مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجـــار است؛ دورهای که به دلیل همزمانی با ورود م
#برایمطالعه | «مدرنیتــه آمد و در خورجینش سوغــات فراوان بود. از صنعت و تکنــولوژی و حکـــومت و قانون تا بینشها و گرایشهای جدید به انســـان و دنیا. آدمها دور آن جمـــع میشدند و هرکس متناسب با حال مـــزاجی و مــذاقی، چیزی برمیگرفت. زن اما در پستــوی زیستگــاه ایـــرانی بود و دستش از سوغــات مدرنیته کوتـــاه.
مدرنیته برای این زن در پستــو و نادیدهانگاشته شده هم چیـــزی در توبهتوی آوردههایش، پنهـــان کرده بود؛ سوغاتی از جنس «آگـــاهی و خبـــر» که شد ســـرآغاز برونرفت از ضعیفهگی. پنـــداری آیینهای به دست زن ایـــرانی رسید که ناگهان با دیدن خودش در آینه سوغـــات غــرب، به درکی تازه از زنـــانگی و انســانیت خویش رسید و این ســرآغاز تغییر بود.»
این روایت تحقیـــرآمیز جهـــان مدرن است از زن جهان ســـوم، که اکنون فقط زن ایـــرانیاش در قاب بررسی ماست.
از آنجا که به قول حافظ، نـــوآوری و انداختن طرحـــی نو، در گـــرو شکافتن سقف فلک است، ما در خود همین روایت جهـــان مدرن شک کردیم که این شک ســرآغاز امکان شکافتن سقف کلیشـــههاست.
درنتیجه سوالها یکبهیک گل کردند:
❓آیا زن در تاریخ معاصـــر ایران که همزمان با آمدن کاروان مدرنیته از غـــرب است، مستـــورهای پستونشین و ضعیفهای فاقد هرگونه اثرگذاری سیاسی-اجتماعی است؟
❓آیا در این تغییـــر بزرگ، فقط آیینهی سوغات غرب مؤثر است یا آنکه میتوان سهمی برای سنت ایرانی-اســـلامی هم درنظر گرفت تا زن در آن آینه هم به تماشای خود نشسته و برای تغییر متنـــاسب با فرهنگ و هویت خویش قدم بردارد؟
❓آیا زن امــروز امتـــداد همان زن عصـــر قجر است که راه برونرفت از وضعیت نامطلوبش نسخهای باشد در چنگ جهان مـــدرن؟
❓ آیا در دورهی قاجـــار که اولین کاروان تجدد از غرب رسید، میتوان روزنههایی یافت که از طریق آن به الگـــوهایی متنوع و فراوان از زندگی زن ایـــرانی رسید و آن را برای امـــروز بهروزرسانی کرد؟
برای یافتن پاسخ، ناگزیر باید زانوی شاگـــردی زد و از اهل فن شنید.
✍ #سیدمیثممیرتاجالدینی
#مستوره
#عصرقاجار
#تاریخ_اجتماعی_زنان
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
منطق سرمایه داری.mp3
16.35M
#نگـآهـنـگــ
ماجــرای شکلگیــری استعمــارقدیم، نــو و فــرانو
#دکتــرعبدخدایی
00:08 منطــق نظــام سرمــایهداری
02:47 استعمــار قدیم
05:18 سرمــایهداری و استعمــارنــو
09:06 استعمــار فــرانو
🎶 برشے از درسگفتــار نظمجهانی و عصرپساسکولار
#پادکست
#نظم_جهانی
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
🔰«بهشتـی» و پیوند میان اقتصــاد و سیاست با جمهــوریت
استــاد محسن #قنبریان
🔻نظام اقتصادی اسلام دارای یک زیربنای حقــوقی است که «جهتِ حرکت» این نظام را مشخص میکند. در ادبیات شهید مطهری و شهید صدر، جهت همان «مکتب اسلام» است.
یکی از اساسیترین مبانی این نظام حقوقی از منظر شهید بهشتی، «اصالت کــار» در برایر «اصالت سرمــایه» و تبعی بودن انواع تملیکها مانند هبه و ارث و... نسبت به کار است.
کار به دو صورت مستقیـم و غیر مستقیم یعنی حیازت و صناعــــت متبلور میشود، لذا طبق این مبنا منابع طبیعی که به مثابهی مواد اولیه بسیاری از امور است، تحت مالکیت هیچکس قرار نمیگیرد، مگر به وسیله حیازت و یا صناعت.
🔻این مبنای مهم در نظام حقوقی مولد یک بنای اســاسی دیگر به نام مالکیت خصوصی است. در واقع کار مستقیم و یا غیر مستقیم منشا ارزش و مالکیت میگردد. حال سؤال مهم این جاست که «آیا این مالکیت خصوصـــی همان مالکیت آزاد سرمایهداری است که هیچ قیدی ندارد؟»
نگاه مرحوم شهید بهشتی این است که محدودهی «مالکیت خصوصی» افراد تا آنجایی است که ضرری برای دیگر آحــاد جامـعه نداشته باشد و اگر تعارض بین مالکیت فرد و مصالح جامعه پیدا شد، مصلحت جامعه نسبت مالکیت فرد ارجحیت دارد.
از این اصل حقوقی مهم اصل دیگری استفاده میشود که حکومتی که نمایندهی جامعه باشد، نسبت به تمام اموال شخصی در جهت مصالح ضروری جامعه، بر شخص مالـــک حق تقدم دارد.
💠 نوآوری شهید بهشتی در این اصول حقوقی ایجاد پیوند وثیق بین اقتصاد و سیاست با اجتماع و جمهوریت است. زیرا مالکیت خصوصــــی مقید به مصالح عمومی جامعه است و حق تقدم حکومت بر مالکیت خصوصی افراد مشــــروط بر این است که برآمده از جامعه باشد و در چارچوب مصـــــالح جامعه عمل کند.
برشی از #جلسهاول درسگفتار #نظام_اقتصادی_در_اسلام
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برایدیدن|
... من اینجــا به عنوان یک «طبیـــب» حرف میزنم، نه فقیــه
برشے از جلسهی #اول درسگفتــار نظــاماقتصــادیدراســلام
استاد #محسنقنبــریان
#هفتم_تیر
#شهید_بهشتی
#حذف_سود_سرمایه_در_گردش
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
#دورهجامــعمستـوره
🎁 هدیه ویــــژه #مدرسهفکـرت به شرکتکنندگان در دوره مستــوره
| کــــارگاه روایـتنویسی |
مـا معتقدیم بخش مهمی از مسـائل زنـان در افـق روایتِ هویت تاریخِ فــردی و جمعـی ایشان بازنمایی میشود.
از این رو کــارگاهی ویـــژه درنظــر گرفته شده تا دغدغهمنــدان شرکت کننده در دورهی مستــوره، با کسب مهـــارت روایتنویسی حضور فعال و مؤثری در این زمینه داشته باشند.
💥حضــور در این دوره برای شرکتکنندگان در دوره جامع مستوره، کاملا رایگـــان میباشد.
این کارگــاه با حضــور سرکارخانم سبــا نمکی؛ نویسنده و مدرس دورههای روایتنویسی برگــزار خواهد شد.
سرفصلهای کارگــاه:
- داستـان و ناداستـان
- چه چیــز روایت نیست؟
- عناصــر روایت
- تکنیــکهای اصلی کاربــردی
- روایت بَــرنده
- رســانه و روایــت
تعداد جلسـات: ۴ جلســه ۹۰ دقیقهای
مهلتثبتنام: یکشنبه، ۱۱ تیرماه ۱۴۰۲
زمان برگزاری کارگاه:
۱۹ و ۲۶ مردادماه، ساعت ۱۶ الی ۱۹
لینک ثبــتنــام
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
پیش از ثبتنام تخفیفها را ببینید.
#مستوره
#مدرسه_فکرت
#کارگاه_روایت_نویسی
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
||| مسـتــورهــ
#بــرشکتـــاب| سمیــهسادات شفیعی
اساسـاً زیستجهان زن ایــرانی در ســراسر تاریخ هرگــز تحت شرایط حقــوقی غیرانسانی، آنگــونه که زن اروپــایی در دوران پیشــامدرن آن را تجــربه کرده، نبوده است. زیرا او از ابتــدای تاریــخ ایــران تا امــروز، دارای حق مالکیت فــردی بوده و هیــچگاه مانند زنــان اروپایی در دوران پیشـامدرن در زمره امــوال همســر خود و تحت مالکیت او نبوده است.
حتی در دوران مــدرن نیز زنــان ایرانی میتوانند پساز ازدواج نامخانوادگی خود را حفظ کنند؛ درحالیکه زنــان غربی پساز ازدواج، نامخانوادگی خود را از دست میدهند و ناچار به استفــاده از نامخانوادگی همسـر خود میشوند.
گاهی زن ایــرانی شرایط دشواری را در طول تاریخ تجــربه کردهاست ولی این دشواری شرایط هیچگــاه در حد نادیده انگــاشته شدن او بهعنوان یک انسـان مستقل نبوده است.
برشی از کتاب «تاریخ اجتماعی زنان در عصر قاجار»
مسـتــورهــ
#مستوره
#تاریخ_اجتماعی_زنان
#زیست_جهان_زن_ایرانی
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
||| مسـتــورهــ
#بــرشکتـــاب| آتنــا غــلامنیارمی
با مـــرور دقیق و نگــاهی انتقــادی اما بدون تعصب به منابع و اسنـــاد بجا مانده تاریخی درباره ایــران، این نتیجه حاصل میگــردد که این برداشت عمــومی و کلیشـهای که امــروز نسبت به مکــانی مبهم و جنجالی بهنام حرمســرا در دربار شاهــان ایــرانی وجود دارد، تصویــری مخدوش و جنسیتزده است که در بافت فرهنـگی اروپایی ساختهشده و منعکسکننده انگــاره ذهنی اروپاییان دربارهی این مکان است که از منظــر آنان نمود استبداد و بربریت شرقی است.
میتوان ادعا کرد تصــویر نادرست و اغراقآمیــزی که از حرمســرا در دربارهای ایــرانی در اذهان جهانی شکلگرفته است، ریشه در تفکــرات خشک و رادیـکال برخی غربیهای ایــران ستیز دارد که تا امروز نیز تداوم داشته است.
این ادعا هرگــز به معنای دفــاع از موجودیت فضایی به نام حرمســرا نیست؛ چه اگر با نگاهی انتقــادی به آن نگریسته شود، کژکارکــردها و کنشهای غیــراخلاقی نیز در آن وجود دارد. حتی این ادعا بهمعنای تأیید سبک زندگی زنــان در این مکان نیست.
اما میتوان از زاویه دیگری به آن نگـــاه کرد و با در نظر گرفتن شرایط سیــاسی و اجتماعی هر دوره کارکردهای احتمالاً سودمند آن را نیز بازیابی کرد.
برشی از کتاب تاریخ اجتماعی زنان در عصر قاجار، مقالهی «نهاد شبستان در عصر قاجار»
مسـتــورهــ
#مستوره
#تاریخ_اجتماعی_زنان
#زیست_جهان_زن_ایرانی
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
||| مسـتــورهــ
#بــرشکتـــاب| بشــری دلریــش
در سال ۱۲۶۹ هـ.ش ناصرالدینشاه قاجــار و درباریان وقت، امتیــاز دخانیات در تمام مملکت را به ماژور تالبوت واگـذار کردند. در ازای این تعهــدات سنگین شــرکت مذکور نیز متعهد گردید تا ضمن پرداخت ۱۵ هزار لیره، ســالانه یکچهارم از ســود خود را به ایــران بپردازد.
درپی عقد این معـاهده انگیزههای متفاوتی، قشـرهای مختلف مردم را به رهبــری روحانیت بر ضد این امتیــاز برمیانگیزد و طی آن، اولین حرکت مــردمی و مذهبی بر ضد سیاستهای خائنــانه دربار ناصــری مجال ظهــور عینی مییابد.
زنان نیز از آغــاز تا پایان این مبــارزه، فعالانه در صحنههای مختلف حضور داشتند. بهگونهای که وقتی خبــر میرسد شــاه به میــرزای آشتیانی اتمام حجت کردهاست که یا باید در ملأ عام قلیــان بکشد و یا از ایــران خارج شود و به عتبات برود، زنــان پیشاپیش مــردان به اعتــراض علیه حکومت میپردازند.
انبوه زنــان در سنگلج (محل استقرار میرزای آشتیانی) جمع میشوند و ضمن اعلام حمایت از استمــرار مبارزه، بدون حمایتی ازسوی مردان، اقدام به بستن بــازار میکنند. آنان در این کار آنچنان دقت و وسواسی به خرج میدهند که بنا به گفتهای، «هر دکــان را گشوده دیدند، خواهی نخواهی بستند. تا بهجایی که در تمامی بــازار شهر به این عظمت، یک باب دکان دیگر گشــوده نماند.»
برشی از کتاب «زن در دوره قاجار»
مسـتــورهــ
#مستوره
#تاریخ_اجتماعی_زنان
#زیست_جهان_زن_ایرانی
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
امام هــادیعلیهالســلام:
اُذکُــر حَسَـراتِ التَّفریطِ بِأَخذِ تَقدیمِ الحَـــزمِ
«بهجای حسـرت و انــدوه بــرای عدم موفقیتهای گذشتـه، با گــرفتن تصمیم و ارادهی قـــوی جبــران کن.»
میـــزان الحکمـــه، ج ۷، ص ۴۵۴
ولادت اســوه طهـــارت و پیشــوای هدایت، امام هادی(ع) تهنیت باد.🌸🌸🌸
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
#گزارش_تصویری
#روز_اول
🔰دوره جامع مستوره(۲)
دوشنبه، ۱۲ تیرماه ۱۴۰۲
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
#گزارش_تصویری
#روز_دوم
🔰دوره جامع مستوره(۲)
سهشنبه، ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
#گزارش_درسگفتار
پوشش زنــان در عصــر قاجار
دکتر #مجیــد_دهقــان
🔰پوشش زنــان قاجــار به دلیل مواجهــه با دُوَل خارجی، به سمت یکشکــل شدن میرود.
🔻مهمتــرین مسئلهی اندیشــه دینی در ارتباط با زنان دورهی قاجــار، «حجــاب» است. برای فهم حجاب باید زنانگی، مردانگی و ارتباط این دو در فضای اجتمــاعی را درک کنیم. اولین و مهمترین منبــع ما در بحث پوشش زنان قاجــار، موزههای مربوط به پوشش زنــان قاجار و سفــرنامههای موجود از عصر قاجار است. عکسهای قدیمی موجود از اوایل دوره قاجــار و سفرنامههای آن دوره خبر از تنــوع پوشش در تهــران و سایر شهرهای بزرگ و همچنین روستاها و شهرهای کوچک میدهد و به مرور به دلیل مواجهه با دُوَل خارجی، پوشش زنان در تهران و شهرهای بزرگ به سمت یک شکل شدن میرود.
باور رایج این است که مسئله حجــاب از دورهی رضاخــان سیاسی شد، اما در واقــع سیاسیشدن مسئله حجاب از زمان اولیــن مواجه ایرانیان با دُوَل خارجی بوده است.
🔻به طور کلی مسئله زنان و حجاب از همان ابتدای آشنــایی با تجدد، از جمله مهمترین مسائل اندیشمنــدان دینی ما بوده است. مفهوم حجاب در دوره قاجــار با پهلوی متفاوت است، وقتی از حجــاب در دورهی قاجار صحبت میشود، منظور «پوشش صورت» و «خانهنشینی زن» است. نزاع اندیشمنــدان دینی قاجار تنها بر سر پوشش صورت است و به هیچ عنوان سخنی از پوشش بدن در این دوره مطرح نیست.
🔻تجددی که اندیشمند دینی آن دوره فهم میکند، تجددی است که با دین همراه است و دین آن را میپذیرد. اما اندیشمندان دینی مسئلهی زنان را استثناء میدانند و با ادلههایی از خود اندیشمندان غربی به این نتیجه میرسند که تمدن اروپایی در زمینه زنــان، ایدهی صحیحی ندارد؛ بنابراین اندیشه دینی در حوزه زنان ذیل اندیشه دینی سنتی قرار میگیرد و تحولات زنان در تجدد را برای جامعهی ایران نمیپذیرد.
زنانگی در اندیشه دینی آن دوره چندان مفهوم مطلوبی نیست و زن به ابــژهی جنسی زن تقلیل پیدا کرده است؛ البته نه به آن غلظتی که در مطالعات فمینیستی جدید آمده است، اما به طور کلی در معرض ارتباطات و آسیبهای جنسی است.
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah