eitaa logo
کانال سید حسین کشفی
1.2هزار دنبال‌کننده
209 عکس
73 ویدیو
199 فایل
🔸یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی 🔹محصّل و مدرّس حوزه علمیه قم ارتباط با ادمین: @s_h_kashfi 🔻کانال دروس رجال و حدیث: https://eitaa.com/hadiskhani_kashfi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حدیث آرزومندی
دیشب در حاشیه مراسم روضه امیرالمؤمنین علیه السلام و افطاری دوست عزیز و محقق جناب آقای بروجردی: حضرات آیات و حجج اسلام سید حسن بروجردی، سید احمد اشکوری، شیخ محمدرضا انصاری، شیخ ناصرالدین انصاری قمی، سید جواد شبیری زنجانی، بنده خدا، سید حسین کشفی. 13 فروردین 1403 قم
کانال سید حسین کشفی
⚡️ جلسه دیشب افطاری منزل فاضل مستطاب و دوست خوبمان جناب آقای رفیع پور تهرانی.. در خدمت حضرات آقایان:
⚡️حُسْن کفایه را ضایع نکنید 🔻آیة الله میرزا عبدالرضا کفایی خراسانی: 🔹مرحوم پدرم [میرزا احمد کفایی] می فرمودند که آسید ابوالحسن اصفهانی برای من نقل کرد: در اولین دوره خارج اصولی که بر اساس کفایه شروع کردم تصمیم گرفتم آن مطالبی که به ذهنم می رسد در توضیح مطالب یا اشکال بر مطالب یادداشت کنم و بعد به صورت کتاب چاپ شود. 🔸یک شب در عالم رؤیا دیدم که مرحوم آخوند بر سر نهر آبی نشسته اند و مشغول وضو هستند، من سلام کردم، ایشان با کمال برودت به اقل واجب جواب دادند، متوجه شدم که از من دلگیر هستند، صبر کردم تا وضویشان که تمام شد عرض کردم: آقا به نظرم می آید از من مکدر هستید! چه خطایی از من سر زده؟! فرموند: «سید ابوالحسن! من کفایه را عمدا موجز و غامض نوشته ام که طلاب برای فهم مطالب دقیق اصولی از یک متن موجز غامض اعمال فکر و دقت کنند تا به ورزیدگی فکری برسند که وقتی به مرحله اجتهاد برسند بتوانند از متون روایات مراد معصوم (علیه السلام) را استنباط کنند، با نوشتن این همه شرح و توضیح بر کفایه این حُسْن کفایه را ضایع نکنید.» از خواب بیدار شدم و منصرف شدم. 📆 ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️تصویری تاریخی از تجمع علمای نجف اشرف در حمایت از مسئله فلسطین 🔻 این تجمع تاریخی در ۲۲ رمضان ۱۳۹۳ق (۲۷ مهر ۱۳۵۲ش، ۱۹ اکتبر ۱۹۷۳م) در جریان جنگ یوم کیپور در صحن حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای حمایت از مسئله فلسطین برگزار شد. در این تجمع بیانیه و فتوای مفصل آیة الله خویی درباره حمایت از فسلطین قرائت شد. 🔹جنگ یوم کیپور که همچنین با عناوین جنگ اعراب و اسرائیل ۱۹۷۳، جنگ اکتبر، جنگ رمضان یا جنگ چهارم اعراب و اسرائیل نیز شناخته می‌شود، جنگی بود که از ۶ تا ۲۵ اکتبر ۱۹۷۳ میان سوریه و مصر با حمایت چند کشور عربی دیگر و اسرائیل اتفاق افتاد.  ⬅️توضیح تصویر از راست، حضرات آیات: شهید شیخ محمد تقی جواهری، آیة الله سیستانی، شهید سید محمد باقر صدر، شهید سید نصرالله مستنبط، عبد الرزاق الحبوبی استاندار کربلا، آیة الله خویی و سید جمال الدین خوئی. @seyyed_hossein_kashfi
اجتماع شعبي في النجف للاستماع إلی فتوی الجهاد.pdf
6.62M
⚡️ بیانیه مفصل آیة الله العظمی خویی درباره دفاع از فلسطین 🔻پس از اجتماع تاریخی در صحن مطهر حرم امیرالمؤمنین در حمایت از فلسطین هیئت علمی حوزه نجف اشرف جزوه ای در ۳۵ صفحه منتشر کرد و به ذکر فتاوای علما در موضوع جهاد و مبارزه با اسرائیل، گزارشی از آن اجتماع تاریخی و بیانیه مفصل آیة الله خویی پرداخت. 🔹 صفحاتی از جزوه که مربوط به گزارش اجتماع تاریخی و متن کامل بیانیه آیة الله خویی است را به صورت فایل پی دی اف به اشتراک می گذارم. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ اخلاق امیرالمؤمنین (علیه السلام) 🔻ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه ج۱ ص۲۵ درباره اخلاق مولا امیرالمؤمنین می نویسد: 🔹و أما سجاحة الأخلاق و بشر الوجه و طلاقة المحيا و التبسم فهو المضروب به المثل فيه حتى عابه بذلك أعداؤه. قال عمرو بن العاص لأهل الشام إنه ذو دعابة شديدة و قال علي علیه السلام في ذاك عجبا لابن النابغة يزعم لأهل الشام أن في دعابة و أني امرؤ تلعابة أعافس و أمارس ... و قد بقي هذا الخلق متوارثا متنافلا في محبيه و أوليائه إلى الآن كما بقي الجفاء و الخشونة و الوعورة في الجانب الآخر و من له أدنى معرفة بأخلاق الناس و عوائدهم يعرف ذلك 🔸امیر المومنین علی علیه السلام گشاده رو و دارای روی باز و اخلاق حسنه بود و همیشه لبخند بر لبشان بود، و این به نحوی بود که به اخلاق حسنه آن حضرت مثل می زدند. و دشمنان آن حضرت به ایشان عیب می گرفتند که علی اهل شوخی و مزاح "دعابه" است. عمرو عاص در میان اهل شام پخش کرده بود : علی اهل مزاح و شوخی بسیاری است، و لذا امیر المومنین هم در خطبه ای فرمودند : عجبا لابن النابغة يزعم لأهل الشام أن في دعابة و أني امرؤ تلعابة أعافس و أمارس‏ (شگفتا از عمرو عاص پسر نابغه  ميان مردم شام گفت كه من اهل شوخى  و خوشگذرانى بوده، و عمر بيهوده مى‏گذرانم) ... سپس گوید: این اخلاق را محبین و شیعیان آن حضرت از ایشان به ارث برده اند، همانگونه که خشونت و تندی در طرف مقابل وجود دارد و از اربابان خود به ارث برده اند. @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ اخلاق امیرالمؤمنین (علیه السلام) 🔻ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه ج۱ ص۲۵ درباره اخلاق م
⚡️جوی از خشونت 🔻 خطبه شقشقیه: فَصَيَّرَهَا فِي حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ يَغْلُظُ كَلْمُهَا وَ يَخْشُنُ مَسُّهَا وَ يَكْثُرُ اَلْعِثَارُ فِيهَا وَ اَلاِعْتِذَارُ مِنْهَا 🔹 [ابوبکر حکومت] را در اختيار كسى قرار داد، كه جوى از خشونت سختگيرى، اشتباه و پوزش طلبى بود 🔸 حضرت آیة الله مکارم شیرازی: سپس [ امیرالمؤمنین علیه السلام] به ترسيم گويايى از شخصيّت خليفۀ دوّم و صفات و ويژگيهاى او و چگونگى محيط و زمان او پرداخته، مى‌فرمايد: «او خلافت را در اختيار كسى قرار داد كه جوّى از خشونت و سختگيرى بود با اشتباه فراوان و پوزش طلبى» (فصيّرها فى حوزة خشناء يغلظ كلمها و يخشن مسّها يكثر العثار فيها، و الاعتذار منها) . حوزه، در حقيقت در اين جا اشاره به مجموعۀ اخلاق و صفات ويژۀ خليفۀ دوم است و در واقع چهار وصف براى او ذكر فرموده است كه نخستين آنها خشونت است و تعبير به «يغلظ كلمها» اشاره به جراحت شديدى است كه از نظر روحى يا جسمى در برخورد با او حاصل مى‌شد. دوّمين آنها خشونت در برخورد است كه با جملۀ «و يخشن مسّها» ذكر شده است، بنا بر اين «حوزة خشناء ، دارندۀ صفات خشونت‌آميز» به وسيلۀ دو جملۀ بعد از آن كه خشونت در سخن و خشونت در برخورد بوده است تفسير شده است. سوّمين ويژگى، اشتباهات فراوان و چهارمين آنها عذرخواهى از آن است كه با جملۀ « و يكثر العثار فيها ، لغزش در آن فراوان است» و « و الاعتذار منها ، پوزش طلبى آن فراوان است» بيان شده است. 📚 پیام امام امیرالمؤمنین ، ج۱، ص۳۴۵. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️مرحوم مجلسی، صفويه را آخوند كرد 🔻 امام خمینی (اعلی الله مقامه) 🔹و اما قضيه خواجه نصير و امثال خواجه نصير را؛ شما مى‏دانيد اين را كه خواجه‏ نصير كه در اين دستگاهها وارد مى‏شد نمى‏رفت وزارت كند؛ مى‏رفت آنها را آدم كند ... مرحوم مجلسى كه در دستگاه صفويه بود، صفويه را آخوند كرد؛ نه خودش را صفويه كرد! آنها را كشاند توى مدرسه‌ و توى علم و توى دانش و اينها، تا آن اندازه‏اى كه البته توانستند. 🔸 اين تاريخ صد ساله، صد و چند ساله اخير در دست است. ما يك خرده جلوترش مى‏رويم مى‏بينيم كه يك طايفه از علما، اينها گذشت كرده‏اند از يك مقاماتى و متصل شده‏اند به يك سلاطينى. با اينكه مى‏ديدند كه مردم مخالفند، لكن براى ترويج ديانت و ترويج تشيع اسلامى و ترويج مذهب حق اينها متصل شده‏اند به يك سلاطينى، و اين سلاطين را وادار كرده‏اند _ خواهى نخواهى _ براى ترويج مذهب، مذهب ديانت، مذهب تشيع. اينها آخوند دربارى نبودند. اين اشتباهى است كه بعض نويسندگان ما مى‏كنند. سلاطينْ اطرافيانِ آقايان بودند. الآن هم حجره شاه سلطان حسين در چهارباغ اصفهان، در مدرسه چهارباغ اصفهان، الآن هم حجره‏اش هست. اينها او را كشاندنش تو [ى‏] حجره نه اينكه او اينها را كشيده است دنبال خودش. ⬅️ ۲۷ رمضان ، سالروز رحلت مروج مذهب جعفری علامه محمدباقر مجلسی 📚 صحيفه امام، ج‏۸، ص۴۳۷ و ج‏۳، ص۲۴۰. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ منطق عایشه 🔻 بسند صحیح عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: دَخَلَ يَهُودِيٌّ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَائِشَةُ عِنْدَهُ فَقَالَ اَلسَّامُ عَلَيْكُمْ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَيْكُمْ ثُمَّ دَخَلَ آخَرُ فَقَالَ مِثْلَ ذَلِكَ فَرَدَّ عَلَيْهِ كَمَا رَدَّ عَلَى صَاحِبِهِ ثُمَّ دَخَلَ آخَرُ فَقَالَ مِثْلَ ذَلِكَ فَرَدَّ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَمَا رَدَّ عَلَى صَاحِبَيْهِ فَغَضِبَتْ عَائِشَةُ فَقَالَتْ عَلَيْكُمُ اَلسَّامُ وَ اَلْغَضَبُ وَ اَللَّعْنَةُ يَا مَعْشَرَ اَلْيَهُودِ يَا إِخْوَةَ اَلْقِرَدَةِ وَ اَلْخَنَازِيرِ فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا عَائِشَةُ إِنَّ اَلْفُحْشَ لَوْ كَانَ مُمَثَّلاً لَكَانَ مِثَالَ سَوْءٍ إِنَّ اَلرِّفْقَ لَمْ يُوضَعْ عَلَى شَيْءٍ قَطُّ إِلاَّ زَانَهُ وَ لَمْ يُرْفَعْ عَنْهُ قَطُّ إِلاَّ شَانَهُ قَالَتْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَ مَا سَمِعْتَ إِلَى قَوْلِهِمْ اَلسَّامُ عَلَيْكُمْ فَقَالَ بَلَى أَ مَا سَمِعْتِ مَا رَدَدْتُ عَلَيْهِمْ قُلْتُ عَلَيْكُمْ فَإِذَا سَلَّمَ عَلَيْكُمْ مُسْلِمٌ فَقُولُوا سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ وَ إِذَا سَلَّمَ عَلَيْكُمْ كَافِرٌ فَقُولُوا عَلَيْكَ 🔹 ترجمه مصطفوی: حضرت باقر عليه السلام فرمود: مردى يهودى وارد شد بر رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) و عايشه هم در حضور آن حضرت صلى اللّٰه عليه و آله بود و گفت: «السام عليكم». (يعنى مرگ بر شما، رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله در پاسخ فرمود: «عليكم». (يعنى بر شما) سپس ديگرى (از يهود) آمد و مانند همان گفت و رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) نيز مانند رفيقش باو پاسخ داد، پس سومى وارد شد و مانند آن گفت و رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) همان طور كه بدو نفر رفقايش جواب داده بود جواب او را گفت، پس عايشه خشمگين شد و گفت: «سام». و خشم و لعنت بر شما باد اى گروه يهود و اى برادران ميمونها و خوكها، پس رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) بعايشه فرمود: اى عايشه اگر فحش بصورتى مجسم ميشد هر آينه بد صورتى داشت، نرمش و مدارا بر هيچ چيز نهاده نشده جز اينكه آن چيز را آراسته است، و از هيچ چيز برداشته نشده جز اينكه آن را زشت ساخته عرضكرد: اى رسول خدا آيا نشنيدى كه اينها گفتند: «السام عليكم». ؟فرمود: چرا، مگر تو نشنيدى آنچه من پاسخشان را دادم و گفتم: «عليكم». ؟پس هر گاه مسلمانى بشما سلام كرد باو بگوئيد: «سلام عليكم». و هر گاه كافرى بر شما سلام كرد در پاسخش بگوئيد: «عليك». . 📚 الکافي، ج ۲، ص ۶۴۸. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ عفو و شفاعت امام 🔻 ۲۹ رمضان ۱۳۹۳, سالروز ارتحال فقیه عالیقدر مرحوم آیةالله حاج سید احمد زنجانی (والد معظم آیة الله العظمی شبیری زنجانی) 🔹مرحوم آیة الله حاج سید احمد حسینی زنجانی در کنار جنبه های فقهی و معلومات، اهل ذوق بودند و این از موضوع تألیفات و چینش و تبویب مباحث کتاب هایشان مشخص است. از جمله تألیفات ایشان رساله مستثنیات الاحکام می‌باشد. بسیاری از احکام شرعی در سرتاسر فقه، دارای استثناءها و تخصیص‌هایی است. مرحوم آقای زنجانی در رساله مستثنیات الأحکام ۶۶۹ مورد از مواردی را که از احکام شرعی کلی استثنا شده‌اند گردآوری نموده است. آخرین مسئله این کتاب، در رابطه با حکم عفو در قصاص است که ولی دم می‌تواند عفو کند اما امام (حاکم شرع) حقّ عفو ندارد بلکه باید یا قصاص کند، یا دیه بگیرد. 🔸 آیة الله زنجانی با ظرافت این مسأله را به شفاعت اهل بیت مرتبط می کند و کتاب را بدین نحو تمام کرده و می نویسد: 🔹«إن لولي الدم العفو إلا الإمام، فإنّه ليس له العفو و لكن له الشفاعة عند الله في العفو عن جناياتنا على أنفسنا. اللهم اعف عنا و تقبل ذلك منا و انبته نباتا حسنا بمحمد و آله الطاهرین، قد تم الکتاب» @seyyed_hossein_kashfi
⚡️اسعد الله ایامکم 🔻بسم الله الرحمن الرحيم ثبت بالرؤية الشرعية أن غداً الاربعاء هو يوم عيد الفطر السعيد الأول من شهر شوال المكرم عام ١٤٤٥هـ في العراق وعموم هذه المنطقة . نسأل الله تعالى أن يتقبل من الجميع صيامهم وقيامهم ويعيد عليهم هذه المناسبة السعيدة بالخير والبركات. مكتب السيد السيستاني - النجف الأشرف 🔹 عید سعید فطر بر همه مومنین مبارک، طاعات و عبادات همراهان گرامی مقبول درگاه احدیت واقع شده باشد. کل عام و انتم بالف خیر و عافیة @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️جوی از خشونت 🔻 خطبه شقشقیه: فَصَيَّرَهَا فِي حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ يَغْلُظُ كَلْمُهَا وَ يَخْشُنُ مَ
⚡️ طبع خشن خلیفه! 🔻 استاد حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته): 🔹ماه رمضان ظهرها توفیق شرکت در نماز جماعت آیة الله احمدی میانجی را پیدا می‌کردم. ایشان پس از نماز عصر سخنرانی اخلاقی جالبی داشتند که انباشته از نکات بکر و ناشنیده تاریخی بود که البته همه هم حاصل یک عمر پژوهش و مستند به مصادر اصیل بود. از نیمه رمضان تا ایام شهادت، بیشتر به ذکر نکات تاریخی حیات حضرت امیر (علیه‌السلام) می‌پرداخت که بسیار سودمند بود. این ماجرا را از این جلسه به یاد دارم که از شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید [ج۶، ص۳۴۲ _ ۳۴۳] نقل می‌کرد که عمر وقتی در خانه بر اهل خانه خشم می‌گرفت، تا آن‌ها را گاز نمی‌گرفت و خون نمی‌انداخت، آرام نمی‌گرفت. 🔸[کان عمر بن الخطاب إذا غضب علی واحد من أهله لا یسکن غضبه حتی یعض یده عضا شدیداً حتی یدمیها. وَ ذَكَرَ الزُّبَيْرُ بْنُ بَكَّارٍ فِي الْمُوَفَّقِيَّاتِ أَنَّ سُرِّيَّةً جَاءَتْ لِعَبْدِ الرَّحْمَن أَوْ لِعُبَيْدِ اللَّهِ بْن عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ إِلَيْهِ تَشْكُوهُ فَقَالَتْ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَلاَ تُعْذِرُنِي مِنْ أَبِي عِيسَى قَالَ وَ مَنْ أَبُو عِيسَى قَالَ ابْنُكَ عُبَيْدُ اللَّهِ قَالَ وَيْحَكَ وَ قَدْ تَكَنَّى بِأَبِي عِيسَى ثُمَّ دَعَاهُ فَقَالَ إِيهَا اكْتَنَيْتَ بِأَبِي عِيسَى فَحَذِرَ وَ فَزِعَ وَ أَخَذَ يَدَهُ فَعَضَّهَا ثُمَّ ضَرَبَهُ وَ قَالَ وَيْلَكَ وَ هَلْ لِعِيسَى أَبْ أَ تَدْرِي مَا كَنَّى الْعَرَبُ أَبُو سَلَمَةَ أَبُو حَنْظَلَةَ أَبُو عُرْفْطَةَ أَبُو مُرَّةَ. قَالَ الزُّبَيْرُ وَ كَانَ عُمَرُ إِذَا غَضِبَ عَلَى بَعْضٍ أَهْلِهِ لَمْ يَسْكُنْ غَضَبُهُ حَتَّى يَعَضُّ يَدَهُ عَضّاً شَدِيداً وَ كَانَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ كَذَلِكَ] 🔹ابن ابی الحدید در ادامه می‌افزاید که غرضم از نقل این مطلب توهین به ایشان نیست، طبع افراد مختلف است، «سیدنا عمر» طبعی تند و خشن داشت و «سیدنا علی» نرم‌خو بود و طبعی ملایم داشت. روضه ایشان هم گریه خیز بود، البته خود ایشان بیشتر از حاضران می‌گریست. @seyyed_hossein_kashfi
هدایت شده از حدیث آرزومندی
عیددیدنی و گفتگو با حضرت آیت الله سید حسن مرتضوی شاهرودی دامت برکاته از علمای طراز اول حوزه علمیه مشهد به همراهی دوست گرامی و فاضل جناب استاد سید حسین کشفی عید فطر
کانال سید حسین کشفی
عیددیدنی و گفتگو با حضرت آیت الله سید حسن مرتضوی شاهرودی دامت برکاته از علمای طراز اول حوزه علمیه مش
⚡️تأیید میرزای نائینی ⬅️ ۴ شوال سالروز ارتحال فقیه عالیقدر آیة الله شیخ حسین حلی 🔻 آیة الله سید حسن مرتضوی شاهرودی (دامت برکاته): 🔹من در سال ۱۳۳۶ به نجف اشرف هجرت کردم و در مدرسه صدر حجره ای گرفتم. ابتدا در دروس سایر اساتید حاضر شدم. چند ماه درس آقای بجنوردی و میرزا باقر زنجانی و‌ چند روز در درس آقای خویی حاضر شدم. بحث آقای خویی درباره وثاقت علی بن ابی حمزه بطائنی بود و سه روز طول کشید. چون دنبال درس فقه بودم نه رجال و از سوی دیگر از ابن ابی حمزه بطائنی [از رؤسای واقفه] هم بدم می آمد در درس آقای خویی آن وقت شرکت نکردم. نهایتاً در دو درس حاضر شدم: آقای شاهرودی و آقای آشیخ حسین حلی. 🔸آقای حلی بسیار ملا بود. یک روز ایشان مطلبی را از آقای نائینی نقل کرد ما به ایشان اعتراض کردیم که این مطلب در اجود التقریرات و فوائد الاصول به نحو دیگری تقریر شده است. آقای حلی روز بعد دفتر خودشان از تقریرات میرزای نائینی را در همان موضوع آوردند، و عجیب آن بود که مرحوم نائینی به خط خودشان در حاشیه نوشته بودند مطلبی که مقصود من بوده این جا ذکر شده است نه آن چه دیگران نوشته اند. این مطلب خیلی برای ما عجیب بود. از آقای حلی جریان را پرسیدیم، فرمودند: در جلسه استفتاء مرحوم نائینی شرکت می کردم یک روز دفتر تقریراتم را روی طاقچه اتاق جا گذاشتم. ایشان دفتر را دیده بودند و در حاشیه آن مطلب را نگاشتند. بعد از آن که درس آقای حلی تعطیل شد، در درس آقای خویی و نیز در درس مرحوم امام شرکت کردم. 📆 ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ _ عید فطر ۱۴۴۵ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ تصاویری از مرحوم آیة الله شیخ حسین حلی 🔻مرحوم آیة الله حلی ارتباط نزدیکی با مرحوم آسید علی بحرالعلوم و فرزندانش حضرات آقایان سید علاءالدین، سید عزالدین و سید محمد بحرالعلوم (اعلی الله مقامهم) داشت و محل گعده علمی او بیرونی منزل مرحوم آسید علی بحرالعلوم بود. 🔹 این چهار تصویر و توضیحات آن از آلبوم شهید آسید علاءالدین بحرالعلوم است که توسط جناب استاد جواهرکلام عکسبرداری شده است. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️کتاب سنابرق منتشر شد 🔻 کتاب سنابرق في شرح البارق من الشرق که از مهم ترین تألیفات علامه سید جعفر کشفی م۱۲۶۷ق است با تحقیق و تصحیح محقق ارجمند جناب آقای مهدی سلیمانی آشتیانی دام عزه توسط انتشارات عتبه مقدسه حسینیه در دو جلد به چاپ رسید. 🔹 «سنابرق» شرح مفصل و مهمی بر دعای رجبیه صادره از ناحیه مقدسه است که در هر روز از ماه رجب خوانده می‌شود: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلَاةُ أَمْرِك‏ ... ». این شرح دارای مطالب فلسفی و عرفانی بسیاری می‌باشد و به درخواست صدراعظم نوشته شده است. 🔸شروع تألیف آن اول ماه مبارک رمضان ۱۲۵۳ق در یزد و ختم آن در همان سال در بروجرد در آخر ذی القعده می‌باشد. 🔹مرحوم سید روح الله کشفی درباره این کتاب می‌نویسد: بدون هیچ گونه تعصبی می‌گویم: یتدفّق العلم من جوانبه و تطفح الفضیلة و التحقیقات الأنیقة بین دفّتیه اذا اسمت فیه سرح اللحظ فلا تقف إلّا علی خزائن العلم والکنوز القیّمة من اللطائف الغریبة والنکت العجیبة یظهر منها طول باع مؤلفه العلّام النحریر لم یهتد الیها أیّ لوذعيٍ غیر مصنّفه الألمعيّ ولعمري ما أثمن درّه فلله درّه؛ کتابی که فقیر دارد شامل ۲۸۲ صفحه هر صفحه ۲۴ سطر، به خط نسخ ریز،  به نظر بنده بهترین تألیفات جدّ امجد است. 🔸 این کتاب برای اولین بار است که به زیور طبع آراسته می شود. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ امشب محضر مبارک آیة الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله 📆 ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 🔻قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): اَلنَّظَرُ إِلَى وَجْهِ اَلْعَالِمِ خَيْرٌ لَكَ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ 🔹نظر كردن بر روى عالم بهتر است ترا از آزاد كردن هزار بنده. 📚جامع الأخبار، ج ۱، ص ۳۷‌. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️وسواسی 🔻 مرحوم آیة الله العظمی خویی در بحث عدم اعتبار خبر وسواسی به نجاست، چند حکایت در این باره نقل کرده و گویند: 🔹أن إخباره [الوسواسي] و شهادته مستندان إلى وسوسته أو إلى سبب لا يفيد غيره ظنا و لا احتمالاً. 🔸و قد نقل عن بعض المقلّدين أنه كان يتوضأ و هو على سطح دار فاعتقد أنّ‌ قطرة من ماء الوضوء قد طفرت من الأرض و صعد الهواء بها إلى أن وقعت على رقبته و صار هذا سبباً لزوال وسوسته حيث تنبه أنه من الشيطان إذ كيف يطفر الماء من الأرض و يصعد إلى أن تقع على رقبته. 🔹و عن بعض المتقدمين أنه كان يعتقد نجاسة جميع المساجد الكائنة في النجف من جهة انفعال الماء القليل بملاقاة الآلات و الأدوات المستعملة في البناء، 🔸و أعجب من الجميع ما حكى عن وسواسي عامي أنه كان يحلق لحيته مقدمة لوصول الماء إلى بشرته لاعتقاد أن اللحية و لو خفيفها مانعة عن وصول الماء إلى البشرة، ⬅️و من البديهي أن الاخبار المستند إلى تلك الاعتقادات السخيفة الخيالية مما لا مساغ للاعتماد عليه. 📚 التنقیح ، ج۳، ص۱۶۲. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️روش نهی از منکر امام سجاد (علیه السلام) 🔻روایتی در کتاب کافی و من لا یحضره الفقیه درباره نهی از منکر امام سجاد (علیه السلام) نقل شده است که لطافت و ظرافت برخورد امام (علیه السلام) با منکرِ مرسوم در جامعه را نشان می دهد. سدیر صیرفی به همراه پدر و پدربزرگ و عمویش به حمام می روند در حالی که بدون شلوار و عریان بودند. از این روایت استفاده می شود که در آن زمان، لخت وارد حمام می شدند. امام سجاد (علیه السلام) در رختکن حمام با آنها مواجه می شوند و با مقدمه چینی و طی چند مرحله آنها را از این منکر نهی می کنند. 🔹مرحله اول: امام با آنها صمیمی می شود. امام (علیه السلام) در مواجهه با پدیده ناپسند شروع به تحقیر نمی کند و ابتدا با آنها صمیمی می شود و از محل زندگی آنان سؤال می کنند.‌ پرسش از منطقه محل زندگی، نوعی ایجاد صمیمیت است. 🔸«عن حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: دَخَلْتُ أَنَا وَ أَبِي وَ جَدِّي وَ عَمِّي حَمَّاماً بِالْمَدِينَةِ فَإِذَا رَجُلٌ فِي بَيْتِ الْمَسْلَخِ فَقَالَ لَنَا مِمَّنِ الْقَوْمُ فَقُلْنَا مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ فَقَالَ‌ وَ أَيُّ الْعِرَاقِ قُلْنَا كُوفِيُّونَ» (حنان بن سدير از پدرش روايت كرده كه گفت: من و پدرم و جدّم و عمويم در مدينه وارد حمّامى شديم در قسمت رخت كن با مردى روبرو شديم، و او بما گفت: از كدام طايفه‌ايد؟ گفتيم از مردم عراق هستيم پرسيد از كدام ناحيه عراق‌؟ جواب داديم كوفى هستيم.) 🔹مرحله دوم: امام آنها را مدح می کنند. پس از آنکه می گویند: کوفی هستیم، امام (علیه السلام) از کوفیان و دین داری آنها مدح می کند. 🔸«فَقَالَ مَرْحَباً بِكُمْ يَا أَهْلَ الْكُوفَةِ أَنْتُمُ الشِّعَارُ دُونَ الدِّثَارِ» (امام گفت: مرحبا بر شما اى أهل كوفه خوش آمديد، شما محرميد مانند جامۀ زيرين و نزديك و چسبيده به تن، نه لباس رویی) «شعار» به معنای لباسی است که بدن چسبیده است و «الدثار» لباس رویی است. امام (علیه السلام) بیان می کند: این قدر شما دیندار هستید که به دین یا اهل بیت چسبیدید و شما آدم های خاص و مخلصی هستید. 🔹مرحله سوم: امام درباره نوع پوشش آنان سؤال می کنند. پس از ایجاد صمیمیت و مدح آنان، امام (علیه السلام) امر به شلوار پوشیدن نمی کند و با لحن ملایمی سوال می کند: چرا شلوار نپوشیدید؟ 🔸 «ثُمَّ قَالَ مَا يَمْنَعُكُمْ مِنَ الْأُزُرِ» 🔹مرحله چهارم: نقل روایت از رسول خدا در خصوص منکر کشف عورت امام (علیه السلام) برای تأثیر گذار بودن روایت پیامبر (صلی الله علیه وآله) مقدمات متعدّدی را بیان می کند و پس از آن مطلب نهایی را مطرح کرده و گویند: 🔸«فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) قَالَ عَوْرَةُ الْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ حَرَامٌ» (همانا رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: ديدن عورت مؤمن بر مؤمن ديگر حرام است.) 🔹مرحله پنجم: امام پارچه ای در اختیار آنها قرار می دهد. در انتها نیز خود امام (علیه السلام) عهده دار حل مشکل می شود و پارچه ای را در اختیار آنها قرار می دهد. 🔸 «قَالَ فَبَعَثَ إِلَى أَبِي كِرْبَاسَةً فَشَقَّهَا بِأَرْبَعَةٍ ثُمَّ أَخَذَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنَّا وَاحِداً ثُمَّ دَخَلْنَا فِيهَا» (سدیر گوید سپس به پدرم کرباسی داد و پدرم کرباس را چهار قسمت کرد و هر کدام قسمتی را پوشیدیم و وارد حمام شدیم.) 📚 الکافي ج ۶، ص ۴۹۷ و من لا يحضره الفقيه، ج ۱، ص ۱۱۸. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️چون در مقام نقد بودم نخواستم نام ببرم 🔻استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته: 🔹مرحوم آقای بیگدلی تعریف می‌کردند که خدمت مرحوم آقا شیخ عبد الحسین وکیلی مقدمات می‌خواندیم. محل درس، مجلس درس مرحوم آیه الله بروجردی در بالاسر حرم حضرت معصومه بود از حدود نیم ساعت به شروع درس طلبه‌ها در درس حاضر می‌شدند و کم‌کم محل درس پر می‌شد و مرحوم آقا شیخ عبد الحسین تا آقای بروجردی بالای منبر قرار می‌گرفت درس را ادامه می‌داد، لذا من شرم می‌کردم از آن‌جا برخیزم لذا درس مرحوم آیه الله بروجردی را حاضر می شدم. 🔸روزی آقای بروجردی کلام سید مرتضی را نقل کرد بدون نام بردن از ایشان. کسی پرسید: آقا سید مرتضی را می‌فرمایید؟ مرحوم آقای بروجردی برافروخته شدند و فرمودند: چرا اسم بردی؟! من چون در مقام نقد بودم نخواستم نام ببرم، بعد شروع به موعظه کردند که علما زحمت کشیدند باید حرمت ایشان را رعایت کرد و ادامه درس به موعظه ایشان اختصاص یافت. @seyyed_hossein_kashfi
حمران بن اعین..mp3
1.39M
⚡️ روش حمران بن اعین در مجالس 🔻 قوله در باب اضطرار: كَانَ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِهِ مِنْهُمْ حُمْرَانُ بْنُ أَعْيَنَ 🔹 حمران بن اعین برادر زراره بن اعین و از اجلاء اصحاب امام باقر و امام صادق علیهماالسلام بوده است. دو روایت درباره ایشان: 🔸و بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ: عَنِ اَلْحَجَّالِ ، عَنْ صَفْوَانَ ، قَالَ: كَانَ يَجْلِسُ حُمْرَانُ مَعَ أَصْحَابِهِ فَلاَ يَزَالُ مَعَهُمْ فِي اَلرِّوَايَةِ عَنْ آلِ مُحَمَّدٍ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ) فَإِنْ خَلَطُوا فِي ذَلِكَ بِغَيْرِهِ رَدَّهُمْ إِلَيْهِ، فَإِنْ صَنَعُوا ذَلِكَ عِدْلَ ثَلاَثِ مَرَّاتٍ قَامَ عَنْهُمْ وَ تَرَكَهُمْ . 📚 اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی) ج ۱، ص ۱۷۹ 🔹 حَمْدَوَيْهِ ، قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى ، عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ ، عَنْ هِشَامِ بْنِ اَلْحَكَمِ ، عَنْ حُجْرِ بْنِ زَائِدَةَ ، عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) إِنِّي أَعْطَيْتُ اَللَّهَ عَهْداً، لاَ أَخْرُجَ مِنَ اَلْمَدِينَةِ حَتَّى تُخْبِرَنِي عَمَّا أَسْأَلُكَ! قَالَ، فَقَالَ لِي سَلْ! قَالَ، قُلْتُ أَ مِنْ شِيعَتِكُمْ أَنَا قَالَ نَعَمْ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ . 📚 اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی) ج ۱، ص ۱۷۶ @hadiskhani_kashfi
⚡️ آیة الکرسی، از اعظم معجزات حضرت سيد المرسلين 🔻 مرحوم علامه محمدتقی مجلسی در کتاب لوامع صاحبقرانی درباره فواید آیة الکرسی _ در دفع و رفع بلایا_ می نویسد: 🔹 از حضرت امام جعفر صادق (صلوات اللّه عليه) منقولست كه هر گاه در منزلى خوف داشته باشيد در وقت خواب تسبيح فاطمه زهرا (صلوات اللّه عليها) و آية الكرسى بخوان. 🔸 و آن چه اين ضعيف در سفر مكه معظمه مشاهده نمودم اين بود كه هر شب دوازده مرتبه آية الكرسى خود مى‌خواندم يا بنده زاده مى‌خواند آن شب كل حاج ايمن بودند و اگر شبى فراموش مى‌شد آن شب تا صبح خايف بودند و دزدان از ايشان چيزها مى‌بردند و در قافله فرياد بر آسمان مى‌رفت و چون آن وحشت را مى‌ديدم چون دوازده مرتبه خوانده مى‌شد يك مرتبه همه صداها فرو مى‌نشست. 🔹 و از كوه‌كيلويه مى‌گذشتيم، و كوهستان بسيار بود، و كجاوه قريب به هزار بود هر روز كه دوازده مرتبه آية الكرسى خوانده مى‌شد كجاوه بر كوه نمى‌خورد و به سلامت بودند همه. اتفاقا روزى كه از كوهستان بيرون آمديم و به صحراى هموار رسيديم مساهله كردم در خواندن در آن روز كجاوه بسيار شكست تا باز خواندم ايمن شديم ... 🔸و اين بنده آية الكرسى را از اعظم معجزات حضرت سيد المرسلين صلّى اللّه عليه و آله مى‌دانم و در هر حادثه كه واقع شد و خواندم آن بلا در ساعت برطرف شد و چون سبب طول مى‌شد اختصار نمودم و غرايب بسيار ديده‌ام و حكايت طولانى در آية الكرسى و تسبيح زهرا صلوات اللّه عليها. ج۷، ص۴۱۷. 🔹مجربست آية الكرسى از جهة دفع جميع بلاها و اعتقاد اين ضعيف آنست كه همين آيه در اعجاز قرآن كافى است. ج۷، ص ۳۹۵. 🔸و اين آيه فى نفسها معجزه‌ايست از معجزات سيّد المرسلين صلى اللّه عليه و آله نظر به خواص و عوام اما خواص به اعتبار اشتمال آن بر اصول معارف الهيه، و اما عوام از جهت حفظ‍‌ چنانكه در جميع بلاها و مهالك مكرّر تجربه‌ها شد كه علم يقينى حاصل است كه به سبب اين آيه آن بلاها مدفوع شد و هم چنين سوره حمد نيز معجزه‌ايست باهره بحسب صورت و معنى مثل آية الكرسى و فضايل اين آيه بسيار است. ج ۴، ص۱۶۷. 🔹 باين اعتبار او را آية الكرسى مى‌گويند كه حق سبحانه و تعالى در آن آيه وصف كرسى كرده است و تفصيل آن را در شرح صحيفه كامله بيان كرده‌ام و تا و هو العلى العظيم از آية الكرسى است و هر جا اطلاق مى‌كنند همين قدر مى‌خواهند و هر گاه كه مراد از آن تا هم فيها خالدون است بيان مى‌كنند. ج ۲، ص۴۰۸. @seyyed_hossein_kashfi