🚦آنقدر بازی کن تا بمیری
📍بازیهای ویدئویی بازتابی از شرایط تولیدشان هستند، چیزی شبیه خودِ «کار» در قرن بیستویکم
🔸استیون پول، نظریهپرداز بازی، میگوید بازیهای ویدئویی مدرن، مثل کار ماشینیشدهاند. ما قوانین بازی را یاد میگیریم یا در چنبرۀ آنها منضبط میشویم و بهخاطر رعایتِ دقیق آنها بازخورد مثبت میگیریم. «درست همانند یک کارمند مطیع، عملیاتی را انجام دادید که از شما خواسته شده بود. در واقع، بازی وظیفهای کاری بوده است». یک روزنامهنگار بازی، در کتاب جدیش به نام ریسِت کن خواننده را به سفری پرماجرا به پشتِ پردۀ شرکتهای بازیسازی میبرد.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://tarjomaan.com/barresi_ketab/10678/
▫️ترجمان
📲 @savaderesanei
🚦ترفندهای جستجو در گوگل
1️⃣ جستجو دقیق
اگه به دنبال مطلبی هستید که مثلا دقیق همان دو کلمه کنار هم باشند دو کلمه را داخل " قرار دهید
مثل: "دانلود برنامه"
و اگه میخوای دو کلمه باشن ولی کلمه اینستاگرام نباشه از - استفاده کن
مثلا "دانلود برنامه" -اینستاگرام
2️⃣ جستجو در سایت خاص
مثلا ما دنبال مطلب داخل سایت تلگرام هستیم
از :site استفاده می کنیم
مثل:
site:t.me کانال اندروید
3️⃣ جستجو فایل
برای جستجوی فایل مورد نظر از :filetype استفاده میکنیم، مثلا ما به دنبال فایل pdf یک کتاب میگردیم
filetype:pdf کتاب
4️⃣ استفاده از @
برای پیدا کردن پیج یا کانالهای شبکههای اجتماعی
آیدی مورد نظر را در گوگل با @ جستجو میکنیم و سریع به پیج/کانال/ربات مورد نظر میرسیم
📲 @savaderesanei
راهبردهای ارتباطی تحقق تمدن نوین اسلامی ایرانی.pdf
796.7K
🚦مقاله علمی "راهبردهای ارتباطی تحقق تمدن نوین اسلامی ایرانی"
https://cir.ihu.ac.ir/article_207425_47a83fc1ad86308a64ae7756eb79ad26.pdf
📍فصلنامه تمدنپژوهی
📲 @savaderesanei
🚦راستی آزمایی از اصولحرفهای ادعایی بی بی سی
📍دو نکته در مورد پوششخبری مرگ ملکه ۹۶ ساله انگلیس :
۱. صفحه اینستاگرام بی بی سی فارسی ، بخش کامنتهای دنبالکنندگان را بست و این یعنی برخورد دوگانه و خلاف ادعای بیطرفی و حق اظهارنظر مردم .
مفهومدیگر این اقدام بی بی سی این است مردم حق دارند و میتواند در مورد هر موضوع و شخصیتحقیقی و حقوقی هر چیزی بگویند جز در مورد ملکه ۹۶ ساله انگلیس.
۲. تلويزيون بی بی سی فارسی ویژه و مستمر ، ساعتها مرگ ملکه را پوشش داده است؛ انگار هیچ خبری در ۲۴ ساعت گذشته جز مرگملکه در دنیا اتفاق نیافتادهاست که ضرورت داشته باشد فارسی زبانان از آن ها بدانند.
این نوع بستن کنداکتور برای مخاطبان ایرانی ، موید بیتوجهی بی بی سی فارسی به نقش ارزشهای خبری و نیاز مخاطبان در دربانی و چینش اخبار است.
🤔مرگملکه انگلیس چه ارزشهای خبری جز شهرتمنفی برای ایرانیان دارد؟!
✍ #دکتراکبرنصراللهی
📲 @savaderesanei
🚦جرات برای تغییر؛ راه برونرفت از بحران رسانهای جمهوری اسلامی ایران
📍همزمانی فوت #مهسا_امینی با ایام اربعین منجر شد تا بهطور کامل در جریال حواشی و اخبار پیرامون آن قرار نگیرم، لذا به تحلیل رسانهای آن نمیپردازم.
🔸اما فارغ از اعلام موافقت یا مخالفتم با #گشت_ارشاد و شیوههای مقابله با بیحجابی و...، تحلیل و بررسی حوادث مشابه نشان دهندهی این اصل غیرقابل انکار است که وقتی معاندین داخلی و خارجی همراه با رسانههای مرتبط، نقطه ثقل فعالیت خود را مبتنی بر استفاده از تکنیکهای عملیات روانی قرار میدهند، صرفا تکیه و اصرار ما بر استدلال و بیان واقعیت (آن هم پس از شکلگیری روایت غالب و اصلی از سوی رسانههای معاند) نمیتواند راهگشا باشد؛ همانطور که در #پوشش_خبری اکثر حوادث و مسائل یک دهه اخیر، جنگ شناختی_رسانهای را به دشمن باختهایم.
به نظرم زمان آن رسیده است که نظام قدری جرات به خرج دهد و در موارد زیر، اقدامات انقلابی و موثری (نه صوری) صورت دهد:
🔹بازنگری جدی در شیوههای قهری مقابله با مردم تا کاهش #سرمایه_اجتماعی به حداقل برسد
🔹آموزش بهروز، دقیق، مفصل و مستمر به مسئولین و اصحاب رسانه پیرامون تحلیل پیام، اقتضائات جنگ شناختی، تکنیکهای اقناع، تکنیکهای عملیات روانی و... (قطعا برای این منظور، سوار شدن بر موج آموزشهای رایج و سطحی سواد رسانهای و مجازی راهگشا نخواهد بود و نیاز به طراحیهای جدید و عمیق دارد)
🔹بازنگری جدی در شیوههای پوشش خبری رسانههای رسمی کشور از حوادث و مسائل روز
🔹تغییر سازوکار تعامل نهادهای نظارتی و امنیتی با رسانهها و اعطای #آزادی_عمل به آنها (همراه با پذیرش خطاهای احتمالی رسانهها به دلیل سرعت در پوشش اخبار) که یکی از مهمترین عوامل در خلق #روایت_اول در شرایط وقوع بحران است
🔹ایجاد قرارگاه واکنشسریع رسانهای بهمثابه قوه عاقله نظام در راهبری و تنظیمگری رسانههای رسمی کشور در شرایط بحران
🔹استفاده از شیوههای عملیات روانی و خلق تکنیکهای جدید در جنگ شناختی با دشمن؛ همراه با حفظ اخلاق اسلامی
🔹 و...
✍ #حسین_کیاء
📲 @savaderesanei
تکنیکهای_عملیات_روانی_در_حوزه_رسانه.pdf
28.29M
🚦فایل PDF کتاب «تکنیکهای #عملیات_روانی در حوزه رسانه و خبر»
t.me/GhadiriNetwork/2380
💢نذر فرهنگی جناب آقای احمد قدیری (@GhadiriNetwork)
📲 @savaderasanei
جزوه-سواد-رسانه.pdf
6.42M
🚦فایل PDF جزوه « #عملیات_فریب»
t.me/GhadiriNetwork/2030
💢نذر فرهنگی جناب آقای احمد قدیری (@GhadiriNetwork)
📲 @savaderasanei
🚦 #برای_فیلترینگ_اینستاگرام
🔸علیرغم آنکه نقدهای جدی و عمیق تمدنی به #اینستاگرام دارم و اساسا آن را یکی از بازوهای اصلی مولفهی نمایشیشدن و نمایشیکردن همهچیز در جهان مدرن میدانم؛ علیرغم استاندارهای دوگانه آن در مواجهه با مسائل مختلف که همواره در راستای تامین منافع غرب است (مانند حذف اسم و عکس حاج قاسم)؛ علیرغم موثر دانستن آن در ترویج فساد و فحشا؛ علیرغم همهی تحلیلهای برخی کارشناسان که معمولا رویکردی امنیتی و تهدیدمحور به رسانهها و به خصوص پیامرسانهای اجتماعی خارجی دارند و علیرغم بسیاری از نکات منفی دیگری که به اینستاگرام نسبت میدهند، باید عرض کنم که سالها از موعد فیلتر کردن آن گذشته و دیگر دیر شده و تداوم فیلترینگ آن اشتباه است، همانطور که معتقدم سالهاست در تداوم فیلترینگ #تلگرام نیز دچار اشتباه شدهایم! فیلترینگ اینستاگرام باید به عنوان امری پیشینی انجام میشد نه در زمانی که زندگی بیش از نیمی از مردم جامعه با آن گره خورده است! اینگونه فرصت بود تا در این سالها جایگزینی بومی، مناسب و کارآمد برای آن تدارک ببینیم
🔺ای کاش مدیران و مسئولان امنیتی_رسانهای و سایر مسئولین و افراد تصمیمگیر و تصمیمساز در حوزه ارتباطات و رسانه، دایرهی نگاه خود را قدری وسیعتر کنند و فارغ از قشر حزباللهی برای نظرات سایر مردم نیز ارزش قائل شوند، نه آنکه گاه و بیگاه با پنهان شدن پشت دیوار فیلترینگ، بر ضعفهای مدیریتی و عملکردی خود سرپوش گذارند؛ ضعفهایی که ریشه در عومل بسیاری دارد ازجمله:
▫️ناتوانی در رصد و آیندهپژوهی فناوریهای ارتباطی_رسانهای و درنتیجه، عدم برنامهریزی پیشینی قبل از ورود فناوریهای نوین
▫️ناتوانی در تامین زیرساختهای لازم برای توسعه ارتباطات بومی و ملی
▫️درکی ناقص از مبحث ارتباطاتِ توسعه و تاکید بیش از حد بر جنبههای سلبی آن
▫️اختلال شناختی در درک کیفیت و عمق #زیست_مجازی اکثر مردم در پیامرسانهایی چون اینستاگرام و تلگرام و تقلیل آن صرفا به بستری برای تبادل انواع محتوا
▫️اختلال شناختی در فهم ادغام دنیای حقیقی و مجازی برای بسیاری از کاربران بهخصوص در حوزه معیشت و سرگرمی
▫️بیتوجهی به مقاومت شدید فرهنگی مردم در قبال تصمیمات و توصیههای سلبی و قهری حاکمیت در راستای کانالیزه کردن مصرف رسانهای آنها
▫️و...
📍مرور تاریخ مواجهه سلبی جمهوری اسلامی ایران با رسانهها و فناوریهای جدید ارتباطی_رسانهای در دهههای اخیر نیز، بهترین شاهد بر عدم موثر بودن اینگونه اقدامات است (البته فیلترینگ مقطعی یا هوشمند، مقابله با اقدامات سازمانیافته و شبکهسازیهای معاندین علیه نظام بر بستر این رسانهها امری پذیرفتنی و حتی گاهی واجب است). مانند تکفیر رادیو، ممنوعیت فروش و استفاده از دستگاههای ویدئو، مقابله با رایتل و امکان برقراری تماس تصویری، ممنوعیت ماهواره که تا مرحله هلیبرن ماموران انتظامی با هلیکوپتر بر بام برخی خانههای تهران جهت جمعآوری دیشهای ماهواره هم پیشرفت!
اما با همهی این اقدامات سلبی که بهخصوص در حوزه ماهواره به سختترین شکل ممکن انجام شد، شاهد رشد روزافزون تعداد خانوادههای دارای ماهواره و میزان ساعت استفاده از آن بودهایم و نتیجه مستقیم اقدامات قهری ج.ا.ا غالبا منجر به کاهش سرمایه اجتماعی و تشدید دوگانه مردم/نظام گردید.
جالب اینکه در همان زمانی که ما مشغول مقابله با ماهواره بودیم، چیزی که مانع رشد کمی و کیفی استفاده از آن در جامعه شد، نه مواجههای سلبی ج.ا.ا که ورود فناوری ارتباطی_رسانهای جدیدی به نام شبکهها و پیامرسانهای اجتماعی بوده است. و جالبتر آنکه احتمالا زمانی که ما درگیر مواجهه سلبی با امثال اینستاگرام هستیم، فناوری جدیدی مانند #متاورس ما را غافلگیر میکند و این داستان همچنان ادامه خواهد داشت!!!
(البته در زمینههای سلبی، تجارب موفقی هم داشتهایم؛ مانند فیلترینگ یوتیوب و جایگزینی آن با آپارت که به لحاظ فنی و کیفیت کاربری مناسب بوده و در زمان درست انجام شده است)
🔸در پایان باید عرض کنم، حداقل ۸۰ درصد از کاربرانی که سالها لذت #زیست_مجازی در اینستاگرام را چشیدهاند، حداقل در این مقطع زمانی با زور حاکمیت و بهواسطه فیلترینگ آن را ترک نخواهند کرد، پس لطفا برای حفظ سرمایهی اجتماعی نظام هم که شده بیش از این با خواست مردم مقابله نکنید و آنها را نرنجانید!
راه مقابله با اینستاگرام، فیلترینگ و فریاد زدن شعارهای انقلاب توسط مسئولین امر و وعده صیانت از کاربران نیست، بلکه باید لذت استفاده از فناوری بومی را به آنها بچشانیم، آن هم صبورانه و به شیوهای هنرمندانه، نه دستوری!
اگر این هنر را ندارید، لااقل از هماکنون خود را برای مواجههی ایجابی با دنیای متاورس آماده کنید، شاید آنجا فرصتی برای جبران باشد!
✍ #حسین_کیاء
📲 @savaderesanei
🚦آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول #تفکر_انتقادی
مجموعهی تفکر نقاد - ۱۱
🖋پدیدآورنده: ریچارد پل ، لیندا الدر
مترجم: پیام یزدانی
ناشر: اختران
تعداد صفحات: 102
🔸️همه ما روزانه با انبوه محتواها و یادداشتهای گوناگون روبرو میشویم. ما متنها را میخوانیم تا منظور نویسندگان را درک کنیم. نوع خواندن ما متاثر از مقصودمان از مطالعه کردن است و البته نوع متن نیز تاثیر غیر قابل انکاری دارد.
🔹️کتاب هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی به مخاطب میآموزد که چگونه خواندن هدفمندی داشته و از خواندن تاثیرپذیرانه اجتناب کند و تابع تداعیها نشود.این کتاب به مخاطب کمک می کند تا کتابهارا به چشم آموزگار دیده و معنای اساسی آنها را درک کند.
🔰مسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانهای🔰
📲 @savaderesanei
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
#سلبریتی_شناسی
💢 سلبریتی ها، حباب اطلاعاتی و تله پژواک!
⭕️ اینروزها شاهد هستیم که برخی سلبریتی های فوتبالیست و بازیگر و...، علی رغم مشاهده راهپیمایی میلیونی مردم علیه آشوبها همچنان بصورت سریالی بر طبل اغتشاش کوبیده و عبارتی را تکرار میکنند که "کنار مردم هستیم". اما چرا؟
⭕️ حباب اطلاعاتی اصطلاحی است مبتنی بر یک #الگوریتم در فضای مجازی که کاربران شبیه را به همدیگر نزدیک تر نشان داده و برای همدیگر پیشنهاد میدهد. در واقع بر اساس #هوش_مصنوعی حاکم بر پلتفرم ها، هیچ پلتفرم خنثی و بیطرف نداریم.
⭕️ پلتفرم های خارجی مثل اینستاگرام و توییتر و...کاربران را بر اساس نوع علاقمندی و ذائقه و سیر و سلوک مجازی شان در محاصره کاربران شبیه خود قرار داده و یک پژواک و #میدان_دیدن_کانالیزه_شدهای را رقم می زنند که باعث فریب کاربران شده و تمام محیط را شبیه خودشان تلقی میکنند.
⭕️ این #خطای_شناختی باعث می شود که افراد مبتنی بر ذائقه و گذشته و حال و آرزوهای خاصی که دارند، محیطی مجازی و گاها تخیلی را برای خود رقم زده و با افرادی در ارتباط باشند که «نظرات و حرفهای آنها» را تکرار یا تایید میکنند.
⭕️ خطای محاسباتی که افراد نزدیک خود را تمام محیط و #همه_مردم تشخیص میدهند و کنشگری های افراد را دچار اختلال جدی می کنند. خصوصا اگر میزان فالوورها بیشتر باشد، پژواک عمیق تری را بدلیل تایید و لایک های بیشتر شکل داده و میزان خطاپذیری افزایش می یابد.
⭕️ فارغ از سوگیرهای سیاسی عده ای از افراد و امنیتی شدن پُست ها و استوری هایشان، در خیلی از موارد بدلیل همین الگوریتم حاکم بر فضای مجازی شاهد هستیم که عبارتی بنام #در_کنار_مردم_هستیم تکرار شده و تبدیل به کلیشه و شعار می شود.
⭕️ اما اینکه کدام مردم را اراده میکنند و چرا قادر به دیدن مردم میدان انقلاب و حضور میلیونی شان در سراسر کشور علیه آشوب ها نیستند، چه بسا ناشی از واقعیتی بنام حباب اطلاعاتی و تله پژواک باشد!
✍️علیرضا محمدلو، تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سلبریتی
#رسانه
#سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب
🆔 @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦مقابله با تاکتیک اطلاعات غلط موسوم به #آستروتورفینگ در فضای مجازی
📍آستروتورفینگ عملیاتی است پنهانی جهت بسیج تودههای مردم برای اهداف از قبل تعیین شده
#لشکر_سایبری
#تفکر_انتقادی
📲 @savaderesanei
🚦افرادی که از VPN استفاده میکنن و به دلیل قطعیهای مکرر، سرورها رو تغییر میدن حتما با اعمال این تغییرات دسترسی اپ #اینستاگرام به لوکیشن رو قطع کنید تا به خاطر تغییر زیاد لوکیشن اکانتتون غیر فعال نشه
📲 @savaderesanei
🚦بسیاری از کاربران محتواهایی را بازنشر میکنند که حتی خودشان هم نخواندهاند!
📍مطالعه محققان دانشگاه تگزاس آستین از معضلی در بین کاربران #شبکههای_اجتماعی خبر میدهد. این تحقیق میگوید کاربران اغلب پستهایی را به اشتراک میگذارند که خودشان هم دانشی در مورد آن ندارند و گاهی اوقات فقط تیتر مطلب را مطالعه کردهاند!
🔸اشتراکگذاری چنین پستهایی در فضای مجازی باعث میشود افراد وانمود کنند اطلاعاتی در مورد برخی موضوعات دارند، ولی در عمل اینطور نیست و آنها حتی ممکن است مطلبی که به اشتراک میگذارند را یک بار هم مطالعه نکرده باشند.
🔹در این مطالعه به این موضوع اشاره شده که گاهی اشتراکگذاری برخی مقالههای علمی باعث میشود فالورها و دوستان فرد در شبکههای اجتماعی تصور کنند وی دانشی در آن زمینه دارد یا مطلب را مطالعه کرده و حالا به اشتراک گذاشته است. اما در عمل نتایج بررسی انجام شده نشان می دهد، تنها 51 درصد افرادی که مطلبی را به اشتراک میگذارند، خودشان آن را خواندهاند. 26 درصد معمولا تنها بخشی از محتوای به اشتراک گذاشته شده را مطالعه کرده و در کمال تاسف 22 درصد نیز تنها تیتر و چند سطر از آن مطلب را عموما مطالعه میکنند ولی ترجیح میدهند محتوایی را که خودشان آن را به صورت کامل نخواندند با دیگران به اشتراک بگذارند.
ادامه مطلب👈
https://dgto.ir/2rbp
📲 @savaderasanei
🚦گردن فناوری چیست؟
📍همه ما هنگام ارسال پیامک با تلفن همراه، به طور معمول سر خود را به سمت جلو خم کرده و با زاویه 45 تا 60 درجه به سمت پایین نگاه می کنیم. این زاویه نیرویی در حدود 22.6 الی 27.2 کیلوگرم را به گردن فرد وارد می کند. طبیعی است که هیچ گردنی نمی تواند این مقدار از فشار را در یک دوره طولانی با موفقیت و تحت سلامت کامل تحمل کند
🔸عارضه گردن فناوری معمولا با یک درد نسبتا خفیف درد گردن و یا قسمت بالای کمر شروع می شود. همچنین این وضعیت ممکن است با درد شدید یا سفتی در گردن نیز تظاهر یابد.
🔹راه های بهبود این عارضه:
- محدود کردن استفاده از تلفن و تبلت به کارهای ضروری
- بهبود زاویه سر و گردن با نزدیک تر کردن دستگاه مورد نظر به سطح چشم
- انجام تمرینات کششی که به طور خاص گردن، قفسه سینه و قسمت بالایی پشت را هدف قرار می دهند
📲 @savaderesanei
🚦فیلترینگ؛پرهزینه و رویایغیرقابلتحقق
📍تامین امنیت و آرامش مردم حتی با #فیلترینگ قابل درک و در کشورهای دیگر هم سابقه دارد؛ هیچ کشوری هم نتوانسته است رویای اینترنت بدونفیلتر را محقق کند باوجوداین ادامه فیلتریگ و یا تصور کوچ اکثریت کاربران ایرانی به پلتفرم های داخلی به دلایل مختلف، هم نادرست و هم "پرهزینه ، غیرممکن و رویای غیرقابلتحقق" است.
🔸ادامه مطلب👈
https://b2n.ir/j02262
✍دکتراکبرنصراللهی
📲 @savaderesanei
🚦کتاب راهنمای پوشش خبری
نوشته #دکتر_اکبر_نصراللهی
📚تحلیل پوششخبری رسانههای مختلف مکتوب و الکترونیکی با نمونههای جدید، آسیبشناسیمصداقی پوششخبری مطبوعات و رادیو و تلویزیونی، ارائه مدل 70-15-15 و تاکتیکهای جدید و بومی پوشش خبری و عناوین جدید و کاربردی مانند مدیریت تعارض، تکرار، موضوع، جملات، واژه ها، تصاویر و مدیریت چینش و بیطرفی اخبار از جمله ویژگیهای مهم فصول هفتگانه اثر دکتر نصراللهی در این کتاب است.
📚علاقمندان میتوانند این کتاب را در تهران به آدرس؛ ضلع شمالشرقی چهارراه کالج-کوچه شهید سعیدی- بن بست شبنم- طبقه همکف- کتابفروشی تخصصی دانشکده رسانه فارس (تلفن: 88911669-021) و یا برای سفارش الکترونیکی به سایت فروش اینترنتی انتشارات فارس مراجعه کنند.
http://www.ana.press/x7qtc
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦 #روبیکا رو حذف کنیم یا نه؟
🛡پیشنهاد میشه از قسمت تنظیمات گوشی، بخش برنامهها، گوگل پلی رو پیدا کنید و تمام دسترسیها و اعلانها رو غیرفعال کنید. البته این کار رو سعی کنید برای سایر برنامههای نصب شده داخل گوشی خودتون هم انجام بدین (به جز برخی برنامههای ضروری و پیامرسانهای کاربردی)
📍البته امیدوارم خاطره تلخ تلگرام طلایی و موبگرام که گوگل پلی به صورت اتومات خودش از گوشیها حذف کرد تکرار نشه یا حداقل تدبیری برای این موضوع اندیشیده بشه
📲 @savaderesanei
🚦راههای تشخیص رباتها، اکانتهای جعلی و ترولها
📍متن کامل را از اینجا بخوانید
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦چطور دزد اینترنت وایفای را پیدا کنیم؟
🛡برای اینکه بدونین کسی به وایفای شما دسترسی داره یا نه این ویدیو رو ببینید.
📲 @savaderesanei
🚦دوتا از قابلیتهای جالب گوشیهای اندرویدی که شاید از وجود اونا بیاطلاع بودید
📍برای عکس گرفتن لازم نیست قفل گوشی را باز کنید:
در گوشیهای سامسونگ با دوبار کلیک بر روی کلید پاور بدون نیاز به باز کردن قفل وارد دوربین گوشیتون میشید. و این کار در گوشیهای شیائومی با دو بار کلیک بر روی ولوم کم ، امکان پذیر است.
📍هنگام ورود به خانه، قفل گوشی را به صورت خودکار باز کنید:
گوشی هوشمند شما دارای قابلیتی به نام Smart Lock است که قفل صفحه را در مکانهای خاص یا زمانی که به دستگاههای خاصی مثلا خودرو متصل میشود، غیرفعال میکند. برای فعال کردن آن، کافیه به تنظیمات / امنیت / پیشرفته / قفل هوشمند بروید و این قابلیت را تنظیم کنید.
📲 @savaderesanei
سواد رسانهای
🚦راههای تشخیص رباتها، اکانتهای جعلی و ترولها 📍متن کامل را از اینجا بخوانید 📲 @savaderesanei
🚦چگونه رباتها و ترولها در شبکههای اجتماعی فریب میدهند؟
📍ابتدا رباتها از طریق #هوش_مصنوعی، رفتار کابران اینترنتی را شبیهسازی میکنند تا انتشار اخبار جعلی طبیعی به نظر برسد. به طور مثال در توئیتر، رباتها تعاملات اجتماعی را تقلید کرده و شبیه اکانتهای واقعی، طبیعی جلوه میکنند و سبب میشوند مردم آنها را کاربر عادی ببینند.
🔸یکی از ترفندهای این رباتها، پرسیدن سوال در توئیت اکانتهای بانفوذ و پرفالور است تا نظرشان را به خود جلب کنند و با تبادل نظر با آنها و سایر کاربران، اعتمادسازی کنند. حتی آنها فراتر از این، با نوشتن مطالبی با موضوعهای پرطرفدار، بحث ایجاد میکنند تا در الگوریتم ترندینگ جایگاهی پیدا کنند.
🔺رباتها حتی میتوانند محبوبیت مصنوعی ایجاد کنند و یک شخص یا جنبش را تاثیرگذار کرده و تقویت کنند. به طور نمونه تاثیرگذاری بر سیاست از جمله انتخابات و یا حتی تاثیرگذاری بر بازارهای مالی. رباتها حتی تلاش میکنند دیگران را ساکت کنند، هرزنامه پخش میکنند و حملات فیشینگی دارند.
🔹تعداد دقیق رباتها مشخص نیست اما تخمین زده میشود بین ۵ تا ۱۵ درصد از حسابهای کاربران شبکههای اجتماعی را تشکیل میدهند و آنقدر واقعی بهنظر میرسند و مردم بهگونهای به آنها واکنش نشان میدهند که گویی کاربران واقعی هستند!
📍چگونه رباتها به انتشار اخبار جعلی کمک میکنند؟
🔸رباتها، اخبار جعلی را ابتدا با جستوجو و بازیابی اطلاعات غیرمجاز در وب منتشر میکنند؛ سپس به طور مداوم در سایتهای رسانههای اجتماعی پست میکنند و با استفاده از موضوعهای پرطرفدار و هشتگها، بهعنوان استراتژیهای اصلی برای دستیابی به مخاطبان گستردهتر، محتوای غیرقانونی را پخش میکنند که در بسیاری از موارد به انتشار اخبار جعلی کمک میکند.
🔺آنها به «گفتن» یا «توئیت کردن» اخبار جعلی ادامه میدهند و از همان اطلاعات نادرست برای پاسخ دادن به پستهای کاربران واقعی رسانههای اجتماعی یا اظهار نظر در مورد آنها استفاده میکنند و مردم به دلیل احساساتی بودن در انتشار این اخبار جعلی به رباتها کمک میکنند.
🔸بر اساس تحقیقات انجام شده، بیشتر احتمال دارد که مردم اخبار جعلی را به اشتراک بگذارند تا اخبار درست و واقعی! چون مردم در تشخیص اخبار درست مشکل دارند. مردم بر این باورند که توانایی تشخیص خبر واقعی از جعلی را دارند و به خود اعتماد دارند و همین اعتماد فراتر از باور، سبب شده اخبار جعلی در رسانههای اجتماعی بیشتر به اشتراک گذاشته شود؛ بهگونهای که در توئیتر ۷۰ درصد بیشتر از داستانهای واقعی، اخبار جعلی را بازنشر میکنند و این را میتوان به حساب تازگی خبر و عطش مردم گذاشت
🔹رباتها پس از القاء خبر نادرست به جای درست، به گروههای پنهان کوچکی از مردم اجازه میدهند اطلاعاتی را که از دستور کارشان پشتیبانی میکند، در مقیاس بزرگ تبلیغ کنند. رباتها محتوای خود را در نتایج جستوجو، سبد خرید مردم و به بالای فیدهای خبری هدایت میکنند تا آنجایی که میتوانند در انتخابات کشورها هم موثر باشند.
▫️ایرنا
📲 @savaderesanei
🚦انتقاد وحید جلیلی از سلبریتیزم در صداوسیما
📍در مراسم رونمایی از شبکه رویا وحید جلیلی در سخنانی خطاب به دانشجویان اظهار کرد:
🔸سازمان صداوسیما به عنوان رسانه ملی جامعه ایران نیازمند تکاپوها و ابتکارات تازه است. شما نسبت به همه اولی هستید که درباره ابتکار فکر کنید.
🔸ابتکار صرفاً کاری حرفهای و فنی نیست و نیازمند ذوق و منظومه فکری است. نیاز داریم ذوق ما و تکنیک ما کمک کند کارهای انجام نشده را کشف کنیم.
🔹سلبریتیزم سخیف که صداوسیما در مواردی به آن ابتلا شده و امروز عوارض و عواقب آن را میبینیم و اقتضا میکند در دو حوزه کار مهم انجام دهیم یعنی در نسبت با جمهور و نخبگان. وقتی از جمهور مردم حرف میزنیم حواسمان باشد نگاهمان رسانه زده و فضای مجازی زده نباشد. جمعه گذشته دوستان دیدند تصاویری از روستاهای کشور که راهپیمایی ۱۳ آبان در آن برگزار شد و فردی با اسب و تراکتور راهپیمایی میکند. در بسیاری از اینها نه دوربین و نه تریبونی و نه بازنمایی رسانهای وجود دارد. این منظره بیش از چند دهه در صداوسیمای جمهوری اسلامی سانسور شده بود. اما به ذهن کسی خطور هم نکرده بود که نسبت به این سانسور وسیع انتقاد کند یا حتی توییت بزند.
🔺یکی از اتفاقاتی که باید رخ دهد این است که مستضعفین که قابلیتهای اجتماعی و فرهنگی آنها دیده نشده و جدی نگرفته شده جدی گرفته شود.
🔸ترمیم رابطه با جمهور به این معناست یعنی رها شدن از تصویری که رسانههای دشمن میخواهند القا کنند.
🔹سرفصل دیگر صحبت نخبگان هستند. ما بیست سال پیش نه ماهوارهای پرتاب کرده بودیم و نه در زیست فناوری شخصیتهایی مثل شاهوردی، بهاروند، پروانه فرزانه و.. را نداشتیم. امروز خود عدهای پرشور اعلام میکنند که سرنوشت جنگهای اروپایی را هم سلاحهای ایرانی محقق میکند.
🔺سینما را نگاه کنید هرچه ایران بیشتر پیشرفت کرده است تصویر ایران مفلوک تر شده است. حالا باید سهم چنین افرادی را به آنتن برسانیم و موفقیتها نمایش داده شود تا تلاشها و موفقیتها را بیشتر کند.
"نبض صداوسیما"
📲 @savaderesanei
🚦متاورس میتواند ابزار شستشوی مغزی باشد!
📍دیلی میل ـ کارشناسان هشدار میدهند که دولتها میتوانند با محدود کردن آنچه کاربران در دنیای مجازی تجربه میکنند، مانند آنچه که توسط مارک زاکربرگ بنیانگذار شرکت متا تبلیغ میشود، عموم مردم را به نوعی شستشوی مغزی دهند و به تسلط عمومی برسند.
🔸برایان شوستر(Brian Shuster) که ۱۷ سال تجربه در حوزه پژوهش متاورس دارد و همچنین دنیای دیجیتالی خود به نام اوترورس(Utherverse) را ایجاد کرده است، به دیلی میل گفت که نسخه دیستوپیایی یا ویرانشهری متاورس اگر برای ایجاد تسلط عمومی استفاده شود، اتفاق خواهد افتاد.
🔹ویرانشهر(Dystopia) یک جامعه یا سکونتگاه خیالی در داستانهای علمی–تخیلی است که در آن ویژگیهای منفی، برتری و چیرگی کامل دارند و زندگی در آن دلخواه هیچ انسانی نیست. این جوامع معمولاً زمانی از یک جامعه را نشان میدهند که به نابودی و هرج و مرج رسیده است. این جوامع در زمانهایی بد و شوم ترسیم میشوند. با این تعریف، یک جامعه پاد-آرمانی نقطهی مقابل و وارونهی یک جامعه آرمانی(آرمانشهر) است. آرمانشهرها جوامعی خیالی هستند که در آنها همهچیز مثبت و ایدهآل است. ترسیم یک جامعه پادآرمان و بدزمانه توسط نویسندگان آیندهگرا معمولاً به منظور هشدار به مردم در مورد ادامه یا افزایش چیرگی برخی معضلات اجتماعی صورت میگیرد.
🔺شوستر میگوید: این[متاورس] گسترش نهایی «اتاق پژواک» رسانههای اجتماعی کنونی است که در آن افراد به طور طبیعی تمایل دارند با دیگرانی که دیدگاههای خود را به اشتراک میگذارند ارتباط برقرار کنند. بنابراین این دیدگاهها تقویت میشوند و کاربران تمایل دارند(به اشتباه) به این نتیجه برسند که این دیدگاهها مورد موافقت عمومی هستند.
📍برای خواندن متن کامل روی لینک کلیک کنید:
isna.ir/xdMHZT
▫️ایسنا
📲 @savaderesanei
🚦 #تلفن_همراه تا همینجا جایگزین دوربین، تقویم، ساعت مچی و رومیزی و... شما شده؛ دیگه اجازه ندید جای #خانواده و #دوستانتون رو بگیره!
📲 @savaderesanei
🚦قبل از فروش گوشیتون این کد رو حتما بزنید:
*2767*3855#
🔸این کد کلیه اطلاعات موجود توی گوشیتون رو پاک میکنه.
📍چون بعضی از نرمافزارها میتونن اطلاعات پاک شده رو ریکاوری کنن، بخاطر اینکه نگرانی انتشار اطلاعات رو نداشته باشین حتما از این کد استفاده کنین
📲 @savaderesanei
🚦احتمالا براتون پیش اومده که یهویی و خیلی بیدلیل تو اینستاگرام دسترسیهاتون مسدود بشه یا بهاصطلاح «اکشنبلاک» بشید؛ یعنی نه بتونید پستی رو لایک کنید نه کامنتی بذارید. برای اینکه این اتفاق براتون نیفته، این محدودیتها رو باید رعایت کنید.
📲 @savaderesanei
🚦رونمایی از نقش آفرینان در جنگ جهانی رسانهای 1401
📍اتفاقات ماههای گذشته در کشور از یک طراحی رسانهای چندلایه و فرابخشی پرده برداشت.
باشگاه "عملیات تأثیر جهانی"
تاریخچه عملیات تأثیر از بستر فضای مجازی (Online Influence Operations) به دو دهه میرسد و مجریان این عملیات در کلان مقیاس تنها ایالات متحده و روسیه میباشند که یک باشگاه بسته و محدود در #جنگ_روایتها را شامل میشود. در مقیاس گروهکی نیز داعش و منافقین تلاشهایی را انجام داده و میدهند اما از انسجام و استمرار برخوردار نیستند.
عملا نقش آفرینان و عاملان انسانی و غیرانسانی این “جنگ جهانی رسانهای” را باید شناخت و آنها را دستهبندی کرد.
🔸الف) نقشآفرینان ساختاری
▫️1- بیگ تکها: پنج شرکت اصلی که بر بازار فناوری و تبادل اطلاعات، استیلای کامل دارند از چهار طریق ۱.در اختیار قراردادن خدمات خاص، ۲.ارائه راههای دورزدن اینترنت، ۳.تحلیل کلان داده (Big Data) و نیز ۴.الگوریتمهای گزینش و نمایش محتوا بر افکار عمومی تأثیرگذاری کردند.
▫️2- میکروبلاگینگها: عدم اعمال سیاست مقابله با محتوای خشن، آسیبرسان و دستکاری (Manipulation ) در شبکههای کوتاه نوشت بخصوص توییتر به گونهای اتفاق افتاد که آنها مرامنامههای قبلی در این خصوص را کنار گذاشتند و عامدانه بر ضد سیاستهای اعلام شده خود حرکت کردند.
▫️3- کمپ پهای سایبری: کمپهای سایبری عملا "صدای جمعی جعلی" تولید میکنند و به صورت همگرا به کنشگری علیه اهداف از پیش تعیین شده میپردازند. (کمپ لیبرتی، لندن، ریاض و تل آویو)
🔸ب) نقشآفرینان خطدهی کننده و جهتده
▫️4- نیوز رومها: اتاق خبر 5 شبکه ماهوارهای (۳ شبکه از لندن و دو شبکه امریکایی) با برجستهسازی عامدانه خبرهای سیاه و حذف سایر اخبار باعث هدایت ذهنی و تغییر اولویتبندی شناختی و عاطفی در بینندگان شد.
▫️5- اکانتهای اجارهای: اکانتهای چهرهها صورتحساب خود را نه در اشل قیمتهای تبلیغی داخلی بلکه در مقیاس رقمهای بینالمللی و با صورتحساب دلاری به سفارش دهندگان واگذار کردند. خانم مهناز افشار رسما از واگذاری حساب خود به تواناتک امریکا پرده برداشت.
🔸ج) نقشآفرینان در ایجاد فشار و تخریب
▫️6- هکرها و هکتیویستها : انونیموس یک گروه هکری است که در این مدت به فعالیت علیه زیرساختها و پایگاههای اطلاعاتی و اطلاعرسانی کشور اقدام کرد. از سوی دیگر هکتیویسم که از دو واژه هک و اکتیویسم گرفته شده به معنی استفاده نادرست از فناوری برای اهداف اجتماعی یا سیاسی است. Doxing یا افشای هویت مرتبطان و عاملان نظام، یکی از راهبردهای اصلی آنان در ماههای گذشته برای زیر فشار قراردادن نیروهای میدانی بود.
▫️7- ترولها: اوباش مجازی که یا بر اساس سازماندهی (Troll farms: مزارع ترولها) یا بر اساس کینه شخصی به صورت گروهی به مدافعان نظام، ساکتین یا افراد منتقد حمله و آنها را تهدید و تحقیر میکنند.
▫️8- سیجیها: خبرفرستهای میدانی با الگوگیری از مدل شهروند خبرنگاران (Citizen Journalists) به عنوان بازوی رسانهای کف خیابان نسبت به ارسال محتوا برای رسانههای خارجی اقدام به جریانسازی خبری کردند.
🔸د) نقشآفرینان در جریانسازی جعلیi
▫️9- فیکرها: آژانسهای تولید انبوه اخبار جعلی که در حجم گسترده سفارش میگیرند یکی از ارکان جنگ جهانی رسانهای اخیر بود. فیکرهای خرد نیز وارد میدان شده و بر اساس الگوی جلب توجه مبتنی بر خبر متفاوت و تازه به نقش آفرینی پرداختند.
▫️10- اَستروتِرفرها: "مردم نمایان" کاربران اجیرشدهای هستند که به صورت هدایت شده و با منبع و جهتدهی پنهان در بین دیگر کاربران حضور پیدا میکنند و سعی میکنند، خواستهها و گفتههای خود را به عنوان خواسته مردم جا بزنند.
▫️11- کامنتِرها: ورود جدی و همه جانبه “کامنت گذاران حرفهای" به صفحات باعث شکلگیری نوعی از مارپیچ سکوت شد به گونهای که هیچکس نتواند و حتی نخواهد خارج از موج ایجاد شده فکر و یا صدایی بلند کند.
▫️12- رباتها: حسابهای کاربری دارای زیست رباتیک که با ویژگیهای ۱. تازه ایجاد شده ۲. دنبال کننده کمتعداد ۳. فقدان "درج نظر" شناخته میشوند اصولا به عنوان ریتر و شبکه انتشار گفتههای دیگران شناخته میشوند. این رباتها در توسعه خشم و بازنشر مطالب خشونتبار ایفای نقش کردند.
▫️13- "صحنهزنان": معمولا با فحاشی به نیروهای انتظامی و نظامی درصدد واکنشگیری بودند و فیلمهایی از کف میدان ضبط کردند.
🔸ه) نقشآفرینان در همراهسازی عمومی
▫️14- سلبریتیهای قرمز و زرد: سلبریتیهای قرمز با کارویژه تولید خشم و نفرت و سلبریتیهای زرد با کارویژه همراهی با موج ایجاد شده به ایفای نقش پرداختند.
📝 یادداشت تحلیلی از #محمد_لسانی
#ادامه_دارد
📲 @savaderesaneij
سواد رسانهای
🚦رونمایی از نقش آفرینان در جنگ جهانی رسانهای 1401 📍اتفاقات ماههای گذشته در کشور از یک طراحی رسان
🚦رونمایی از نقشآفرینان در جنگ جهانی رسانهای 1401
#بخش_دوم:
▫️15- مجری-مدلهای شبکههای ماهوارهای:ن حضور ۲۱ مجری و عامل انسانی که هر کدام به صورت جداگانه به کنشگری میپرداختند عملا نسل جدیدی از کنش ترکیبی بین شبکه و مجری را پیادهسازی و اجرا کرد.
▫️16- سیجیها: محتواسازان (content generators) با آموزش تهیه کوکتل مولوتف تا حمله به نیروهای انتظامی و نیز آرت استودیوها با تولیدات هنری وک موسیقایی نقش ویژهای در آموزش براندازی و گسترش موج عمومی داشتند.
▫️17- آمپلی فایرها: انتقال صدای داخلی به عرصه جهانی از طریق چهرههای بینالمللی ممکن میباشد. باید صدای داخل ایران به صورت تشدیدشده به فضای جهانی منتقل میشد. خابی لیم، شارون استون، بلا حدید، ابرو گوندش و .. در این دسته قرار میگیرند.
ک
▫️18- کمپینها: کمپین ایجاد شرمساری، کمپین تحریم میهن و اسنپ و دیجی کالا، کمپین عمامه پرانی، کمپین بایکوت کردن سلبریتیهای همراه نظام، کمپین بایکوت جام جهانی و ... در این مدت سعی داشت تا با یارگیری در لایههای مختلف اجتماع نسبت به ایجاد یک جریان و تبدیل آن به جنبش فعالیت نماید.
📍جمعبندی:
نقص، ضعف، تعلل و بدعملی توانست روزنه نفوذ ایجاد کند و یک خطا را به فاجعه تبدیل کند. نباید از زمینههای داخلی که فرصت را برای فعال شدن کنشگران متخاصم فراهم کرد غافل شد.
بازطراحی در میدان رسانه با زمینهکاوی علل کمتوانی و کمرمقی نهاد رسانه در کشور نیاز است.
آنچه در مطلب بالا و پنج دسته از نقش آفرینان گفته شد عملا یک نقشه هجوم است که امکان بکارگیری در عملیاتهای رسانهای پیشرو را دارد. تهیه لجستیک و عقبه رزم رسانهای همسان تاکتیکهای عملیاتی و کنشگران قهار و ماهر مهم و حیاتی است. باید طرح مطلوب را ترسیم و ضعفهای موجود را ترمیم کرد. شهید حاج قاسم سلیمانی به ما یاد داد میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد در خود فرصتها نیست.
✍ #دکتر_محمد_لسانی
📲 @savaderasanei
🚦پاسخ حمله رسانهای، رسانهایست
📍لزوم توجه به استفاده از تجربه «اگر بزنی، میخوری» در عرصه رسانه و اقتصاد
🔸چهل و اندی سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی میگذرد و تجربه ثابت کرده است دشمنان این مرز و بوم، لحظه به لحظه درصدد آسیبرسانی به ما بودهاند. انقلاب ما انواع حملات نظامی، تروریسم، تهاجم فرهنگی، محاصره اقتصادی و ... را تجربه کرده است. در این سالها با مقاومت مردم و حکومت برای انقلابشان یکی پس از دیگری این دسیسهها مرتفع شده و حتی به سمت خودشان بازگشته است.
🔹حالا ما به میزانی از بازدارندگی نظامی رسیدهایم که کسی جرات حمله یا تهدید نظامی علیه این کشور و این انقلاب را ندارد. ایالات متحده دیگر میداند که اگر به صورت نظامی بزند، میخورد. این یک تجربه موفق و آزمایششده در برابر دشمن است.
از این رو، دشمن ناامید از حمله نظامی، تمرکز خود را بیشتر روی اقتصاد و فرهنگ این کشور گذاشته است. به نظر میرسد تجربه ما در زمینه نظامی و راهبرد «اگر زدی میخوری» در زمینههای دیگر هم قابل استفاده باشد.
🔸در حوزه رسانه و فرهنگ، این انقلاب همیشه مورد هجمه دشمن بوده است اما چند ماهی است که این حملات به اوج خود رسیده و آسیبهای جدی را مخصوصا برای نسل جدید انقلاب به دنبال داشته است. در لزوم داشتن ساختار دفاعی مناسب در این زمینه شکی نیست و ما باید بتوانیم با تبیین جهادگونه این حملات را دفع کنیم. اما اگر دشمن بداند بر اساس همان راهبرد، اگر بزند میخورد، یک قدرت بازدارندگی در حوزه رسانه خواهیم داشت.
🔹دشمنان این نظام هر کدام نقاط ضعف بزرگی برای استفاده به لحاظ رسانهای دارند. به طور مثال انگلستان و عربستان سعودی حکومتهایی دیکتاتور و پادشاهی و خانوادگی دارند. دموکراسی در ایالات متحده خلاءهای بزرگی مانند رایگیری الکترال، دو حزبی بودن و... دارد. کشورهای غربی و اروپایی تاریخچه سیاهی در دوران استعمار دارند که بعضا تا هماکنون ادامه دارد. اساس رژیم صهیونیسیتی نامشروع بوده و تناقضات آشکاری در دینداری و حکومتداری دارد. لذا گسلهای اجتماعی و فرهنگی دشمن بیشتر از گسلهای ایران نباشد، کمتر نیست. هر چند امپراطوری رسانهای دست آنهاست ولی اینطور بدون تلفات حمله کردن، آنها را هر لحظه گستاختر از قبل خواهد کرد.
🔺به نظر میرسد ما نیازمند ساختارها و سازمانها و شبکههای منسجم رسانهای بیشتری با زبانهای دشمن (عبری، انگلیسی، فرانسوی، عربی و...) هستیم که با آنها مقابله کنیم. همچنین لازم است برنامهریزی محتوایی و ساختاری شبکههای موجودمان مانند پرس تیوی، العالم و ... را تهاجمیتر تدارک ببینیم و برای افکار عمومی کشورهای دشمن در فضای مجازیشان نقشه داشته باشیم.
🔸از سوی دیگر، تجربه جنگ روسیه و اوکراین نشان داد، در زمینه اقتصادی نیز همین راهبرد راهگشاست. دشمن باید بداند اگر تحریم کند خودش هم ضرر میکند.ما ابزارهای بزرگی در این زمینه داریم که از آنها استفاده نمیکنیم. مثلا تنها با استفاده از ابزار کنترل قیمت نفت و گاز میتوانیم عنان دشمن را به دست گیریم.
📍ما مجبوریم در چندین جبهه همزمان بجنگیم و نباید از این اتفاق واهمه داشته باشیم، چرا که اگر نزنیم، میخوریم.
✍محمد جواد نوروزی اقبالی
📲 @savaderesanei
🚦لزوم توجه به رسانهی سلبریتیها و بازداشتشدگان اغتشاشات اخیر
🔸این روزها افرادی توسط قوه قضائیه بازداشت میشوند و بعد از تفهیم اتهام و طی مراحلی با قرار وثیقه آزاد میشوند و یا در بازداشت میمانند. تشخیص این موضوع نیز با قاضی پرونده است اما به نظر میرسد توجه به یک نکته بتواند در طی کردن روند قضایی پرونده این افراد کمککننده باشد.
🔹اکثر این افراد جزو کسانی هستند که در دعوت مردم به آشوبها، اغتشاشات و اعتراضات غیر مدنی بسیار موثر بودهاند. (اعم از سلبریتی و غیره) بعضاً آرزویشان این بوده و هست که برای لحظاتی هم که شده بازداشت شوند! چرا؟! مشخص است بازداشت آنها مصادف است با رشد چند ده برابری، بلکه چند صد برابری رسانهشان. برابر است با ایجاد یک اعتبار اجتماعی عجیب و غریب برای آن فرد که تا پیش از این در مخیلهاش خطور هم نمیکرده پس بدیهی است که خیلی از افراد دوست دارند پیشگام این موج باشند! (هر چند برخی نیز بدون توجه به #هدف بزرگ شدن رسانه، پس از بازداشت چنین #نتیجهای برایشان ایجاد میشود)
🔺حتی برخی برای پُز دادن که ما خیلی جلودار هستیم و ... مدام اسکرین از گوشیهایشان را پخش میکنند که مثلاً private number به ما زنگ زده و ...
🔸اما بعد؛
وقتی فردی اینقدر رسانه را خوب بلد است و از قضا از هر فرصتی برای رشد رسانهاش استفاده میکند، عدم توجه به رسانهی او در جرایم قضایی چه معنی میدهد؟!
دقت کنیم شروین حاجی پور پیش از انتشار موزیک ویدئویِ #برای رسانهای ۲۰۰ هزار نفره داشت. با انتشار آن ویدئو و وایرال شدنش حدود ۵۰۰ هزار نفر شد و بعد از بازداشتش در کمتر از سه، چهار روز با یک رسانه ۲.۴ میلیون نفری روبرو شد!! درست مثل اتفاقی که برای امثال حسین رونقی در این روزها افتاده.
🔹رسانه امروز مهمترین ابزار این جنس افراد است و ما کمترین توجهی به آن نداریم. رسانهی همین افراد، یک قاتل به اسم #مجیدرضا_رهنور که در مشهد دو نفر را با قمه کشته، تبدیل به قهرمان ملی میکند! این یعنی ما در #حکمرانی_رسانه کار را ناقص دیدهایم و چه در فهم آن، چه در تقنین، چه در اجرا و چه در مقام نظارت و برخورد قضایی با اختلال روبرو هستیم.
مثال بزنم (همهی این افراد در قوه قضائیه پرونده داشتهاند)
👈 حسن آقامیری یکی از سردمداران این قصه بود، بلد بود چطور مردم را تهییج کند، یأسپاشی کند و رسانهاش را رشد بدهد. لگد میزند و رشد میکند! و باز هم لگد و باز هم رشد!!
👈 صادق زیباکلام لگد میزند و رشد میکند و باز هم لگد و باز هم رشد!
👈 محمود صادقی لگد میزند و رشد میکند و باز هم لگد و باز هم رشد!
👈 شاهین صمدپور، سیامک قاسمی و ...
حتی بعضاً افرادی در بازداشت هستند اما رسانههایشان فعال است و در حال لگد زدن هستند! این دیگر نوبر است!! به عنوان مثال به رسانههای توماج صالحی و مصطفی تاجزاده نگاهی بیندازیم!! یا بعضاً افرادی در بازداشت هستند ولی خانوادههایشان به اعتبار آن فرد، یک شبه رسانهدار میشوند!! نمونه بارزش حسن رونقی است!
🔺اگر جسارت نیست حکم این افراد نیز باید متناسب با جرمی که مرتکب شدهاند باشد وگرنه چند روزی بازداشت و بعد آزادی او را تبدیل به قهرمان ملی خواهد کرد. حتی اگر آزاد هم نشود قهرمان میشود!! شاید اینکه این جنس افراد برای چندین سال ممنوعالمنبر، ممنوعالرسانه و ممنوعالخروج شوند، حداقل کاری باشد که در مواجهه با آنها میتوان انجام داد. پازلی که هر بخشش نباشد کار ناقص میماند! (این افراد رسانه را بسیار خوب میشناسند و هنر رسانهداری دارند و بُردشان قطعاً از شاعران زمان پیامبر بیشتر است!)
🔸این کار هم غیر معمول نیست!
دو سال پیش یادتان میآید ایالات متحده با ترامپ چه کرد؟! او را دستگیر نکردند اما صفحه او با نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر در توییتر بسته شد و تا همین ماه گذشته اجازه ورود او به توییتر را ندادند!! این یعنی یک حکم متناسب با اندازه جرم فردی که امنیت کشور را میخواسته به خطر بیندازد. آنجا به توییتر نامه زدند، اینجا از خود فرد خواستهj شود صفحهاش را حذف کند و ...
(البته این موضوع جزئیات فنی دارد که باید از صاحبنظران مشورت گرفته شود!)
🔹این جنس افراد رگ حیات و مماتشان رسانههایشان میباشد و از قضا با همین رسانه هم درآمد دارند و هم مملکت را به آشوب میکشند که البته برای مردمی که اثر این کار را نمیدانند، خیلی ملموس نیست که یک صفحه توییتر، یک پیج اینستا یک کانال تلگرام میتواند از یک تیربار وسط میدان انقلاب کشندهتر باشد. برای این افراد رسانههایشان مهمتر از خودشان است!!!
📍به نظر میرسد عدم توجه به این موضوع ما را با مشکلاتی به مراتب بزرگتر از آنچه امروز شاهد آن هستیم روبرو خواهد کرد. مشکلاتی پیچیدهتر در آیندهای نه چندان دور ...
✍ #حمید_کثیری
📲 @savaderesanei