eitaa logo
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
4.1هزار دنبال‌کننده
805 عکس
233 ویدیو
3 فایل
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه؛ «آگاهی» برای سامانی دیگر سایت مدرسه: www.negahschool.ir ارتباط با ادمین: @sch_negah_admin ارتباط با مسئول سایت: @sch_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰جلسه ۵ نامســألـــگــی علـــوم پایــه 🔻وقتی می‌شنویم که دسته‌بندی داخلی علوم پایه به علوم محض و علوم کاربردی، در حال حرکت خالص‌سازی به سمت علوم کاربردی است، قاعدتا احساس می‌کنیم گوینده خبر در حال هشدار دادن است. اما خطری که گوینده خبر قصد دارد متذکر آن شود، به سادگی شنیدنی نیست. در شرایط تاریخی‌ای که ما و حتی به طور عمومی کشورهای جهان در آن قرار دارند، صحبت از اینکه ریاضی و فیزیک هم باید صرفا از آن جنبه که به درد زندگی روزمره ما میخورند، ارزش‌گذاری شوند، حرف نابجایی به نظر نمی‌رسد. بنابراین چرا باید نگران حذف ریاضی محض، فیزیک محض، شیمی محض و دیگر علوم محض باشیم؟ 🔻آیا نگه داشتن دپارتمان‌های علوم محض، یک فضیلت فرهنگی یا تمدنی است که ما در تداوم تاریخ‌مان یا در رقابت فرهنگی و تمدنی با دیگر اقوام و تمدن‌ها، باید بدان تن بدهیم؟ یعنی نگه‌داشتن دپارتمان‌های ریاضی محض در دانشگاه‌ها، چیزی شبیه حفاظت از میراث فرهنگی است؟ انگار با زبان بی‌زبانی گفته باشیم کشوری با مختصات تاریخی ایران، زشت است دپارتمان ریاضی محض نداشته باشد کما اینکه ممکن است درباره دپارتمان فلسفه نیز چنین ملاحظاتی در جریان باشد. 🔰اما این مهم نیست که در واقعیت سیاسی کشور، چه چیزی همچنان علوم محض را زنده نگه داشته است. مهم این است که بدانیم واقعا چرا یک کشور زنده و مستقل، ضرورتا باید به علوم محض اقبال نشان دهد؟ اقبالی که علوم محض را با ملاحظات بیرونی (اعم از مادی یا معنوی) نسنجد بلکه ضرورت علوم محض در تکوین اراده انسان برای برپا ایستادن در جهان را مدنظر داشته باشد. مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتم درسگفتار طرح کلی اندیشه اسلامی استاد آیت‌الله میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زن در صـــورت تاریخ این سرزمیـــن همیشه غائبـــه! در سیـــرت تاریخ اما ... | مستـــوره (۲) | پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
#پرونده‌بازخوانی‌ #آثارمنتخب‌متفکران‌اسلامی شهیدآیت‌الله‌بهشتی: کارگـــران! کشــاورزان! تحصیل‌کـــر
یادآورے فــــردا آخرین فرصـــت ثبت‌نام در درسگفتــــار «بازخوانی کتاب نظام اقتصادی در اسلام» اثر شهید آیت‌الله دکتر بهشتی است‌. بازخـــوانی این کتاب با تدریس استاد قنبـــریان، فرصت مغتمی برای علاقه‌مندان به آشنـــایی دقیق و علمی با بنیـــان‌های اندیشـــه‌های‌اقتصادی جمهوری اسلامی و ایده‌های اقتصـــادی شهید دکتر بهشتی است.
بروشور-مستوره-3.pdf
3.88M
بروشـــور معرفی | مستـــوره (۲) | پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار سرفصـــل‌ها • درسگفتـــار • ارائـه و تحلیـل آثـار زن‌نگـــار • نقد دیــدگاه • نقد کتـــاب • نقــد فیـــلم شروع دوره: ۱۲ تیـــرماه ۱۴۰۲ 🎁 شرکت‌کننـــدگان بعد از اتمام دوره بصورت رایـــگان در کارگاه مهارتی روایـــت‌نویسی شرکت خواهند کرد. لینک ثبــت‌نــام http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/ پیش از ثبت‌نام تخفیف‌ها را ببینید. مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| درسِ تاریـــخ برای «تئوری‌پـــردازان ســـازش» برشی از درسگفتار «نظـــم‌جهانی و عصرپســـاسکولار» دکتر مجتبی ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجـــار است؛ دوره‌ای که به دلیل هم‌زمانی با ورود م
| چرا مستـــوره، چرا تاریخ اجتمـــاعی زنان عصر قاجـــار؟ ▫️با توجه به مواجهـــه­‌ی جدی ایـــران با غرب در دوره قاجـــار، نظـــم و صورت­‌بنـــدی پیشیـــن زیستِ جامعه­‌ی ایـــرانی با مســـأله­‌های جدی­‌ای روبـــرو گشت. بسیـــاری مفاهیم از جمله پیشـــرفت و ترقی، اداره و حکـــومت، قانـــون، آزادی و عـــدالت و برابری، آموزش، زن و... در نظام معنـــایی جدیدی باز تعریف شد، به­‌گونه­‌ای که ادامـــه­‌ی ادراکِ نهادینه شده و ادبیـــات گفتمانی ِگذشته نبودند. درنتیجهْ، بررسی و تحلیـــل­‌های تاریخی از این عصـــر، امکانی را برای مقایسه شرایط و تبییـــن سهم هر کدام از مؤلفه­‌های سنت یا تجدد در مســـائل جامعه فراهم می­‌نماید. در این میان فهمیدن نسبتی که اســـلام با هر کدام از آن­‌ها برقـــرار می­‌کند، در دستیابی به نظـــم جدید سازگار با فرهنگ و تاریخ انسان ایـــرانی، بسیار حائـــز اهمیت است. ▫️ در بحث «تاریـــخ اجتماعی زنان» نیز با توجه به ورود مدرنیته به ایـــران که آغازگر تغییرات جدی در زیســـت و عاملیت زنـــان ایرانی بوده، تمرکـــز بر «عصـــر قاجار» به­‌عنوان نقطه شـــروع صورت­‌بندی جدید، حائـــز اهمیت است و فضای بهتـــری را برای تبیین کنش­ـــگری زنان و یافتن سهم مؤلفه­‌های اســـاسی هویت انسان ایرانی از جمله اســـلامیت، ایـــرانیت و تجـــدد در سامان جدید زندگی او فراهم خواهد آورد. ضمن اینکه در باب مسئله­‌ی این روزهای زن ایـــرانی و روایـــت‌های متعددی که از ســـرشت و سرنوشت او ارائه می‌شود، نیاز به مـــرور تجربیـــات زن ایرانی در ادوار گذشته داریم تا با الگـــوهای متکثر و متنوع زیست و عاملیت ­زن ایـــرانی در تاریخ بیشتر آشنـــا شویم و از جمـــود و تنگ­‌نظری در پاسخ به پرسش امـــروز رهایی یابیم. 🔻بنابراین دوره «مستـــوره» که روایتی از «پیدا و پنهان زن ایـــرانی در عصر قاجار» است، درصدد آن است تا با روایـــت زن در بافت نظـــم جنسیتی و در بستر تحـــولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، وجـــوه ناپیدای زیست زنانه در این دوره تاریخی را بازگو کرده و به بررسی چگـــونگی تطـــورات رویکردی در توصیف مســـأله­‌ها و پاسخ­‌هایش در این دوره بپردازد. لذا در این برنامه که دومین گام از «پرونده تاریخ اجتماعی زنان» است با یک ترسیم کلی از نظم سیـــاسی، اجتماعی و اقتصـــادی، به بررسی موضـــوعات در سه حیطه کلی فرهنـــگ، اقتصاد و سیاست و نظام مسائل ذیل آن خواهیم پرداخت و تلاش خواهیم کرد، روایتی تاریـــخی از زن ایـــرانی در عصـــر قاجـــار ارائه دهیم. مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجـــار است؛ دوره‌ای که به دلیل هم‌زمانی با ورود م
| محـــاق اندیشه‌ورزی، زیر ضـــرب حادثه‌ها یکی از آسیب‌های فضـــای اندیشه و فکری ما این است که زمـــانی با مسئله‌های عینی و واقعـــی جامعه نسبت می‌گیـــرد که تندباد حوادث شروع شده و شیب تند وقـــایع، امکان هرگونه دوراندیشـــی و عمـــق‌اندیشی را ممتنع ساخته است. در چنین شـــرایطی است که حتی اندیشمنـــدان و عمـــق‌اندیشان ما نیز برا‌ی رســـاندن دیدگـــاه‌های خود به ناچـــار، به ورطه توئیـــت زدن و تلگـــرافی نوشتن رو می‌آورند تا بتوانند در بـــازار مکاره اظهارنظـــرهای همه‌جوری و همه‌جایی صدای خود را به جایی برســـانند و البته بر فرض رسیدن صدایـــشان، آنچه که به محـــاق می‌رود اخلاق نقادی و فرهنگ گفتـــگو و منطق اندیشـــه‌ورزی است. نتیجه چنیـــن وضعیتی در مسئله پـــراهمیت زنـــان و خـــانواده این می‌شود که همه به‌ناچـــار به سلب و ایجـــاب طـــرح عفاف و حجابی ناگزیر می‌شوند که اساساً سقف پروازش یک‌ساله هم نیست و هیچ تصـــویری از آینـــده حجاب در ایران ۱۴۰۳ و نحوه هدایت‌گـــری حاکمیت دینی در آن نمی‌دهد، چه برسد به اینکه بخـــواهد در افق تمـــدن نوین اســـلامی پَر بکشد! در این وضعیتِ روزمَـــرِگی و زودمَرْگی اندیشـــه‌ورزی، خبـــر طراحی و اجـــرای گام دوم توسط دوستـــان خـــوش‌فکر و خوش‌سلیقه‌ی مدرسه تفکـــر و نوآوری ، حقیقتاً جای خوشحـــالی و شکرگزاری دارد. این دوره که روایتـــی از «پیدا و پنهان زن ایـــرانی در عصر قاجار» است، درصدد آن است تا با روایـــت زن در بافت نظـــم جنسیتی و در بستر تحـــولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، وجـــوه ناپیدای زیست زنانه در این دوره تاریخی را بازگو کرده و به بررسی چگـــونگی تطـــورات رویکردی در توصیف مســـأله­‌ها و پاسخ­‌هایش در این دوره بپردازد. 🔹ای‌کاش سیاستگـــذاران، سیاست‌ورزان و مجـــریان ما این فرمایش رهبـــری در بیانیه گام دوم را خوب فهم می کردند: «برای برداشتن گـــام‌های استـــوار در آینده، باید گذشته را درست شنـــاخت و از تجـــربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبـــرد غفلت شود، دروغ‌ها به جای حقیقت خواهنـــد نشست و آینـــده مورد تهدیـــدهای ناشناخته قرار خواهـــد گرفت» ✍ @alimohammadi1389 مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| «حجـــاب» کنش‌گـــرِ صامت و بدون مـــرز اســـلام ضـــرورت تحلیل مســـأله حجـــاب در ترویج گفتمـــان اســـلامی از منظر سیاست بین‌الملل برشی از درسگفتار «نظـــم‌جهانی و عصرپســـاسکولار» دکتر مجتبی ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
🔰بازخوانی کتاب نظام اقتصـــادی در اسلام(مباحث نظری)، اثر شهیــد آیت‌الله‌بهشــتی مدرس: استــــاد قنبــــریان یک‌شنبه، ۴ تیرماه ۱۴۰۲ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجـــار است؛ دوره‌ای که به دلیل هم‌زمانی با ورود م
یادآورے 🔻تا الان تعداد قابل‌توجهی از شما، در دوره «مستــوره» ثبت‌نام نموده‌اید. تعدادی از عزیزان تمایل به شــرکت «حضــوری» در دوره را داشتند که به دلیل سکــونت نداشتن در قم، به ناچار، «آنــلاین» خدمت‌شان خواهیم بود. 🔻هرچند ظــرفیت باقی‌مانده محدود است، اما همچنــان عزیزانی که تمایــل به شرکت حضــوری دارند، می‌توانند ثبت‌نام نمایند. ما هم علاقــه‌مندیم که بصورت حضــوری میــزبان شما باشیم. 🔻تنهــا ۶ روز تا شــروع برگزاری دوره زمان باقی مانده، لذا جهت سامــاندهی بهتر برنامه‌، از عزیزان درخــواست داریم، هرچه سریعتر نسبت به ثبــت‌نام اقدام نمایند و آن را به روزهای پایــانی موکــول نکنند. ⭐️شرائط و را می‌توانید از اینجا ببینید. لینک ثبــت‌نــام: http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجـــار است؛ دوره‌ای که به دلیل هم‌زمانی با ورود م
| «مدرنیتــه آمد و در خورجینش سوغــات فراوان بود. از صنعت و تکنــولوژی و حکـــومت و قانون تا بینش‌ها و گرایش‌های جدید به انســـان و دنیا. آدم‌ها دور آن جمـــع می‌شدند و هرکس متناسب با حال مـــزاجی و مــذاقی، چیزی برمی‌گرفت. زن اما در پستــوی زیست‌گــاه ایـــرانی بود و دستش از سوغــات مدرنیته کوتـــاه. مدرنیته برای این زن در پستــو و نادیده‌انگاشته شده هم چیـــزی در توبه‌توی آورده‌هایش، پنهـــان کرده بود؛ سوغاتی از جنس «آگـــاهی و خبـــر» که شد ســـرآغاز برون‌رفت از ضعیفه‌گی. پنـــداری آیینه‌ای به دست زن ایـــرانی رسید که ناگهان با دیدن خودش در آینه سوغـــات غــرب، به درکی تازه از زنـــانگی و انســانیت خویش رسید و این ســرآغاز تغییر بود.» این روایت تحقیـــرآمیز جهـــان مدرن است از زن جهان ســـوم، که اکنون فقط زن ایـــرانی‌اش در قاب بررسی ماست. از آنجا که به قول حافظ، نـــوآوری و انداختن طرحـــی نو، در گـــرو شکافتن سقف فلک است، ما در خود همین روایت جهـــان مدرن شک کردیم که این شک ســرآغاز امکان شکافتن سقف کلیشـــه‌هاست. درنتیجه سوال‌ها یک‌به‌یک گل کردند: ❓آیا زن در تاریخ معاصـــر ایران که هم‌زمان با آمدن کاروان مدرنیته از غـــرب است، مستـــوره‌ای پستو‌نشین و ضعیفه‌ای فاقد هرگونه اثرگذاری سیاسی-اجتماعی است؟ ❓آیا در این تغییـــر بزرگ، فقط آیینه‌ی سوغات غرب مؤثر است یا آنکه می‌توان سهمی برای سنت ایرانی-اســـلامی هم درنظر گرفت تا زن در آن آینه هم به تماشای خود نشسته و برای تغییر متنـــاسب با فرهنگ و هویت خویش قدم بردارد؟ ❓آیا زن امــروز امتـــداد همان زن عصـــر قجر است که راه برون‌رفت از وضعیت نامطلوبش نسخه‌ای باشد در چنگ جهان مـــدرن؟ ❓ آیا در دوره‌ی قاجـــار که اولین کاروان تجدد از غرب رسید، می‌توان روزنه‌هایی یافت که از طریق آن به الگـــوهایی متنوع و فراوان از زندگی زن ایـــرانی رسید و آن را برای امـــروز به‌روزرسانی کرد؟ برای یافتن پاسخ، ناگزیر باید زانوی شاگـــردی زد و از اهل فن شنید. ✍ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منطق سرمایه داری.mp3
16.35M
ماجــرای شکل‌گیــری استعمــارقدیم، نــو و فــرانو 00:08 منطــق نظــام سرمــایه‌داری 02:47 استعمــار قدیم 05:18 سرمــایه‌داری و استعمــارنــو 09:06 استعمــار فــرانو 🎶 برشے‌‌ از درسگفتــار نظم‌جهانی و عصرپساسکولار مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
🔰«بهشتـی» و پیوند میان اقتصــاد و سیاست با جمهــوریت استــاد محسن 🔻نظام اقتصادی اسلام دارای یک زیربنای حقــوقی است که «جهتِ حرکت» این نظام را مشخص می‌کند. در ادبیات شهید مطهری و شهید صدر، جهت همان «مکتب اسلام» است. یکی از اساسی‌ترین مبانی این نظام حقوقی از منظر شهید بهشتی، «اصالت کــار» در برایر «اصالت سرمــایه» و تبعی بودن انواع تملیک‌ها مانند هبه و ارث و... نسبت به کار است. کار به دو صورت مستقیـم و غیر مستقیم یعنی حیازت و صناعــــت متبلور می‌شود، لذا طبق این مبنا منابع طبیعی که به مثابه‌ی مواد اولیه بسیاری از امور است، تحت مالکیت هیچ‌کس قرار نمی‌گیرد، مگر به وسیله حیازت و یا صناعت. 🔻این مبنای مهم در نظام حقوقی مولد یک بنای اســاسی دیگر به نام مالکیت خصوصی است. در واقع کار مستقیم و یا غیر مستقیم منشا ارزش و مالکیت می‌گردد. حال سؤال مهم این جاست که «آیا این مالکیت خصوصـــی همان مالکیت آزاد سرمایه‌داری است که هیچ قیدی ندارد؟» نگاه مرحوم شهید بهشتی این است که محدوده‌ی «مالکیت خصوصی» افراد تا آن‌جایی است که ضرری برای دیگر آحــاد جامـعه نداشته باشد و اگر تعارض بین مالکیت فرد و مصالح جامعه پیدا شد، مصلحت جامعه نسبت مالکیت فرد ارجحیت دارد. از این اصل حقوقی مهم اصل دیگری استفاده می‌شود که حکومتی که نماینده‌ی جامعه باشد، نسبت به تمام اموال شخصی در جهت مصالح ضروری جامعه، بر شخص مالـــک حق تقدم دارد. 💠 نوآوری شهید بهشتی در این اصول حقوقی ایجاد پیوند وثیق بین اقتصاد و سیاست با اجتماع و جمهوریت است. زیرا مالکیت خصوصــــی مقید به مصالح عمومی جامعه است و حق تقدم حکومت بر مالکیت خصوصی افراد مشــــروط بر این است که برآمده از جامعه باشد و در چارچوب مصـــــالح جامعه عمل کند. برشی از درسگفتار ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ... من اینجــا به عنوان یک «طبیـــب» حرف می‌زنم، نه فقیــه برشے‌‌ از جلسه‌‌ی درسگفتــار نظــام‌اقتصــادی‌دراســلام استاد ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah