eitaa logo
🌷 صدیقه طاهره س🌷
148 دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
2.2هزار ویدیو
126 فایل
🌷 محله سلطان آباد خوراسگان 🌷 ارتباط با ادمین: @a_raz_a
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 صدیقه طاهره س🌷
پارت۴ #کتاب_مسئله_حجاب ويل دورانت در جلد 10 " تاريخ تمدن " صفحه 233 راجع به ايرانيان باستان ميگويد:
پارت۵ عرب جدا از مردان و پنهان از ايشان زندگي نميكردند بلكه در اماكن عمومي حضور مييافتند، به مسجدها و مجالس وعظ و خطابه ميرفتند و حتي خودشان به وعظ و خطابه ميپرداختند. اما عربها نيز بر اثر موفقيتها تدريجا بيش از پيش رسمي را كه در دو امپراطوري مجاورشان يعني امپراطوري روم شرقي و امپراطوري ايران وجود داشت اقتباس كردند. عربها امپراطوري روم را شكست دادند و به امپراطوري ايران پايان بخشيدند. اما خودشان هم گرفتار عادات و آداب ناپسند اين امپراطوريها گشتند. به قراري كه نقل شده است مخصوصا بر اثر نفوذ امپراطوري قسطنطنيه و ايران بود كه رسم جدائي زنان از " آغاز حرم مردان و پردهنشيني ايشان در ميان عربها رواج پيدا كرد. تدريجا سيستم " گرديد و مردها و زنها از هم جدا گشتند ". سخن درستي نيست. فقط بعدها بر اثر معاشرت اعراب مسلمان با تازه مسلمانان غير عرب، حجاب از آنچه در زمان رسول اكرم وجود داشت شديدتر شد نه اينكه اسلام اساسا به پوشش زن هيچ عنايتي نداشته است. از سخنان نهرو بر ميآيد كه روميان نيز ( شايد تحت تأثير قوم يهود) حجاب داشتهاند و رسم حرمسراداري نيز از روم و ايران به دربار خلفاي اسلامي راه يافت. اين نكته را ديگران نيز تأييد كردهاند. در هند نيز حجاب سخت و شديدي حكمفرما بوده است ولي درست روشن نيست كه قبل از نفوذ اسلام در هند وجود داشته است و يا بعدها پس از نفوذ اسلام در هند رواج يافته است و هندوان غير مسلمان تحت تأثير مسلمانان و مخصوصا مسلمانان ايراني حجاب زن را پذيرفتهاند. آنچه مسلم است اينست كه حجاب هندي نيز نظير حجاب ايران باستان سخت و شديد بوده است. از گفتار ويل دورانت در جلد دوم تاريخ تمدن بر ميآيد كه حجاب هندي به وسيله ايرانيان مسلمان در هند رواج يافته است. نهرو پس از سخناني كه از او نقل كرديم ميگويد: " متأسفانه اين رسم ناپسند كمكم يكي از خصوصيات جامعه اسلامي شد و هند نيز وقتي مسلمانان بدينجا آمدند آنرا آموخت ". به عقيده نهرو حجاب هند به واسطه مسلمانان به هند آمده است. ولي اگر تمايل به رياضت و ترك لذت را يكي از علل پديد آمدن حجاب بدانيم بايد قبول كنيم كه هند از قديمترين ايام حجاب را پذيرفته است. زيرا هند از مراكز قديم رياضت و پليد شمردن لذات مادي بوده است. " زناشوئي و اخلاق " صفحه 135 ميگويد: راسل در " اخلاق جنسي آنچنان كه درجوامع متمدن ديده ميشود از دو منبع سرچشمه ميگيرد: يكي تمايل به اطمينان پدري، و ديگري اعتقاد مرتاضانه به خبيث بودن عشق. اخلاق جنسي در اعصار ماقبل مسيحيت و در ممالك خاور دور تا به امروز فقط از منبع اول منشعب ميشود، و استثناي آن هند و ايران است كه ظاهرا رياضت طلبي در آنجا پديد آمده و در سراسر جهان پراكنده شده است". به هر حال آنچه مسلم است اينست كه قبل از اسلام حجاب در جهان وجود داشته است و اسلام مبتكر آن نيست، اما اينكه حدود حجاب اسلامي با حجابي كه در ملل باستاني بود يكي است يا نه؟ و ديگر اينكه علت و فلسفهاي كه از نظر اسلام حجاب را لازم ميسازد همان علت و فلسفه است كه در جاهاي ديگر جهان منشأ پديد آمدن حجاب شده است يا نه؟ مطالبي است كه در قسمتهاي بعدي به تفصيل درباره آنها سخن خواهيم گفت. 🖇به ما بپیوندید... ╔═.🍃🕊.═══♥️══╗ https://eitaa.com/sedighehTh7 https://rubika.ir/rihaneh_beheshti ╚═♥️════.🍃🕊.═╝
🌷 صدیقه طاهره س🌷
پارت۵ #کتاب_مسئله_حجاب عرب جدا از مردان و پنهان از ايشان زندگي نميكردند بلكه در اماكن عمومي حضور م
پارت۶ بخش دوم : علل پيدا شدن حجاب - 1 ريشه فلسفي. - 2 ريشه اجتماعي. - 3 ريشه اقتصادي. - 4 ريشه اخلاقي. - 5 ريشه رواني. - 6 تدبير غريزي شگفت انگيز زن. علت پيدا شدن حجاب علت و فلسفه پيدا شدن حجاب چيست؟ چطور شد كه در ميان همه يا بعضي ملل باستاني پديد آمد؟ اسلام كه ديني است كه در همه دستورهاي خويش فلسفه و منظوري دارد چرا و روي چه مصلحتي حجاب را تأييد و يا تأسيس كرد؟ مخالفان حجاب سعي كردهاند جريانات ظالمانهاي را به عنوان علت پيدا شدن حجاب ذكر كنند، و در اين جهت ميان حجاب اسلامي و غير اسلامي فرق نميگذارند، چنين وانمود ميكنند كه حجاب اسلامي نيز از همين جريانات ظالمانه سرچشمه ميگيرد. در باب علت پيدا شدن حجاب نظريات گوناگوني ابراز شده است و غالبا اين علتها براي ظالمانه يا جاهلانه جلوه دادن حجاب ذكر شده است. ما مجموع آنها را ذكر ميكنيم. نظرياتي كه به دست آوردهايم بعضي فلسفي و بعضي اجتماعي و بعضي اخلاقي و بعضي اقتصادي و بعضي رواني است كه ذيلا ذكر ميشود: - 1 ميل به رياضت و رهبانيت ( ريشه فلسفي) - 2 عدم امنيت و عدالت اجتماعي ( ريشه اجتماعي) 3 پدرشاهي و تسلط مرد بر زن و استثمار نيروي وي در جهت منافع اقتصادي مرد (ريشه اقتصادي .) - 4 حسادت و خودخواهي مرد ( ريشه اخلاقي .) - 5 عادت زنانگي زن و احساس او به اينكه در خلقت از مرد چيزي كم دارد، به علاوه مقررات خشني كه در زمينه پليدي او و ترك معاشرت با او در ايام عادت وضع شده است (ريشه رواني .) علل نامبرده يا به هيچ وجه تأثيري در پيدا شدن حجاب در هيچ نقطه از جهان نداشته است و بي جهت آنها را به نام علت حجاب ذكر كردهاند و يا فرضا در پديد آمدن بعضي از سيستمهاي غير اسلامي تأثير داشته است در حجاب اسلامي تأثير نداشته است يعني حكمت و فلسفهاي كه در اسلام سبب تشريع حجاب شده نبوده است. همانطور كه ملاحظه ميشود مخالفان حجاب گاهي آن را زائيده يك طرز تفكر فلسفي خاص درباره جهان و لذات جهان معرفي ميكنند و گاهي ريشه سياسي و اجتماعي براي آن ذكر ميكنند و گاهي آنرا معلول علل اقتصادي ميدانند و گاهي جنبههاي خاص اخلاقي يا رواني را در پديد آمدن آن دخالت ميدهند. ما هر يك از اين علل را ذكر و سپس انتقاد ميكنيم و ثابت ميكنيم كه اسلام در فلسفه اجتماعي خود به هيچيك از اين جهات نظر نداشته است و هيچيك از آنها با مباني مسلم و شناخته شده اسلام وفق نميدهد و در خاتمه به يك علت اساسي اشاره ميكنيم كه از نظر ما موجهترين آنها به شمار ميرود. 🖇به ما بپیوندید... ╔═.🍃🕊.═══♥️══╗ https://eitaa.com/sedighehTh7 https://rubika.ir/rihaneh_beheshti ╚═♥️════.🍃🕊.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.pdf
171.5K
🇮🇷🌸 🍀 💠 موضوع: نقش رسانه ها در فرهنگ سازي بهینه مصرف انرژی ✍️ یونس باقرزاده 🍃🌻🍃 ╔═.🍃🕊.═══♥️══╗ https://eitaa.com/sedighehTh7 https://rubika.ir/rihaneh_beheshti ╚═♥️════.🍃🕊.═╝
4.pdf
129.2K
🇮🇷🌸 🍀 💠 1⃣ روشنگری برای کنشگری مناسب 2⃣ فرهنگ، فرهنگ و باز هم فرهنگ! 3⃣ دوران یک آهنگی؟ 🍃🌻🍃 ✍️ دکتر قاسم حبیب زاده ╔═.🍃🕊.═══♥️══╗ https://eitaa.com/sedighehTh7 https://rubika.ir/rihaneh_beheshti ╚═♥️════.🍃🕊.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 صدیقه طاهره س🌷
پارت۶ #کتاب_مسئله_حجاب بخش دوم : علل پيدا شدن حجاب - 1 ريشه فلسفي. - 2 ريشه اجتماعي. - 3 ر
پارت۷ رياضت و رهبانيت ارتباط مسأله پوشش با فلسفه رياضت و رهبانيت از اين جهت است كه چون زن بزرگترين موضوع خوشي و كامراني بشر است، اگر زن و مرد معاشر و محشور با يكديگر باشند، خواه ناخواه دنبال لذتجوئي و كاميابي ميروند. پيروان فلسفه رهبانيت و ترك لذت براي اينكه محيط را كاملا با زهد و رياضت سازگار كنند بين زن و مرد حريم قائل شده پوشش را وضع كردهاند، كما اينكه با چيزهاي ديگري هم كه نظير زن محرك لذت و بهجت بوده است مبارزه كردهاند. پديد آمدن پوشش طبق اين نظريه، دنباله و نتيجه پليد دانستن ازدواج و مقدس شمردن عزوبت است. ايده رياضت و ترك دنيا همانطوري كه در موضوع مال، فلسفه فقر طلبي و پشت پا زدن به همه وسائل مادي را به وجود آورده است، در مورد زن فلسفه تجرد طلبي و مخالفت اب جمال را ايجاد كرده است. بلند نگهداشتن مو كه در ميان سيكها، هندوها و بعضيها در اويش معمول است نيز از مظاهر مخالفت با جمال و مبارزه با شهوت و از ثمرات فلسفه طرف لذت و ميل به رياضت است. ميگويند كوتاه كردن و ستردن مو، سبب فزوني رغبت جنسي ميگردد و بلند كردن آن موجب تقليل و كاهش آن است. در اينجا بد نيست قسمتي از گفته برتراند راسل را در اين موضوع بياوريم. وي در كتاب " زناشوئي و اخلاق " صفحه 30 ميگويد: " بخصوص در قرون اول مسيحيت اين طرز فكر سن پول ( بولس مقدس ) از طرف كليسا اشاعه تمام يافت و تجرد مفهوم تقدس به خود گرفت و عده بيشماري راه بيابان پيش گرفتند تا شيطان را منكوب سازند، شيطاني كه هر آن ذهن آنان را از تخيلات شهواني مملو ميساخت. كليسا ضمنا با استحمام به مبارزه پرداخت زيرا خطوط بدن، انسان را به طرف گناه ميراند. كليسا چرك بدن را تحسين كرده رايحه بدن صورت بوي تقدس را به خود گرفت زيرا باز به نظر سن پول نظافت بدن و آرايش آن با نظافت روح منافات دارد. شپش مرواريد خدا شناخته شد... " اينجا اين پرسش پيش ميآيد كه اساسا علت تمايل بشر به رياضت و رهبانيت چيست؟ بشر طبعا بايد كامجو و لذت طلب باشد. پرهيز زا لذت و محروم كردن خود بايد دليلي داشته باشد. چنانكه ميدانيم رهبانيت و دشمني با لذت جرياني بوده كه در بسياري از نقاط جهان وجود داشته است. از جمله مراكز آن در مشرق زمين، هندوستان، و در مغرب زمين يونان بوده است. نخله " كلبي " كه يكي از نخله هاي فلسفي است و در يونان رواج داشته است، و مخالف لذت مادي بوده است .)1 ) طرفدار " فقر " پاورقي: - 1 سرسلسله كلبيون يكي از شاگردان سقراط است به نام " انتيس طينس ". او مانند استاد> 🖇به ما بپیوندید... ╔═.🍃🕊.═══♥️══╗ https://eitaa.com/sedighehTh7 https://rubika.ir/rihaneh_beheshti ╚═♥️════.🍃🕊.═╝
🌷 صدیقه طاهره س🌷
پارت۷ #کتاب_مسئله_حجاب رياضت و رهبانيت ارتباط مسأله پوشش با فلسفه رياضت و رهبانيت از اين جهت ا
پارت۸ علل تمایل بشر به ریاضت يكي از علل پديد آمدن اينگونه افكار و عقايد، تمايل بشر براي وصول به حقيقت است. اين تمايل در بعضي افراد فوق العاده شديد است، و اگر با اين عقيده ضميمه گردد آه آشف حقيقت از براي روح آنگاه حاصل ميشود آه بدن و تمايلات بدني و جسماني مقهور گردد، قهرا منجر به رياضت و رهبانيت ميگردد. به عبارت ديگر، اين انديشه آه وصول به حق جزا از راه فنا و نيستي و مخالفت با هواي نفس ميسر نيست، علت اصلي پديد آمدن رياضت و رهبانيت است. علت ديگر پديده رياضت آميخته بودن لذات مادي به پارهاي از رنجهاي معنوي است. بشر ديده است كه همواره در كنار لذتهاي مادي يك عده رنجهاي روحي وجود دارد. مثلا ديده است كه هر چند داشتن ثروت موجب يك سلسله خوشيها و كامرانيها است اما هزاران ناراحتيها و اضطرابها و تحمل ذلتها در تحصيل و در نگهداري آن وجود دارد. بشر ديده است كه آزادي و استغناء و علو طبع خود را به واسطه اين لذات مادي از دست ميدهد. از اينرو از همه آن لذات چشم پوشيده تجرد و استغناء را پيشه خود ساخته است. شايد در رياضت هندي، عامل اول، و در فقر طلبي كلبي يوناني عامل دوم پاورقي: >خود غايت وجود را در كسب فضيلت دانست ولي فضيلت را در ترك همه تمتعات " از اين جهت او و پيروانش را كلبيون ميگفتند جسماني و روحاني ميدانست. گفتهاند: در محلي از شهر آتن واقع ميشد كه به مناسباتي آنجا را كه گفتگوهاي " انتيس طينس " ميخواندند. و نيز به سبب اينكه پيروان او در شيوه انصراف از دنيا و اعراض " سگ سفيد " از علائق دنيوي چنانكه مبالغه كردند كه از آداب و رسوم معاشرت و لوازم زندگاني متمدن نيز دست برداشته حالت دام و دد اختيار نمودند، با لباس كهنه و پاره و سر و پاي برهنه و موي ژوليده ( مانند هيپيهاي عصر ما ) ميان مردم ميرفتند و در گفتگو هر چه بر زبان ميگذشت بي ملاحظه ميگفتند، بلكه در زخم زبان اصرار داشتند و به فقر و تحمل رنج و درد، سرفرازي ميكردند و همه قيود و حدودي كه مردم در زندگاني اجتماعي بدان مقيد شدهاند ترك كرده حالت طبيعي را پيشه خود ساخته بودند " ( . سير حكمت در اروپا، جلد اول صفحه 70 (. بيشتر مؤثر بوده است. علل ديگري نيز براي پديد آمدن رياضت و گريز از لذت ذكر كردهاند. از آنجمله اينكه محروميت و شكست در موفقيتهاي مادي مخصوصا شكست در عشق، سبب توجه به رياضت ميگردد. روح بشر پس از اين نوع شكستها انتقام خود را از لذتهاي مادي بدين صورت ميگيرد كه آنها را پليد ميشناسد و فلسفه اي براي پليدي آنها ميسازد. افراط در خوشگذراني و كامجوئي عامل ديگر توجه به رياضت است. ظرفيت جسماني انسان براي لذت محدود است. افراط در كامجوئي و لذات جسماني و تحميل بيش از اندازه ظرفيت بر بدن موجب عكس العمل شديد روحي مخصوصا در سنين پيري ميگردد. خستگي، سرخوردگي به وجود ميآورد. تأثير اين دو علت را نبايد انكار كرد ولي مسلما اينها علت منحصر نميباشند. تأثير اين دو علت بدين نحو است كه پس از شكستها و عدم موفقيتها، و يا خستگيها و فرسودگيها، انديشه وصول به حقيقت در روح بيدار ميگردد. توجه به ماديات و غرق شدن در انديشههاي مادي خود مانعي است براي اينكه انسان درباره ازليت و ابديت و حقيقت جاوداني بيانديشد و در اين جهت فكر و تلاش كند كه از كجا آمدهام و در كجا هستم و به كجا ميروم؟ اما همينكه به واسطه شكست و يا خستگي، حالت گريز و بي رغبتي نسبت به ماديات در روح پديد آمد، انديشه در مطلقات بلامزاحم ندهما جان ميگيرد. اين دو عامل هميشه به كمك عامل اول سبب توجه به رياضت ميشود. و البته بعضي از افرادي كه به سوي رياضت كشيده ميشوند تحت تأثير اين دو عامل ميباشند نه همه آنها. 🖇به ما بپیوندید... ╔═.🍃🕊.═══♥️══╗ https://eitaa.com/sedighehTh7 https://rubika.ir/rihaneh_beheshti ╚═♥️════.🍃🕊.═╝