4_5787417256824669186.mp3
1.2M
🔺 ضرورت توسل به امام زمان صلواتاللهعلیه به منظور نجات از بلایا
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🌹 یادی از اعلم علمای ربانی!
☄ ... انسان شب و روزی نیاید که در آن یادی از معلم همهی معلمها و مدیر همهی حوزهها و استاد همهی معارف و علوم و اعلم علمای ربانی یعنی حضرت مهدی (علیهالسلام) نکند و بفهمد که از حضور آن حضرت میتواند استفاده کند. و راه استفادهاش از ایشان این است که بداند در زمان غیبت برای ایجاد ارتباط یک کلیدی میخواهد و این کلید همین دعاهایی است که در کتاب شریف "مفاتیح الجنان" آمده است. یعنی بعد از اینکه نمازش را اول وقت به جماعت خواند و سر درس مدرسه و یا کار خودش حاضر شد، در محل خود مینشیند و این کلید را به دست میگیرد و در را باز میکند و در محضر مولای خود به صحبت میپردازد و اظهار ارادت میکند و دعای بیعت با حضرت را میخواند و به نشانهی بیعت دستش را به دست دیگرش میزند مثل اینکه به دست حضرت زده است.
یک نمونه دیگر از این کلیدها طلب رحمت است بر پیامبر اکرم و خاندان طاهرینش (علیهمالسلام) در هنگام حاجت به وسیله ذکر شریف "صلوات". بنده به یاد دارم که مرحوم علامه طباطبائی (رحمهالله) یکی از مسائل لازم را جلسه ختم ۱۴ هزار صلوات میدانستند و نقل میفرمودند: «وقتی که من در تبریز طلبه شدم، موانعی برای تحصیل و سفر علمی به نجف اشرف پیش آمد؛ که به این ذکر شریف متوسل شدم».
۸۸.۸.۱۰
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی
@seyedololama
آیتالله خسروشاهی.mp3
838.5K
🔺خاطرهای از سفر مکه و ملاقات با عالم وهابی
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#عقل
#فلسفه
#مکتب_تفکیک
📅 به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ملا هادی سبزورای رحمهالله
🔺 سلسله مباحثی پیرامون جایگاه عقل و علوم معارفی و حکمی و فلسفی
بخشی از مقاله: "مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر"
🔺 توضیح: با توجه به مطالب یاد شده، پایبندی به یک طرز فکر یا یک مکتب، اسارت فکری است، زیرا انسان تابع طرز فکر خود میباشد نه فرستاده از صریح وحی، در صورتی که دانشمند معظم تفکیکی در مجلهی اندیشه حوزه میفرماید: «برای نمونه در حاشیهی شرح منظومهی سبزواری مطلبی در این مورد ذکر شده است: متصدیان معرفت حقایق چهار گروهند: برخی به تفکر تنها اکتفا کردهاند و جمعی به تصفیه و تزکیه نفس و گروهی بین تصفیه و تفکر را جمع کردهاند، آنان که تصفیه و تفکر را جمع کردهاند اشراقیون هستند. برخی به تصفیه تکیه کردهاند، اینها صوفیهاند. اکتفا کنندگان به تفکر، آنها که رعایت وحی را کردهاند، متکلمین هستند و آنها که به مطلق تفکر اکتفا نمودهاند، میخواهد با وحی تطبیق بکند یا نه، فلاسفهی مشأ هستند .... فلسفه یک بحث آزاد است و مقصد فیلسوف از قبل تعیین نشده است، نظریه و انطباق آن با وحی مطرح نیست میخواهد با وحی تطبیق بکند یا نه.» (۴۲) (یعنی متکلم صد در صد در اختیار وحی است.) انصاف این استکه تعبد از اساتید درگذشته (اعلی الله مقامهم) کار خود را کرده است و بدبینی به فلسفه کاملاً در بحث نمودار است. این تقسیم از نظر کلی است و شامل فلاسفهی غیر دینی نیز میشود، ولی بحث مکتب تفکیک دربارهی فلاسفهی اسلام است که پیشوای مشایین آنان شیخ الرییس است که میگوید اگر حقیقتی از ناحیهی وحی به ما رسید بر چشم ما جای دارد و هر گاه در مسألهای دچار تحیر میشود، به مسجد جامع محل میرود و از حق تعالی حل مشکل میطلبد. همین مرحوم محقق سبزواری که این تقسیم را در حاشیه آورده است در ابتدای منظومهی منطق، اعلان واعلام میکند که من با تحمل زحمت میخواهم به اهل ایمان خدمتی کرده باشم:
قال تعالوا طالبی الایقان
اتل علیکم حکمة المیزان
و در ابتدای منظومه حکمت میگوید:
یقوم هاؤم اقرئوا کتابیه
منظومتی لسقم جهل شافیه
نظمتها فی الحکمه التی سمت
فی الذکر بالخیر الکثیر سمیت
با دقت و مروری بر ابواب وجود و عدم، روشن میشود که چرا واژهی حکمت و خیر کثیر قرآنی را مشروط به موافقت با وحی ندانست، زیرا تلاش فلسفهی عالیه و حکمت متعالیه برای وصول به مسایل وحیانی است و در صورتی که وحی و افادات وحیانی عقلاً و به روشنی حضور داشته باشد، نیازی به حکمت متعالیه و تلاش برهانی نیست. آن متکلمین اصطلاحی هستند که برای خود صورتی و تصویری از معاد و مبدا میسازند و ای بسا که اجماعشان را هم اضافه میکنند و آنگاه از آن دفاع مینمایند. در همین مسألهی معاد باید دید چه گفته و چه کردهاند و چگونه راه حمله و ایراد بر دین را برای زندیقان و بیدینان گشودهاند. مرحوم سبزواری دربارهی مسالهی اعادی معدوم چنین میگوید: «غرر فی أن المعدوم لا یعاد بعینه، اختلفوا فی جواز اعادة المعدوم و عدمه فاکثر المتکلمین علی الاول و الحکما و جماعة من المتکلمین علی الثانی و هو الحق ... و بعضهم کالشیخ الرییس فیه ای فی الامتناع، الضرورة و البداهة ادعی و استحسن الامام الرازی دعوی الضرورة» امام رازی و پیشوای مشککین از بداهت امتناع اعادهی معدوم استقبال کرده و گفته است: «و نعم ما قال الشیخ: من أن کل من رجع الی فطرته السلیمة و رفض عن نفسه المیل و العصبیة شهد عقله الصریح بان اعادة المعدوم ممتنعة قطعاً و کما انه قد یتوهم فی غیر البدیهی، انه بدیهی لاسباب خارجیه فکذلک قد یتوهم فی البدیهی، انه غیر بدیهی لموانع من خارج»(۴۳)
🔰 پی نوشتها:
۴۲. اندیشهی حوزه، شماره ۱۹، ص ۷۴.
۴۳. فخر الدین رازی: المباحث المشرقیه، باب اول، فصل ۱۰.
🖊 مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی
@seyedololama
آیتالله خسروشاهی.mp3
636.1K
🔺معنای #بصیرت
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
تذکری به مسئولین-@seyedololama.mp3
288.6K
❌ تذکری به مسئولین پیرامون قبول مسئولیت
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
🔺 «شعبانُ الّذی حَفَفتَهُ مِنکَ بِالرَّحمَةِ وَالرِّضوان» خداوندا! این ماه شعبان ماهی است که از طرف تو رحمت و رضوان در آن پوشش داده شده تا چه کسی بتواند چشم دلش را به این نعمت باز کند.
🔹 اصولاً فهم توحید و خداشناسی، این مسائل را به دنبال دارد. یعنی وقتی انسان ملتفت شد که جهان و جان و انسان از قلم قدرت حق مطلق، وجود مطلق و کرم مطلق پیدا شده، حتماً قیمتش به واسطه قیمت آن دست قدرتی که در کار هست، بالا میرود.
🔸 الآن میگویند فرشی که مال کرمان است غیر از فرش مثلاً همدان است. به خاطر این است که صنعتگری که در آنجاست باذوقتر، ورزیدهتر و مجربتر است. این کتری، این رادیو، این تلویزیون ساخت کجاست؟ میگویند ساخت ژاپن است؛ پس خوب است.
کارخانه و مدیر و مهندس در قیمتگذاری دخالت دارد. قمیتگذاری عمر من و شما که مال خدای جهان است چهطور میشود روی آن قیمت گذاشت؟ شبی را که ما صبح کردیم، روزی را که شب کردیم چقدر قیمت داشت؟ این باید بهوسیله خود دین اسلام و کتاب و سنت معلوم شود.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
آیتالله خسروشاهی.mp3
1.04M
#حدیث_کمیل (بخش اول)
🔺«يَا كُمَيْلُ بْنَ زِيَاد، إِنَّ هذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ، فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا، فَاحْفَظْ عَنِّي مَا أَقُولُ لَكَ. النَّاسُ ثَلاَثَةٌ: فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاة...» (نهجالبلاغه حکمت۱۴۷)
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 نکتهای پیرامون شعری از مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس طهرانی
کسی که چون تو گلی را به باغ دل دارد
دگر کجا هوس گل ز آب و گل دارد
🔹 صعود به قاف قلب یک مقامی است که تا محقق نشود، انسان گل رعنای جمال حضرت الهی را حس نمیکند. و اینکه فرمود "قلب المومن عرش الرحمن" مربوط به این مسئله است.
۸۱٫۵٫۲۲
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
آیتالله حسروشاهی.mp3
578.2K
#حدیث_کمیل (بخش دوم)
🔺اى كميل اين دلها ظرفهاست، و بهترين آنها نگاهدارندهترين آنهاست. پس آنچه تو را مىگويم از من به خاطر دار؛ مردم سه دستهاند: دانايى كه شناساى خداست، آموزندهاى كه در راه رستگارى كوشاست، و فرومايگانى رونده به چپ و راست كه در هم آميزند، و پى هر بانگى را گيرند و با هر باد به سويى خيزند. (نهجالبلاغه حکمت ۱۴۷)
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama