#اختصاصی
🔘بررسی علل تغییر پیشینه ابرقهرمانان مشهور، تنوع نژادی یا تهاجم فرهنگی؟
▪️بخش اول
▫️در دهههای اخیر، تغییر رنگ پوست ابرقهرمانان در کمیکها و فیلمهای هالیوودی به یکی از موضوعات جنجالی در عرصهی فرهنگ عامه (پاپ کالچر) تبدیل شده است.
▫️این تغییرات که عمدتاً شامل تغییر رنگ پوست برخی شخصیتهای ابرقهرمانی مشهور به سیاه، لاتین، آسیایی یا دیگر نژادها میشود، از سوی برخی طرفداران بهعنوان گامی مثبت در جهت تنوع نژادی و نمایندگی بیشتر گروههای اقلیت تلقی شده است.
▫️اما از دیدگاهی موشکافانه، این تغییرات، بهویژه زمانی که در چارچوب مسائل سیاسی، استعمار، و تهاجم فرهنگی مورد بررسی قرار میگیرد، ابعاد پیچیدهتری دارد. در این یادداشت، سعی داریم نگاهی دقیقتر به علل و پیامدهای این تغییرات داشته باشیم.
🔳 تنوع نژادی یا تلاشی برای کسب سود بیشتر؟
▫️یکی از نخستین دلایل این تغییرات که معمولاً از سوی استودیوها و تولیدکنندگان آثار ابرقهرمانی مطرح میشود، ضرورت تنوع نژادی و نمایندگی بیشتر گروههای اقلیت در رسانهها است. این رویکرد، ظاهراً پاسخی به انتقادات گستردهای است که هالیوود و صنعت کمیک از دهههای پیشین بابت غلبهی سفیدپوستان در نقشهای اصلی و عدم تنوع نژادی با آن مواجه بودهاند.
▫️با این حال این اقدام بیش از آنکه یک تغییر اجتماعی واقعی باشد، یک استراتژی بازاریابی است که به منظور جذب مخاطبان بیشتر از گروههای نژادی و فرهنگی متنوع بهکار میرود.
▫️تغییر رنگ پوست ابرقهرمانانی مانند سوپرمن، اسپایدرمن یا هالک در فیلمها و کمیکهای جدید، بهجای آنکه تلاش برای ایجاد تنوع واقعی و ارج نهادن به اقلیتها باشد، گاه به عنوان یک اقدام سطحی برای جلب نظر بازارهای مختلف و فروش بیشتر تلقی میشود.
▫️هالیوود به خوبی میداند که با تغییر نژادی برخی شخصیتها میتواند طیف گستردهتری از مخاطبان را جذب کند، اما این تغییرات گاهی بدون عمق یا توجه به مسائل واقعی فرهنگی انجام میشود.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
صوت پیش نشست خیال به مثابه ساحت وجودی ....mp3
22.19M
🔘خیال به مثابه ساحت وجودی و فضای مجازی
▫️دکتر عبدالله صلواتی
استادتمام دانشگاه شهید رجایی
▫️ابراهیم معظمی گودرزی
دکترای جامعهشناسی و پژوهشگر فرهنگی
✍️ محمد #محمدی_نیا
استادیار غربشناسی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘تربیت رسانهای
▪️ تربیت رسانه ای فرزندان به شیوه های اصولی و صحیح، در عصری که آسیب های رسانه ها تعداد قابل توجهی از فرزندان ما را تحت تاثیر قرار داده است امری کاملاً ضروریست.
▪️ بی توجهی و بیخیالی والدین نسبت به تربیت رسانه ای فرزندان آن ها می تواند آسیب هایی را برای جامعه و خود فرد بوجود بیاورد،
که شاید هرگز قابل جبران نباشد...
▪️اما تربیت رسانهای
به چه معناست ؟
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#عکس_نوشته|#اختصاصی
🔘نگاهی به جهان موازی در انیمههای مشهور
▫️قسمت دوم
▪️در قسمت اول با مضمون جهان موازی و مفهوم انیمه آشنا شدیم.
▫️در این بخش به صورت اجمالی به بررسی مضمون جهان موازی در انیمهٔ پرطرفدار اَتَک آن تایتان خواهیم پرداخت.
▪️انیمهٔ تایتانِ مهاجم(Attack On Titan) به اشتباه حمله به تایتان ترجمه شده است. در حالیکه تایتان مهاجم اسم قدرت ماورائی شخصیت اصلی اثر، اِرِن یِگِر (اسمی آلمانی) است و ترجمهٔ پیشگفته صحیح نیست.
✍️مسیح عرفان
👇ادامه مطلب در پست بعد👇
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#عکس_نوشته|#اختصاصی 🔘نگاهی به جهان موازی در انیمههای مشهور ▫️قسمت دوم ▪️در قسمت اول با مضمون جها
#نقد_انیمه|#اختصاصی
🔘نگاهی به جهان موازی در انیمههای مشهور
▫️قسمت دوم
▪️در قسمت اول با مضمون جهان موازی و مفهوم انیمه آشنا شدیم.
▫️در این بخش به صورت اجمالی به بررسی مضمون جهان موازی در انیمهٔ پرطرفدار اَتَک آن تایتان خواهیم پرداخت.
▪️انیمهٔ تایتانِ مهاجم(Attack On Titan) به اشتباه حمله به تایتان ترجمه شده است. در حالیکه تایتان مهاجم اسم قدرت ماورائی شخصیت اصلی اثر، اِرِن یِگِر (اسمی آلمانی) است و ترجمهٔ پیشگفته صحیح نیست.
▫️در انیمهٔ تایتان مهاجم جهان موازی جایی است که یِمیر (دختری معصوم که مورد ظلم مردم قرار گرفته است) مشغول به خلق کردن تایتان ها بوده (موجوداتی غولآسا، خونریز، ضد بشریت و البته قدرتمند و کاریزماتیک) و همیشه در پسزمینه، درختی نورانی و عظیم دیده میشود که بعدا میفهمیم جلوهٔ باطنی درخت حیات است.
▪️در معنویت کابالیسمِ شیطانگرا میبینیم که درخت حیات در ترسیم هستی محوریت دارد و بخشی از آن واسطهی خلقت بین جهان بالا و جهان مادی پایین است. وجه مؤنث خدای یهودی که شخینا نام دارد نمادی انسانگونه از همین مرتبه بوده و واسطهٔ خلقت است.
▫️در اتک آن تایتان، ریشهٔ حیات تایتان ها به همین جهان موازی و درخت حیات برمیگردد که نشاندهندهٔ تأثیرپذیری شدید اثر از معنویت یهودی است. پس این بخش از جهان موازی در اثر بر اساس نگاه کابالیستی ترسیم شده است.
▪️در یکی از سکانس های قسمت آخر هم میبینیم که آرمین برای سفر به جهان موازی، از یک فضای آبی میگذرد که این هم در بعضی مطالب فرقه های جادوگری دیده میشود.
▫️مجموعا میتوان گفت جهان موازی در این انیمه بر اساس نگاه یهودزده ترسیم شده و به شدت متأثر از کابالیسم شیطانگرا است. در قسمت بعدی به مضمون جهان موازی در انیمهٔ Sword Art Online میپردازیم.
✍️مسیح عرفان
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 دو دقیقه، درس کامل حکمرانی فضای سایبر
▫️(حکمرانی با فضای سایبر از طریق حکمرانی بر فضای سایبر)
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب |#باز_نشر
🔘«رسانه ای شدن و رسانه های نوین»
▪️نظریه رسانه ای شدن به دیدگاه مهمی در بررسی نقش رسانه ها در تغییر اجتماعی و فرهنگی بدل شده است.
▪️مفهوم رسانه ای شدن برای برقراری ارتباط بلند مدت میان فرایندهایی که از یک سو در جریان تغییر رسانه ای و از سوی دیگر در تغییرات اجتماعی و فرهنگی رخ میدهند به کار می رود.
▪️رسانه ای شدن به عنوان یک رویکرد نظری ، با اتخاذ رویکرد بر ساختگرایی اجتماعی با مطالعات فرهنگی یک دیدگاه نهادی در مورد رسانه ای شدن به بیش از یک شکل تفسیر شده و مورد استفاده قرار گرفته است .
▪️برخی محققان ادعا میکنند که رسانه ای شدن پدیده عصر حاضر است و به توصیف ظهور جوامع اشباع شده از رسانه ها می پردازد در حالی که ادعای سایرین این است که می توان رسانه ای شدن را از ابتدای بشریت در استفاده بشر از ابزارهای واسطه ای برای ارتباطات مشاهده کرد.
📚کتاب دین دیجیتال صفحه ۲۵
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 به مناسبت سیزده آبان و روز ملی مبارزه با استکبار
▪️ مجموعه نماهنگ انقلاب دوم شماره نخست «تحریف آغاز خصومت آمریکا با ایران»
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘مجبور نیستیم هر فناوری جدیدی را به زندگی خود راه دهیم
▪️«انتخابگرایی فناوری» چیست و چه تفاوتی با بدبینی به فناوری دارد؟
▪️نیل پستمن، نظریهپرداز برجستهٔ ارتباطات، در سال ۱۹۹۲ گفت که ما در عصر «تکنوپولی» زندگی میکنیم. به اعتقاد او، ذهنیت تکنوپولی پس از دورهٔ تکنوکراسی رواج یافته و اکنون «همۀ ابعاد حیات فرهنگی ما تسلیم حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری» شده است. اما مفهوم «تکنوپولی» یعنی چه؟ ارتباط آن با رسانههای اجتماعی و فناوری هوش مصنوعی چیست؟ و آیا راهی برای گریز از این حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری وجود دارد؟
▪️ ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/x92115
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#عکس_نوشته|#اختصاصی
🔘بازی Warzone 2
▪️سبک بتل رویال چند سالی است که از محبوبترین ژانرها و سبکهای بازی آنلاین بوده و جامعه گیم را متحول کرده است.
▪️همانطور که از روی اسم این ژانر مشخص است، باید روی زمین بجنگید؛ ولی ممکن است با خود بگویید مگر دیگر بازیهای شوتر روی آسمان بود؟ و یا مگر کار دیگری انجام میدادیم؟
✍️احمد قطبی
👇ادامه مطلب در پست بعد👇
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#عکس_نوشته|#اختصاصی 🔘بازی Warzone 2 ▪️سبک بتل رویال چند سالی است که از محبوبترین ژانرها و سبکه
#نقد_بازی|#اختصاصی
🔘بازی Warzone 2
▪️سبک بتل رویال چند سالی است که از محبوبترین ژانرها و سبکهای بازی آنلاین بوده و جامعه گیم را متحول کرده است.
▪️همانطور که از روی اسم این ژانر مشخص است، باید روی زمین بجنگید؛ ولی ممکن است با خود بگویید مگر دیگر بازیهای شوتر روی آسمان بود؟ و یا مگر کار دیگری انجام میدادیم؟
▪️این جنگ روی زمین تفاوتی که با بقیه سبکها دارد (حتی بقیه نسخههای کالاف دیوتی) شما روی زمینی پهناور، بدون هیچ سلاحی وارد میشوید و باید در خانهها و پستوها به دنبال سلاح باشید و از کلت کمری گرفته تا اسنایپ و اسلحههای نیمهخودکار و... را از جعبههای مخصوص بیرون کشیده، و با استفاده از آن دشمن را از پای درآورید.
▪️پلیرهای بازی نیز به 100 نفر در برخی مودهای بازی میرسد و در قالب تکنفره و یا گروههای دوتایی، سهتایی و چهارتایی به مبارزه با یکدیگر میپردازید و هرکس تا آخرین نفر زنده بماند برنده است. (هر گروهی که تا آخر بماند برنده است).
▪️مپ جدید بازی، المهرز (AL MAHRAZ) نام دارد که در قسمت خاورمیانه واقع شده است. بیشتر قسمتهای بازی به مناسبت خاورمیانه ساخته شده و خبری از دشت و چمن و درختهای سرسبز نبوده و تاچشم کار میکنند بیابان است. این نام که از اسم او هم پیداست حالت عربی داشته و قسمتهای داخل شهر نیز با عربی نامگذاری شدهاند.
▪️نارنجک، جلیقه ضدگلوله، گلوله، فلش بنگ (کوری) و.. همه روی سطح زمین هستند که حال یا بهراحتی آن را در خانهها و قفسهها میبینید و یا از باکسها آن را بیرون میآورید. تمامی آیتمها از قبیل، موشک فرستادن، UAV و... نیز بهعنوان پک در دسترس است و میتوانید از آن استفاده کنید.
▪️گرافیک صوتی و تصویری بازی عالی و فوق العاده است. در وارزون 2 شما شاهد تغییر روی کرد و نور پردازی در بازی شده و از همه نظر رشد واقعگرایانه بازی به چشمتان میآید.
▪️در بازی با جستوجو کمی که انجام میدهید، کاملاً فضای بازی و مپ بازی را (المهرز) مانند فضای سوریه و دمشق مییابید. حتی هنگام بازی به ماشین کاملاً پوشیده از سپر میرسید که مناسب جنگهای انتحاری بوده و بهراحتی منهدم نمیشود و اولین تصویری که به ذهن شما میآورد، ماشینهای داعشی است.
▪️فضای بازی نیز قشنگ همان حس وحال را برای شما زنده میکند. ماشینهای سوخته، خانههای تخریب شده، جای گلوله روی درودیوار و شعارهای سطح خیابانها همه دال بر این مطلب است.
▪️اولین باری نیست که این شرکت سعی کرده تمام سرنخهای اتفاقات و جنگهای نظامی و جاسوسیهای سیاسی و... داخل آمریکا (در بازی) به کشورهای خاورمیانه ربط دهد و آنها را مقصر در این قضیه بداند.
▪️در اغلب سری بازیهای کالاف دیوتی شما میتوانید این مطلب را درک کنید که سر نخ یک جاسوس را در عراق و کردستان و افغانستان و... میگیرند. یا یک شخص ایرانی سردمدار همه این مشکلات بوده و یک تروریست است و میخواهد آمریکا و یا دنیا را نابود کند.
▪️ژانر: اکشن، شوتر
▪️رده سنی: 15+
✍️احمد قطبی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
نامسئلهی فیلترینگ در ایران امروز.mp3
15.25M
🔘نامسئلهی فیلترینگ در ایران امروز
▪️دکتر محمدینیا
▫️آیا فیلترنیگ منافی آزادی ماست؟ 05:00
▫️رابطه آزادی و فلسفه 08:50
▫️حقیقت پیشرفت در ایران چیست؟ 19:35
▫️خصوصیسازی و پشت صحنه فضای مجازی 30:00
▫️ذینفعان رفع فیلترینگ در ایران 38:00
▪️دکتر سهیلی
▫️سوالات از شورای عالی فضای مجازی 45:00
▫️اهمیت علوم اجتماعی در این موضوع 49:30
▫️داده دیجیتال و ابعاد اقتصادی آن 52:30
▫️مردمیسازی و فرآوری دادههای دیجیتالی 58:35
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘بررسی علل تغییر پیشینه ابرقهرمانان مشهور، تنوع نژادی یا تهاجم فرهنگی؟ ▪️بخش اول ▫️در ده
#اختصاصی
🔘بررسی علل تغییر پیشینه ابرقهرمانان مشهور، تنوع نژادی یا تهاجم فرهنگی؟
▪️بخش دوم
🔳ابعاد سیاسی تغییر رنگ پوست ابرقهرمانان
▫️این مسئله، بهویژه در یک زمینه سیاسی، میتواند نشانهای از جریانات وسیعتری در جامعه باشد.
▫️در دنیای امروز، که جنبشهایی مانند "جان سیاهپوستان مهم است" (Black Lives Matter) و بحثهای گستردهتری پیرامون نژادپرستی و حقوق اقلیتها مطرح هستند، تغییر نژادی شخصیتهای ابرقهرمانی را میتوان به عنوان نوعی واکنش به این تغییرات اجتماعی و سیاسی دانست.
▫️با این حال، نگرش دقیق به این تغییرات نشان میدهد که گاهی این اقدامات بیش از آنکه هدفی واقعی برای بهبود وضعیت نژادی داشته باشند، بهعنوان ابزاری برای تلطیف جریانات سیاسی به کار گرفته میشوند.
▫️این نوع اقدامات میتوانند از عمق واقعی مسائل نژادی و اجتماعی فاصله گرفته و بهجای آن، به عنوان نمادهای سطحی از پذیرش تنوع و تساهل عمل کنند.
▫️به عبارت دیگر، تغییر رنگ پوست ابرقهرمانان ممکن است بهطور نمادین پیامهای ضد نژادپرستی را ارائه دهد، اما در سطح عملی و واقعی، به تغییرات ساختاری عمیق در هالیوود یا جامعهی گستردهتر منجر نمیشود.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 سلسله جلسات «بررسی تاریخ فرهنگی غرب»
▪️ همراه با دکتر محمد حسنی
▫️ با محوریت خوانش انتقادی کتاب «قهرمانان تاریخ» اثر ویل دورانت
⏰ دوشنبهها ساعت ۱۴:۳۰
📍پردیسان، تقاطع خیابان شهیدان آقامحمدی یک و ایمان، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد ۲
🔳 مبحث این هفته: تا پایان فصل هشتم
🛎 برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شناسه ایتا @fatimaqolipour در تماس باشید.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب |#باز_نشر
🔘«پیوند هالیوود ، با بودیسم تبتی»
▫️از مکاتبی که برای غرب و بشر سرگردان از عوارض مدرنیته جذابیتی یافته مکتب التقاطی بودیسم است.
▫️در دهه های اخیر هالیوود به شدت تحت تأثیر یهودیان صهیونیست حامی بودیسم به خصوص بودای تبتی است از زمانی که تنرین گیاتسو،رهبر بوداییان ثبت، تدریس در دانشگاهی در آمریکا را بر عهده گرفته و مراوده اش با هالیوودنشینان را بیشتر کرده است شاهد اوج گیری روزافزون فیلم هایی هستیم که به بودا و لاما می پردازند.
▫️این موضوع در دهه های اخیر همواره مورد علاقه و توجه صهیونیست ها بوده است. از جاذبه هایی که می تواند علت دلبستگی جهان غرب، به ویژه شهرک نشینان هالیوود به آیین بودا و لاما باشد. شاید باور بودایی و لامایی به اصل تناسخ و انکار معاد باشد.
▫️سال هاست سینمای هالیوود میکوشد انسان را پس از مرگ دوباره زنده کند و به داستان جعلی زندگی دنیوی پس از مرگ و باور به تناسخ، رنگی حقیقی زند.
▫️باور به زندگی دوباره و در کالبدی دیگر که بی شباهت به زنده شدن عیسای مسیحیان بعد از مرگ اول نیست؛ البته با تفاوتهای محتوایی - همان اعتقاد به موضوع غیر معقول تناسخ است. در بیشتر فیلمهای مهم هالیوود این مسئله کمابیش مطرح می شود.
📚کتاب معنویت با طعم هالیوود صفحه 90
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
مسالهٔ ژانر در سینما.mp3
12.34M
🔘تاملی در مسالهٔ ژانر در سینما
▪️دغدغهم در این صوت مطرح کردن بحث ژانر در سینما، بیپایه بودنش و تحول معنایی فانتزی و سایفای از نظر فلسفی بود
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘اسرائیل چگونه از فناوری برای شناسایی فرماندهان مقاومت استفاده میکند؟
▪️یک افسر سابق اطلاعاتی اسرائیل تلاشهای اطلاعاتی برای جمعآوری دادههای لازم از تحرکات حزبالله را توضیح میدهد:
▪️همزمان با قدرت گرفتن حزبالله و از جمله با اعزام نیرو به سوریه در سال ۲۰۱۲، اسرائیل این فرصت را پیدا کرد تا اقدامات اطلاعاتی لازم برای شناسایی گروههای مقاومت را انجام دهد که نتیجهی آن ایجاد یک «تصویر اطلاعاتی» متراکم بود از اینکه مثلاً چه کسی مسئول عملیات حزبالله است، چه کسی در حال ارتقاء مقام است، چه کسی فاسد است و چه کسی به تازگی از سفری بدون توضیح بازگشته است.
▪️مزیتهای فنی مانند ماهوارههای جاسوسی، پهپادهای پیشرفته و هک سایبری که گوشیهای تلفن همراه را به دستگاههای شنود تبدیل میکرد نیز به اسرائیل در تمرکز گسترده بر روی حزبالله کمک میکرد.
▪️به محض اینکه یکی از عوامل حزبالله شناسایی میشد، الگوی تحرکات روزمرهی او در یک پایگاه دادهی وسیع، از طریق دستگاههایی که میتوانست شامل تلفن همراه همسرش، کیلومتر شمار خودروی هوشمند یا موقعیت مکانی او باشد جمعآوری میشد.
▪️همچنین میشد این اطلاعات را از منابعی مانند پرواز یک پهپاد بر روی سر هدف، هک کردن دوربینهای مداربسته که فرد اتفاقی از کنار آن عبور میکند و حتی از صدای ضبط شده روی میکروفن تلویزیون به دست آورد.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🎥 مهلت ارسال اثر به پنجمین جشنواره «فیلم دینی اشراق» تمدید شد
🔸#شهاب_لاجوردی مسوول دبیرخانه پنجمین جشنواره « #فیلم_دینی_اشراق» در گفت وگو با خبرنگاران با قدردانی از مشارکت بالای فیلمسازان در این دوره از جشنواره تصریح کرد: با توجه به درخواست تعدادی از صاحبان آثار برای آماده شدن آثارشان، دبیرخانه جشنواره مهلت دریافت آثار را تمدید کرد.
🔹جزئیات خبر و مهلت ارسال آثار:
https://eshragh.ir/p=18039
#جشنواره_فیلم_اشراق
🎞 به کانال ستاد خبری جشنواره فیلم دینی اشراق بپیوندید:
🔺 @filmeshragh