هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#منتشر_شد
✅ به کوشش گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
📚 کتاب سكولاريسم پنهان، بررسی انتقادی انديشههای دكتر داود فیرحی
👤با نوشتارها و گفتارهایی از حجج اسلام و آقایان:
سید محمدمهدی میرباقری، حمید پارسانیا، عبدالحسین خسروپناه، موسی نجفی، محمدجواد نوروزی، داود مهدوی زادگان، مهدی امیدی، ذبیحالله نعیمیان، ابوذر مظاهری، محمدعلی لیالی، علی احمدیخواه و علیرضا جوادزاده
🔶 دکتر داود فيرحی، انديشمند متواضع، در کنار پذيرش «نسبیگرایی» و گرايش به «ليبراليسم»، رويکرد «تحميل نظريه بر نص» و بهصورت خاص، تفسير گزارهها و تراث شيعی بر اساس نظریه بروندينی را اتخاذ کرده بود.
🔶 طبعاً با گرايش و رويکرد مزبور، بسياری از احکام سياسی اسلام که با ليبراليسم در تضادند، کنار گذاشته يا به حاشيه رانده میشوند؛ و اين امر، معنایی جز سکولاريسم نمیتواند داشته باشد.
🔶 بااينحال، از ويژگیهای دکتر فيرحی، تلاش برای طرح مباحث علمی بدون ايجاد حساسيت منفی و تنشآفرينی بود، و ازهمينرو، سعی وافر داشت تا عباراتی را به کار نبرد که دلالتِ صريح بر سکولار بودن وی داشته باشد. بر اين اساس، میتوان سکولاريسم موجود در آثار دکتر فيرحی را «سکولاريسم پنهان» دانست.
❇️ مشاهده و خرید اینترنتی
🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4617
🔰 کانال انتشارات مؤسسه امام خمینی(ره)
🌐 https://eitaa.com/hatif_ir
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 در آستانه نخستین سالگرد ارتحال آیتالله مصباحیزدی(ره)، همایش ملی علامه مصباح یزدی(ره)؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی برگزار میشود.
📺 پخشزنده با ترافیک رایگان: TV.iict.ac.ir
⏱ سوم آذر ۱۴۰۰، ساعت ۱۸
@HawzahNews
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
12.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید| اسلامی شدن علوم از یک طبقه بندی جدید شروع شود
🔺حجت الاسلام علی کشوری:
🛎 چرا طبقه بندی های علوم به سه بخش؛ پایه، تجربی و انسانی به چالش کشیده نمی شود؟
🛎 آیا این تقسیم بندی منشا دینی دارد؟
📎از بزرگان حوزه و حتی فرهنگستان هم در جلسات خصوصی این سوالات را مطرح کردم ولی بنده را لایق جواب دادن ندانستند...
🔺تا زمانی که #حوزه_علمیه، طبقه بندی #بِیکنی از طبقه بندی علوم را می پذیرد، نمیتواند ورود صحیح و تامی به #مسائل_تمدنی داشته باشد.
متن کامل نشست در سایت صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=31624
فیلم کامل نشست در صفحه آپارات #صدای_حوزه:
https://www.aparat.com/v/soQPK/
🆔 @sedayehowzeh
هدایت شده از رحا مدیا
7.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
💠 اگر اعلامیه شما نبود ما را کشته بودند
#آیتالله_خویی
#امام_خامنهای
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
⭕ انشقاق در جبهه نیروهای انقلاب پذیرفتنی نیست!
#خبر_تحلیلی
▪️به گزارش خبرگزاری فارس زنجان، جمعیت مستقل جهادی استان زنجان در بیانیهای که برای خبرگزاری فارس ارسال کرده اند، اشاره به حاشیههای به وجود آمده در انتخاب شهردار زنجان آورده است:
🔹️...در آستانه برگزاری انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه ۱۳۹۸، متأسفانه نشانههای اختلاف و انشقاق در بین نیروهای انقلابی استان زنجان مشاهده شد و در انتخابات دوره ششم شورای اسلامی شهر زنجان در خردادماه ۱۴۰۰ به اوج خود رسید که بعد از انقلاب اسلامی این حد از اختلاف و انشقاق بیسابقه بوده است و این روزها نیز همچنان شاهد این انشقاق و عدم همبستگی هستیم که نمونه بارز آن عدم انتخاب #شهردار شهر زنجان در مدت نزدیک به سه ماه هستیم.
🔸️انتظار از اعضای محترم #شورای_اسلامی تمکین در برابر قانون و تصمیمات نهادهای نظارتی است. اگر بزرگواری با رأی اعضای شورا به عنوان شهردار انتخاب میشود، اما بنا به هر دلیلی، مورد تأیید نهادهای نظارتی قرار نمیگیرد، اصرار بر انتخاب قبلی از اعضای شورای اسلامی منتسب به جریان انقلاب قابل قبول نیست، قطعا انقلابی بودن در تمکین در مقابل قانون، نمود و بروز خواهد یافت.
🔰 متن کامل خبر؛
▪️http://serat-zanjan.ir/post/123
@serat_zanjan
27.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حضور امیدآفرین و موثر روحانی جوان اصفهانی در بین معترضان زاینده رود.
🔹️جا داشت شاهد حضور پر رنگ طلاب و فضلای انقلابی در کف زاینده رود و در کنار کشاورزان شریف و محجوب باشیم!
@serat_zanjan
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
#بازنشر
⭕ امام فعال یا منفعل؟!
#ماجرای_فکر_فیرحی
✍ حسین امامی
🔺️از آخرین اظهارات مرحوم #داوود_فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره ماهیت قیام سیدالشهدا(ع) و حادثه کربلا این بود که می گفت: "امام نه دنبال جنگ بوده و نه میخواست بیعت کند. بلکه هدف حضرت، نوعی مبارزه منفی بود. یعنی اعلام بیعت نکردن به همه و فرار از بیعت."
🔹️در صورتی که اندیشمندان معاصر نظیر شهید مطهری و... این نوع تنزل نگاه را قبول نداشته و آنرا نوعی خیانت نسبت به اهداف والای امام قلمداد می کردند.
🔻ادامه مطلب
▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/855
#صراط_زنجان
#رسالت_حوزه_انقلابی
@serat_zanjan
#ادامه_مطلب
🔻🔻🔻
🔹️در بیان استاد مطهری آمده است که قیام عاشورا را دارای سه هدف عمده عنوان می کنند.
🔻 آن سه هدف عبارتنداز:
الف) عدم پذیرش تقاضای بیعت از سوی یزید ب)دعوت مردم کوفه
ج) عامل امر به معروف و نهی از منکر
🔹️ایشان عامل سوم را مهمترین و اصلی ترین دلیل نهضت عاشورا معرفی کرده و می فرمایند:"اگر آن دو عامل قبلی هم نبود باز هم امام حسین(ع)، علیه یزید قیام میکردند."
🔺️مرحوممطهری میفرمایند:
🔹️"توجه به دونکته اهمیت این عامل را به ما نشان میدهد:
▪️اول) امام قبل از ترک مدینه و دعوت مردم کوفه در وصیتنامه خود خطاب به محمد بن حنفیه می فرماید که قیام من قیام برای اصلاح است. من به حکم امر به معروف و نهی از منکر قیام می کنم.
▪️دوم) امام بعد از اطلاع از شکست کوفه و سستی اراده کوفیان نه تنها قیام خود را پایان یافته نمی داند، نه تنها با یزید بیعت نمی کند، بلکه داغترین خطبه ها و شور انگیز ترین و پر هیجان ترین سخنان بعد از شکست کوفه از امام شنیده می شود."
🔺️بنابراین سوالی که در نقد اندیشه مرحوم فیرحی می توان مطرح کرد اینست که چه لزومی دارد فردی که صرفا برای فرار از بیعت خروج کرده است، خطبهها و اتمام حجتهای پیدرپی ایراد کند و همواره هدف خود را اصلاح امت عنوان کرده و ازضرورت بازگشت به سیره پیامبر صحبت کند؟
🔹️علاوه برآن، مگر اصلاح امت و بازگشت به سیره پیامبر بدون تشکیل حکومت، اصلا متصور است؟! مگر مقدمه تشکیل حکومت، قیام در برابر حاکم جائر نیست؟!
♨️ بنظر می رسد با وجود اینکه اکثر علما و متفکران اسلامی و حتی غیر اسلامی در طول تاریخ، حادثه کربلا را قیام حضرت علیه ظلم و استبداد معرفی کرده اند، طرح چنین مباحثی بیشتر با هدف انکار نظریه الگوگیری انقلاب اسلامی از انقلاب عاشورا مطرح شده است.
✍حسین امامی
@serat_zanjan
⭕️فیرحی و انکار علم دینی
#ماجرای_فکر_فیرحی (4)
🔻بازخوانی نقد #دکتر_خسروپناه به منهج فقهی سازی علوم غربی و انکار #علم_دینی توسط مرحوم #دکتر_فیرحی؛
[صفحه 1 از 3 ]
👤دکتر عبدالحسین خسروپناه؛
🔹شخصی مانند #دکتر_فیرحی که با اسلامی سازی علوم سیاسی مخالفت می ورزد، پس چرا دارد مفاهیم علوم سیاسی مدرن را فقهی می کند؟! اینکه همان اسلامی سازی است.
🔸..اگر کسی بگوید من #عالم_دینی هستم، معارف دینی را نیز قبول دارم لکن نمی خواهم از این معانی و مبانی دینی در #علم_مدرن استفاده کنم و می خواهم مفاهیم مدرن را با مبانی خودشان مطالعه کنم، چنین فردی دچار تناقض است. زیرا مفاهیم مدرن با مبانی اسلامی قابل جمع نیست و #اجتماع_نقیضین است.
ادامه مطلب
▪️ https://eitaa.com/serat_zanjan/755