🚦جنگ شناختی و ترور سکوهای مرجع سهگانه
📍در معرفت شناسی و علوم شناختی، اساس مباحث، حول مفهوم "اعتبار" میچرخد. اینکه مکانیزم، منبع، مبنا و دلیل اعتبار یک گزاره و پیام چیست، #قلب_ساختار_معرفت شناسی را شکل میدهد.
🔸در جنگ شناختی که #افکارعمومی را بعنوان مخاطب خود میبیند، تلاش بر اعتبارزایی یا #اعتبازدایی است. به تعبیر دیگر یا جعل و خلق اعتبار برای اقناع افکار عمومی صورت میگیرد یا ترور اعتبار و دلیلخاص در دستور کار افسران جنگ شناختی قرار دارد.
🔹اما این اعتبارآفرینی یا اعتبارزدایی چگونه محقق میشود و چگونه در فرایند اقناع افکارعمومی عمل میکند؟ برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت که مکانیزم اعتبار، ذیل یک مثلث شناختی تعریف میشود که در ادامه تبیین میشود.
1⃣سکوهای مشروع: عموم جوامع جهت اقناع افکارعمومی از سکوهای سیاسی و نهادهای قانونی بهره میبرند. ساختارهای رسمی انتخابی یا انتصابی که ذهنیت سازی، فرهنگ سازی و راهبردسازی را در راستای مدیریت افکارعمومی، صورت میدهند. #شعارهای_ساختارشکنانه مثل مرگ بر دیکتاتور، تخریب قانون و یونیفرم نظامی و رسانهملی را بر اساس "مشروعیت زدایی" یا "ترور اعتبار مشروع" می توان ترجمه کرد.(مرجعیت سیاسی)
2⃣سکوهای معقول: حلقه واسط میان حاکمیت و مردم را نخبگان، اِلیتها و روشنفکران اجتماعی تشکیل میدهند. در واقع آنچه که اعتبار قانونی را تکمیل میکند، عقلانیت و #حمایت_نخبگانی است و لایه های اعتبار را مقاوم تر میکند. توهین به دین و دانش و حوزه و دانشگاه را در همین راستا میتوان تفسیر نمود.(مرجعیت علمی)
3⃣سکوهای مقبول: باید اذغان داشت که ذهنیت سازی، فرهنگ سازی و اقناع در غیاب چهرهها و قهرمانها و مشاهیر به جادهای صعب العبور و ماموریتی ناممکن شبیه است. در واقع ساختارها بدون شخصیتهای مقبول و چهرههای مشهور، امکان امتداد ضعیفی دارند. سکوهای اثر فرهنگی، نظامی، هنری و ورزشی #سرمایههای_فرهنگساز هر سیستمی محسوب میشوند. توهین و تخریب سردار سلیمانی، علما و اساتید محبوب، تحت فشارگذاشتن اهالی ورزش و هنر را نیز میتوان ذیل این محور، طبقهبندی کرد.(مرجعیت فرهنگی_اجتماعی)
🔸اعتبارزدایی از مرجعیتهای سه گانه، نتیجه ای جز اختلال در فرایند شناختی جامعه و #ایجاد_نویز در مکانیزم اقناع افکارعمومی نخواهد داشت. با این اوصاف و درحالیکه دشمن، قدرت سخت موشکی_پهبادی کشور ما را متوازن با امکانات خودش احساس میکند، قدرت نرم ما را توسط اینستاگرام و تلگرام و توییتر به چالش میکشد.
📍در واقع سکوهای مرجع مشروع و معقول و مقبول ما را ترور میکند تا #رمزگشایی_پیام از جانب افکارعمومی با تردید و تقابل مواجه شود. وقتی اعتبار، ترور شد اقناع هم دچار ابهام و چالش میشود و در ادامه نیز میان نظام و جامعه #سکته_ارتباطی صورت گرقته و اعتماد، حمایت و مردم سالاری بتدریج تحلیل میرود.
✍ #علیرضا_محمدلو
#سواد_رسانهای👈عضو شوید
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦 تبلیغات مدرن؛ مصرفگرایی با چاشنی سادگی
📍 #دروغ_مینیمال
🔸مینیمالیستی که از خانههای طراحی و سالنهای مُد سرچشمه میگیرد نه برای فقرا است و نه برای طبقه متوسط؛ در حقیقت #مینیمالیست سبک زندگی مدرن و مختص برخی ثروتمندانی است که دوست دارند متفاوت باشند و ژست سادگی بگیرند!
#مستند_ضد
#سواد_رسانهای👈عضو شوید
📲 @savaderesanei
🚦دروغهای الهامبخش: پشت پردۀ اقتصاد جديد اينفلوئنسری
📍وسوسههای جذاب اینفلوئنسری هر روز جوانان بیشتری را به خود جذب میکند، اما ثروت موعود معمولاً نصیب آدمهای دیگری میشود
🔸در قرن اخیر، احزاب سیاسی و برندها هزینۀ بسیار زیادی کردهاند تا توجه ما را به خود جلب کنند و بر تصمیمهایمان اثر بگذارند. اما این روزها، دستۀ جدیدی از شیادان اختیار توجه ما را در دست گرفتهاند. اینفلوئنسرهایی که هزاران یا حتی میلیونها دنبالکننده دارند شبکههای اجتماعی خود را به بیلبوردهای تبلیغاتی زنده یا شهر فرنگی تبدیل میکنند که افراد باید برای دیدنشان اشتراک بخرند، و به این طریق از دنبالکنندگان خود کسب درآمد میکنند. این شبهحرفه تا همین ده سال پیش تقریباً وجود نداشت، اما حالا کایلی جنر، که پردرآمدترین اینفلوئنسر است، میتواند فقط با گذاشتن یک پست در اینستاگرام ۲/۱ میلیون دلار درآمد کسب کند. رسانههای اجتماعی انگیزۀ سودآوری را وارد زندگیهای اجتماعیمان کردهاند و بر رفتارهایمان تأثیر عمیقی گذاشتهاند.
درست از وقتی که دانشگاه را ترک کردم، همۀ آن وعده و وعیدهای اقتصادی که به نسل هزارۀ طبقۀ متوسط داده بودند دود شده و به هوا رفته است. در سال ۲۰۰۸، من دانشجوی کارشناسی اقتصاد بودم و تازه داشتم یاد میگرفتم که رونق و رکود اقتصادی چطور از بین میروند. اما همهمان میدانیم که کمی بعد چه اتفاقی افتاد: اقتصاد جهانی سقوط کرد. نقشههایی که برای کارشناسی ارشد کشیده بودم جلوی چشمم رنگ باخت و دهۀ بعد مطابق وعدههایی که در دهۀ قبلش داده شده بود پیش نرفت. وقتی دستمزدها کاهش یافت و فرصتهای شغلی کم شد، مخارج مصرفکنندگان بالا رفت و بدهیهای شخصی سر به فلک گذاشت. و این تازه قبل از آن بود که کووید-۱۹ از راه برسد و پول درآوردن از خانه به تنها راه ممکن بدل شود.
در چنین اوضاع و احوالی است که «اینفلوئنسربودن» حرفۀ پذیرفتنی و موفقی به نظر میرسد، حرفهای که سبک زندگی تجملیِ بالقوهای مهیا میکند و میزان درآمدش کمتر در جایی ثبت میشود. همین که دستتان بیاید چطور باید توجه آدمها را به خودتان جلب کنید، هم محصول هستید و هم فروشنده، و میتوانید از خودتان کسب درآمد کنید.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://tarjomaan.com/barresi_ketab/10722/
▫️ترجمان علوم انسانی
#سواد_رسانهای👈عضو شوید
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نکاتی که داخل این کلیپ دیده و شنیده میشه، علاوه بر نشان دادن ولنگاری و #رها_بودن فضای مجازی، ضعف شدید #فرهنگی_تربیتی در خانوادهها رو نمایان میکنه.
🔸پس باید توجه داشت که راهاندازی و تکمیل شبکه ملی اطلاعات، ارتقا پیامرسان بومی، فیلترینگ و... فقط جنبه سختافزاری این مشکلات رو پوشش میده و همزمان باید برای رفع آسیبها و مشکلات فرهنگی و تربیتی در خانوادهها و نسل جدید به صورت جدی برنامهریزی کرد.
📍قبول کنیم که نمیشه همه تقصیرات اوضاع و احوال فرهنگی_اجتماعی جوانان و نوجوانان رو تقصیر فضای مجازی بذاریم، اونجا بستری فراهمه اما ضعف اصلی در آموزشهای رسمی و غیررسمی فرهنگی و تربیتی در خانواده، مدرسه، دانشگاه و جامعه هست!
#سواد_رسانهای👈عضو شوید
📲 @savaderesanei
🚦نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران
📍بررسی پرونده فعالیت سنتکام علیه ایران در رسانههای اجتماعی
🔸کیت کلنبرگ ، روزنامهنگار تحقیقی مشهور اهل بریتانیا، اخیراً طی یادداشتی کوتاه با عنوان «رمزگشایی از جنگ آنلاین پنتاگون علیه ایران» ، در وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle»، به بررسی ابعادی پنهان از اعتراضات اخیر ایران پرداخته است. وی در نوشتار خود مدعی شده که بازوهای مسئول #جنگ_شناختی آنلاین وابسته به پنتاگون، طی سالهای اخیر همواره نوعی نبرد روانی را با استفاده از ابزارهای خود در رسانههای اجتماعی، علیه ایران، پیگیری کرده است.
🔹وی معتقد است که بخش قابلتوجهی از کمپین اطلاعات نادرست آنلاین و تلاشهای سازمانیافته برای ایجاد #جنگ_روانی در رسانههای اجتماعی، از سوی #سنتکام، معطوف به ایران شده است و در گزارش خود به بررسی اهم اقدامات خصمانه صورتگرفته از سوی این نهاد نظامی، بهعنوان بازوی اجرایی #پنتاگون در غرب آسیا و در قبال ایران، پرداخته است:
🔺عملیات یادشده، به مدت پنج سال، به زبان فارسی و در سکوهای متعددی ازجمله توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام در جریان بوده است.
🔺بخشی از ابزارهای یادشده، وبگاههای خبری تولیدکننده و بازنشردهنده اخبار رسانههای شاخص بودند. کانال یوتیوبِ رسانههایِ مذکور حجم بالایی از ویدیوهای کوتاه را منتشر کرده و امیدوار بودند که با محتوای ارگانیک اشتباه گرفته شده و در سایر شبکههای اجتماعی بهصورت ویروسی منتشر شوند.
🔺روباتها و ترولهای پنتاگون از تکنیکها و رویکردهای روایی متفاوتی در تلاش برای تأثیرگذاری بر ادراک و ایجاد تعامل میان کاربران استفاده میکردند.
🔺با بررسی وقایع، میتوان استدلال کرد که این فعالیتها، بخشی از برنامه کلان #ایجاد_نارضایتی در میان طیف خاکستری و میانهرو جامعه ایران بوده است.
🔺انتشار #اخبار_جعلی و دادههای نادرست در مورد وقایع و نشر شایعات، اصلیترین روش بهکار گرفتهشده در این عملیات محسوب میشود.
🔺ردپای #نیروهای_سایبری وابسته به آمریکا در #برجستهسازی وقایعی چون سقوط هواپیمای پرواز ٧٥٢، جنگ روسیه و اوکراین، حمایت ایران از جبهه مقاومت و ناآرامیهای اخیر کشور، کاملاً مشهود و قابلمشاهده است.
🔺عملیات یادشده، علاوه بر تمرکز بر وقایع داخلی ایران، شایعاتی ازجمله حضور نیروهای نظامی ایران در افغانستان جهت سرکوب اعتراضات، اجبار مهاجران افغان مقیم ایران به حضور در میان نظامیان مستقر در سوریه جهت مقابله با داعش و نفوذ سپاه در کشور عراق را نیز در بر دارد.
#ادامه_دارد
▫️زاویه
📲 @savaderesanei
🚦سه لایه جنگ شناختی و تحلیل تغییرات اجتماعی
📍شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تغییرات اجتماعی چگونه اتفاق میافتد. چگونه ذهنیت مردم جامعه عوض میشود و با تغییر نسلی، یک نگاه و #شناخت_وارونه و از واقعیتها و تاریخ و جغرافیا پیدا میکنند. باید اذعان نمود که در ساحتهای مختلف به عوامل مختلف بستگی دارد و به اصطلاح، چندعاملی و (multifactorial) است.
🔸اما اگر از زاویه دید #علوم_شناختی و جنگهای سایبری بخواهیم نگاهی به تغییرات نرم اجتماعی داشته باشیم، چنین فرایند سه گانهای را میتوان متصور بود:
1⃣ لایه اطلاعات (information): این سطح از جنگ شناختی با تکیه بر بمباران خبری، شایعات و فضاسازی و با هدف #تسخیر_افکارعمومی (public opinion) شکل میگیرد. در واقع دامنه و پهنای دادهها افزایش پیدا میکند و عمق دادهها در سطح پایینی قرار میگیرد و با تلاش در #فضاسازی، وضعیت شناختی جامعه هدف را مختل یا وارونه میکند و در حالت ناپایدار و هیجانی قرار میدهد. (نفوذ در جریان مطبوعات و شبکههای اجتماعی و خبری)
2⃣ لایه ذهنیتها (common sense): این سطح از جنگ شناختی، مربوط به اطلاعات سطحی جامعه نیست. بلکه متوجه اطلاعات پایدار و به اصطلاح #ارتکازات و عقل عرفی جامعه میشود. در جامعه شناسی از این سطح با عنوان شعور مشترک (common sense) یاد میشود. در روانشناسی نیز مفهوم #طرحواره با این واژه قرابت دارد که به دادهها و اطلاعات درونیسازی شده و رسوبیافته در ذهن اطلاق میشود. جنگ شناختی در این سطح با هدف فرهنگسازی و #تغییر_عادتها و الگویهای شناختی جامعه هدف سر و کار دارد. (نفوذ در جریان فرهنگ و هویت و فیلمسازی و سبک زندگی)
3⃣ لایه معرفتها (knowledge): ایستگاه مبنایی جنگ شناختی، الگوهای بنیادین و معرفتشناسی جامعه هدف است. مثلا #اتاقهای_فکر و اندیشکدهها و دانشگاههای یک جامعه را به لحاظ پارادایمی، از عقلگرایی به تجربهگرایی و از هستیشناسی به زبانشناسی تنزل میدهند. یا از طریق تکنولوژی و تلویزیون و رسانه و با غلبه تصویر به تعبیر مارشال مک لوهان، #معرفتشناسی_عقلگریز را بر جامعه مسلط میکنند. (نفوذ در جریان تولید باور و علم و دانش)
📍اهداف لایههای شناختی
🔹در لایه اول، مامور جنگ شناختی به دنبال #فضاسازی است و در لایه دوم جنگ شناختی در پی #فرهنگسازی است و لایه سوم نیز با هدف #معرفتسازی یا #ایدئولوژی_سازی و خلق واقعیت طراحی و تدوین و راهبری میشود.
📍ابزار لایههای شناختی
🔸لایه اول، #خبرپایه است و با مطبوعات و شبکههای اجتماعی، دستکاری و مهندسی میشود. لایه دوم #فرهنگپایه بوده و بتدریج از طریق فیلم و سریال و سبک زندگی، ذهنیت جامعه هدف و ناخودآگاه اجتماعی و به تعبیری دیگر (common sense)، تغییر پیدا میکند.
🔸لایه سوم نیز #معرفتپایه بوده و بتدریج در ساحت تخصصی، از عقلگرایی و محوریت وحی به سمت تجربهگرایی و شبه علمها و نامعرفتها تغییر وضعیت میدهد. در سطح عمومی نیز معرفت شبکهای و دادهبنیاد و #اطلاعاتسرگردان و پرتکرار و تعمیم یافته مجازی، اعتبار پیدا میکند و جایگزین معرفت و باورهای مستدل و معقول (باور صادق موجه) میشود.
✍ #علیرضا_محمدلو
📲 @savaderesanei
🚦نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران
#بخش_دوم
📍کیت کلنبرگ که عموماً در آثارش به بررسی نقش سرویسهای اطلاعاتی در شکلدهی به سیاست و ادراک اجتماعی میپردازد، نویسنده مقالهای با همین موضوع در وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle» است. وی در نوشتار کوتاه خود به بررسی ادعای نقش نهادهای نظامی و امنیتی ایالاتمتحده آمریکا در ناآرامیهای اخیر ایران، میپردازد.
🔸تنها چند روز پس از آغاز ناآرامیهای ناشی از درگذشت مهسا امینی، در تاریخ ١٦ سپتامبر، «واشنگتنپست» طی گزارشی فاش کرد که پنتاگون، با استفاده از توان حسابهای کاربری ترول و روباتهای ستاد فرماندهی مرکزی ایالاتمتحده #آمریکا، تلاش گستردهای را برای تأثیرگذاری روانی بر #اعتراضات ایران، آغاز کرده است. این در حالی است که با افشای این اطلاعات، رسانههای اجتماعی شاخص، متعاقباً مدعی مسدودسازی حسابهای کاربری مرتبط با این جریان شدند.
🔹این حسابهای کاربری طی تحقیقات مشترکی از سوی شرکت تحقیقاتی رسانههای اجتماعی «Graphika» و «مرکز رصد اینترنت استنفورد» ، کشف شدند. از حسابهای کاربری یادشده بهعنوان بخشی از عملیات پنجساله نفوذ پنهان جریان غربگرا در ایران، یاد میشود. بر اساس ادعای مطرحشده از سوی کلنبرگ، گزارش یادشده پس از انتشار در اواخر ماه اوت سال جاری، کمترین میزان پوشش رسانهای را از سوی مطبوعات انگلیسیزبان دریافت کرد. با وجود این، گزارش مذکور، آشکارا مورد توجه بسیاری از متخصصان قرار گرفت و سبب بروز نگرانیهای عمیق در بالاترین سطوح دولت ایالاتمتحده آمریکا شد.
🔺درحالیکه «واشنگتنپست» به شکل مفتضحانهای مدعی رنجش و ناراحتی دولت آمریکا از این اشتباه فاحش سنتکام و تضعیف ارزشهای اخلاقی آمریکایی در جریان این پویش بود؛ به نظر میرسد که مشکل واقعی، اصل افشای کمپین مذکور است.
📍عملیات سنتکام علیه ایران
🔸حوزه جغرافیایی فعالیت سنتکام شامل ایران نیز میشود و کلنبرگ، معتقد است که با توجه به موقعیت دیرینه جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یک دشمن کلیدی برای ایالاتمتحده آمریکا، شاید تعجبآور نباشد که بخش قابلتوجهی از #اخبار_جعلی آنلاین و تلاشهای سازمانیافته برای ایجاد #جنگ_روانی در رسانههای اجتماعی، از سوی این واحد، معطوف به ایران شده است.
🔹بر اساس مدعای مطرحشده از سوی برخی متخصصان، ایجاد چندین رسانه ساختگی جهت انتشار محتوا به زبان فارسی، یک استراتژی کلیدی است که توسط متخصصان #جنگ_شناختی نیروهای مسلح ایالاتمتحده آمریکا، به کار گرفته میشود؛ بنابراین، پویش یادشده، به زبان فارسی در سکوهای متعددی شامل توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام در جریان بوده است. در بسیاری از موارد نیز روزنامهنگاران و کارشناسان جعلی با دنبالکنندگان غیرواقعی فراوان در پلتفرمهای یادشده، بخشی از پروژه سنتکام بودهاند.
🔺وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle» به برخی از رسانههای یادشده اشاره کرده است. بهعنوانمثال، رسانهای موسوم به «فهیم نیوز» با ادعای ارائه اخبار و اطلاعات دقیق در مورد رویدادهای ایران، بهطور برجسته پستهایی را منتشر میکرد که بر اساس آنها، نظام سیاسی ایران تمام تلاش خود را برای سانسور و فیلتر کردن اینترنت به کار گرفته است و در نتیجه، منابع یادشده اثرگذار و معتبر تلقی شده و از همین رو، خوانندگان باید به منابع آنلاین مراجعه و اعتماد کنند.
🛡بنابراین میتوان نتیجه گرفت که این رسانه در مقیاس کلان با تکیه بر مغالطه، با استفاده از مسئله عدم اعتماد عمومی به رسانههای رسمی و حاکمیتی کشور، تلاش جمهوری اسلامی ایران برای قطع دسترسی کاربران به رسانههای غربی را گواه بر حق و صحیح بودن اخبار منتشرشده از این رسانهها اعلام میکرد.
🔹علاوه بر این، رسانه دیگری به نام «دریچه نیوز» نیز در طول دوره فعالیت خود مدعی شده است که یک وبسایت مستقل و غیروابسته به گروهها و جریانهای سیاسی است که خود را متعهد به ارائه اخبار بدون سانسور و بیطرفانه به ایرانیان داخل و خارج از کشور میداند. این رسانه در عمل رویکرد انتشار محتوای مخرب علیه انقلاب اسلامی و نهادهای نظامی کشور را اتخاذ کرد.
🔺بررسیهای صورتگرفته نشان میدهد که کانال یوتیوب رسانههای یادشده حجم بالایی از ویدیوهای کوتاه را منتشر میکردند و امیدوار بودند که با محتوای ارگانیک اشتباه گرفته شوند و در سایر شبکههای اجتماعی بهصورت ویروسی انتشار یابند!
▫️زاویه
📲 @savaderesanei
🚦وب 3 چیست؟
🔸وب 3 میتواند امکان دسترسی به اینترنتی آزاد که کمتر تحت کنترل شرکتهای بزرگی مثل گوگل و فیسبوک باشد و دسترسی به آن نیز نسبت به اینترنت کنونی راحتتر باشد، فراهم کند. در این مطلب شما را با Web 3.0 آشنا میکنیم.
👇
https://dgto.ir/2how
📲 @savaderesanei
🚦اینستاگرام و خرده سلبریتیها
🔸رسانهها نقش مهمی در خلق و برجسته سازی شهرت دارند. افراد مشهور را نیز میتوان به گروههای مختلفی تقسیمبندی کرد: گروه نخبگان و متخصصان علمی، مذهبی و سیاسی؛ گروه سلبریتیهای مشهور مانند فعالان حوزه ادبی، هنری و ورزشی؛ و گروه دیگر کسانی هستند که به واسطه رسانهها و کمپانیها به شهرت رسیدهاند.
📍 #خرده_سلبریتیها قهرمانان اغلب خیالی زندگی روزمره هستند؛ یعنی کسانی که میخواهند از زندگی روزانه شان عرصه نمایش بسازند.
🔹نظام ستارگی سنتی، که تا پیش ازاین بر سلسله مراتب و هنجارهای خاص رسانههای جمعی مبتنی بود، اکنون دچار تحول شده است و رسانههای اجتماعی، به ویژه اینستاگرام، نقشی بنیادی در ستارهسازی دارند. از تبعات این تحول ورود افراد معمولی به جرگه ستارگان است.
🔺درواقع، اینستاگرام شهرت و ستارگی را دموکراتیزه کرده است. لذا در بازنمایی و برجستهسازی چهره های مشهور گروه نخبگان، سلبریتیهای مشهور و سلبریتی شدهها، رسانههای جمعی نقش بنیادی دارند و شبکههای اجتماعی ابزاری برای استفاده چهرهها از شهرت هستند؛ درحالیکه خرده سلبریتیهای اینترنتی شهرت خود را صرفا از طریق شبکههای اجتماعی و به طور خاص از اینستاگرام به دست آورده اند.
📲 @savaderesanei
🚦درباره صحبتهای این میهمان برنامه #جهانآرا که خیلی حاشیهساز شده باید بگم ایراد اصلی به عوامل برنامه برمیگرده. وقتی جانباز قطع نخاعی که با #حاج_قاسم در ارتباط بوده رو ایام شهادت حاج قاسم دعوت میکنید، چرا بحث باید بره به این سمت و سو و جلوش هم گرفته نشه. چرا نباید قبل از برنامه میهمان توجیه بشه؟ همه به کنشهای علی دایی منتقدیم، همون کنشها رو باید نقد کنیم، افتخارات ملی رو بزنیم که خودزنی کردیم.
📍این جانباز عزیز ده ساعتم از خاطرات خودش تو سوریه و یا حاج قاسم بپرسی بازم وقت کم میاد، چرا برنامه باید به سمت دیگری برده بشه؟
هزینه این مسألهسازیها رو کی باید بده؟ کماکان نظام باید هزینه بده؟ لطفا فقط فضای ایتارو نبینید، تو اینستاگرام و جاهای دیگه ولوله شده، چقدر به این جانباز بیاحترامی شده، تا جایی که اکثر روزنامههای امروز دربارهش خبر کار کردن. این یعنی هزینهسازی.
✍حسیندارابی
📲 @savaderesanei
🚦 #متاورس به عمر تلویزیون پایان میدهد؟
📍برخی از کارشناسان محیطهای مجازی هشدار میدهند که شرکتهای تلویزیونی برای حفظ بقایشان باید خود را با دنیای سرگرمیهای آنلاین که به سرعت در حال توسعه هستند، هماهنگ کنند.
🔸شبکههای تلویزیونی هماکنون در حال نبرد با غولهای #بازیآنلاین هستند تا توجه مخاطبان جوان و در پی آن دلارهای تبلیغاتی را جلب کنند. چشمانداز نهایی این رقابت #متاورس است، اصطلاحی ساده که به محیطهای مجازی سه بعدی آنلاین اطلاق میشود. این محیطهای رو به رشد در حال حاضر توانستهاند میلیونها کاربر را به خود جذب کنند. به گزارش یورونیوز بر اساس اعلام سایت استاتیستا، در حالی که هنوز مسنترها به #تلویزیون سنتی علاقه دارند اما بینندگان زیر ۳۵ سال طی یک دهه به نصف کاهش یافتهاند. از همین رو پیشبینی میشود که با توسعه متاورس، از شمار بینندگان تلویزیون به شدت کاسته شود.
🔹فردریک کاوازا، یکی از بنیانگذاران شرکت
فرانسوی سیسک که در حوزه دیجیتال فعال است، میگوید: جوانان از #تماشاگران_منفعل تلویزیون به #بازیکنان_فعال تبدیل شدهاند و از نمایشگرها به گوشیهای هوشمند روی آوردهاند. بنابراین شبکههای تلویزیونی برای جلب جوانان باید با پلتفرمهای بازی آنلاین مانند «فورتنایت»، «روبلاکس» و «ماینکرفت» که به عنوان پیشآهنگان متاورس تلقی میشوند، رقابت کنند که در حال حاضر موقعیتی برتر به دست آوردهاند.
🔺به گفته برخی از متخصصان، شرکتهای تلویزیونی زمان مناسبی برای تطبیق خود دارند اما در ارائه محصولاتشان به افراد مسن که برنامههای سنتی را تماشا میکنند، افراد میانسالی که به پخش برنامهها روی آوردهاند و جوانانی که خواهان سرگرمیهای تعاملی و اجتماعی هستند، با چالش بزرگی مواجه هستند.
🔸کتی برم، رئیس بخش نوآوری تلویزیون فرانسه گفت: اگر میخواهیم برای مخاطب جذاب بمانیم، باید خودمان را در زمینه همه این کاربردها تقویت کنیم. شبکههای ملی هنوز در حالت تحقیق در این زمینه هستند هرچند در نهایت بزرگترین چالش ممکن است مالی باشد.
🔹تاکنون شرکتهای تلویزیونی از تحولات در عرصه فناوری مصون بودهاند، زیرا برخلاف سایر رسانههای سنتی مانند روزنامهها، درآمد تبلیغاتیشان چندان تحت تأثیر قرار نگرفته است. اما وارنفورد معتقد است که این روند میتواند سریعتر از تصور عموم تغییر کند.
🔺بر اساس گفته او، انتقال تبلیغات تلویزیونی به دنیای بازی در گذشته سخت بود، زیرا آنها توسط شرکتهای خاص ایجاد میشدند اما اینک با میدان بازتر متاورس، مارکها دامنه بسیار بیشتری برای تبلیغ خود و فروش مستقیم کالاهایشان به کاربران خواهند داشت.
✍ #دکتر_یونس_شکرخواه
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦 توی سبد مصرف رسانهای بچهها چی بذاریم؟
📲 @savaderesanei
🚦چشم و دل سیرها!
(نگاهی به آمار پورنوگرافی در آمریکا)
📍بازدید از سایتهای پورن در آمریکا، بیش از مجموع بازدیدهای سایتهای نتفلیکس، آمازون و توئیتر در طول یک ماه است!
📲 @savaderesanei
🚦تکنیک اقناعی گواهی اجتماعی
📍تاثیرگذاری و نفوذ به واسطه رسانههای جمعی برای افراد نیازمند فرمولهایی است که بتواند اعتماد مخاطبان، کاربران یا مشتریان را جلب کند.
🔸این جلب اعتماد میتواند برای دعوت به تماشای یک فیلم باشد یا خرید یک کالا یا حمایت از یک جریان سیاسی-اجتماعی.
🔹 #گواهی_اجتماعی: برای آشنایی با یکی از قواعد تاثیرگذاری و نفوذ به بررسی تکنیک «گواهی اجتماعی» که رابرت چالدینی مطرح کرده است می پردازیم.
🔸گواهی اجتماعی به ما میگوید: مواقعی که در انجام یک عمل یا اتخاذ تصمیم دچار تردید هستیم، احتمالا تصور میکنیم که افراد پیرامون ما اطلاعات بیشتری در اختیار دارند. در واقع به تجربیات اکثریت و دیگران اعتماد میکنیم.
🔹به تعبیر دیگر در دنیای حقیقی، افراد در مواقع انتخاب و تصمیمگیری رفتار خود را مطابق با آنچه دیگران انجام داده تطبیق میدهند.
🔸مثلا وقتی صفی از مشتریان را میبینیم که منتظر غذاخوردن در یک رستوران هستند یا عکسی از یک سلبریتی که در حال نوشیدن یک مارک قهوه خاص است را میبینیم. مجاب میشویم که آن رستوران یا قهوه خاص حتما کیفیت بهتری دارند. ما ناخودآگاه به نظرات کاربران اعتماد میکنیم زیرا آن محصول یا خدمات را تجربه کردهاند.
📍به طور کلی شش نوع گواه اجتماعی وجود دارد:
۱.کارشناسان: استفاده از توصیه متخصص و کارشناسان مربوطه.
۲.سلبریتیها: استفاده و بهرهگیری از چهرههای مشهور در تبلیغات، فراخوانها، حمایت از یک رویداد یا جریان خاص
۳. کاربران: افرادی که در سایت مورد نظر عضو فعال هستند و براساس تجربیات خود نظر میدهند. (مثال: تعریف مثبت یا منفی کاربران در شبکههای اجتماعی، سایتها پخش فیلم و آنلاینشاپها.)
۴.گواه عمومی: هنگامی که گروه بزرگی از مردم تایید و دنبال کنند. (مثال: داشتن هزاران مشتری یا میلیونها دنبال کننده در پروفایلهای شبکههای اجتماعی.)
۵. دوستان و آشنایان: توصیه، تایید یا رد افراد فامیل و دوستان نزدیک.
۶. نشان اعتباری: هنگامی که توسط یک چهره یا برند معتبر مهر تایید داده میشود. مثال تیک آبی در اینستاگرام، گواهی افتخارات و مدارج، دستاوردها در مسابقات و جشنوارهها.
🔸مخاطب همواره به آنچه که دریافت میکند اعتماد کامل ندارد و ناخودآگاه بهدنبال دلایلی ترغیب کننده برای تکمیل اعتماد خود است.
🔹این دلایل از طریق انواع فنون اقناع مانند تکنیک گواه اجتماعی فراهم میشود. بنابراین هرفعالیت و رویدادی در بستر رسانههای نوین برای جلب نظر، رقابت و پایداری به تکنیک مجابکنندهای چون گواه اجتماعی نیاز دارد.
▫️مسیررسانه
📲 @savaderesanei
🚦رویکرد جدید بریتانیا در تنظیمگری VOD
📍گامهای بریتانیا برای نزدیککردن مقررات VOD به مقررات برودکست
🔸در بریتانیا، قواعد و استانداردهای متفاوتی برای #تنظیمگری انواع برنامههای صوتی-تصویری (برودکست یا VOD) وجود دارد که این تفاوتِ قواعد ممکن است برای بینندگان گیجکننده باشد.
🔹به همین دلیل دولت بریتانیا اوایل سال جاری وایتپِیپِری منتشر کرد که در آن گفت: دولت اختیاراتی را به #آفکام میدهد تا پیش نویس یک قانون جدید VOD، شبیه به «قانون برودکست»، را نوشته و اجرا کند تا اطمینان حاصل شود که محتوای تلویزیونمانند (TV-like content)، صرفنظر از اینکه مخاطبان چگونه آن را تماشا کنند (درخواستی یا برودکست)، مشمول استانداردهای یکسانی باشد.
👈متن کامل این یادداشت را در [زاویه](https://zaviehmag.ir/?p=3397) بخوانید
✍ #دکتر_علی_زرودی
📲 @savaderesanei
🚦نتایج یک پژوهش نشان میدهد که مردم خبر زده شدهاند!
📍 نتایج یک پژوهش جدید نشان میدهد که این روزها افراد بیشتری از اخبار اجتناب و کمتر به آن اعتماد میکنند.
🔸به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، تعداد فزایندهای از مردم به شکل خودخواسته و انتخابی از اخبار مهم مانند همهگیری ویروس کرونا، حمله روسیه به اوکراین و بحرانهای اقتصادی اجتناب میکنند.
🔹موسسه مطالعه روزنامهنگاری رویترز در گزارش سالانه اخبار دیجیتال خود گفت: در حالی که اکثر افراد مورد بررسی به طور منظم اخبار را دنبال میکنند، ۳۸ درصد از آنها گفتند که اغلب یا گاهی اوقات از خواندن اخبار اجتناب میکنند.
🔸این در حالی است که این آمار در سال ۲۰۱۹ معادل ۲۹ درصد بوده است. همچنین حدود ۳۶ درصد از افراد به ویژه افراد زیر ۳۵ سال میگویند که اخبار ، روحیه آنها را تحت تاثیر قرار میدهد.
🔹اعتماد به اخبار نیز در حال کاهش است و در ایالات متحده به کمترین میزان رسیده است. به طور متوسط، ۴۲ درصد از مردم گفتهاند که بیشتر اوقات به اخبار اعتماد دارند! این رقم تقریباً در نیمی از کشورهای این گزارش کاهش یافته و تنها در هفت کشور افزایش یافته است.
🔸"راسموس کلیس نیلسن" مدیر موسسه رویترز در این گزارش که بر اساس یک نظرسنجی آنلاین از ۹۳ هزار و ۴۳۲ نفر انجام شده است، نوشت: تعداد زیادی از مردم رسانهها را در معرض نفوذ سیاسی ناروا میدانند و تنها اقلیت کوچکی معتقدند که اکثر سازمانهای خبری بهترین را برای جامعه میخواهند و آن را بر منافع تجاری خود ترجیح میدهند.
🔹طبق این گزارش، مخاطبانِ جوانتر به طور فزایندهای از طریق پلتفرمهایی مانند "تیکتاک" به اخبار دسترسی پیدا میکنند و ارتباط ضعیفتری با خبرگزاریهای معتبر و مطرح دارند.
🔸هر هفته ۷۸ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله از طریق خبرخوانها و جمع آوری کنندههای خبر، موتورهای جستجو و رسانههای اجتماعی به اخبار دسترسی دارند. ۴۰ درصد از این گروه سنی هر هفته از "تیکتاک" استفاده میکنند و ۱۵ درصد گفتهاند که از آن برای یافتن، بحث یا اشتراک گذاری اخبار استفاده میکنند.
🔹رشد تعداد افرادی که برای اخبار آنلاین، پول پرداخت میکنند ممکن است در حال کاهش باشد، به طوری که بخش بزرگی از اشتراکهای دیجیتال به چند خبرگزاری ملی اختصاص دارد.
🔸در ۲۰ کشوری که پرداخت هزینه برای دریافت اخبار، رایج است، ۱۷ درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی برای هر خبر آنلاین پول پرداخت کردهاند که رقمی مشابه با سال گذشته است.
📲 @savaderesanei
🚦هوش مصنوعی OpenAI احتمالاً جایگزین برخی مهندسان نرمافزار این شرکت میشود
🔸شرکت OpenAI در سکوت خبری، صدها پیمانکار بینالمللی را برای آموزش هوش مصنوعی خود در زمینهی مهندسی نرمافزار استخدام کرده است.
🔹 برخی پیمانکاران OpenAI در ۶ ماه گذشته از مکانهایی مثل آمریکای لاتین و اروپای شرقی به استخدام این شرکت درآمدهاند. براساس گزارشهای اخیر، این پیمانکاران وظیفهی ایجاد دادههای موردنیاز برای آموزش هوش مصنوعی و یاد دادن وظایف سادهی مهندسی نرمافزار به آن بوده است.
🔸شرکت OpenAI قبلاً محصولی بهنام Codex را توسعه داده است که میتواند زبان طبیعی را به کدهای کاربردی رایانهای تبدیل کند. اکنون استخدام پیمانکاران جدید نشان میدهد این شرکت بهدنبال پیشرفتهتر کردن فناوری تولید کد با هوش مصنوعی است و احتمالاً آن را جایگزین برخی مهندسان نرمافزار خود خواهد کرد.
▫️زومیت
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نگاهی به چگونگی پوشش اخباربحران توسط شبکههای خبری ترکیه پس از زلزله
📍اگر در چندروز گذشته شبکههای خبری، ازجمله شبکهtrt1 ترکیه را دیده باشید، متوجه استراتژی خاص آنها در امیدبخشی و افزایش همدلی در پوشش اخبار بحران میشوید.
🔸با آنکه بعد از هر حادثه، همه معمولا انتظار مواجهه با تصاویر نشاندهنده میزان آسیبهای جدی و تلفات را دارند، اما نحوه پوشش خبری در اینکه این حوادث چه احساسی در مردم ایجاد کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد.
🔹این که بعد از بروز حوادث، احساس ناراحتی زیاد و بهخصوص، احساس ناکارامدی دولت و مسئولین در مردم ایجاد شود، یا اینکه حس قدردانی، مسئولیت اجتماعی و همدلی پیدا کنند، به طرز قابل توجهی به نحوه پوشش خبری آن اخبار و عملکرد خبرنگاران بر میگردد.
🔸در این چندروز، بارها این تصاویر از شبکههای خبری ترکیه پخش شده که هربار با بیرون آمدن هر فرد زنده از زیر آوار، همه دست میزنند و صدای تکبیر، نشان از موفقیت وپیروزی آنها دارد.تاکیدبرزنده بیرون آمدن فردی که درحال نمازبوده،زنی که برای بیرون آمدن از آوار صبرمی کندتا روسری به اوبرسانند،تاکیدبرنمازودعابرای مردم،عبارات وجملات امیدبخش امدادرسانان به افراد درحال نجات یابازمانده،تاکیدبرعباراتی مثل"نگران نباش،من اینجام،پیش تو هستم"،صدای دست زدن وشادی باهرنجات،پخش تصاویر نجات به جای تصاویرحمل جنازه،گریه و..همگی نشان ازاستراتژی امیدبخشی وافزایش حس همدلی وامید ازطریق اخبار به مردم دارد.
🔹خوب است اصحاب رسانه وخبرنگاران مابادید یک کلاس آموزشی،پوشش خبری بحران درترکیه رامشاهده کنند
✍لیلا وصالی،دکترای علوم ارتباطات
📲 @savaderesanei
🚦 «سقوط» آزاد
هزارتوی تنظیمگری صوتوتصویر فراگیر
♦️ به احتمال زیاد، شما نیز مناقشه اخیر میان سازمان صداوسیما و پلتفرم فیلیمو در خصوص سریال «سقوط» را شنیدهاید. البته این اولین باری نیست که فیلیمو برای دریافت مجوز از ساترا استنکاف میکند، اما پیشبینی آینده چندان نیازمند سناریونویسی نیست؛
🔸هرچند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما هنوز در مواردی با یکدیگر اختلافنظر دارند، اما درمورد سریال و پخش زنده اِجماع حاصل شده و طبق بیان مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه کاملاً پذیرفته است که مسئولیت تنظیمگری سریال و پخش زنده با ساترا است.
🔸اِصرار ساترا برای تنظیمگری سریال میتواند علل مختلفی داشته باشد، اما یکی از علل اصلی این است که با توجه به حکم قانون بودجه مصوب سال ١٤٠٠ مجلس شورای اسلامی و تفاهم حاصلشده میان دو نهاد، اگر ساترا به تنظیمگری سریال اقدام نکند، ترک فعل رخ داده و مستحق مجازات میشود.
📍متن کامل این یادداشت را در [زاویه](https://zaviehmag.ir/?p=4197) بخوانید
✍علی زرودی (دکتری فرهنگ و ارتباطات و پژوهشگر فضای مجازی)
📲 @savaderesanei
🚦نباید با محدودیت و مسدودسازی و ناامنی برای پلتفرمها پمپاژ نگرانی کرد
📍رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی گفت که صداوسیما به دلایل مختلف داخلی و تخریب خارجی و ناکارآمدی با افت شدید بیننده در جذابیت برنامههای تولیدی مواجه شده است.
🔸 #مجتبی_توانگر در جلسه علنی در جریان بررسی بندی از لایحه بودجه در خصوص تهیه آئین نامه رسیدگی به تخلفات سکوهای انتشار صوت و تصویر فراگیر گفت: براساس نظرسنجیهای معتبر نهادهای دولتی، متاسفانه صداوسیما به دلایل مختلف داخلی و تخریب خارجی و ناکارآمدی با افت شدید بیننده در جذابیت برنامههای تولیدی مواجه شده است؛ جای خالی برنامههای تبیینی، تفریحی، طنز، سرگرمی، فیلم و سریالهای فاخر، جذاب و با کیفیت به وضوح حس میشود.
🔹وی ادامه داد: در چنین شرایطی باید بخش فعال خارج از صداوسیما را حمایت کرد که اهداف نظام مقدس و مطالبات و نیاز جامعه پاسخ میدهند پس نباید با محدودیت و مسدودسازی و ناامنی و پمپاژ نگرانی برای این بخش اقدام کرد که این بیمهریها به هیچ وجه توجیه ندارد.
🔸وی در پایان گفت که وزارت ارشاد با همکاری صدا و سیما این بحث تنظیم مقررات، صدور مجوز و نظارت را داشته باشد اما باید در مراحل بعدی نهادهای فراقوهای مثل شورای عالی فضای مجازی هم حتما دیده شوند؛ نظارت بر این حوزه وقتی دقیق و کارشناسی خواهد بود که همه فعالین اعم از شورای عالی فضای مجازی، فعالین بخش خصوصی، صاحبان پلتفرمهای بومی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما در تنظیم مقررات، صدور مجوز و نظارت نقش داشته باشند. تاکید کنم رعایت اخلاق و چارچوبهای نظام اسلامی در این سکوها از دغدغههای اصلی مجلس انقلابی است.
📲 @savaderesanei
🚦اینترنت چگونه ما را به ماشین تولید محتوا بدل کرده است؟
📍محتوا عبارت است از مواد دیجیتالی که «صرفاً با این قصد منتشر میشوند که منتشر شوند»
🔸در ژانویه ۲۰۱۹، یک حساب کاربری عکس تخم مرغی معمولی را در اینستاگرام بارگذاری کرد و پویشی راه انداخت تا آن را به پرلایکترین تصویر تاریخ اینترنت تبدیل کند. ظرف ده روز شمار لایکهای تخممرغ از مرز سی میلیون گذشت و تا همین اواخر هم پرطرفدارترین تصویر اینترنت بود. اما یک سوال: آن تخم مرغ واقعاً چیست؟ کیت آیشهورن، مورخ رسانه و استاد دانشگاهِ نیو اسکول، معتقد است که این تخممرغ اینستاگرامی نمایندۀ چیزی است که ما «محتوا» مینامیمش، واژهای که همیشه همهجا هست اما تعریف چندان روشنی از آن نداریم.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://b2n.ir/k98833
▫️ترجمان
📲 @savaderesanei
🚦ابراز نگرانی هنری کیسینجر از توسعه هوش مصنوعی
🔸هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه آمریکا در دوره ریچارد نیکسون و جرالد فورد و نویسنده کتاب نظم جهانی، بر این باور است که سیستمهای #هوش_مصنوعی به سبک «ChatGPT» میتوانند آگاهی انسان را نابود کنند، موج جدیدی از عرفانهای مذهبی فناورانه به وجود بیاورند و اساساً واقعیت را تغییر دهند.
📍متن کامل را در [زاویه](https://zaviehmag.ir/?p=5078) بخوانید.
📲 @savaderesanei