eitaa logo
سیدنقی موسوی
840 دنبال‌کننده
103 عکس
28 ویدیو
51 فایل
فقه و فلسفه تربیتی (آثار، دروس، سخنرانی) سیدنقی موسوی تیله بُنی استادیار دانشگاه فرهنگیان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تربیت دینی ج چهارم 021227.mp3
30.41M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403 27 اسفند 1402 - جلسه چهارم 🔸درس «تربیت دینی کودک و نوجوان " - تدریس فصل چهارم کتاب مولف وارد الگوی تربیت دینی 7 تا 12 سالگی می شود. طبعا باید بر اساس الگوی رشد دینی کودک در این سن باشد همچنین دینداری را در چهار ضلعِ وجود و شناخت خدا، معنای زندگی، احساسات دینی، التزام دینی طبقه بندی می کند و در ای فصل تلاش می کند در این 4 ضلع الگوی دینداری را با استفاده از مبانی فلسفی و قرانی (مثلا فطرت و ...) و نیز یافته های تجربی تبیین کند تا در فصل 5 بتواند الگوی تربیت دینی خود را مستدل نماید. 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
--مقاله فقه تربیتی در ترازو 4.pdf
632.9K
بازنشر فقه تربیتی در ترازو؛ ارزیابی نقدها سیدنقی موسوی چکیده: مطالعه، پایش و ارزیابی ایده¬های تازه ضروری است و «فقه تربیتی» با هویتی میان¬¬رشته¬ای و به عنوان شاخه¬ای از علم فقه و قلمروی جدید در «تربیت¬پژوهی» مراحل رشد و تکامل خود را طی می¬کند و لازم است مورد نقد و نظر قرار گیرد. نوشتار حاضر تلاش کرده تا مجموعه اشکالات و نقدهای وارد بر فقه تربیتی را گردآوری، صورت¬بندی و ارزیابی نماید. برای این منظور مجموعه اشکالات (روبنایی) ناظر به فقه تربیتی در سه محور کلان طبقه¬بندی شد که عبارت¬اند از: 1. بی¬فایده بودن «فقه تربیتی»؛ 2. آسیب¬زا بودن «فقه تربیتی»؛ 3. عدم اولویت «فقه تربیتی». در ادامه، مولف تلاش کرده تا ابتدا تقریرهای گوناگونی در هر محور ارائه نموده و سپس به ارزیابی و پاسخ به آنها بپردازد. در پایان نیز از منظر «آسیب¬شناسی» و «آینده¬شناسی» نکاتی ارائه شده است. واژگان کلیدی: تربیت اسلامی، فلسفه فقه تربیتی، تجویزات تربیتی، اجتهاد تربیتی. 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از mousavi
17تبیین_چرایی_فقه_تربیتی.pdf
497.1K
بازنشر منبع: تبیین چرایی فقه تربیتی؛ سیدنقی موسوی، دوفصلنامه مطالعات فقه تربیتی، شماره 4، پاییز و زمستان 1394، صص 7-30. تبیین چرایی فقه تربیتی سیدنقی موسوی چکیده ایده‌ی «فقه تربیتی» به مثابه شاخه‌ای از تربیت اسلامی، چندی است که در محافل علمی و نخبگانی مطرح می‌شود. رویکرد فقهی به تربیت بر آن است تا احکامِ رفتارهای آموزشی و پرورشی مربیان و متربیان را از ادله‌ی قرآنی، روایی و عقلی استنباط نماید و نظامی از تجویزات تربیتی را مبتنی بر فقه اسلامی سامان دهد. پژوهش حاضر درصدد است چرایی و ضرورت تاسیس فقه تربیتی را به آزمون بگذارد و از مَنظرِ فلسفه‌ی تربیت و نیز فلسفه‌ی فقه، این ایده را مورد مداقّه قرار دهد. به همین منظور، نُه استدلال با تنوع فراوان (اعم از استدلالِ برون‌دینی و درون‌دینی و اعم از استدلال از سنخ فلسفه تربیت و فلسفه فقه و نیز اعم از استدلالِ قیاسی –برهان انّی و برهان لمّی- و یا تمثیلی و نیز اعم از استدلال برای امکانِ عقلی فقه تربیتی و یا امکان وقوعی آن) ارائه شده و میزانِ دلالت این استدلال‌ها سنجیده شده است. کلیده واژه: فقه تربیتی، تربیت اسلامی، فلسفه فقه تربیتی، فلسفه تعلیم و تربیت. 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
18درآمدی بر فلسفه فقه تربیتی.pdf
370.8K
بازنشر درآمدی بر فلسفه‌ فقه تربیتی نویسنده سیدنقی موسوی چکیده فقه تربیتی یکی از عرصه‌های جدید نوظهور در تربیت‌پژوهی است که دستورکار خود را به «تعیینِ باید‌ها و نبایدهایِ شرعیِ رفتارهای مربیان و متربیان و دیگر عوامل انسانی دخیل در عملِ تربیتی»، اختصاص داده است. این فکر، که به مرور بر آثار و ادبیاتِ آن افزوده می‌شود در هیبتِ دانش میان‌رشته‌ای خود را عرضه کرده و لازم است با نگاه درجه دو و از سنخ فلسفه مضاف، مورد واکاوی قرار گیرد. هدف این نوشتار طراحی «فلسفه علمِ فقه تربیتی» است. برای این منظور در ابتدا الگویی از مسائلِ «فلسفه‌ علمِ فقه تریبتی» طراحی، و مطابقِ آن، مجموعه‌ بررسیهایِ عقلی و فرازین در مورد این علم در سه محور دسته‌بندی شد: 1. مسائلِ هویت‌شناختیِ این علم 2. مسائلِ فرامسئله‌ای این علم 3. مسائلِ پیرامونی این علم. این نوشتار که خود را گامی اولیه در این مسیر تلقی می‌کند در روند پژوهش پیشنهادهایی از سنخِ تأسیسِ عرصه‌های مطالعاتی جدید نیز ارائه کرده است. کلیدواژه‌ها فقه تربیتی تربیت اسلامی فلسفه فقه تربیتی روش‌شناسی فقه تربیتی 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
19پیشینه شناسی رویکرد فقهی به تربیت.pdf
809.8K
بازنشر پیشینه‌شناسی «رویکرد فقهی به تربیت»؛ سیدنقی موسوی؛ دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فقه تربیتی؛ جامعه المصطفی العالمیه؛ ش 1، 1392، صص 179-223 چکیده: در رویکرد فقهی به تربیت، بایدها و نبایدهای فقهی مربوط به رفتارهای نیروهای انسانی فعال در عرصه تربیت (اعم از مربیان و متربیان) تعیین می شود. شناخت پیشینه این رویکرد و گردآوری سابقه پژوهشی آن در میان منابع شیعی و اهل سنت، ضمن دوچندان کردن اهمیت و ضرورت آن، قدمت این اندیشه را نشان خواهد داد و فرصتی برای شناختن فرصت ها و کاستی های این رویکرد را به ارمغان می آورد تا در سامان بخشی به این رویکرد و طراحی و تاسیس دانش «فقه تربیتی» مدنظر قرار گیرد. پژوهش حاضر در چهار محور تنظیم شده است: محور اول به بیان مسئله و مقدمات بحث پرداخته است؛ محور دوم، رویکرد فقیهان اهل سنت به تربیت را بازشناسی نموده؛ محور سوم، این رویکرد را در آثار شیعی بررسی کرده است. چهارمین محور، «تحلیل و جمع بندی» از این پیشینه شناسی است و «فقه تربیتی» به عنوان دانشی نو، با قرائت شیعی و عقل گرا در قرن حاضر را مکلف به تبیین و ترسیم مبادی تصوری و تصدیقی و تنقیح روش شناسی و قلمرو مطالعاتی خود دانسته است. کلیدواژه ها: تربیت اسلامی ، فقه تربیتی ، رویکرد فقهی به تربیت ، پیشینه فقه تربیتی 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
20ضرورت_و_قلمرو_«فقه_فرزندپروری»_در_تربیت_دینی.pdf
817.6K
بازنشر ضرورت و قلمرو فقه فرزندپروری؛ سیدنقی موسوی، فصلنامه تربیت تبلیغی، پژوهشکده باقر العلوم(ع)1393، شماره 3و4، صص 81-104 چکیده: فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علوم رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکام فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبال تبیین ضرورت و قلمرو آن است و از آن به «فقه فرزندپروری» یاد کرده است. برای این منظور، در ابتدا با روی‌آوردی آسیب‌شناسانه، فرزندپروری و سبک‌های آن در میان متشرعان و جامعه‌ اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و سپس با تحلیل آسیب‌های موجود، ضرورت نگاه تخصصی به «تربیت اسلامی» و سپس چرایی پیش‌قدمی فقه در عرصه‌ تعلیم و تربیت تبیین و در ادامه، ضمن تحدید و تبیین مفهوم «فقه فرزندپروری»، ضرورت آن تشریح شده است. مؤلف برای تبیین قلمرو «فقه فرزندپروری» تلاش کرده با توضیح یک آیه و یک روایت معتبر، ظرفیت متون اسلامی و گستره‌ مسائل «این شاخه‌ فقهی» را بیان نماید. کلیدواژه ها: تربیت اسلامی ، فقه تربیتی ، فقه فرزند پروری ، سبک های تربیت فرزند 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
4دلالت شناسی در فقه تربیتی.pdf
464.9K
بازنشر دلالت‌شناسی از گزاره‌های فقه تربیتی. سیدنقی موسوی، دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فقه تربیتی، جامعه المصطفی، شماره 5، بهار و تابستان 1395، صص 7-30 چکیده: «فقه تربیتی» و احکام تربیتی استنباط شده در آن، می تواند موضوع تحلیل های فلسفی و فرافقهی قرار گیرد. نوشتار حاضر درصدد است تا دلالت یابی پسینی از فتاوا و احکام فقه تربیتی را بررسی نماید و استلزامات، اقتضاها و دلالت های آشکار و نهان این احکام را با روش تحقیق نظری و فلسفی، گونه شناسی کند. نوشتار حاضر، سه گونه دلالت شناسی از گزاره های فقه تربیتی را شناسایی و تبیین نموده است که عبارت اند از: دلالت شناسی در قلمرو ملاکات احکام، دلالت شناسی در قلمرو امتثال تکالیف تربیتی و رویکردشناسی. نوشتار پیش رو تلاش می کند با تبیین و تشریح این سه و ذکر مثال هایی برای آن، به اعتبارسنجی منطقی و فلسفی این دلالت ها و نیز سنجش وجه اسلامیت و شرعیت این دلالت ها اقدام نماید. کلیدواژه ها: تربیت اسلامی ، دلالت التزامی ، فلسفه فقه تربیتی ، دلالت عقلی 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
3حجیت_سیره_تربیتی_عقلا_در_فقه_تربیتی.pdf
416.7K
بازنشر حجّیّت سیره‌های تربیتی عقلا در فقه تربیتی؛ سیدنقی موسوی، دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فقه تربیتی؛ جامعه المصطفی العالمیه ، ش2 پاییز و زمستان 1393، صص 103 – 123 چکیده: به برکت فناوری های اطلاعات و ارتباطات، امکان گفت وگوی ادیان، فرهنگ ها و ملیت ها بیشتر فراهم شده و توافقات بین المللی و اجماعات جهانی بر مسائل گوناگون؛ به ویژه مسائل تربیتی، رشد فزاینده ای یافته است. نوشتار حاضر بر اساس روش استنادی و تحلیلی در صدد است تا مواجهه فقه تربیتی را در این وضیعت بررسی نماید و به شکل ویژه، میزان حجیت شرعی سیره عقلای مستحدث در تعلیم و تربیت و نیز توافقات و بناهای تربیتی عقلای عصر حاضر را واکاوی نماید. برای این منظور در ابتدا، دیدگاه های موجود در اصول فقه شیعه صورت بندی شد و در ادامه با برگزیدن یک نظریه، به تبیین روی آورد فقه تربیتی در وضعیت جهانی شدن و مواجهه با بناهای تربیتی عقلای عصر حاضر و توافقات و کنوانسیون های بین المللی مربوط به کودکان و نیز مسائل تعلیم و تربیت، پرداخته است و «روش شناسی فقه تربیتی» در این زمینه را تبیین نموده است. کلیدواژگان: سیره عقلا ، حجیت شرعی ، بنای تربیتی عقلا ، امضای شارع ، روش شناسی فقه تربیتی 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
2تبیین و ارزیابی دیدگاه غزالی درباره فقه و اخلاق.pdf
682.8K
بازنشر تبیین و ارزیابی دیدگاه غزالی درباره رابطه فقه و اخلاق، سیدنقی موسوی و علیرضا اعرافی، فصلنامه مطالعات فقه امامیه. 1394، شماره5 چکیده بی‌شک غزالی شخصیتی مهم و اثرگذار است که آثار مختلفی از وی به ‌جا مانده است. برخی از آرای غزالی مانند دنیوی دانستن فقه و انتقاد از فقه و فقیهان در دفاع از اخلاق و توجه به باطن و آخرت‌، به دفعات در آثار روشنفکران دینی برای نقد فقه و مقدم دانستن اخلاق، مورد تمسک قرار گرفته است. بازخوانی دقیق آرای غزالی در باب نسبت فقه و اخلاق و ارزیابی آن دستور کار نوشتار حاضر است. در ابتدا «گزارشی از دیدگاه غزالی» ارائه شد و سپس به «صورت‌بندی دیدگاه وی» اقدام شد و چارچوبی مفهومی و نظری برای دیدگاه وی طراحی شد. در ادامه در دو محور «نقد صغروی» و «نقد کبروی» دیدگاه غزالی مورد ارزیابی قرار گرفت. کلیدواژه‌ها: فقه و اخلاق دین و اخلاق ، اخلاق اسلامی ، غزالی 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
34روانشناسی دین و تربیت دینی از منظر غزالی.pdf
7.91M
بازنشر روانشناسي دين و تربيت ديني از منظر غزالي؛ سیدنقی موسوی در: جمعی از نویسندگان، مجموعه مقالات همايش تربيت ديني در جامعه معاصر، چاپ اول، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی،1388، صص961-984 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
تربیت دینی ج پنجم‌ 030119.mp3
29.8M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403 19 فروردین 1403 - جلسه پنجم 🔸درس «تربیت دینی کودک و نوجوان " - مرور فصل چهارم کتاب [چکیده مباحث مرور شد. نکته مهم الگوی رشدی کودک در 7 تا 12 سالگی، در توانایی درک خدا، درک معنای زندگی، احساسات دینی و التزام دینی بر اساس داده های فلسفی، قرانی و تجربی بود. مرور شد ] - تدریس فصل پنجم کتاب در فصل پنجم قرار است مولف محترم بر اساس الگوی رشدی (بیان شده در فصل 4) الگویی از تربیت دینی دوره 7 تا 12 سالگی را ارائه نماید. مولف 5 عنصر (اهداف، متحوا، روشها، ارزشیابی و نقش معلم) برای الگوی تربیت دینی خود بر می شمارد. مولف نقش معلم را به فصول بعدی واگذار می کند و در این فصل تلاش میکند 4 عنصر (اهداف، محتوا، روشهای تربیتی و نظام ارزشیابی ) برای تربیت دینی دوره دبستان ارائه کند [اهداف و محتوا تدریس شد] 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
تربیت دینی ج ششم 030126.mp3
34.26M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403 26 فروردین 1403 - جلسه ششم 🔸درس «تربیت دینی کودک و نوجوان " -ادامه تدریس فصل پنجم کتاب در ادامه تببین الگوی تربیت دینی دوره دبستان، مولف (بعد از ذکر عنصر اهداف، محتوا) وارد روشهای تربیتی می شود . مولف روشهای تربیتی را چند دسته تقسیم می کند: 1. روشهای شکل دهی به ایمان عقلی (پیوند بین شناخت، ارزش، اراده و ابراز التزام به خدا) 2. روشهای پرورش ایمان دینی (تبدیل ایمان عقلی به قلبی) 3. روشهای جاری سازی ایمان در ساحات زندگی 4. روشهای شکل دهی به ویژگی های مثبت عاطفی اخلاقی و زیباشناختی سپس وارد روش اول می شود با چند زیرروش: الف. اصلاح و عمق بخشی به نظام باورها و ارزشهای تقلیدی درونی شده ب. بهره گیری از پرسشهای فطری کودک درباره خدا ج. خودشناسی به منزله شیوه ای برای شکل دهی به ایمان [تا ابتدای این بحث ، تدریس شد] 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
فقه حکمرانی تربیتی ج بیست و ششم 030126.mp3
23M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403 26 فروردین 1403 🔸درس فقه حکمرانی تربیتی - جلسه بیست و ششم جمع بندی مباحثی که تاکنون مطرح شده تا اینجا (مساله اول حقوق و تکالیف خانواده بود و سپس وارد دلیل حدیث رساله حقوق شدیم و انرا مفصلا در چهار ضلع حقوق خانواده، مردم، نخبگان، حاکمیت بررسی کردیم) با هدف اصطیاد نکاتی ترسیم الگوی حکمرانی تربیتی از فقه تربیتی عرضه شد 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
فقه حکمرانی تربیتی ج بیست و هفتم 030126.mp3
15.36M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403 26 فروردین 1403 🔸درس فقه حکمرانی تربیتی - جلسه بیست و هفتم ادامه نکات جلسه قبل برای اصطیاد نکاتی برای طراحی الگوی حکمرانی تربیتی 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
باسمه تعالی تجلی سوژه مقاوم در عملیات «وعده صادق» ✍️ سیدنقی موسوی- 28 فروردین 1403 ایرانِ تحریم شده طی چهار دهه به قدرت موشکی و نظامی¬ای مبدل شده که با اقتدار از منافع ملی خود دفاع می کند و در عملیات «وعده صادق» از مبدا خود خاک رژیم اشغالگر صهیونیستی را زد. (هرچند گفتند «اصلا درد نداشت») کدام تفکر استراتژیک و کدام راهبری هوشمندانه بود که ایرانِ ضعیف را به قدرت موشکی بلامنازع تبدیل کرد؟ کدام الگوی تربیتی است که اینگونه جوان ایرانی را شجاع، خلاق، نوآور، مرزشکن و نابسنده به وضع موجود تبدیل می کند که در حوزه های نظامی، موشکی، نانو، سلولهای بنیادین، هوش مصنوعی و غیره به حرکت در مرزهای علم هم بسنده نمی کند و از مرزهای علم هم عبور می کند؟ جواب یک کلمه است گفتمان مقاومت توحیدی امام خمینی و مکتب تربیت انقلابی امامَین انقلاب. از علوم انسانیِ مقاومت¬کُش مدرن و جریانات روشنفکرِ مقاومت¬ستیز انتظاری نیست که اقتدار سیاسی، بین المللی و نظامی ایرانِ 1403 را تحلیل نمایند! علوم اجتماعی مدرن هیچ¬گاه نخواسته پدیده های اجتماعی بزرگ که در دامن گفتمان مقاومتی امام خمینی شکل گرفته (مانند پدیده¬های اجتماعی تربیتی راهیان نور، اردوهای جهادی، رزمایش پیاده روی اربعین، تشییع میلیونی سردار شهید سلیمانی، استقبال نوجوانان از امثال «سلام فرمانده») را تحلیل کند. متخصصان باورمند علوم اجتماعی/انسانی/تربیتی باید همت کنند و الگوهای تربیتی موفق در حرکتهای انقلابی، جهادی، بسیجی را با هدف تبیین علمی، صورتبندی نظری و نظریه پردازی تربیتی مورد مداقه قرار دهند. عملیات «وعده صادق» به یک پیوست رسانه ای و آموزشی نیازمند است. ذات مقاومت کُشِ رسانه مدرن است که هیچ گاه امیر حاجی زاده و تهرانی مقدم و صدها جوان متخصص ایرانی را الگوی جوانان نخواهد کرد و بجایش فلان ریاضی دان ایرانیِ شاغل در انگلستان و آمریکا (که نفعی مستقیم برای امنیت، رفاه و توسعه ایران نداشته) را الگو قرار خواهد داد. سوژه مقاوم، انسان انقلابیِ عصر خمینی است که با دست خالی از موشک کاتیوشا، موشک هایپرسونیک می سازد و از خریدار تسلیحات و تکنولوژی های پزشکی و صنعتی به فروشنده آن مبدل می شود. سوژه مقاوم در گفتمان انقلاب اسلامی، خدامحور و دگرخواه است (پیوند توحید و ایثار) اما سوژه مقاوم در ادبیات پست مدرن خودخواه و اسیر اَنانیّت است (پیوند اومانیسم و لیبرالیسم). پایان 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
باسمه تعالی تاملاتی در متن ««مسائل آموزش‌و‌پرورش ایران؛ دعوت به گفت‌و‌گوی فراگیر برای بازاندیشی» (منسوب به رئیس دولت اصلاحات) ✍️ سیدنقی موسوی نوشتار حاضر تحلیل و نقدی مختصر است بر متن «مسائل آموزش‌و‌پرورش ایران؛ دعوت به گفت‌و‌گوی فراگیر برای بازاندیشی» (فایل 34 صفحه¬ای) که خلاصه آن در تاریخ 8 آذر 1402 در روزنامه اعتماد چاپ شده و منسوب به اقای سیدمحمد خاتمی است. در ابتدا ضمن استقبال از گفتگوهای عالمانه در حوزه فرهنگ عمومی و بخصوص نظام تربیت مدرسه¬ای و آموزش و پرورش ایران و لزوم ایجاد فضای گفتگو و شنیدن سخنان و نقدها توسط وزارتخانه آموزش و پرورش، باید گفت متن مذکور در 34 ص توسط برخی از کنشگران تعلیم و تربیت با محوریت رئیس دولت إصلاحات در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 1402 به انتشار رسیده است. این متن حاوی نکات مثبت و نقدهای صحیحی به آموزش و پرورش است که باید مدنظر قرار گیرد؛ اما متن مصداق خلط عمل صالح و سیئ (توبه 102) بوده و زیربنای مفهومی و فلسفی آن گفتمان مدرن/سکولار/لیبرال است. در این نوشتار تلاش می شود برخی تعارضات درونی متن که می کوشید برخی مسائل را از خواننده پنهان دارد (دُم خروس) و نیز برخی مبادی و مبانی فلسفی متن، آشکار شود. (شماره صفحات مربوط به فایل متن مذکور 34 صفحه¬ای می باشد) 1.آموزش صلح و رواداری یا مقاومت کُشی؟: متن در جاهای مختلف از همزیستی مسالمت آمیز با جهان و جامعه (ص 8) ساختن چهره ای روادار از آموزش و پرورش (ص 27) و توصیه به تساهل و تسامح سخن میگوید که از شعارهای اصلی دولت اصلاحات بود. اما شعارهای صلح و رواداری و همزیستی در آموزش و پرورش مدرن که توسط نهادهای بین الملی معنایی جزء مقاومت¬کُشی و ذلت¬پذیری و تبعیت از ایدئولوژی توتالیتر لیبرال نیست!! این همان منطق «من حق دارم بزنم و تو حق نداری بزنی» است!!!. دُم خروس در این متن آنجاست که از قطحی بزرگ ایران در جنگ جهانی اول سخن می گوید (ص 3)؛ اما جرات ندارد از قتل عام 8-10 میلیون جمعیت ایرانی و عواملش (انگلستان) سخن بگوید!!! همینقدر مفتضح!!! (دُم خروس جریان اصلاحات همیشه آشکار است). 1/3 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
[ادامه تاملاتی در متن مسائل ... : بخش دوم] 2.جابجایی متهم و شاکی: متن یکی از سه بحران آموزش و پرورش، را به درستی عدالت آموزشی می خواند و می نویسد: « اما در ایران از اواخر دهۀ ۱۳۷۰ و اوایل دهۀ ۱۳۸۰ تأسیس مدارس غیرانتفاعی با پیشتازی مدارس خصوصی مذهبی شدت گرفت» (ص 13) و بدون آنکه یک حساب سرانگشتی کند که این سالها مصادف است با دولت آقای خاتمی (دولت هفتم 76-80 و دولت هشتم 80-84) و بدون آنکه خنده¬اش بگیرد از لزوم گفتگو و شنیدن صَداها و حق پایمال شده کودکان سخن می گوید. 3. "یا من بازی یا بازی خراب" اینبار در قانون گریزی: متن در بخش سوم این متن برای تحلیل علل ناکامی های آپ ایران به برنامه های پنج ساله تمسک می کند و اولین عامل را فقدان ماموریت روشن و مورد وفاق می داند (ص 18) و اشاره ای به ماموریت های سند تحول بنیادین آپ که در عالی ترین سطح در ایران مصوب شد و قانون است نمی کند! اصلاحات قانون را هم برای خود می خواند. اساسا خود را قانون می داند و شعار کثرت گرایی و بلوف¬های حقوق کودکان وغیره بهانه ای است. اساسا قانون پذیری انان اینگونه است. اپ ایران ماموریت قانونی دارد!! اما دولت غربگرای مورد تایید آقای خاتمی (دولت تدبیر و امید) اساسا به سند تحول ایرانی باور نداشت و آنچه خود داشت زبیگانه تمنا میکرد (سند توسعه پایدار 2030) متن با زیرکی بعد از استدارک می گوید سند تحول آپ بلندپروازانه است و مورد توافق نیست!!! گواینگه هزاران ساعت کار کارشناسی تولید سند تحول هیچ بوده است! 4.سیاست¬زدگی خوب!! : این متن سیاست زدگی را از دیگر عوامل ناکامی آپ ایران بر می شمارد (ص 19) و فراموش کرده است که خود در 8 سال دولت اصلاحات با سیاست بازی در آپ چه کرده و در دولت اقای روحانی دانشگاه فرهنگیان را تا مرز فروپاشی پیش برده !! 5.سکولاریزم تربیتی عریان: ستیز با حضور طلاب در مدارس و غیرکارشناسی دانستن ورود حوزه (ص 20 و ص 16) در لابلای این متن برجسته است و سویه ای از سکولاریزم آشکار و حذف دین و شعائر در تربیت رسمی و مدرسه¬ای را فریاد می¬زند (آنگونه که در تاریخ تطور آپ مدرن و روند عرفی¬سازی و سکولاریزاسیون مدرسه مدرن مشاهده می کنیم)؛ البته همکاری آموزش و پرورش با حوزه های علمیه و حضور طلاب در مدارس، تکلیفی قانونی در سند تحول است؛ اما جریان اصلاحات قانون را تا وقتی به منافع جناحی سود برساند قبول دارد و الا از پلوالیزم و شنیدن صَداها دم می زند!! باید گفت حضور روحانیون (البته با تخصص و آشنایی لازم) تهدید برای چه جریانی است؟ همان دولتی که اعتقادی به معاونت پرورشی نداشته و آنرا حذف کرده، حالا داعیه دار پرورش در مدرسه شده است!!! 2/3 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
[ادامه تاملاتی در متن مسائل .../ بخش سوم] 6.منطق "حالا صلوات بفرست" :گشودگی برای گفتگو (ص 22)، همان طرح شکست¬خورده «آشتی ملی» آقای خاتمی (بعد از کودتای فتنه سال 88) است که بر اساس منطق «حالا صلوات بفرست و گذشته را فراموش کن» می¬خواهد ، گذشته پرنقد دوران تلخ اصلاحات را پاک نماید و یا 8 سال دولت غربگدای روحانی را از تاریخ پاک نماید. درصورتی که دعوت به گفتگو باید به همراه مسئولیت پذیری عملکرد خود و پاسخگویی در مورد نتایج سیاست گذاری و حکمرانی تربیتی غلط باشد. 7.ایدئولوژی خوب و بد: سخن گفتن از ایدئولوژیک بودن آپ ایران (ص 25 و 19) بیت الغزل حرفهای مکرر جریان اصلاحات بوده و هست!!! درصورتی که ایدئولوژی توتالیتر اصلاحات در زمان دولت اصلاحات و تدبیر و امید را نمی توان یک ایدئولوژی ندانست!!! متن بدون آنکه خنده¬اش بگیرد با تمجید از عجین بودن تولد مدرسه مدرن در ایران با مفاهیم توسعه و ازادی و دموکراسی (ص 21) سخن می¬گوید؛ اما چنین اموزش و پرورشی را ایدئولوژی مدرن/غربی/پهلوی نمی¬خواند!!! (دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس برای ایدئولوژیک بودن آپ جمهوری اسلامی را؟) 8.تجارب جهانی نوین و اندیشه مندرس 400 ساله : ذیل راه حلی بنام «استفاده از تجربه های جهانی»گفته شده« نظام آموزشی خشک و متصلب در دنیای به سرعت نوشونده نمی‎تواند به طرزی شایسته و سریع پاسخگوی نیازهای جدید باشد. » آیا بنابر اصل پلورالیزم نباید غیر از راهِ جهانی پیمود؟ به چه دلیل راه جهانی درست است؟ اساساً اگر نوشوندگی مطلوب آپ است؛ پس چرا حرف¬های ایمانول کانت قرن هجدهمی در مورد روشنگری و خروج از صغارت و لزوم آتونومی/خودآیینی بعد از 400 سال، نباید نوشونده باشد!!! این متن بدون آنکه خنده اش بگیرید پشت لافِ «شنیدن صَدای ایرانی امروزی» (ص31) قایم می¬شود؛ اما از ایده های 4-5 قرن پیشِ روشنگری سخن می گوید!! 9.کشتی موتور خاموش تربیت معلم: این متن، مساله دانشگاه فرهنگیان را لزوم انحصارزدایی و حاکمیت¬زدایی از تربیت معلم می¬داند (ص 27). همان جریان فکری که بر اساس همان مشی، ظرفیت 25 هزار نفری را به 4 هزار دانشجو کاهش داد تا کشتی دانشگاه فرهنگیان با موتوری خاموش به گِل بنشیند و ده سال بعد زخم چرکین شده دانشگاه فرهنیگان را به تیغ جراحی و قطع عضو بکشاند؛ بدون آنکه منصفانه نوع حکمرانی خود در تربیت معلم را به یاد داشته باشد!! 10.آزادی از چه ؟ : متن از «رهایی انسان و آزادی و آبادانی ایران» (ص 3) به نحوی صحبت می کند که انگار دولت اصلاحات برآمده از دولت سازندگی نبوده و دولت تدبیر و امید نیز مورد حمایت دولت اصلاحات نبوده. بله ایران آزاد از وادادگی و غرب¬زدگی و غرب¬پرستی و ازخودبیگانگی و الیناسیون! 11.حاشیه پررنگ تر از متن: این متن را پایگاه خبری جماران وابسته به موسسه تنظم و نشر اثار امام خمینی و اقای سیدحسن مصطفوی منتشر کرده. متنی که هیچ سنخیتی با اسلام خمینی ندارد. بقول هرمنوتیسینها بسترها و کانتکس¬های متن را نباید در فهم متن از نظر دور داشت. این متن از موضعی کاملا سکولار و لیبرال نگاشته شده و هیچ بویی از انقلاب خمینی و اسلام خمینی بزرگ ندارد! باید به آنان گفت : «صَدای دهه 90ی های عاشق خمینی را بشنوید»!! پایان 3/3 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
تربیت دینی ج هفتم 030202.mp3
29.25M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403 2 اردیبهشت 1403 - جلسه هفتم 🔸درس «تربیت دینی کودک و نوجوان " -ادامه تدریس فصل پنجم کتاب در ادامه تببین الگوی تربیت دینی دوره دبستان، مولف (بعد از ذکر عنصر اهداف، محتوا) وارد روشهای تربیتی می شود . در ادامه روش‌های شکل دهی به ایمان عقلی (پیوند بین شناخت، ارزش، اراده و ابراز التزام به خدا) تدریس شد 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
💡اینجا محلی برای تفکر و اندیشه در مورد متن های پرطمطراق و روشنفکرانه 💎متنهایی که به راحتی فوروارد می شود؛ اما در موردش اندیشه نمی شود 🔸آموزش غیرمستقیم "سواد رسانه ای" و "تفکر انتقادی" 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
همیشه در فضای مجازی در مواجهه با هر پیامی(حتی همین پیام و دیگر پیامهای همین کانال)، به این چند سوال (که از ارکان "سواد رسانه ای" است) توجه کنیم: 1️⃣ سازنده و منبع پیام کیست؟ 2️⃣ برای جلب توجه مخاطب، از چه فنونی استفاده شده؟ 3️⃣ چه برداشتهای متفاوتی از این پیام میتوان داشت؟ 4️⃣ از پیام چه ارزشها و واقیتهایی حذف یا اضافه شدند؟ (حضور حرفه ای و خردورزانه در فضای مجازی را تمرین کنیم) 👉 @seyednaghimousavi
] ⁉️⁉️ متن ⁉️⁉️ ایران ما جائيست که اگرزن به شوهرش خیانت کند، سنگسار میشود واگر مردخیانت کندبه زنش میگویند به شوهرت بیشتر برس... (شیرین عبادی) 💬💬پاسخ:💬💬 🖊سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi این متن حاوی دو جمله است و مغالطات حقوقی این‌دو(که منسوب به یک به اصطلاح حقوق‌دان است) در ادامه بررسی می‌شود: 💡بررسی اول: 💡 جمله اول شرطی است و میگوید «اگر زن خیانت کند، سنگسار میشود» ✏️الف) به لحاظ حقوقی و فقهی زنای محصنه (زنای زن شوهردار با مرد زن‌دار) شرایطی دارد؛ ✏️ب) تنها در شرایطِ خاص، این تخلف، زنای محصنه، خوانده می‌شود و زن مجازات می‌شود (مثلا اگر با اجبار مرد باشد (تجاوز به عنف)، زن سنگسار نمی‌شود)؛ ✏️ج) این حکم مخصوص زن (که در علم حقوق، محصنه خوانده می‌شود) نیست و مرد را نیز شامل می‌شود؛ ✏️د) پس برخلاف القای متن، این حکم مخصوص زنان نیست تا ظلم و بی‌عدالتی به زنان باشد و جوازی برای آزادی و هوسرانی برای مردان. 💡💡بررسی دوم: 💡💡 جمله دوم می‌گوید: "واگرمردخیانت کندبه زنش میگویند به شوهرت بیشتر برس". (این جمله از یک به ظاهر حقوق‌دان بعید است!) ✏️الف. اگر خیانت مرد (یعنی زناکاری) اثبات شود، بسته به اینکه مرتکب چه زنایی شده باشد، مجازاتهای سنگینی دارد ✏️ب. در دادگاه‌ها توصیه‌های اخلاقی برای گذشته نمی‌شود و هوچی‌گری متن برای القای هدف خود، از همینجا آشکار می‌شود. ✏️ج) احتمالا منظور، جواز چندهمسری و جواز عقد موقت است که با شرطِ این جمله (اگر مرد خیانت کند)؛ زیرا در نظام حقوقی ایران، چندهمسری و عقد موقت برای مردان، خیانت و جرم محسوب نمی‌شود؛ ✏️د) حال اینکه چرا چندهمسری و عقد موقت در نظام حقوقی اسلام جایز است، بحث مفصلی است و باید در جایی دیگر مطالعه نمود (http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa915) اما تناقض و پارادوکسی برای یک نظام حقوقی شمرده نمی‌شود؛ ✏️ه) همیشه عدالت در حقوق زن و مرد، به معنای تساوی نیست و نباید باشد؛ زیرا خود، ضدعدالت است 💡💡💡بررسی آخر: خلاصه کنم. واژه خیانت در جمله اول، به معنای حقوقی آن آمده است و در جمله دوم به معنای عامه‌پسند و معنای لغوی آن!. این، یعنی "مغالطه مشترک لفظی". مانند به کار رفتن واژه "باز" در این دو جمله: «در باز است، باز پرنده است. پس در پرنده است». این نتیجه‌گیری، اشتباه و مغالطه است، زیرا واژه "باز" به دو معنا به کار رفته است. التماس تفکر و مطالعه 👉 @seyednaghimousavi
⁉️⁉️ متن ⁉️⁉️ من زنم و به همان اندازه از هوا سهم میبرم که ریه های مرد. درد آور است که من آزاد نباشم تا او به گناه نیوفتد! فرم بدنم بیشتر از افکارم به چشمهایش می آیند.. تأسف بار است که باید لباسهایم را به میزان ایمان او تنظیم کنم 💬💬 پاسخ 💬💬 👉 @seyednaghimousavi 🔸من زنم و به همان اندازه از زندگی و عدالت حق می‌برم که مردها! 🔸دردآور است که تو اداره و کارخانه و دانشگاه باید طبق میلِ مردان، چسبان و برهنه لباس بپوشم! 🔸فرم بدنم بیشتر از افکارم به چشمهایشان می‌آیند! 🔸تاسف بار است که باید کوتاهی و برهنگی لباسهایم را به میزانِ تمایلاتِ اربابان مد و رسانه و کارتل‌های پوشاک و لوازم آرایش تنظیم کنم؛ نه خواسته‌ خودم و طراوت و پاکی گوهر درونم 👉 @seyednaghimousavi
بانوی سرزمین من ...🌹 قایم‌باشک‌بازی‌های امواج دریا🌊 را ببین! کنار ساحل قدم بزن و بگذار باد صورتت را نوازش کند و آفتاب🌝 صورتت را لمس کند بگذار موج‌های دریا، تو را به فکر خروش اندازد 💦💦 دریای ذهن و قلبت را مواج کند تا افکار مردانه را زیر سوال ببری! افکاری که تو را برهنه می‌خواهد! نوشته‌هایی که برهنگی جسمت را می‌خواهند نه پرواز روحت و اندیشه‌ات را. شعرهایی که گوهر درونت، عطر وجودت، طراوت هستی‌ات را ارزان می‌خواهد. خفاشانی که در «پُست‌های تلگرامی» تمام ارزش‌ها و زیبایی‌های جسم و جانت را، تنها و تنها به جلوه‌گری و بدن‌نمایی و برهنگی منحصر می‌کنند. جملاتِ به ظاهر زیبایی که گلبرگ‌های گل وجودت را و پاکی‌ات را، عفاف‌ات را مُفت می‌خواهد. آری! بگذار ماسه‌ها زیرپایت برقصند و صدف‌های ساحل، برایت طنازی کنند 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi