🔘آیا هوش مصنوعی، ادراک و فهم بشری را تصرف کرده است؟
▪️فروید معتقد بود, تمدن غرب سه جراحت شدید بر خودشیفتگی انسان وارد کرده است:
1️⃣جراحتی که «کوپرنيک» وارد آورد و آن اینکه زمین مرکز کائنات نیست بلکه سیاره کوچکی است رها شده در فضایی لایتناهی؛ این موضوع نه فقط محوریت زمین بلکه محوریت انسان را گرفت.
2️⃣ جراحتی که «داروین» با نظریه تکامل وارد ساخت و انسان (که اشرف مخلوقات قلمداد می شد) از نسل میمون دانست!
3️⃣ جراحتی که خود «فروید» با توضیح اینکه سرچشمه رفتار و انتخاب انسان نه عقلانیت و آگاهی بلکه همه چیز ریشه در ناخودآگاه آدمی است(تمثیل کوه یخی)
◾️به عبارت دیگر تحقیر سهگانه انسان رخ داد: تحقیر کیهانشناختی
تحقیر زیستشناختی
تحقیر روانشناختی
▫️ حال در معاصر ما برخی قائل اند با ظهور هوش مصنوعی به نظر می رسد اساسی ترین دارایی بشر یعنی ادراک، فهم، تأمل هم از بشر گرفته می شود و ما با یک ساخته دست بشری مواجهیم که این ویژگی را از بشر به ارث برده است. در چنین دنیایی، آیا بشر به معنا بخشی زندگی اش کمک شده یا بیشتر معانی زندگی را از دست داده است؟ آیا با ظهور هوش مصنوعی قوی(Strong AI) اصلی ترین ممیّز انسان از سایر موجودات هم به تاراج رفته است؟
✍️ ابراهیم شریفی
پژوهشگر اخلاق و رسانه
https://eitaa.com/resanesharif
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب |#باز_نشر
🔘«دین وسینما»
▪️هنر حاصل نسبتی بیواسطه با عالم و آدم و مبدأ عالم و آدم است و به عبارتی دیگر اثر هنری در نسبت بیواسطه آدمی با وجود موجود ظهور می کند. اما این نسبت دو وجه یا دو ساحت دیگر دارد:
1️⃣اول ساحت ادراکات حسی و فوق حسی بشری
2️⃣ دیگری زبان و بیان هنری که همان صورتهای خیالی یا «ایماژ» هاست.
▫️بدین معنی همه گونه های تجربه هنری نهایتاً با ایماژها سروکار پیدا میکنند. همین ایماژها واسطه انتقال مخاطب به عالم هنری است. همانطور که شعر با ایماژها و صورتهای خیالی عالم هنری خود را ابداع و اقامه میکند موسیقی، خط، نقاشی، معماری صنایع مستظرفه و سینما نیز با صورت خیالی واسطه بیان و محاکات و ابداع عالم می شوند.
▫️صورتهای خیالی هنرهای مختلف در هر دوره تاریخی جلوه انکشاف حقیقت و عالمی دیگر است در این میان برخی از این صور اختصاص به ظهور عالم جدید پیدا کرده اند و آن صور خیالی هنر تكنولوژيك (عکاسی گرافیک و سینما) است که به اقتضای سیطره نفس آدمی بر عالم و آدم بیشتر مجلای زیبایی های نفسانی و وسوسه ها و یا آینه دردها و وحشت و هراس بشری بوده اند. اما غیر از این تکنولوژی امکان نویی را برای بشر و ایماژهای او فراهم کرده که در گذشته بی سابقه بوده است.
▫️تاکنون هیچ هنری حتی هنرهای نمایشی (تئاتر) نتوانسته بود با ایماژها و صورتهای خیالی تألیفی خیال و و همی از کلیت محسوس واقعیت یا فوق واقعیت را در بیرون ابداع کند شعر در میان هنرها درونی ترین و از اینجا توانمندترین ایماژها را در مواجهه با ساحات ادراکی و ایماژهای درونی مخاطب ابداع می کند.
▫️اما این ایماژها همواره درونی و باطنی می مانند. پس صورتهای خیالی شعری بی آنکه چون نقاشی و هنرهای تجسمی به تصویرگری بپردازند به نحوی تصویر عالم را در خیال مخاطب باز آفرینی می کنند.
▫️هر قدر موضوع و مضمون شعر متعالی تر باشد به همان نسبت ساحت خیال مخاطب باید سیری عمیق تر در اعماق وجود داشته باشد تا او بتواند به همسخنی و همدلی و همدردی با شاعر برسد.
📚کتاب دین و سینما صفحه ۷
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از مدرسه تولید محتوا
7.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سینما
💢فیلم «فاطیما FATIMA»
▪️گفت و گوی مرحوم استاد طالبزاده و دکتر شاهحسینی در مورد فیلم فاطیما
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی ▪️قسمت سوم 🔳 نقش دینی و تغییرات در
#اختصاصی
🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی
▪️قسمت چهارم
🔳 تغییر جنسیت ابرقهرمانان و استعمار فرهنگی
▫️یکی از جنبههای مهم این بحث، مسئله استعمار فرهنگی است.
▫️استعمار فرهنگی به فرایندی اشاره دارد که طی آن فرهنگهای غالب تلاش میکنند ارزشها و باورهای خود را به دیگر فرهنگها تحمیل کنند. تغییر جنسیت ابرقهرمانان، بهویژه زمانی که از سوی هالیوود و سینمای غربی مطرح میشود، میتواند بهعنوان بخشی از این تهاجم فرهنگی تلقی شود.
▫️هالیوود بهعنوان بزرگترین تولیدکنندهی محتواهای فرهنگی و سرگرمی، نقش مهمی در شکلدهی به ذهنیت و باورهای جهانی دارد.
▫️در این زمینه، تغییر جنسیت شخصیتهای قهرمانی که قبلاً بهعنوان نمادهای سنتی مردانه یا زنانه شناخته میشدند، میتواند بهنوعی تلاش برای بازتعریف هویت جنسیتی و تحمیل دیدگاههای مدرنتر به جوامع مختلف باشد.
▫️بسیاری از فرهنگهای غیرغربی که هنوز به ارزشها و نقشهای سنتی جنسیتی پایبند هستند، ممکن است این تغییرات را بهعنوان نوعی تهدید فرهنگی یا استعمار فرهنگی جدید ببینند که در آن ارزشهای مدرن غربی بهطور سیستماتیک در حال جایگزینی با باورهای سنتی و بومی هستند.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 جنگ روانی عملیاتی:
▪️هدف:
▫️تاثیرگذاری بر #تصمیمگیریهای کوتاهمدت دشمن یا متحدان بالقوه در یک بحران یا درگیری خاص.
▪️ روشها:
▫️انتشار اطلاعات گمراهکننده، #شایعات، و تهدیدات برای ایجاد تردید، ترس و بیاعتمادی در بین دشمن.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
15.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فیلم |#فیلترینگ |#نشست
🔘 سیاق فیلترینگ
▫️محمد محمدینیا؛
▪️عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▫️آیا ما در ایران، با یک نتانیاهوی درونی، در حال مبارزه هستیم یا نه؟
▪️مبلغان شعار رفع فیلتر قصد دارند اینگونه القا کنند که مساله فیلترینگ صرفا مربوط به دسترسی آزاد مردم به محتواست و این یعنی مساله را صرفا در لایههای ابزاری آن تصویر میکنند.
▫️فیلم کامل این گفتگو در👈🏻 آپارات فکرت، با عنوان:
▪️رابطه فیلترینگ و تعدیل ساختاری در جمهوری اسلامی ایران؛ ۸ آبان ۱۴۰۳
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 سلسله جلسات «بررسی تاریخ فرهنگی غرب»
▪️ همراه با دکتر محمد حسنی
▫️ با محوریت خوانش انتقادی کتاب «قهرمانان تاریخ» اثر ویل دورانت
⏰ دوشنبهها ساعت ۱۴:۳۰
📍پردیسان، تقاطع خیابان شهیدان آقامحمدی یک و ایمان، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد ۲
▪️ مبحث این هفته: فصلهای نهم و دهم
▫️برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شناسه ایتا @fatimaqolipour در تماس باشید.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘شگردهای رسانه های فارسی زبان در تولید محتوا و فریب دادن مخاطب
▫️ گزینش موارد احساس برانگیز:
▪️ یکی از شگردهایی که رسانه های فارسی زبان برای فریب دادن ذهن مخاطبان نسبت به مسائل موجود در ایران مورد استفاده قرار می دهند، گزینش موارد احساس برانگیز و بازی کردن با احساسات مخاطبین است.
▪️خیلی از گزارشها و مستنداتی که این رسانهها درباره ایران کار میکنند، مانند «موضوع اسیدپاشی یا اعدام بعضی افراد»، بیش از همه دارای ابعاد عاطفی و احساسی است.
▪️در این شگرد رسانه بیشتر بر بعد احساسی قضیه تکیه دارد تا اینکه واقعا و صرفاً بخواهد خبری را اطلاع دهد.
▫️پرداختن به اخبار به صورت احساسی دارای چند نکته است:
▪️اول مخاطب را با خود همراه میکند؛
▪️پس از آن مخاطب را بر انگیخته و
▪️نهایتاً او را به واکنش وامیدارد و اینجاست که رسانه به هدف اصلی خود رسیده است...
▫️آگاهی از روش های تولید محتوا در رسانه ها برای فریب دادن مخاطب، یکی از مراحل سواد رسانه ای امروز است.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
14.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 فطرت کلید دربهای بسته علوم انسانی
▪️ در عصری که علم دارد به بنبست میرسد، علوم انسانی دیگر توان اقناع ندارد و هنر با دامنزدن به شهوت و غضب خودش را جا میاندازد چگونه ندای دین و فطرت بلند میشود؟
💬 سخنرانی استاد حسن عباسی در اولین مراسم سالگرد رحلت استاد فرجنژاد
#اولین_سالگرد_استاد_فرج_نژاد
#استاد_حسن_عباسی
#سینمای_آمریکا
📲 موسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی ▪️قسمت چهارم 🔳 تغییر جنسیت ابرقهرم
#اختصاصی
🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی
▪️قسمت پنجم
🔳تغییر جنسیت و تهاجم فرهنگی
▫️علاوه بر مسائل مربوط به استعمار فرهنگی، تغییر جنسیت ابرقهرمانان بهویژه در جوامعی که هویت دینی و فرهنگی قوی دارند، بهعنوان شکلی از تهاجم فرهنگی نیز مطرح شده است.
▫️تهاجم فرهنگی به فرایندی اشاره دارد که طی آن یک فرهنگ غالب سعی میکند هنجارها، ارزشها و باورهای خود را بهطور گسترده بر سایر فرهنگها تحمیل کند. تغییر جنسیت ابرقهرمانان در هالیوود، میتواند بخشی از این روند تلقی شود.
▫️این تغییرات نهتنها به معنای بازنمایی جنسیتی جدید در سینما هستند، بلکه بهنوعی تلاش برای تغییر مفاهیم پایهای از جنسیت و هویت نیز بهشمار میآیند.
▫️در جوامعی که هویت جنسی و نقشهای جنسیتی بهشدت با باورهای دینی و فرهنگی آمیخته است، این تغییرات ممکن است بهعنوان تلاشی برای تضعیف این هنجارها تلقی شوند. بهویژه در جوامع اسلامی، یهودی، و مسیحی که نقشهای جنسیتی در چارچوب آموزههای دینی تعیین میشوند، این تغییرات بهعنوان چالشی برای ارزشهای دینی مطرح میشوند.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
10.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هوش_مصنوعی
🔘انقلاب هوش مصنوعی و تغییر تعریف قدرت در جهان
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘آسیب شناسی فضای مجازی در خانواده
▪️اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال روانشناختی است که به واسطه وابستگی شدید به استفاده از فضای مجازی ایجاد می شود، به طوری که فرد توان کاهش استفاده از فضای مجازی دست می دهد .
▫️ علائم اعتیاد اینترنتی :
گوشه گیری ،اختلال در الگوی خواب ، احساس نیاز به تنها بودن ،فراموش کردن مسئولیت های خانوادگی ،ازهم گسیختگی روابط اجتماعی و ناکارآمدی در عملکرد شغلی و تحصیلی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام