eitaa logo
سید مسعود خسروی
245 دنبال‌کننده
59 عکس
95 ویدیو
7 فایل
✨إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَقَّهَهُ فِي اَلدِّينِ برخی مطالعات روزانه را به اشتراک میگذاریم ✨ امیدوارم مباحث مفید باشد ارتباط https://eitaa.com/seyed1366
مشاهده در ایتا
دانلود
1.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️سبک زندگی غربی اینطوره دوسال ارتباط دوست پسر و دختر با یه تلفن تمام میشه قابل توجه دخترها: پسرها تو اینجور روابط بگیر نیستن
🔸️نهج البلاغه قسمتهایی از نامه حضرت به عثمان بن حنیف مَا ظَنَنْتُ أَنَّكَ تُجِيبُ إِلَى طَعَامِ قَوْمٍ عَائِلُهُمْ مَجْفُوٌّ وَ غَنِيُّهُمْ مَدْعُوٌّ 🔹️گمان نداشتم تو بر سر سفره‌اى حاضر شوى كه نيازمندان و مستمندان آنان محروم و ستمديده و اغنياء و ثروتمندان بر آن سفره دعوت شده‌اند إِنَّ لِكُلِّ مَأْمُومٍ إِمَاماً يَقْتَدِي بِهِ وَ يَسْتَضِيءُ بِنُورِ عِلْمِهِ أَلاَ وَ إِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اِكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطِمْرَيْهِ وَ مِنْ طَعْمِهِ بِقُرْصَيْهِ 🔹️هر پيرو و مامومى امام و پيشوائى دارد كه از او پيروى و تبعيت ميكند و از انوار دانشش كسب روشنگرى ميكند بدان پيشوا و امام شما از دنياى خود بدو جامه كهنه و از خوراكش بدو قرص نان اكتفاء كرده أَلاَ وَ إِنَّكُمْ لاَ تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِكَ وَ لَكِنْ أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اِجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ 🔹️شما بر چنين كارى قدرت و نيرو نداريد ولى مرا بپرهيزكارى و كوشش و پاكدامنى و مقاومت يارى كنيد وَ إِنَّمَا هِيَ نَفْسِي أَرُوضُهَا بِالتَّقْوَى 🔹️فقط نفسم را با تقوا ریاضت میدهم هَيْهَاتَ أَنْ يَغْلِبَنِي هَوَايَ وَ يُقَيِّدَنِي جَشَعِي إِلَى تَخَيُّرِ اَلْأَطْعِمَةِ وَ لَعَلَّ بالْحِجَازِ أَوْ بِالْيَمَامَةِ مَنْ لاَ طَمَعَ لَهُ فِي اَلْقُرْصِ وَ لاَ عَهْدَ لَهُ بِالشِّبَعِ أَوْ أَنْ أَبِيتَ مِبْطَاناً وَ حَوْلِي بُطُونٌ غَرْثَى وَ أَكْبَادٌ حَرَّى 🔹️هیهات که هوای نفس بر من غلبه کندو حرص مرا بر اختیار طعام ها وادارد شاید در یمامه وحجاز افرادی باشند که طمع به دست آوردن دو قرص نان ندارند و یادندارند که سیرخوابیده باشندیا من سیر بخوابم و اطرافم افرادی باشدکه شکم های آنها به پشت چسبیده و دلهایشان سوخته است ادامه.....
🔸️مسابقه حرام است ؟! شیخ انصاری در جلد اول مکاسب میفرماید مسابقه طبق اجماع علماء حرام است روایتی از امام صادق هم بر این مطلب دلالت دارد لاَ سَبَقَ إِلاَّ فِي خُفٍّ أَوْ حَافِرٍ أَوْ نَصْلٍ يَعْنِي اَلنِّضَالَ . جز در اين سه مورد نمى‌توان مسابقه برگزار كرد: شتر سوارى، اسب سوارى، و تيراندازى. شهیدثانی ،محقق سبزواری وصاحب حدائق و مشهور متاخرین قائل به جواز شده اند حال این روایت و اجماع را چطور جواب داده اند !؟ شیخ انصاری میفرماید اگر لاسَبَقَ بخوانیم یعنی شرط بندی در تمام ورزشها حرام است اما اگر لا سَبقَ خوانیدم یعنی به سکون باء یعنی تمام مسابقات حرام است برای اطلاعات بیشتر به مکاسب بحث قمار مراجعه کنید فقاهت کار آسانی نیست...
🔸️مجوز منبر زمان رضا خان که برای منبر رفتن باید مجوز میگرفتند یکی از شرایط این بود که منبری توان تشخیص روایت صحیح و ضعیف را داشته باشد كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ گفتن هر حرف حقی لزوماً نشانه ی حق بودن آن افراد یا آن حزب نیست گاهی حرف حق از زبان شیطان بیان میشود
🔸️آیا حضور زنان در نماز میت سبب بطلان آن میشود؟ یا حضور خانم ها در نماز میت کار حرامی است؟ روایت: لاَ صَلاَةَ عَلَى جِنَازَةٍ مَعَهَا اِمْرَأَةٌ. و روایت: لَيْسَ يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ اَلشَّابَّةِ أَنْ تَخْرُجَ إِلَى اَلْجِنَازَةِ تُصَلِّي عَلَيْهَا إِلاَّ أَنْ تَكُونَ اِمْرَأَةً قَدْ دَخَلَتْ فِي اَلسِّنِّ. دلالت بر حرمت و عدم جواز میکند اما علماء این روایات را به قرینه ی روایت حضور حضرت زهرا در نماز خواهرایشان زینب و ادله ی دیگر توجیه میکنند لذا جمع بندی این است که حضور ایشان حرمت ندارد و سبب فساد نماز نیست
🔸️برای تبلیغ دین میشود پول گرفت؟ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ هَؤُلاَءِ يَقُولُونَ إِنَّ كَسْبَ اَلْمُعَلِّمِ سُحْتٌ فَقَالَ كَذَبُوا أَعْدَاءُ اَللَّهِ إِنَّمَا أَرَادُوا أَنْ لاَ يُعَلِّمُوا اَلْقُرْآنَ به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: اين‌ها (اهل تسنّن) مى‌گويند: مزد گرفتن معلّم قرآن حرام است‌؟! فرمود: دشمنان خدا، دروغ گفته‌اند. هدف اصلى آنها آن است كه كسى قرآن را ياد ندهد
انسان های حقیربا دیگران تحقیرآمیز برخورد میکنند و انسان های بزرگ کریمانه ای نفس از حقیران بگذر رفتار آنها تبلور وجودشان بود
🔸️بعد از ترک گناه صدقه برای تطهیر انسان کمک میکند آیه ۱۰۳ سوره توبه التوبة خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ صدقه ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺁﻥ [ ﻧﻔﻮﺱ و اموال آنها را ] ﭘﺎﻙ ﻣﻰ ﻛﻨﻲ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﺩﻫﻲ ; ﻭ [ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺯﻛﺎﺕ ] ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻋﺎ ﻛﻦ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺩﻋﺎﻱ ﺗﻮ ﻣﺎﻳﻪ ﺁﺭﺍﻣﺸﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(١٠٣)
🔸️صدقه بعد از توبه آیه ۱۰۴ توبه أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ ﺁﻳﺎ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻓﻘﻂ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺗﻮﺑﻪ ﺭﺍ ﻣﻰ ﭘﺬﻳﺮﺩ ﻭ ﺻﺪﻗﺎﺕ ﺭﺍ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ؟ ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(١٠٤) عطف یاخذ الصدقات به یقبل التوبه مشعر به پرداخت صدقه بعد از ترک حرام است
🔸️برهان اثبات وجود خدا بوعلی برهانی ابداع کرد و آن را برهان صدیقین میدانست یعنی میخواست از خود وجود وجوب را اثبات کند این برهان را بعد از او برهان وجوب و امکان میدانند و ملاصدرا وسبزواری و علامه طباطبائی تقریراتی از برهان صدیقین بیان کرده اند حال چرا فلاسفه مانند متکلمین از برهان حدوث استفاده نکردند؟! پاسخ این سوال مهم و مفصل است... در کتاب تجرید هم این برهان را جایگزین برهان حدوث کردند طبق نظر فلاسفه مناط احتیاج ممکن به علت امکان است نه حدوث درضمن به نظر فلاسفه میتوان موجوداتی را مخلوق خدا دانست که زمانی نباشند،مجرد باشند لذا اینگونه موجودات حادث ذاتی اند نه زمانی پس برهان حدوث آنها را شامل نمیشود
🔸️اثبات قدرت برای خداوند اول باید قدرت را تعریف کرد فلاسفه قدرت را به ان شاء فعل وان لم یشا لم یفعل تعریف میکنند و متکلمین قدرت را به صحت فعل وترک معنا میکنند فرق این دو تعریف بسیار مهم است ادله فراوانی برای اثبات قدرت میتوان ارائه داد یکی واجب بودن خداوند و دیگر حدوث عالم
🔸️علم وقدرت در کلام و فلسفه در کتاب تجرید بعد از اثبات واجب الوجود بحث قدرت را آورد اما بیشتر کتب فلسفی بعد از اثبات واجب بحث علم را می آورند شاید به خاطر این باشد که متکلمین اهم صفات خداوند را قدرت و فلاسفه اهم صفات را علم میدانند مباحث علم و قدرت نزد فلاسفه ومتکلمین فرقهای مهم و اساسی دارد که به مرور اشاره میکنیم