eitaa logo
سیر و سلوک
59 دنبال‌کننده
115 عکس
76 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 یک شب را برای خدا بگذران... 🔹دزدی به خانه شیخی رفت و بسیار بگشت، اما چیزی نیافت که قابل دزدیدن باشد. 🔸خواست نومید بازگردد که ناگهان شیخ، او را صدا زد و گفت: ای جوان! سطل را بردار و از چاه، آب بکش و وضو بساز و به نماز مشغول شو تا اگر چیزی از راه رسید، به تو بدهم؛ مباد که تو از این خانه با دستان خالی بیرون روی! 🔹دزد جوان، آبی از چاه بیرون آورد، وضو ساخت و نماز خواند. 🔸روز شد، کسی در خانه شیخ را زد. داخل آمد و 150 دینار نزد شیخ گذاشت و گفت: این هدیه، به جناب شیخ است. 🔹شیخ رو به دزد کرد و گفت: دینارها را بردار و برو؛ این پاداش یک شبی است که در آن نماز خواندی. 🔸حال دزد، دگرگون شد و لرزه بر اندامش افتاد. 🔹گریان به شیخ نزدیک‌تر شد و گفت: تاکنون به راه خطا می‌رفتم. یک شب را برای خدا گذراندم و نماز خواندم، خداوند مرا این‌چنین اکرام کرد و بی‌نیاز ساخت. مرا بپذیر تا نزد تو باشم و راه ثواب را بیاموزم. 🔸کیسه زر را برگرداند و از مریدان شیخ گشت.
✍ العبد محمدتقی بهجت: 🔹اگر بخواهیم بفهمیم چه چیزهایی موجب سعادت انسان می شود باید ببینیم خداوند بر چه چیزهایی بیشتر تأکید کرده است. از مهمترین آنها اهتمام به نماز است. 📚برگی از دفتر آفتاب، ص٨۴
✍️آيت اللّه‏ مرعشى نجفى 🟩آيت اللّه‏ سيد شهاب الدين نجفى مرعشى مى ‏فرمودند: روزگارى كه جوانتر بودم، روزى در اثر مشكلات فراوانى كه داشتم، از جمله مى‏خواستم دختر را شوهر دهم، ولى مال و ثروتى نداشتم كه براى دخترم جهيزيه تهيه كنم! با ناراحتى به حرم حضرت معصومه رفتم و با عتاب و خطاب در حالى كه اشك‏هايم سرازير بود، گفتم: اى سيده و مولاى من، چرا نسبت به امر زندگى من اهميتى نمى‏دهى؟ من چگونه با اين بى‏ مالى و بى‏ چيزى دخترم را شوهر دهم؟ سپس با دلى شكسته به منزل بازگشتم. در اين حال، حالت غشوه‏اى مرا فرا گرفت و در همان حال شنيدم كسى در مى‏زند. رفتم پشت در و درب را باز كردم. شخصى را ديدم كه پشت در ايستاده است. وقتى مرا ديد گفت: سيده تو را مى‏ طلبد. با عجله به حرم رفتم و چون به صحن شريف آن حضرت رسيدم، چند كنيز را ديدم كه مشغول تميز كردن ايوان طلا هستند. از سبب آن پرسيدم! گفتند: هم اكنون سيده مى‏آيد پس از اندكى حضرت معصومه عليهاالسلام آمد، در حاليكه بسيار نحيف و لاغر و رنگ پريده و در شكل و شمايل چون حضرت زهرا بود. من سه بار قبلاً حضرت زهرا را در خواب ديده بودم و مى ‏شناختم! به نزد حضرت معصومه عليهاالسلام عمه‏ ام رفتم و دست وى را بوسيدم. آنگاه به من فرمود: اى شهاب! كى ما به فكر تو نبوده ‏ايم كه ما را مورد عتاب قرار داده و از دست ما شاكى هستى؟ تو از زمانى كه به قم وارد شدى، زير نظر و مورد عنايت ما بوده ‏اى!! در اين حال از خواب بيدار شدم، چون دانستم كه نسبت به حضرتش بى ‏ادبى كرده ‏ام، فورا براى عذرخواهى به حرم شريف رفتم. پس از آن حاجتم برآورده شد و در كارم گشايشى صورت گرفت.
آيت‌الله سعادت‌پرور پهلوانی : اگر انسان ساخته شود، آثار وجودی او بی سر و صدا، خانه به خانه سرایت می‌کند. 📚 کیمیای وصل، ج۲، ص۱۵۹
بسم الله الرحمن الرحیم به مناسبت ارتحال امام خمینی (ره) سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی را تسلیت می گویم و علو درجات را برای روح پر فتوح ایشان، شهیدان والا مقام و سایر همراهان و ارادتمندان ایشان از خداوند بزرگ طلب می کنم. بی تردید امام خمینی از جمله شخصیت های کم نظیر در تاریخ معاصر ایران است. در همه فرهنگ ها مرسوم این است که ویژگی های شخصیتی انسان های تاثیر گذار مورد کنکاش و پژوهش قرار می گیرد. سال روز ارتحال رهبر کبیر انقلاب فرصت مغتنمی است تا ویژگی های شخصیتی امام راحل نیز مورد تامل و توجه قرار گیرد. یکی از بارزترین و اساسی ترین وجوه شخصیتی امام خمینی، وجه عرفانی ایشان است. برای اهل نظر، تسلط ایشان به عرفان نظری و عملی آشکار است و برای غیر اهل نظر تالیفات فراوان، نامه های کوتاه عرفانی و سایر تالیفات غیر عرفانی که مشحون از تذکرات عرفانی است، شاهد مشهودی بر مقام عرفانی اوست. در توصیف مقام عرفانی ایشان همین بس که در بیست و هفت سالگی کتاب شرح دعای سحر را نگاشته اند. متاسفانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی کمتر بستر مناسبی برای بروز و ظهور منویات عرفانی امام خمینی مهیا شد؛ به ویژه آنچه که درباره اصلاح و مراقبت از نفس یا جهاد اکبر متذکر شدند.همین امر آسیب های فراوانی نیز به همراه داشته است. پرداختن به وجوه عرفانی امام خمینی خارج از استطاعت بنده است. غرضم در این گفتار بیان برخی جملات عالی و نکات ظریف و موثر عرفانی ایشان در تربیت نفس است در ذیل به برخی از بیانات عرفانی ایشان اشاره می شود: ـ خدا نکند انسان پیش از آنکه خود را بسازد، جامعه به او روی آورد و در میان مردم، نفوذ و شخصیتی پیدا کند؛ ـ توجه به خدا را از یاد نبرید؛ توجه به خدا، منشأ خیرات است؛ ـ باید به قلبتان برسانید که هرکاری انجام می دهید، در محضر خدا هستید؛ ـ دوراندیش باشید؛ عواقب امور را بسنجید؛ عقبه های خطرناکی که دارید، به یاد آورید و از فشار قبر، عالم برزخ، مشکلات و شدایدی که به دنبال آن است، غفلت نکنید؛ ـ مقامی که برای بندگان صالح خدا در نظر گرفته شده، تمام دنیا و مافیها ـ با آن جلوه های ساختگی ـ در مقابل آن، به قدر پشیزی ارزش ندارد؛ ـ خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید؛ ـ آنچه که انسان را به مراتب عالی انسانیت می رساند، کوشش خود انسان است؛ ـ آنچه که در عالم آخرت واقع می شود، چیزی است که در این دنیا تهیه گردیده است؛ ـ قلب انسان، مانند آینه صاف و روشن است و بر اثر توجه فوق العاده به دنیا و کثرت معاصی، کدر می شود؛ ـ از حالا که جوان هستید و قوای جوانی محفوظ است، جدیت کنید به اینکه هوای نفس را از نفس خودتان خارج کنید؛ ـ خدای تعالی دوست دارد که در وقت ذکر او، بنده، منقطع به سوی او و متضرع و خالص باشد؛ ـ حب دنیا و نفس، بزرگ ترین حجاب های رخسار محبوب است؛ ـ علم توحید هم اگر برای غیرخدا باشد، از حُجب ظلمانی است؛ ـ دلبستگی به رحمت حق، منشأ تربیت نفوس و نرم شدن قلوب می شود؛ ـ تقویت روح، به این است که توجه تان به خدای تبارک و تعالی زیاد باشد؛ ـ دلبستگی به هرچه که غیر حق است، خار طریق سلوک الی اللّه است؛ ـ از نتایج صبر، تربیت نفس است؛ ـ قبل از آنکه عنان اختیار از کف شما ربوده شود، خود را بسازید و اصلاح کنید؛ ـ علم و تقوا اگر در کسی جمع باشد، در دنیا و آخرت سعادتمند است؛ ـ توجه به زرق و برق دنیا، انسان را از آن احساس انسانی اش می برد. ـ خودبینی، ارث شیطان است؛ ـ تمام فسادهایی که در عالم پیدا می شود، از خودخواهی پیدا می شود؛ ـ علم نور است، ولی در دل سیاه و قلب فاسد، دامنه ظلمت و سیاهی را گسترده تر می سازد؛ ـ علمی که انسان را به خدا نزدیک می کند، در نَفس دنیا طلب، باعث دوری بیشتر از درگاه ذی الجلال می گردد؛ ـ گمان نمی کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد؛ ـ نماز خوب، فحشا و منکر را از یک امت بیرون می کند؛ ـ طبقه ای که می خواهند مردم را ارشاد کنند، باید اقوالشان با اعمالشان موافق باشد؛ ـ با خَلق خدا حسن سلوک داشته، نیکو معاشرت کنید و با نظر عطوفت و مهربانی به آنان بنگرید؛ - اهل آخرت با هم در صلح و صفا هستند و قلب هایشان مملو از محبت خدا و بندگان خداست؛ ـ انبیای خدا برای این مبعوث شدند که آدم تربیت کنند؛ انسان بسازند؛ بشر را از زشتی ها، پلیدی ها، فسادها و رذایل اخلاقی دور سازند و با فضایل و آداب حسنه آشنا کنند؛ ـ کسی که دیگر مسلمانان از دست و زبان و چشم او در امان نباشند، در حقیقت مسلمان نیست؛ ـ آن کس قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. در آستانه سالگرد آن عارف وارسته علو درجات را برای ایشان و پیمودن سلوک الی الله را برای همگان از خداوند بزرگ مسئلت دارم. ع.ق
برنامه زندگی پس از زندگی، مانع خودکشی ۱۵ هزار هموطن نا امید روز جمعه ۱۲ خرداد ماه، عباس موزون مجری و محقق توانمند برنامه ی زندگی پس از زندگی، در نشستی صمیمی در موسسه فرهنگی و سینمایی تبیان (متعلق به مرحوم فرج الله سلحشور) حضور یافت. در این نشست که به مدت ۹ ساعت به طول انجامید، ایشان به دشواری های تولید این برنامه ی موفق و نیز تکنیک‌های اقناعی برنامه سازی در تلویزیون پرداخت و با صبوری به پرسش های دانشجویان مدیریت رسانه ی دانشگاه ادیان و مذاهب قم پاسخ داد. از جمله ویژگی های این برنامه ی پر مخاطب سال ۱۴۰۲ سیما که از سوی دانشجویان مورد تاکید قرار گرفت، می توان به ساختارشکنی نوآورانه ی مجری (ترک صحنه به هنگام‌ گریه)، هم پوشانی صحنه های ضبط شده در خانه ی تجربه گران با اظهارات ایشان در استودیو، استفاده از واژگان و ادبیات منحصر بفرد، خویشتن داری در کنترل احساسات مجری به رغم عاطفی بودن، افزایش میزان دین باوری و پذیرش معاد و ترک گناهان کبیره، اهتمام به ادای دیون شرعی از سوی بسیاری بینندگان داخلی و خارجی برنامه با هر نگرش و مذهبی و دعوت از کارشناسان برجسته ی خارجی اشاره کرد. کارشناس برجسته ی سیما در بخشی از بیاناتش، اهمیت ارتباطات غیرکلامی، زبان بدن مجریان و لزوم آشنایی‌های علمی و عملی مجریان با قواعد اصیل و اصلی هم ذات پنداری بیننده با مجری یا میهمانان برنامه را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد برای اقناع رسانه ای مخاطبان، می‌بایست ۱۳ اصل را مد نظر قرار داد که زندگی پس از زندگی برای رعایت اکثر این قواعد، همواره تلاش وافر داشته و دارد. وی در فرآیند نفوذ به ذهن و رسوخ به قلب های مخاطبان، روش اثبات تجربی را مقدمه‌ ی روش اثبات های استدلالی و نظری دانست و افزود که پیامبران الهی نیز که برای تمام کردن مکارم اخلاق از جانب خداوند برانگیخته شده اند، برای اخلاق مدار کردن و مومن کردن جوامع بشری به وجود خداوند و عالم غیب، در آغاز با تکیه بر پذیرش ملموسات از جانب نوع بشر، با ارائه معجزاتی که محسوسات و ملموسات مدعوین را نشانه می‌گرفت، عقل و قلب ایشان را اقناع کرده و سپس ایشان را به رعایت احکام و قواعد دین وحیانی دعوت می کردند. موزون با اشاره به وجود چند ده هزار مقاله ی علمی در موضوع تجربه ی دینی گفت امیدوار است با حمایت نهادهای آموزشی و پژوهشی، آغازگر ایجاد گروهی تحقیقاتی در این خصوص در کشور باشد؛ تا ضمن ترجمه منابع ارزشمند جهانی مطالعات و تحقیقات در این حوزه وسعت یابد و مخاطبان اصلی چنین برنامه هایی(افراد بی اعتقاد یا مردّدان به معاد) از رهگذر مطالعه ی تجربیات موجود تجربه گران به روز واپسین و جهان پس از مرگ ایمان آورند. مجری پربیننده ترین برنامه ی شبکه ی ۴ به دشواری های تولید چنین برنامه هایی اشاره کرد و افزود برای پایه گذاری و آغاز تولید این برنامه ی فاخر با لطف خدا، مدیون حمایت های مادی و معنوی همسرش بوده است. دانشجوی دکتری مدیریت رسانه ی دانشگاه تهران در خاتمه خاطرنشان کرد: «آنچه بنده را در ادامه ی ساخت فصول بعد و مطالعات گسترده تر انگیزه بخشید، استقبال کم نظیر مخاطبان و تاثیرات معنوی، بیدارگرانه و حیات بخش این برنامه بوده است». در پایان این نشست ارزشمند، دکتر فتوره چی به نمایندگی از دانشجویان مدیریت رسانه ی دانشگاه ادیان و مذاهب، لوح یادبود و هدیه ای به رسم تقدیر به این محقق و مجری برجسته اهدا کرد.