🔘جذابیت فرهنگ غرب برای جوانان و نوجوانان
▫️امروزه رسانهها این امکان را برای کشورهای پیشرفته ، بویژه ایالات متحده پدید آورده است تا بدون هیچ مانعی اطلاعات را همه جا پخش کنند.
▫️در نتیجه جوانان و نوجوانانی که با نمایشها، کتابها و نشریات غربی بزرگ میشوند، نه تنها محصولات غربی را برتر میدانند و ترجیح میدهند بلکه شیوه زندگی غربی را نیز مطلوبتر خواهند یافت.
▫️از نظر آنان فرهنگ غربی ، آزادی و مدرنیته، را رواج میدهد. توصیف یک جامعه مدرن که در آن فراوانی وجود دارد، فناوری پیشرفته است و آزادی در آن موجود است، اغوا کننده میباشد و موجب میشود که فرهنگهای سنتی که بر تقوای فرزندان ، همبستگی اجتماعی و فرمانبرداری از بزرگترها تأکید میورزند نمودهای فرهنگ پدر سالارانه کنار گذارده شوند.
▫️در واقع، آرزوی برخورداری از نوگرایی غربی از دهه ۱۹۵۰ در دل جوانان شهرهای کوچک و بزرگ جهان سوم افتاد و رفته رفته جوانان روستایی را نیز در برگرفت.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘قهرمانی که مجنون است
▫️پرده روشن میشود. دوربین پشت سر فردی حرکت می کند دوربین پا به پای او حرکت میکند قرار است ماجرا را از زاویه دید این فرد ببینیم و با او همسفر شویم. در گفتگوها، فرمانده معرفی می شود، اما در برخورد با برادر، فرزند و همسرش قرار است بیشتر او را بشناسیم.
▫️تا اینجا روایت کلاسیک پیش می رود شخصیت اصلی در کلام خودش، در گفتگوها و در کنش ها و واکنش هایش معرفی می شود و میدانیم قرار است همه چیز حول محور او بگردد. در شور و هیجان صحبت ها پیرامون یک عملیات حساس و مهم چالش پیش روی شخصیت اصلی در حال شکل گیری است.
▫️جرقه های عملیات کم کم شعله ور می شوند. صحنه های درگیری روایت را به نقطه اوج می رساند آیا این روایت کلاسیک قرار است با یک موقعیت ثبات ثانویه تکمیل شود؟
در هنگام تماشای مجنون در چند جا به شدت هیجاناتم برانگیخته شد و احساساتی شدم اما وقتی جزئیات عملیات خیبر را خواندم تازه فهمیدم واقیت ماجرا بارها سهمگین تر از وقایع فیلم بوده است در برخی نقدها خواندم مهدی زین الدین در فیلم در شمایل قهرمان هالیوودی به تصویر کشیده شده است. قهرمان های هالیوودی در روایت کلاسیک مشخصات مشخصی دارند.
▫️شخصیت های کلاسیک چه شمایل های اتو کشیده آنها مانند گری گرانت و همفری بوگارت تا قهرمان های سرکش ترش چون مارون براندو و پل نیومن قهرمان ها یا فراانسان هایی خدشه ناپذیرند چهره هایی که به ندرت گویا احساسات درونی دارند یا آن را نشان میدهند. آنها خالی از تردید، خودرای و خودمحورند. شخصیت های فرعی فیلم نقشی در پیشبرد روایت ندارد و تنها قرار است در خدمت نمایش بیشتر اقتدار و نیروهای ماورایی قهرمان فیلم باشند.
▫️سجاد بابایی از معدود بازیگران این دوره جشنواره بود که جلوی دوربین تنها دیالوگ نمیگفت و کاراکترش را تا حد یک تیپ فرونمی کاست. او کشمکش های درونی یا احساس برانگیخته شده و حال منقلب نقش را در یک بازی زیرپوستی و گاهی به اقتضای موقعیت نمایشی در یک بازی بیرونی به نمایش گذاشت و اجازه داد تا تماشاگر با حال و هوای درونی شخصیت نیز همراه شود.
▫️کارگردان در قالب یک روایت کلاسیک توانست انسانی قهرمان را معرفی کند که تعاملات انسانی زیبایی را برای مخاطب به تصویر می کشد و این کلید جذابیت و اثر گذاری نقش های مکمل شد.
✍️صدیقه رجایی
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
مسالهٔ ژانر در سینما.mp3
12.34M
🔘تاملی در مسالهٔ ژانر در سینما
▪️دغدغهم در این صوت مطرح کردن بحث ژانر در سینما، بیپایه بودنش و تحول معنایی فانتزی و سایفای از نظر فلسفی بود
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از 🇵🇸 شهاب گرافی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ کمپانی هیولا
گول خوردیم؛ در واقع مدیر شرکت جوری رفتار میکرد که انگار تمام فکر و ذکرش مردم بود...
:.. برداشتی از سریال هیولا ..:
#کوروش_کمپانی
🆔 Edit: @LightMedia 📳
💯📮@SHAHAB_GRAPHY
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘آیا شما هم فکر میکنید حضور در ۲۲بهمن و #انتخابات ، به معنای رضایت از وضع موجود و عملکرد مسئولین تلقی میشود؟!
▪️پاسخ رهبر معظم انقلاب
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘دیگر هیچ تمایزی وجود ندارد: خبرها به سرگرمی بدل شدهاند، و سرگرمیها به خبر
— متاورس آیندۀ بشر نیست، همین امروز است
▪️سال ۱۹۹۲ نیل استیونسون در یکی از رمانهای علمیتخیلیاش اصطلاح «متاورس» را مطرح کرد. #متاورس نوعی #سرگرمی_مجازی بود که افراد میتوانستند در آن زندگی کنند. از آن سال تا امروز، این اصطلاح از دنیای علمیتخیلی بیرون جهیده و پا به زندگیمان گذاشته است. شرکت متا به ریاست مارک زاکربرگ جدیترین پیشگام این حرکت بهسوی آینده بوده و فعلاً وعدههایی ابتدایی و ناپخته درخصوص سرگرمیهای غوطهورکننده ارائه کرده است. اما تحولات فناورانه و اجتماعیِ چند سال اخیر میگویند شاید برای زندگی در دنیای متاورس نیازی نباشد منتظر ابداعات شرکت متا بمانیم، چراکه هماکنون نیز دنیای ما دنیای متاورس است.
▫️ ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/w52416
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 به نظرتون چرا با اینکه تو آمریکا فضای اینترنت بازه و همه شبکههای اجتماعی حق آزادی بیان دارن، با این حال شبکههای اجتماعی تو کشورهایی مثل مصر و تونس، باعث سقوط دولت میشن؛ ولی تو آمریکا نه؟!
◾️راز شکست ناپذیری آمریکا در برابر شبکه های اجتماعی چیه ؟! نکنه دکمهی این شبکهها دست خودشونه؟!
@FarajNezhad110
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘دفترچه خاطرات فراموش شده
✍ میلاد حسن زاده
▫️طرحی داشتم برای رواج #کتاب_خوانی با عنوان کرسیهای ترویجی #کتاب. بنا بود در این طرح با برگزاری جلساتی حول محور اندیشههای عالمانِ مورد تاکید رهبر انقلاب، کتابخوانی در میان قشری خاص از جامعه ترویج شود که البته طرح مفصلی است.
▫️چند روز پیش که در مجموعه فکرت بودم، طرح را برای استاد اسفندیار توضیح دادم. نکتهی جالب توجهی در مورد آن داشتند. از نظر ایشان هرکس کتابخوان باشد لزوماً اهل قلم نمیشود اما عموم کسانی که راه نوشتن در پیش میگیرند اهل #مطالعه هستند.
▫️خوب که فکر دیدم مطلب درستی است. زمانی که حتی معمولیترین شکل نوشتن، یعنی خاطرات روزانه رواج بیشتری داشت، وضعیت سرانهٔ مطالعه بهتر بود. همان زمانی که دفترچه خاطراتها رونق و برو و بیایی برای خودشان داشتند. افراد فامیل در مورد اینکه چند #دفترچه_خاطرات دارند یا اینکه دفترچهشان چه شکل و مدلی است باهم صحبت میکردند. آن زمان که خیلی از آن نمیگذرد، گفتوگو در مورد کتاب، خصوصا #رمان هم بیشتر بود.
▫️امروزه اما #خاطره_نگاری و دفترچه خاطراتها از رونق افتادهاند. دیگر زیاد خبری از بحث روی آنها نیست، همانطور که بحث کتاب و کتابخوانی رونق چندانی ندارد. شاید احیای این سنت خوب، برابر با رونقگرفتن کتابخوانی باشد.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘نکات سواد رسانی ای پیرامون کوروش کمپانی
1⃣به آدم متخصص اعتماد کنید نه سلبریتی که برای حرفی که میزنه پول میگیره
2⃣کلا هرجا تبلیغات وسیع، طوفانی، زیاد و با هزینه بالا دیدید به قضیه شک کنید
3⃣به محتوا دقت کنید نه ظاهر... چطور گوشی ۸۰۰ دلاری رو میخواستن زیر ۴۰۰ دلار بفروشن آخه؟ به این کسی دقت نکرد چون تجملات و تعدد سلبریتی ها چشمش رو کور کرد
▪️این خودش یک تکنیک مهم اقناع مخاطبه
4⃣اگر مخاطب دارید لطفا روی چیزی که بهش به عنوان محتوا یا تبلیغ ارائه میدید دقت کنید که یک دفعه بدبختشون نکنید
5⃣از این بحران ها و اشتباهات درس بگیریم و دیگه تکرارش نکنیم
@inaghd_ir
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘 راه اصلاح کشور انتخابات است / در درجه اول حضور مردم و در درجه بعد انتخاب اصلح است
▪️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار مردم آذربایجان شرقی:
▫️باید در انتخابات همه شرکت کنند، انتخابات رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی است. راه اصلاح کشور انتخابات است. آن کسانی که دنبال این هستند که مشکلات را برطرف کنند، ترمیم کنند، بایستی به انتخابات رو کنند راه درست انتخاب است.
▪️در درجهی اول حضور مردم است، در درجهی بعد انتخاب اصلح است. آن کسانی که مطرح میشوند چون از زیر نگاه شورای نگهبان گذشتند همهشان صالحند، منتها بین آنها صالحتر را باید انتخاب کرد.
▫️اصلح را از کجا بشناسیم؟ ملت ایران بروند تشخیص بدهند، تحقیق کنند آنجایی که میتوانند، آنجایی که نمیتوانند به کسانی که اعتماد دارند اتکاء کنند آنها معرفی میکنند، از معرفی آنها استفاده کننده و اصلح را بشناسند.
۱۴۰۲/۱۱/۲۹
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘شگردهای رسانهای در علوم شناختی
▪️تکنیک : « تلخ جذاب »
▫️گاهی یک خبر بد می تواند سایه تلخی اش را روی همه خبرها بیاندازد. وقتی ذهن مخاطب با آن خبر تلخ درگیر شد به اصطلاح بسته می شود و دیگر توان تغییر حالش کم می شود.
▫️گاهی رسانه های بیگانه از این ویژگی ذهن برای تولید محتوای منفی استفاده می کنند. این شگرد را اصطلاحا ”تلخِ جذاب“ می گویند.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از فکرت
#دیدگاه_مخاطبان
💠 تأثیر حجاب بر شخصیت و کرامت زن
🖌 فاطمه جعفرزاده شهربابکی به تحریریه فکرت ارسال کرد:
✅ رعایت حجاب اسلامی در بین مسلمانان ایرانی و کلیت این جامعه از جمله عوامل مهم پاسداری از شأن و کرامت انسانی زنان در رعایت سالم حقوق و حدود در روابط میان مردان و زنان بوده است.
🔰 یکی از اصول پذیرفته شده در مورد انسان، اصل کرامت انسانی است؛ بهرسمیتشناسی کرامت بشر، یعنی احترام به جایگاه ویژه انسانها که ما را از بقیه حیوانات متمایز میکند؛ چیزی که غیرقابلانکار است. آیه ۷۰ سوره اسراء به صراحت پیرامون این اصل صحبت میکند.
🔹 احساس ارزشمند بودن در تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس افراد بسیار مؤثر است توجه به مسئلهی حجاب نوعی ارزشگذاری برای زنان است، حاصل این ارزشگذاری رشد و پیشرفت زنان در اجتماع و بهدنبال آن تقویت عزت نفس است. و در نتیجه سلامت روانی زنان و خانواده را بهدنبال دارد.
👈 تحریریه فکرت آماده دریافت دیدگاه فرهیختگان محترم است؛ ارسال به @Rahman
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔘از برنامهای تلویزیونی تا خاکریزی برای نبرد
▪️روزنامه وطن امروز نوشت: برنامه حسینیه معلی را میتوان به چند دلیل یکی از تجربههای موفق چند سال اخیر تلویزیون در حوزه برنامهسازی دانست.
▪️نخستین نکته آنکه ساختار برنامهسازی تلویزیونی در این برنامه رعایت شده است. این برنامه از شخصیتهای مختلفی در قالب کارشناس بهره میبرد که در اجرای برنامه به کمک مجری میآیند؛ برخلاف برنامههایی مثل دورهمی و خندوانه و بقیه که در آنها مجری، محور کل برنامه بود.
▪️یکی دیگر از نکاتی که درباره این برنامه میتوان از آن گفت، توجه ویژه به مخاطب عام است. هر چند عدهای بر این باورند که حسینیه معلی صرفاً برای مخاطب مذهبی تلویزیون ساخته شده.
▪️ما در این برنامه با تنوع و تلفیقی از آداب و رسوم سنتی ایرانی و مذهبی مواجه هستیم (مانند اجرای اقوام خوزستانی در قسمت اول برنامه) این یعنی حسینیه معلی نمیتواند صرفاً مخاطب مذهبی داشته باشد یا صرفاً برای مخاطب مذهبی ساخته شده باشد.
▪️حسینیه معلی یک برنامه ترکیبی تلویزیونی مناسبتی است، اساسا یکی از استانداردهای ساخت برنامه تلویزیونی نیز همین است؛ اینکه مدیر و برنامهساز رسانهای مانند صداوسیما، نسبت به مناسبتهای ملی و مذهبی بیتفاوت نباشد.
▪️در طول پخش برنامه حسینیه معلی انتقاداتی هم از سوی افراد و طیفهای مختلف فکری و مذهبی وجود داشت؛ مثلا اینکه چرا در این برنامه از مداحان استفاده شده است؟ یا اینکه چرا مداحان حاضر در این برنامه تا این حد شادی میکنند و مباحثی از این دست. طیفشناسی منتقدان حسینیه معلی نشان میدهد عمده این افراد یک طیف مذهبی خاص هستند.
▪️طیفی که کارکرد مداح و سخنران را صرفا در رفت و آمد در هیات آن هم با شرایط و ضوابط خاص میدانند و بقیه کارکردهایی که یک مداح و سخنران به عنوان یک گروه مرجع میتواند در جامعه داشته باشد را اساسا کارکرد نمیدانند و مذمت میکنند.
▪️از طرف دیگر به نظر میرسد علاوه بر موارد گفته شده، حضور افرادی مثل میثم مطیعی و سیدرضا نریمانی در این برنامه نیز یکی دیگر از دلایل انتقادات تند این افراد است.
▪️مداحانی که در سالهای اخیر به واسطه موضعگیریهای انقلابی خود و هیات متبوعشان، از طرف طیفی که بالاتر از آن سخن رفت به عنوان مداح حکومتی نام گرفتند.
▪️دقیقا به همین دلیل هم است که اگر دست بزنند بد است، اگر قهوه عربی بخورند بد است، اگر لباس محلی اقوام ایرانی را بپوشند بد است، اگر از وحدت میان شیعه و سنی حرف بزنند که دیگر خیلی بد است، اگر با نجمالدین شریعتی شوخی کنند بد است. چون به زعم گروهی که بالاتر عرض شد، اینها مداحان حکومتی هستند!
▪️چرا اصرار داریم که مداحان و سخنرانها را یک تافته جدا بافته از جامعه بدانیم و جا بنزیم؟ خروجی این نگاه و این عملکرد در دراز مدت چه خواهد بود و تا الان چه بوده؟
▪️به نظر میرسد خط تخریب برنامه تلویزیونی حسینیه معلی با قرائن و شواهدی که گفته شد، مسالهای جدا از نگرانی برای ساحت دین و دینداری و افراد منتسب به دینداری را دنبال میکند. این خط همان خط تخریب مداحی مبتنی بر اسلام ناب محمدی(ص) است که چند سالی میشود راه افتاده.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘خطوط قرمز و مدیریت استفاده از رسانه
▪️اوّلین خط قرمز،برنامههایی هستند که در آنها خشونت وجود داره، پرخاشگری وجود داره
چون بچّهها براساس آنچه میبینند تربیت میشوند، وقتی دائم در معرض برنامههای خشن باشند، قطعاً این اثر رو میپذیرند.
▪️ دقت کردین وقتی بچه ها پاندای کونگ فو کار میبینند ، بعد از تموم شدن انیمیشن، چه اتفاقی میفته؟
▪️میبینیم بین زمین و هوا داره به این و آن لگد میزنه. این تأثیر همون تماشاست، این فیلم اثر خود را روی او میگذاره
▪️گاهی اوقات بچّههای ما یک سریال میبینند،و سه چهار روز رفتارشون تغییر میکنه
▪️یعنی در یک فیلم می بینید ، پنجاه صحنه خشن دیده، اینها تأثیرات روحی و روانی خود را روی فرزندان ما میگذاره، شاید در آینده به راحتی نتوانیم برای این اثرات جایگزینی داشته باشیم و اون رو جبران بکنیم و این همراه او تا پایان عمر باشه
▪️گاهی وقتا خیلی زود دیر میشه پس لطفاً از همین لحظه حواستون به ورودی های ذهن خودتون و فرزندانتون باشه
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔰همسنگرهای مسجدی «قسمت اول»
🔹ویژه برنامه انتخاباتی همسنگرهای مسجدی با حضور حجت الاسلام والمسلمین پناهیان
📍سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۰
سیمای سراسری افق
🔹تهیه شده در مرکز هنر و رسانه امور مساجد استان های خراسان
🕌 به همسنگرهای مسجدی بپیوندید
🔘معرفی کتاب؛ انتخابات چرا؟ چگونه؟
▪️"انتخابات چرا؟ چگونه؟ " کتابی است به قلم سعید اشیری که مشتمل بر مهمترین توصیههای انتخاباتی رهبر معظم انقلاب است.
▪️این کتاب در یکصد و هشت صفحه و در قالب هفتاد گزاره و هشت فصل موضوعی تنظیم شده و از سوی انتشارات انقلاب اسلامی به زیور طبع آراسته شده است.
▪️در فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری که در این کتاب آمده، می خوانیم؛ انتخابات، مظهر «حماسهی سیاسی» است؛ مظهر اقتدار نظام اسلامی است؛ مظهر آبروی نظام است. آبروی جمهوری اسلامی به انتخابات و حضور مردم در پای صندوقهای رأی و تأثیر یکایک مردم در انتخاب مدیران کشور است. انتخابات مظهر ارادهی ملّی است، نماد مردمسالاری اسلامی است.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘نماهنگ | معجزه مشارکت
▪️اوّلاً مشارکت قوی، ثانیاً رقابت واقعی، ثالثاً سلامت به معنای حقیقی کلمه، و رابعاً امنیّت انتخابات... در این انتخابات، قهراً آن چهار نقطهای که گفتیم مهم است...
انتخابات در کشور تحوّل ایجاد میکند... همهی کسانی که مخاطبانی دارند، وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند... اگر مشارکت ضعیف باشد، مجلس ضعیف خواهد شد و مجلس ضعیف توانایی کامل برای رفع مشکلات نخواهد داشت. اگر میخواهیم مشکلات برطرف بشود، باید مشارکت را بالا ببریم؛ این وظیفهی همه است. هر که میخواهد مشکلات کشور برطرف بشود، راهش این است.
۱۴۰۲/۱۰/۰۲
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مصاحبه | #اختصاصی
💢 کـارکـردهای رسانه
▫️از جمله کارکردهای رسانه در انتخابات و پیش از انتخابات میتواند دیدن مردم باشد.
▪️رسانه باید به گونه ای باشد که در تمام مدت همراه مردم و مطالبه گر باشد در اینصورت در همه ی زمینه ها و مشارکت های مردمی میتواند تاثیرگذار باشد.
▫️این رسانه در زمان انتخابات هم معیارها و ملاک های انتخاب اصلح را تبیین میکند برای بهتر انتخاب کردن.
▪️استاد حسن شمشادی
#سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘 مصاحبه انجمن سوادرسانه طلاب با حجت الاسلام رستمی مدیرعامل خبرگزاری حوزه در حاشیه بیست چهارمین نمایشگاه رسانه
@HawzahNews
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ولادت حضرت علیاکبر علیهالسلام و روز جوان مبارک ❤️
🌼🌼🌼🌼🌼🌼
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔰سونامی سطحینگری‼️
✳️سطحینگری و سادهاندیشیِ روزافزونی که توسط رسانهها به جامعه تزریق میشود، به منزله سونامی هولناکی گشته که هر آن میتواند کشور را درگیر یک بحران بیبازگشت کرده و به سمت ویرانی ببرد؛ آشوبهای موسوم به زن زندگی آزادی که چند ماهی وقت و امکانات کشور را درگیر خود کرد، نمایشگاه کوچکی از عوارض سطحینگری بود که به نمایش گذاشته شد و همگان به چشم خود دیدند که چه هزینه سنگینی را به دست کشور گذاشت! فوت شخصی که اتفاقا سابقه بیماری هم داشته است به نیروی انتظامی نسبت داده شد و عدهای نیز به راحتی و بدون هیچ دردسری این ادعا را پذیرفتند و به دنبال آن، آشوبهای کذایی را رقم زدند!
✳️شعبههای سطحینگری محدود به یک حادثه یا رخداد نیست؛ آیا کسی که نشانه مردمی بودن یک مسئول یا عالم دین را پرخاشگری و کینهتوزی عليه دیگر مسئولان کشور میداند، قربانی سطحینگری نشده است؟ مگر دادوبیداد و عربدهکشی یک شخصیت سیاسی، چه دردی از مردم را دوا خواهد کرد؟ آیا جز نشاندن آن شخص در صدر اخبار، دستاورد دیگری خواهد داشت؟! آیا این تصور که باید علمای دین فریاد برآورده و برای ارزانی فلان کالا فتوای حُرمت آن کالا را صادر کنند، برخاسته از سطحینگری نیست؟ آیا رسانهای که تعداد بالای استیضاح و عزل وزرا را نشانه کارآمدی یک مجلس معرفی میکند در حال پمپاژ سطحینگری به جامعه نیست؟ آیا سطحینگریِ فرد و رسانهای که تحقق همزمان "کاهش تورم" و "تداوم گرانی" را نشانه دروغگویی مسئولان قلمداد میکند روشن نیست؟ آیا منشا قضاوت حوادث بر اساس گزاره معروف "کار خودشونه!" سطحینگری نیست؟و... همه این موارد تنها گوشهای از نتایج و پیامدهای سطحینگری است اما چاره چیست؟ چگونه میتوان این روند فزاینده سطحینگری را متوقف کرد؟
✳️باید اعتراف کرد که مقابله با این آفت به جهت آن که با نقاب آگاهی و رشد فکری(!) صورت میگیرد، کاری بس دشوار و طاقتفرسا است! بسیار شنیده میشود که برخیها فضای مجازی را عامل آگاه شدن مردم معرفی کرده و اینگونه وانمود میکنند که گسترش فضای مجازی امکان فریب افکار عمومی را از بین برده است! غافل از آن که همین تصور از فضای مجازی، نقطه آغازین حیله و فریب رسانهای است؛ گردانندگان فضای مجازی با تکیه بر همین تلقی است که اخبار و حوادث دروغ را به گونهای هنرمندانه و بی هیچ استرسی منتشر کرده و در کنار آن توهم آگاهی را نیز به مخاطب تزریق میکنند تا راه هرگونه تعقل واقعی را مسدود نمایند؛ بدین ترتیب هم عطش حقیقتجویی انسان را سرکوب کرده و هم با انتشار جهتدار اخبار، عنان اختیار و فکر مخاطب را در دست میگیرند؛
✅به نظر میرسد تقویت مبانی معرفتی با آثار و کتب بزرگان دین و همچنین یادگیری روش تفکر صحیح، تنها راه فرار از سطحینگری است و همین راهکار است که اجازه نمیدهد انسان با هر نسیم مجازی این سوی و آن سوی شود؛ و بالأخره گفتنی است بهترین راه برای مخالفان جمهوری اسلامی آن است که به هر نحو ممکن جامعه را از اندیشیدن عاقلانه محروم کرده و سرگرم سراب آگاهی کنند؛ چرا که محصول تفکر و تعقل صحیح، هر چه که باشد در سبد جمهوری اسلامی خواهد ریخت.
✍مدیر عقال
🆔@eghaal
#انتخابات
💢 نشست «تاثیر سلبریتیها در انتخاب مردم»
با حضور:
🔹دکتر محمد حسنی
🔹حجتالاسلام دکتر وکیلی
🔹حجتالاسلام محمدلو
⏰ زمان: دوشنبه ۷ اسفند، ساعت ۱۶
🏢 مکان: قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
🔘صحنههای غیراخلاقی را چه کسانی به سینما آوردند
▪️داستان نفوذ #هیچندانها به هالیوود!
▪️«هیچندانها»! این عنوانی بود که آمریکاییهای اصیل به سلاطین هالیوودی نسبت دادند. سلاطینی که هالیوود را از نو پیریزی کردند و طوری در همه جای آن تولید و تکثیر شدند که دیگر جایی برای دانایان نماند!
▪️تولیدکنندگان، توزیعکنندگان، نویسندگان، مؤسسان استعدادیابی، قانونگذاران، پزشکان و گروههای امدادی و در نهایت فیلمسازان. همه و همه مشتی هیچندان بودند که برای ورود به صنعت سینما و فیلمسازی، نه آموزشی دیده بودند، نه دانشی داشتند و نه تجربهای. اینها فقط تعدادی یهودی آس و پاس بودند که خانه و کاشانه خود را در اقصی نقاط اروپا رها کرده و به کشور پر زرق و برق آمریکا رفتند تا بخت زندگی خود را در آنجا بیازمایند. بختی که اتفاقاً با آنها یار بود!
▪️یهودیان هالیوود یک چاشنی جادویی به این صنعت اضافه کردند. چیزی که آمریکاییهای متمدن و البته مسیحی اجازهی استفاده از آن را به خود ندادند: صحنههای غیراخلاقی
این نسخهای بود که مهاجران یهودی با اضافه کردنِ زنان و مردان خوشچهره، صحنههای رمانتیکِ آنچنانی و البته تبلیغات وسیع برای سینمای معتدل آمریکا بین سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۰ پیچیدند.
▪️یهودیان هالیوود، دستکم نسل اولی که صنعت سینما را پایه گذاردند، گروهی آشکارا همگن بودند که تجربههای کودکیشان آشکارا مشابه بود.
▪️ کارل لیملی (لمله) Carl Laemmle ، در سال ۱۸۶۷ در لاوپهایم، روستای کوچکی در جنوبغربی آلمان، به دنیا آمد. مادر محبوبش کمی پس از سیزدهمین سالگرد تولد لیملی درگذشت و او پدرش را، که تاجری ماجراجو و آس و پاس بود، متقاعد کرد اجازه بدهد برای امتحان بختش به آمریکا برود. همین لیملی بود که نهایتاً یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) را تأسیس کرد.
▪️ آدولف زوکر (زوکور – سوکور) Adolph Zukor زادهی روستایی کوچک در منطقه انگورکاری توکی مجارستان بود. پدرش در دورهی نوزادی زوکر مُرد و مادرش هم چند سال بعد. آدولف را نزد دائیش در همان حوالی فرستادند که حاخامی سرد و بیعاطفه بود. زوکرِ تنها، مستقل و محبتندیده مثل لیملی اجازه گرفت به آمریکا برود و زندگی تازهای را شروع کند. او بعدها پارامونت پیکچرز (Paramount Pictures) را بنیان نهاد.
▪️ ویلیام فاکس William Fox هم مجار بود. والدینش مهاجرت کرده بودند، ولی پدرش بیکفایت و مسئولیتناپذیر بود. سالها بعد، ویلیام در مراسم تشییع پدر روی تابوت آب دهان انداخت. پسر به ناچار نانآور شده بود و نوشابه، ساندویچ و دوده بخاری میفروخت. او در آینده این تجربه را در فاکس فیلم کورپوریشن (Fox Film Corporation) به کار گرفت.
▪️ لوئیس بی. میر (لویی) Louis B. Mayer میگفت فراموش کرده که دقیقاً در کجای روسیه و چه روزی به دنیا آمده است. او بعدها چهارم جولای را روز تولد خود خواند. میر با والدینش در نواحی دریایی کانادا زندگی میکرد. پدرش سقطفروش بود و کشتیهای آسیبدیده را نجات میداد. لویس در نوجوانی علیه اقتدار پدر شورید، به بوستون رفت و کوشید کسب و کار سقطفروشی و نجات کشتی خود را راه بیاندازد و البته او در آینده بزرگترین استودیوی هالیوود را رهبری میکرد: مترو گلدوین مایر (Metro-Goldwyn-Mayer).
▪️بنجامین وارنر، همسر، پسر و دختر نوزادش را در لهستان ترک کرد تا مانند بستگانش بخت خود را در آمریکا بیازماید. پس از دو سال پینهدوزی در بالتیمور، آنقدر پول جمع کرده بود که خانوادهاش را از لهستان به آمریکا بیاورد. او سالها در شرق آمریکا و کانادا با گاریاش دوره میگشت و خرت و پرت میفروخت تا بالاخره در یانگستاون اوهایو مستقر شد. در یانگستاون، پسرانش هری، سم، آلبرت و جک تصمیم گرفتند پولهایشان را روی هم بگذارند و یک پروژکتور بخرند. محصول این تصمیم شرکت نام آور برادران وارنر (Warner Bros) بود.
▪️نکتهی مهم و قابل تأمل در مورد یهودیان مهاجر، این بود که همگی آنها پس از ورود به آمریکا، گذشتهی خود را به باد فراموشی سپردند و به گونهای با این کشور جدید هماهنگ و همنوا شدند که گویی همانجا متولد شده و میخواهند به آن وفادار باشند.
▪️تمامی این افراد ضمن اینکه زندگی مشقّتباری در دوران کودکی، نوجوانی و حتی جوانی داشتند، نسبت به خانه و خانواده خود بیتفاوت و حتی متنفّر بودند.
▪️در پایان میتوان گفت، هالیوودِ قدرتمندِ امروز، حاصل تلاش و عقدهگشایی عدهای یهودی مفلوک و درمانده است که سعیشان برای آمریکاییشدن به نتیجه رسید و به مرور زمان به فرمانروایان ابدی در صنعت پولساز سینما بدل شدند.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh