eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
10.1هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
3هزار ویدیو
68 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
‏🔻کینه "مصباح" چه‌ها که نمی‌کند؟! 🔰اخیرا برخی جیره‌خوار های اصلاحاتی، بخاطر کینه‌ای که از مرحوم آیت‌الله مصباح دارند با انتشار مطلب تحریف شده‌ای از عبارات شهید بهشتی شروع به توهین و تخریب آیت الله مصباح و شاگردانش کرده اند. ❗تحریف گران، انتقادهای شهید بهشتی به برخورد برخی طلاب نسبت به شریعتی را در کنار نقد ایشان به مرحوم مصباح قرار می دهند تا نتیجه ای که خودشان میخواهند را اینبار از بهشتی گرفته باشند. 🔻جمله ای که بیشتر از آن، سوء استفاه می شود اینست؛ «مدرسه‌اى که بخواهد یک مشت انسان لجوج، پرخاشگر بى‌جا، متعصب تربیت کند که نتوانند با هم دوکلمه حرف بزنند چه ارزشى دارد؟ در این صورت چه خدمتى به اسلام و به حق کرده‌اند؟ به چه انگیزه‌اى؟ من می‌گویم شرط اول خدمت در مدرسه این است که انسانِ منصف، اسلام و تشیع انصاف‌آور در مدرسه پا بگیرد...» ❌ تحریف گران مدعی اند این عبارات در کتاب «شریعتی؛ جست‌وجوگری در مسیر شدن» و در پاسخ‌ بهشتی به انتقادهای مصباح از شریعتی آمده است. 🔺درحالیکه این عبارات به واکنشها در مورد افکار شریعتی که به مدرسه حقانی (و بین طلاب) کشیده شده بود بر میگردد و همانجا مرحوم بهشتی تاکید میکند که روی صحبتش با آقای مصباح نیست بلکه با طلبه هاست. ‏‎ 🔻متن زیر از همان کتاب هست... در ادامه بخوانید https://eitaa.com/serat_zanjan/3058
پایگاه تحلیلی صراط
‏🔻کینه "مصباح" چه‌ها که نمی‌کند؟! #رسوایی 🔰اخیرا برخی جیره‌خوار های اصلاحاتی، بخاطر کینه‌ای که از م
‏🔻کینه "مصباح" چه‌ها که نمی‌کند؟! ‏‎ 🔻متن زیر از همان کتاب هست... «چرا باید مسئله‌ای كه لااقل میان من و جناب آقای مصباح به صورت دو برداشت قابل طرح است، به این شكل درآید؟» شهید بهشتی صحبت‌هایشان را با همین جملات شروع کرده و از کسانی که‏ در دو سویه میدان حاضر نبودند و نیز کسانی که می‌کوشیدند تا از کاه، کوه بسازند، انتقاد کرده و آنان را یک مشت لجوج، پرخاشگر بی جا، متعصب و ولنگار توصیف می کند. 🔹سپس برای اینکه منافقان این عبارات را دستمایه ایجاد اختلاف بین بهشتی و مصباح قرار ندهند متذکر می شود؛ «بحث من در اینجا، بحث جناب آقای مصباح نیست. بحث من در اینجا با شما طلاب است.» سپس از دوستی خود و آیت‌الله مصباح سخن می گوید که: «چون ما با ایشان دوستی هستیم که با هم صریح حرف می زنیم. همین حالا هم همین طور است. همین حالا هستم. دارم حرف می زنم، حرفی است که دوست با دوست می زند.» 💢 علاوه بر این کتاب، توجه به نامه‌های شهید بهشتی به آیت الله مصباح و حمایت از نقد ایشان از شریعتی نیز خود گویای حقیقت ماجراست. «مگر همین شما دوستان نبودید که من در اولین یا دومین دیدار به شما انتقادکردم و گفتم چرا در برابر انتقاد منطقی جناب آقای مصباح از کارهای دکتر شریعتی، حساسیت بی‌جا نشان می‌دهید؟ مگر یادتان رفته؟» 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️نمونه‌ای از «تفسیر به رأی» فیرحی (9) ✍️علیرضا جوادزاده استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰از جمله ایراداتی که بر مرحوم داود فیرحی توسط اساتید علوم انسانی و فقه وارد می‌شود «تفسیر به رأی» با مصداق «تحمیل نظریه بر نص» توسط ایشان است. ✔️نمونه‌ای از رويکرد «تفسير به رأي گزاره‌ها و تُراث شيعي با محوريت انديشه آزادي» در آثار دکتر فيرحي ذکر مي‌شود. 💢يکي از روش‌هاي دکتر فيرحي، خارج کردن موضوع‌شناسي از دست فقيه و سپردن آن به کارشناس و عرف، و سپس تحليل نظرات کارشناسي در فضای مدرن است. 🔹اثبات حاکميت حزبي در کتاب «فقه و حکمراني حزبي» ، از جمله با همين روش صورت گرفته است. وي در اين کتاب ـ که از آثار متأخر ايشان بوده و مي‌توان آن را برجسته‌ترين نوشته فقهي وي دانست ـ از یک سو، سراغ باب «سبق و رمايه»(1) در فقه مي‌رود و به ديدگاه تعميمي يکي از فقها تمسک مي‌کند که قائل بود هر بازیِ داراي منفعت عقلايی و بدون لهو و لعب، مشروعيت دارد؛ 🔺از سوي ديگر، با رجوع به علم سياست غربي که «نظريه بازی‌ها»(2) در آن طرح شده است، رقابت حزبي را نوعي بازي بيان مي‌کند؛ زيرا اين رقابت نيز نوعي مسابقه است که براي کسب قدرت صورت مي‌گيرد. بدين ترتيب، از باب «سبق و رمايه» حکم به جواز حکمراني حزبي مي‌کند! 🔸ايراد چنين استنباطي روشن است؛ زيرا موضوع «بازي» در باب «سبق و رمايه» در فضايي کاملا متفاوت از «نظريه بازي‌ها» در علم سياست غربي قرار دارد و رقابت و حکمراني حزبي، تخصصا از سبق و رمايه بيرون است. 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
⭕️نمونه‌ای از «تفسیر به رأی» فیرحی #ماجرای_فکر_فیرحی(9) ✍️علیرضا جوادزاده استادیار موسسه آموزشی و پ
🖇پاورقی: 1) در اصطلاح فقه، «سبق و رمایه» به عقد مسابقه، اسب سواری و تیراندازی به منظور آمادگی برای پیکار و جهاد با دشمنان اسلام گفته می‌‌شود. 2) زیرمجموعه‌ای از علم ریاضیات است که می‌کوشد با استفاده از طراحی و تحلیل سناریو، رفتارها و نتایج تصمیم گیری موجوداتی را که حق انتخاب دارند، در تعامل با یکدیگر پیش بینی کند.
12.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بریکس در تقابل با برجام! 🔹قادری، کارشناس امور سیاسی: کشورهایی که در بریکس حضور دارند به آنها اقتصادهای نوظهور در جهان گفته می‌شود. پیمان‌نامه‌های مالی جدا از چرخه دلار در بریکس بحث و بررسی می‌شود. 🔹کشورهای عضو بریکیس (بزریل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) ظرفیت‌های اقتصادی را برای ایران فراهم می‌کنند. 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دختر شهید حجت الاسلام سید علی زنجانی، در حال خواندن سرود در لبنان 🔹شهید زنجانی، پدری ایرانی و مادر و همسری لبنانی داشتند و به دست نیروهای اشغالگر ترکیه، در شمال سوریه به شهادت رسیدند. 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻دل در گِرو غرب ✍️یکی از اختلافات هاشمی رفسنجانی با رهبران انقلاب، اختلاف در مبانی نظری و اصول اندیشه‌ای است. 🔰برخلاف تصویری که مرحوم هاشمی از رابطه عمیق خود با امام(ره) و بعضا رهبری به نمایش گذاشته بنظر میرسد دیدگاهش نسبت به مساله ولایت فقیه و جایگاه سیاسی‌آن، یک نگاه صرفا عرفی بوده که همین امر موجب شده که رویکرد متمایزی از امام و رهبری را از وی شاهد باشیم. 💢در این نگاه، وقتی در مورد حکومت و حاکميت سخن رانده میشود، مبنایش عرف، عقلانیت، مقبوليت و تجربه بشری است. حتی فقه هم به دستگاهی برای موجه سازی مبانی فکری مدرنیته و مفاهیمی که در دانش سیاسی آن وجود دارد،تبدیل میشود. 🔹گره‌ای که در پشت پرده ذهنی هاشمی او را می‌آزُرد و مانع میشد بعضا در مباحث نظری با امام و نظریه ولایت فقیه همراه شود، توجه بیش از حد او به عرف و عقلاء بود. همین امر موجب میشد برداشت او از "جمهوری اسلامی" هم، برداشتی به سبک عقلاء و عرف غرب باشد. 🔻هاشمی در مصاحبه اش با ایسنا، از این دیدگاه پرده برداشته که : «اسلام غیر از زمان پیامبر (ص) و دوازده امام معصوم (ع) نوع حکومت را تعیین نکرده. راه تعیین نوع حکومت، عرفی است. البته همه انواع حکومت به خواست مردم بر‌می‌گردد. پس اسلام، جمهوری و انتخابات همه با هم هماهنگ‌اند.»11/11/83 🔰در حالیکه در منظر امام و رهبری، پیوند اسلام و رجوع به مردم، بصورت یک ترکیب انضمامی نیست بلکه جمهوریت، حقیقتا از دل اسلام فهمیده میشود.«مردم‌سالاریِ ما از دل اسلام جوشید ...اسلام این راه را به ما نشان داده است»(14/6/92). ✍️مرتضی توکلی 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
🔻دل در گِرو غرب #پاشنه_آشیل_هاشمی ✍️یکی از اختلافات هاشمی رفسنجانی با رهبران انقلاب، اختلاف در مبان
🖇پاورقی * در توضیح باید گفت: مراد از نگاه عرفی در اینجا، در سطح دین است و مقصود از آن، تحولاتی است که در خود دین در سطح ذهنیات و با ساختارها به وقوع می‌پیوندد و به اجزاي دین اعم از جوهر و فحوا، اهداف و آرمان‌ها، تعالیم و آموزه‌ها، حیطه و دامنه و حتي ريشه و منشأ آن ناظر است که پيامد این تحولات، گاه در قالب زوال دین از زیست حیات اجتماعي و گاه در قالب خروج از حریم قدسي و پا نهادن در عرصه عرفي و دنيوي همراه با نوعي فرسایش ارزش‌هاي قدسي تحقق مي‌یابد. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻طلبگی، اطلاعات یا هویت؟ 🔰عالَم طلبگی عالم سر بردن با قرآن و روایات و هم افق شدن با قرآن و روایات است. 🔺نه اینکه فقط اطلاعاتی از قرآن و روایات داشته باشیم زیرا صرف دانستن و اطلاعات مارا در آن عالم واقع نمی‌کند بلکه باید سعی کنیم که در آن افقی قرار بگیریم که قرآن و روایات ما را به آن فراخوانده‌اند. 💢دنیای رقابت و قیاس‌های وهمی، دنیایی است که انسان را به کلی بی عالم می‌کند و انواع اضطراب‌ها را به سوی او می‌آورد. ♨️کسی که دنبال تجدد است و طلب او به اصطلاح، طلبِ عالَم متجددان است حتی اگر در کسوت طلبگی هم باشد عالم ثابت و پایداری ندارد و بالاخره از طلبگی بیرون می‌رود، حال یا لباس روحانیت را کنار می‌گذارد و یا آن را تحمل می‌کند ولی دلش در جای دیگری است و به ارزش‌های غربی اصالت می‌دهد و نه به سنت‌هایی که امثال حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ه) بدان پایبند بودند. 🖇 پی‌نوشت صراط؛ دنبال تجدد نبودن به معنی این نیست که طلبه دنبال علم روز نباشد. اتفاقا طلاب باید علاوه بر دانش کامل حوزوی خود از علم روز هم اطلاع داشته باشند منتها مسیر هویت و رسالت خود را نباید گم کنند. 🔻عضو صراط شوید. @serat_zanjan