#سوژه_تربیتی
در جریان حمله امروز تروریست ها به سیستان و بلوچستان اتفاق جالبی افتاد.
سروان «مسلم کریمی» خود را روی نارنجک انداخت (تا دیگران آسیب نبینند) و به شهادت رسید /صابرین
🔸 بخشی از دانش «تربیت» به ایجاد «صفت» ها می پردازد.
🔸 اما همه «صفت» ها مثل هم نیستند.
بلکه بعضی «صفت» ها «سرمایه تربیتی» محسوب می شوند.(یعنی صرفا «مصرف» نمی شود، بلکه خودش باعث ایجاد «صفت» ها و «زیرساخت های تربیتی» دیگر می شود)
🔸 «ایثار» (از خود گذشتگی) یکی از همین صفات مهم است.
🔸 در رابطه با ایجاد صفت «ایثار» نکته زیاد است (که در این نوشته کوتاه مجال آن نیست) اما یکی از راه های ترویج این «صفت»، همین است که افراد «ایثارگر» را تبدیل به «نماد» کنیم.
لذا در معرفی این شخصیت، «کار رسانه ای» کنیم.
🖊 آرمان شادمان
https://eitaa.com/shadman
#سوژه_تربیتی
اخیرا فیلم هایی از گروه های «سرود مذهبی» دیده می شود که «دختران» و «پسران» خیلی نزدیک به هم اجرا می کنند.
این در حالی است که سن آنان به انتهای «کودکی» (اواخر دبستان) و حتی «نوجوانی» هم رسیده است.
🔸 بخشی از «تربیت» به مسأله «رابطه ها» می پردازد.
🔸 هر چه به انتهای «کودکی» و «نوجوانی» نزدیک می شویم، مسأله «رابطه ها» جدی تر می شود.
🔸در «نوجوانی» مسأله «ارتباط» به اوج می رسد. (چرا که در این دوره، فرد دارد «شبکه ارتباطی» خودش را می سازد)
🔸 برای «بازسازی رابطه ها» (در دوره نوجوانی) ممکن چالش هایی به وجود بیاید.
مثل «رفاقت افراطی»، «ارتباط با غیر همجنس»، «انتخاب رفیق ناسالم» و ... .
🔸 یکی مهمترین ارکان تربیتی در رابطه ها، «محیط» است.
اگر شرایط محیطی طوری باشد که «رابطه مضر» شکل نگیرد، چالش کمتری برای «بازسازی رابطه» داریم.
🔸 باید حواسمان باشد که حداقل در «محیط های مذهبی» و به اسم کار «فرهنگی» (سرود، هیئت، اردو و ...) فضا را برای «ارتباط غلط» باز نکنیم و عبور از این دوره (بازسازی رابطه ها) را سخت نکنیم.
🖊 آرمان شادمان
https://eitaa.com/shadman
#سوژه_تربیتی
اخیرا تعدادی از دانشجویان دختر دانشکده الزهرا بوشهر فیلمی را منتشر کردند که در آن (به عنوان جشن فارغ التحصیلی) می رقصند.
سریعا بی بی سی، منو تو، ایران اینترنشنال و ... آن را منتشر و از آنان دفاع کردند.
دو نفر از وکیل های بوشهر هم اعلام کردند که اگر احیانا پای این دانشجویان به دادگاه باز شود، حاضرند به طور «رایگان» وکیل آنان شوند.
عبارت هایی که در دفاع از آنان به کار می رود معمولا این است که «شادی حق آنان است»، «شادی جرم نیست!» و ... .
در این زمینه تحلیل تربیتی و فرهنگی وجود دارد که به آن اشاره میکنیم:
🖊 آرمان شادمان
https://eitaa.com/shadman
#تحلیل_تربیتی
🔸 بخشی از تربیت به «تنظیم احساس و هیجان» می پردازد.
🔸 مثلا اگر کودکی با «مسخره کردن» یا «شکستن پنجره» دیگران کیف می کند، او را (از راه های مختلف، حتی شاید «تنبیه») توجیه می کنند.
🔸 کار به جایی می رسد که همین کودک بعدا از این کار (مسخره کردن یا شکستن پنجره) احساس «عذاب وجدان» پیدا می کند.
🔸 تبدیل احساس «شادی» به «عذاب وجدان» یک «تغییر» بود که «خانواده» و «مربی» باید به وجود بیاورد. (کسی هم جوسازی نمی کند که «مخالف شادی» هستیم)
🔸 همین افراد اگر فرزندشان به مدرسه نرود و در خانه با گوشی بازی کند، مزاحم «شادی» فرزندشان می شوند و «به زور» او را به مدرسه می فرستند. (ظاهراً اینجا «شاد بودن» حق افراد نیست!)
🔸 در واقع این افراد منظور خود را «کامل» بیان نمی کنند، در ابتدا می گویند «شادی حق افراد است»! (که البته حرف بدی نیست، کسی را هم نمی شناسمکه با آن مخالف باشد)
🔸 اما ظاهرا منظور آنان این است که «شادی از هر راهی که به دست بیاید حق افراد است و نباید جلوی آن را گرفت!»
🔸 در این صورت در «چهارشنبه سوری» نیز باید همه آزاد باشند (هر چند خودشان و دیگران را قطع عضو کنند!)
چرا که دلشان می خواهد با این «شیوه»، «شاد» باشند.
🔸 یا در بعضی مناطق که در «عروسی» ها تیراندازی می کنند (و همیشه تعدادی بابت آن کشته می شوند) را نیز باید آزاد گذاشت. چرا که «شادی حق هر فرد است»
🔸 لذا «شادی حق افراد است» ولی «نه از هر راهی»!
🔸 نتیجه: در جامعه نیز باید «نهاد های فرهنگی و انتظامی» به «شیوه شادی کردن» ورود کنند.
🖊 آرمان شادمان
https://eitaa.com/shadman
🧐 وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا ٱلۡوَعۡدُ إِن كُنتُمۡ صَٰدِقِينَ
آنها مى گويند: «اگر راست مى گوييد، اين وعده (قيامت) كى خواهد بود؟!
🔥 مَا يَنظُرُونَ إِلَّا صَيۡحَةٗ وَٰحِدَةٗ تَأۡخُذُهُمۡ وَهُمۡ يَخِصِّمُونَ
(امّا) جز اين انتظار نمى كشند كه يك صيحۀ عظيم (آسمانى) آنها را فراگيرد، در حالى كه مشغول جدال (در امور دنيا) هستند.
آیات ۴۸ و ۴۹ سوره یس
همگی دعاگو جهت موفقیت رزمندگان اسلام 🤲
https://eitaa.com/shadman
14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هم اکنون؛ حرم امام رضا (ع) جاتون خالی
لبیک یا حیدر، لبیک یا مهدی ✋
https://eitaa.com/shadman
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زن و مرد: وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد ...
https://eitaa.com/shadman
نقش تربیت در «تخریب بقیع»
#تقویم_تربیتی
🔸 امروز (8 شوال) سالروز «تخریب بقیع» است.
🔸 جالب است بدانید برای جلوگیری از «تخریب بقیع» حدود ۸ ماه فرصت داشتیم.
اما از این فرصت استفاده نشد. به دلیل یک مسأله تربیتی!
🔸 زمانی که وهابی ها به مدینه حمله کردند، نتوانستند وارد شهر بشوند. لذا شهر (در حدود ۸ ماه) محاصره بود.
🔸 از بیرون شهر به «گنبد پیامبر» (ص) تیراندازی کردند! خبر به وسیله تلگراف به دنیا رسید و موجب خشم عمومی شد.
اما یک اتفاق مهم در ایران رخ داد.
شهید «مدرس» در مجلس اعتراض کرد. رضا شاه مجبور شد (برای بررسی وضعیت) یک نفر را به «عربستان» بفرستد.
🔸 اما فرستاده رضا شاه نه تنها جلوی پیشروی «وهابی» ها را نگرفت، بلکه موجب شد که آنان پیشروی کرده و «بقیع» را تخریب کنند.
🔸 با بررسی بیشتر متوجه می شویم که اساسا این فرد، مدت ها پیش تربیت شده بود تا در این گونه حوادث، نقش آفرینی کند.
در متن بعدی در مورد او خواهیم نوشت ...
🖊 آرمان شادمان
https://eitaa.com/shadman
یک ایرانی که در «تخریب بقیع» نقش داشت
#تاریخ_تربیتی
🔸 شخصی که درباره آن صحبت می کنیم، «حبیب الله هویدا» است (معروف به «عین الملک» که بهایی بود)
🔸 رهبر بهائیان (عباس افندی) تاثیر زیادی در تربیت او داشت.
چرا که به پدر هویدا گفت: فرزندت را به «اروپا» بفرست! من هزینه اش را می دهم!
🔸 پدر هویدا (که از بهائیان متعصب بود و حتی همراه عباس افندی به «اسرائیل» رفت تا در کنارش خدمت کند) پذیرفت.
🔸 «حبیب الله هویدا» به اروپا رفت و چند زبان زنده دنیا را یاد گرفت. سپس به ایران برگشت و جزء اعضای اصلی «بهائیت» شد.
🔸 او در چند اتفاق مهم تأثیر داشت:
- معرفی «رضا شاه» به «انگلیس»: انگلیس روی «رضا شاه» سرمایه گذاری کرد و توانست حکومت «پهلوی» را راه اندازی کند.
- تخریب بقیع: وقتی (برای بررسی تیراندازی به گنبد پیامبر) به مدینه رفت، گزارشش را به ایران فرستاد.
او گفت که «وهابی» ها نقش خاصی در این قضیه نداشتند. تیر هایی که شلیک شد از سر عمد نبود و ... .
گزارش هویدا باعث شد فضا عادی شود و اعتراض مردم کم تر گردد.
در این فضای آرام، وهابی ها فرصت پیدا کردند که نهایتا وارد مدینه شوند و قبرستان بقیع را تخریب کنند.
🔸 درست است که «عباس افندی» حوصله به خرج داد و برای تربیت یک نفر، سال ها صبر کرد، اما نهایتا همین صبر جواب داد و چندین اتفاق «سرنوشت ساز» به دست این فرد رقم خورد.
🔸 لذا می توان گفت که تخریب بقیع محصول مشترک «وهابیت» و «بهاییت» است. ( نه وهابیت به تنهایی)
🖊 آرمان شادمان
https://eitaa.com/shadman