📌 مدرسهی نگاه در اولین گفتگوی اختصاصی خود پیرامون #روایتایرانامروز و معیارهای ارزیابی آن با #دکترحسنبنیانیان، مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به گفتگو نشسته است که بخشهایی از آن را در ادامه میخوانیم.
💠 باید قاعده بزرگی از هنر در سراسر کشور با مشارکت مساجد درست میکردیم تا هنرمان برای بچه مذهبیها در حد مداحی باقی نمیماند و فضای هنر در دست دگراندیشان نمیافتاد.
💠 بیش از ۷۰-۸۰ درصد تحولات فرهنگی از طریق تحولات اقتصادی، سیاسی، اداری و ... بطور تدریجی و نرم به ما تحمیل میشود. این درحالی که تمرکز شورای عالی انقلاب فرهنگی بر روی آن ۲۰ درصدی است که قرار است آگاهانه فرهنگسازی شود.
💠 شاخصها و متغیرهای ارزیابی فرهنگ عمومی و سبک دینی ما باید بر اساس مبانی دینی خودمان باشد. مدیر ما نباید با اتکا به مشاهدات شخصی خودش یا اطرافیانش در مورد مسائل کشور و انقلاب تصمیمگیری کند. تصمیمگیری نیاز به مطالعات عالمانه دارد.
💠 خطری که ما را تهدید میکند انزوای روحانیتِ عالمی است که اگر نباشد آرامآرام اصل اینکه چرا رأس حکومت باید ولیفقیه باشد زیر سؤال میرود.
💠 اعتراضات اخیر تلفیقی از نیازهای اقتصادی، نیازهای جنسی تآمین نشده، بیعدالتی و توقعاتی است که خودمان خلق کردیم. باید بررسی کنیم که چگونه باید مبانی دین را تبیین کرد تا برخی تضادها در اذهان شکل نگیرد.
گزارش تفصیلی این گفتگو را در ادامه مطلب بخوانید.
#واگویه
#فرهنگعمومیوسبکزندگی
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰 دوگانهی مرکز-پیرامون، راه عبور از روایتگریهای مرسوم
مدرسه نگاه در اولین گفتگوی اختصاصی خود در #برنامهمستوره با دکتر #علیجنادله به گفتگو نشسته است که بخشهایی از آن را در ادامه میخوانیم.
🔻تاریخ اجتماعی در مقابل تاریخهای مرسوم که تاریخ مردان بزرگ است مطرح میشود و به روایت کنش اقشار پیرامونی میپردازد که زنان نیز بخشی از این قشر به شمار میروند.
🔻روایتهای تاریخی همواره یک نقطه عزیمت دارند که در حوزه زنان، آن نقطهی عزیمت، رؤیتپذیر کردن زنان در تاریخ است.
🔻در باب روایت زن در تاریخ چند رویکرد وجود دارد:
۱. نقد روایتهای مردانه. این روایات میخواهد تاریخ را بهمثابهی پروژه انحصاری مردان نقد کند ۲. نقد استیلای حوزه عمومی مردانه بر حوزه خصوصی زنانه. ۳. پساساختارگرایی که به دنبال آشنایی زدایی از مناسبتهای جنسیتی موجود است.
🔻سه پارادایم تفسیری در توضیح نظم جنسیتی مطرح میشود: مدرنیستی، مارکسیستی و فمنیستی
🔺نکتهی مشترک در نقد سه رویکرد فوق این است که روایات تاریخی، هم از جهت دیتا و هم از جهت تفسیر، روایت «مردان متمول مرکز نشین» است. بنابراین ما باید بهدنبال واسازی روایتهای موجود از منظر پیرامونی باشیم؛ لذا دوگانهی مدنظرمان، دوگانه «مرکز- پیرامون» خواهد بود
گزارش تفصیلی این گفتگو را در ادامه مطلب بخوانید.
#دفترمطالعاتگفتمانآینده
#تاریخاجتماعیزنان
#مستوره
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
#گفتگویدوم از سری گفتگوهای «تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی»:
🔰خوانش پدرسالاری و ابژگی جنسی زنان (نقد محتوایی رویکردهای موجود)
🔸پرسشهای مورد بررسی در این گفتگو:
❓زمینههای شکلگیری نظریه پدرسالاری
❓ظرفیت تاریخ اجتماعی برای بسط پدرسالاری
❓خوانش پدرسالار؛ روایتگری یا روایتسازی از تاریخ اجتماعی زنان ایران؟!
❓چرایی غلبهی خوانش پدرسالار در تاریخ اجتماعی زنان در ایران معاصر
جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید:
معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان
🗓 یکشنبه ۱۶ بهمن
ساعت ۱۵ الی ۱۷
🖥 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکایروم میباشد. لینک شرکت آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بیش از ۷۰درصد تحولات فرهنگی از طریق تحولات اقتصادی، سیاسی و اداری به ما تحمیل میشود
💠 گفتگوی اختصاصی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با دکتر #حسنبنیانیان پیرامون:
1⃣ نقش نظام روحانیت در تصمیمگیریها
2⃣ مدیریت قانونزده کشور؛ ریشهها و پیامدها
3⃣ هنر و آسیبشناسی کنشگری مذهبیها
4⃣ ضرورت شایستهسالاری در نظام اداری
📽 ویدئوی کامل این گفتگو، بزودی در نگاه
#واگویه
#فرهنگعمومیوسبکزندگی
#هویتایرانامروز
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• آقا جانم ، علی بن ابی طالب 🤍
#روز_پدر
• | @sch_negah
📌 مدرسهی نگاه در دومین گفتگوی اختصاصی خود پیرامون #روایتایرانامروز و معیارهای ارزیابی آن با #حجتالاسلامدکترایزدهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به گفتگو نشسته است که بخشهایی از آن را در ادامه میخوانیم.
💠 شعار استقلال، آزادی، جمهوریاسلامی تبلور اراده و خواست ملت ایران برای انقلاب بود. مردم برای رهایی از استعمار، «استقلال»، برای رهایی از استبداد، «آزادی» و برای رهایی از سلطنت و رسیدن به اسلام، شعار «جمهوری اسلامی» را سر دادند.
💠 فهمی که در نظام لیبرالی از آزادی میشود ناظر به آزادی در حوزه فردی است، لذا مسائلی از قبیل برهنگی و آزادی جنسی نتیجه فهم لیبرالی آزادی است؛ در حالیکه این مسئله اساسا مسئله انسان ایرانی نیست.
💠 آزادی مفهومی است که باید متناسب با زیستبوم و فرهنگ هر جامعه فهم شود. نمیتوان فهمی غربی از آزادی را به جامعه مسلمان القا کرد؛ در واقع این انتقال یک مفهوم نیست بلکه تهاجم به فرهنگ یک ملت است که از طریق شاخصها تحمیل می شود.
💠 چالش اصلی جمهوریاسلامی در عدم احساس آزادی و تحقق شعار آن، فقدان «سامانه تبدیلی» است. بستری که آرمانها، ایدهها و نظریهها را به تکنولوژی و سبکزندگی و فضای زیستاجتماعی تبدیل کند. نمیتوان مدرن فکر کرد و در فضای مدرن زیست و اسلامی زندگی کرد، لذا به شدت محتاج بازتولید و ترجمان مفاهیم ارزشی در عینیت زندگی هستی.
✍ گزارش این گفتگو را در ادامه مطلب بخوانید.
#واگویه
#آزادیهایاجتماعی
#هویتایرانامروز
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
📌 مدرسهی نگاه در سومین گفتگوی اختصاصی خود پیرامون #روایتایرانامروز و معیارهای ارزیابی آن با #دکترعلی مصطفوی، پژوهشگر هسته عدالتپژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق به گفتگو نشسته است که بخشهایی از آن را در ادامه میخوانیم.
💠 شرایط ما در مسأله اندازهگیری و سنجش برای ارزیابی وضعیت جامعه در همۀ حوزه های مرتبط با اداره جامعه و عرصههای مختلف علوم انسانی و اجتماعی، یک شرایط بحرانی است.
💠 ما در نظام بین الملل با یک جنگ شاخصی مواجهیم که سطح توجه سیاستمداران به این مسئله بسیار پایین است و درکی از حکمرانی ضمنی شاخصها و سیاستها و ایدئولوژیهایی که پشت سر آنهاست وجود ندارد.
💠 تا زمانی که شاخصهای سند 2030 در کشور حکمرانی کند، اجرای ایده و محتوای سند 2030 متوقف نشده است.
💠 ما نیازمند رصدخانههای بومی در حوزههای عدالت اجتماعی، پیشرفت و اقتصاد مقاومتی هستیم و در چند سال اخیر شاخص سازیها صرفا پروژهای بودهاند و نه پروسهای.
💠 وضعیت عدالت در جمهوری اسلامی خاکستری است؛ در حوزههای سخت افزاری مثل سلامت پیشرفت های خوبی داشته است اما در حوزههای نرم مثل خانواده و انسجام اجتماعی دچار چالش است.
💠 نظام آموزشی کشور طبقاتی شده است که یکی از مهم ترین موتورهای مولد نابرابری است.
💠 برای تحقق عدالت که امری تدریجی است، محتاج یک گفتمان منسجم و تفصیلی هستیم که هنوز جریان عدالتخواهی به این انسجام گفتمانی نرسیده است.
✍️ گزارش تفصیلی این گفتگو را در ادامه مطلب بخوانید.
#واگویه
#عدالت
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
#گفتگویسوم از سری گفتگوهای «تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی»:
🔰خوانش پدرسالاری یگانه خوانش موجود؟ (امکان خوانشهای بدیل برای تعیین نظم جنسیتی)
🔸پرسشهای مورد بررسی در این گفتگو:
❓جایگاه نظریه پدرسالاری در مطالعات فمنیستی
❓بررسی و نقد خوانش همجنسگرایی از نظم جنسیتی حاکم بر تاریخ ایران
❓امکان خوانشهای جنسیتی بدیل!
جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید:
معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان
🗓 چهارشنبه ۱۹ بهمن
ساعت ۱۵ الی ۱۷
🖥 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکایروم میباشد. لینک شرکت آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 عدالت و جنگ شاخصی
💠 گفتگوی اختصاصی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با دکتر #علیمصطفوی پیرامون:
1⃣ تاثیر شاخصها بر ادراک عمومی و نحوه مدیریت کشور
2⃣ وضعیت عدالت در جمهوری اسلامی از آغاز انقلاب تاکنون
3⃣ ضرورت تولید شاخصهای بومی برای ارزیابی پیشرفت کشور در انواع حوزهها
📽 ویدئوی کامل این گفتگو، بزودی در نگاه
#واگویه
#عدالت
#هویتایرانامروز
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
📌 پرونده #تاریخاجتماعیزنان
🔰تأثیر پیشفرضهای شرقشناسانه در روایت ما از زن ایرانی
🔻در فهم ما از مسئله زن، انبوهی از متون شرقشناسانه که زن را از زاویهی حرمسراها میدیدند، موثر بودهاست. ضمن اینکه پرداخت ما به جایگاه زن در خانواده ایرانی، از خلال انبوه متون ترجمهای بوده که همیشه هم، برگرفته از متن تاریخ نبوده است.
🔺سیمای ترسیم شده این متون حاکی از انفعال و عدم حضور زن در مناسبات قدرت و مسائل اجتماعی، دارا بودن مسئولیتهای فراوان در خانواده، نداشتن حقوق و آزادی، خشونت علیه او و همچنین رواج چندهمسری بوده است. متاسفانه ما نیز گاه با ذوقزدگی این نگاه را درونی کردهایم.
🔻در مقابل این نگاه شرقشناسانه، گروهی سعی کردند تا یک تصویر استریلیزه از تاریخ گذشتهی ما ارائه دهند. در این نگاه، گذشته سیاه نبود اما بیش از حد سفید بود. این نگاه چون با واقعیت اجتماعی در مناطق مختلف همخوانی نداشت، نتوانست رقیبی برای نگاه اول باشد.
🔸بر این دو نگاه اشکالاتی وارد است که در ادامه مطلب به آنها اشاره شده است.
#برنامهمستوره
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آزادی جنسی، حربهی غرب برای حکمرانی بر مردم
💠 گفتگوی اختصاصی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با دکتر #سیدسجادایزدهی پیرامون:
1⃣ آزادی در نگاه انسان ایرانی
2⃣ تبیین تهاجم فرهنگی به وسیله ابزار و ساختار
3⃣ضرورت بازتولید مفاهیم ارزشی در عینیت
📽 ویدئوی کامل این گفتگو، بزودی در نگاه
#واگویه
#آزادیهایاجتماعی
#هویتایرانامروز
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
📌 مدرسهی نگاه در چهارمین گفتگوی اختصاصی خود پیرامون #روایتایرانامروز و معیارهای ارزیابی آن با #دکترسیدمجیدامامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به گفتگو نشسته است که بخشهایی از آن را در ادامه میخوانیم.
💠 در عین حال که انقلاب اسلامی، انقلابی شهری بوده لکن سیاستهای فرهنگی ما، در گسست از سیاستهای رفاهی و شهری و اقتصادی، نتوانسته است درباره طبقه متوسط صحبت کند. حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئله خودش را طبقه متوسط نمیداند.
💠 شکاف میان «فرهنگ عمومی» و «فرهنگ رسمی» بیش از حدِ تعادل شده است فلذا جامعه بحران خیز شده. این شکاف علاوه بر اینکه در مقام «مسئلهشناسی» و «راهحل» خود را نشان میدهد، در مقام زندگی روزمره و همچنین در مقام تصمیمگیریها و ابررویدادها که جامعه را متأثر میکند نیز خودنمایی میکند.
💠 نتیجه آخرین پیمایش در رصد فرهنگعمومی این است که همچنان در یک گسل بزرگ میان دو قطب جامعه در حوزههای فرهنگی و اجتماعی قرار داریم که باعث میشود حوزههای رسمی و نخبگانی با حوزه عمومی گفتگو نکنند و حوزه عمومی هم علاقهای به گفتگو با حوزههای رسمی و نخبگانی نداشته باشد.
💠 کسانی که به سمت طیف سکولار حرکت میکنند و یا میان طیف اسلام سکولار و اسلام سیاسی گیر کردهاند، در حالی که خسته از این دوگانگیها هستند، بهشدت و عمیقا به هویت ایرانیاسلامی و انقلابی علاقه نشان میدهند، مشروط بر اینکه با زبان هویت با آنها صحبت شود.
✍️ گزارش این گفتگو را در ادامه مطلب بخوانید.
#واگویه
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
#گفتگویچهارم از سری گفتگوهای «تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی»:
🔰واره؛ فرهنگ یاریگری و ظهور عاملیت زنانه (رویکرد توسعه بومی دکتر مرتضی فرهادی، امکانی برای گذر از خوانشهای موجود)
🔸پرسشهای مورد بررسی در این گفتگو:
❓گفتمان های لیبرال و محافظه کار در قرن بیستم
❓گفتمان تشابه و تفاوت در فمینیسم قرن بیستم
❓روایت های تاریخ اجتماعی و فرهنگی زنان در ایران
جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید:
معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان
🗓 یکشنبه ۲۳ بهمن
ساعت ۱۸ الی ۲۰
🖥 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکایروم میباشد. لینک شرکت آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir