❓راهکارهای سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار؟ اسلام حداقلی؟ یا جریان های تمدنی؟
(به بهانه برگزاری اولین اجلاسیه مشترک جریان های تمدنی در قم)
⚡️سه جریان عمده در کشور وجود دارد:
1⃣ اولین جریان: جریان سنتی حوزه است که عمدتا دین را در اعمال فردی خلاصه می کند (#دین_حداقلی) و پیامبر را یک #مُرشد_معنوی می داند و بقیه امور را به #بناء_عقلاء (بخوانید: کارشناسان پوزیتویستی) می سپرد. و تقریبا هیچگونه ارتباطی بین #نظم_اجتماعی و #دینداری_مردم نمیبیند و برای دیندار کردن مردم فقط به #بیان و #وعظ بسنده می کند.
2⃣ جریان دوم: جریان کارشناسان توسعه گرای وطنی است. همانان که راه حل مشکلات کشور را در #اسناد_بین_المللی و #سند_ضالّه_توسعه_پایدار جستجو می کنند.
3⃣ جریان سوم: جریان های تمدنی کشور؛ که نه سند ۲۰۳۰ را راه نجات می داند و نه ناامید از #کارآمدی_اسلام است. بلکه همراه با امامین انقلاب، قائل به #جامعیت_اسلام است و راه حل مشکلات کشور را در #کلمات_مبتنی_بر_اشرافِ خالق و مترجمان وحی جستجو می کند.
🔰 اولین اجلاسیه مشترک جریان های تمدنی در قم، نشان دهنده متولدشدن یک #دستگاه_کارشناسی_جدید_فقهی است که:
اولاً: امیدوار به آینده است و قائل به "قُعود" و "نِق زدن" نیست.
ثانیاً: همه کارشناسان کشور را به دست کشیدن از راهکارهای امتحان پس داده و شکست خورده ی #توسعه دعوت می کند. و آنان را به جای رفتن به #ماساچوست و #سوربُن و #استنفورد به #قم دعوت می کند.
👌 برخی از راهکارهای فقهی جریانهای تمدنی برای حل مشکلات مردم:
۱- رایگان کردن زمین برای مردم (طبق حکم فقهی مترقی #احیاء_موات)
۲- مدیریت شهری بر مبنای تقسیمات کوچک و محله. (طبق احکام مترقی #محیط_همسایگی)
۳- تلاش در راستای #پیشگیری_ساختاری_از_بیماری (نه تمرکز بر ساخت بیمارستان و دارو)
۴- تحول در نظام آموزش و پرورش (تربیت انسان در راستای بهینه سازی روابط انسانی خصوصا در خانواده، نه تربیت تکنسین برای بخش خدمات و تولید)
و ...
🌟 جهت مطالعه بیشتر به گزارش #اولویت_های_تمدنی_دوازده_گانه در مقابل اهداف سند توسعه پایدار مراجعه بفرمایید.
🌟 گزارش اولیه از اولین اجلاسیه مشترک جریان های تمدنی کشور:
https://eitaa.com/Tamadon_Islam/22
✍ شاگرد مدرسه هدایت. قم
سه شنبه. ۲۶ دی ۱۴۰۲
https://eitaa.com/shagerdemadresehedayat
⚡️سوالات فراوان پاسخ داده نشده در کشور توسط حوزه های علمیه!!
♦️ علت: ناتوانی و عدم جامعیت اسلام❓یا ضعف قواعد مُمهّده ی استنباط در حوزه علمیه❓
🔸 آنچه فقهای بزرگوار در فقه مُعذّر و مُنجّز به وسیله ی قواعد مُمهّده ی مرتبط با آن، به دنبال آن هستند، دستیابی به حجّت برای اعمال مکلفین در احکام خمسه (وجوب، حرمت، استحباب و کراهت) است.
مثل: استنباط وجوب نماز و روزه حج، حرمت شرب خمر و اکل مال یتیم، استحباب خواب قیلوله، کراهت ایستاده آب خوردن در شب و...
🔸 ولی سوالات فراوانی، در جامعه وجود دارد؛ مانند:
- نظر اسلام در مورد مدیریت شهری چیست؟
- نظر اسلام در مورد ساختمان چیست؟
- نظر اسلام در حوزه سلامت جامعه چیست؟
- نظر اسلام در بودجه ریزی و تقسیم بیت المال چیست؟
- نظر اسلام در مورد طراحی بازار چیست؟
- نظر اسلام در مورد محرومیت زدایی چیست؟
- نظر اسلام در مورد هوش مصنوعی چیست؟
و ...
🔸پاسخ به این سوالات؛ یا توسط حوزه های علمیه داده نشده و یا اینکه به صورت بسیار کلی و غیرکاربردی داده شده است!
نتیجه هم این شده است که: دستگاه های دانشی دیگر (دانشگاه های مبتنی بر علوم ترجمه شده غربی)، و سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار پاسخگویی اینها را به دست گرفته اند!
❓آیا عدم جامعیت اسلام (در پاسخگویی به تمام سوالات جامعه) را بپذیریم؟
و یا احتمال ضعف قواعد ممهده ی استنباط و نیاز به ارتقاء قواعد مُمهّده را؟
سلسلسه جلسات تبیین قواعد اصولی فقه البیان؛ ارائه پیشنهاد مدرسه فقهی هدایت برای ارتقاء قواعد مُمهّده علم اصول است.
✍ شاگرد مدرسه هدایت. قم
چهارشنبه. ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
https://eitaa.com/shagerdemadresehedayat
❌ اشتباه استراتژیک آقای اکبرنژاد ؟!
و عدم فهم ایشان از تاثیر برنامهريزی توسعه بر ایجاد مشکلات برای مردم!
⚡️وجود مشکلات و برخی ناکارآمدی ها در کشور، امری است که قابل انکار و توجیه نیست و برای همه قابل مشاهده است؛ ولی در مورد منشأ این مشکلات، دیدگاه های مختلفی وجود دارد (که متأسفانه آقای اکبرنژاد در تشخیص منشأ، اشتباه استراتژیک و فاحشی مرتکب شده است!) :
1️⃣ دیدگاه مسئولین توسعه گرای غرب زده:
🔸هدف: دستیابی کامل به توسعه.
🔸راه رسیدن به هدف: عمل به مفاهیم و اسنادبينالمللی و سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار.
🔸مانع اصلی: شخص رهبری انقلاب و نیروهای انقلابی!
(نکته: هدف انقلاب و امام و رهبری، رسیدن به #تمدن_اسلامی است؛ نه رسیدن به #توسعه_پایدار!! فتامّل)
2️⃣ دیدگاه مسئولین توسعه گرای (به اصطلاح:) انقلابی! :
🔸هدف: رسیدن به #تمدن_اسلامی.
🔸راه رسیدن به هدف: برنامهریزی توسعه!! (آشی مخلوط از عمدتاً مفاهیم اسناد بینالمللی و سند ۲۰۳۰ !! و اندکی هم آیات و روایات!)
(علت این خلط: یکسان انگاریِ #توسعه_غربی و #پیشرفت_اسلامی!)
🔸مانع: تقریبا هیچکس!
🔸نتیجه: ناکارآمد پنداشتن اصل نظام اسلامی در دید عموم مردم!!! (دلیل: حل نشدن بسیاری از مشکلات مردم)
3️⃣ دیدگاه عمده نیروهای انقلابی:
🔸هدف: تمدن اسلامی.
🔸راه رسیدن: روی کارآمدن دولت انقلابی و پاک.
🔸مانع: مسئولین نالایق و بعضاً خائن.
* اشکال این دیدگاه: حل نشدن بسیاری از مشکلات حتی با روی کارآمدن دولت و مسئولین پاک و انقلابی!
4️⃣ دیدگاه جریان سنتی حوزه:
🔸هدف: عمل مکلفین به احکام.
🔸راه رسیدن به هدف: بیان و تبلیغ.
🔸مانع: عدم تبیین صحیح از اسلام.
5️⃣ دیدگاه آقای اکبرنژاد:
🔸هدف: تمدن اسلامی.
🔸مانع: کوتاهی ها و بی کفایتی شخص امام و رهبری و نیروهای انقلابی!!!!
🔸راه رسیدن: روشنگری و مبارزه شجاعانه با موانع (ظاهراً)!
5️⃣ دیدگاه مدرسه فقهی هدایت:
🔸هدف: تحقق تمدن نوین اسلامی.
🔸راه رسیدن: نظام سازی اسلامی.
🔸مانع: نظم تمدن مدرنیته. (متولی و مغز متفکر: سازمان برنامهریزی!)
🔰نتیجه بحث:
خطای استراتژیک آقای اکبرنژاد در این است که:
تاثیر برنامهریزی توسعه (خاصه سازمان برنامهریزی) را بر ایجاد مشکلات برای زندگی و دینداریِ مردم فهم و درک نکردهاند!!
(تاثیراتی مانند: ۱. فقر و محرومیت/ ۲.فساد و اختلاس/ ۳. گسترش بانکهای ربوی/ ۴. ناعدالتی و فاصله طبقاتی/ ۵. ایجاد بیماری/ ۶. تورّم و گرانی/ ۷. افسانه خانه دارشدن مردم! / ۸. ایجاد بیهویتی و گمنامی در بین مردم/ ۹. افزایش سن ازدواج/ ۱۰. افزایش طلاق/ ۱۱. تضعیف خانواده/ ۱۲. کاهش فرزندآوری و تحدید نسل/ ۱۳. افزایش تجرّد قطعی!/ ۱۴.ضعف و بیدینی مردم و...)
🔸آقای اکبرنژاد بخاطر عدم توانایی تجزیه و تحلیلِ "تاثیر نظم مدرن بر زندگی مردم"؛ این مشکلات را به رهبران عزیز انقلاب نسبت میدهد!
🔰 نکته نهایی:
مدرسه فقهی هدایت، قائل به وجود دو نوع دولت در کشور میباشد: ۱) دولت مردمی ۲) دولت مدرن.
منشأ کارآمدی های موجود در کشور، ناشی از دولت مردمی ای که ناشی از شجره طیبه انقلاب و فقه شیعه و ولایت فقیه است (نحنُ اصلُ کلّ خیر[کافی.ج۸.ص۲۴۲])؛ میداند.
و منشأ ناکارآمدی های موجود در کشور، را ناشی از برنامهریزی توسعه و اسناد بین المللی (عدوّنا اصل کل شرّ[کافی.ج۸.ص۲۴۳]) و سازمان برنامهریزی میداند؛ که در دولتهای رسمی و مدرن کشور نمایان میشود.
🔹لذا ایشان و همه دغدغه مندان نسبت به مشکلات مردم را به مطالعه کتب مدرسه فقهی هدایت که در این موضوع نگاشته شده (خصوصاً ۱۰ جلسه ابتدایی از کتاب "برنامهریزی با نگاه الگوی اسلامی پیشرفت" در دانشگاه صنعتی شریف) دعوت میکنم.
✍️ شاگرد مدرسه هدایت. قم
چهارشنبه. ۲ اسفند ۱۴۰۲
(سالروز ولادت حضرت علی اکبر (علیه السلام))
#توسعه_محرومیت_زاست
#سازمان_برنامه_و_بودجه
#مدرسه_فقهی_هدایت
#حوزه_سنتی
#حوزه_نظام_ساز
https://eitaa.com/shagerdemadresehedayat
❓امیدآفرینی و حل مشکلات مردم؛ با رأی به "اصولگرایان" یا "اصلاحطلبان" ؟ و یا به طرفداران تحوّل ریشهای در "نظام مسائل" کشور؟
🔹اگرچه در برخی از امور سیاسی، اختلاف نظرهایی بین جریان اصولگرا و اصلاح طلب وجود دارد؛ ولی متأسفانه در عرصه عمل و در برنامههای اجرایی، هر دو جریان یک مسیر را طی میکنند! و آن هم مسیر #برنامهریزی_توسعه و #مفاهیم_اسناد_بینالمللی است!!
↩️ لذا سالهای سال است نتوانستهاند مشکلاتی مانند: قیمت سرسام آور مسکن! بانکهای رَبَوی! تورّم و گرانی! افزایش مشکلات خانوادگی و طلاق و ازدواج ...! افزایش گمنامی و بیهویتی در شهرهای بزرگ، افزایش بیماریها و... را حل کنند!
⬅️ دلیل:
دغدغههای برنامهریزی توسعه، حل مسائلی است که تقریباً هیچ برنامه منسجمی برای حل مشکلات فوق ندارد!!
لذا تا وقتی که "نظام مسائل کشور" بر مبنای #توسعه پیش میرود، این مشکلات نیز حل نخواهد شد!
لذا ما نیازمند یک تغییر و تحول اساسی در نظام مسائل کشور هستیم.
📬 خوشبختانه به فضل الهی؛ جریانهای تمدنی کشور؛ برای دستیابی به یک تحول ریشهای در نظام برنامهریزی کشور (با پشتوانه ۲۵ سال تحقیق و پژوهش علمی و میدانی) به یک نظام مسائل جدید برای حل مشکلات مردم (موسوم به #اولویتهای_تمدنی_دوازدهگانه) رسیدهاند که میتواند آغازی برای ایجاد تحول اساسی در نظام مسائل کشور به حساب آید:
1⃣ اداره شهرها براساس تقسیمات بزرگ؟ یا تقسیمات کوچک (محله محوری)؟
2⃣ ساخت خانه برای مردم به صورت آپارتمان؟ یا به صورت خانههای حیاط دار (دار واسعه)؟
3⃣ محتوای کتابهای آموزش و پرورش بر مبنای تربیت تکنسین برای بخش خدمات و تولید؟ یا بر مبنای تقویت خانوادهها و روابط انسانی؟
4⃣ توسعه خدمات درمانی؟ یا پیشگیری از بیماری؟
5⃣ امنیت به محوریت مانیتورینگ و هوش مصنوعی؟ یا بر مبنای خودکنترلی؟
6⃣ سپردن تجارت کشور به اغنیاء؟ یا زمینهسازی برای تجارت عمومی؟
7⃣ سیاست خارجه توسعه گرا؟ یا گسترش ارتباط با مناطق جغرافیایی ظهور؟
8⃣ پذیرش روایتهای غلط یونسکو و آیکوموس از گذشته؟ یا پذیرش روایت های جدید؟
9⃣ محرومیت زدایی به محوریت افسانه بازتوزیع درآمدها؟! یا به محوریت مردمی سازی تولید + توزیع عادلانه معادن و انفال (مراتع، جنگلها، و...) بین مردم؟
🔟 تصویب قانون توسط مجلس برای همه چیز؟ یا تصویب قوانین مادر؟
1⃣1⃣ بودجهریزی (توزیع بیت المال) به محوریت شرکتهای بزرگ اقتصادی؟ یا به محوریت خانوادهها؟
2⃣1⃣ نگهبانی از نظام با روش فعلی؟ یا لزوم ارتقاء الگوی نگهبانی؟
🧮 قابل ذکر است که: برخی از دلسوزان انقلابی یک نظام مسائلی را برای ارزیابی و انتخاب کاندیدای اصلح پیشنهاد دادهاند؛ ولی متاسفانه قریب به اتفاق این مسائل، همان مسائل مرتبط و تسهیل کننده ی نظم کلان توسعه است!!! و لااقل دو اشکال بر آن وارد است: ۱) نگاه کاملاً بخشی و فقط مرتبط با محور اصلی برنامهریزی توسعه (یعنی: بخش اقتصاد). ۲) به صورت ملموس و مستقیم به مشکل خانوادهها پرداخته نشده است (مگر با وسائط بسیار بعید!!)
✍ شاگرد مدرسه هدایت. قم
دوشنبه. ۷ اسفند ۱۴۰۲
#اولویتهای_تمدنی_دوازدهگانه
#امیدآفرینی
#مشارکت_حداکثری
https://eitaa.com/shagerdemadresehedayat