دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
دو¬شنبه 24 آبان 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی
جلسه بیستم 👇🏾:
وارد دسته چهارم ادله می شویم: ادله تربیت عبادی که به چند دسته تقسیم می کنیم: الف) ادله وظیفه مندی خانواده در تربیت عبادی، ب) و حکومت ج) و عالمان و معلمان
الف) ادله وظیفه مندی خانواده
- دلیل 1: ایه وقایه :
- در بادی نظر آیه بر مانحن فیه (اقامه نماز جماعت در مدارس) دلالت ندارد و بی ربط است
- در تقریر دیگر می توان گفت: اگر اقامه نماز جماعت در مدرسه، تسبیبا (نیابت، وکالت، اجاره و ...) مصداق/مقدمه تربیت عبادی اولاد بشود، واجب خواهد بود
- دلیل 2: ملازمه حکم تعلم احکام مبتلاه به و تعلیم آنها و تطبیق بر اقامه نماز جماعت در مدارس:
- نتیجه بررسی : این ملازمه نهایتا بر استحباب دلالت دارد و اقامه نماز در مدارس (به مثابه تعلیم احکام مبتلابه) مستحب است (در محدوده دلالت این تقریر)
#فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیستم 000824.mp3
19.38M
صوت جلسه بیستم : #فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
دو¬شنبه 24 آبان 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی
جلسه بیست و یکم 👇🏾:
- ادامه مباحث گذشته:
- دلیل 3: رساله الحقوق: حق ولدک .... و المعونه علی طاعته
- نتیجه بررسی:
- به قرینه سیاق و مناسبت حکم و موضوع، اعانت پایدار مدنظر است (یعنی آموزش/تربیت). پس آموزش طاعت الله و درونی سازی طاعه الله (تربیت عبادی) ابرز مصادیق المعونه علی طاه الله است
- دلیل 4: طرح بحث آیه شریفه «وامر اهلک بالصلاه»
#فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیست یکم 000824.mp3
13.93M
صوت جلسه بیست یکم : #فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
هدایت شده از mousavi
MFT_Volume 7_Issue 14_Pages 169-192.pdf
404.1K
تبیین «قاعده دعوت به خیر» در فقه تربیتی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده: سید نقی موسوی
چکیده
فقه تربیتی به عنوان بابی جدید در فقه و قلمرو نو در مطالعات تربیتی در حال شکل گرفتن است. همانطور که رشد و نموِ «قواعد فقهی» در فقه مهم و لازم بوده، تکوین و رشد شاخه «قواعد فقه تربیتی» نیز از اهمیت برخوردار است. نوشتار حاضر «دعوت به خیر» را در قامت یک «قاعده فقه تربیتی» تبیین نموده و با روششناسی فقهی و اجتهادی در سه بخش از مدرک قاعده، مفاد قاعده و تطبیقات و دلالتهای تربیتی این قاعده بحث کرده است. بنابر نتایج این پژوهش، دعوت به خیر بر مکلفان مستحب عینی و نیز بر عده ای از واجدین شرایط، واجب کفایی است. همچنین دعوت به خیر به مثابه یک روش تربیتی، دارای عناصر، شرایط و اصول حاکم است. برخی از شرایط مانند: علمِ داعی، مبتلابه و مفید بودن مدعوّ الیه و عقل و امکان فهم و پذیرشِ مدعوّ و ... . برخی از اصول مانند: استحباب اتقان دعوت، تقدم دعوت عملی بر دعوتِ لسانی، تقدم دعوت نرم بر سخت و ... .
#مقاله
#قاعده_دعوت
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
سه¬شنبه 25 آبان 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی
جلسه بیست و دوم 👇🏾:
- ادامه مباحث گذشته:
- دلالت آیه «وامراهلک بالصلاه» بر مانحن فیه
- حکم اختصاصی بودن این آیه و تعمیم به غیرمعصوم؟
- تکلیف وجوب؟
- دایره اهل و اختصاص آیه به پدر؟
- شمول آیه به روشهای غیرامری؟
#فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیست دوم 000825.mp3
18.09M
صوت جلسه بیست و دوم : #فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
سه¬شنبه 25 آبان 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی
جلسه بیست و سوم 👇🏾:
- ادامه مباحث گذشته:
- ادامه آیه وامراهلک بالصلاه و دلالت بر مانحن فیه
- دلیل 5: روایات مراقبت/توجه نسبت به نماز اولاد (مرور و طرح بحث روایات)
- تقسیم این روایات به دو دسته:
- الف) روایاتی که ناظر به تراز تحولی و ناظر به سنین مختلف 6و7و8و10 و پیش از بلوغ است ؛
- ب ) روایاتی که از اقداماتی چون تعلیم نماز، امر به نماز، مواخذه بر نماز، تنبیه بر نماز و ... سخن می گوید
#فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیست سوم 00825.mp3
17.13M
صوت جلسه بیست و سوم : #فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
چهارشنبه 26 آبان 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت اعتقادی
جلسه نهم 👇🏾:
- ادامه مباحث گذشته:
المساله الثانیه: مراحل التربیه الاعتقادیه و احکامها
سوال: آیا اساسا فقه/فقه تربیتی می تواند مراحل تربیت را تعیین کند و به قلمرو تعیین و تشخیص مراحل تربیتی قدم نَهَد؟
- معنای مراحل تربیت و نسبتش با «توالی اقدامات در بُردارِ زمان» و «توالی و ترتّبِ اقدامات تربیتی»
- پیشینه توجه ابواب فقهی به اوقات و زمان
-گزارشی از مراحل طفولیت (کودکی) در فقه: مولود، رضیع، فطیم، صبیّ غیرممیّز، صبی ممیز، مراهل، بالغ
#فقه_تربیت_اعتقادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت اعتقادی ج نهم 000826.mp3
17.61M
صوت جلسه نهم : #فقه_تربیت_اعتقادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
چهارشنبه 26 آبان 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت اعتقادی
جلسه دهم 👇🏾:
- ادامه مباحث گذشته: پاسخ به سوال ورود فقه تربیتی به قلمرو مراحل تربیتی
- واگذاری تعیین «انسان مُحَقق» به علوم انسانی/اجتماعی/رفتاری و اشاره به پارادایم ها
- اشاره به شاخه های روان شناسی به خصوص روانشناسی رشد و مطالعات جدید در عرصه روان شناسی رشد شناختی، روان شناسی رشد اخلاقی، روان شناسی رشد دینی و ...
- اشاره ای به اهمیت «انگاره های کودکی» در مطالعات کودکی و بحث حاضر
- دو الگوی تاسیسی و امضایی در تعیین مراحل تربیتی در فقه تربیتی و فقه تربیت اعتقادی
- و ....
#فقه_تربیت_اعتقادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت اعتقادی ج دهم 000826.mp3
18.7M
صوت جلسه دهم : #فقه_تربیت_اعتقادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
مقاله پذیرفته شده :
بررسی احادیث «سه هفتسال» از منظر فقه تربیتی
نویسنده: سیدنقی موسوی
چکیده
در شماری از روایات اسلامی از سه دوره رشد و تربیت کودک و نوجوان سخن گفته شده است و حسب اطلاع، این احادیث به صورت مفصل و روشمند مورد بررسی حدیثی و فقهی قرار نگرفته است. نوشتار حاضر درصدد است احادیث «سه هفتسال» را مبتنی بر روششناسی اجتهادی و با رویکرد فقه تربیتی بررسی نماید. برای این منظور در ابتدا احادیث گردآوری و تکتک مورد بررسی دقیق سندی و رجالی قرار گرفت و در ادامه مباحث دلالی در سه محور حکم (واجب و مستحب)، متعلق حکم (کودک و نوجوان) و موضوع حکم (تجویزات تربیتی) مطرح شد. در بحث حکم از مباحث بنیادینی چون مولوی یا إرشادی بودن این روایات و نیز إخباری یا إنشایی بودن آنان و نیز حکم مستَنبط آن بحث شد و این نتیجه حاصل شد که این روایات دارای مولویّت است و میتواند حاوی تجویز تربیتی شرعی باشد. در محور دوم معنای کودک در این روایات به مثابه متعلق حکم مورد بررسی قرار گرفت. و در محور سوم موضوع حکم و تکالیف و تجویزات تربیتی مربوط به هر مرحله به تفصیل مورد بررسی و نسبتسنجی قرار گرفت و چنین نتیجهگیری شد: براساس روایات فوق 1. آزاد نهادن کودک و ایجاد شرشرایط بازی وی در هفتسال اول استحباب دارد؛ 2. ملازمت و همراهی با کودک و آموزش قرآن در هفتسال دوم مستحب است؛ 3. آموزش و پرورش ارزشهای دینی و تاکید بر تربیت خانوادگی در هفتسال سوم، دارای استحباب است.
کلید واژه :
#اصول_تربیتی، #حدیث_تربیتی، #تفسیر_تربیتی، #بازی، #مراحل_تربیت.
#مقاله
📱کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousav
🔷دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)و دانشگاه امام صادق (علیه السلام) پردیس خواهران برگزار می کند:
🔶 پیش نشست سومین همایش بینالمللی گام دوم انقلاب اسلامی مکتب شهید سلیمانی الگوی جریان حلقه های میانی تمدن ساز محور تخصصی سبک زندگی:
*حکمرانی تربیتی و ظرفیت های فقه تربیتی*
🔷سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نقی موسوی استادیار دانشگاه فرهنگیان قم/ عضو هیئت مدیره انجمن علمی فقه و حقوق خانواده ایران
🗓زمان: چهارشنبه ۳آذر ماه ۱۴۰۰
🕑ساعت:۱۶_۱۴
🖥لینک برگزاری: https://b2n.ir/m63645
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
یکشنبه 30 آبان 1400
🔸درس «فلسفه فقه تربیتی»
جلسه یازدهم 👇🏾:
بحث جدید: قلمرو مسائل فقه تربیتی
- تفاوت مسائل و موضوع مسائل با موضوع یک علم
- ضرورت و ثمره بحث از مسائل یک علم و تعیین "قلمرو مسائل فقه تربیتی" : 1. اطلاع دانش پژوهان از دورنمای بحث 2. بحث از تبویب و طبقه بندی مسائل فقه تربیتی
- "اطلس مسائل فقه تربیتی" تابعی است از تعریف و تلقی ما از تربیت (موضوع فقه تربیتی)
- تعریف/تلقی ما از تربیت:
- الف) تربیت، محدود به رابطه معلم و شاگرد و ولد والد نیست و محدود به کلاس نیست و فراکلاس و فرامدرسه را هم شامل می شود
- ب) تربیت، در مورد دگرسازی است (حِصناً للاخلاق و خودسازی) «موسوعه فقه تربیتی» در 30 جلد در موسسه اشراق و عرفان درحال تدوین است و در کنار آن «فقه اخلاق» [فقه خودسازی] هم در حال تدریس و تدوین و پژوهش است.
- ج) تربیت، دوران بزرگسال (آموزش و پرورش بزرگسالان) و دوران پیش¬زادی را هم شامل می شود
#فلسفه_فقه_تربیتی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فلسفه فقه تربیتی ج یازدهم 000830.mp3
17.02M
صوت جلسه یازدهم: #فلسفه_فقه_تربیتی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
یکشنبه 30 آبان 1400
🔸درس «فلسفه فقه تربیتی»
جلسه دوازدهم 👇🏾:
ادامه مباحث گذشته (تلقی ما از تربیت برای تحدید قلمرو مسائل فقه تربیتی)
- ج) «فرق تمهید و تربیت» و داوری در مورد این تفاوت¬گذاری
- د) تربیت، علی الاغلب مقوله ای سازمانی است
- ه) تربیت، علی الاغلب حکومتی/دولتی (/متاثر از نهاد قدرت و سیاست) است
- سناریوهای طبقه¬بندی/تبویبِ مسائل فقه تربیتی : 1. تکلیف محوری 2. مکلف محوری 3. مکلف به محوری
#فلسفه_فقه_تربیتی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فلسفه فقه تربیتی ج دوازدهم 000830.mp3
18.58M
صوت جلسه دوازدهم: #فلسفه_فقه_تربیتی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
دو¬شنبه 1 آذر 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی
جلسه بیست و چهارم 👇🏾:
- بررسی روایات
#فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیست و چهارم 000901.mp3
17.86M
صوت جلسه بیست و چهارم: #فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
دو¬شنبه 1 آذر 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی
جلسه بیست و پنجم 👇🏾:
- نکات معترضه: تکنیکهای روش تحقیق قرآنی و حدیثی در پژوهشهای فقهی
- ادامه بررسی روایات
- جمع بندی
#فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیست و پنجم 000901.mp3
21.31M
صوت جلسه بیست و پنجم: #فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
چهارشنبه 3 آذر 1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت اعتقادی
جلسه یازدهم 👇🏾:
- ادامه المساله الثانیه (مراحل التربیه الاعتقادیه و احکامها)
- الفرع الاول: المبدا و المنتهی فی التربیه الاعتقادیه؟ (آیا وجوب تربیت اعتقادی بلحاظ سن متربی دارای آغاز و سرانجامی است؟ و چه محدوده سنی را شامل می شود)
- الف) نسبت به وظیفه خانواده: ¬از اول تولد تا پایان عمر بخاطر شمول اهل/ولد (در ایه وقایه و رساله الحقوق)
- ان قلت: امکان تاثیر و تربیت پذیری ؟
-ان قلت: انصراف از ولد بزرگسال بخاطر مناسبت حکم و موضوع
#فقه_تربیت_اعتقادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت اعتقادی ج یازدهم 000903.mp3
17.98M
صوت جلسه یازدهم:
#فقه_تربیت_اعتقادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi