eitaa logo
ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی
891 دنبال‌کننده
620 عکس
309 ویدیو
12 فایل
ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه‌های علمیه، بمنظور تلاش در ارائه الگوی تمدنی مبتنی بر فقه جعفری، متشکل از اساتید حوزه و دانشگاه، از سال ۱۳۹۹ شروع به فعالیت کرده است. ارتباط: @ad_setadmemari
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 رهبر انقلاب: حادثه‌ی را شکر کنید. شکرش ازجمله به این است که آن روحیّات را، آن حالات را که در این دو سه روزی که مشغول راه‌پیمایی بودید، آنجا مشاهده کردید یا احساس کردید در خودتان نگه دارید. ۱۳۹۵/۰۹/۰۳ 🖼 ۱۴۴۷ ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی🔻 @setad_memari
«از نظریه اجتماعی تا فضای اجتماعی» همان‌گونه که در نوشتار پیشین با عنوان «از نظریه اجتماعی تا فضای اجتماعی»(اینجا) بیان شد، در سیر تاریخ، می‌توان چهار الگوی اصلی برای سامان‌دهی و اداره جوامع شناسایی کرد؛ الگوهایی که هر یک ویژگی‌ها و کارکردهای خاص خود را دارند: جامعه استیلا، جامعه بازار، جامعه انبیاء و جامعه آنارشیسم. پیش‌تر توضیح داده شد که «فرهنگ و فضا» در پیوندی دوسویه و در فرآیندی رفت‌وبرگشتی بر یکدیگر اثرگذارند؛(اینجا) به این معنا که از یک سو فرهنگ می‌تواند شکل و سازمان کالبدی فضا را تعیین کند، و از سوی دیگر، فضا نیز بر شکل‌گیری و تحول فرهنگ زیست‌کنندگان در آن اثر می‌گذارد. بنابراین نتیجه آن شد که «هر فرهنگ برای رشد و بالندگی نیازمند فضایی متناسب با خود است» و تأثیر فضا بر فرهنگ را نمی‌توان نادیده گرفت. بنابراین، هر یک از چهار ساختار اجتماعی مذکور، به کالبد و سازمان فضایی ویژه‌ای نیازمند است که بتواند اهداف و ارزش‌های آن جامعه را تسهیل و تقویت کند. در این نوشتار، سه نمونه از «فضاهای متناسب» با سه ساختار اجتماعی ـ یعنی جامعه استیلا، جامعه بازار و جامعه آنارشیسم ـ معرفی می‌شود. این کالبدهای اجتماعی هر یک دارای ویژگی‌هایی هستند که تحقق اهداف و الگوهای رفتاری جوامع هدف را تسهیل نموده و زندگی را برای افرادی که با آن نگرش‌ها و ارزش‌ها همسو هستند، ساده‌تر و سازگارتر می‌کند. الگوی چهارم، یعنی «کالبد متناسب با جامعه انبیاء»، در نوشتاری مستقل و به‌تفصیل بررسی و معرفی خواهد شد. http://zistshahr.com/6063 ✍️دکتر عباس جهانبخش ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی🔻 @setad_memari
اِسلام ز سعیِ مسلمین ریشه گرفت وَز خون حسین(ع) نخلِ دین، ریشه گرفت نخلی که حسین(ع) روز عاشورا کاشت از اشکِ عزای اربعین ریشه گرفت ▪️اربعین حسینی تسلیت باد.▪️ ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی🔻 @setad_memari
🎤 بررسی ابعاد تمدنی راه‌پیمایی اربعین 💠 اربعین، هم در متون روایی، هم در سنت اهل‌بیت (ع) و هم در سنت بزرگان و علمای شیعه جایگاه برجسته‌ای داشته و روایت معروفی داریم که «یکی از نشانه‌های پنج‌گانه‌ی شیعه زیارت است». 💠 اربعین، آغاز فصل زیارت سیدالشهدا (ع) بوده است. بعد از اینکه دستگاه اموی آن جنایت را انجام داد، مطلوبش این بود که شعله‌ی پیام حضرت خاموش شود و یا اگر حرفی درباره‌ی قیام ایشان زده می‌شود، دورادور باشد و کسی به زیارت مزارشان نیاید؛ اما اهل‌بیت(ع) و اصحاب، خودشان بنیان‌گذار زیارت بودند و فرهنگ این زیارت باعث می‌شد که شخصیت اباعبدالله(ع) به‌عنوان یک شخصیت محبوب حفظ شود. 💠 این آغاز زیارت از طرف اهل‌بیت (ع) بود که با آن تأکیدات فراوان کم‌کم به یک تبدیل شد و به محل اجتماع و گردهمایی محبان اهل‌بیت(ع) روی کره‌ی زمین و به تعبیر امام حسن عسکری به یک نماد برای محبان اهل‌بیت(ع) تبدیل شد و زیارت در این عرصه به معنای این است که قیام اباعبدالله (ع) تنها در عاشورا منحصر نماند. 💠 اربعین آمده تا شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض » محقق شود و این امتداد را ایجاد کند؛ همان‌طور که امام حسین(ع) وارث انبیا و پیامبران بزرگ الهی است و دین و شریعت پیامبر گرامی اسلام(ص) را احیا کرده است، مقدر شده است تا اربعین نیز این پیام و این شخصیت و این جایگاه را محفوظ بدارد و استمرار بدهد تا حکومت عدل امام زمان(عج) برپا شود. 🔍 متن کامل👇 farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=40789 ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی🔻 @setad_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ مُغَيَّبٍ لَمْ يَخْلُ مِنَّا... جانم فدایت، تو پنهان شده‌ای هستی که از میان ما بیرون نیستی... ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی🔻 @setad_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟧 از پنجره‌ی تو، بی‌اجازه تا خانه‌ی او! 💠 در سبک زندگی اسلامی، حق همسایه فقط به خوش‌اخلاقی محدود نمی‌شود؛ به دیدن و دیده نشدن، به شنیدن و نشنیدن هم مربوط است. امام صادق (ع) می‌فرماید: "حرمت همسایه همچون حرمت پدر و مادر است." اما در معماری امروز، پنجره‌هایی که مستقیم به خانه کناری باز می‌شوند یا بالکن‌هایی که را می‌شکنند، حریم‌ها را فراموش کرده‌اند. 💠 این در حالی است که در سنتی، خانه‌ها نه‌تنها مشرف بر هم نبودند، بلکه دیوارها، روزنه‌ها و حتی مسیرهای دسترسی طوری طراحی می‌شدند که حریم بصری و صوتی همسایگان حفظ شود. این احترام، جزو طراحی بود، نه فقط رفتار فردی. 💠 استفاده از پنجره‌های مشبک یا نورگیرهای بالا، جای‌گذاری هوشمند درها و تراس‌ها، ایجاد فضاهای انتقالی بین حیاط‌ها، و حتی جانمایی رمپ‌ها و راه‌پله‌ها با درنظر گرفتن خط دید از خانه‌های مجاور، به تحقق این اصل کمک می‌کند. ✍ واحد معماری و شهرسازی مصاف ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی🔻 @setad_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا