eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5.2هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.8هزار ویدیو
93 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
| 💢معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘انسانیت؛ وجوه جنسیت و عدالت جنسیتی ✍زهرا راد ▪️مردانگی به عنوان یکی از دو وجه جنسیت یکی از چالش‌های مهم حوزه مطالعات جنسیت است که به دلیل غلبه وجه زنانه در این دست مطالعات، مغفول مانده است. این غفلت چنان چشم‌گیر است که پرداخت وجه زنانه امر جنسیتی را نیز دچار ضعف و نقص کرده است. زنانگی و مردانگی به مثابه ابعاد انسانیت در یک تضایف منطقی با هم فهم می‌شوند و پرداختن به یکی بدون لحاظ دیگری، نه می‌تواند مسائل و معضلات یک وجه را به درستی شناسایی کند و نه می‌تواند راه‌حل روشنی برای مسائل پیش‌روی نهد. ▪️برای حل این مسأله رویکرد مطالعات جنسیت به جای مطالعات زنان و یا حتی مطالعات مردان، راه برون رفت از این چالش خواهد بود. تحولات جهان مدرن چنان‌که وضعیت زنان را تغییر داد، تغییرات بنیادینی در موقعیت‌های مردانه به‌وجود آورد. این تحولات در حوزه انسان‌شناختی بر هر دو جنس وارد شد، به ‌طوری‌که از یک‌سو هویت انسانی را تحت تأثیر و تغییر قرار داد و از سویی دیگر هویت جنسیتی را متحول کرد. این تحول در وجه جنسیتی، گرچه از وجه فراجنستی جدا نیست اما بعد جنسیتی آن موضوع محوری در مطالعات جنسیتی است. ▪️مطالعات زنان با طرح این پرسش که «زنان در چه وضعیتی هستند؟ » و پاسخ به آن که زنان در وضعیت نابرابر و تحت ستمند، نظریه فمینیستی را تولید کرده و با پرداختن به انواع ریشه‌های این ستم، نحله‌های این جریان فکری را صورتبندی کرده است. ▪️راه‌برون رفتی که جنبش‌ و بعدها نظریات حوزه مطالعات زنان برای رفع ستم از زنان ارائه کرده، برابری زنان با مردان در تمام حوزه‌های حیات است که ایده اصلی متعادلترین گرایش فمینیسم یعنی فمینیسم لیبرال را تشکیل داده است. صحنه‌های نمایشی زن در سینمای غرب و به تبع آن ایران ، هرگز به توصیف فمینیسم لیبرال قناعت نکرده و همواره ترکیبی سازوار از فمینیسم لیبرال و رایکال را برپرده سینما به نمایش گذاشته است. در این رویکرد سینمایی با دوگانه‌ای از زن مواجهیم که در قبال یکدیگر تعریف شده و بازنمایی می‌شوند. زن مظلوم_ زن مقتدر(بخوانید ظالم). به این ترتیب قدرت مولفه زن مورد نظر گفتمان دفاع از حقوق زنان بر پرده نمایش است. زن مقتدر، زنی است که بر مردان زیادی فرمان می‌راند، با مردان تندی و خشونت می‌کند و در صورت افراطیش، مردی را در کنار خود نمی‌خواهد. ▪️اما نگاه دینی به زن که سرچشمه نگاه انقلابی به زنان است، زن را در نسبت مرد چگونه ارزیابی می‌کند و چگونه می‌خواهد؟ و در نهایت چطور می‌خواهد بازنمایی کند؟ ▪️ایده زن مورد ستم بی‌شک ایده انقلاب اسلامی برای توصیف وضعیت موجود نیست؛ چه این‌که اساساً عدالت اسلامی محور مناسبات انسانی در تفکر دینی است و عدالت به معنای قرار گرفتن هرچیز در جای خود، نمی‌تواند تنها زنانه باشد، که جهت مردانه هم دارد. بنابراین نمی‌توان اقتدار مردانه را از بین برد تا زنان را مقتدر نمایش داد. اساساً تضعیف هیچ‌یک از دوجنس به صلاح مناسبات کلان جنسیتی نیست و به نفع کسی تمام نمی‌شود. تحقیر مردان، موجب علو مقام زنان نیست و تنها جایگاه و نقش جنسیتی مردان را تضعیف کرده و تعادل جنسیتی جامعه را بر هم خواهد زد و ضرر این تغییر موازنه بیش وپیش از خود مردان، متوجه زنان خواهدشد. ▪️در اینجا تبیین «نظریه زوجیت» در پایه "عدالت جنسیتی" کارساز است. برای جریان دادن عدالت در روابط دوجنس لازم است با لحاظ تکوینیات و امتداد آن در تشریعیات، مناسبات دوجنس را سامان دهیم. اقتدار به عنوان شکل مشروع قدرت، امری ضروری برای تکامل دوجنس درکنار یکدیگر است، اما جنس اقتدار زنانه و مردانه متفاوت است؛ مردان تکویناً به قدرت سخت تجهیز شدند و تظاهرات شرعی در سپردن بسیاری تکالیف و مسئولیت‌های خانوادگی به آنان همه در راستای تناسبات تکوین و تشریع قابل فهم است. اما اقتدار زنان از قدرت نرم منشأ می‌گیرد، این شکل از قدرت گرچه تظاهرات سخت ‌افزاری ندارد اما به عنوان روح حیات در جهان انسانی همه جا پراکنده است و مدیریت بسیاری مناسبات را برعهده دارد. این قدرت اگر در جای خود و درست به کار گرفته شود، تعیین کننده مناسبات انسانی مردانه نیز خواهدبود. @banooytamaddonsaz 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌸میلاد مسعود حضرت باقر العلوم علیه السلام مبارک🌸🌸 ▫️توصیه امام باقر علیه السلام به جابر بن یزید جعفی در مدح و ذم مردمان: ...و بدان كه تو دوست ما شمرده نشوى تا چنان(محكم)شوى كه اگر همه همشهريانت گرد آيند و به زبان واحد گويند: تو مرد بدى هستى، مايه اندوه تو نگردد،و اگر همه گويند: تو مرد خوبى هستى، شادت نكند. ▫️ولى خود را بر قرآن عرضه بدار اگر به راه قرآن مي روى و آنچه را قرآن نخواسته نمي خواهى و آنچه را خواسته بخواهى و از آنچه بيم داده بترسى ،استوار باش و مژده‌ات باد كه هر چه در باره تو گويند به تو زيانى ندارد،و اگر از قرآن جدائى پس براى چه به خود مي بالى. راستى مؤمن سخت متوجه جهاد با خود است تا بر هواى نفس خود غلبه كند.... تحف العقول ۲۸۴/۱ 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘 جستجو کردن می‌تواند باعث شود اخبار جعلی را زودتر باور کنیم ▪️ جستجو کردن امروزه برای اکثر ما به فعالیتی روزمره تبدیل شده است. تا حدی که پژوهشگرانی مانند ست استیونز دیویدویتس معتقدند بررسی سابقۀ جستجوهای انسان‌ها بیشتر از هر منبع دیگری دربارۀ آن شخص به ما اطلاعات می‌دهد. چرا که افراد معمولاً حتی چیزهایی را که خجالت می‌کشند با دیگران مطرح کنند، از موتورهای جستجو می‌پرسند. بدین‌ترتیب شاید بتوانیم بگوییم موتورهای جستجو صمیمی‌ترین دوستان برخط ما هستند و چیزهایی دربارۀ ما می‌دانند که هیچکس دیگری نمی‌داند. ▪️ پژوهشگران سواد رسانه‌ای عموماً جستجوکردن را عادتی مفید می‌دانند که باعث می‌شود فرد در معرض منابع اطلاعاتی گوناگونی قرار بگیرد و با مقایسۀ آن‌ها کمتر در دامِ اطلاعات گمراه‌کننده بیفتد. ▪️ بااین‌حال، پژوهشی جدید که نتایج آن در مجلۀ نیچر منتشر شده است، نشان می‌دهد که جستجوکردن همیشه ما را به افرادی آگاه‌تر تبدیل نمی‌کند. بلکه برعکس، ممکن است باعث شود زودتر اخبار جعلی یا اطلاعات گمراه‌کننده را باور کنیم. کوین اسلت و همکاران او در دانشگاه فلوریدا برای سنجیدن اثر جستجو در باور به اخبار جعلی، تحقیقی پنج‌مرحله‌ای را طراحی کردند که طی آن مشارکت‌کنندگان دربارۀ دو دسته از اطلاعات، در فواصل زمانی گوناگون، جستجو می‌کردند. یک دسته از این اطلاعات درست بودند و دستۀ دیگر را اخبار جعلی و گمراه‌کننده تشکیل می‌داد. ▪️ آن‌ها اطلاعاتی راجع به همه‌گیری کرونا، واکسیناسیون و اقدامات دونالد ترامپ را به مشارکت‌کنندگان دادند تا با استفاده از جستجو تعیین کنند که درست هستند یا جعلی. ▪️ نتایج این تحقیق بسیار نگران‌کننده بود. زیرا پیوستگی معناداری بین میزان استفاده از موتورهای جستجوی اینترنتی و باور به جعلیات دیده می‌شد. نویسندگان این تحقیق می‌گویند احتمالاً مقصر اصلی را باید الگوریتم‌های هدایت‌کنندۀ موتورهای جستجو دانست. زیرا این الگوریتم‌ها اهمیت اندکی به اعتبارسنجی نتایجی می‌دهد که برای کاربران خود پیدا می‌کنند و تکیۀ آن‌ها بر مطالب ساده، پرطرفدار و جنجال‌برانگیز است. آن‌ها به‌جای اینکه «مفیدترین» اطلاعات را به کاربر بدهند، «جالب‌ترین» نتایج را به او نشان می‌دهند. ▪️الگوریتم‌های شخصی‌سازی نتایج در موتورهای جستجو نیز می‌توانند این شرایط بدتر کنند. چرا که در نتیجۀ آن‌ها به شکلی گریزناپذیر به ردپاهای دیجیتال خود می‌چسبیم و احتمال دریافت داده‌ها یا تحلیل‌های متفاوت کاهش می‌یابد. ▪️ پیش از این، متخصصان هشدارهای جدی دربارۀ اتکا به جستجوهای اینترنتی در حوزه‌هایی مانند سلامتی روانی یا مصرف دارویی داده‌اند. اما تحقیق اسلیت و همکارانش نشان می‌دهد که باید این مسئله را در ابعادی بزرگتر نگریست. در دنیای شلوغ و سریع امروز، ما ناچاریم تا دربارۀ خیلی چیزها سرچ کنیم، اما لازم است به تکنیک‌های دیگر سواد رسانه‌ای نیز مجهز باشیم تا در دریای اطلاعات گمراه‌کننده و اخبار جعلی اینترنت غرق نشویم. ▪️ مقاله کوین اسلیت و همکارانش «سرچ‌های آنلاین دربارۀ اطلاعات نادرست می‌تواند تصور صحت آن‌ها را افزایش دهد» (Online searches to evaluate misinformation can increase its perceived veracity) ✍ سید آرمان 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘آقای پرویز فلاحی‌پور هنرپیشه‌ی تلویزیون و سینماست یا تحلیل‌گر سیاسی و رسانه‌ای؟ ▪️چقدر خوب بود این حرف‌ها؛ خصوصاً از یک هنرمند صحبت‌های ایشون رو ببینید و به داشتن چنین هنرمندانی با این بینش و تفکر افتخار کنید... سرعت فیلم رو کمی زیاد کردم... ✍ محمدجواد محمدزاده 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘فیک نیوز برای القا نا امنی ▪️گاهی اوقات فیک نیوز ها وظیفه القا نا امنی را در جامعه دارند به همین دلیل توسط اشخاص خاص به سرعت نشر پیدا می کنند ▪️برخی هم با تصور کمک به جامعه و آگاه سازی به نشر اکاذیب ادامه می دهند ▪️این ویدئو نمونه جدیدی از این فیک نیوز هستش @inaghd_ir 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔰گزارش نقد و بررسی مستند «زن چیست؟» توسط دکتر کدخدایی 🔸ظاهر این فیلم، مستند علمی است که مشکلی وجود دارد و وجه مشکل با ادبیات عامیانه مطرح و مساله برای مخاطب عام و خاص به خوبی صورت‌بندی می‌شود؛ اما در چارچوب‌های نظری آشفتگی وجود داشت و یک رکن اساسی(فلسفی بودن مساله) و نگاه هستی شناسانه مفقود بود. 🔹اما نتیجه نهایی این مستند برای متخصصین قابل فراوری است؛ چون خلاء آن نشان داده می‌شود و سوال و وجه مسئالگی به قوت خود باقی می‌ماند، باعث می‌شود سراغ پژوهش رفت و یک جمله محتوایی که در نقد این فیلم وجود دارد؛ می‌گوید "قبل از اینکه به پرسش «زن چیست» پاسخ دهیم لازم است معنایی از بودن داشت" و باید سراغ فیلسوف رفت. 🔸اگر بر اساس چارچوب اندیشه‌ای علامه طباطبایی بخواهیم پاسخ دهیم «زن چیست» اجمالا چهار لایه را باید مورد بحث قرار داد؛ تفاوت‌های ماهوی(جوهری یا عرضی) و اعتباری(غیر محض و محض) که برا اساس رویکرد دینی یک صورت بندی به شدت قابل دفاع ارایه می‌دهد؛ اما در غرب فقط به لایه سکس(هویت زیستی) و جنسیت(هویت اجتماعی) می‌پردازد. 🔗 مطالعه گزارش کامل ◀️ بزودی صوت و فیلم کامل برنامه در سایت مدرسه فکرت قرار گرفته و اطلاع رسانی می‌گردد. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
| 💢معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
| 💢معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 💢مبانی سواد بصری؛ تاثیر رسانه‌های دیداری 🎙خانم دکتر راد 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘تصویری که هالیوود به اذهان مردم جهان مخابره می کند: ▫️غرب؛ زیبا، پیشرفته و دوست داشتنی ▫️شرق؛ عقب مانده، بدبخت و دوست نداشتنی... ▪️فیلم سازان جوان شرقی برای ورود به اسکار، طبق خوشامد آمریکایی ها باید فیلم هایی بسازند که در آن آسیایی ها همیشه در طبقه‌ی منفی و فقر باشند و آمریکا در پنت هوس و جلال و عظمت... این تصویری است که در فیلم هایی که اخیرا از اسکار جوایز دریافت کردند، وجود دارد. ▪️در سال 2018 فیلمی لبنانی به نام «کفرناحوم» در جشنواره کن نمایش داده شد و جایزه ویژه هیات داوران را گرفت و با نقدهای مثبت اروپایی مواجه شد. این فیلم 68 میلیون دلار فروش داشت و در همان سال به پرفروشترین فیلم جهان عرب و غرب آسیا تبدیل شد. ▪️کارگردان در این فیلم تلاش کرده است که تصویر لبنان و بیروت را تغییر بدهد و بگوید ما سالها به شما دروغ گفتیم و کشور ما یک کشور کثیف با تعداد زیادی از زاغه نشینان است که با بدبختی در آنجا زندگی می کنند و در آخر فیلم می گوید که تنها راه نجات از این جهنم، مهاجرت به اروپاست... ▪️در سال 2019 و در نودمین سال اسکار نیز، فیلم کره ای «انگل» ساخته بونگ جو هو، اسکار بهترین فیلمنامه، اسکار بهترین کارگردان، اسکار بهترین فیلم و  اسکار بهترین فیلم بین الملل را گرفت و همینطور 197 جایزه قبل از اسکار دریافت کرده بود. ▪️این فیلم درباره‌ی یک خانواده فقیر کره ای بود که برای اینکه در یک خانه اشرافی بتوانند استخدام شوند، به مرور تک تک کارگرهای آن خانه را با زیرآب زدن پیش صاحب خانه بیرون می‌کنند و خودشان استخدام می شوند و کم کم مثل انگل تمام دارایی صاحب خانه را می مکند و او را می کشند.  ▪️کارگردان در این فیلم هم وطن های خود را به انگل، وحشی و دروغگو تشبیه کرده است که اگر به فقرای هموطنش مجال داده شود، خون پولدارهای بدبخت را می مکند. و به همین دلیل جوایز زیادی را از آن خود کرد... ▪️ در سال ۲۰۲۲ اسکار، ۷ جایزه را به فیلم «همه چیز همه جا» داد. این فیلم ۲۶۴ جایزه بین المللی و ۴۰۴ نامزدی دریافت جایزه نیز گرفت. ▪️داستان این فیلم علمی تخیلی است که شخصیت های اصلی آن اصالت چینی دارند و درباره زن چینی مهاجر میان سالی است که همراه خانواده اش در آمریکا یک مغازه رخت شویی را اداره می کند... ▪️تصویر شرق هر چه، مخدوش تر، آشفته تر و پست تر، امکان دریافت جوایز در جشنواره‌های بین‌المللی بیشتر... این است پروپاگاندا و جنگ رسانه ای غرب علیه شرق...!!! 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘دعوت به حضور مردم در انتخابات، توصیه به حق است. ▪️تبیین وظیفه انتخاباتی در کلام مقام معظم رهبری:هرکسی صدایی دارد، زبان گویایی دارد، مخاطبی دارد و هر کسی می‌تواند اثری بگذارد باید در این زمینه کار کند. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘عصر شعبده‌ی ساحران از طریق رسانه ▫️در زمان حضرت موسی(ع) فتنه‌ای که مردم را فریب می‌داد و از راه حق بازمی‌داشت سِحر و جادو بود. ساحران فرعون با چشم‌بندی و تردستی، شعبده می‌کردند و ذهن مردم را تسخیر می‌کردند و خود را مُحق جلوه می‌دادند. حضرت موسی(ع) برای رسواکردن دغلِ ساحران، کاری شبیه به کار آنها کرد و دروغ آنها را برملا ساخت. ▪️این درس بزرگی برای امروز ماست. وقتی امروز، معاندان از طریق رسانه و تقطیع و آمیختن راست و دروغ در کلیپ‌ها و فیلم‌هایش، ذهن مردم را تسخیر و در دل آنها نسبت به راه حق شبهه و تزلزل ایجاد می‌کند باید اقدامی متناسب با سِحر او انجام داد. ▫️بیشترِ قضایایی که در رسانه مساله شده است را با انتشار یک فیلم از اصل ماجرای آن در سریع‌ترین زمان، می‌شد در نطفه خاموش کرد و دروغشان را هویدا کرد اما بقول مرحوم فیض «کو کسی تا که بفهمد سخنی»؟! ▪️امروز عصر شعبده‌ی ساحران از طریق رسانه است، عصای موسایی برای بلعیدن آنها داریم؟ 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
| 💢دفتر یادداشت ▪️تحلیل سریال دفتر یادداشت 🔻با حضور: ناقدان و تحلیلگران سینما ⏱ زمان: سه‌شنبه ۲۶ دی ماه، ساعت ۱۶ 📍مکان: قم، بلوار بسیج، انجمن سواد رسانه طلاب جهت شرکت به آیدی زیر پیام دهید: @mg1370 🛑ظرفیت محدود است🛑 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘از اتصال متقابل پیام‌رسان‌های ایرانی چه می‌دانید؟ ▪️پیام‌رسان‌های بومی در کشور از ابتدای امسال قابلیت ارسال پیام به همدیگر را اضافه کرده‌اند. ▪️یعنی کاربر می‌تواند با اکانت خود در یک پیام‌رسان به کاربری در دیگر پیام‌رسان‌ها پیام دهد. ▪️در این کلیپ نشان داده شده است چطور از یک پیام‌رسان می‌توان برای دیگر پیام‌رسان‌های بومی پیام و فایل ارسال کرد. ▪️ارسال پیام بین پیامرسان‌های مختلف یک قابلیت مهم در اکوسیستم پلتفرم‌های دیجیتال است. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
| 💢با سلام 🔻به اطلاع می‌رساند انتخابات هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب روز پنج شنبه 28 دی ماه از ساعت 10 الی 17 به صورت مجازی برگزار می‌شود ▪️جلسه معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن نیز از ساعت 10 الی 12 همان روزدر محل انجمن سواد رسانه طلاب به صورت حضوری برگزار است. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
🔘هیولاها و آقا غوله در خیال فرزندمان چه کار می‌کنند؟ ▪️روزگاری در دوران کودکی از داستان‌های شاهنامه و نبرد هفت‌خوان رستم می‌خواندند تا پاکی اساطیر و پلیدی اهریمن را در خیال کودکان خود بکارند،‌ اما امروز عضو جدیدی به خانواده‌ها اضافه شده است به نام هیولاها! ▫️کمپانی‌‌ها و سازمان‌های جهانی که «خیال»، این ابزار مهم و راهبردی را به درستی شناخته‌اند، آن را برای اهدافشان که همان استعمار فکری و فرهنگی انسان‌های جهان است، به کار گرفته‌اند و روز به روز افراد بیشتری را تسخیر می‌کنند. ▪️در زمانه‌ای به سر می‌بریم که در آن غول‌ها، عضو جدید در زندگی آن‌ها شده‌اند و همان چیزهایی که روزگاری از ترس آن‌ها خوابمان نمی‌برد، حالا عکس آن‌ها روی کیف، دفتر و حتی پروفایل‌ها و صفحه‌های گوشی کودکان و نوجوانان جهان دیده می‌شوند. ▫️این تغییر نگرش جدا از اختلاف و شکاف نسلی‌ای که ایجاد می‌کند نشان از تأثیر فراوان عوامل بیرون خانواده‌ها بوده که به طور معمول از آن غفلت می‌شود، این غفلت از مدیریت خیال باعث شده تا سلاطین زر و زور ذهن‌ها را تسخیر کنند و به هر سویی که اهداف شومشان است، بکشانند. ▪️این غفلت را در زمان گذشته با بوستان سعدی و مثنوی معنوی و اساطیر شاهنامه برطرف می‌کردیم و پاکی اساطیر و پلیدی اهریمن را در خیال کودکان خودمان می‌کاشتیم، اما با دور شدن ما از کتاب، همان یار مهربان که بی‌منت بهترین چیزها را در اختیارمان می‌گذارد، عضو جدیدی به خانواده‌ها به نام رسانه اضافه شده و تبدیل شده به مهم‌ترین بستر کنترل خیال. ▫️قدرت رسانه در این زمان به قدری به اوج رسیده که توان تغییر ۱۸۰ درجه‌ای در تصورات و خیالات و در نهایت فرهنگ افراد را در هر کجای جهان که باشند را دارند. ▪️برای درک این واقعیت تلخ کافیه فقط کمی به اطراف خودمان نگاه کنیم و حضور ابرقهرمان‌هایی را با نمادهای اهریمنی ببینیم. ▫️«خیال» مهم‌ترین ابزار کنترل فرهنگ جوامع بشری یا همان موتور محرک تفکرات و اندیشه‌های آدمی است. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘آزاد شدن استفاده از «چت‌جی‌پی‌تی» برای اهداف نظامی ▪️شرکت سازنده «چت‌جی‌پی‌تی» سیاست خود را تغییر داده تا استفاده از برنامه‌های نظامی را مجاز کند. ▪️به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از تک کرانچ، شرکت اپن ای آی در به روز رسانی جدید خود که پیش از این اعلام نشده بود سیاست استفاده از محصولات را تغییر داده تا بتواند از فناوری های این شرکت برای کاربردهای نظامی استفاده کند. در حالی که قبلاً سیاست و خط مشی شرکت اپن ای آی پیش از این استفاده از محصولات خود را برای اهداف نظامی و جنگی ممنوع می کرد، اما این مورد اکنون از خط مشی شرکت حذف شده است. ▪️حذف کامل واژه «کاربرد نظامی و جنگ» از سیاست شرکت اپن ای آی نشان می دهد که این شرکت برای خدمت به مشتریان نظامی آماده شده است. ▪️برای نظارت بر هوش مصنوعی، دولت ها به دنبال نوشتن قوانینی در این زمینه هستند. اولین پیش نویس قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا در سال 2021 رونمایی شد که به دنبال همگام سازی قوانین برای تنظیم فناوری هوش مصنوعی در سراسر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود. تاکنون مذاکرات بر سر قوانینی که نظارت بیومتریک را تنظیم می کند، مانند تشخیص چهره و مدل‌های هوش مصنوعی بسیار بحث برانگیز بوده است. ▪️قانون گذاران اتحادیه اروپا برای ممنوعیت کامل استفاده از هوش مصنوعی در نظارت بیومتریک اصرار داشته اند، اما دولت ها به دنبال استثناهایی برای ارتش، اجرای قانون و امنیت ملی هستند. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 📍مناظره علمی با موضوع «نسبت استراتژی سیاسی انبیاء با سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی» در پی ادعاهای حجت‌الاسلام اکبرنژاد درباره حکومت اسلامی و اتفاقاتی که در مسیر انقلاب افتاد و بعد از دو مناظره که با حجت‌الاسلام دکتر رهدار انجام داد، رسانه فکرت مناظره‌ای بین وی و حجت‌الاسلام سلمان رئوفی با موضوع نسبت استراتژی سیاسی انبیا با سیاست راهبردی جمهوری اسلامی برگزار کرد تا بتواند ادعاهای اکبرنژاد را به‌صورت علمی‌تری مورد نقد قرار دهد. ➕این مناظره را از یـوتـیـوب و آپـارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔘از مدارای پدرانه تا کینه‌ی قلدرانه ✍ مریم اردویی ▪️یکی از نکات قابل توجه در دیدار اخیر رهبر انقلاب با مردم قم، تفاوت موضع‌گیری ایشان در مقابل افرادی بود که اقدام به کشف حجاب می‌کنند. در فروردین ماه گذشته در دیدار با هیئت دولت، با تأکید بر اینکه کشف حجاب یک حرام شرعی و سیاسی است، علت عمده‌ی کشف حجاب‌ها را به ناآگاهی و عدم توجه به نقشه‌ی دشمن و دستان پشت پرده نسبت دادند نه به لجبازی و معارضه با نظام اسلامی. به عبارت دقیق‌تر بدون ذره‌ای کوتاه آمدن از اصول اساسی شریعت و تسلیم نمودن شرع به عرف تلاش کردند تا پای افرادی که قربانی فضای جنگ شناختی شده و از سر جهل حجاب از سر برداشته‌اند، را از باتلاق کشف حجاب بیرون کشیده و بدون هل دادن آنها به زمین بازی دشمن به آغوش جامعه‌ی اسلامی بازگردانند. رویکردی تربیتی که می‌توان آن را مدارای پدرانه نسبت به فرزند فریب‌خورده نامید. اما در دیدار اخیر از موضع قبلی یک گام پا را فراتر گذاشته و فرمودند: «مسئله صرفاً این نیست که حالا قضیّه‌ی حجاب را یک عدّه‌ای نمی‌دانند یا ملاحظه نمی‌کنند؛ نه، یک عدّه‌ای انگیزه دارند ــ البتّه عدّه‌ی کمی ــ برای مخالفت و معارضه.» ▪️ در این رویکرد تربیتی امام جامعه با در نظر گرفتن تکثر موجود در جامعه و ظرفیت‌های متفاوت ایمانی تلاش می‌کند بدون عقب‌نشینی از احکام شرعی افراد بیشتری از مردم را با خود همراه کند و با تبیین و مدارا، پرده‌های ظلمانی جهالت را که به موجب فضای شبهه‌آلود بر اذهان سایه افکنده با سرانگشتان پدرانه، کنار زند و فرزندانش را به آغوش بکشد و در گام بعدی برای مغرضان پرونده‌ای جدا باز کند. دقیقا شبیه سیره‌ی امیرالمؤمنین علیه ‌السلام که بدون تقریر و امضای بدعت‌های به وجود آمده در سال‌های حکومت خلفاء همچون نماز تراویح و .... به خاطر حفظ مصالح نظام اسلامی، تغییر و اصلاح آنها را به تأخیر انداخت تا فاهمه‌ی عمومی آماده‌ی پذیرش اشتباه شود. به عبارتی حکم مشخص اما اجرا نیازمند مدارا بود. نکته‌ی مهم دیگری که در این بیانات به آن اشاره کردند، نقش دستان پلید انگلیس خبیث در ماجرای کشف حجاب رضاخانی بود؛ دستانی که هنوز هم در پس پرده مشغول کارند. قائله‌ی کشف حجاب رضاخانی ریشه در کینه‌ای دیرینه داشت که انگلیس از زن مسلمان ایرانی به دل گرفته بود و تا هنوز به صورت نقطه‌ای مغفول در دل تاریخ باقی مانده است در حالی‌که این کینه هنوز پا برجاست. ▪️حدود نیم قرن قبل از قائله‌ی کشف حجاب، وقتی دستان استعمار پیر انگلستان به گلوگاه اقتصادی مردم قلاب شد و امتیاز توزیع و فروش توتون و تنباکو طی یک قرارداد استعماری به کمپانی رژی واگذار گردید، نهضتی به نام «نهضت تنباکو» بر پا شد که تا قبل از آن چنین خیزشی سابقه نداشت. علما فهمیده بودند که این قرارداد فراتر از اقتصاد، فرهنگ و سیاست‌ کشور را نیز هدف گرفته است. آنها می‌دیدند که هجوم اروپایی‌ها، سر و شکل ظاهری بازار را تغییر داده و بوی رواج فرهنگ بیگانه و تشبه به کفار به مشام می‌رسد. فتوای میرزای شیرازی تا اندرونی شاه نفوذ کرد و انیس‌الدوله سوگلی ناصرالدین شاه، طرف منافع ملت و حمایت از مرجعیت دینی ایستاد و با قدرت نرم زنانه، نهضت را در داخل قصر پیگیری کرد. ملکه‌ی متشرع ایران در پاسخ به سؤال متحیرانه‌ی شاه که «چرا قلیان‌ها را جمع می‌کنند و جدا می‌کنند؟» معتقدانه جواب داد: «برای آنکه قلیان حرام شده» و وقتی شاه با رگ ورم کرده گفت: «چه کسی حرام کرده؟» با همان منطق متشرعانه پاسخ داد: «همان کس که مرا به تو حلال کرده»؛ پاسخی که دهان شاه را چنان بست که دیگر به هیچ یک از نوکرانش دستور نداد برایش قلیان چاق کنند. اینگونه تیر خلاص به قرارداد رژی زده شد. ▪️قریب به نیم قرن بعد که بی‌غیرتی قانونی شد و کشف حجاب اجباری، یکی از کارشناسان استعماری لندن با اشاره به انیس‌الدوله و داغی که با حمایتش از حکم تحریم تنباکو بر دل منطق استعماری انگلیس گذاشته بود گفت: «ما با اجراي اين سياست کشف حجاب در ايران نطفه‌ی آن ‌گونه رويدادها (حمايت ملکه دربار قاجار از فتواي مرجع تشيع) را خشک کرديم و براي هميشه از تکرار آن جلوگيري نموديم.» اعترافی که هم نشان از استعماری بودن کشف حجاب دارد و هم اثرگذاری زن مسلمان و با هویت ایرانی. @asrezanan_ir 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘کار رسانه‌ای نیاز به تغییر در تعریف دارد... ▪️جدال احسن باید پیش گرفت نه جدال تفرقه انداز 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘 پذیرش واقعیت ▪️یکی از اصلی ترین عواملی که باعث میشود کنترل استفاده کودکان از رسانه مشکل شود استفاده افراطی والدین از ابزارهای ارتباطی به ویژه گوشی می‌باشد. ▪️کودکان آنچه را که می‌بینند الگوبرداری میکنند نه آنچه به آنها گفته میشود. ▪️وقتی والدین خودشان به صورت مداوم گوشی به دست هستند نمی‌توانند قوانین کنترل وسایل ارتباطی را در خانه مدیریت کنند. ▪️این والدین وقتی از وضع قوانین برای کودکان صحبت میکنند اولین جوابی که میشنوند اینه که اگر استفاده زیاد از گوشی خوب نیست پس چرا خودتان همیشه گوشی به دست هستید ▪️پس نتیجه میگیریم والدین اول باید خودشان استفاده از وسایل ارتباطی رو برای خودشان مدیریت کنند تا بتوانند برای فرزندان مدیریت کنند. ▪️مدیریت زمان و مدیریت مکان استفاده از این وسایل برای والدین میتواند تاثیر بسزایی در کنترل رسانه برای فرزندان داشته باشد چرا که استفاده از این ابزارها برای والدین جزو ضروریات زندگی مدرن امروزی است. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh