eitaa logo
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
4.1هزار دنبال‌کننده
802 عکس
231 ویدیو
3 فایل
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه؛ «آگاهی» برای سامانی دیگر سایت مدرسه: www.negahschool.ir ارتباط با ادمین: @sch_negah_admin ارتباط با مسئول سایت: @sch_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
دوره‌جامـع‌مستــوره ۲ واکـاوی زن در عصــر قاجـار به‌همراه نگاه انتقـادی به سریال جیــران ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام محمدصــادق ابوالحسنی پژوهشگـر تاریخ و مدیر دفتــر نشر آراء‌وآثار استاد منــذر(ره) امــروز؛ سه‌شنبه ۲۰ تیــرماه، ساعت ۱۶:۳۰ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
ارائـه‌ونقد‌ دیدگــاه افسانه نجم‌آبــادی دکتر زهره عضــو هیئت‌علمی پژوهشکده زن‌وخانواده 🔻تاریخ‌نگـاری خانم افسـانه نجم‌آبــادی ترکیبی از اندیشه‌های موج سـوم فمینیسم و اندیشـه‌های تبارشناسـانه فوکو است. تاریخ‌نگـاریِ جنسیت موضوع خودش را نه «زن» بلکه «جنسیت» قرار می‌دهد. این روش برای اولین بار توسط خانم اِسکات در آمریکا آغاز می‌شود. اِسکات بیان می‌کند که جنسیت نسبی و تاریخ‌منــد است، لذا به رد تفاوت‌های بیولوژیکی می‌پردازد و مرد یا زن بودن را برساخت اجتماعی می‌داند. او همچنین در بررسی جنسیت رجوع به تاریخ را ناممکن و بی‌اعتبار می‌داند چرا که برای انکار جنسیت طبیعی زن و مرد علاوه بر رد ریشه‌ی طبیعی و بیولوژیکی، باید ریشه‌های تاریخی آن را رد کرد. این دیدگاه تحت تاثیر اندیشه‌های پساساختارگرایی فوکو است. 🔻خانم نجم‌آبــادی در کتاب «زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش» سعی می‌کند تا به انکار جنسیت طبیعی زن و مرد بپردازد. او معتقد است که تاریخ از عقلانیت‌های مختلف در هر زمان و مکانی ساخته شده است و ما باید سازوکارهای عقلانیتی که جنسیت را در جامعه ایجاد می‌کند، بازیابی کنیم. سؤالی که نجم‌آبادی در آثار خود مطرح می‌کند این است که تاریخ‌نگاری بر مبنای کدام عقلانیت نگاشته شده و مشروعیت پیدا کرده است؟ 🔻نجم‌آبــادی در پارادایم اِسکات شروع به تحلیل تاریخ زنان می‌کند که این روش دارای دو ویژگی است: اینکه جنسیت از جنس ایجاد نمی‌شود، ریشه‌ی بیولوژیک ندارد و برساخته اجتماعی است. ویژگی اسکات در تاریخ‌نگاری جنسیت این است که جنسیت نمادی از قدرت در جامعه است و ذیل قدرت در جامعه فهم می‌شود که این گزاره را نجم‌آبادی بیشتر در کتاب «دختران قوچان» بحث می‌کند. طبق روایت خانم نجم‌آبادی فروش دختران قوچان به ترکمنان در خدمت مشروطه‌خواهی قرار می‌گیرد تا استبداد طرد شده و مشروطه طلب شود‌. 🔻نجم‌آبــادی در کتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش معتقد است که با ورود مدرنیته روابط و امیال جنسی در جامعه‌ی ایران تطور و تحول یافته است. او بیان می‌کند که ایرانیــان قبل از مدرنیته هم‌‌جنس‌خواهی داشتند و با ورود مدرنیته این هم‌خواهی به دگرجنس‌‌خواهی تبدیل می‌شود. در این کتاب نجم‌آبادی علاوه بر برساختی بودن زن و مرد، به برساختی بودن روابط بین دو جنس بعد از مدرنیته نیز اشاره می‌کند. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah
ارائـه‌ونقد‌ دیدگــاه افسانه نجم‌آبــادی دکتر زهره عضــو هیئت‌علمی پژوهشکده زن‌وخانواده 🔰نمی‌توان در مسئله «جنسیت» با گفتمـان غربی به فهم گفتمـان شرق پرداخت. 🔻تاریخ‌نگـاری خانم نجم‌آبــادی از زوایای مختلفی قابل نقد است. تاریخ‌نگــاری ایشان از نوع تاریخ‌نگــاریِ فمنیستی است. تاریخ‌نگاری فمنیستی در دو موضوع زن و جنسیت بحث می‌کند که در اولی به دیدگاه‌ها و تجربیات زنانه می‌پردازد و در دومی موضوعات تاریخی فراتر از یک جنس خاص بررسی می‌شود که اگر با آگاهی‌های فمنیستی و اندیشه‌های پست مدرن همراه باشد، خطرناک است. 🔻علاوه بر نقد به روش ایشان، نوع گزینش روایت‌های ایشان هم قابل نقد است. در بحث روایت‌ها باید روایت‌های اخلاقی و ضدخلاقی و روایت‌های تاریخی و اسنــادی را از هم جدا کرد و نباید روایت تاریخی با اسنادی یکسان انگاشت. 🔻نجم‌آبــادی در کتاب‌های خود از منابعی غیر از تاریخ یعنی از سفرنامه‌ی مستشرقان استفاده کرده است. بسیاری از روایت‌های گزارش‌شده از کردار جنسی ایرانیــان، ناشی از عدم شناخت فرهنگ جامعه‌ی ایرانی و فقدان پیش‌فهم فرهنگی اروپاییان نسبت به ایرانیان است که نجم‌آبادی آن‌ها را گزینش کرده است. 🔻ایشان برخلاف اینکه سعی می‌کند براساس اندیشه‌های پست‌مدرن بحث کند، در ارتباط با جامعه‌ی ایرانی تحلیلی یکنواخت ارائه می‌کند و می‌گوید کردارهای جنسی ایرانیان، همه به صورت یک‌دست و شبیه هم است در حالی که باید به این مسئله توجه می‌شد که جامعه‌ی ایرانی دارای ساختارهای فرهنگی مختلف، گفتمان‌ها و کردارهای جنسی متفاوت است. از طرف دیگر نمی‌توان با گفتمان غربی به فهم گفتمان شرق پرداخت چراکه جنسیت امری گفتمانی است و این اقدام او به نوعی ضدِروش محسوب می‌شود. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
#گزارش_درسگفتــار مشارکت سیــاسی‌واجتمــاعی زنان در‌عصرقاجار دکتر #رضا_رمضــان‌نرگسی عضــو هیئت‌علمی
تطــور حیـات فرهنگی‌واجتماعی زنـان در دوره قاجار دکتر ؛ نویسنده کتاب «فرهنگنامه زنان ایرانی پارسی‌گوی از آغاز تا مشروطه» 🔸در کتاب «فرهنگنامه زنان ایرانی پارسی‌گوی» به بیش از ۲۰۰ زن صاحب‌اثر دوره قاجار در زمینه‌ی فقه، حدیث، کلام، عرفان، شعر و ادب فارسی، هنرهای خوشنویسی، نقاشی و هنرهای دستی، نوازندگی و ... اشاره شده است. 🔻در بررسی این مسـأله به سه عامل باید توجه کرد: عامل، «امنیت اجتمـاعی» در دوره‌های تاریخی است. به‌طـور کلی در تاریخ ایران بعد از اسلام هرگاه امنیت اجتماعی به دلایلی از جمله جنگ‌های درون مرزی یا برون مرزی از بین می‌رفت، بیش از همه، بانوان در معرض تهدید قرار می‌گرفتند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چنین دوره‌هایی کمتر نشانی از حیات اجتماعی و فرهنگی بانوان دیده می‌شود و بالعکس هر زمان که امنیت و آرامش برقرار می‌شد، شاهد فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بانوان بوده‌ایم. بعد از استقرار قاجار تا مشروطه به دلیل آرامش و امنیتی که در کشور پدید آمد، شاهد تحولی در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی برای زنان هستیم. ، عدم اهتمام ادیبــان، مورخان و دانشمندان؛ اعم از زن و مرد در نگارش شرح حال‌های خودشان بوده است چرا که احساس می‌کردند اگر شرح حال خود را بنویسند از ثواب اخروی آن‌ها کم می‌شود. همین عامل باعث شده که بسیاری از اطلاعات تاریخی و زندگی‌نامه‌‌ها از بین رفته و آثار محدودی از این دوره در دست باشد. همچنین باعث شده در عرصه‌ی کتابشناسی نیز با کتاب‌های مجهول المؤلف مواجه باشیم. سیاه‌نمایی مورخان دولتی و درباری دوره پهلوی از وضعیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دوره‌ی قاجار است. 🔻در کتاب «فرهنگنامه زنان ایرانی پارسی‌گوی از آغاز تا مشروطه» بیش از ۲۰۰ مورد از زنانی که نامشان آمده، متعلق به دوره قاجار است که آثار آن‌ها در حوزه‌های مختلفی از جمله: فقه، حدیث، کلام، عرفان، شعر و ادب فارسی، هنرهای خوشنویسی، نقاشی و هنرهای دستی، نوازندگی و امور خیریه بوده‌ است. 🔻آموزش و تعلیم و تربیت در این دوره بر حسب طبقه‌ی اجتماعی متفاوت بوده است. بانوان خاندان شاهی، حکام و وزرا از طریق معلم سرخانه، بانوان خاندان‌های علمی از طریق محارم خود که عالم و دانشمند بوده‌اند، و بانوان سایر گروه‌های اجتماعی مانند تجار، پیشه‌وران و اصناف در مکتب‌خانه‌ها تعلیم می‌دیدند. در این دوره حتی زنانی که سواد نداشتند از طریق حضور در مراسم‌های مذهبی، مساجد و تکایا از حوادث تاریخی، قصص گذشته و اشعار آگاهی پیدا می‌کردند. 🔻فعالیت‌های اجتمـاعی زنان در این دوره نیز متنوع و شامل نفوذ در امور دولتی و امور خانه، رفت‌وآمد با دوستان خود و حضور در بازار، سفرهای حج، عتبات، مشهد و سایر شهرها بوده است. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah
دوره‌جامـع‌مستــوره ۲ ارائــه و تحلیل آثــار زن‌نگــار 🔸کتاب چادر کردیم رفتیم تماشا 🔸کتاب خانم! فردا کوچ است ارائه‌دهنده: سرکــار خانم دکتر زهرا عضو هیئت علمی پژوهشکده ز‌ن‌و‌خانواده پنجشنبه ۲۲ تیــرماه، ساعت ۱۰:۳۰ صبح ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
دوره‌جامـع‌مستــوره ۲ ارائه و نقد کتــاب نقدوبررسی کتاب سیـاست‌های جنسی در ایــران معاصر، نوشته‌ی خانم ژانت آفاری ارائه‌دهنده: سرکار خانم دکتر سمیه عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده پنجشنبه ۲۲ تیرماه، ساعت ۹ صبح ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
شبستان(حرمســرا) در دوره قاجــار دکتر آتنــا ؛ نویسنده و پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی و تاریخ اجتماعی 🔰 تنها این زن ایرانی نیست که در نگاه مستشرقان تقلیل پیدا کرده و منفعل تصور می‌شود، آن‌ها قصد دارند تا در سطحی کلان، نظام سیاسی ایران و در مرتبه‌ای بالاتر اسلام را تضعیف کنند. 🔻شرق‌شناســان برای توصیف زن‌ِمسلمان شرقی از سه کلیدواژه‌ی ابــژه‌گی، انفعال و فرودست استفاده می‌کنند. آن‌ها زن ایـرانی را محدود و محصور در اندرونی، قربانی خشونت مردانه و ابژه‌ی تحت هژمونی ساختـار و فاقد عاملیت وصف می‌کنند در حالی که وقتی به منابع تاریخی دیگری جز منابع شرق‌شناسان رجوع می‌کنیم، در‌می‌یابیم زن ایـرانی سوژه، کنشگـر، فرادست و عامل است. 🔻پروژه‌ی مستشرقین یک پــروژه‌ی ۵۰۰ - ۶۰۰ ساله است که با نیت ثبت روایت تاریخی خود به عنوان منبع برای آیندگــان، از زمان صفویه آغاز شد. با مطالعه‌ی سیر تاریخ اجتمــاعی ایران درمی‌یابیم که تنها این زن ایرانی نیست در نگاه مستشرقان تقلیل پیدا کرده و منفعل تصــور می‌شود، بلکه آن‌ها از توصیف این ویژگی‌ها قصد دارند تا در سطحی کــلان، نظام سیاسی ایران در آن دوره و در مرتبه‌ای بالاتر اسلام را تضعیف کنند. 🔻ما از کلمه «شبستان» جایگــزین حرمســرا استفاده می‌کنیم به این علت که کلمه حرمسرا اساسا یک کلمه مغولی-عثمــانی است و اتفاقا آن چیزی که شرق‌شناسان از زن ایــرانی تعریف می‌کنند، به حرمسراهای عثمانی بیشتر شباهت دارد. آن‌ها مدعی‌اند که این فضــا به‌طور کلی از ارتباط با جهان خارج محروم بوده و ارتباط آن‌ها با سیاست تنها به دسیسه‌های فریبکارانه زنــانه منحصر بوده است. اما وقتی که به منابع قدیمی‌تر مانند منابع یونانی رجوع می‌کنیم متوجه می‌شویم که مشخصا از زنــان ایرانی به نیکی یاد شده و به قدرت زنان ایرانی در دربار اذعان شده است. 🔻مستشرقین شبستان را نهاد فســاد دربار شاهان معرفی کردند در صورتی که نهاد شبستان یک نهــاد سازمان‌یافته بوده که کارکردها و ویژگی‌های یک نهــاد اجتماعی را نیز دارا بوده است. خرده‌نظــام‌هایی که ذیل شبستان وجود داشته عبارت است از: خرده نظام آمــوزش، خرده نظام اقتصــادی که بسیار فعال و جدی دنبال می‌شده، خرده نظام فرهنگی و خرده نظام مذهبی. کارکــردهای شبستان نیز کارکرد زیستی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده است. البته نهاد شبستان کژکارکردهایی نیز داشته برای مثال سطح بالای رفاه و دارا بودن امکانات در آن زمان با توجه به فقر اقتصادی مردم عادی، اما نگاه شرق‌شناسان به این مکان غرض‌ورزانه و برای کوبیدن زن ایــرانی و هویت ایرانی اسلامی است. 🔻کنشگــری زنان ایــرانی تنها مختص به زنان دربار نیست بلکه در بین مردم عادی و توده‌ی زنان نیز امثال زینب پاشا را داریم که از دل یک خانواده معمولی، متعصب و مذهبی در آذربایجان بیرون آمد. به طور کلی زن ایــرانی هیچ‌وقت ابژه نبوده و همواره برای خود حقوقی داشته است و بعد از اســلام نیز بهترین حقوق را دارا شد؛ لذا نمی‌توان زن ایرانی را با زن اروپایی مقایسه کرد و ویژگی‌های زن ایرانی را از زاویه‌ی نگاه یک زن اروپایی وصف کرد. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ـکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
مؤسسه اندیشه‌بهشتی برگـزار می‌کند: دوره‌ی تابستــانه مطالعـاتی و آمـوزشی با محوریت کتــاب «انســان از منظر قــرآن» استـــاد: محمد مهـدی رفیعــی؛ مؤلف کتــاب و مدیـــر مؤسسـه‌اندیشــه‌بهشتــی شــروع دوره: ۷ مـــرداد الی ۲ شهریور شیوه برگــزاری: • حضــورے‌‌ و مجــازے‌‌(قم، بلوارالغدیــر، کوچه ۱۰، ساختمــان مفید، طبقه ۴) • برگزاری دورهٔ مطالعه‌محــور همراه با ۴ جلسه درس‌گفتـــار مهلت ثبت‌نام: پنـج‌شنبه؛ ۲۹ تیــرماه امتیازات: ✓ اعطـــای گواهی‌پایان دوره ✓ اعطـــای جوایز نفیس به برگزیدگـــان دوره لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/aBnrIzUI اطلاعات‌تکمیلی در: @AndisheBeheshti ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ـکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
🔰دوره جامع | مستـــوره (۲) | پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
اخـلاق جنسی حاکـم بر جامعـه دوره قاجـار دکتر زهره ؛ عضو هیئت علمی پژوهشکـده زن و خانـواده نگــاه اروپاییان به جامعه‌ی ما یک نگاه غیربومی و غیرهنجاری است که از درون یک فرهنگ دیگر، به انعکاس فرهنگ جنسی ایــرانیان پرداخته‌اند. ✨ 🔻کتاب‌های موجود در حوزه سکسوالیته در ایـران عبارت‌اند از: کتاب «زنـان سیبیلو و مردان بی‌ریش» از افسانه نجم‌آبادی که با نگاه فوکویی و تبارشناسانه به طبقه‌بنــدی و بحث پیرامون اخلاق و گرایش‌های جنسی در ایـران می‌پردازد. کتاب «سیاست جنسی در ایران معاصر» از خانم ژانت آفاری درباره‌ی اخلاق جنسی ایرانیان که از عصــر قاجار آغاز شده و سپس به دوره پهلوی، بعد از انقـلاب اسلامی و دوران جنگ می‌پردازد. خانم آفاری نیز بر اساس رویکرد فوکویی و تبارشناسانه، ساختارها و گفتمان‌های تنظیم کننده سکسوالیته در ایران را بررسی می‌کند‌. آفاری نیز مانند نجم‌آبادی معتقد است که مدرنیته روابط جنسی در ایران را متحول کرده است. کتاب «گفتمان‌های سکسوالیته رقیب در ایران پس از انقلاب» از حامد شهیدیــان که در آن گفتمان‌های پزشکی، اســلامی و فمینیستی پس از انقلاب مورد بررسی قرار می‌گیرد. کتاب «تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران» از ویلم فلور که با نگاهی توصیفی روابط جنسی از عصر باستان تا قاجار را مورد بررسی قرار می‌دهد. این کتاب‌ها با نگاه پست‌مدرن درباره‌ی امر جنسی در ایران بحث می‌کنند. 🔻در تحلیل اخلاق جنسی حاکم بر جامعه ایران به چند نکته باید توجه کرد: ؛ عرصه‌ی کنــش‌های جنسـی همیشـه عرصه‌ی نــزاع بوده و درک این نــزاع، درکی ذهنی و انضمامی یا برسـاخته است. کنش‌هایی که به واسطه امــرجنسی شکل می‌گیــرد، برساخته‌ی شــرایط سیـاسی، اجتمـاعی و اقتصـادی است اما این سخن بدین معنا نیست که امــر جنسی را از حالت بیولــوژیک خارج کنیم. ؛ درک اجتمــاعی از کنش‌های جنسی ایرانیــان را نمی‌توان به همه‌ی دوره‌ها و همه‌ی فرهنگ‌ها و همه‌ی جامعه‌ی ایــران نسبت داد. شبکه‌ی ارتباط جنسی در هر دوره به شکلی خاص بوده و شرایط اجتماعی هر دوره منجر به ارتباطات جنسی‌ای می‌شود که مختص همان شرایط است. ؛ رفتارهای جنسی جهان شمول نبوده و نمی‌توان به سبک مدرنیته و مکتب پوزیتیویسم، یک عامل و نگاه کلی را در نظر گرفت. پس کــردارهای جنسی در همه‌ی فرهنــگ‌ها از وحدت و یگانــگی برخوردار نیست. ؛ با توجه به نکته‌ی قبل یعنی یکســان نبودن کنــش‌ها و هنجارهای جنسی، نگــاه اروپاییان به جامعه‌ی ما یک نگاه غیربومی و غیرهنجاری است که از درون یک فرهنگ دیگر، به انعکاس فرهنگ جنسی ایــرانیان پرداخته‌اند لذا این نگاه نمی‌تواند یک نگاه معرفت‌شناسانه باشد. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ـکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اگر می‌گذاشتند امام کارهایش را انجام دهد ... برشی از درسگفتار "شذرات المعارف" ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به‌نام خــدا، به‌نام حسیــن؛ السَّــلامُ عَلَى الْمُرَمَّلِ بِالدِّمـآءِ، أَلسَّــلامُ عَلَى الْمَهْتُوکِ الْخِبآءِ ... فرا رسیدن ماه محـرم و ایام سوگـواری سیدالشهــدا علیه‌الســلام تسلیت بــاد. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
#گزارش_درسگفتــار اخـلاق جنسی حاکـم بر جامعـه دوره قاجـار دکتر زهره #بــاقریــان؛ عضو هیئت علمی پژوه
اخـلاق جنسی حاکـم بر جامعـه ایران دوره قاجـار دکتر زهره ؛ عضو هیئت علمی پژوهشکـده زن و خانـواده 🔻در عصر ساسانیان، نخستین انحـراف جنسی در ایران یعنی هم‌جنس‌گــرایی، شاهدبازی و امردگرایی در بین اشراف و طبقات بالا به تقلید از یونانیان باستان دیده می‌شود، اما بیشترین ثبت تاریخی از این انحراف جنسی و رواج آن، بعد از ورود ترکــان به ایران خصوصا در دوره‌ی خوارزمشاهیان، سلجوقیان و مغلولان است. عبید زاکانی ریشه‌های هم‌جنس‌گرایی را، نه ناشی از ترکان بلکه ناشی از تصوف می‌داند و معتقد است که تصوف این گرایش را وارد جامعه کرده و این امر برای آن‌ها اسباب ترقی، نام و نان و همچنین عاملی برای قدرت به شمار می‌رفته است. 🔻با ورود مغــولان هرزگی جامعه به اوج خودش می‌رسد. برخی رواج انحرافات جنسی در این دوره را حاصل نابودی مراکز دینی و علمی توسط مغولان و انحطاط علوم عقلی و فلسفی می‌دانند. در همین دوره است که بسیاری از مردم فرزندان خود را برای تحصیل و سواد نزد فرقه‌های صوفیه می‌سپارند و در واقع رواج صوفی‌گری یکی از دلایل رواج این انحراف جنسی در جامعه است. 🔻در عصر صفویه به دلیل شرایط اجتماعی و سیاسی خاص جامعه، انحرافات جنسی کمتر شده و به جز شاه اسماعیل این عمل در بین سایر شاهان کمرنگ بوده است. اما در این دوره رواج روسپی‌گری با ویژگی‌های خاص این دوره را شاهد هستیم اما معمولا روسپیان غیر ایرانی بوده‌اند. در این دوره ایدئولوژی تشیع و دین باعث می‌شود انحرافات جنسی تا حدودی به حاشیه بروند اما دین هنوز آنقدر قدرت ندارد که در امور جنسی دخالت و بر آن تسلط پیدا کند و متولیان شرع با اغماض با این مسئله برخورد می‌کردند. 🔻در عصر قاجار اما کنش‌های جنسی متفاوتی وجود دارد و از زمان ناصرالدین شاه به بعد کنش‌های انحرافی بسیار کمرنگ می‌شود که خانم افسانه نجم‌آبادی علت آن را در مدرنیته می‌داند. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ـکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
#گزارش_درسگفتــار اخـلاق جنسی حاکـم بر جامعـه ایران دوره قاجـار دکتر زهره #بــاقریــان؛ عضو هیئت علم
اخـلاق جنسی حاکـم بر جامعـه ایران دوره قاجـار دکتر زهره ؛ عضو هیئت علمی پژوهشکـده زن و خانـواده ✨ (پایانی) 🔻برخلاف دیدگاه خانم نجم‌آبـادی که گفتمـان مدرنیته را باعث حذف انحـرافات جنسی جامعه ایـران می‌داند باید گفت که این گفتمـان دین است که باعث حذف انحرافات شده است. چرا که در عصر قاجـار و پس از مشـروطه، گفتمان مسلط در ایران گفتمان شــرع بوده و بسیاری از افراد تحت تاثیر شــرع، زیست فرهنگی خود را شکل می‌دادند؛ به‌طوری که حتی محتوای فکــری روشنفکران در قالب شرع قرار می‌گیرد و معنا پیدا می‌کرد. در این دوره هنوز مردم به طور کامل با مدرنیته آشنــایی ندارند و نفوذ روحانیت به حدی است که حتی حکومت مرکزی را به چالش می‌کشد. پس در چنین جامعه‌ای نمی‌توان تنــها عامل مدرنیته را در نظر گرفت. 🔻معمولا مطالعات مردم‌نگارانه در چهار بُعد خویشاوندی، بُعد سیاسی، بُعد دینی و اقتصادی انجام می‌شود. بررسی کنش‌های جنسی بدون بررسی این چهار بُعد ناقص است. در بُعد دینی چهار خرده‌گفتمان تصوف و دراویش، علمای حدیثی و اخباری، علمای اجتهادی و اصولی و علمای عارف مشرب وجود دارد. این چهار خرده‌گفتمان دینی به‌همراه دو خرده‌گفتمان مدرنیته در حذف انحرافات جنسی اشتراک منافع داشته و بر کنش‌های جنسی تأثیرگذار بوده‌اند.‌ 🔻در گفتمان مدرنیته، خرده‌گفتمــان‌های روشنفکری و پزشکی باعث تزریق «عقل‌گرایی» و «تجــربه‌گرایی» در جامعه شده و انحــرافات جنسی را تضعیف می‌کند. گفتمــان دینی هم از دوره صفـویه به بعد با تضعیف «اخبــاری‌‌گری» در مقابل «گفتمان اصــولی» که نشاندهنده‌ی خروج دین از پوسته‌ی ظاهــری و ورود به عقلانیت است و همچنین ترویج اخلاقیــات، شرع و حجاب در حذف انحــرافات جنسی تأثیرگذار بوده است. یکی دیگر از کارهایی که گفتمــان دین در این دوره انجام می‌دهد نوشتن رســاله‌های جدلی علیه صوفی‌گری و اخباری‌گری است. 🔻مدرنیته در اواخر قاجــار، عشق آمریکایی را وارد جامعه ایــران می‌کند و با تبلیغ یگانگی عشق، بر روی کسـانی که دچار انحـرافات جنسی بوده‌اند، تأثیر می‌گذارد. دیدگاه خانم نجم‌آبــادی در ارتباط با تحول برخی مفــاهیم مانند «عشق» با ورود مدرنیته قابل پذیرش است اما این مسئله بدین معنا نیست که جامعه‌ی ایــرانی فارغ از عشق بوده بلکه باید گفت که این مفهوم با عشق شــرقی در جامعه‌ی ایران متفاوت بوده است. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ـکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🔰همه چیز پولی نیست! اقتصاد تبرعی و صیانت از حقوق عمومی برشے‌‌ از جلسه‌‌ی درسگفتــار نظــام‌اقتصــادی‌دراســلام استاد ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از نماهنگ «همیشه پیشــرو» بیانات رهبری در پیشتــازی زن ایــرانی در عرصه‌های سیاسی_اجتماعی تاریخ معاصــر 🔰برنامه‌ تلوزیونی ▫️ @alamaat_tv2 ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
ارائـه‌وتحلیل آثار زن‌نگــار دکتر زهرا هیئت‌علمی پژوهشکده زن‌وخانواده ✓چــادر کردیم رفتیم تماشــا ✓خانــم! فـــردا کــوچ اســت 🔰 درد بی‌روایتی و تحریف تاریــخ 🔻حجم زیادی از درک تاریخی که ما از خودمان داریم از خلال مطالب و سفــرنامه‌هایی است که اروپائیــان درباره‌ی ما نوشته‌اند. فهمی که ما از زنان در دوره‌های مختلف داریم نیز تحت تاثیر همین منابع است. فهم ما از زنان طبقات متوسط و پایین در دوره‌ی قاجار، زنانی منفعل است که آزادی و حقوقی ندارد، زنان طبقات بالا هم ابزاری در دست ثروتمندانند؛ موجوداتی بدون آگــاهی و شادی. 🔻برای فهم شرایط آن دوره یکی از منابع مهم آثاری است که زنان ایــرانی در آن دوره نوشته‌اند و به این ترتیب می‌توان تاریخ اجتماعی جنسیت را از خلال تجربه‌ی زن ایرانی درک کرد. در دوره‌ی قاجار سفرنامه‌های زیادی نگاشته شده. در بین سفرنامه‌ها، سفرنامه حج با توجه به مذهبی بودن مردم بیشتر رایج بوده. کسانی که به این سفر می‌رفتند آدم‌های معمولی و مذهبی هستند که نگاه همدلانه‌ای به فرهنگ خودمان دارند. 🔻یکی دیگر از دلایل منحصر به‌فرد بودن اهمیت سفرنامه‌ها این است که با آدم‌های دیگر از سایر فرهنگ‌ها مواجه می‌شدند و امکان مقایسه برایشان فراهم می‌شد. اولین سفرنامه زنانه از حج توسط شهربانو بیگم همسر میرزا خلیل رقم‌نویس در دوره‌ی صفویه است که به زبان شعر نوشته شده است. 🔻اگر نویسندگی زنــان ایــرانی را به ۴ دوره تقسیم کنیم، می‌توان گفت که قبل از دوره ناصری نثــر زنانه وجود ندارد یا از بین رفته است. در این زمان هر چه بوده شعر و متن منظوم است. از دوره‌ی ناصــری تا مشروطه عمده‌ی متون همین سفرنامه‌هاست که اغلب هم مربوط به سفرنامه‌ حج می‌باشد. از دوره‌ مشروطه به بعد زنان وارد حوزه‌ی روزنامه‌نگاری و مطبوعات شدند. اما بعد از سال ۱۳۲۰ موجی از زنان نویسنده را داریم که در همه‌ی زمینه‌ها اعم از فعالیت‌های علمی و ادبی به نویسندگی می‌پردازند. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah