متن شعر از کانال شاعرش:
#ان_فی_الجنه_نهرا_من_لبن
توی سال های پدر بودن از کارهای دوست داشتنی ام لالایی خواندن و گاه لالایی ساختن برای بچه هایم بوده.
و باز از نغمه های دوست داشتنی ام لالایی ای ست که به روایتی جبرئیل پای گهواره ی امام حسین علیه السلام می خوانده. وقتهایی که حضرت زهرا سلام الله علیها مشغول دستاس گردانی و کارهای خانه بوده…
نمی دانم پارسال بود یا پیارسال که بیت لالایی جبرئیل را ترجیع قرار دادم و یک لالایی کودکانه ساختم با نغمه ای که موقع ساختن لالایی برایم خیلی دلنشین و مناسب بود. شعررا هم دوست داشتم از آن جهت که با همه ی ضعف هایش بی هیچ صراحتی تداعی روضه های طفل شیرخواره را داشت. راستش وقتی لالایی را می خواندم توی ذهنم پر می شد از پس زمینه ی تصاویر کودکان مظلوم غزه و یمن…
نغمه را خیلی زود فراموش کردم و هر چه از آن به بعد نگاه میکردم دیگر متن شعر با بیت ترجیع تناسبی از جهت موسیقی نداشت…
امروز دوباره چشمم به آن لالایی افتاد… گفتم به اشتراک بگذارم. شاید برود و خودش نغمه ی گم شده اش را پیدا کند…
چی می شه صدای کفش پاش بیاد
بخوابه… در بزنن… باباش بیاد
زیر بارون عمو با داداش بیاد
لالایی طفل زبون بسته ی من
إنَّ فی الجنّة نهرا مِن لَبَن
لِعَلیِّ و حسینٍ و حسن
قاصدک! فصل گلای پرپره
«خونه ی ابر بهار کدوم وره؟»
پسرم شبا خوابش نمی بره
لالایی هی لباتو به هم نزن
إنَّ فی الجنّة نهرا مِن لَبَن
لِعَلیِّ و حسینٍ و حسن
الهی مرد خدا بشی یه روز
عصای دست بابا بشی یه روز
شب بخیر گلم! که وا بشی یه روز
لالایی قربون اون لب و دهن
إنَّ فی الجنّة نهرا مِن لَبَن
لِعَلیِّ و حسینٍ و حسن
کم توی چشام نیگا کن عزیزم
هوا تاریکه لالا کن عزیزم
کاشکی صب بشه دعا کن عزیزم
لالایی چشات دارن بسته می شن
إنَّ فی الجنّة نهرا مِن لَبَن
لِعَلیِّ و حسینٍ و حسن
خواب دیده عموش اومد… باباش رسید
چی براش آورده؟ یه اسب سفید
اسبه تشنه شه… بهش آب نمی دید؟
لالایی بیا بریم…اینا بدن
إنَّ فی الجنّة نهرا مِن لَبَن
لِعَلیِّ و حسینٍ و حسن
▪️دکتر حمید پارسانیا:
▪️این انقلاب مانند کوهنوردی است که به یک قله میرسد و افق جدیدی برایش باز میشود. یکمرتبه با سؤالها پرسشها و توقعات جدیدی مواجه شده است. اگر بتواند متناسب با قلهای که بر روی آن ایستاده است، سؤالات جدیدی را که مطرح میشود، پاسخ دهد، دوام میآورد؛ وگرنه باید برگردد برود در لایۀ قبلی خودش و مجدداً فعالیت کند.
▪️اگر بنا باشد معرفت فقهی ما در حد قبل از انقلاب باقی بماند، مناسبات و روابط اجتماعی و تاریخی ما هم باید به قبل از انقلاب برگردد و البته معلوم نیست که ظرفیت جهان مدرن به شما اجازه دهد که در همان حد هم بتوانید باقی بمانید. تاریخ نه متوقف میشود و نه به عقب بازمیگردد و نه به ما اجازه میدهد تا به عقب بازگردیم و ناگزیر از فعالیت در شرایط جدید جهانی هستیم. تداوم حیات ما به تداوم فعالیت خلاق، پاسخگو و سازنده است.
[Forwarded from آب و آتش]
✳️ پاسخ عجیب احمدشاه قاجار به خبر تحرکات رضاخان دررابطه با عزل وی از سلطنت
به احمدشاه که در فرنگ مستقر شده بود خبر دادند چه نشستهای که سردار سپه دارد تاج و تختت را میستاند. احمدشاه هم به مخبر اینگونه پاسخ گفت:
«آقا! بدان که من در تحصیل حقوق پیشرفت بزرگی کردهام و استاد من یکی از شخصیتهای برجستهٔ گیتی و رئیس جامعهٔ حقوق میباشد. من عملیات #رضاخان را با هر کدام از مبادی و اصول حقوقی مقایسه نمودهام راست نیامده و تشبثات او و همراهانش تماماً نامشروع است و اینقدر هم نزد همه کس مسلم است که اعمال نامشروع عاقبت ندارد و کاری که با موازین حقوقی وفق ندهد، قطعاً به فرجام نخواهد رسید، بنابراین سردار سپه با این تشبثات و اقداماتی که میکند نخواهد توانست تخت و تاج و سلطنت را از قاجاریه برباید.»
#روحالله_حسینیان
#۱۴_قرن_تلاش_شیعه_برای_ماندن_و_توسعه
انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی
ص ۳۹۰.
به نقل از:
#خاطرات_رحیم_زاده_صفوی
[اسرار سقوط احمدشاه]
انتشارات فردوس، سال ۱۳۶۸
صفحه ۴۸.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نحوه شکل گیری شب و روز
[Forwarded from ترجمان علوم انسانى]
چکیده: یک دانشجوی پستدکتری در دانشگاه هاروارد، با بررسی انبوهی از اسناد مربوط به تحقیقات پزشکی در سالهای دهۀ ۷۰، فهمید تبانیِ بزرگی میان مدیران صنعت قند و دانشمندانِ این دانشگاه در جریان بوده است. در واقع، صنعت قند به این پژوهشگران پول میداد تا اثبات کنند دلیلِ اصلی بیماریهای قلبی چربی است و قند نقشی در این میان ندارد. برای دهها سال، این تحقیقاتِ دستکاریشده مبنای برنامههای تعذیهای بوده است. (۱۲۷۰ کلمه، زمان مطالعه ۸ دقیقه)
ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/vdcf.xdciw6d0jgiaw.html
@tarjomaanweb
[Forwarded from عصر انديشه]
مهدی سیار | چند سطر نصیحت دیرهنگام به کلنل فضل الله آق اولی؛ عضو هیئت ایرانی در بخشی از مذاکرات مربوط به قرارداد 1919 ایران و انگلیس که در اعتراض به شرایط خفت بار این قرارداد در صبحگاه نوروز 1299خودکشی کرد.
مگر مدال نبود
در آن زمانه محنت بار؟!
که بر تو آویزند
نبود سکه مگر
که کف زنان گرامی به پای تو ریزند؟
در آن زمانه محنت بار
مگر نبود «اخبار»
و مارش پیروزی
و اعتراف جهان
به هوش و لهجه «نیتیو» انگلیسی تان؟
در آن زمانه گرفتم که «بوق بوق» نبود
نبود «به به» هم؟
نبود «چه چه» هم؟
نبود هیچ هنرمند فاخری آخر
که نغمه های خوش «خر برفت» ساز کند؟
نبود دخترکی خودجوش
که رقص مختصری در فضای باز کند؟
در آن زمانه گرفتم از این همه اسباب
نبود هیچ کدام
ولی بگو آخر
نبود مسأله گویی و مصلحت دانی
که شیرفهم کند
تو را جوانک خام!
که خودکشی ست حرام؟!
@AsreAndisheh
[Forwarded from دنیوی احسان]
💢 برخی نظرات فقهی آیتالله هاشمی رفسنجانی
🔹یك مجتهد به تنهایی در همه ابواب مورد نیاز فقهی مردم نمیتواند متخصص باشد، چطور فردی میتواند در طول 30-40 ساله تحصیل خود، همه این حقوق را كه هر كدام تخصص بزرگی است بداند؟ لذا ما باید به سمت فقه تخصصی در یك حكومت اسلامی برویم؛ زیرا دخالت در امور مردم با فقه تخصصی امكانپذیر است.
🔸اگر فقه تخصصی را بپذیریم باید تقلید تخصصی را هم بپذیریم و اینگونه لازم نیست كسی در همه امور از یك نفر تقلید كند. اگر این دو را پذیرفتیم باید شورای فقهی را هم بپذیریم.
🔹شورای فقهی حداقل برای مسائل عمده مدیریت كشور تشكیل شود و علمای اهل تسنن و تشیع در دانشگاهها با هم همراهی كنند، آنگاه میتوان به وحدت جهان اسلام امید داشت و برای اداره جهان به ظرفیت اسلام اتكا كرد.
🔸لامحاله در دوره تخصصیشدن رشتههای فقهی به شورایی شدن فقه میرسیم و اساس همه اینها باید بر عقل استوار باشد. ضمن اینكه باید به چارچوب اجتهاد هم توجه كرد كه قرآن و سنت، مبانی اصلی ما در این راه هستند.
🔹فقه امروز علما و حوزههای ما با دورانهای قبل قابل مقایسه نیست، درست است كه فقه سیاسی در اعماق فقه ما وجود دارد اما باید قدری تغییر كند و بزرگتر شود.
🔸اگر فقه مقارن را بخوانیم و آن را درس بدهیم، فقهمان بسیار متفاوت خواهد بود. خاصیت فقه مقارن، پیداكردن همین حقیقتهاست.
🔹من پیشنهادی در فقه مقارن دارم كه علمای شیعه و سنی میتوانند بنشینند و در اینباره بحث كنند؛ اینكه طبق روایت متواتر ثقلین باید مرجعیت اهل بیت را پذیرفت؛ البته نه به شكل انحصاری بلكه به عنوان یك مرجع مطمئن. اگر فقه مقارن وجود داشته باشد و علما و فقهای ما با یكدیگر بنشینند میبینند كه مرجعیت اهل بیت از مراجع قابل اتكاست. http://yon.ir/ZWr4
بعد از نمايش يك فيلم ايراني، با دوستان خارجي نشسته بوديم به گفتگو. يكيشان پرسيد: آن پسرك سر چهار راه چه مي فروخت؟ مواد مخدر بود يا..
من پاسخ دادم فال مي فروخت.
پرسيد فال چيه؟
گفتم شعر. شعرهاي شاعر بزرگمان حافظ.
با هيجان گفت: يعني شما از كشوري مي آييد كه در خيابانهايش شعر مي فروشند و مردم عادي پول مي دهند و شعر مي خرند؟!
مي رفت سر ميزهاي مختلف و با شگفتي اين را به همه مي گفت!
و اين يعني زاويهء ديد؛ يكي سياهي مي بيند و یکی زیبایی.
#اصغر_فرهادی
https://telegram.me/joinchat/Be3dhzvSPjWIFeBqD_Q1rw