهنگی در عرصۀ غیررسمی. این تجویزها و توصیهها، تا حد زیادی، نوآورانه هستند و میتوانند در مقام راهبردپردازی، به کار گرفته شوند.
4️⃣. در عین حال، باید اظهار ناخشنودی کنم که پس از انتشار این اثر در ماههای نخست امسال، تاکنون هیچیک از نهادهای فرهنگی از آن استقبال نکردهاند و نشست و گفتگو و نقادی و مباحثهای را دربارۀ آن سامان ندادهاند. این امر برای یک محقّق، تلخ و تأسفبار است. شورای عالی انقلاب فرهنگی که باید خودش عهدهدار انجام چنین مطالعهای میشد، نهفقط چنین نکرد، بلکه پس از انتشار این اثر هم واکنشی نشان نداد. همچنین سازمان تبلیغات اسلامی نیز که در این زمینه، نقشآفرین است و باید برای مواجهه با آن، سیاست و تدبیر اندیشه کند، واکنشی نشان نداد. روشن است که این اثر میتواند موجبات پیشروی اجتماعیِ نهادهای فرهنگی را فراهم سازد و برای آن، مقدّمۀ تدوین نقشۀ راه باشد، اما افسوس نگرشهای دیوانسالارانه و بسته و غیراجتماعی، سبب در انزوا ماندن و غبارگرفتگی مطالعاتی از این دست شده است.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 بد دهنی یک رئیسجمهور!
↩️ عرف دیپلماتیک و یا خصومت و نادانی؟!
✍️ #رئوف_ترونده
🔸 با شروع مناقشه قرهباغ در سال ۱۹۹۸ نزدیک به ۶ سال جنگی خونین بین آذربایجان و ارمنستان در گرفت و در نتیجه بیکفایتی مسئولین آن زمان آذربایجان حدود ۲۰ در صد خاک آذربایجان همراه با هزاران کشته و مجروح از دست رفت و ارمنیها با حمایت روسیه و یونان پیروز میدان شدند و بیش از یک میلیون نفر مردم آواره شده و حدود ۵۰۰ هزار نفر از این آوارگان با عبور از رودخانه آراز و پناهندگی به کشورمان از طریق ایران ترانسپورت شده و به خاک آذربایجان منتقل شدند...
🔸 علت حمایت یونان و روسها از ارمنستان دشمنی دیرینه آنان با ترکیه بود که ایلچیبیگ دست نشانده ترکها در آذربایجان بعد از فروپاشی شوروی خود را سفیر وقت ترکیه در آذربایجان خوانده بود!
🔸 بهرغم تنها گذاشتن آذربایجان از طرف ترکها و عدم اهمیت دادن به قتل عام مردم و اشغال قسمتی از خاک آذربایجان در طول این مناقشات تنها کشوری که با ارسال سلاح و مهمات و مشاوران نظامی به آذربایجان کمک و از آوارگان و جنگزدگان آذربایجان حمایت کردند و چادر، غذا و پوشاک به آنان رساندند ایرانیها بودند و حتی خود مسئولان وقت آذری هم بارها به این کمکها و حمایتها اذعان نموده و خود را مدیون محبتهای دولت و مردم ایران دانستهاند...
🔸 حیدر علیاف پدر حاکم فعلی آذربایجان که با حمایتهای ایران در آن زمان و سالهای آخر مناقشه قرهباغ به قدرت رسید در مورد کمکهای ایران این چنین میگوید؛
″من در آن سالها از سال ۱۹۹۰ تا سال ۱۹۹۳ در نخجوان زندگی میکردم فقط نخجوانیها میدانند که نخجوان تا چه اندازه در وضعیت سختی به سر میبرد ممکن است در اینجا افراد کمی از این مسئله مطلع باشند. زیرا در آن زمان از باکو و یا از جایی دیگر کسانی به نخجوان رفت و آمد نداشتند. ما در آنجا همانند کسانی که در جزیرهای تبعید شده باشند و در وضعیت بسیار سختی زندگی میکردیم. از یک طرف جنگ با ارمنستان ادامه داشت، در مرزهای ارمنستان – آذربایجان تبادل آتش وجود داشت و لازم بود که از بروز جنگ جلوگیری کرد از طرفی هم ادامه زندگی برای مردم لازم بود. من هیچگاه فراموش نخواهم کرد که آن زمان ایران به ما بسیار کمک کرد ″
البته این مورد تنها نمونهای از کمکهای ایران به آذربایجان است و میتوان به صدها مورد از گفتههای خودشان اشاره کرد!
🔸 به گواه تاریخ تورگوت اوزال رئیسجمهور وقت ترکیه بارها درخواست کمک حیدر علیاف را رد کرده بود و این در حالی بود که مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیسجمهور وقت ایران با حضور در باکو کمکهای نظامی و تسلیحاتی ایران را بلافاصله برای مردم آذربایجان فرستاد و از سقوط باکو در برابر ارمنستان جلوگیری کرد.
🔸 حال بعد از سالها از آن ایام پر درد و رنج و محنت مردم آذربایجان گذشته و عجیب است که همین نمکپرورده جمهوری اسلامی ایران که حالا بعنوان رئیسجمهور آذربایجان بجای پدر نشسته است به بهانهی شعرخوانی یک شهروند عادی در مراسم مذهبی محلی به عالیترین مقام معنوی استان اردبیل بددهنی کرده و حتی گستاخی را چنان بالا میبرد که ضمن ایراد سخنان نسنجیده در مورد آیتالله سید حسن عاملی خواهان پوزش عالیترین مقام کشور از خود میشود!
حال قضاوت با مخاطبین است!
🔸 پاسخ به سخنان یک شهروند عادی با بددهنی یک مقام رسمی در قامت رئیسجمهور به شخصیتهای معنوی یک کشور همسایه در عرف دیپلماتیک نشانهای از یک خصومت کور و یا نادانی و سرسپردگی این بهاصطلاح رئیسجمهور به دشمنان ایران اسلامی نیست؟!
🔸 ناگفته نماند که همین بهاصطلاح رئیسجمهور با سخنان هر از گاه نسنجیدهاش در خود آذربایجان نیز بهشدت مورد تنفر مردم قرار گرفته است.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 الهام علیاف خود را به نفهمی زد!!!؟
🔻 الهام علیاف در دیدار با احمدیان طوری سخن گفت که گویی او نبود که یک روز قبل خواهان عذرخواهی ایران شده بود!!!
🔴 ریاستجمهوری آذربایجان خبری مفصل و پر از جملات مثبت علیاف و احمدیان، دبیر شعام ایران در خصوص برادری و روابط فرهنگی و اقتصادی دو کشور منتشر کرد!!
🔴 ریاستجمهوری آذربایجان حتی برخلاف رویه گذشته خود این جمله میهمان ایرانی را نیز منتشر کرد: "روابط فرهنگی، تاریخی، مذهبی و تمدنی آذربایجان و ایران در منطقه نظیری ندارد و نمیتوان دو کشور دیگری را با چنین روابط دیرینهای یافت."
🔴 به نظر میرسد علیاف که یک روز قبل اتهامات واهی ضدامنیتی به ایران وارد کرده و همچنین به ایران توهین کرده و حتی بهصورت سربسته ایران را تهدید کرده بود، با انتشار این خبر مثبت از دیدارش با دبیر شورای عالی امنیت ملی ايران، تلاش کرده است از خود شخصیتی بهاصطلاح پیچیده و چندوجهی و معطف و سیاس نمایش دهد و مخاطبان را مبهوت این بهاصطلاح پیچیدگی شخصیت خود بکند، غافل از اینکه حمار خودش است!!
🔗 مرجع
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۴۶۶
↩️ شامل آیات ۶۸ تا ۷۴ سوره مبارکه #زمر
🔻امام علی (علیهالسلام) میفرمایند:
«مَنِ اتَّخَذَ قَولَ اللهَ دَلیلًا، هُدِیَ اِلَی الَّتی هِیَ اَقوَم»؛
هرکس که سخن خدا را راهنمای خود بگیرد، به استوارترین راهها هدایت میشود.
📚 (نهجالبلاغه، خطبه ۱۴۷)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_زمر
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
✍️ #فرزانگان_قفقاز - [۲۰۹]
⬇️ حسین عارف تفلیسی ( ..... - ۱۱۹۷ ق)
مولی حسین عارف تفلیسی (محمد حسین تفلیسی)[۱] مشهور به تفلیسی، عالمی فاضل، عارفی متکلم و مرجعی مفسر از دیار تفلیس بود و به ناچار در اصفهان سکونت گزید. وی با آقا محمد بیدآبادی (درگذشته ۱۱۹۷ ق) معاصر بود و از آثار ایشان میتوان به رسائلی در سیر و سلوك و تفسیر تفلیسی[۲] اشاره نمود.
ایشان در اصفهان وفات نمود و در مقبره آببخشان دفن گردید.[۳]
📚📚📚 پ.ن.
۱. . ر.ك: اعيانالشيعة، ج ۹، ص ۲۵۴؛ مع موسوعات رجالالشيعة، ج ۳، ص ۲۹۶.
۲. الذریعة، ج ۴، ص ۲۶۷.
۳. . اعيانالشيعة، ج ۶، ص ۵۱؛ مع موسوعات رجالالشيعة، ج ۲، ص ۴۶۲.
📖 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۱۹۸.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷