eitaa logo
سیدنقی موسوی
842 دنبال‌کننده
103 عکس
28 ویدیو
51 فایل
فقه و فلسفه تربیتی (آثار، دروس، سخنرانی) سیدنقی موسوی تیله بُنی استادیار دانشگاه فرهنگیان
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 دو¬شنبه 24 آبان 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی جلسه بیستم 👇🏾: وارد دسته چهارم ادله می شویم: ادله تربیت عبادی که به چند دسته تقسیم می کنیم: الف) ادله وظیفه مندی خانواده در تربیت عبادی، ب) و حکومت ج) و عالمان و معلمان الف) ادله وظیفه مندی خانواده - دلیل 1: ایه وقایه : - در بادی نظر آیه بر مانحن فیه (اقامه نماز جماعت در مدارس) دلالت ندارد و بی ربط است - در تقریر دیگر می توان گفت: اگر اقامه نماز جماعت در مدرسه، تسبیبا (نیابت، وکالت، اجاره و ...) مصداق/مقدمه تربیت عبادی اولاد بشود، واجب خواهد بود - دلیل 2: ملازمه حکم تعلم احکام مبتلاه به و تعلیم آنها و تطبیق بر اقامه نماز جماعت در مدارس: - نتیجه بررسی : این ملازمه نهایتا بر استحباب دلالت دارد و اقامه نماز در مدارس (به مثابه تعلیم احکام مبتلابه) مستحب است (در محدوده دلالت این تقریر) 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیستم 000824.mp3
19.38M
صوت جلسه بیستم : 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 دو¬شنبه 24 آبان 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی جلسه بیست و یکم 👇🏾: - ادامه مباحث گذشته: - دلیل 3: رساله الحقوق: حق ولدک .... و المعونه علی طاعته - نتیجه بررسی: - به قرینه سیاق و مناسبت حکم و موضوع، اعانت پایدار مدنظر است (یعنی آموزش/تربیت). پس آموزش طاعت الله و درونی سازی طاعه الله (تربیت عبادی) ابرز مصادیق المعونه علی طاه الله است - دلیل 4: طرح بحث آیه شریفه «وامر اهلک بالصلاه» 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیست یکم 000824.mp3
13.93M
صوت جلسه بیست یکم : 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
هدایت شده از mousavi
MFT_Volume 7_Issue 14_Pages 169-192.pdf
404.1K
تبیین «قاعده دعوت به خیر» در فقه تربیتی نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسنده: سید نقی موسوی چکیده فقه تربیتی به عنوان بابی جدید در فقه و قلمرو نو در مطالعات تربیتی در حال شکل گرفتن است. همانطور که رشد و نموِ «قواعد فقهی» در فقه مهم و لازم بوده، تکوین و رشد شاخه «قواعد فقه تربیتی» نیز از اهمیت برخوردار است. نوشتار حاضر «دعوت به خیر» را در قامت یک «قاعده فقه تربیتی» تبیین نموده و با روش‌شناسی فقهی و اجتهادی در سه بخش از مدرک قاعده، مفاد قاعده و تطبیقات و دلالت‌های تربیتی این قاعده بحث کرده است. بنابر نتایج این پژوهش، دعوت به خیر بر مکلفان مستحب عینی و نیز بر عده ای از واجدین شرایط، واجب کفایی است. همچنین دعوت به خیر به مثابه یک روش تربیتی، دارای عناصر، شرایط و اصول حاکم است. برخی از شرایط مانند: علمِ داعی، مبتلابه و مفید بودن مدعوّ الیه و عقل و امکان فهم و پذیرشِ مدعوّ و ... . برخی از اصول مانند: استحباب اتقان دعوت، تقدم دعوت عملی بر دعوتِ لسانی، تقدم دعوت نرم بر سخت و ... . 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 سه¬شنبه 25 آبان 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی جلسه بیست و دوم 👇🏾: - ادامه مباحث گذشته: - دلالت آیه «وامراهلک بالصلاه» بر مانحن فیه - حکم اختصاصی بودن این آیه و تعمیم به غیرمعصوم؟ - تکلیف وجوب؟ - دایره اهل و اختصاص آیه به پدر؟ - شمول آیه به روشهای غیرامری؟ 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیست دوم 000825.mp3
18.09M
صوت جلسه بیست و دوم : 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 سه¬شنبه 25 آبان 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی جلسه بیست و سوم 👇🏾: - ادامه مباحث گذشته: - ادامه آیه وامراهلک بالصلاه و دلالت بر مانحن فیه - دلیل 5: روایات مراقبت/توجه نسبت به نماز اولاد (مرور و طرح بحث روایات) - تقسیم این روایات به دو دسته: - الف) روایاتی که ناظر به تراز تحولی و ناظر به سنین مختلف 6و7و8و10 و پیش از بلوغ است ؛ - ب ) روایاتی که از اقداماتی چون تعلیم نماز، امر به نماز، مواخذه بر نماز، تنبیه بر نماز و ... سخن می گوید 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیست سوم 00825.mp3
17.13M
صوت جلسه بیست و سوم : 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 چهارشنبه 26 آبان 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت اعتقادی جلسه نهم 👇🏾: - ادامه مباحث گذشته: المساله الثانیه: مراحل التربیه الاعتقادیه و احکامها سوال: آیا اساسا فقه/فقه تربیتی می تواند مراحل تربیت را تعیین کند و به قلمرو تعیین و تشخیص مراحل تربیتی قدم نَهَد؟ - معنای مراحل تربیت و نسبتش با «توالی اقدامات در بُردارِ زمان» و «توالی و ترتّبِ اقدامات تربیتی» - پیشینه توجه ابواب فقهی به اوقات و زمان -گزارشی از مراحل طفولیت (کودکی) در فقه: مولود، رضیع، فطیم، صبیّ غیرممیّز، صبی ممیز، مراهل، بالغ 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 چهارشنبه 26 آبان 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت اعتقادی جلسه دهم 👇🏾: - ادامه مباحث گذشته: پاسخ به سوال ورود فقه تربیتی به قلمرو مراحل تربیتی - واگذاری تعیین «انسان مُحَقق» به علوم انسانی/اجتماعی/رفتاری و اشاره به پارادایم ها - اشاره به شاخه های روان شناسی به خصوص روانشناسی رشد و مطالعات جدید در عرصه روان شناسی رشد شناختی، روان شناسی رشد اخلاقی، روان شناسی رشد دینی و ... - اشاره ای به اهمیت «انگاره های کودکی» در مطالعات کودکی و بحث حاضر - دو الگوی تاسیسی و امضایی در تعیین مراحل تربیتی در فقه تربیتی و فقه تربیت اعتقادی - و .... 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
مقاله پذیرفته شده : بررسی احادیث «سه هفتسال» از منظر فقه تربیتی نویسنده: سیدنقی موسوی چکیده در شماری از روایات اسلامی از سه دوره رشد و تربیت کودک و نوجوان سخن گفته شده است و حسب اطلاع، این احادیث به صورت مفصل و روشمند مورد بررسی حدیثی و فقهی قرار نگرفته است. نوشتار حاضر درصدد است احادیث «سه هفت‌سال» را مبتنی بر روش‌شناسی اجتهادی و با رویکرد فقه تربیتی بررسی نماید. برای این منظور در ابتدا احادیث گردآوری و تک‌تک مورد بررسی دقیق سندی و رجالی قرار گرفت و در ادامه مباحث دلالی در سه محور حکم (واجب و مستحب)، متعلق حکم (کودک و نوجوان) و موضوع حکم (تجویزات تربیتی) مطرح شد. در بحث حکم از مباحث بنیادینی چون مولوی یا إرشادی بودن این روایات و نیز إخباری یا إنشایی بودن آنان و نیز حکم مستَنبط آن بحث شد و این نتیجه حاصل شد که این روایات دارای مولویّت است و می‌تواند حاوی تجویز تربیتی شرعی باشد. در محور دوم معنای کودک در این روایات به مثابه متعلق حکم مورد بررسی قرار گرفت. و در محور سوم موضوع حکم و تکالیف و تجویزات تربیتی مربوط به هر مرحله به تفصیل مورد بررسی و نسبت‌سنجی قرار گرفت و چنین نتیجه‌گیری شد: براساس روایات فوق 1. آزاد نهادن کودک و ایجاد شرشرایط بازی وی در هفت‌سال اول استحباب دارد؛ 2. ملازمت و همراهی با کودک و آموزش قرآن در هفت‌سال دوم مستحب است؛ 3. آموزش و پرورش ارزشهای دینی و تاکید بر تربیت خانوادگی در هفت‌سال سوم، دارای استحباب است. کلید واژه : ، ، ، ، . 📱کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousav
🔷دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)و دانشگاه امام صادق (علیه السلام) پردیس خواهران برگزار می کند: 🔶 پیش نشست سومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی مکتب شهید سلیمانی الگوی جریان حلقه های میانی تمدن ساز محور تخصصی سبک زندگی: *حکمرانی تربیتی و ظرفیت های فقه تربیتی* 🔷سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نقی موسوی استادیار دانشگاه فرهنگیان قم/ عضو هیئت مدیره انجمن علمی فقه و حقوق خانواده ایران 🗓زمان: چهارشنبه ۳آذر ماه ۱۴۰۰ 🕑ساعت:۱۶_۱۴ 🖥لینک برگزاری: https://b2n.ir/m63645
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 یکشنبه 30 آبان 1400 🔸درس «فلسفه فقه تربیتی» جلسه یازدهم 👇🏾: بحث جدید: قلمرو مسائل فقه تربیتی - تفاوت مسائل و موضوع مسائل با موضوع یک علم - ضرورت و ثمره بحث از مسائل یک علم و تعیین "قلمرو مسائل فقه تربیتی" : 1. اطلاع دانش پژوهان از دورنمای بحث 2. بحث از تبویب و طبقه بندی مسائل فقه تربیتی - "اطلس مسائل فقه تربیتی" تابعی است از تعریف و تلقی ما از تربیت (موضوع فقه تربیتی) - تعریف/تلقی ما از تربیت: - الف) تربیت، محدود به رابطه معلم و شاگرد و ولد والد نیست و محدود به کلاس نیست و فراکلاس و فرامدرسه را هم شامل می شود - ب) تربیت، در مورد دگرسازی است (حِصناً للاخلاق و خودسازی) «موسوعه فقه تربیتی» در 30 جلد در موسسه اشراق و عرفان درحال تدوین است و در کنار آن «فقه اخلاق» [فقه خودسازی] هم در حال تدریس و تدوین و پژوهش است. - ج) تربیت، دوران بزرگسال (آموزش و پرورش بزرگسالان) و دوران پیش¬زادی را هم شامل می شود 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 یکشنبه 30 آبان 1400 🔸درس «فلسفه فقه تربیتی» جلسه دوازدهم 👇🏾: ادامه مباحث گذشته (تلقی ما از تربیت برای تحدید قلمرو مسائل فقه تربیتی) - ج) «فرق تمهید و تربیت» و داوری در مورد این تفاوت¬گذاری - د) تربیت، علی الاغلب مقوله ای سازمانی است - ه) تربیت، علی الاغلب حکومتی/دولتی (/متاثر از نهاد قدرت و سیاست) است - سناریوهای طبقه¬بندی/تبویبِ مسائل فقه تربیتی : 1. تکلیف محوری 2. مکلف محوری 3. مکلف به محوری 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 دو¬شنبه 1 آذر 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی جلسه بیست و چهارم 👇🏾: - بررسی روایات 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیست و چهارم 000901.mp3
17.86M
صوت جلسه بیست و چهارم: 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 دو¬شنبه 1 آذر 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی جلسه بیست و پنجم 👇🏾: - نکات معترضه: تکنیکهای روش تحقیق قرآنی و حدیثی در پژوهشهای فقهی - ادامه بررسی روایات - جمع بندی 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
فقه تربیت عبادی ج بیست و پنجم 000901.mp3
21.31M
صوت جلسه بیست و پنجم: 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400 چهارشنبه 3 آذر 1400 🔸درس فقه تربیتی: تربیت اعتقادی جلسه یازدهم 👇🏾: - ادامه المساله الثانیه (مراحل التربیه الاعتقادیه و احکامها) - الفرع الاول: المبدا و المنتهی فی التربیه الاعتقادیه؟ (آیا وجوب تربیت اعتقادی بلحاظ سن متربی دارای آغاز و سرانجامی است؟ و چه محدوده سنی را شامل می شود) - الف) نسبت به وظیفه خانواده: ¬از اول تولد تا پایان عمر بخاطر شمول اهل/ولد (در ایه وقایه و رساله الحقوق) - ان قلت: امکان تاثیر و تربیت پذیری ؟ -ان قلت: انصراف از ولد بزرگسال بخاطر مناسبت حکم و موضوع 🧷کانال سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi