🔘جنگ شناختی و استعمار پلتفرمی
✍سید علیرضا آلداود
▪️جنگ شناختی به عنوان سلاح افکار عمومی با هدف دستکاری گفتمان عمومی توسط عناصر خارجی تعریف میشود که به دنبال تضعیف وحدت اجتماعی یا آسیب رساندن به اعتماد عمومی به نظام سیاسی، بی ثبات سازی و عادی سازی موضوعات متضاد با ارزشها و هنجارهای یک کشور هستند، در این جنگ پاشیدن بذر بی اعتمادی بر روی افکار عمومی از اهداف اصلی به حساب می آید.
▪️جنگ شناختی تلاش می کند ادراکات و سپس رفتار مردم را تغییر دهد، ادراک محصول شناخت است که «مکانیسمی» است که تلاش می شود در این جنگ از آن بهره ببریم.
▪️برای درک جنگ شناختی، شروع با مفهوم شناخت مفید است، که احتمالاً به عنوان «فرایند ذهنی کسب و درک دانش، که متضمن مصرف، تفسیر و درک اطلاعات است» تعریف میشود (اتول، 2020). در نتیجه، یک درک ممکن این است که حوزه شناختی شامل «ادراک و استدلالی است که در آن مانور با بهرهبرداری از محیط اطلاعاتی برای تأثیرگذاری بر باورها، ارزشها و فرهنگ افراد، گروهها و/یا جمعیت به هم پیوسته حاصل میشود».
▪️بر اساس تفسیر حوزه شناختی ارائه شده در بالا، پل اوتول (2020) جنگ شناختی را به عنوان "مانورهایی در حوزه شناختی برای ایجاد یک ادراک از پیش تعیین شده در بین مخاطبان هدف به منظور کسب مزیت نسبت به طرف دیگر" تعریف می کند.
▪️با توجه به تعاریف بالا بستر این جنگ در حال حاضر در سطح کشور ما که دشمن می تواند بر روی ادراک و رفتار سرمایه اجتماعی کشور تاثیرگذاری حداکثری داشته باشد سرویسهای فضای مجازی عمدتا خارجی است که متاسفانه کاملا رهاشده و بدون هیچ گونه ضابطهای مجری این جنگ شدهاند.
▪️ در شرایط کنونی اتفاق دیگری که در کشور ما رخ داده و بسیار آزاردهنده است تجربه عجیب #استعمار_پلتفرمی در سال ۲۰۲۲ است که تقریبا در هیچ کدام از کشور های پیشرفته آنرا در این سطح نمیبینیم.
▪️ تجربه اتحادیه اروپا مخصوصا از سال ۲۰۱۲ و پس از افشاگریهای اسنودن که بخشی از مقابله این اتحادیه ضد جنگ شناختی-ترکیبی آمریکاییهاست اکنون در برابر ماست: راه اندازی شبکه اروپایی با هدف جلوگیری از سرقت دادههای اروپاییها توسط پلتفرمهای آمریکایی(جلوگیری از شنود NSA و جاسوسی GCHQ(مصاحبه مرکل))، تصویب قوانین GDPR، آنتی تراست و اخیرا DMA برای جلوگیری از این استعمار پلتفرمی و...
▪️نکته آخر اینجاست که پلتفرمهای پرمخاطب خارجی حاضر در کشور ما یعنی همان بستر جنگ شناختی در حال اجرای طرح صیانت خودشان در کشور بدون هیچ مانعی هستند و حال این سوال از مخالفان قانونمند شدن فضای مجازی در داخل مطرح است که در برابر این میزان خسارت به سرمایه اجتماعی کشور بخصوص کودکان و نوجوانان، ولنگاری، بی قانونی، سانسور ارزشهای مردم ایران در این پلتفرمها پیشنهادشان غیر از تخریب دلسوزان و برچسب زنی و حملات کور به آنان چیست؟
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘خطرناک ترین فناوری قرن
▪️"بنابر گزارش خبرگزاری گاردین، اگر کسی بتوانددولت ایالات متحده را وادار کند که پورن عمیق جعلی را جدی بگیرد، سوئیفتیها (طرفداران تیلور سوئیفت) هستند. خشم جمعی آنها نسبت به تصاویر جنسی صریح تیلور سوئیفت که توسط هوش مصنوعی تولید میشود ممکن است به ایجاد تغییرات در قوانین فدرال در مورد پورنهای جعلی کمک کند. یک مطالعه در سال 2022 در بریتانیا نشان داد که دختران 9 تا 18 ساله کمترین اولویت را برای رهبری، در فهرستی از 17 ویژگی برای کار آینده خود دارند. چرا آنها بخواهند رهبر باشند، چرا بخواهند در معرض دید عموم باشند، وقتی میبینند که این زنان از چه نوع آزار و اذیتی برخوردارند؟"
▫️این اتفاق اینروزها ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. عکسهایی از زندگی روزمره مثل سفر، وقت گذرانی با دوستان یا جشنهای خانوادگی که با اشتراک گذاشتن در شبکههای اجتماعی به اینترنت راه پیدا میکند. داستان از اینجا شروع میشود: با یک تلفن همراه هوشمند، به راحتی میتوان عکس های به اشتراک گذاشته شده در اینترنت را به تصاویر مستهجن جنسی تبدیل کرد.
در دنیای مدرن امروزی، هم زمان با گسترش سریع تکنولوژی، عوامل نوظهوری به وجود آمده است که به شدت حریم خصوصی افراد را تهدید میکند. بعد از جرایم سایبری، حال با "دیپ فیک های پورنوگرافیک" به عنوان جدیدترین پدیده در بهره کشی جنسی مواجه هستیم. پدیدهای که در آن تصویر شخصیتی را بر روی یکی از شخصیتهای فعال در فیلمهای مستهجن پیادهسازی میکنند.
▪️تیلور سوئیفت معروف، یکی از شاخص ترین قربانیان هوش مصنوعی است، اما در حقیقت ماجرا به تیلور سوئیفت ختم نمیشود و خطر دیپ فیکها در کمین همگان است، حتی مردان! برآوردی کلی نشان میدهد که پورن های دیپ فیک عمدتا زنان را با تکیه بر مسائل جنسی هدف قرار میدهند این نمود اعلای مردسالاری است. هدف اصلی دیپ فیک ها انتقام، تحقیر، القای حس ناامنی، به حاشیه راندن و انزوای اجتماعی زنان است. این فناوری نشات داده است هر قدر که مشهور، قدرتمند و ثروتمند باشید باز هم از آزار سایبری مصون نخواهید بود. جرایم اینترنتی از جمله جرایم نوینی هستند که نیازمند قوانین بازدارنده کیفری هستند زیرا بستر آزار در محیط آنلاین بسیار ساده و تعقیب قضایی متهم پیچیده و گاهی نیز نیازمند همکاری های بین المللی است. بیش از ۲۰۰ سال است که قانون گذاران به لزوم قانونگذاری همگام با پیشرفت فناوری پی برده اند اما آیا قانونگذاری اتفاق افتاده است؟
▫️در حال حاضر آمریکا هیچ قانونی پیرامون جرم انگاری دیپ فیکهای پرنوگرافیک ندارد. با این حال برخی متخصصان معتقدند که دیپ فیکها ممکن است نیاز به قانون جدید نداشته باشند و قوانین موجود برای بازدارندگی کافی باشد. سوالی که به ذهن متبادر میشود این است که قوانین حاضر در آمریکا و کشورهای اروپایی، توانسته اند با پدیده دیپ فیک مقابله کنند؟! یکی از نتایج قانونگذاری، فرهنگ سازی در رابطه با مواجهه با مسائل و جرایم ایجاد شده است تا شدت و میزان وقوع این جرایم کاهش یابد، اما آیا قوانین موجود در رابطه با جرایم نوظهور فضای سایبر در کشورهای مختلف از جمله ایران علاوه بر قابلیت پیادهسازی، قابلیت فرهنگ سازی در راستای کاهش پدیدههای غیر اخلاقی مجرم گونه را دارند؟!
▪️در میان دعوای قانونگذاری، چین تنها کشوری است که قوانین سخت گیرانه ای علیه ممنوعیت دیپ فیک ها دارد. در کشور ما نیز جرم انگاری جدی و قوانین روشنی پیرامون جرایم سایبری نوظهوری چون دیپ فیکها ایجاد نشده است! برای اینکه یک قانون کیفری تاثیر کامل خود را برای بازدارندگی و مجازات رفتار مجرمانه داشته باشد، مستلزم آن است که مجریان قانون و قوه قضاییه آگاهی بیشتری از دیپ فیک های پورنوگرافیک و آسیب های آن به دست آورند. علاوه بر آن افزایش سواد رسانه ای در میان افراد جامعه، آموزش والدین و محدودیت دسترسی کودکان و نوجوانان میتواند تاثیرگذار باشد.
🌐 |@asrezanan_ir
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_فیلم | #هنر_انقلاب
✅ «تیرباران»؛ قهرمانی به نام اندرزگو
فیلم تیرباران به کارگردانی علی اصغر شادروان، فیلمی براساس زندگی شهید محمد اندرزگوست که شرح مهارتش در تعقیب و گریز، و تغییر چهره، زبانزد تمام نیروهای انقلابی بود. همین خصیصه باعث شد که «تیرباران» برای مخاطب عام جذابیت داشته باشد.
داستان فیلم، آن قدر حادثه داشت که میشد از دل آن، فیلمی بسیار جذابتر درآورد؛ اما با توجه به امکانات و وضعیت سینمای ایران در میانه دهه 60 ، شاید چندان هم نتوان به گروه سازندگانش خرده گرفت..
💢 تماشای فایل با کیفیت در:
🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 حضور تیم رسانهای انجمن سواد رسانه طلاب در جشنواره فیلم فجر
منتظر گفتگوها و مصاحبههای پیرامونی جشنواره باشید
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴«اَلسَّلامُ عَلیکَ یا موُسَی بنَ جَعفَرٍ اَیُّهَا الْکاظِمُ(عَلَیهِ السَّلام)»🏴
🎙روضه جانسوز
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 جشنواره فیلم فجر چه جایگاهی در فرهنگ کشور دارد؟
▪️گفت و گو با اصحاب سینما پیرامون جشنواره فیلم فجر
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘نماهنگ | عید انقلاب؛ حیات دوباره ملت ایران
این ایام، سالگرد انقلاب عظیم اسلامی است و برای ملت ایران و بلکه مسلمانان عالم یک عید است. اسلام توانست این افتخار را بهدست آورد که با سیطره و سلطه قدرتهای چپاولگر و جهانخوار پنجه بیندازد و یک ملت را نجات دهد.
۱۳۸۲/۱۱/۱۵
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘نقد سریال دگردیسی The Strain
▪️گیِرمو دل تورو گومِس کارگردان، تهیهکننده، فیلمنامهنویس و رماننویس مکزیکی است که به خلق آثار فانتزی، ترسناک و البته جنگرا شهرت دارد.
▪️سریال دگردیسی (The Strain) از آثار مهم او است که اسطوره یهودی هولوکاست در آن پررنگ بوده و داستان سریال در جهانی مبتنی بر فیزیکالیسم و اومانیسم پیش میرود.
🔗ادامه مطلب
📝 @FarajNezhad110
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
#اختصاصی| #تحلیل
💢کاش ندیده بودمت!
همین اول بروم سر اصل مطلب که این فیلم نه تنها قصه بلکه فیلمنامه هم نداشت. نه تعلیقی، نه شخصیتپردازی و داستانی که بشود به آن تکیه کرد. من شاید تا آخر فیلم خیلی از رابطهها و کاراکترهای فیلم را متوجه نشدم و برایم مبهم بود. در یک جمله میشود گفت که فیلم «نبودنت» مانند اسمش واقعاً «نبود». صدا خوب نبود، موسیقی خوب نبود، دیالوگها خوب نبود، شخصیتها خوب نبود. به راستی حیف خانم سحر دولتشاهی و آقای امیر آقایی که حیف شدند.
✍️ حسن مرادپور
#سواد_رسانه #نقد_فیلم
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل و بررسی جشنواره فیلم فجر از آغاز تا امروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بختیار:
بعضیها میگویند ما یه بهشتی داشتیم، خمینی آن را خراب کرد. نه
بعضی ها میگویند ما داشتیم ژاپن میشدیم و... که اینها اباطیل است.
دلیل اصلی گناه اون رژیم این بود که مردم ایران رو به حساب نمیآورد.
پ.ن: البته الان شرایط به گونهای است که خود محمدرضاشاه هم زنده شده و بگوید که این چیزهایی که در مورد دوره حکومت ما گفته میشود دروغ است، طرفدارانش او را به نوکری آخوندها و سیاهنمایی متهم خواهند کرد.
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘 نفوذ رسانه ای چیست:
▪️در عصر کنونی و با پیشرفت تکنولوژی و فن آوریهای رسانهای، شاهد نوع جدیدی از #نفوذ که یکی از مهمترین روشهای جمع آوری و اقدام اطلاعاتی میباشد هستیم.
در این نوع از نفوذ #رسانهها با دستکاری ذهن مخاطبین از طریق صفحات فیک ، رباتها و خبرگزاریهایی مانند ایران اینتر نشنال و بی بی سی فارسی و ...به صورت غیر محسوس کار نفوذ را انجام می دهند .
▪️در واقع اگر سازمانهای اطلاعاتی در روشهای سنتی با روش نفوذ رخنهای و جلبی تغییرات و اقدامات مد نظر خود را در کشور هدف انجام میدانند در نفوذ رسانهای تغییرات مد نظر توسط رسانهها و با کمترین هزینه مادی و معنوی برای سازمانهای اطلاعاتی انجام می شود.
▪️بارها در حوادث و تحولات مختلف شاهد نفوذ رسانههای خارجی بر روی ذهن افراد بویژه جوانان کشور بودهایم، که در این نفوذ برخی از سلبریتیها خواسته و یا ناخواسته در زمین دشمن بازی و نقش پر رنگتری داشتهاند.
▪️شاه بیت این نوع از نفوذ ، #شناخت است یعنی دشمن با شناخت و اشرافی که بروی جامعه مخاطبین (سو گیریهای ذهنی ، مشکلات اجتماعی، سیاسی و...)دارد، توسط رسانهها به خواسته خود میرسد که این قدرت رسانه در عصر کنونی را بیشتر نشان می دهد.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘جشنواره فیلم فجر مسیر اصلی را گم کرده است
▪️مهدی عظیمی میرآبادی، تهیهکننده سینما در گفتوگو با خبرگزاری حوزه:
◻️ جشنواره فیلم فجر تنها به ویترینی برای نمایش آثار سینمایی تبدیل شده است، در حالی که جشنواره با این هدف راهاندازی شد تا در آن آرمانهای انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
◻️ به دلیل اجباری که برای نمایش آثار در این فستیوال وجود دارد شاهد برخی آثار هستیم که چندان ربطی با عنوان فجر ندارد.
◻️ بخش بین الملل جشنواره نیز عاری از تماشاگر است و ما تنها در اختتامیه شاهد اعلام اسامی برگزیده شدگان هستیم.
◻️ هدف از برگزاری این بخش جریانسازی در سینمای جهان به ویژه کشورهای مسلمان است، زیرا تنها در پی نمایش هستیم.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘راهکارهای ترویج حضور مردم در انتخابات
▪️امام خامنهای در دیدار مردم قم در ۱۹ دی ۱۴۰۲ در خصوص حضور مردم فرمودند؛ "حضور مردم در صحنه، باید ترویج بشود. تواصی به حق وظیفه همه است."
تواصی به حق همان ترویج حضور مردم در انتخابات است.
ترویج یعنی متقاعدسازی، مشتاق سازی.
متقاعدسازی مهارتی است که به انسان کمک میکند تا رضایت دیگران را جلب کند و آنها را با خود همراه سازد.
در ادامه به بعضی از راهکارهای متقاعدسازی میپردازیم.
۱- در هر جمعی که حاضر میشوید، با افراد حاضر همراه شوید؛ به این صورت که از زاویه دید آنها به انتخابات نگاه کنید و در بعضی موارد برای ایجاد همدلی، با آنها در صحبتهایشان همراه شوید و بعد با دلیلی محکمتر ضرورت حضور در انتخابات را مطرح کنید.
۲- برقراری ارتباط حضوری و صمیمی با افراد به بهانههای مختلف برای تواصی به حق، ضروری است.
۳- اصرار نکنید؛ فقط اصلیترین و مهمترین دلایل حضور در انتخابات را با صمیمیت و گفتگو بیان کنید اما اصراری بر پذیرش نکنید.
۴- محکم و باصلابت از دیدگاه خود برای رای دادن حرف بزنید؛ در زمان صحبت کردن تردید و شاید و حالا اینبار رای بدیم ببینیم چی میشه و ... نباشد.
۵- واضح و دقیق و ساده حرف بزنید.
هر چه قابل فهمتر و راحت الفهم، شانس متقاعدشدن و پذیرش بیشتر.
۶- آن دلایلی را مطرح کنید که خود به آن باور دارید و صرفا سخنگوی باورهای دیگران نباشید.
۷- نظرات بهجا و درست آنان را تصدیق کنید تا ارتباط اقناعسازی تداوم بیشتری پیدا کند.
۸- تصویرسازی کنید؛ از اهمیت شرکت در انتخابات، از فواید رای دادن، از خسارت جبرانناپذیر رای ندادن و ... تصویر سازی کنید.
✍🏻پازکی
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #جشنواره_فجر
💢 آپاراتچی یک کمدی پاکیزه و سالم
▪️گفت و گو با اصحاب سینما پیرامون فیلم سینمایی آپاراتچی در جشنواره فیلم فجر
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #جشنواره_فجر
💢 آغوش باز اثری تازه از بهروز شعیبی
▪️گفت و گو با اصحاب سینما پیرامون فیلم سینمایی آغوش باز در جشنواره فیلم فجر
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
صوت نقد و بررسی جشنواره فجر_1.mp3
24.11M
#دکوپاژ | #صوت
💢تحلیل وبررسی ماهیت و تاثیر گذاری جشنواره فجر بر روی سینما ایران و دنیا
▪️با حضور: ناقدان و تحلیلگران سینما
🔻آقای مجید رنگی
🔻آقای محمد محسن بنی احمدی
🔻آقای سید محمد مهدی موسوی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #استاد_شجاعی
• مردم در برابر مسئولان فاسد کوتاه نیایند!
منبع : حاکمیت شفاف
@ostad_shojae | montazer.ir
🔘فیلم سینمایی آپاراتچی؛ بهترین فیلم روز پنجم جشنواره
▪️فیلم سینمایی آپاراتچی ساخته علی طاهرفر روایت کارگردانی به نام جلیل طایفی از خطه آذربایجان است.
▪️قصهی ساخت پرنشیبوفراز یکی از فیلمهای «جلیل طایفی» دربارهی قاضیای که حکم اعدام صادر میکرده و در دهه شصت ترور شده، درونمایه این فیلم است.
▪️آپاراتچی در قالب طنز و خلاف جهت معمول فیلمهای کمدی امروزی، فیلم موفقی از آب درآمده که هم موقعیت طنز میآفریند، هم محتوا دارد و هم مسئله حال کنونی را بیان میکند.
📝نعیمه شیخ الاسلامی
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘قدرت گفتمانسازی چگونه در رسانه شکل میگیرد؟
▪️سؤال این است که رسانهها تا چه میزان موضوعات کلیدی مبارزات انتخاباتی را پوشش و آن را تبدیل به دغدغه اصلی مردم میکنند؟
▫️خروجی تحقیق در اینباره، همبستگی بالایی بین تاکید نسبی رسانهها و باورهای رأیدهندگان درباره اهمیت مسائل انتخاباتی نشان داد که حاکی از تأثیر تبلیغات رسانهای بر تصمیمگیریهای ملی بود.
▪️حاصل این پژوهش که توسط دو استاد دانشگاه آمریکایی بنامهای «ماکسول مککامبز» و «دونالد لوئیس شاو» انجام شد به نظریه گفتمانسازی یا Agenda Setting Theory و یا برجستهسازی عنوان گرفت.
▫️نوک پیکان نظریه مذکور بر پر رنگشدن مسائل سیاسی در رسانههای خبری را نشانه میگرفت که قصدی جز جذب عامه به اغراض سیاسی بازیگران رجال مملکتی نداشت.
▪️آنچه قطعی است این است که پوشش رسانهای بر اولویتهای موضوعی انواع برنامههای سیاسی تاثیر میگذارند اما هنوز این سوال وجود دارد که رسانهها در چه شرایطی میتوانند توجه سیاسی را به مسائل جذب کنند؟
▫️سیاستمداران با استفاده از تسلط خود بر چرخه اخبار یا سواری بر موج، سعی در ایفای نقش یک سیاستمدار فعال، پاسخگو و نگران پیش چشم دنبالکنندگانشان دارند. آنان فقط حواس کاربران را به خود متمرکز نمیکنند بلکه توجه سایر رسانهها مخصوصا روزنامهنگاران را به شبکههای اجتماعی مثل توییتر جلب میکردند.
▪️در ایران هم یک شرکت تحقیقاتی تحلیل داده به مدیریت دکتر «میثم علیزاده» پژوهشی با عنوان«برآورد قدرت سیاستمداران، رسانهها، سلبریتیها، اپوزیسیون و مردم در گفتمانسازی موضوعات مرتبط با کرونا» انجام داد که یافتههایی همانند تأثیرپذیری رسانههای خبری داخل و عموم از توییتهای سلبریتیها ارائه میکرد.
▫️سوای از فهم قدرت گفتمانسازی در شبکههای اجتماعی، باید بدانیم افراد برجسته همانند سیاستمداران یا سلبریتیها قادر به تغییر گفتمانهای رسانههای سنتی بنابر موضوعات موردنظرشان نیز هستند.
▪️در سال 2022 بهعنوان یک پژوهش بزرگ تحت عنوان «شبکههای اجتماعی و گفتمانسازی سیاسی» توسط چند متخصص علم داده و علوم سیاسی با مطالعه موردی انتخابات سوئیس انجام شد که با تمرکز بر سه منبع داده توییتری، روزنامهای و بیانیههای احزابی منتشر شد.
▫️نویسندگان مقاله با بررسیهای ماشینی خود اعلام کردند که بستر شبکههای اجتماعی، برای اغراض و ارتباطات سیاسی مناسب است؛ سوشال مدیا تعداد و انواع بازیگران بالقوه گفتمانسازی را افزایش میدهد و این که ما شاهد کاهش نقش رسانههای سنتی در برجستهسازی موضوعات و یا تأثیرگذاری شبکههای اجتماعی بر روند آن هستیم.
▪️اگر تا دیروز بحث روی روزنامه، تلویزیون و سایتها بود اکنون بحث بر میزان تاثیرگذاری سوشال مدیا بر مردم و حتی سایر رسانههای سنتی است.
🔗 متن کامل
🖍 نویسندگان فکرت
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺مبارک باد عیدی که هلال آن؛ با ندای وحیانی «إقرأ بِاسمِ ربّك الّذي خَلَق»؛ آغاز و با ترنّم ِ«اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ»؛ به بدر ولایت مبدل شد.
🌺باشدا که باطنین «بقِيَّةُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»؛ خورشيد بعثت از افق انتظار بدمد.
🌺از اعمال پر فضیلت روز مبعث، بسیار صلوات فرستادن است.
دهان خود را خوشبو و جان خود را مصفّا کنید به صلوات بر محمد و آل محمد(ص)
🌹ٱللَّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وعجل فرجهم
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘ظهور تکمیل کنندۀ بعثت رسول الله
▫️حرکتی که پیامبر اکرم(ص) در روز بیست و هفتم رجب آغاز کردند و مأموریتش را شروع نمودند (بعثت ) هنوز به پایان نرسیده است.
▫️با ظهور امام عصر و تشکیل حکومت مهدوی همۀ آرمانهای دین اسلام تحقق پیدا می کنند و هدف اصلی بعثت پیامبر اکرم (ص) محقق خواهد شد.
▫️ آری محمدی دیگر در راه است....
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘 «قلب رقه»؛ عاشقانهای بیمزه در دل داعش
▫️وقتی به نام فیلم برخوردم تصورم این بود که با یک فیلم داعشی پرهیجان و کمی با چاشنی ترس مواجهم، اما بعد از تماشای آن در سینما، کوه تصوراتم از هم متلاشی شد و با یک عاشقانهی امنیتی در دل داعش روبرو شدم.
▪️جدای از اینکه باگهای امنیتی فیلم برای یک مامور ایرانی خیلی در چشم میزد، با فیلمنامه قوی و سرحالی نیز طرف نبودیم؛ گرچه فیلمبرداری و صداگذاری را جزء نقاط قوت فیلم برمیشمارم.
▫️داستان از ابتدا لو رفته بود ولی میتوانست با شخصیتپردازی کاراکترها و تقویت قصه، همچنان بیننده را پای فیلم نگه دارد و در پایان بتواند تشویق را از تماشاگر بگیرد، گرچه رخ نداد. فیلم با پرداخت بهتر میتوانست برای پخش در خارج از ایران هم ادعا داشته باشد.
✍🏻 حسن مرادپور
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh