eitaa logo
🌷 صدیقه طاهره س🌷
148 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
2.2هزار ویدیو
126 فایل
🌷 محله سلطان آباد خوراسگان 🌷 ارتباط با ادمین: @a_raz_a
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پارت اول تا دقایقی دیگر
پارت۱ به نام خدا مقدمه لزوم پوشيدگي زن در برابر مرد بيگانه يكي از مسائل مهم اسلامي است. در خود قرآن كريم درباره اين مطلب تصريح شده است. عليهذا در اصل مطلب از جنبه اسلامي نميتوان ترديد كرد. پوشيدن زن خود را از مرد بيگانه يكي از مظاهر لزوم حريم ميان مردان و زنان اجنبي است، همچنانكه عدم جواز خلوت ميان اجنبي و اجنبيه يكي ديگر از مظاهر آن است. اين بحث را در پنج بخش بايد رسيدگي كرد: - 1 آيا پوشش از مختصات اسلام است و پس از ظهور اسلام از مسلمين به غير مسلمين سرايت كرده است؟ يا از مختصات اسلام و مسلمين نيست و در ميان ملل ديگر قبل از اسلام نيز وجود داشته است؟ - 2 علت پوشش چيست؟ چنانكه ميدانيم در ميان حيوانات هيچگونه حريمي ميان جنس نر وجنس ماده وجود ندارد، آنها آزادانه با يكديگر معاشرت ميكنند. قاعده اولي طبيعي اين است كه افراد انسان نيز چنين باشند. چه موجبي سبب شده كه ميان جنس زن و مرد حريم و حائلي به صورت پوشيدگي زن يا به صورت ديگر به وجود آيد؟ اختصاص به پوشش ندارد، در مطلق اخلاق جنسي جاي چنين سؤالي هست. درباره حيا و عفاف نيز همين پرسش هست. حيوانات در مسائل جنسي احساس شرم نميكنند ولي در انسان بالاخص در جنس ماده حيا و شرم وجود دارد. - 3 فلسفه پوشش از نظر اسلام. - 4 ايرادها و اشكالها. - 5 حدود پوشش اسلامي چي ؟ست بر اين معني دلالت آيا اسلام طرفدار پرده نشيني زن است همچنانكه لغت " حجاب " ميكند، يا اسلام طرفدار اين است كه زن در حضور مرد بيگانه بدن خود را بپوشاند بدون آنكه مجبور باشد از اجتماع كنارهگيري كند؟ ودر صورت دوم حدود پوشش چقدر است؟ آيا چهره و دو دست تا مچ نيز بايد پوشيده شود يا ماوراي چهره و دو دست بايد پوشيده شود اما چهره و دو دست تا مچ پوشيدنش لازم نيست؟ و در هر حال، آيا در اسلام وجود دارد يا نه؟ يعني آيا در اسلام مسأله سومي كه نه " حريم عفاف " مسألهاي به نام " و نه " اختلاط " باشد وجود دارد يا خير؟ و به عبارت " محبوسيت " و پرده نشيني " ديگر آيا اسلام طرفدار جدا بودن مجامع زنان و مردان است يا نه؟ اينها پرسشهائي است كه اين كتاب بدانها پاسخ ميگويد. 🖇به ما بپیوندید... ╔═.🍃🕊.═══♥️══╗ https://eitaa.com/sedighehTh7 https://rubika.ir/rihaneh_beheshti ╚═♥️════.🍃🕊.═╝
🌷 صدیقه طاهره س🌷
پارت۱ #کتاب_مسئله_حجاب به نام خدا مقدمه لزوم پوشيدگي زن در برابر مرد بيگانه يكي از مسائل م
پارت۲ بخش اول : تاريخچه حجاب 1 – ايآ در يم ان ملل يد گر قبل از اسلام حجاب بوده است؟ - 2 وضع حجاب در جاهليت عرب. 3 – حجاب در قوم يهود. - 4 حجاب در ايران باستان. - 5 حجاب در هند. تاريخچه حجاب اطلاع من از جنبه تاريخي كامل نيست. اطلاع تاريخي ما آنگاه كامل است كه بتوانيم درباره همه مللي كه قبل از اسلام بودهاند اظهار نظر كنيم. قدر مسلم اينست كه قبل از اسلام در ميان بعضي ملل حجاب وجود داشته است. تا آنجا كه من در كتابهاي مربوطه خواندهام در ايران باستان و در ميان قوم يهود و احتمالا در هند حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده سختتر بوده است. اما در جاهليت عرب حجاب وجود نداشته است و به وسيله اسلام رد عرب پيدا شده است. ويل دورانت در صفحه 30 جلد 12 " تاريخ تمدن " ( ترجمه فارسي ) راجع به قوم يهود و قانون تلمود مينويسد: " اگر زني به نقض قانون يهود ميپرداخت چنانكه مثلا بي آنكه چيزي بر سر داشت به ميان مردم ميرفت و يا در شارع عام نخ ميرشت يا با هر سنخ ي از مردان درد دل ميكرد يا صدايش آنقدر بلند بود كه چون در خانهاش تكلم مينمود همسايگانش ميتوانستند سخنان او را بشنوند، درآن ". صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهريه اورا طلاق دهد حجابي كه در قوم يهود معمول بوده است از حجاب اسلامي چنانكه بعدا شرح خواهيم داد بسي سختتر و مشكلتر بوده است. در جلد اول " تاريخ تمدن " صفحه 552 راجع به ايرانيان قديم ميگويد: در زمان زردشت زنان منزلتي عالي داشتند، با كمال آزادي و با روي گشاده در ميان " مردم آمد و شد ميكردند... " آنگاه چنين ميگويد: پس از داريوش مقام زن مخصوصا در طبقه ثروتمندان تنزل پيدا كرد. زنان فقير چون " براي كار كردن ناچار از آمد و شد در ميان مردم بودند آزادي خود را حفظ كردند ولي در مورد زنان ديگر، گوشهنشيني زمان حيض كه برايشان واجب بود رفته رفته امتداد پيدا كرد و سراسر زندگي اجتماعيشان را فرا گرفت، و اين امر خود مبناي پردهپوشي در ميان مسلمانان به شمار ميرود. زنان طبقات بالاي اجتماع جرأت آن را نداشتند كه جز در تخت روان روپوش دارد از خانه بيرون بيايند، و هرگز به آنان اجازه داده نميشد كه آشكارا با مردان آميزش كنند. زنان شوهردار حق نداشتند هيچ مردي را ولو پدر با برادرشان باشد ببينند. در نقشهائي كه از ايران باستان بر جاي مانده هيچ صورت زن ديده نميشود و نامي از ايشان به نظرنميرسد... 🖇به ما بپیوندید... ╔═.🍃🕊.═══♥️══╗ https://eitaa.com/sedighehTh7 https://rubika.ir/rihaneh_beheshti ╚═♥️════.🍃🕊.═╝
🌷 صدیقه طاهره س🌷
پارت۲ #کتاب_مسئله_حجاب بخش اول : تاريخچه حجاب 1 – ايآ در يم ان ملل يد گر قبل از اسلام حجاب بوده
پارت۳ چنانكه ملاحظه ميفرمائيد حجاب سخت و شديدي در ايران باستان حكمفرما بوده، حتي پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده ميشدهاند. به عقيده ويل دورانت مقررات شديدي كه طبق رسوم و آئين كهن مجوسي درباره زن حائض اجرا ميشده كه در اتاقي محبوس بوده، همه از او در مدت عادت زنانگي دوري ميجستهاند و از معاشرت با او پرهيز داشتهاند سبب اصلي پيدا شدن حجاب در ايران باستان بوده است. در ميان يهوديان نيز چنين مقرراتي درباره زن حائض اجرا ميشده است. " و اين امر خود مبناي پرده پوشي در ميان مسلمانان به شمار ميرود " اما اينكه ميگويد: منظورش چيست؟ آيا مقصود اينست كه علت رواج حجاب در ميان مسلمانان نيز مقررات خشني است كه درباره زن حائض اجرا ميشود؟ ! همه ميدانيم كه در اسلام چنين مقرراتي هرگز وجود نداشته است و ندارد. زن حائض در اسلام فقط از برخي عبادات واجب نظير نماز و روزه معاف است، و همخوابگي با او نيز در مدت عادت زنانگي جايز نيست، ولي زن حائض از نظر معاشرت با ديگران هيچگونه ممنوعيتي ندارد كه عملا مجبور به گوشهنشيني شود. و اگر مقصود اينست كه حجاب رايج ميان مسلمانان عادتي است كه از ايرانيان پس از مسلمان شدنشان به ساير مسلمانان سرايت كرد، باز هم سخن نادرستي است. زيرا قبل از اينكه ايرانيان مسلمان شوند آيات مربوط به حجاب نازل شده است. از سخنان ديگر ويل دورانت هر دو مطلب فهميده ميشود يعني هم مدعي است كه حجاب به وسيله ايرانيان پس از مسلمان شدنشان در ميان مسلمانان رواج يافت و هم مدعي است كه ترك همخوابگي با زن حائض، در حجاب زنان مسلمان و لااقل در گوشهگيري آنان مؤثر بوده است. در جلد 11 صفحه 112 ) ترجمه فارسي ) ميگويد: " ارتباط عرب با ايران از موجبات رواج حجاب و لواط در قلمرو اسلام بود. عربان از دلفريبي زن بيم داشتند و پيوسته دلباخته آن بودند و نفوذ طبيعي وي را با ترديد معمولي مردان درباره عفاف و فضيلت زن تلافي ميكردند. عمر به قوم خود ميگفت: با زنان مشورت كنند و خلاف رأي ايشان رفتار كنند. ولي به قرن اول هجري مسلمانان زن را در حجاب نكرده بودند، مردان و زنان با يكديگر ملاقات ميكردند و در كوچهها پهلو به پهلوي ميرفتند و در مسجد با هم نماز ميكردند. حجاب و خواجهداري در ايام وليد دوم ( 126 - 127 هجري ) معمول شد. گوشه گيري زنان از آنجا پديد آمد كه در ايام حيض و نفاس بر مردان حرام بودند ". در صفحه 111 ميگويد: پيمبر از پوشيدن جامه گشاد نهي كرده بود، اما بعضي عربان اين دستور را نديده " ميگرفتند. همه طبقات زيورهائي داشتند. زنان پيكر خود را به نيم تنه و كمربند براق و جامه گشاد و رنگارنگ ميآراستند، موي خود را به زيبائي دسته ميكردند يا به دو طرف سر ميريختند، يا به دستهها بافته به پشت سر ميآويختند و گاهي اوقات با رشتههاي سياه ابريشم نمايش آنرا بيشتر ميكردند . غالباخود را به جواهر و گل ميآراستند. پس از سال 97 هجري چهره خويش را از زير چشم به ". نقاب ميپوشيدند. از آن پس اين عادت همچنان رواج بود 🖇به ما بپیوندید... ╔═.🍃🕊.═══♥️══╗ https://eitaa.com/sedighehTh7 https://rubika.ir/rihaneh_beheshti ╚═♥️════.🍃🕊.═╝
اولین ✋🏻🌸 تقـــدیم به ســـاحت مقـــدس قطب عالــم امکان حضـــرت صـاحـب الــزمان🌹 【عجل الله فرجه】 السَّلامُ علیڪَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المَهدے یاخلیفةَ الرَّحمن و یاشریڪَ القرآن ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدے و مَولاے الاَمان الاَمان الاَمان 🌹🕊🌹🕊🌹 و بر سالارِ شهیدان🏴 اَلسَّلامُ عَلَيْڪَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَے الاَْرْواحِ الَّتے حَلَّتْ بِفِناَّئِڪَ عَلَيْڪَ مِنّے سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقيتُ وَ بَقِےَ اللَّيْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّے لِزِيارَتِڪُمْ اَلسَّلامُ عَلَے الْحُسَيْنِ وَ عَلے عَلِےِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلے اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلے اَصْحابِ الْحُسَيْـــن أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج 🤲🏻 🖇به ما بپیوندید... ╔═.🍃🕊.═══♥️══╗ https://eitaa.com/sedighehTh7 https://rubika.ir/rihaneh_beheshti ╚═♥️════.🍃🕊.═╝
💐 بِـسـمِ الـلّـہِ الـرَحـمـن الـرَحـیـم 💐 ☀️صـبـح زیـبـاتـون بـخـیـر☀️ 🌹 امروز (سه شنبه) متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليه السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليه السّلام 💠 اذکار روز: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه) - یا الله یا رحمان (1000 مرتبه) - یا قابض (903 مرتبه) برای رسیدن به حاجت 🖇به ما بپیوندید... ╔═.🍃🕊.═══♥️══╗ https://eitaa.com/sedighehTh7 https://rubika.ir/rihaneh_beheshti ╚═♥️════.🍃🕊.═╝
•| 🔨 |•° •[ 🙇🏻🙇🏻‍♀ ]• ﺑﻌـﺪ ﺍﺯ ﺣﺎﺩﺛــ✈️ـﻪ 11 ﺳﭙـﺘﺎﻣﺒـﺮ ﻋﺪﻩ ﺍی ﺍﺯ ﮐﺎﺭﮐـﻨﺎﻥ ﺑﺮﺟـﻬﺎﯼ ﺩﻭﻗـﻠﻮ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ. ¹| ﯾﮑﯽ از آنها ﺧﺎﻧـﻤﯽ ﺑﻮﺩ که اون روز ﺑﺎطرﯼ ﺳﺎﻋﺘـﺶﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﻭ "ﺩﯾﺮ" ﺍﺯ ﺧـﻮﺍﺏ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﺷـﺪﻩ ﺑﻮﺩ❗️ ²| یک ﻧﻔﺮ دیگه ﭼﻨﺪ ﻗـﻄﺮﻩ ﻗـﻬﻮﻩ ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﺭﻭﯼ ﻟﺒﺎﺳﺶ ﺭﯾﺨﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻋﻮض ﮐﺮﺩﻥ ﻟﺒﺎﺳﺶ "ﺩﯾﺮﺵ" ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ❗️ ³| اتومـبیل ﯾﮑﯽ ﺍﺯ آنها ﻫﺮﭼﻘﺪﺭ ﺍﺳﺘـﺎﺭﺕ ﺯﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﺭﻭﺷـﻦ ﻧﺸـﺪﻩ ﺑﻮﺩ و "دیـر" رسید❗️ ⁴| و ﻧﻔﺮ بعـدی ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺩﯾﺮ ﺭﺳـﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺟﻔﺖ ﮐـﻔﺶ ﻧـﻮ ﺧﺮﯾﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﭘﺎﯾﺶ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻧﻮ ﺑﻮﺩن ﮐﻔﺶ ﺗـﺎﻭﻝ ﻣﯿﺰﻧﺪ و ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﻣﺠـﺒﻮﺭ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﺑﻪ ﺩﺍﺭﻭﺧـﺎﻧﻪﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﭼﺴﺐ ﺯﺧﻢ ﺧـﺮﯾﺪﺍﺭﯼ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﻣﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯿـﺸﻮﺩ "ﺩﯾــﺮ" ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﮐﺎﺭﺵ ﺑﺮﺳﺪ ⭕️ ﻭ ایناها ﺑﺎﻋﺚ شده کـه "ﺯﻧـﺪﻩ‌"ﺑﻤﺎﻧند❗️ 🚦ﻫﺮﮔـﺎﻩ ﺩﺭ ﺗﺮﺍﻓﯿـﮏ ﮔﯿﺮ می کنیـد 🔝آﺳﺎﻧﺴﻮﺭﯼ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ می دهید، 👦🏻ﻓﺮﺯﻧﺪﺗـﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﯿـﺮﻭﻥ ﺭﻓﺘﻦ ﺩﯾـﺮ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ، و... ﻋﺼﺒـﺎﻧﯽ😤ﻧﺸـﻮﯾﺪ ﻭ ﺑﺪﺍﻧﯿﺪ ﮐﻪ ﺧـ💫ـﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﯿـﺨﻮﺍﻫﺪ ﺟﺎﯼ ﺩﯾﮕـﺮﯼ ﻧـﺒﺎﺷـﯿﺪ، و ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﺧـﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﺍﺯ ﺷﻤﺎﺳﺖ.💞 اين هـمان خداوند است كه در تک تک ذرات هسـتى جاريسـت. 🖇به ما بپیوندید... ╔═.🍃🕊.═══♥️══╗ https://eitaa.com/sedighehTh7 https://rubika.ir/rihaneh_beheshti ╚═♥️════.🍃🕊.═╝
🌷 صدیقه طاهره س🌷
پارت۳ #کتاب_مسئله_حجاب چنانكه ملاحظه ميفرمائيد حجاب سخت و شديدي در ايران باستان حكمفرما بوده، حتي
پارت۴ ويل دورانت در جلد 10 " تاريخ تمدن " صفحه 233 راجع به ايرانيان باستان ميگويد: " داشتن متعه بلامانع بود. اين متعهها مانند معشوقههاي يوناني آزاد بودند كه در ميان مردم ظاهر و در ضيافت مردان حاضر شوند، اما زنان قانوني معمولا در اندرون خانه نگهداري ميشدند. اين رسم ديرين ايراني به اسلام منتقل شد ". ويل دورانت طوري سخن ميگويد كه گوئي در زمان پيغمبر كوچكترين دستو ري درباره پوشيدگي در زن وجود نداشته است و پيغمبر فقط از پوشيدن جامه گشاد نهي كرده بوده است ! و زنان مسلمان تا اواخر قرن اول و اوايل قرن دوم هجري با بي حجابي كامل رفت و آمد ميكردهاند. و حال آنكه قطعا چنين نيست. تاريخ قطعي برخلاف آن شهادت ميدهد. بدون شك زن جاهليت همچنان بوده كه ويل دورانت توصيف ميكند ولي اسلام در اين جهت تحولي به وجود آورد. عايشه همواره زنان انصار را اينچنين ستايش ميكرد: " مرحبا به زنان انصار، همينكه آيات سوره نور نازل شد يك نفر از آنان ديده نشد كه مانند سابق بيرون بيايد. سر خود را با روسريهاي مشكلي ميپوشيدند. گوئي كلاغ روي سرشان نشسته است " 1 ( ) در سنن ابوداود جلد 2 صفحه 382 همين مطلب را از امسلمه نقل ميكند با اين تفاوت كه امسلمه ميگويد: پس از آنكه آيه سوره احزاب «( يدنين عليهن من جلابيبهن » ) نازل شد، زنان انصار " چنين كردند ". در كتاب سه سال در ايران نيز معتقد است كه حجاب شديد دوره " كنت گوبينو " ساساني، در دوره اسلام در ميان ايرانيان باقي ماند. او معتقد است كه آنچه در ايران ساساني بوده است تنها پوشيدگي زن نبوده است بلكه مخفي نگه داشتن زن بوده است. مدعي است كه خودسري موبدان و شاهزادگان آن دوره به قدري بود كه اگر كسي زن خوشگلي در خانه داشت نميگذاشت كسي از وجودش آگاه گردد و حتي الامكان او را پنهان ميكرد زيرا اگر معلوم ميشد كه چنين خانم خوشگلي در خانهاش هست ديگر مالك او و احيانا مالك جان خودش هم نبود. " نخست وزير فقيد هند نيز معتقد است كه حجاب از ملل غير مسلمان: " جواهر لعل نهرو روم و ايران، به جهان اسلام وارد شد. در كتاب " نگاهي به تاريخ جهان " جلد اول صفحه 328 ضمن ستايش از تمدن اسلامي، به تغييراتي كه بعدها پيدا شد اشاره ميكند و از آنجمله ميگويد : " يك تغيير بزرگ و تأسفآور نيز تدريجا روي نمود و آن در وضع زنان بود. در ميان زنان عرب رسم حجاب و پرده وجود نداشت. زنان پاورقي: - 1 كشاف، ذيل آيه 31 از سوره نور. 🖇به ما بپیوندید... ╔═.🍃🕊.═══♥️══╗ https://eitaa.com/sedighehTh7 https://rubika.ir/rihaneh_beheshti ╚═♥️════.🍃🕊.═╝
🌷 صدیقه طاهره س🌷
پارت۴ #کتاب_مسئله_حجاب ويل دورانت در جلد 10 " تاريخ تمدن " صفحه 233 راجع به ايرانيان باستان ميگويد:
پارت۵ عرب جدا از مردان و پنهان از ايشان زندگي نميكردند بلكه در اماكن عمومي حضور مييافتند، به مسجدها و مجالس وعظ و خطابه ميرفتند و حتي خودشان به وعظ و خطابه ميپرداختند. اما عربها نيز بر اثر موفقيتها تدريجا بيش از پيش رسمي را كه در دو امپراطوري مجاورشان يعني امپراطوري روم شرقي و امپراطوري ايران وجود داشت اقتباس كردند. عربها امپراطوري روم را شكست دادند و به امپراطوري ايران پايان بخشيدند. اما خودشان هم گرفتار عادات و آداب ناپسند اين امپراطوريها گشتند. به قراري كه نقل شده است مخصوصا بر اثر نفوذ امپراطوري قسطنطنيه و ايران بود كه رسم جدائي زنان از " آغاز حرم مردان و پردهنشيني ايشان در ميان عربها رواج پيدا كرد. تدريجا سيستم " گرديد و مردها و زنها از هم جدا گشتند ". سخن درستي نيست. فقط بعدها بر اثر معاشرت اعراب مسلمان با تازه مسلمانان غير عرب، حجاب از آنچه در زمان رسول اكرم وجود داشت شديدتر شد نه اينكه اسلام اساسا به پوشش زن هيچ عنايتي نداشته است. از سخنان نهرو بر ميآيد كه روميان نيز ( شايد تحت تأثير قوم يهود) حجاب داشتهاند و رسم حرمسراداري نيز از روم و ايران به دربار خلفاي اسلامي راه يافت. اين نكته را ديگران نيز تأييد كردهاند. در هند نيز حجاب سخت و شديدي حكمفرما بوده است ولي درست روشن نيست كه قبل از نفوذ اسلام در هند وجود داشته است و يا بعدها پس از نفوذ اسلام در هند رواج يافته است و هندوان غير مسلمان تحت تأثير مسلمانان و مخصوصا مسلمانان ايراني حجاب زن را پذيرفتهاند. آنچه مسلم است اينست كه حجاب هندي نيز نظير حجاب ايران باستان سخت و شديد بوده است. از گفتار ويل دورانت در جلد دوم تاريخ تمدن بر ميآيد كه حجاب هندي به وسيله ايرانيان مسلمان در هند رواج يافته است. نهرو پس از سخناني كه از او نقل كرديم ميگويد: " متأسفانه اين رسم ناپسند كمكم يكي از خصوصيات جامعه اسلامي شد و هند نيز وقتي مسلمانان بدينجا آمدند آنرا آموخت ". به عقيده نهرو حجاب هند به واسطه مسلمانان به هند آمده است. ولي اگر تمايل به رياضت و ترك لذت را يكي از علل پديد آمدن حجاب بدانيم بايد قبول كنيم كه هند از قديمترين ايام حجاب را پذيرفته است. زيرا هند از مراكز قديم رياضت و پليد شمردن لذات مادي بوده است. " زناشوئي و اخلاق " صفحه 135 ميگويد: راسل در " اخلاق جنسي آنچنان كه درجوامع متمدن ديده ميشود از دو منبع سرچشمه ميگيرد: يكي تمايل به اطمينان پدري، و ديگري اعتقاد مرتاضانه به خبيث بودن عشق. اخلاق جنسي در اعصار ماقبل مسيحيت و در ممالك خاور دور تا به امروز فقط از منبع اول منشعب ميشود، و استثناي آن هند و ايران است كه ظاهرا رياضت طلبي در آنجا پديد آمده و در سراسر جهان پراكنده شده است". به هر حال آنچه مسلم است اينست كه قبل از اسلام حجاب در جهان وجود داشته است و اسلام مبتكر آن نيست، اما اينكه حدود حجاب اسلامي با حجابي كه در ملل باستاني بود يكي است يا نه؟ و ديگر اينكه علت و فلسفهاي كه از نظر اسلام حجاب را لازم ميسازد همان علت و فلسفه است كه در جاهاي ديگر جهان منشأ پديد آمدن حجاب شده است يا نه؟ مطالبي است كه در قسمتهاي بعدي به تفصيل درباره آنها سخن خواهيم گفت. 🖇به ما بپیوندید... ╔═.🍃🕊.═══♥️══╗ https://eitaa.com/sedighehTh7 https://rubika.ir/rihaneh_beheshti ╚═♥️════.🍃🕊.═╝
🌷 صدیقه طاهره س🌷
پارت۵ #کتاب_مسئله_حجاب عرب جدا از مردان و پنهان از ايشان زندگي نميكردند بلكه در اماكن عمومي حضور م
پارت۶ بخش دوم : علل پيدا شدن حجاب - 1 ريشه فلسفي. - 2 ريشه اجتماعي. - 3 ريشه اقتصادي. - 4 ريشه اخلاقي. - 5 ريشه رواني. - 6 تدبير غريزي شگفت انگيز زن. علت پيدا شدن حجاب علت و فلسفه پيدا شدن حجاب چيست؟ چطور شد كه در ميان همه يا بعضي ملل باستاني پديد آمد؟ اسلام كه ديني است كه در همه دستورهاي خويش فلسفه و منظوري دارد چرا و روي چه مصلحتي حجاب را تأييد و يا تأسيس كرد؟ مخالفان حجاب سعي كردهاند جريانات ظالمانهاي را به عنوان علت پيدا شدن حجاب ذكر كنند، و در اين جهت ميان حجاب اسلامي و غير اسلامي فرق نميگذارند، چنين وانمود ميكنند كه حجاب اسلامي نيز از همين جريانات ظالمانه سرچشمه ميگيرد. در باب علت پيدا شدن حجاب نظريات گوناگوني ابراز شده است و غالبا اين علتها براي ظالمانه يا جاهلانه جلوه دادن حجاب ذكر شده است. ما مجموع آنها را ذكر ميكنيم. نظرياتي كه به دست آوردهايم بعضي فلسفي و بعضي اجتماعي و بعضي اخلاقي و بعضي اقتصادي و بعضي رواني است كه ذيلا ذكر ميشود: - 1 ميل به رياضت و رهبانيت ( ريشه فلسفي) - 2 عدم امنيت و عدالت اجتماعي ( ريشه اجتماعي) 3 پدرشاهي و تسلط مرد بر زن و استثمار نيروي وي در جهت منافع اقتصادي مرد (ريشه اقتصادي .) - 4 حسادت و خودخواهي مرد ( ريشه اخلاقي .) - 5 عادت زنانگي زن و احساس او به اينكه در خلقت از مرد چيزي كم دارد، به علاوه مقررات خشني كه در زمينه پليدي او و ترك معاشرت با او در ايام عادت وضع شده است (ريشه رواني .) علل نامبرده يا به هيچ وجه تأثيري در پيدا شدن حجاب در هيچ نقطه از جهان نداشته است و بي جهت آنها را به نام علت حجاب ذكر كردهاند و يا فرضا در پديد آمدن بعضي از سيستمهاي غير اسلامي تأثير داشته است در حجاب اسلامي تأثير نداشته است يعني حكمت و فلسفهاي كه در اسلام سبب تشريع حجاب شده نبوده است. همانطور كه ملاحظه ميشود مخالفان حجاب گاهي آن را زائيده يك طرز تفكر فلسفي خاص درباره جهان و لذات جهان معرفي ميكنند و گاهي ريشه سياسي و اجتماعي براي آن ذكر ميكنند و گاهي آنرا معلول علل اقتصادي ميدانند و گاهي جنبههاي خاص اخلاقي يا رواني را در پديد آمدن آن دخالت ميدهند. ما هر يك از اين علل را ذكر و سپس انتقاد ميكنيم و ثابت ميكنيم كه اسلام در فلسفه اجتماعي خود به هيچيك از اين جهات نظر نداشته است و هيچيك از آنها با مباني مسلم و شناخته شده اسلام وفق نميدهد و در خاتمه به يك علت اساسي اشاره ميكنيم كه از نظر ما موجهترين آنها به شمار ميرود. 🖇به ما بپیوندید... ╔═.🍃🕊.═══♥️══╗ https://eitaa.com/sedighehTh7 https://rubika.ir/rihaneh_beheshti ╚═♥️════.🍃🕊.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا