فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آه از آن رفتگــانِ بیبرگشت
دکتــر محمدحسین #فـرجنژاد، از فعـالان عرصه فکـر و اندیشــه بودند که اکنــون، دو سال میشود که جایشان در بین اهالی حوزه اندیشه، خالی است.
یادش گــرامی و راهش پر رهــرو.
فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@fekrat_net
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
دورهجامـعمستــوره ۲
درسگفتــار
#جلسهپنجم
شبستان(حرمســرا) در عصــر قاجار
ارائهدهنده:
سرکــار خانم #آتنــا_غلامنیــارمی
نویسندهوپژوهشگر حوزه جامعهشناسی و تاریخاجتمــاعی
امــروز؛ دوشنبه ۱۹ تیــرماه، ساعت ۱۶:۳۰
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
دورهجامـعمستــوره ۲
درسگفتــار
#جلسهششم
اخلاقِجنسی حاکم بر جامعه دوره قاجــار
ارائهدهنده:
سرکــار خانم #زهره_باقــریان
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
امــروز؛ دوشنبه ۱۹ تیــرماه، ساعت ۱۸
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسگفتــار
#جلسهپنجم
شبستان(حرمســرا) در عصــر قاجار
ارائهدهنده:
سرکــار خانم #آتنــا_غلامنیــارمی
نویسندهوپژوهشگر حوزه جامعهشناسی و تاریخاجتمــاعی
دورهجامـعمستــوره ۲
#ارائـهونقـد
واکـاوی زن در عصــر قاجـار بههمراه نگاه انتقـادی به سریال جیــران
ارائهدهنده:
حجتالاسلام محمدصــادق ابوالحسنی
پژوهشگـر تاریخ و مدیر دفتــر نشر آراءوآثار استاد منــذر(ره)
امــروز؛ سهشنبه ۲۰ تیــرماه، ساعت ۱۶:۳۰
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
ارائـهونقد دیدگــاه افسانه نجمآبــادی
دکتر زهره #باقــریان
عضــو هیئتعلمی پژوهشکده زنوخانواده
#گــزارش
#بخشاول
🔻تاریخنگـاری خانم افسـانه نجمآبــادی ترکیبی از اندیشههای موج سـوم فمینیسم و اندیشـههای تبارشناسـانه فوکو است.
تاریخنگـاریِ جنسیت موضوع خودش را نه «زن» بلکه «جنسیت» قرار میدهد. این روش برای اولین بار توسط خانم اِسکات در آمریکا آغاز میشود. اِسکات بیان میکند که جنسیت نسبی و تاریخمنــد است، لذا به رد تفاوتهای بیولوژیکی میپردازد و مرد یا زن بودن را برساخت اجتماعی میداند.
او همچنین در بررسی جنسیت رجوع به تاریخ را ناممکن و بیاعتبار میداند چرا که برای انکار جنسیت طبیعی زن و مرد علاوه بر رد ریشهی طبیعی و بیولوژیکی، باید ریشههای تاریخی آن را رد کرد. این دیدگاه تحت تاثیر اندیشههای پساساختارگرایی فوکو است.
🔻خانم نجمآبــادی در کتاب «زنان سیبیلو و مردان بیریش» سعی میکند تا به انکار جنسیت طبیعی زن و مرد بپردازد. او معتقد است که تاریخ از عقلانیتهای مختلف در هر زمان و مکانی ساخته شده است و ما باید سازوکارهای عقلانیتی که جنسیت را در جامعه ایجاد میکند، بازیابی کنیم. سؤالی که نجمآبادی در آثار خود مطرح میکند این است که تاریخنگاری بر مبنای کدام عقلانیت نگاشته شده و مشروعیت پیدا کرده است؟
🔻نجمآبــادی در پارادایم اِسکات شروع به تحلیل تاریخ زنان میکند که این روش دارای دو ویژگی است: #اول اینکه جنسیت از جنس ایجاد نمیشود، ریشهی بیولوژیک ندارد و برساخته اجتماعی است. #دومین ویژگی اسکات در تاریخنگاری جنسیت این است که جنسیت نمادی از قدرت در جامعه است و ذیل قدرت در جامعه فهم میشود که این گزاره را نجمآبادی بیشتر در کتاب «دختران قوچان» بحث میکند. طبق روایت خانم نجمآبادی فروش دختران قوچان به ترکمنان در خدمت مشروطهخواهی قرار میگیرد تا استبداد طرد شده و مشروطه طلب شود.
🔻نجمآبــادی در کتاب زنان سیبیلو و مردان بیریش معتقد است که با ورود مدرنیته روابط و امیال جنسی در جامعهی ایران تطور و تحول یافته است. او بیان میکند که ایرانیــان قبل از مدرنیته همجنسخواهی داشتند و با ورود مدرنیته این همخواهی به دگرجنسخواهی تبدیل میشود. در این کتاب نجمآبادی علاوه بر برساختی بودن زن و مرد، به برساختی بودن روابط بین دو جنس بعد از مدرنیته نیز اشاره میکند.
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
ارائـهونقد دیدگــاه افسانه نجمآبــادی
دکتر زهره #باقــریان
عضــو هیئتعلمی پژوهشکده زنوخانواده
#گــزارش
#بخشدوم
🔰نمیتوان در مسئله «جنسیت» با گفتمـان غربی به فهم گفتمـان شرق پرداخت.
🔻تاریخنگـاری خانم نجمآبــادی از زوایای مختلفی قابل نقد است. تاریخنگــاری ایشان از نوع تاریخنگــاریِ فمنیستی است. تاریخنگاری فمنیستی در دو موضوع زن و جنسیت بحث میکند که در اولی به دیدگاهها و تجربیات زنانه میپردازد و در دومی موضوعات تاریخی فراتر از یک جنس خاص بررسی میشود که اگر با آگاهیهای فمنیستی و اندیشههای پست مدرن همراه باشد، خطرناک است.
🔻علاوه بر نقد به روش ایشان، نوع گزینش روایتهای ایشان هم قابل نقد است. در بحث روایتها باید روایتهای اخلاقی و ضدخلاقی و روایتهای تاریخی و اسنــادی را از هم جدا کرد و نباید روایت تاریخی با اسنادی یکسان انگاشت.
🔻نجمآبــادی در کتابهای خود از منابعی غیر از تاریخ یعنی از سفرنامهی مستشرقان استفاده کرده است. بسیاری از روایتهای گزارششده از کردار جنسی ایرانیــان، ناشی از عدم شناخت فرهنگ جامعهی ایرانی و فقدان پیشفهم فرهنگی اروپاییان نسبت به ایرانیان است که نجمآبادی آنها را گزینش کرده است.
🔻ایشان برخلاف اینکه سعی میکند براساس اندیشههای پستمدرن بحث کند، در ارتباط با جامعهی ایرانی تحلیلی یکنواخت ارائه میکند و میگوید کردارهای جنسی ایرانیان، همه به صورت یکدست و شبیه هم است در حالی که باید به این مسئله توجه میشد که جامعهی ایرانی دارای ساختارهای فرهنگی مختلف، گفتمانها و کردارهای جنسی متفاوت است. از طرف دیگر نمیتوان با گفتمان غربی به فهم گفتمان شرق پرداخت چراکه جنسیت امری گفتمانی است و این اقدام او به نوعی ضدِروش محسوب میشود.
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
#گزارش_درسگفتــار مشارکت سیــاسیواجتمــاعی زنان درعصرقاجار دکتر #رضا_رمضــاننرگسی عضــو هیئتعلمی
#گزارش_درسگفتــار
تطــور حیـات فرهنگیواجتماعی زنـان در دوره قاجار
دکتر #محمدحسن_رجبــیدوانی؛ نویسنده کتاب «فرهنگنامه زنان ایرانی پارسیگوی از آغاز تا مشروطه»
🔸در کتاب «فرهنگنامه زنان ایرانی پارسیگوی» به بیش از ۲۰۰ زن صاحباثر دوره قاجار در زمینهی فقه، حدیث، کلام، عرفان، شعر و ادب فارسی، هنرهای خوشنویسی، نقاشی و هنرهای دستی، نوازندگی و ... اشاره شده است.
🔻در بررسی این مسـأله به سه عامل باید توجه کرد: #اولین عامل، «امنیت اجتمـاعی» در دورههای تاریخی است. بهطـور کلی در تاریخ ایران بعد از اسلام هرگاه امنیت اجتماعی به دلایلی از جمله جنگهای درون مرزی یا برون مرزی از بین میرفت، بیش از همه، بانوان در معرض تهدید قرار میگرفتند.
بررسیها نشان میدهد که در چنین دورههایی کمتر نشانی از حیات اجتماعی و فرهنگی بانوان دیده میشود و بالعکس هر زمان که امنیت و آرامش برقرار میشد، شاهد فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی بانوان بودهایم.
بعد از استقرار قاجار تا مشروطه به دلیل آرامش و امنیتی که در کشور پدید آمد، شاهد تحولی در عرصههای فرهنگی و اجتماعی برای زنان هستیم.
#عاملدوم، عدم اهتمام ادیبــان، مورخان و دانشمندان؛ اعم از زن و مرد در نگارش شرح حالهای خودشان بوده است چرا که احساس میکردند اگر شرح حال خود را بنویسند از ثواب اخروی آنها کم میشود.
همین عامل باعث شده که بسیاری از اطلاعات تاریخی و زندگینامهها از بین رفته و آثار محدودی از این دوره در دست باشد. همچنین باعث شده در عرصهی کتابشناسی نیز با کتابهای مجهول المؤلف مواجه باشیم.
#عاملسوم سیاهنمایی مورخان دولتی و درباری دوره پهلوی از وضعیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دورهی قاجار است.
🔻در کتاب «فرهنگنامه زنان ایرانی پارسیگوی از آغاز تا مشروطه» بیش از ۲۰۰ مورد از زنانی که نامشان آمده، متعلق به دوره قاجار است که آثار آنها در حوزههای مختلفی از جمله: فقه، حدیث، کلام، عرفان، شعر و ادب فارسی، هنرهای خوشنویسی، نقاشی و هنرهای دستی، نوازندگی و امور خیریه بوده است.
🔻آموزش و تعلیم و تربیت در این دوره بر حسب طبقهی اجتماعی متفاوت بوده است. بانوان خاندان شاهی، حکام و وزرا از طریق معلم سرخانه، بانوان خاندانهای علمی از طریق محارم خود که عالم و دانشمند بودهاند، و بانوان سایر گروههای اجتماعی مانند تجار، پیشهوران و اصناف در مکتبخانهها تعلیم میدیدند. در این دوره حتی زنانی که سواد نداشتند از طریق حضور در مراسمهای مذهبی، مساجد و تکایا از حوادث تاریخی، قصص گذشته و اشعار آگاهی پیدا میکردند.
🔻فعالیتهای اجتمـاعی زنان در این دوره نیز متنوع و شامل نفوذ در امور دولتی و امور خانه، رفتوآمد با دوستان خود و حضور در بازار، سفرهای حج، عتبات، مشهد و سایر شهرها بوده است.
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
دورهجامـعمستــوره ۲
ارائــه و تحلیل آثــار زننگــار
🔸کتاب چادر کردیم رفتیم تماشا
🔸کتاب خانم! فردا کوچ است
ارائهدهنده:
سرکــار خانم دکتر زهرا #داورپناه
عضو هیئت علمی پژوهشکده زنوخانواده
پنجشنبه ۲۲ تیــرماه، ساعت ۱۰:۳۰ صبح
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
دورهجامـعمستــوره ۲
ارائه و نقد کتــاب
نقدوبررسی کتاب سیـاستهای جنسی در ایــران معاصر، نوشتهی خانم ژانت آفاری
ارائهدهنده:
سرکار خانم دکتر سمیه #حاجیاسماعیلی
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
پنجشنبه ۲۲ تیرماه، ساعت ۹ صبح
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
#گزارش_درسگفتــار
شبستان(حرمســرا) در دوره قاجــار
دکتر آتنــا #غلامنیــارمی؛ نویسنده و پژوهشگر حوزه جامعهشناسی و تاریخ اجتماعی
🔰 تنها این زن ایرانی نیست که در نگاه مستشرقان تقلیل پیدا کرده و منفعل تصور میشود، آنها قصد دارند تا در سطحی کلان، نظام سیاسی ایران و در مرتبهای بالاتر اسلام را تضعیف کنند.
🔻شرقشناســان برای توصیف زنِمسلمان شرقی از سه کلیدواژهی ابــژهگی، انفعال و فرودست استفاده میکنند. آنها زن ایـرانی را محدود و محصور در اندرونی، قربانی خشونت مردانه و ابژهی تحت هژمونی ساختـار و فاقد عاملیت وصف میکنند در حالی که وقتی به منابع تاریخی دیگری جز منابع شرقشناسان رجوع میکنیم، درمییابیم زن ایـرانی سوژه، کنشگـر، فرادست و عامل است.
🔻پروژهی مستشرقین یک پــروژهی ۵۰۰ - ۶۰۰ ساله است که با نیت ثبت روایت تاریخی خود به عنوان منبع برای آیندگــان، از زمان صفویه آغاز شد. با مطالعهی سیر تاریخ اجتمــاعی ایران درمییابیم که تنها این زن ایرانی نیست در نگاه مستشرقان تقلیل پیدا کرده و منفعل تصــور میشود، بلکه آنها از توصیف این ویژگیها قصد دارند تا در سطحی کــلان، نظام سیاسی ایران در آن دوره و در مرتبهای بالاتر اسلام را تضعیف کنند.
🔻ما از کلمه «شبستان» جایگــزین حرمســرا استفاده میکنیم به این علت که کلمه حرمسرا اساسا یک کلمه مغولی-عثمــانی است و اتفاقا آن چیزی که شرقشناسان از زن ایــرانی تعریف میکنند، به حرمسراهای عثمانی بیشتر شباهت دارد. آنها مدعیاند که این فضــا بهطور کلی از ارتباط با جهان خارج محروم بوده و ارتباط آنها با سیاست تنها به دسیسههای فریبکارانه زنــانه منحصر بوده است. اما وقتی که به منابع قدیمیتر مانند منابع یونانی رجوع میکنیم متوجه میشویم که مشخصا از زنــان ایرانی به نیکی یاد شده و به قدرت زنان ایرانی در دربار اذعان شده است.
🔻مستشرقین شبستان را نهاد فســاد دربار شاهان معرفی کردند در صورتی که نهاد شبستان یک نهــاد سازمانیافته بوده که کارکردها و ویژگیهای یک نهــاد اجتماعی را نیز دارا بوده است. خردهنظــامهایی که ذیل شبستان وجود داشته عبارت است از: خرده نظام آمــوزش، خرده نظام اقتصــادی که بسیار فعال و جدی دنبال میشده، خرده نظام فرهنگی و خرده نظام مذهبی. کارکــردهای شبستان نیز کارکرد زیستی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده است.
البته نهاد شبستان کژکارکردهایی نیز داشته برای مثال سطح بالای رفاه و دارا بودن امکانات در آن زمان با توجه به فقر اقتصادی مردم عادی، اما نگاه شرقشناسان به این مکان غرضورزانه و برای کوبیدن زن ایــرانی و هویت ایرانی اسلامی است.
🔻کنشگــری زنان ایــرانی تنها مختص به زنان دربار نیست بلکه در بین مردم عادی و تودهی زنان نیز امثال زینب پاشا را داریم که از دل یک خانواده معمولی، متعصب و مذهبی در آذربایجان بیرون آمد. به طور کلی زن ایــرانی هیچوقت ابژه نبوده و همواره برای خود حقوقی داشته است و بعد از اســلام نیز بهترین حقوق را دارا شد؛ لذا نمیتوان زن ایرانی را با زن اروپایی مقایسه کرد و ویژگیهای زن ایرانی را از زاویهی نگاه یک زن اروپایی وصف کرد.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ـکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
مؤسسه اندیشهبهشتی برگـزار میکند:
دورهی تابستــانه مطالعـاتی و آمـوزشی
با محوریت کتــاب «انســان از منظر قــرآن»
استـــاد: محمد مهـدی رفیعــی؛ مؤلف کتــاب و مدیـــر مؤسسـهاندیشــهبهشتــی
شــروع دوره: ۷ مـــرداد الی ۲ شهریور
شیوه برگــزاری:
• حضــورے و مجــازے(قم، بلوارالغدیــر، کوچه ۱۰، ساختمــان مفید، طبقه ۴)
• برگزاری دورهٔ مطالعهمحــور همراه با ۴ جلسه درسگفتـــار
مهلت ثبتنام: پنـجشنبه؛ ۲۹ تیــرماه
امتیازات:
✓ اعطـــای گواهیپایان دوره
✓ اعطـــای جوایز نفیس به برگزیدگـــان دوره
لینک ثبتنام:
https://survey.porsline.ir/s/aBnrIzUI
اطلاعاتتکمیلی در:
#مؤسسهمطالعاتاسلامیوعلومانسانیاندیشهبهشتی
@AndisheBeheshti
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ـکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
#گزارش_تصویری
#بخش_پایانی
🔰دوره جامع | مستـــوره (۲) |
پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah