🔻مسکن، حق ملت و تکلیف دولت
برای باز کردن قفل وضع موجود شهر و مسکن دو کلید اصلی وجود دارد: 1_ زمین 2_ تنظیمگری بازار
یکی از مهمترین ادله قیام مردم علیه حکومت پهلوی، مسئله زمین و مسکن بود که حضرت امام نیز این موضوع را لحاظ فرموده و درباره آن به عنوان یک بحران و چالش نام میبرد. امام خمینی در موارد متعددی موضوع بهرهمندی از مسکن برای همه شهروندان به ویژه محرومان جامعه را یک حق انسانی شمرده که دولت در برابر آن وظیفه و تکلیف دارد. این درحالیست که برخی از ارکان حاکمیت دست به احتکار زمین و مسکن زده و رفتار آنها در داشتن زمین و مسکن خالی در تعارض عینی با فرمایش امام خمینی و منویات رهبرانقلاب است.
▫️تبدیل کالای مصرفی به کالای سرمایهای
سیاستهای اشتباه در عرصه مدیریت زمین و تنظیم بازار اتفاقی را رقم زده که سرمایهگذاری در حوزه خرید زمین و مسکن در نسبت با سایر سرمایهگذاریها دارای سود بیشتر با خطرپذیری کمتر است. لذا تقاضای حوزه مسکن از جهت سرمایهای بودن آن است و مسکن کالای گرانی است که به دست مصرف کننده نمیرسد.
▫️بیثمر بودن راه حل عرضهی زیاد
در پی حل این موضوع یکی از سیاستهای به کار گرفته شده، عرضه زیاد مسکن بود تا بتوان با ساماندهی بازار عرضه و تقاضا، قیمت مسکن را کنترل کرد. اما نتیجه واقعی آن شد که با افزایش عرضه مسکن باز خانهها به دست مصرف کننده نرسید و سرمایهداران به خرید مسکنها و تراکم شهری روی آوردند. تا جایی که برخی افراد یا سازمانها و حتی بانکها دارای صدها مسکن خالی هستند.
▫️احتکار زمین
این گرانی مسکن و سپس تراکمفروشی که با قانون بسته شدن کمربند شهری رخ داده است، از تبعات احتکار زمین است که به دست مصرف کننده واقعی نمیرسد. با محاسبه آماری میتوان گفت اگر به هر خانواده ایرانی هزارمتر زمین داده شود، تازه کمتر از 2درصد مساحت کشور درگیر میشود.
🔻برشی از جلسه پنجم درسگفتار
#رنسانس_شهری_در_ایران
#استاد_رئیسی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah💠
◾️«مرگ سرشار» شاخصی متفاوت در ارزیابی تمدنها
🔻حجتالاسلام دکتر حبیبالله بابایی:
چارلز تیلور در مقدمه کتاب «عصر سکولار» به مفهوم «سیری و سرشاری» (fullness) اشاره میکند و آن را در صورتبندی عصر سکولار در غرب، عاملی هدایتگر و بلکه مهمترین غایت تلقی میکند. انسان جدید با عبور از دین در تاریخ غرب، در پی رسیدن به آنات سرشاری و سیری از زندگی دنیویِ اینجایی و اکنونی است و اساسا فلسفۀ زندگی نیز در این جهان چیزی جز سرشارشدگی از لذتهای مادّیِ در اوج نیست (فرهنگ enjoy it). امتلاء و سرخوشیهای ازحدّ گذشتۀ انسان مدرن گاه در حس سرخوشیِ خودخداپنداری، گاه با زیادهرویهای بیحدّ جنسی، و گاهی در خودفراموشیها (forgetfulness) و حس بیمعنایی، و گاهی هم با نوعی از خشونتهای شورانگیز یا بیرحمیهای بیحساب رخ مینماید. این گونه از سرشاریهای اینجایی و اکنونی برآمده از پوچی و نبود معناست همانطور که خودهمین سیریها و سرشاریها هم منتهی به سطحی عمیق از بیمعنایی و حس تهیبودگی میشود.
تیلور به گونهای دیگر از سرشاری (سرشاری متافیزیکی) هم در ادبیات و فرهنگ دینی اشاره میکند. جنس سرشاری در ادبیات دینی (و مسیحی در تعبیر ایشان) در کامجوییهای سرشار از دنیا نیست، بلکه در سرشارشدگیِ حاصل از خودگذشتگی و فداکاری، و نیز سرشاری حاصل از سرسپردگی به خدا است. در این منظر، نسبتی هست بین خود و خدا، و رابطه ای هست بین فیض الهی و جوشش انسانی.
حال، اینکه تیلور این بحث را به کجا میبرد بماند، لیکن از منظر فلسفی ـ الهیاتی و همین طور از نگاه تاریخی و تمدنی و در تضاد بین اسلام و غرب، با دو نوع تمدن و با دو فلسفه زندگی و اکنون در دو نقطه جوشِ تاریخی قرار داریم: تمدنی سکولار که سرشاریهای سیریناپذیرش را در اوج دنیاگرایی و خشم و نفرت حاصل از آن پی میگیرد، و تمدنی اسلامی که در اوج مقاومت و صبوری، سرشاریهای حاصل از سرسپردگی به خدا را پیش میبرد. در تمدن سکولار، مرگ، پایانی هولناک برای سرشاریهای مادی و دنیوی است (در این نگاه مقولۀ «مرگ» نمیتواند اخلاقی باشد) و در تمدن اسلامی مرگ و شهادت (به مثابه احدی الحسنیین) تصمیمی است اخلاقی برای سرشاریهای مستانه و ابدی از یک سو، و برای صیانت از ارزشهای انسانی در همین دنیا از سوی دیگر. البته برندۀ معرکه هم کسی خواهد بود که از چنین مرگی نمیهراسد و زندگی واقعی را در عنصر «عزت» (و نه صرفا کرامت) پی میگیرد: «الموت فی حیاتکم مقهورین و الحیاه فی موتکم قاهرین» (مرگ در زندگی ذلتبار، و زندگی در مرگ عزتمندانه).
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah💠
15.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ریلز
🔻ما هنوز در مشکل زمانهی شهید صدر زیست میکنیم!
#شهیدصدر
#مکتب_اسلام
#انسانمعاصر_نظاماجتماعی
#استاد_موذنی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
13.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر
نشست علمی
|فِلِسْطیٖن؛ پیشینه تاریخی و تمدنی|
#طوفان_الاقصی
#دانشگاه_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
آقای دکتر الویری ادیت شده.mp3
زمان:
حجم:
9.38M
#نشست_علمی
|فِلِسْطیٖن؛ پیشینه تاریخی و تمدنی|
ارائهدهنده: حجتالاسلام دکتر الویری
موضوع: پیشینه غزه و نقش کنونی تمدنی آن
#طوفان_الاقصی
#دانشگاه_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
خانم دکتر امیری ادیت شده.mp3
زمان:
حجم:
8.73M
#نشست_علمی
|فِلِسْطیٖن؛ پیشینه تاریخی و تمدنی|
ارائهدهنده: سرکار خانم دکتر امیری
موضوع: " نامبَری از فلسطین " گزارشی از منابع تاریخی متقدم
#طوفان_الاقصی
#دانشگاه_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
آقای دکتر قرائتی ادیت شده.mp3
زمان:
حجم:
9.42M
#نشست_علمی
|فِلِسْطیٖن؛ پیشینه تاریخی و تمدنی|
ارائهدهنده: حجتالاسلام دکتر قرائتی
موضوع: بررسی جایگاه و نقش مسجد الاقصی در تراث شیعه و عامه
#طوفان_الاقصی
#دانشگاه_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
آقای دکتر فلاح زاده ادیت شده.mp3
زمان:
حجم:
9.78M
#نشست_علمی
|فِلِسْطیٖن؛ پیشینه تاریخی و تمدنی|
ارائهدهنده: دکتر فلاح زاده
موضوع: مناسبات اعراب با اسرائیل پس از تشکیل رژیم اشغالگر
#طوفان_الاقصی
#دانشگاه_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🔰 منتشر شد
استاد ما
شرحی گذرا بر زندگانی استاد شهید سید محمدباقر صدر
«استاد ما»، ترجمۀ کتاب «الشهید الصدر؛ سموّ الذات و سموّ الموقف» نوشتۀ آیتالله سید کاظم حائری است؛ با این تفاوت که دراین کتاب، ترجمۀ دوازده نامۀ شهید صدر به معظمله برای اولین بار منتشر شده است.
افزونبر این گفتوگویی با معظمله و نیز پیام ایشان به نشست «طلایهداران صلح و وحدت اسلامی» در سال ١٣٩٧ش که به بیان جنبههای تقریبی و وحدتآفرین اندیشه و سیرۀ شهید صدر پرداخته است به این کتاب افزوده شده است.
جایگاه ویژۀ آیتالله حائری در حلقۀ شاگردان استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر و عمق و گسترۀ ارتباط میان این شاگرد و استاد، کتاب «استاد ما» را به اثری بیبدیل برای علاقهمندان به سیره و اندیشۀ آن نابغۀ بینظیر تبدیل میکند.
این کتاب که دومین اثر از مجموعهکتابهای خاطرات شاگردان شهید صدر پس از کتاب «شرحصدر» است، در ٢۴١ صفحۀ رقعی در آبان ١۴٠٢ برای نخستین بار توسط پژوهشگاه تخصصی شهید صدر به چاپ رسیده است.
🛒 برای خرید این کتاب اینجا را کلیک کنید
🆔 @shahidsadr
14.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برایدیدن|
🔻مساجد تفریحی _تجاری!
مدرنیته و تغییر معکوسِ شهر در ایران معاصر
برشے از جلسهی سوم درسگفتــار #رنسانسشهریدرایران
استاد #محمدمنانرئیسی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
7.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 تیزر دوره تخصصی فقه المقاومة
📝 این دوره فشرده فقهی ۴ آبان ۱۴۰۲ با ارائهی اساتید ذیل در قم برگزار گردید.
گفتنی است این ابتکار دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه جای تقدیر دارد و امیدواریم چنین اقدامات علمی، استمرار و تداوم داشته باشند.
🎚 صوت کامل ارائهی اساتید از طریق لینکهای مرتبط در دسترس است:
🎙 قتل نساء و صبیان در جنگ
👤 استاد سیدمحمدعلی مدرسی یزدی
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/91
〰〰〰〰〰
🎙 پیامدهای فقهی رضایت به ظلم و معصیت
👤 استاد قائنی نجفی
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/86
〰〰〰〰〰
🎙 موضوعشناسی فقهالمقاومة
👤 استاد مبلغی
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/90
〰〰〰〰〰
🎙 نظریه جهاد ذبی
👤 استاد فاضل لنکرانی
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/93
〰〰〰〰〰
🎙 چیستی فقه مقاومت و ابعاد آن
👤 استاد عبدخدایی
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/94
#فقه_المقاومة
@Manahejj
12.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برایدیدن
🔻نقاط ضعف نظام اسلامی با کدام روایت از ولایت فقیه حل میشود؟
#شهیدصدر
#مکتب_اسلام
#انسانمعاصر_نظاماجتماعی
#استاد_موذنی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah