⭐️🌙⭐️🌙⭐️
🌙⭐️🌙⭐️
⭐️🌙⭐️
🌙⭐️
⭐️
#قصه_هاى_قرآنی ۱۴۹
❄️ #حضرت_یوسف_علیه_السلام ۲۴❄️
☀️در گذشت جوانمردانه یوسف از برادران☀️
🔺وقتى كه برادران، از ستم خویش درباره یوسف پشیمان گشتند، و به خطاى خود اقرار كردند، هم در نزد یوسف عليهالسلام و هم در نزد یعقوب عليهالسلام زبان به عذرخواهى گشودند و تقاضاى عفو كردند.
🔺یوسف مهربان آن همه مصائب را كه از ناحیه آن ها به او وارد شده بود، نادیده گرفت و بى درنگ فرمود:
( لا تَثرِیبَ عَلَیكُم الیومَ یغفِرُ اللهُ لَكُم وَ هُوَ اَرحَمُ الرّاحِمینَ؛ )
اكنون بر شما ملامتى نیست (شما را بخشیدم) خداوند نیز شما را ببخشد كه او مهربان ترین مهربانان است.(۹۲ یوسف)
🔺🔺هنگامى كه برادران نزد یعقوب عليهالسلام آمدند، گفتند: اى پدر بزرگوار! تقاضا داریم از درگاه الهى براى ما طلب عفو و مغفرت نمایى، ما به خطاهاى خود اعتراف داریم.
🔺حضرت یعقوب عليهالسلام به درخواست فرزندان جواب موافق داد، ولى انجام آن را به بعد موكول كرد و فرمود: در آتیه نزدیكى از خداوند براى شما طلب بخشش خواهم كرد.( سَوفَ اَستَغفِرُ لَكُم ربِّى ۹۸ یوسف)
🔺از امام صادق عليهالسلام سؤال شد كه: چرا حضرت یعقوب عليهالسلام طلب عفو فرزندان را به تأخیر انداخت، ولى یوسف فوراً برادران گناهكار خود را بخشید؟
امام صادق عليهالسلام در پاسخ، دو جواب فرمود: اول آن كه قلب جوان از قلب پیر، مهربان تر و رقیق تر است از این رو، یوسف عليهالسلام از عذرخواهى برادران متأثر شد و آنان را فوراً بخشید دوم آن كه فرزندان یعقوب به یوسف عليهالسلام ستم كرده بودند. یوسف خودش صاحب حق بود و حق خود را فوراً بخشید، ولى یعقوب عليهالسلام كه باید حق دیگرى را ببخشد، به تعویق انداخت تا سحر شب جمعه براى آنان طلب آمرزش كند.
🔺از این مسیر نیز از این دو پیامبر بزرگوار، درس عفو و كرم را مى آموزیم، كه چگونه آن همه مصائب را كه از ناحیه برادران به آن ها وارد شده بود، نادیده انگاشتند و به طور كلى در صدد انتقام و نفرین بر نیامدند و آن ها را بخشیدند كه گفته اند: در عفو لذتى است كه در انتقام نیست.
👌... همراه ما باشید با :
(قصه های قرآن - محمدمهدی اشتهاردی)
🌟🌙 @shademanQ 🌙🌟
⭐️تفسیر آیه ٢۵٨ از سوره مبارکه بقره:
🌻أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْراهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَ يُمِيتُ قالَ أَنَا أُحْيِي وَ أُمِيتُ قالَ إِبْراهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِها مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ🌻
آيا آن كس (نمرود) را كه خداوند به او پادشاهى داده بود، نديدى كه با ابراهيم دربارهى پروردگارش محاجّه و گفتگو مىكرد؟ زمانى كه ابراهيم گفت: خداى من كسى است كه زنده مىكند و مىميراند، او گفت: من هم زنده مىكنم و مىميرانم. ابراهيم گفت: خداوند خورشيد را از مشرق مىآورد، پس تو (كه مىگويى حاكم بر جهان هستى،) خورشيد را از مغرب بياور.
(در اينجا بود كه) آن مرد كافر مبهوت و وامانده شد. و خداوند قوم ستمگر را هدايت نمىكند.
🌻 @shademanQ 🌻
#نکات_تفسیری 👇👇👇
✔️در آيهى قبل خوانديم كه خداوند ولىّ مؤمنان است و آنان را از ظلمات خارج و به سوى نور مىبرد، اين آيه و آيات بعد نمونههايى از ولايت خداوند و بيرون آوردن از ظلمات به نور را مطرح مىكند.
🔷در رواياتِ تاريخى آمده است كه نمرود از پادشاهان بابل بود و حكومت مقتدرانهاى داشت او با حضرت ابراهيم دربارهى خداوند مباحثه و مجادله كرد. 🔸وقتى حضرت ابراهيم گفت:
پروردگار من آن است كه زنده مىكند و مىميراند، او گفت: من نيز زنده مىكنم و مىميرانم.
🔹سپس دستور داد دو زندانى را حاضر كردند، يكى را آزاد نمود و ديگرى را دستور داد بكشند.
وقتى ابراهيم عليه السلام اين سفسطه و مغالطه را مشاهده كرد كه اين شخص چه برداشتى از زنده كردن و ميراندن دارد و چگونه مىخواهد افكار ديگران را منحرف كند، فرمود: خداوند طلوع خورشيد را از مشرق قرار داده است، اگر تو ادّعا دارى كه بر جهانِ هستى حكومت دارى و همه چيز در اختيار و تحت قدرت توست، خورشيد را از مغرب بيرون بياور!. آن موقع بود كه نمرود مبهوت ماند و پاسخى جز سكوت نداشت.
پیامهای آیه شریفه👇👇
🌷1- هركس هرچه دارد از اوست. كافران نيز در دنيا از نعمتهاى او بهرهمند مىشوند، ولى از آن سوء استفاده مىكنند.
👈 «آتاهُ اللَّهُ»
🌹2- قدرت وحكومت مىتواند عامل استكبار وغرور گردد.
👈«آتاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ ... أَنَا أُحْيِي وَ أُمِيتُ ...»
🌷3- توجّه به افكار عمومى و قضاوت مردم لازم است. گرچه پديدهى حيات يكى از راههاى خداشناسى است و جواب نمرود صحيح نبود، ولى آن بحثها و مجادلهها، افكار عمومى را پاسخ نمىگفت.
👈«رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَ يُمِيتُ»
🌹4- مغالطه و سفسطه، ترفند اهل باطل است.
👈 «أَنَا أُحْيِي وَ أُمِيتُ»
🌷5- حقّ، اگر منطقى و مستدل ارائه شود، بر باطل پيروز وحاكم است.
👈 «فَأْتِ بِها مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ»
🌹6- در مباحثهها از استدلالهاى فطرى، عقلى و عمومى استفاده كنيد، تا مخالفِ لجوج نيز مقهور و مبهوت شود.
👈 «فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ»
🌷7- كافر ظالم است، زيرا به خود ومقام انسانيّت ظلم كرده است.
👈«لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ»
تفسیر نور
🌹🌷 @shademanQ 🌷🌹
#اصول_دین_در_قرآن
✨لزوم تقلید از علمای دین
انسانی که حفظ حیاط و سلامت او تابع مقرّرات و قوانین است ، چاره ندارد که برای حفظ سلامت خود یا طبیب باشد و یا به طبیب حاذق مورد اعتماد مراجعه کند و به دستور او عمل نماید و یا جانب احتیاط را بگیرد و از هر چه که احتمال می دهد مضر به حال اوست خودداری کند، تا بداند یا از دانا بپرسد.
بلکه تقلید از ضروریات زندگی انسان است ، چه عالم باشد و چه جاهل؛نیاز جاهل به تقلید در زندگی روزمره اش محتاج به بیان نیست،و نیاز عالم به تقلید به این جهت است که هر دانشمندی دایره ی دانش او به قسمت ناچیزی از احتیاجات او محدود است،مثلاً دانشمند در طب باید در ساختمان خانه اش مقلد مهندس و معمار ساختمان باشد،و اگر سوار هواپیما شد مقلد خلبان و اگر سوار کشتی شد پیرو بی چون و چرای ناخدا باشد.
بلکه با انشعاب طبّ اگر متخصص در عضوی شد،در عضو دیگر باید مقلد متخصص دیگر باشد؛در نتیجه زندگی هیچ فردی بدون تقلید اداره نمیشود. بنابراین کسی که ایمان به دین دارد،او میداند که در دین برای او وظایف و تکالیفی معین شده است،به حکم عقل و فطرت خود ملزم است که نسبت به آن وظایف یکی از سه راه را انتخاب کند:یا علم به آنها را تحصیل کند،و یا از علم به آن پیروی نماید و یا جانب احتیاط را مراعات کند،و در صورتی که نه عالم به آن وظایف است و نه اهل احتیاط،راه،منحصر به پیروی از نظریات علم و دانشمند به آن احکام است،و اگر دانشمندان و متخصصان در آن احکام اختلاف نظر داشتند از نظراعلم آنان پیروی کند،همچنان که اگر نظر طبیبان در تشخیص درد و علاج آن مختلف بود،باید به اعلم آنان رجوع نماید.
و چون دین اسلام دین علم است،و هر عملی باید به علم منتهی شود،تقلید هم که اعتماد و استناد به رای و نظر عالم و مجتهد در احکام دین است باید بر مبنای علم و عقل و فطرت باشد:
🌟و لا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ به عِلم اِنَّ السَّمعَ و البَصَرَ و الفُوءادَ کُلُّ اولئِکَ کان عَنهُ مَسئولا
🌟و پیروی نکن آنچه را که به آن علم نداری،همان گوش و چشم و دل همه ی آنها مسئولند.
💥سوره اسرا آیه ۳۶
پایان.
به پایان آمد این دفتر
حکایت همچنان باقیست
🌻 @shademanQ 🌻
#حدیث
حضرت زهرا عليهاالسلام فرمود: خوشرويى با مؤمن، موجب دستيابى به بهشت مى شود و خوشرويى نسبت به غير مؤمن انسان را از عذاب آتش حفظ مى كند.
فاطمه الزهرا بهجة قلب المصطفى، ج ۱
@shademanQ
#حدیث
پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله:
هيچ يك از شما نبايد احدى از بندگان خدا را خوار و بى مقدار بشمرد؛ زيرا نمى داند كه كدام يك از آنها ولیّ خداست.
بحار الأنوار ج ۷۵
@shademanQ