#اختصاصی
🔘رنگها وجود خارجی دارند یا خیر ؟
▫️در دنیایی رنگارنگ زندگی میکنیم. رنگها برای ما مفهوم سازی میکنند. مثلاً شیر به سفیدی معروف است.
رنگها حتی در بسیاری از ضربالمثلهای ما جا خوش کردهاند و زمینه تولید مثلها و استعارههای بسیاری شدهاند.
مثلاً میگوییم جای فلانی سبز، یا مثلاً میگوییم فلانی آدم یک رنگی است .....
رنگها همچنین برای ما نمادسازی میکنند. مثل رنگ پرچمها، رنگ لباس تیم فوتبال، رنگ لباس نظامی و بسیاری از نمادهای دیگر.
▫️اما آیا این رنگها در جهان خارج از ذهن ما نیز همین رنگی هستند؟؟!
سوال عجیبیه نه ؟
▫️ببینید رنگها حاصل بازتاب طول موجهای مختلف نوری هستند که به چشم ما میرسند. و توسط سلولهای مخروطی شبکیه چشم دریافت و تبدیل به پیام عصبی میشوند و پس از آن به سیستم عصبی فرستاده میشوند. در آنجا درک رنگ حاصل میشود و مثلاً ما موز را زرد میبینیم.
اما همه موجودات رنگها را مثل ما نمیبینند. حشرات رنگها را بسیار متفاوت از ما درک میکنند و مثلاً ممکن است قرمز را آبی ببینند!!
احتمالا استقلالیهای اونا پرسپولیسی هستند و پرسپولیسیهای اونا استقلالی !!!
▫️بنابراین نمیتوان گفت رنگ قرمز واقعاً در جهان خارج قرمز است، بلکه ما آن را قرمز درک میکنیم و براساس یک قرارداد زبانی نام آن را قرمز گذاشتهایم.
این حالت را میتوان برای رنگها، بوها، صداها، دماها و بسیاری دیگر از محرکهای موجود در جهان در نظر گرفت.
▫️بنابراین ما جهان را اینگونه درک میکنیم چون راهی غیر از آن نداریم.
✍️سلمان بهادران
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#عکس_نوشته|#اختصاصی
🔘مفت بری از جیب مردم
▪️فیلم سینمایی «مفتبر» به کارگردانی و نویسندگی عادل تبریزی یک اثر کمدی موزیکال است که داستان یک دزدی کلان را روایت میکند که در آن، به مسئله اجتماعی اختلاس و پولشویی میپردازد و قرار است از یکی از مفاسد اقتصادی روز یعنی پرونده چایی دبش استفاده کند.
▪️داستان از این قرار است که هومن مدیر شرکت چای دبش است، با لو رفتن فسادهای مالی، جایش را با کامران عوض میکند تا فرصت بیشتری برای فرار از کشور داشته باشد، غافل از اینکه این تغییر نقش، نمادین بوده و زندگی شخصیاش را نیز دچار اختلال میکند.
✍️محسن بنی احمدی
👇ادامه مطلب در پست بعد👇
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#عکس_نوشته|#اختصاصی 🔘مفت بری از جیب مردم ▪️فیلم سینمایی «مفتبر» به کارگردانی و نویسندگی عادل تبری
#نقد_فیلم|#اختصاصی
🔘مفت بری از جیب مردم
▪️فیلم سینمایی «مفتبر» به کارگردانی و نویسندگی عادل تبریزی یک اثر کمدی موزیکال است که داستان یک دزدی کلان را روایت میکند که در آن، به مسئله اجتماعی اختلاس و پولشویی میپردازد و قرار است از یکی از مفاسد اقتصادی روز یعنی پرونده چایی دبش استفاده کند.
▪️داستان از این قرار است که هومن مدیر شرکت چای دبش است، با لو رفتن فسادهای مالی، جایش را با کامران عوض میکند تا فرصت بیشتری برای فرار از کشور داشته باشد، غافل از اینکه این تغییر نقش، نمادین بوده و زندگی شخصیاش را نیز دچار اختلال میکند.
▪️این اثر نیز دسته کمی از کمدی های روز این روز ها ندارد و فقط از یک موضوع روز استفاده کرده تا دوباره همان شوخی های سخیف و همان نا هنجاری های اجتماعی را به تصویر بکشد.
▪️استفاده بسیار از موسیقی کار را به جایی رسانده که از موسیقی های قدیمی و قبل از انقلاب نیز استفاده می کنند و حسابی به رقص و پای کوبی مشغولند. جدای از این که بخش زیادی از فیلم را را موسیقی و رقص تشکیل داده ولی از شوخی های جنسی و دیالوگ های دو پهلو غافل نشده و آن را در سراسر فیلم گسترانده است.
▪️شوخی های که با خانمها می شود نیز خارج از عرف است. مصرف مشروبات هم که پایه اصلی جلسات رقص و پایکوبی است.
▪️این فیلم می خواهد حرف خوبی بزند که آخر کار خلاف ختم به خوبی نمی شود اما حرف خوبش را به بدترین شکل ممکن بیان کرده و تماشای این فیلم را در کنار فرزندان ناممکن کرده است و در کل تماشای این فیلم وقت تلف کردن است.
✍️محسن بنی احمدی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
تحلیل هستی شناختی هوش مصنوعی.mp3
79.59M
#بشنوید
🔘نشست «تحلیل هستی شناختی هوش مصنوعی»
▫️استاد سوده طوسی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘نقش احساسات
▪️در حوزه دیجیتال، آنچه به این صنایع نوپدید و مشتریان آنها ( به ویژه تبلیغ کنندگان) اجازه می دهد آن است که افراد را در بین گروه ها و نهادهای مختلف متمایز ساخته ، شخصی سازی، تجزیه و تحلیل رفتاری و احساسات را اصلاح کنند.
▪️ هرنوع از پلتفرم رسانه های اجتماعی و هر وب سایت به گونه ای طراحی شده است که اعتیادآور باشد و باعث بروز انفجارهای احساسی شود و مغز را در چرخه ای از پُست ها به دام بیندازد.
▪️سرعت، شدت عاطفی و ویژگی های محرک محتوای رسانه های اجتماعی باعث می شود تا کسانی که در معرض آن هستند واکنش های شدیدتری را تجربه کنند.
▪️رسانه های اجتماعی به ویژه برای سخت شدن وضعیت، قطبی شدن سیاسی و اجتماعی به دلیل توانایی آنها در انتشار تصاویر خشن و شایعات ترسناک بسیار سریع و مناسب عمل خواهند کرد.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘از دوران پساحقیقت چه میدانیم؟!
دوران برانگیختگی احساسات و از بین رفتن مرز میان واقعیت و دروغ...
▫️ «رسانههای خارجی احساسات عمومی را بر میانگیزند و از همین طریق است که دیگر حقیقت دیده نمیشود!
همین امر باعث شده به گفته اندیشمندان ارتباطات، وارد عصر پساحقیقت شویم...»
▪️«پسا حقیقت»، عصری که بهدلیل تکثر مبادی اخبار و اطلاعات و نیز، توانایی افراد در تولید خبر، «مرزهای بین حقیقت و دروغ از بین رفته است.»
▪️در این عصر مطابق تعاریف، احساسات نسبت به واقعیتهای عینی در بین مردم برتری پیدا میکند، تا جاییکه هرچقدر میزان احساسیبودن خبر بیشتر باشد، میزان مصرف آن افزایش مییابد.
▪️رسانههای خارجی هم از همین حربه استفاده و سعی میکنند احساسات عمومی را برانگیزند و از همین طریق است که دیگر حقیقت دیده نمیشود؛ مثل همین چیزی که در رویدادهای اخیر میبینیم...
▪️در عصر پساحقیقت، هرچقدر میزان «نفوذ در رسانههای اجتماعی» بیشتر باشد، میزان موفقیت هم بیشتر است. یعنی رسانهها هر چه بیشتر در افکارعمومی نفوذ میکنند و روایت آنها نیز موثرتر است.بههمین دلیل است که اینجا سلبریتیها با تعداد دنبالکنندگان بالا، نقش تعیینکنندهای پیدا میکنند!!
▪️در این عصر جوامع، درحال حرکت از یک چرخش خبری تحت سلطهی روزنامهنگاران، به یک چرخش خبری پیچیده هستند که در آن مردم عادی هم در تولید خبر نقش دارند.الگوهای پایداری که در حوزه مصرف خبر داشتیم، درحال تبدیل به الگوهای پراکنده و گذرا است.
▪️ هم اکنون خبر، لحظهبهلحظه تولید میشود، انبوهی از خبر که عمق چندانی هم ندارد...
▪️از طرف دیگر، ذائقه مخاطب هم در حال تغییر است. از جمله اینکه فقط تصویر و تیتر خبر را میبیند و رد میشود.
این مصرف خبر ناپایدار، گذرا و تصادفی باعث میشود امکان تولید خبرهای جعلی افزایش یابد. چون مخاطب دقت نمیکند که ببیند یک خبر از چه صفحهای و با چه الگوریتمی تولید میشود...
▪️ به این ترتیب هم بنابر ویژگیهای رسانه و هم بنابر ویژگیهای مخاطب، این دوران به عصر پسا حقیقت (عصر خبرهای احساسی همراه با دروغ)، تنزل یافته و سواد رسانهای را از ضروریات زندگی در این عصر ساخته است...
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب|#باز_نشر
🔘«اینستاگرام»
▫️اینستاگرام به خیابان دو طرفه ای میماند که در آن عده ای از شرق به غرب می روند و عده ای از غرب به شرق آنان که میخواهند هر دو مسیر را توامان طی کنند یا جاده را نمی بینند یا شرق و غرب را نمی فهمند و یا رهنوردان شرق و غرب را سر کار گذاشته اند باید مسیر حرکتی را سوی شرق یا غرب برگزید.
▫️جذب حداکثری به این نیست که گاهی شرق رویم و گاهی غرب جذب فراگیر این است که اول راه خود را تعیین کنیم سپس متمایلان آن راه را ارج نهیم در وهله بعد هر کس ذره ای میل رسیدن به مقصد ما دارد را همراه خود بدانیم و او را بابت کندیها و کاستی هایش پیاده نکنیم جذب حداکثری رفتاری مؤمنانه و ایثارگرانه است؛ نه نقابی منافقانه و شیادانه.
📚کتاب این است گرام صفحه ۷۹
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘هشت هشدار رسانه ای در شرایط جنگی
پدافند رسانه ای خود را فعال کنید
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘آشنایی با NSA؛ بزرگترین مرکز جاسوسی جهان!
▪️چرا و چگونه دادههای کاربران فضای مجازی و کاربران شبکههای اجتماعی توسط #هوش_مصنوعی جمعآوری و پردازش میشود؟
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#عکس_نوشته|#اختصاصی
🔘ناجیان آمریکایی
▪️اگر دلتان یک اکشن پر زد و خورد و پر سر و صدا می خواهد جای درستی آمدید.
▫️اگر فقط برای وقت تلف کردن آمدید درست آمدید، اگر دنبال داستان و روایت نیستید درست آمدید.
▪️فیلم سینمایی "اتحادیه" اثری که در سال 2024 از نتفلیکس منتشر شد داستان تکراری یک سیستم مخفی اطلاعاتی امریکایی که همه از وجود او بی اطلاع هستند و قرار است دنیا و امریکا را از یک خطر بزرگ نجات دهند.
✍️محسن بنی احمدی
👇ادامه مطلب در پست بعد👇
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#عکس_نوشته|#اختصاصی 🔘ناجیان آمریکایی ▪️اگر دلتان یک اکشن پر زد و خورد و پر سر و صدا می خواهد جای د
#نقد_فیلم|#اختصاصی
🔘ناجیان آمریکایی
▪️اگر دلتان یک اکشن پر زد و خورد و پر سر و صدا می خواهد جای درستی آمدید.
▫️اگر فقط برای وقت تلف کردن آمدید درست آمدید، اگر دنبال داستان و روایت نیستید درست آمدید.
▪️فیلم سینمایی "اتحادیه" اثری که در سال 2024 از نتفلیکس منتشر شد داستان تکراری یک سیستم مخفی اطلاعاتی امریکایی که همه از وجود او بی اطلاع هستند و قرار است دنیا و امریکا را از یک خطر بزرگ نجات دهند.
▫️نقش های اصلی فیلم هم مانند همیشه خوشتیپ و خوشگل، بزن بهادر و نمیر هستند و طبق عادت هم باید در پایان همه را نجات دهند.
▪️همانطور که در بالا اشاره شد درصد زدو خورد این فیلم بالا بوده و برای فرزندان کم سن و سال مناسب نیست.
▫️یکی از پر تکرار ترین صحنه های این اثر هم مصرف مشروب می باشد. در کل اگر مخاطب این سبک از آثار هستید حتماً نسخه ی پالایش شده استفاده بفرمایید.
✍️محسن بنی احمدی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#هوش_مصنوعی
🔘مایکروسافت و OpenAI با رسانهها برای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی قرارداد بستند
▪️مایکروسافت و OpenAI قراردادی با گروهی از رسانهها امضا کردهاند تا از ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه روزنامهنگاری استفاده کنند.
▪️این دو شرکت به رسانهها تا سقف ۱۰ میلیون دلار کمک میکنند که شامل ۲.۵ میلیون دلار نقد و ۲.۵ میلیون دلار خدمات نرمافزاری است. هدف از این بودجه آزمایش تکنولوژیهای مبتنی بر AI در تحلیل اخبار و تسهیل کار خبرنگاران است.
▪️در حالی که مایکروسافت و OpenAI با شکایات متعددی درباره نقض کپیراست مواجه هستند، این پروژه دنبال میشود.
▪️رسانههای «نیوز دِی»، «مینهسوتا استار تریبون»، «Philadelphia Inquirer» ،«Public Media» و «The Seattle Times»، اولین نشریاتی خواهند بود که کمک هزینه ۱۰ میلیون دلاری را دریافت میکنند.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘سلسله جلسات «بررسی تاریخ فرهنگی غرب»
▪️ همراه با دکتر محمد حسنی
▫️با محوریت خوانش انتقادی کتاب «قهرمانان تاریخ» اثر ویل دورانت
⏰ دوشنبهها ساعت ۱۴:۳۰
📍پردیسان، تقاطع خیابان شهیدان آقامحمدی یک و ایمان، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد ۲
▪️مبحث این هفته: تا پایان فصل دهم
🛎 برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شناسه ایتا @fatimaqolipour در تماس باشید.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
🔘عوامل تروریستی موساد برای اجاره یا خرید ملک چگونه رفتار می کنند؟
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 رباتهای روایت ساز
▫️مزرعه تولید انبوه محتوای شبکه ایران اینترنشنال کجاست؟
▪️بسیار طبیعی است که تمام تلاش شبکه ایران اینترنشنال -مانند هر رسانه دیگری- بر #روایتسازی، #روایتگری، #دادهسازی و انعکاس دادهها در کوتاهترین زمان متمرکز بوده باشد. اما برای بسیاری از کسانی که در حوزه خبرنگاری و تولید محتوا صاحب تجربه هستند، محتوای تولیدی شبکه ایران اینترنشنال در سکوهای رسانهای از نظر نوع محتوا، حجم محتوا، تناوب تولید محتوا و حضور بی وقفه و همزمان در تمام سکوهای رسانههای اجتماعی غیرمعمول و فراتر از تواناییها و ظرفیتهای انسانی به نظر میآید.
▫️به یاد بیاوریم که معماران لندنی شرکت دی.ام.ای مدیا، رسانه مادر شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال، همه برای دههها در حوزه تولید خبر ۲۴ ساعته، #رسانه_جنگ و #جنگ_رسانه ای مهارتهای بی بدیلی را کسب کرده بودند.
▪️استفان کلیپول خود سپهسالار جنگ رسانهای بوده است و ریچارد سمبروک نیز در جریان پوشش #جنگ_عراق و هم پوشش اخبار حوادث سال ۱۳۸۸ ایران جزء مدیران ارشد خبر بی.بی.سی و بای.بی.سی فارسی بوده است.
▫️هر دوی این مدیران شرکت دی.ام.ای مدیا به اهمیت بی رقیب زمان، تولید سلسله وار خبر و روایت سازی در رویدادهای سیاسی و جبهه های جنگ رسانهای اشراف داشتند. به یاد بیاوریم که #رویترز با هوشمندی بی نظیر استفان کلیپول توانست در دهه ۱۹۸۰ پوشش خبری تصاویر میدان تی.آن.مان چین را به سراسر جهان مخابره کند و بی.بی.سی فارسی تنها پس از حوادث سال ۱۳۸۸ بود که توانست موقعیت رسانه ای خود را تثبیت کند.
▪️کارخانه محتواسازی URBS از دل نگاه راهبردی و آینده نگرانه استفان کلیپول، ریچارد سمبروک و رابرت بینون-مدیران ارشد شرکت مادر تلویزیون ایران اینترنشنال زاده شد.
▫️شرکت اوربز متعلق به دو کارآفرین انگلیسی حوزه خبرنگاری و مدیریت داده بود که از سال ۲۰۱۴ بر سیستمهای فناورانه تولید محتوا فعالیت میکردند و هدفشان صرفهجویی در نیروی انسانی، وقت و هزینه در میدان تولید محتوا برای رسانه های محلی انگلستان بود.
▪️دی.ام.ای مدیا با وقت شناسی قابل تحسینی در آوریل سال ۲۰۱۶ شرکت URBS را خریداری کرد، البته تصادفی نیست که سال ۲۰۱۶ همان سالی است که نطفه مشارکت میان سرمایه گذاران سعودی ایران اینترنشنال و اهالی رسانه دی.ام.ای مدیا بسته شد.
▫️اینگونه ستاره اقبال آلن رنویک Alan Renwick و گری راجرز Gary Rogers با سرمایهگذاری گسترده دی.ام.ای مدیا در سپهر یک کسب و کار کوچک مقیاس محلی طلوع کرد.
▪️پس از این رویداد نرمافزار ساخته شده در شرکت اوربز ربات ساخته شرکت را برای روایت گری و روایت سازی و تولید خبر برای مخاطبانی از سرتاسر جهان، از جمله فارسی زبانان، به کار گرفت تا دهها هزار محتوای کارخانهای رسانه ای با صرف کمترین زمان و کمترین هزینه در تمام سکوهای رسانه ای تولید و منتشر شوند.
▫️محورهای فعالیتهای خبرنگارانه-فناورانه شرکت URBS در درگاه اینترنتی آنها اینگونه ثبت شده است:
▪️روایت سازی در مقیاس کارخانهای
▪️تولید محتوای خواندنی و جذاب
▪️بهرهگیری از رباتها برای تولید خبر
▪️تولید انبوه خبر از منابع باز دادهای
✍️ژئوپلیتیک رسانه
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘اخبار طنز در عملیات روانی
▪️اخبار طنز در عملیات روانی بسیار محبوب شده است، دقیقاً به این دلیل که امکان انجام عملیات اطلاعاتی، از جمله انتشار اطلاعات نادرست، بدون مجازات را فراهم میکند.
▪️ این وضعیت بهدلیل ویژگیهای اخبار طنز است:
1️⃣ کاربران شبکههای اجتماعی مطالب طنز را با اخبار واقعی اشتباه میگیرند;
2️⃣ اعتماد کم به رسانهها به کاربران اجازه میدهد تا بهسمت اخبار در شبکههای اجتماعی سوق دهند که این امر باعث افزایش نفوذ عملیات در شبکههای اجتماعی می شود.
3️⃣ طنز قطبی شدن سیاسی را افزایش میدهد و افراد کمی اخبار طنز را از اخبار واقعی تشخیص میدهند.
4️⃣ طنز به شما این امکان را میدهد که حتی در شرایط تهمت آشکار یا اطلاعات نادرست از مسئولیت قانونی فرار کنید.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘سلسله جلسات
«#به_روایت_سینما»
🔳با موضوع: «نگرش راهبردی و جریان شناسانه به سینمای غرب»
▪️موضوع این هفته:
▫️جهان سینمایی مارول
MARVEL
▪️با حضور استاد:
▫️دکتر محمد حسنی
▪️زمان برگزاری:
▫️#سه_شنبه ۸ آبان ماه
۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰
▪️مکان برگزاری:
▫️پردیسان، بلوار شهیدان تقوی، تقاطع خیابان آقامحمدی،جنب پوشاک فرخنده، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد۲، سالن آموزش
▪️ جهت حضور در این برنامه تا ساعت ۱۱ روز سه شنبه به آیدی @Kargaranebrahim اطلاع داده شود.
#موسسه_استاد_فرج_نژاد
#موسسه_شناخت
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
#فکرت
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی|#کلیپ
▪️موضوع:
🔘چالش های شناختی
▪️استاد عباسپور
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#اختصاصی
🔘ابر قهرمانان سینمایی و نماد شناسی آنها
▪️بخش اول
▫️ابر قهرمانان سینمایی به عنوان یکی از برجستهترین مظاهر فرهنگ عامه (پاپ کالچر)، در چند دهه اخیر بهشدت در سینما و تلویزیون حضور یافتهاند.
▫️این شخصیتها، نمادهایی قوی از ایدهها، آرمانها و ارزشهای مختلف هستند که در داستانهایشان به شیوهای سرگرمکننده به تصویر کشیده میشوند.
▫️بررسی و نقد ابرقهرمانان سینمایی، از چند جنبه قابلتوجه است؛ از جمله نمادشناسی این شخصیتها، تحولات داستانیشان، و نقشی که در فرهنگ معاصر ایفا میکنند.
🔳 شکلگیری و نمادشناسی ابرقهرمانان
▫️در ابتدا، ابرقهرمانان بهعنوان نمادهای قدرت، عدالت و محافظت از بیگناهان ظهور کردند. قهرمانهایی مانند سوپرمن و بتمن که در دهههای ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ خلق شدند، نمایانگر جامعهای بودند که درگیر جنگ جهانی دوم و بحرانهای اقتصادی بود.
▫️سوپرمن، با قدرتهای ماوراییاش و اعتقاد به عدالت و حقیقت، نماد ایدئالیسم آمریکایی است. او بهعنوان یک قهرمان با ریشههای فرازمینی، نمایانگر امید و نجات است؛ کسی که از دنیایی دیگر آمده تا نژاد بشر را از فساد و شرارت نجات دهد.
▫️در سوی دیگر، بتمن نماد مبارزه با تاریکی و فساد شهری است. بتمن، بدون قدرتهای فراطبیعی، از هوش و تکنولوژی برای مبارزه با جنایت استفاده میکند و این نشاندهندهی این است که انسان با تکیه بر اراده و اخلاق خود نیز میتواند با چالشها مواجه شود.
▫️نمادشناسی این شخصیتها فراتر از داستانهای سادهٔ آنهاست. در حقیقت، هر کدام از این شخصیتها بخشی از روانشناسی جمعی مخاطبان را هدف قرار میدهند. سوپرمن نماد «ابرمن» نیچهای است؛ فردی که از انسانهای عادی فراتر میرود و قدرتهای استثنایی دارد.
▫️بتمن نیز نمادی از کشمکش درونی انسان با تاریکی و بیعدالتی است. این تضاد میان روشنایی و تاریکی، عدالت و بیعدالتی در فیلمهای ابرقهرمانی بهخوبی به نمایش گذاشته میشود.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام