🔘 سلسله جلسات «بررسی تاریخ فرهنگی غرب»
▪️ همراه با دکتر محمد حسنی
▫️ با محوریت خوانش انتقادی کتاب «قهرمانان تاریخ» اثر ویل دورانت
⏰ دوشنبهها ساعت ۱۴:۳۰
📍پردیسان، تقاطع خیابان شهیدان آقامحمدی یک و ایمان، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد ۲
▪️ مبحث این هفته: فصلهای نهم و دهم
▫️برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شناسه ایتا @fatimaqolipour در تماس باشید.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘شگردهای رسانه های فارسی زبان در تولید محتوا و فریب دادن مخاطب
▫️ گزینش موارد احساس برانگیز:
▪️ یکی از شگردهایی که رسانه های فارسی زبان برای فریب دادن ذهن مخاطبان نسبت به مسائل موجود در ایران مورد استفاده قرار می دهند، گزینش موارد احساس برانگیز و بازی کردن با احساسات مخاطبین است.
▪️خیلی از گزارشها و مستنداتی که این رسانهها درباره ایران کار میکنند، مانند «موضوع اسیدپاشی یا اعدام بعضی افراد»، بیش از همه دارای ابعاد عاطفی و احساسی است.
▪️در این شگرد رسانه بیشتر بر بعد احساسی قضیه تکیه دارد تا اینکه واقعا و صرفاً بخواهد خبری را اطلاع دهد.
▫️پرداختن به اخبار به صورت احساسی دارای چند نکته است:
▪️اول مخاطب را با خود همراه میکند؛
▪️پس از آن مخاطب را بر انگیخته و
▪️نهایتاً او را به واکنش وامیدارد و اینجاست که رسانه به هدف اصلی خود رسیده است...
▫️آگاهی از روش های تولید محتوا در رسانه ها برای فریب دادن مخاطب، یکی از مراحل سواد رسانه ای امروز است.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
14.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 فطرت کلید دربهای بسته علوم انسانی
▪️ در عصری که علم دارد به بنبست میرسد، علوم انسانی دیگر توان اقناع ندارد و هنر با دامنزدن به شهوت و غضب خودش را جا میاندازد چگونه ندای دین و فطرت بلند میشود؟
💬 سخنرانی استاد حسن عباسی در اولین مراسم سالگرد رحلت استاد فرجنژاد
#اولین_سالگرد_استاد_فرج_نژاد
#استاد_حسن_عباسی
#سینمای_آمریکا
📲 موسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی ▪️قسمت چهارم 🔳 تغییر جنسیت ابرقهرم
#اختصاصی
🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی
▪️قسمت پنجم
🔳تغییر جنسیت و تهاجم فرهنگی
▫️علاوه بر مسائل مربوط به استعمار فرهنگی، تغییر جنسیت ابرقهرمانان بهویژه در جوامعی که هویت دینی و فرهنگی قوی دارند، بهعنوان شکلی از تهاجم فرهنگی نیز مطرح شده است.
▫️تهاجم فرهنگی به فرایندی اشاره دارد که طی آن یک فرهنگ غالب سعی میکند هنجارها، ارزشها و باورهای خود را بهطور گسترده بر سایر فرهنگها تحمیل کند. تغییر جنسیت ابرقهرمانان در هالیوود، میتواند بخشی از این روند تلقی شود.
▫️این تغییرات نهتنها به معنای بازنمایی جنسیتی جدید در سینما هستند، بلکه بهنوعی تلاش برای تغییر مفاهیم پایهای از جنسیت و هویت نیز بهشمار میآیند.
▫️در جوامعی که هویت جنسی و نقشهای جنسیتی بهشدت با باورهای دینی و فرهنگی آمیخته است، این تغییرات ممکن است بهعنوان تلاشی برای تضعیف این هنجارها تلقی شوند. بهویژه در جوامع اسلامی، یهودی، و مسیحی که نقشهای جنسیتی در چارچوب آموزههای دینی تعیین میشوند، این تغییرات بهعنوان چالشی برای ارزشهای دینی مطرح میشوند.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
10.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هوش_مصنوعی
🔘انقلاب هوش مصنوعی و تغییر تعریف قدرت در جهان
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘آسیب شناسی فضای مجازی در خانواده
▪️اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال روانشناختی است که به واسطه وابستگی شدید به استفاده از فضای مجازی ایجاد می شود، به طوری که فرد توان کاهش استفاده از فضای مجازی دست می دهد .
▫️ علائم اعتیاد اینترنتی :
گوشه گیری ،اختلال در الگوی خواب ، احساس نیاز به تنها بودن ،فراموش کردن مسئولیت های خانوادگی ،ازهم گسیختگی روابط اجتماعی و ناکارآمدی در عملکرد شغلی و تحصیلی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از مدرسه تولید محتوا
میدان رسانه.mp3
1.91M
#صوت
💢میدانداری در رسانه
▪️در فرایند تولید محتوا آنچه موجب تاثیرگذاری یک عملیات رسانهای میشود، فهم عمیق عوامل تولیدی از فضای رسانه است.
🔻یکی از لوازم این فهم، حضور عوامل در بستر رسانه و شهود آن فضاست، به این معنی که تا وقتی اتمسفر رسانه ادراک و با چالشهای آن از نزدیک مواجهه پیدا نشده باشد، هر نوع تجویزی برای افراد به خطا رفته و مثمر ثمر نخواهد بود.
🔘از این منظر شاید بتوان رسانه را همانند میدان جنگ در نظر گرفت و بهتر این است که فرماندهی میدان را به افرادی سپرد که تجربه کافی و تصور صحیح از موقعیت داشته و در این فضا زندگی کرده باشند.
✍️مصطفی گودرزی
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی ▪️قسمت پنجم 🔳تغییر جنسیت و تهاجم ف
#اختصاصی
🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی
▪️قسمت پایانی
🔳تغییر جنسیت ابرقهرمانان و پیامدهای فرهنگی
▫️تغییر جنسیت ابرقهرمانان در سینمای غرب، از دیدگاه فرهنگی و دینی، بیش از آنکه بهعنوان بازنمایی واقعی تنوع جنسیتی باشد، میتواند بهعنوان یک پدیدهی پیچیده و چندلایه دیده شود. این تغییرات نهتنها با چالشهای فرهنگی و دینی روبهرو هستند، بلکه ممکن است بخشی از جریانهای سیاسی و فرهنگی گستردهتری باشند که هدفشان تغییر مفاهیم جنسیت و هویت در سطح جهانی است.
▫️با در نظر گرفتن مسائل سیاسی، استعماری و تهاجم فرهنگی، میتوان گفت که این تغییرات نه تنها بازتابدهندهی تحولات درون جوامع غربی هستند، بلکه بهعنوان ابزارهایی برای نفوذ فرهنگی و تغییرات اجتماعی در سراسر جهان نیز به کار گرفته میشوند. این مسئله چالشهایی جدی برای فرهنگها و ادیان سنتی ایجاد میکند که هنوز به نقشهای جنسیتی سنتی و باورهای مربوط به آن پایبند هستند.
▫️در نهایت، تغییر جنسیت ابرقهرمانان را میتوان بهعنوان بخشی از جریانات وسیعتری در سیاست فرهنگی نیز مشاهده کرد. این تغییرات نهتنها به مسائل جنسیتی و نمایندگی زنان در رسانهها میپردازند، بلکه بخشی از پروژههای سیاسی و اجتماعی هستند که هدفشان ایجاد تغییرات عمیقتر در جامعه است.
▫️برخی از این تغییرات، بهویژه در زمینهی جنبشهای حقوق زنان و جامعهی LGBTQ+، بهعنوان تلاشی برای بازتعریف مفاهیم جنسیت و هویت جنسی مطرح میشوند.
▫️با این حال، منتقدان فرهنگی و دینی بر این باورند که این تغییرات گاه بهطور غیرواقعی و سطحی انجام میشود و بیش از آنکه به تقویت حقوق زنان یا اقلیتها کمک کند، بهعنوان ابزاری برای تقویت گفتمانهای سیاسی خاص عمل میکند. این مسئله بهویژه در جامعهی غربی، جایی که جنگهای فرهنگی بر سر هویتهای جنسی و جنسیتی بهشدت جریان دارند، قابل مشاهده است.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
🔘صبحانه با زرافهها؛ "کتاب باز" پوچگرای سینمای ایران
✍️زهرا راد
▪️صبحانه بازرافهها آخرین ساخته سروش صحت، نسخه مردانه فیلم توقیفی "ارادتمند؛ نازنین، بهاره تینا"ست که حالا در قامتی مردانه بازسازی شده است. داستان چند مرد بیهدف و عیاش؛ چیزی بیش از قرائتی پوچگرایانه از زندگی انسان عصر حاضر که هدفی جز لذت بردن ندارد، در لباس یک کمدی با پایان سیاه و چاشنی جملات فلسفی بیخاصیت، به خورد مخاطب نمیدهد. ناگفته نماند که این کمدی بیرمق به شوخیهای سخیف، الفاظ رکیک و صحنههای دائمی استعمال مواد مخدر آراسته نیز شده بود.
▪️این فیلم نشان میدهد که اگر کتاب باز حرفهای هم باشی ولی جهان بینی توحیدی نداشته باشی، نهایت یک پوچگرای کمدی پرداز میشوی و وجهی از حیات انسانی را به نمایش میگذاری که جا دارد به حقیقت تراژدیک چنین زیست غیرانسانی گریست.
▪️انسان فیلم صبحانه با زرافه، موجود بیهدف و بیآرمانی است که حقیقت، عدالت را حتی در مفهوم سقراطی و افلاطونی هم نمیشناسد، چه رسد به نگاه توحیدی محض. او یک عیاش تمام عیار است که در لحظه زندگی میکند و نهایت در یک وضعیت توهمزا به مرتعی بر فراز یک تپه در کنار زرافهها هم صعود میکند.
▪️پوچگرایی و فقدان جهان بینی معرفتی البته بیماری رایج سینمای روشنفکری و نشان از دانایی و فرهیختگی روشنفکرانه دارد، آنچنانکه " تهمینه میلانی" در برخی آثارش از " صادق هدایت" به همین عناوین یاد میکند. این یعنی در فکر سینماگر ایرانی هنور انقلاب نشده، او در جهان دیگری زیست میکند و فیلم میسازد.
▪️کاش میشد انقلاب اسلامی را به سینمای ایران صادر کرد.
@banooytamaddonsaz
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام