یا فتاح یامرتاح:
🍃💐 نیکی کنیم تا عمر مان زیاد شود
امام جعفرصادق (علیه السلام) فرمودند :
🌿مردم، بیشتر از آنکه با عمر خود زندگی کنند، با احسان و نیکوکاری خود زندگی می کنند و بیشتر از آنکه با اجل خود بمیرند ، بر اثر گناهان خود می میرند.🌿
📚 دعوات، قطب راوندی، ص291 📚
1️⃣#درس اخلاق جلسه يكم1️⃣
🔹إعوذبالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم و صل الله علي سيدنا محمد و آله الطیبین الطاهرین لا سيما مولانا بقية الله في العالمين ارواحنافداه🔹
🌸با سلام و درود خدمت همه-ي شنوندگان ارجمند، میهمانان مسجد سبقت در معنویت.
✍🏻قرار شد هفتهای یک جلسه بحث اخلاقي داشته باشيم و همچنين يك جلسه مباحث تفسیری و یک جلسه شرح نهجالبلاغه؛ در خدمتتون هستیم .
اولین جلسه اخلاقی رو شروع میکنیم با عنوان☘️ «حقوق مؤمن بر مؤمن».☘️
همانطوری که استحضار داريد در قرآن مجيد، مؤمن با مؤمن برابر دانسته شده که 📚«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَة».(حجرات، 10)، «أخ» در لغت به معنای مثل است؛ اگر به برادر و خواهر، أخ و أخت گفته ميشه، به خاطر اين است كه اينها مثل هم هستند كه پدر و مادرشون یکیه یا حداقل پدر یا مادرشون يكيه، در حقیقت اخوت به معنای برابري است.
بنابراین همه-ي مؤمنین پيش همه-ي مؤمنین با همدیگه برابرند يعني یک حقوق مساوی دارند؛ البته پیش خدا برابري نيست، پيش خدا📚«إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم».(حجرات، 13). ارجمندترين، با تقواترینه؛ هرکسی تقوای بيشتري داره او کرامت و قیمت و ارج و قرب بیشتري پیش خدا داره ولي نه، پیش مردم برابرند، يعني حقوق یکسانی دارند؛
يكي از حقوق مؤمنین نسبت به همديگه، دعاست. که درحق همدیگر دعا بکنند.
در ماه رمضان عرض کرديم که دعا گاهی به معنای خواندنه و گاهي به معنای خواستنه؛ اينجا به معناي خواستنه؛دعا بکنند برای برادر ديني، یعنی از خدا برای او عافیت طلب كنند؛ از خدا براي او قضای حاجت طلب کند؛ از خدا برای او نورانیت و معنویت و بالاخره خیر دنیا و آخرت مطالبه کنند
اين وظیفه یعنی درحقیقت حق مؤمن بر مؤمن است كه دعا كنند؛ حالا اين دعا کردن دو قلمرو داره، گاهی در پيش رو هست و هم پشت سر؛ هم مؤمنين وظيفه دارند وقتی همدیگه رو میبینند،براي هم دعا كنند. اينکه شما عزيزان به همديگه مي رسيد، به هم سلام می کنید، موفق باشید و خدا از شما راضی باشه؛ اين دعاهایی است که هنگام ملاقات با همدیگه انجام ميدیم، يكي از وظايفمونه، همچنین دعاهایی که در پشت سر باشه، اهمیتیتش بیشتره؛ چراکه اون در حقيقت یک نوع حرمتگذاری بسیار بالایی است بر یک مؤمن؛
💚عزيزان من، چرا غیبت تحريم شده به خاطر اینکه حرمت-شكني مؤمن است؛ یک عیب مستور مؤمن را آشکار کردن است؛ و دعای در پشت سر یکی از بهترین اعمالی است که مؤمنين، نسبت به همدیگه میتونن انجام بدهند.
امام کاظم علیهالسلام روايت قشنگي دارند: 📚«الدَّاعِي لِأَخِيهِ الْمُؤْمِنِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ يُنَادَى مِنْ أَعْنَانِ السَّمَاءِ- لَكَ بِكُلِّ وَاحِدَةٍ مِائَةُ أَلْفٍ». ((وسائل، ج7، ص111). اون كسي كه در پشت سر برادر ديني و خواهر ديني خودش، دعا مي-كنه براي سلامتي جسم و جان او، نورانيت و معنويت او، هر دعايي كند، از ژرفاي آسمان-ها به او خطاب مي-كنند: «آي مؤمن، تو هر دعايي كه براي برادر ديني كردي، صد هزار برابرش براي تو پيش خداست».
در اين روايت چند نكته-ي قشنگ وجود دارد:
✅نكته يكم:
همين «بظهر الغيب» است. چون در آيه-ي پاياني سوره مبارکه فتح فرمود:📚 «محمد رسولالله والذین معه اشدّاء علي الکفار و رحماء بينهم». فرهنگ حاکم در جامعه اسلامی، فرهنگ رحمت و حمایت است؛ فرهنگ محبت و صفا و صمیمیت و یکرنگی است، پس هم در پیش رو و هم در پشت سر باید این فرهنگ عملیاتی بشه.
یکی از مصادیق رحمت، همین دعا کردن است. گفتيم ديگه كه رحمت به معنای حمایت و پشتیبانیه؛ يكي از مصاديقش اينه كه مؤمنين پشت سر همدیگه وقتی نیستند، برای همدیگه دعا کند.
وجود نازنين حضرت ختمی مرتبت فرمود: خدا را با زبانی دعا کنید که با آن زبان گناه نکردید. بعضي از اصحاب گفتند: یا رسولالله مگه میشه همچین چیزی بالاخره ما با اين زبانمان بالاخره یک گناهی کرديم نميشه كه زباني پيدا شود كه گناهی نکرده باشه!
آقا فرمودند: منظورم این است که درباره همدیگه دعا کنید؛ در حقیقت وقتی من، برای شما دعا میکنم شما که با زبان من گناه نکرديد؛شما برای من دعا میکنید من که با زبان شما گناه نکردم.
درنتیجه با زباني خدا را میخوانیم که اون زبان گناه نكرده است.
نگيم اللهم اغفر لي...بلكه اغفر لنا، هميشه دعامون ما باشه؛ نه اينكه فقط بگيم: خدایا به من بده، مشکل منو حل کن، مریض مرا شفا بده نه، بلكه خدایا مشکل مارو حل کن، خدایا به ماا بده، همیشه دعامون براي ما باشه و کلی برای مؤمنین و مؤمنات باشه؛ البته بالخصوص براي برخي از مؤمنين هم دعا كنيم اين روايت شامل آن هم مي-شود؛
ايتا: https://eitaa.com/sebqat14
واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KaHupAG82tPEbgPDTaTjH2
✅نكته دوم:
«يُنادا من اعناق -اعنان--السماء»
معلوم میشه که اعمال ما آسماني مي-شوند. ما درسته كه زمینی هستيم ولی اعمال ما میتونه آسمانی بشه؛ دعای انسان مؤمن آسمان را میشکافد و میشکافد و میشکافد تا به ژرفای آسمان، به عمق آسمان برسه تا به عرش الهی برسد و ملائكي که موکل عرش الهی هستند، اين دعا را بشنوند.
بله «ً إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُه». (فاطر، 10). دعاي انسان مؤمن مي-تواند قدرت پرواز به عالم ملكوت را داشته باشد.
✅نکته سوم :
«لك لكلِّ واحدة مأة الف» ملائک میگن که دربرابر هر دعایی که برای مؤمن کردی صد هزار برابر مال تو؛ عرض کردیم خدمتتون اعداد 2 نوع استعمال و كاربرد دارند: گاهی عدد ریاضی-اند و گاهی عدد عرفي؛ رياضي يعني دقيق مثلاً گفتي صد يعني صد نه نود و نه و نه صد و يك.
اما يه وقتي صد ميگي ولي كثرت و مبالغه را اراده مي-كني؛ شما چند بار به یکی یه مطلبی رو گفتی متوجه نشده یا یک درخواستي کردي و این درخواست انجام نشده، بعد شما میگی مگه صدبار نگفتم این کارو بكن؛ تو كه صدبار نگفتي، 5 بار گفتي، ده بار گفتي، اما وقتي مي-خواي كثرت را رساني، ميگي 100بار گفتم. در حقيقت در قالب عدد بيان كثرت و عظمت است؛ خدا هم مي-خواهد عظمت شبانه روزقدر را به ما بفهماند، مي-فرمايد: شب قدر «خيرٌ من ألف شهر»، در آن زمان(1400 سال پيش) اينكه جلوي عدد يك سه صفر باشه، عددي نجومي و فوق تصور بود. مثل این كه الان به ما بگن 30 صفر جلوي يك بزاريد، براي ما هم نجومي و فوق تصور است.
پس اينكه امام كاظم عليه السلام مي-فرمايد، بيان كثرت و عظمت است، يعني به هر صورت دعایی كه در حق مؤمن کردی، دعاهای فراوانی در حق تو مستجاب خواهد شد پس يه وقت آدم خیال نکنه که من فقط مثلاً براي خودم دعا كنم يه چيزي مي-رسد و اگر براي ديگران دعا كنم ، چیزی به من نمیرسید، نه، یقین كند اگر برای دیگران دعا کنه زودتر از اوني ميرسه كه براي خودش دعا كنه؛
👈 لذا همیشه ادب دعا اينه كه انسان برادران و خواهران ایمانی را در آن شریک بکنه به همین جهته که منم اولین جلسه درس اخلاق را با اين شروع کردم که همه عزیزان دعا کنید و بدانید هر چیزی را که برای دیگران میخواهیم صدها برابر و هزارها برابر و به اندازه اقیانوس بیکران رحمت الهی در حق خود ما هم خدا عنايت ميكنه.
💠اگر برای مؤمنین و مؤمنات نورانیت و معنویت میخواهیم، حسن عاقبت میخواهیم، شهادت در رکاب امام زمان علیهالسلام میخواهیم بالأخره خیر دنیا و آخرت و کثرت روزی و وسعت روزی در دنیا ميخواهيم هر چه برای مؤمنین و مؤمنات بخواهیم خدا چندین و چند برابرشو درباره خود ما کرامت می کنداهل دعا باشيم، اهل دعا باشيم و هم برای دنیای خودمان دعا کنیم و هم برای آخرت خودمون؛ غفرالله لكم و لنا و السلام علیکم و رحمتالله و بركاته.
آيت الله حيدري فر دامت بركاته
در تاريخ دوشنبه 1399/03/12
ايتا: https://eitaa.com/sebqat14
واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KaHupAG82tPEbgPDTaTjH2
هدایت شده از تقریرات خارج اصول
۱درس اخلاق هفتگی۱.mp3
2.96M
صوت درس اخلاق جلسه یکم
#آیت_الله_حیدری_فر دامت برکاته
https://eitaa.com/sebqat14
#استيكرهاي #مسجد سبقت در معنويت را در كانال زير دنبال كنيد
👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/908263476C117079a80a
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
استيكرهاي مربوط به #امام_خميني رضوان الله عليه👆👆👆👆
هدایت شده از تقریرات خارج اصول
1_70078971.pdf
1.03M
✍ متن وصیت نامه امام خمینی (رحمه الله)
#امام_خمینی
@sebqat14
جلسه پرسش و پاسخ هم اكنون در گروه پرسش و پاسخ👆👆👆👆در محضر استاد ارجمند به صورت مستقيم هستيم
هدایت شده از مهارت نامه
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
📣به اطلاع عزیزان رسانده می شود
🗓یک شنبه ها و پنج شنبه ها از ساعت⏰ 11 تا 1 ظهر
ارتباط مستقیم و زنده با
استاد ارجمند، #آیت_الله_حیدری_فر دامت برکاته در مسجد سبقت در معنویت
لطفا سوالات خود را به صورت کتبی یا صوتی در ساعت اعلام شده مطرح بفرمایید
جهت #پرسش و پاسخ در پیام رسان ایتا به گروه زیر تشریف بیاورید...... 👇👇👇👇👇https://eitaa.com/joinchat/709754933Ge89a857555
هدایت شده از نردبان بهشت
بسمه تعالی
زندگینامه مختصر حضرت حمزه سید الشهدا عموی پیامبر اسلام صل الله علیه و آله
۱۵شوال المکرم
سالروز شهادت حضرت حمزة بن عبدالمطلب سیدالشهداء علیه السلام تسلیت.
مشخصات فردی
نام کامل حمزة بن عبدالمطلب
کنیه ابویعلی
لقب سیدالشهدا • اسدالله
زادروز/زادگاه: دو تا چهار سال پیش از عام الفیل - مکه
محل زندگی مکه • مدینه
مهاجر/انصارمهاجر
نسب/قبیله بنیهاشم • قریش
خویشاوندان سرشناس پیامبر(ص) • عبدالمطلب • ابوطالب
مدفن منطقه احد مدینه منوره
مشخصات دینی
زمان اسلام آوردن سال دوم یا ششم بعثت
حضور در جنگهادر تمامی غزوات تا زمان شهادت در احد
هجرت به مدینه
حَمزة بن عَبدالمُطَّلِب، ملقب به اسدالله، اسد رسول الله و سید الشهداء، عموی پیامبر اکرم(ص) و از شهدای اُحُد. حمزه از حامیان مهم دعوت پیامبر اکرم(ص) بود و گفتهاند که او حتی در زمانی که ظاهرا هنوز مسلمان نشده بود، از پیامبر(ص) در مقابل آزار مشرکان حمایت میکرد. وی از بزرگان قریش بود و از این رو، با مسلمان شدنش، از میزان آزار قریش نسبت به پیامبر(ص) کاسته شد.
او در شعب ابی طالب همراه مسلمانان بود و در غزوه بدر و غزوه احد شرکت داشت و در احد در سال سوم هجری به شهادت رسید.
غزوه احد از غزوههای مشهور پیامبر(ص) با مشرکان مکه که در سال سوم هجری در کنار کوه اُحُد به وقوع پیوست.
قریشیان پس از شکست در غزوه بدر و به خونخواهی کشتگان بدر، آماده نبردی دیگر به فرماندهی ابوسفیان، با پیامبر(ص) و مسلمانان شدند.
@kanale_behesht
#درس_اخلاق جلسه دوم (1399/03/19) روز دوشنبه
✍🏻«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سينا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين»
با سلام و درود خدمت عزيزان مشارك در مسجد سبقت در معنويت، كه إن شاءالله همه-ي ما اهل مسابقه و سبقت، بوديم و هستيم و إن شاءالله در آينده هم باشيم.سبقت در خيرات و امور حسنه؛
در برنامه های هفتگی مان قرار شد دوشنبه ها درس اخلاق در خدمت عزيزان باشيم موضوعی که احساس کردم بیشتر مورد نیاز ماست، حقوق و وظایف متقابل مؤمنان است؛ برادر و خواهر ديني و ايماني چه وظايفي و حقّي نسبت به همديگر دارند،شما نسبت به من ژه حقي داريد و من چه وظيفه-اي نسبت به شما دارم و بالعكس؛ مي دانيد عزيزان بحث حقّ و تكليف حالت متقابل دارد يعني هر جا حقّي هست، تكليفي هست و هرجا تكليفي باشد، حقّي هست.
📚در جلسه-ي گذشته يكي از اين حقوق را كه دعا بود عرض كرديم، گفتيم حقّ هر مؤمني بر مؤمن اين است كه براي او دعا كند.
دعا به معنای خواستن يعني سلامتی او را از خدا بخواد و قضاء حوائج او را از خدا طلب كند، مخصوصاً اگر دعاي پشت سر و پنهاني باشد چون دعاي در پيش رو ممكن است در آن شبهه-ي ريا باشد اما دعاي در پشت سر ديگر هيچ گاه شبهه-ي ريايي در آن نيست.
واقعاً محبت است و بر اساس دوست داشتن است كه برادر ديني براي برادر ديني اش دعا مي كند.
عرض كرديم كه ما براي اينكه ادب ديني حق مؤمن را ادا كنيم، به صورت كلي براي مؤمنان دعا كنيم و «اللهم اغفر للمؤمنين و المومنات» و «اللهم اصلح كلَ فاسد من المؤمنين» برنامه ي هميشگي-مان باشد و براي همه-ي مؤمنان دعا كنيم پس اگر درخواست حاجتي داريم براي همه-ي مؤمنان باشد.
عرض کردیم روایت امام کاظم عليه السلام را كه فرمود: « اگر کسی در پشت سر برادر ديني خودش دعا كند، از اعناق و ژرفاي آسمان ها و از عرش خدا به وسيله-ي ملائک به او پیام میدهند که اي مؤمن خوشا به حال تو در برابر یکي صد هزارتا خدا به تو خواهد داد که عرض كرديم اين عدد به عنوان كنايه از كثرت است يعني خدا فراوان به تو عطا خواهد كرد. @sebqat14
2️⃣حق دوم
✅مهرورزي و محبت
همانطوری که آيات پاياني سوره مبارکه فتح آمده: «محمد رسول الله و الذين آمنوا أشداء علي الكفار رحماء بينهم»؛ اين رحماء را معنا كرديم كه يا جمع رحيم است يا راحم؛ رحمت در اصطلاح قرآني به معناي پشتيباني و حمايت است؛ و در تقابل با جمله قبلی هم معنايش روشن مي-شود «اشداء علي الکفار» در مقابل دشمن مي ايستند و از آن طرف «رحماء بينهم» سرسخت پشت سر برادر ديني مي-ايستند. اين دو تا با هم تقابل دارند يعني نسبت به خودي ها پشت سر هستند و نسبت به ناخودي ها روبه رو هستند؛ پشت سر هستند يعني چه؟ يعني هر گونه نیازي مادي يا معنوی داشته باشند، مؤمنان نسبت به همديگر اين وظيفه را انجام خواهند داد.
لذا یکی از زیرشاخههای رحمت محبت و مهرورزي است كه وظیفه مؤمن در برابر مؤمن است در روايات متعددي آمده است از جمله روايتي كه از وجود نازنين رسول خدا صلي الله عليه و آله كه فرمودند: «مومنان 7 حقّ برعهده-ي هم دارند.............».
📚قال رسول الله صلي الله عليه و آله: «لِلْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ سَبْعَةُ حُقُوقٍ وَاجِبَةٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ الْإِجْلَالُ لَهُ فِي عَيْنِهِ وَ الْوُدُّ لَهُ فِي صَدْرِهِ وَ الْمُوَاسَاةُ لَهُ فِي مَالِهِ وَ أَنْ يُحَرِّمَ غِيبَتَهُ وَ أَنْ يَعُودَهُ فِي مَرَضِهِ وَ أَنْ يُشَيِّعَ جَنَازَتَهُ وَ أَنْ لَا يَقُولَ فِيهِ بَعْدَ مَوْتِهِ إِلَّا خَيْراً». (من لا يحضره الفقيه،1413ق، ج4، ص398).
💠تعبیر واجب دارد يعني از حقوق مستحب نيست و بايد انجام انجام بگيرد و ترك آن جايز نيست، یکی از آن حقوقی که حضرت در اينجا فرموده است-که إن شاءالله در مباحث ديگر روايات را مفصلا استفاده می کنیم- اين است كه « و الودُّ له في صدره»؛ محبت و دوست داشتن است.
ادبيات ما در فارسی به لحاظ واژگاني نسبت به ادبيات عربي ضعيف و فقير است؛ ما در فارسي مي-گوييم دوست داشتن؛ اما دوست داشتند داراي مراتبي است؛
🔹 يه دوست داشتن عادي وجود دارد - آدم هم كلاسي و همسايه و همكار خودش را دوست دارد -كه بي پشتوانه است و به تلنگري بند است مثلاً دوبار همسايه آشغالاشو در خونه-ي ديگري بگذارد يا ماشينشو در خونه-ي آدم پارك كند و مزاحمت ايجاد كند. ديگر رابطه-ي دوستي را به هم مي-زند كه عجب آدم وظيفه نشناسي است.
🔹اما دوستي ديگر كه برتر از مرتبه-ي قبلي است، دوستي عالي است؛ يعني پشتوانه-دار، كه به اين زودي-ها خراب نمي-شود، پايه-اي براي اين دوستي وجود دارد كه نگه-دار و حافظ اين نوع از دوستي است. مثل اينكه آدم پدر و مادر و فرزندان و زن و شوهرش را دوست دارد.
🔹دوست داشتن ديگر،دوستي اعلي است كه حبيب حاضر است همه-ي جان و مالش را در راه محبوبش اداء كند.@sebqat14
✍🏻در ادبيات عرب، براي هر سه نوع از دوست داشتن، واژه-ي خاصي وجود دارد؛
✔️دوست داشتن مرحله-ي عادي را حب و محبت مي-گويند.
✔️دوست داشتن در مرحله-ي عالي را وُد و مودّت مي-نامند.
✔️و دوست داشتن مرحله-ي اعلي را عشق و معاشقه مي-گويند.
📚اگر شما مي-بينيد در سوره-ي مباركه-ي شوري، خدا به پيامبر مي-فرمايد كه به مردم اينگونه بگو: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى».(شوري، 23). من براي زحماتي كه براي هدايت شما كشيدم، هيچگونه پاداشي از شما طلب نمي-كنم مگر اينكه نسبت به نزديكان من و بستگان و جانشينان من، مودت داشته باشيد.
🌸اگر پدر و مادر و فرزندان همديگر را دوست دارند يا زن و شوهر همديگر را دوست دارند، به خاطر پشتوانه-ي معرفتي است يعني نسبت به هم ديگر شناخت لازم را دارند و اين باعث مي-شود كه دوستي آنان عادي نباشد؛ اگر مثلاً والدين، فرزندان را سيلي بزنند، ممكن است فرزندان ناراحت شوند و در دلشان كدورتي ايجاد شود اما هرگز آن دوست داشتن پدر و مادري از بين نمي-رود و بالعكس اگر فرزندي كاري انجام دهد كه موجب ناراحتي والدين شود، اما دوست داشتن فرزندان در آنان از بين نمي-رود.
✳️پس يكي از وظايف مؤمنان اين است كه همديگر را دوست داشته باشند، آن هم نه دوست داشتن سطحي ساده كه فوراً با يك تلنگر از بين رود. بلكه دوست داشتن عميق و عالي و پشتوانه دار.
✔️لذا پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود يكي از حقوق واجب اين است كه: «و الودُّ في صدره»؛ اين قيد في صدره هم خيلي مهم است؛ بعضي-ها به لحاظ زبانب خيلي اظهار محبت و دوستي مي-كنند؛ مخلصم، چاكرم،قربونت برم، فدات بشم. اما همه-ي اين-ها زباني است و در دل نيست، آن وظيفه-اي كه مؤمن نسبت به مؤمن دارد،
اولاً دوست داشتن ودّي است نه حبّي؛ ودّ يعني دوست داشتن عميق و پشتوانه دار و پيوسته و مستمر و مداوم كه به اين زودي ها خدشه دار نشود.
ثانياً اين دوست داشتن حقيقي و واقعي و از ته دل و با تمام وجود باشد نه دوست داشتن زباني و ظاهري كه اظهار زباني باشد ولي در حقيقت در دل او هيچگونه دوستي وجود نداشته باشد.
📚در روايت ديگري از وجود نازنين رسول خدا صلي الله عليه و آله رسيده است كه: « وُدُّ الْمُؤْمِنِ لِلْمُؤْمِنِ فِي اللَّهِ مِنْ أَعْظَمِ شُعَبِ الْإِيمَانِ ...». (الكافي،1407ق، ج2، ص125).
مهرورزي مؤمن نسبت به مؤمن، به گونه اي كه محور خدايي داشته باشد نه اينكه چشم طمع به مالش و جمالش داشته باشد....بلكه دوست داشتني كه فقط و فقط به عنوان ايماني باشد، پس دوست داشتني نباشد كه براي رسيده به مطلوبي يا حاجت خاصي باشد، آنوقت اين دوست داشتن خالطانه و خدايي،«مِنْ أَعْظَمِ شُعَبِ الْإِيمَانِ»، از بزرگترين شاخه-هاي ايمان است. يعني اگر كسي مي-خواهد بداند كه آيا درخت ايمان در وجود او شاخه شاخه شده و شاخه-هاي قوي و نيرومندي دارد؟ بايد ببيند كه چقدر خالصانه نسبت به مؤمنان مهرورزي دارد. چرا كه يكي از شاخه-هاي بزرگ ايمان، مهرورزي خالصانه نسبت به برادران ايماني است.@sebqat14
✍🏻در ادامه مي فرمايد: «... الا و مَنْ أَحَبَّ فِي اللَّهِ وَ أَبْغَضَ فِي اللَّهِ وَ أَعْطَى فِي اللَّهِ وَ مَنَعَ فِي اللَّهِ فَهُوَ مِنْ أَصْفِيَاءِ اللَّهِ». (همان، 1407ق، ج2، ص125). خوش به حال آنهايي كه اين روايت شامل حال آنان شود، حضرت مي-فرمايد: «الا» يعني آگاه باشيد، بيدارباشيد، هوشيار باشيد اگر كسي اين صفاتي را كه مي-گويم داشته باشد:
1. با محوريت خدايي دوست داشته باشد.
2. با محوريت خدايي كينه داشته باشد.
3. در راه خدا اعطاء و انفاق كند.
4. در راه خدا ممانعت كند و چيزي ندهد.
«فهو من أصفياء الله»، اصفياء جمع صفي است؛ صفيّ يعني برگزيده، همين صافي كه مي-گويند يعني قاطي ندارد و خالص خالص است.
🌺برگزيدگان خدا چه كساني هستند؟
يكي از آنان اين است كه چنين صفاتي داشته باشند.
پس يادمان باشد كه واجب است بر من و شما كه همديگر را دوست داشته باشيم اما دوست داشتني كه دو شرط داشته باشد: ✔️يكي اينكه زباني نباشد و واقعي و حقيقي باشد
✔️و ديگر اينكه في الله و براي خدا باشد نه براي خودمان؛ هيچ انگيزه-اي براي اين دوست داشتن و مهرورزي در ما وجود نداشته باشد جزء اينكه خدا برايمان واجب كرده است.
💚عزيزان من، ببينيد اگر اين حقي كه مؤمن بر مؤمن دارد، در جامعه-ي ايماني و بلكه در جامعه-ي بشري عملياتي و پياده شود، جهان بهشت مي-شود.
🔺اگر در جهان خيانتي وجود دارد، حسادتي وجود دارد، كينه-اي وجود دارد، معلول عداوت و كينه و دشمني است.
🔺اگر ما به جاي كينه و عداوت و دشمني، دوست داشتن و محبت و مودت و مهرورزي را جايگزين كرديم، آنوقت ديگر خيانتي نيست، ميشه امانت و حسادتي در ميان نيست ميشه رفاقت؛ ديگه رزيلت ها از بين مي-رود و فضيلت ها جايگزين مي-شود.
🔺اگر ما در جامعه-ي بشري مي-بينيم كه اين همه رزيلت ها وجود دارد، امروز اگر شما مي-بينيد كه يك سياهپوستي بدون هيچ جرمي در زير پاي يك پليس سفيدپوستي به طرز فجيعي جان مي-دهد و او هم عين خيالش نيست به خاطر اين است كه معلول دشمني است، سفيد پوست با سياه پوست دشمن است و مي-گويد كه سياه پوستان برده-هايي بودند كه اينجا آمدند و بايد برده-ي ما باشند و تحت امر ماباشند و هر چه ما گفتم آنان بگويند چشم.
🔺پس اگر رابطه-ي وجود دارد كه سبب جنايت و خيانت مي-شود.
❓چرا گاهي بين زن و شوهر خيانت انجام مي-گيرد؟
منظورم اين است كه معاذالله زني كه شوهر دارد با ديگري ارتباط نامشروع برقرار مي-كند.
❓چرا بين دو برادر و دو خواهر ايماني، خيانت در مال و عِرض و ناموس انجام مي-گيرد؟
اين-ها همه محصول اين است كه محبت نيست، مهرورزي نيست و مودت نيست.
✅اگر ما بدانيم كه بالاترين ويژگي كه قرآن مجيد در رابطه با بهشتيان بيان كرده است اين است كه « وَ نَزَعْنا ما في صُدُورِهِمْ مِنْ غِل». (اعراف، 43). مهمترين ويژگي ميان بهشتيان اين است كه هيچكدام نسبت به همديگر، كينه و دشمني و عداوتي ندارند، به همين خاطر در بهشت هيچ دعوا و درگيري وجود ندارد.
✔️واقعاً من اين را عرض مي-كنم كه اگر اين حق مؤمن بر مؤمن، انجام شود يعني به عنوان يك راهبرد مديرتي در جهان انجام شود ديگر نيازي به پليس و قوه قضائيه و زندان نخواهد بود چرا كه به ميدان آمدن زندان و قوه قضائيه و پليس، محصول نبودن محبّت و مودّت است.
چرا كه اگر اصل حاكم در ارتباط ميان مؤمنان كه مودّت است در جوامع بشري ولو دين خاصي نداشته باشند، اجرا شود و نسبت به هم هيچگونه عداوتي و كينه-اي نداشته باشند، خوب نتيجه-اش يك همزيستي مسالمت آميز در جهان خواهد بود ولو با افكار و عقايد مختلف.
اما در مديريت جامعه-ي ديني، خداي منان، مهرورزي را انتخاب مي-كند.
🌸شما عزيزي كه در #مسجد سبقت در معنويت شركت كرده ايد و مي-خواهيد مسابقه دهيد و جزء برگزيدگان اين مسابقه شويد راهش اين است كه «الحبّ في الله و البغض في الله« دوست داشتن براي خدا و دشمن داشتن براي خدا؛ دوستان خدا را دوست داشته باشيد براي خدا و دشمنان خدا را دشمن بداريد براي خدا.🌸
«غفر الله لكم و لنا» @sebqat14
✍🏻براي شنيدن صوت درس اخلاق به كانال زير مراجعه كنيد....👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1873215536Cbdf5b0ae09
📚و قال عليه السلام: « كن في الفِتنَة كابن اللَّبون، لاظَهرٌ فَيُركَب و لاضرعٌ فَيُحلَب (أو فَيُحتَلَب)».
ترجمه-ي سطحي: در فتنه هايي كه در جامعه ها به وجود مي-آيد انسان بايد هوشمندانه عمل كنند، هوشمندانه عمل كردن را حضرت تشبيه معقول به محسوس كرده است كه بچه شتري كه مي-بيند دو ويژگي دارد: نه هنوز به سطحي از توانمندي رسيده است كه باربري كند و نه به سطحي رسيده است كه شيردهي كند.
يعني شتر دو فايده دارد: استفاده از شير آن و استفاده از باربري آن(يا خودش سوار مي-شود و يا منقولاتش را جابه جا كند). @sebqat14
#شرح_نهج_البلاغه، جلسه يكم روز چهارشنبه(1399/03/21).
✍🏻«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين»
با سلام و تحيت خدمت همه¬ي عزيزان #مسجد #سبقت در معنويت، قرارمان اين شد كه روزهاي چهارشنبه، شرح #نهج البلاغه داشته باشيم.
براي اينكه بحث را نظام مند كنيم از حكمت ها و كلمات قصار وجود نازنين امام #علي عليه السلام، شروع مي-كنيم.
نخستين حكمت مربوط به حوزه-ي اخلاق سياسي است.
📚و قال عليه السلام: « كن في الفِتنَة كابن اللَّبون، لاظَهرٌ فَيُركَب و لاضرعٌ فَيُحلَب (أو فَيُحتَلَب)».
ترجمه-ي سطحي: در فتنه هايي كه در جامعه ها به وجود مي-آيد انسان بايد هوشمندانه عمل كنند، هوشمندانه عمل كردن را حضرت تشبيه معقول به محسوس كرده است كه بچه شتري كه مي-بيند دو ويژگي دارد: نه هنوز به سطحي از توانمندي رسيده است كه باربري كند و نه به سطحي رسيده است كه شيردهي كند.
يعني شتر دو فايده دارد: استفاده از شير آن و استفاده از باربري آن(يا خودش سوار مي-شود و يا منقولاتش را جابه جا كند).
✔️ابن لبون:
لبون يعني شتر شيرده و ابن لبون يعني بچه شتر دو ساله كه نه توانايي باربري دارد و نه توانايي شيردهي. يعني هيچ سودمندي براي صاحبش ندارد.
درحقيقت امام عليه السلام مي-خواهد بفرمايد كه فتنه ها نيازمند هوشمندي هستند.
✔️ فتنه: به قول لغت شناس اصيل عرب( جناب خليل بن احمد فراهيدي) از ريشه-ي (ف ت ن) به معناي سوزاندن است و از آنجايي كه در ميان مردم رسم بوده، براي اينكه عيار #طلا را تشخيص دهند آن را در كوره-هاي آتشين مي-سوزاندندو ناخالصي ها را از بين مي-بردند و معلوم مي-شد كه عيار طلا چقدر است.
از طرفي چون آشوب-هاي اجتماعي كه سبب گم شدن حقيقت ها و ناپيدايي انگيزه-هاي بحران سازان مي-شود، به بحران هاي اجتماعي هم #فتنه گفته مي-شود.
👈در نتيجه گاهي به معناي امتحان استفاده مي-شود و گاهي به معناي #آشوب-هاي اجتماعي و گاهي هم به معناي عذاب است. همه-ي اين معاني به خاطر مفهوم اوليه (ف ت ن) يعني سوزاندن است. بالاخره عده اي در آشوب هاي اجتماعي عده-اي مي-سوزند، از بين مي-روند، در عذاب و در امتحان بالاخره عده-اي مي سوزند و از بين مي-روند.
💠عرض كرديم كه اين طلا را مي-گدازند و مي-سوزانند تا عيار آن مشخص شود كه 18 عيار است يا 20 عيار يا 24 عيار.
در اينجا مراد از #فتنه، معناي دوم است يعني آشوب-هاي اجتماعي؛ كه انسان بايد موضع گيري و واكنشي داشته باشد، واكنشي كه انسان را سلامت از اين بحران به مقصد برساند و از ناحيه-ي اين بحران آسيبي به انسان مؤمن نرسد.
مؤمن مدبر، انساني كه با خداست هم در حوزه-ي فردي برنامه ريزي دارد و هم اجتماعي؛ بايد حواسش جمع باشد كه در #بحران هاي اجتماعي و #سياسي كه امروزه بيشتر در جوامع ما مورد مشاهده است، بحث احزاب و گزينش ها و #انتخابات و رياست ها و مقاماتي كه مي-آيند و مي-روند، در اينگونه از امور انسان بايد هوشمندانه عمل كند، منتهي شتر را به اين خاطر عنوان كرده است كه براي عرب آن زمان محسوس و ملموس بوده است.
💠يكي از ويژگي هاي سخنران خوب اين است كه به اندازه-ي گنجايش مخاطبش حرف بزند و اگر مثالي مي-خواهد بزند براي آسان سازي محتوايي كه مي-خواهد مخاطبش دريافت كند، آن مثال بايد به گونه-اي باشد كه براي مخاطبش مأنوس و محسوس باشد يعني اگر #امام_علي عليه السلام با اعرابي صحبت مي-كند كه آنها مركبشان و دامداريشان و سرمايه-ي اصلي زندگيشان شتر است و هميشه با شتر زندگي مي-كنند باربري با #شتر انجام مي-گيرد و غذايشان با شير شتر است. بالاخره يك عنصر محسوس و ملموسي را حضرت بيان مي-كند.
مي-فرمايد كه در فتنه هاي اجتماعي حواستان را جمع كنيد و #هوشمندانه عمل كنيد يعني اينكه نه آلوده شويد و نه كسي را آلوده كنيد؛ چون عرض كرديم در آشوب-هاي اجتماعي نوعي آلودگي و #ويروس وجود دارد و سعي كنيد از آلودگي هاي سياسي و اقتصادي و فرهنگي پرهيز كنيد.
هوشمندانه عمل كردن يعني مثل بچه شتر دو ساله باش كه نه به كسي سواري مي-دهد و نه به كسي شير. @sebqat14