نهضت ملی #هر_شهید_یک_کتاب با هدف جمعآوری خاطرات شهدا راهاندازی شده است و اعضای آن معتقدند هر شهید این شایستگی را داشته که از وی، دستِ کم یک کتاب به نگارش درآید.
در این کانال شما تا حدودی با روال جمع آوری و نگارش خاطرات شهدای گرانقدر آشنا خواهید شد. در این صورت شما نیز در حماسه و ایثار آن شهید گرانقدر مشارکت داشتهاید.
فقط کافی است تصمیم بگیرید تا از یکی از شهدایی که به نحوی به وی علاقه دارید، خاطره جمع کنید؛ همین !
بیایید به پنجاه سال بعد فکر کنیم. زمانی که دیگر خبری از حضور بسیاری مادران و پدران و نزدیکان و همرزمان شهدا نیست. و حسرتی که به سراغ ما آمده است از کوتاهی جمعآوری خاطرات شهدا و ایثارگران و نگهداری خاطراتشان برای نسلهای بعد...
درصورتی که اعتقاد به این شعار دارید به ما بپیوندید.
مدیریت کانال و ثبت نام :
@Alirezakalami
@shahid_ketabi
نمونه سوالات مصاحبه از رزمندگان👇
۱ - روزاول جنگ چگونه با خبرشده وکجا بودید؟ تصورآن روزشما ازجنگ وآینده آن چه بود؟
۲ - اولین بار چه تاریخی واز طریق کدام یگان به جبهه اعزام شدید؟ از کجا؟ و به کجا اعزام شدید؟اگرنام همراهان ودوستانتان را به یاد دارید آنان را نام ببرید؟
۳- آیا قبل از اعزام آموزش دیدید؟ در کجا و چه مدت؟ از خاطرات دوران آموزشی چه چیزی به یاد دارید؟
۴- نحوه اعزام شما چگونه بود، به صورت دسته جمعی وهمراه با مراسم خاص وبا بدرقه مردم بود؟یا انفرادی؟
۵- از کجا اعزام شدید؟ وبه کدام منطقه و یگان اعزام گردیدید؟
۶- کیفیت و مقدار غذای شما در طول ایام حضور در جبهه چگونه بود؟ بصورت دسته جمعی غذا می خوردید؟
۷- وضعیت بهداشتی آنجا چگونه بود؟ حمام داشتید؟ چگونه نکات بهداشتی را رعایت می کردید؟ لباسها و ظرف هایتان را خودتان می شستید؟
۸- مراسم عبادی سیاسی در آنجا داشتید؟ مثلا نماز جماعت ، دعای توسل وکمیل و یا سخنرانی روحانیون و ...
۹- نام دسته ، گروهان ، گردان و... خودتان را به یاد دارید؟ نام فرماندهان خودتان را چطور؟کجائی بودند؟
۱۰- در اوقات استراحت و بیکاری در جبهه ، چه تفریحات وسرگرمی هایی داشتید؟ امکانات ورزشی داشتید؟
۱۱- آیا شما در طول مدت حظور در جبهه در عملیاتی شرکت داشتید؟ کدام عملیات؟ درچه تاریخی ؟ در کدام منطقه؟ وظیفه شما در عملیات چه بود؟ از این عملیات ویا عملیاتها برای ما صحبت کنید.
۱۲- آیا از همرزمان و همسنگرانتان کسی به شهادت رسید؟ نامش چه بود ؟ اهل کجا بود؟ چگونه به شهادت رسید؟
۱۳- آیا خودتان و همرزمانتان مجروح شده اید؟ نحوه مجروحیت آنها ویا خودتان را شرح دهید؟
۱۴- چه خاطرات تلخ و شیرینی از مدت حضور در جبهه دارید؟
۱۵- چند وقت به چند وقت به مرخصی می آمدید؟ چند روز؟ با چه وسیله ای؟ چه تسهیلاتی برای مرخصی رزمندگان وجود داشت؟
۱۶- وسیله ارتباطی شما با خانواده (پدر ، مادر ،برادر، خواهر و ...)درزمان حضور در جبهه ، چه چیزی بود؟ تلفن ، نامه ، تلگراف ؟ آیا دلتان برای خانه و خانواده تنگ نمی شد؟
۱۷- بهترین دوستتان در آن ایام چه کسی بود؟ آیا هنوز با او ارتباط دارید؟
۱۸- خاطره ای از شجاعت و بی باکی و توانمندی نظامی رزمندگان و یا فرماندهان خود دارید؟
۱۹- چه کارهای تبلیغاتی و فرهنگی درجبهه انجام می گرفت؟
۲۰- آیا حضور شما با عید نوروزو یا محرم ورمضان مصادف نشد؟ در این ایام چه برنامه هایی در جبهه انجام می شد؟
۲۱- شما چند بار به جبهه رفتید؟ دفعات بعد کجاها بودید؟در مورد آنها نیز اگر خاطره ای دارید بفرمائید.
۲۲- روز قبول قطعنامه و اعلام پایان جنگ کجا بودید؟ چگونه با خبر شدید؟چه کار کردید؟ چه احساسی داشتید؟
۲۳- پس از بازگشت از جبهه ویا پایان مدت خدمت و یا ماموریت وبازگشت به عقبه ، کجا مشغول کار شدید؟ چه زمانی ازدواج کردید؟ چند فرزند دارید؟
۲۴- برای آخرین سوال ، اگر هم اکنون کشور مورد حمله دشمنان قرار گیرد، آیا شما حاضرید جهت دفاع از آب و خاک و میهن به جبهه ها بشتابید و یا اینکه به فرزندان خود اجازه میدهید که این کار راانجام دهند؟
#مصاحبه
#نمونه_سوالات
#آموزش
@shahid_ketabi
سوالات مصاحبه با همرزم شهید.pdf
87.9K
#نمونه_سوالات #مصاحبه با همرزمان شهدا در خصوص زندگی یک شهید
سوالات مصاحبه با خانواده شهدا.pdf
88.1K
#نمونه_سوالات #مصاحبه با خانواده شهید
به منظور تسهیل در نوشتن خاطرات شهدا ، بویژه نگارش کتاب ، با در نظر گرفتن ابعاد مختلف زندگی شهید ، محورهای زیر تنظیم گردیده است تا محققین عزیز بتوانند با دقت کامل ، کلیه آثار و اطلاعات مربوط به شهدای گرانقدر و بزرگوار انقلاب اسلامی را در چارچوب تعریف شدهای جمعآوری کنند و حیات طیبه آنان را در معرض دید جامعه و آیندگان قرار دهند.
لذا از اقوام ، همرزمان ، دوستان شهدای مبارک اباد که خاطراتی از این این شهدای گرانقدر دارند ، در خواست می شود از این سئوالات در جهت دسته بندی مطالب وخاطرات خود بهره برداری نمایند !
الف- دوران رشد و شکلگیری شخصیت شهید (تولد ، کودکی ، نوجوانی):
1. شرایط زندگی خانوادگی
2. جزئیات قابل توجه در زمان تولد
3. مروری بر دوران کودکی و حوادث اتفاقیه
4. دوران جوانی
5. عوامل مؤثر در شکلگیری شخصیت شهید
6. روحیات و اخلاقیات
7. رفتار و برخوردهای اجتماعی
8. خاطرات هر مقطع
ب- دوران تحصیل
1. استعداد ، هوش و ذکاوت
2. نحوه طی دوران ابتدایی
3. نحوه طی دوران راهنمایی و دبیرستان
4. نحوه طی مراحل و مدارج تحصیلی بالاتر
5. جدیت در کسب علم
6. مسائل قابل توجه در طول مدت تحصیل
7. فعالیتهای علمی و هنری و...
8. آشنایی با تکالیف دینی و عمل به واجبات و ترک محرمات
9. روحیات و اخلاقیات
10. رفتار و برخوردهای اجتماعی
ج- اشتغال و ورود در صحنه اجتماع:
1. سوابق شغلی
2. خدمت سربازی
3. تشکیل خانواده
4. تقیدات مذهبی
5. رفتار و برخوردهای اجتماعی
6. کارهای خیر و عامالمنفعه
د- فعالیتهای سیاسی – مذهبی قبل از انقلاب:
1. آغاز فعالیت در مجامع و هیأتهای مذهبی
2. ارتباط با روحانیت و مسجد
3. مطالعات مذهبی
4. آشنایی و ارتباط با شخصیتهای شاخص انقلاب بویژه امام خمینی (ره)
5. فعالیت و همکاری با سازمانهای سیاسی- مذهبی
6. سوابق دستگیری و زندان توسط ساواک
ه- نقش شهید در پیروزی انقلاب
1. فعالیتهای فردی واجتماعی شاخص شهید
2. شرکت در تظاهرات علیه طاغوت
3. نشر و توزیع اعلامیههای حضرت امام (ره)
4. فعالیت در کمیته استقبال ، سوخترسانی ، حراست و انتظامات محلات و...
5. شرکت در بزرگداشت مراسم هفتم و چهلم شهدا
6. سوابق دستگیری و مورد ضرب و شتم قرار گرفتن
7. مباحثه با مخالفین و ناآگاهان
8. اعتصاب و تحصّن
و- فعالیتهای پس از پیروزی انقلاب :
1. حضور در صحنههای مختلف انقلاب
2. مقابله با ضد انقلاب
3. همکاری با کمیته انقلاب اسلامی
4. همکاری با جهاد سازندگی ، نهضت سوادآموزی و ...
5. همکاری با مسجد و بسیج اقتصادی ، بسیج مستضعفین
6. همکاری با انجمنهای اسلامی
ز- فعالیت در سپاه و بسیج:
1. دورههای آموزشی
2. نوع فعالیتها و وظایف محوله از آغاز پاسداری
3. کارهای شاخص و مؤثر شهید در مجموعه سپاه و بسیج
ح- نقش شهید در تداوم و ثبات و امنیت کشور:
1. مبارزه با خوانین و اشرار
2. گروهکهای کمونیستی
3. منافقین و لیبرالها
4. نقش شهید در جریانهای خاص ( ماجرای طبس ، نوزه ، آمل ، جاسوسخانه آمریکا و...)
ط- شهید و دفاع مقدس:
1. تجربیات و آموزشهای نظامی
2. حضور در عملیاتهای مختلف
3. حضور در خطهای پدافندی
4. سیر رشد و مسئولیت در جنگها
5. مجروحیتها و صدمات
6. نحوه شهادت
7. مزار شهید
8. یادبودها
ی- ارتباط با نهضتهای آزادیبخش اسلامی:
1. مأموریتها و سفرهای خارج کشور
2. تماس با گروههای اسلامی
3. نقش شهید (فرهنگی ، تبلیغی ، سیاسی ، آموزشی ، عملیاتی و فرماندهی)
ک- مدیریت و تدبیر:
1. روحیه خدمتگذاری و مشی مردمی
2. قاطعیت در تصمیمگیری
3. روحیه پیگیری و اصرار در انجام وظیفه
4. وقتشناسی
5. احساس مسئولیت شرعی و انقلابی در انجام وظایف(وجدان کار)
6. روحیه رشد دادن دیگران
7. قدرت سازماندهی
8. قدرت سخنوری
9. پایبندی به اصول سازمانی و تشکیلاتی
10. قدرت طراحی و ابتکار
11. نقش توکل در تصمیمگیری
12. مشورت با افراد
13. قدرت رهبری و فرماندهی
14. نظم و انضباط
ل- روحیه ایثار ، جهاد و شهادتطلبی:
1. فداکاری و رشادت در حفظ نظام
2. صبر و استقامت در راه خدا
3. گذشت و مردانگی
4. شجاعت و شهامت
م- ویژگیها و صفات اخلاقی:
1. حجب و حیا
2. عفت و پاکدامنی
3. شهامت در بیان حق
4. احترام به والدین
5. تواضع و فروتنی
6. غیرت دینی
#نمونه_سوالات
#آموزش
7. حفظ حرمت دیگران و عفت کلام
8. سعه صدر
9. صفا ، صمیمیت و گشادهرویی
10. رفتار با خانواده و توجه به فرزندان
11. امانتداری و حفظ اسرار
12. صداقت
13. پیشقدم در کار خیر ، الگو و سرمشق دیگران بودن
14. رعایت حقوق دیگران
15. وفای به عهد
16. بیتوجهی به دنیا و ذخاوت دنیوی
17. مناعت طبع
18. اخلاص در عمل
19. وقار و طمأنینه
20. معاشرت با دوستان
ن- اخلاق مدیریتی:
1. تبعیتپذیری و رعایت سلسله مراتب
2. برخورد با سخن چینان
3. اهتمام به معنویات پرسنل تحت امر
4. پرهیز از عجله و سستی
5. دوستی و محبت نسبت به پرسنل
6. وحدت و سازگاری
7. غفو و اغماض (عذرپذیریو عیب پوشی)
8. تشویق و تنبیه بجا
9. پرهیز از تجملگرایی و تشریفات زائد
10. انصاف و عدالت
11. رعایت موازین شرعی در بکارگیری افراد و سپردن مسئولیتها به اهل آن
#مصاحبه
#نمونه_سوالات
#آموزش
@shahid_ketabi
ضرورت مكتوب كردن خاطرات دفاع مقدس
1- حفظ تجربيات ارزشمند دوران دفاع مقدس
اولين ضرورتي كه اقتضا مي كند خاطرات دفاع مقدس مكتوب شود ، حفظ تجربيات ارزشمن دوران دفاع مقدس است . دوران دفاع مقدس گنجينه اي عظيم از تجربيات ارزشمند است كه حفظ و بهره گيري از آن ها عزمي ملي و كوششي فراوان مي طلبد . با مكتوب كردن خاطرات ، تجربيات ثبت و محافظت مي شوند . اين تجربيات به قيمت جان ده ها هزار رزمنده و مجاهد ايثار گر حاصل شده اند ، بنا براين مكتوب كردن آن ها مي تواند تجربيات حاصل شده را از خطر نابودي محافظت كند .
2 – انتقال دستاورد هاي گرانسنگ به نسل هاي آينده
ما در صورتي مي توانيم تجربيات و دستاوردهاي دوران دفاع مقدس را به آيندگان و نسل هاي بعدي منتقل كنيم و آن ها را براي آن ها تبين نماييم كه همه خاطرات و عملكردها مكتوب شده باشند . در صورت مكتوب نشدن خاطرات ، در اثر گذشت زمان ، آن ها به بوته فراموشي سپرده مي شوند و با درگذشت رزمندگان و مجاهدان دوران دفاع مقدس ، خاطرات نيز محو مي شوند و در اين صورت ما ديگر براي آيندگان نكته اي قابل ذكر در مورد تبين دستاوردهاي دوران دفاع مقدس نخواهيم داشت .
3 – الگو برداري از خاطرات دفاع مقدس براي نسل كنوني و آينده
دوران دفاع مقدس سر شار از صحنه هاي شگرف ، عظيم و به ياد ماندني بوده كه هر روز آن ده ها خاطره مهم و تاثير گذار را در خود جاي داده است . اين خاطرات مي توانند الگوهاي مناسبي براي نسل هاي كنوني و اينده باشند . مشكل جوانان عصر حاضر ، بي هويتي ف سردرگمي ، اضطراب و پريشاني خاطر است . انسان عصر حاضر ، خود را گم كرده است و نمي داند كه به كدام سو در حال حركت است . بشر امروز و فردا – خصوصا جوانان و نوجوانان – به دنبال الگوهايي مناسب و شايسته مي گردند تا با الگو قرار دادن آنها احساس هويت و كرامت نمايند .
مكتوب كردن خاطرات دوران دفاع مقدس و الگو قرار دادن رزمندگان و مجاهدان ،مي تواند راهگشاي مناسبي براي رهايي از بحران ها و دل زدگي هاي عصر انفجار اطلاعات و فناوريهاي ناشي از رشد يكسويه تكنولوژي باشد .
4 – تجزيه و تحليل علل پيروزي ها و شكست ها از لابه لاي خاطرات
از جمه فوايد مهم و ارزشمند مكتوب كردن خاطرات ، آن است كه ما مي توانيم با تجزيه و تحليل ان ها ، علل پيروزي ها و شكست ها را دريابيم و تجربه اي مثبت براي جنگ هاي بعدي كسب كنيم . اي بسا در درون يك خاطره ساده ، چندين عامل پيروزي يا ناكامي و شكست قرار داشته باشد كه با بررسي آن عوامل ، تجربه اي گرانسنگ براي دوره هاي بعدي حاصل شود . اين دستاورد مهمترين ضرورت مكتوب كردن خاطرات دوران دفاع مقدس است .
5 – بهره گيري از خاطرات دوران جنگ در كتب درسي و مراكز اموزش هاي نظامي و دفاعي
يكي ديگر از ضرورتهاي مكتوب كردن خاطرات دفاع مقدس ، بهره گيري از خاطرات دوران جنگ در كتب درسي و مراكز آموزش هاي نظامي و دفاعي است .
در كشور ما مجمع دانش آموزان و دانشجويان حدود يك سوم كل جمعيت كشورند ، بنابرين بسيار مناسب و شايسته خواهد بود كه پاره اي از خاطرات جذاب و تاثير گذار در كتب درسي گنجانده شود ، تا دانش آموزان و دانشجويان متوجه عظمت دوران جنگ و رشادت هاي دوران دفاع مقدس شوند و با تاسي به آنان مسير درست زندگي را انتخاب كنند .
فايده ديگر مكتوب كردن خاطرات ، آن است كه بيان اين خاطرات در مراكز آموزش هاي نظامي و دفاعي راهگشاي بسياري از آموزش هاست . چرا كه دانشجوي دوره نظامي ممكن است تصور كند كه بسياري از آموزش ها صرفا نظري است و در ميادين جنگي كارايي ندارند ، در حالي كه بيان اين خاطرات با توجه به كاربردي بودن آن ها كمك بزرگي به تلفيق آموزش هاي نظري و عملي است .
6 – مكتوب كردن خاطرات ، قدر شناسي از زحمات رزمندگان و ايثار گران است
با مكتوب شدن خاطرات و چاپ كتب خاطرات دوران دفاع مقدس ، به نوعي از زحمات و خدمات ارزنده رزمندگان و ايثار گران قدر داني و تجليل مي شود . چرا كه با مكتوب شدن خاطرات ، ياد و نام نگارنده آن ها جاودانه خواهد شد و اين خود نوعي قدر داني و قدر شناسي از زحمات خالصانه آنان است .
چه تجليل و تكريمي از اين بالاتر و والاتر كه نام و ياد رزمندگان پر تلاش دوران دفاع مقدس براي هميشه ، در كتب دلاوران و شجاعان ثبت و درج گردد و از آنان براي هميشه تاريخ به بزرگي و عظمت ياد گردد؟
7 – تهيه فيلم و برنامه هاي تلويزيوني – سينمايي از خاطرات مكتوب دفاع مقدس
در عصر جديد تلويزيون و سينما در متن زندگاني انسانها وارد شده اند و تاثير پذيري خانواده ها و انسان ها از تلويزيون و رسانه هاي صوتي و تصويري فوق العاده زياد است . اگر خاطرات رزمندگان و مجاهدان دوران دفاع مقدس مكتوب شوند ، سازندگان برنامه هاي تلويزيوني – سينمايي مي توانند با ساخت فيلم هايي با مضامين دفاع مقدس ، جلوه هاي از مجاهدت ها و فداكاريهاي دوران دفاع مقدس را به تصوير كشند و جوانان و نوجوانان را در حال و هواي آن دوران قرار دهند👇
بنابراين ، مقدمه ساخت چنين برنامه هاي ، مكتوب شدن خاطرات و حوادث سال هاي دفاع مقدس است . شايد بتوان گفت ، تاثير يك فيلم بر مخاطبان خود – به خصوص جوانان و نوجوانان – از هر عامل ديگري عميق تر و پر نفوذ تر است .
8 – مكتوب كردن خاطرات دفاع مقدس ، يعني حفظ اسناد ملي و دفاعي
خاطرات دوران دفاع مقدس بخش مهمي از اسناد ملي و دفاعي كشور را تشكيل مي دهند . اثر مهمي كه مكتوب كردن خاطرات دوران دفاع مقدس براي جامعه دارد ف آن است كه اينها بخشي از اسناد مهم فرهنگي – نظامي كشور را تشكيل مي دهند . ضمن لزوم طبقه بندي كردن اين خاطرات و نوشته ها ، بايد نهايت اهتمام را در حفظ آن ها به خرج داد .
از آن جا كه مكتوب نشدن خاطرات دفاع مقدس ، يعني خاي بودن پرئنده هاي اسناد مرتبط با دوران دفاع مقدس – كه اين خود لطمه اي جدي بر سيستم نظامي و دفاعي كشور وارد مي كند – لذا اگر ما بخواهيم اسناد قوي و دست اول داشته باشيم ، بايد نهايت اهتمام را در مكتوب نمودن خاطرات دوران جنگ به خرج دهيم
.
9 – انتقال دستاوردهاي ارزشمند دفاع مقدس به كشورهاي مظلوم و مسمان تحت سيطره
مكتوب نمودن خاطرات دوران دفاع مقدس ، دستاورد ديگري نيز خواهد داشت . متاسفانه دنيايي كنوني ، دنيايي ظلم و نابرابري است . كشورهاي قدرتمند ، بي رحمانه بر كشورهاي كوچك و مستضعف ظلم مي كنند و صداي ناله مظلو مان ياريگري در جهان ندارد .
ما مي توانيم با مكتوب نمودن خاطرات و تجربيات ارزشمند دوران دفاع مقدس ، آن ها را در اختيار ملت هاي مظلوم و مسلمان تحت سيطره قرار دهيم و از اين طريق به عزت و سر افرازي مسلمانان و مستضعفان كمك كنيم . ملت مظلوم و ستم ديده فلسطين ف شايد بيش از هر كشورديگري نياز مند تجربيات موفق دوران دفاع مقدس ما باشد .
10 – مكتوب كردن خاطرات ، يعني ماندگاري و جاودانگي ياد و آثار شهدا
از آنجا كه بخشي از رزمندگان و مجاهدان مخلص و فداكار دوران دفاع مقدس به شهادت رسيده اند ، مكتوب نمودن خاطرات دفاع مقدس ، يعني ماندگاري و جاودانگي ياد و آثار شهدا.
در اين زمينه ، مكتوب كردن خاطرات دو دستاورد مهم دارد :
اول اينكه آيندگان از تجربيات ارزشمند آنان بهره مند خواهند شد .
دوم آن كه ياد و نام آنان را جاودانه كرده و بدين طريق سپاس و حق شناسي خويش را به شهدا اعلام داشته ايم
با توجه به ده بند مطرح شده ، ضرورت مكتوب نمودن خاطرات دفاع مقدس ، جدي تر مي شود ، كه در اين زمينه لازم است گام هاي مهم و فراگير تري برداشته شود.
#اهمیت_خاطرهنویسی
#آموزش
@shahid_ketabi
با توجه به ديدگاه هاي مختلف كه در باب «خاطره » وجود دارد ، سه گونه تعريف از خاطره نويسي و خاطره نگاشته ها مي توان ارائه داد:
الف)خاطره نويسي ، نگارش حوادث و حالات و ماجراهايي است كه خاطره نويس به چشم خود ديده يا به گوش خود شنيده و كم و بيش در جريان وقوع آن ها حضور داشته است . در اين صورت ، آنچه شاكله كلي موضوع خاطره نگاشته را به وجود مي آورد ، به حديث حال ديگران و شرح وقايع بيروني و بعضا نقل نظرها و نقش خاطره نويس مربوط مي شود . بنابراين ، شرح حال شخصي و اقدامات نويسنده در موضوع خاطره نقش فرعي مي يابد واز اين روست كه خاطره نگاشته ها از لحاظ شكل صوري به گزارش ها و تاريخ نوشته هاي روايي نزديك مي شود .
ب)خاطره نويسي ف نگارش شرح حوادث و حالات و ماجراهايي است كه عمدتا نقش و عملكرد نويسنده – صاحب خاطره – را در مقطع خاص يا دوره نسبتا كامل زندگاني وي نشان مي دهد .
از اين نظر ف آنچه موضوع اصلي خاطره نگاشته را در بر مي گيرد ، به شرح نقش و نظر و كردار و كلام نويسنده ف در قبال رخدادهاي گذشته مربوط مي شود ، و حوادث و رخدادهاي بيروني نسبت به موضوع خاطره جنبه فرعي و ضمني مي يابد . چنين خاطره نگاشته هايي را « زندگي نامه خود نوشت »، «خود سر گذشت نامه» ،« حسب حال » و اموري از اين قبيل مي خوانند
ج).خاطره نويسي شرح حال و مواضع و اقدامات نويسنده به انضمام شرح وقايع و حوادث جاري و بيروني و ياد كرد چند و چون حال و كردار ديگران است .در اين تلقي ، خاطره نويسي با معناي عام آن مترادف و اعم از دو گونه مذكور است . بنابراين ، خاطره نويس با استفاده از شنيده ها و مشاهدات و نقش و كنش شخصي و حضوري در وقايع و حوادث بيروني ، به نحو ممزوج و تركيب ف به نگارش خاطرات خود اقدام مي كند .بديهي است نوع جامع و عام خاطه نويسي در اين صورت امكان مي پذيرد .نكته اي كه بايد به آن توجه ويژ ه اي داشت اين است كه خاطرات جنگ ، از آن نظر كه شاهدان ، و حاضران جبهه و جهاد آن ها را خلق مي كنند ، در بين ساير آثار ادب مقاومت تشخيص ويژه اي دارند ، از آن جمله :
1- خاطره نگاشته ها با توجه به ويژ گي و نسبتي كه با ادب مقاومت و نيز واقعيتهاي مشهود – واقعي بودن موضوع – دارند و نيز با عنايت به مردمي بودن خطاب و حصر ناپذيري آن به قشر و طبقه اي خاص ، جان مايه « واقعي ترين و مردمي ترين » مصالح و مواد ادب مقاومت خود جاي داده اند
.
2- خاطره نگاشته ها ، به علت فرا گير بودن حضور مردمي در جنگ – حضور ايماني و اعتقادي –و مقيد و ملزم نبودن پديد آورندگان آن ها به آموزش ها و توصيه هاي خاص در نگارش و روايت خاطرات جبهه ، فراواني حوادث و وقايع جنگ از آغاز تا پايان ،گوناگوني سطوح سواد ، دانش و سن خاطره نويسان ودر برگيرندگي تنوع موجود در محيط طبيعي جبهه هاي جنگ ، متنوع ترين و وسيع ترين مصالح ادب مقاومت را فراهم آورده اند.
3 – از آنجا كه در خاطره نگاشته هاي جنگ ، مواد و مصالح لازم براي آثار ادبي ، هنري و تاريخي فراوان است ، خاطره نگاشته ها ، مبنايي ترين و اصيل ترين سرمايه ادب و هنر مقاومت به شمار مي روند .
در يك نگاه كلي ، مجموعه هاي موجود خاطرات مكتوب جنگ از جهت رجوع و بهره دهي ، در سه شكل ، قابل احصا و بررسي توانند بود.
صورت نخست ، شامل خاطراتي مي شود كه در نشريات ادواري (مجله ها ، روزنامه ها و مدارك غير كتابي )چاپ و منتشر شده اند.
نوع دوم ، كتابهاي هستند كه مجموعه خاطرات رزمندگان يا تنها خاطره يك رزمنده را در بر مي گيرند .
شكل سوم ، خاطراتي هستند كه از طريق مصاحبه هاي شفاهي يا گرد آوري دفترچه هاي يادداشت و خاطرات رزمندگان فراهم آمده اند و در حجم انبوه و فراوان در مراكز اسناد و بايگاني نهادهاي انقلاب – مانند واحد «ثبت وقايع جنگ » سپاه – يافت مي شوند . ضمنآبايد توجه داشت كه هر گونه كند و كاو همه جانبه در خاطرات مكتوب جنگ ، مستلزم وجود كتاب شناسي بالنسبه كاملي از اين گونه آثار خواهد بود . در مقايسه با وسعت موضوعات و تنوع رخدادها ي جنگ در ذهن و يادمان رزمندگان ، خاطرات موجود بخش بسيار كوچكي از خاطرات جنگ را در بر مي گيرند .
گستردگي و تنوع رخدادهاي جنگ هشت ساله ، گاه خاطرات و رويداد ها را در بطن خود پديد آورده است كه قبول آن بسان سرچشمه خوشگوار در بستر درياهاي شور از ديده باور دور مي نمايد . از اين منظر ، وراي محاسبه ظاهري ، بسياري از لحظات اين رويدادها در خور نگارش و مستعد خلق آثاري نادر و نا مكرر توانند بود .
جنگ هشت ساله ، دريايي از حوادث شگفت و واقعه اي دريا گونه است .اگر چه در مقام بررسي و تحليل تاريخي و جامع جنگ ، توجه به همه ابعاد و زواياي آن از نظر گاه هاي گوناگون ضروري👇
#انواع_خاطره
#آموزش
مینمايد . نگاه و نضر آناني كه در اين ميان در ميذان حدوث واقعيات آن حضور داشته و در اعماق آن غوص كرده اند ، نه تنها سخن اول و بلامنازع به شمار مي آيد ، كه بررسي ها و پژوهش ها ي ديگر بر اساس آن قوام و اعتبار مي يابد . از اين رو ، صرف نگاه سياسي ، نظامي يا اقتصادي به جنگ داشتن و اظهار نظر در اين باره ، ناكافي ودر درك ماهيت جنگ نا كام خواهد ماند .
در حقيقت ثبت و شرح مقطعي خاص و حساس و پر ماجرا از تاريخ اين مرز و بوم ، بايد به يمن همت و شهادت كساني انجام گيرد كه خود تلخ و شيرين و هيبت و هول آن واقعه عظيم را درك و وجدان كرده اند و اين مهم آن گاه مقدور و ممكن خواهد شد كه همه مشاهدات و اطلاعات شاهدان و آگاهان به رخدادهاي جنگ ، چه در جبهه و يا پشت جبهه ، بي هيچ دريغ و درنگي از صورت ذهني خاطر آنان ، ثبت و روايت مكتوب شود .
آيا جز اين است كه در پرتو معاني بلند و حقايق گونه آن دوران ، وجدان هاي بيدار نسل هاي آينده ، آتيه خود را در دنباله ميراث روشنگر گذشته خواهند يافت و به آن همه فداكاري ، به ديده تحسين و تعظيم خواهند نگريست و انديشه و سيره نسلي مقاوم و مردمي سر افراز را فرا راه خويش قرار خواهند داد؟
نكته قابل توجه اين است كه به رغم شمار فراوان خاطرات منتشر شده – كه بالغ بر صدها جلد كتاب و هزاران قطعه خاطره است – بيشتر خاطرات جنگ هنوز در سينه و خاطر ه رزمندگان چونان رازي سر به مهر ، نهفته و بسياري از آن شاهدان و رازداران ، در خاك خفته اند و گوش ما از شنيدن خاطرانت آنان محروم مانده است . اين پرهيز از خود گويي و خود نمايي حتي در خاطرات منتشر شده ، ويژگي عامي است كه كاملا شايان توجه است . نويسندگان خاطرات از خود چيزي نمكي گويند ، مگر در مواردي اندك شمار و خاطرات آنان عمدتا شرح رفتار و كردار جمع رزمندگان است .
به عبارت ديگر مي توان گفت «من» راوي و خاطره نويس جنگ ، برخلاف ساختار واقعي خاطرات ، بروز آشكار ندارد ، بلكه در سيرت و سيماي جمع و «ما»ي رزمندگان ديده مي شود و نويسنده وقتي به شرح حال ديگران مي پردازد ، گاه و بي گاه نيز از خود ياد مي كند .
لازم است كه در اين زمينه كارهاي فرهنگي صورت گيرد كه رزمندگان دفاع مقدس به راحتي بتوانند از خود نقل نماييند و اين را به حساب ريا و خود نمايي نپندارند ، بلكه نشان دادن موضوع اصلي ميادين نبرد و انتقال آن تجارب به آيندگان مد نظر قرار گيرد .
ما در خاطرات به دنبال كشف و نقل همه ابعاد پديده جنگ هستيم و گزينشي كردن خاطرات ممكن است در ترسيم آنچه اتفاق افتاده يا در ذهن ها و جان ها باقي مانده ، خدشه و تزلزل ايجاد كند . قصد ما تنزيه و تقديس جنگ نيست ، چه كسي است كه بتواند نفس جنگ را مقدس بداند ؟ جنگ پديده اي است زشت و غير انساني و جالب اينكه حتي خود رزمندگان هرگز نه به بعد جنگي جنگ ، بلكه به ارزش ها و روابط انساني و آرمان هاي پذيرفته شده غير خشونت بار آن توجه كرده اند و خاطرات آنها از عطر اين لطايف آكنده است .
با اين نظر حتي باز گفت تلخي ها جنگ از زبان مادري كه فرزندش را زير آوار بيرون مي كشد ، آموزنده است و از نشر آن نبايد نگران بود . پرهيز از انعكاس همه واقعيات جنگ ، ما را دچار تعارض خواهد كرد ، زيرا چهره واقعيت ها را نمي توان پوشاند . گام بعدي كه بايد براي نشر خاطرات جنگ برداشت ، اين است كه آن ها را اندك اندك از سيطره تصرف نهاد هايي كه نام تبليغاتي و نظامي دارند ، بيرون آورد . اين كار گرفتاريهاي دارد ، اما بايد آن را آغاز كرد ، دست كم مستلزم تمكين مراكز اسنادي جنگ به اين مهم است كه داشته هاي آنان امانتي ملي است و نه دارايي شخصي ، و تدوين قانوني كه بتواند امكان بهره مندي از آن ها را بصورت سامان مند فراهم آورد ، ضروري است .
#انواع_خاطره
#آموزش
@shahih_ketabi
راهكارهاي مكتوب كردن خاطرات دفاع مقدس
1 – فراخوان ملي از رزمندگان دفاع مقدس براي مكتوب كردن خاطرات
مكتوب كردن خاطرات رزمندگان و مجاهدان ، عزمي ملي و كاري بس گسترده و فرا گير مي طلبد . در اين زمينه بايد با حركتي ملي از تمامي رزمندگان دفاع مقدس بخواهيم در اين پروژه عظيم ما را ياري دهند . لازم است با رزمندگان مصاحبه شود و بعد گروه هاي متخصص ، مصاحبه ها را مكتوب كنند . ضمنا بايد اعتماد رزمندگان را جلب كرد و خاضعانه از آنان خواست كه در جنبش مكتوب كردن خاطرات دفاع مقدس مشاركت كنند .
2 – جمع آوري آثار و خاطرات مكتوب شهدا از خانواده هاي شاهد و بنياد شهيد
يكي ديگر از راهكارهاي مكتوب كردن خاطرات دفاع مقدس ، جمع آوري خاطرات مكتوب شهدا از خانواده هاي شهيذان و مراكز بنياد شهيد است .
خاطرات مكتوب فراواني از شهيدان بر جاي مانده است كه اگر گرد آوري و تدوين نشود ، ممكن است در گذر زمان به بوته فراموشي سپرده شود يا آرام آرام از بين بروند. در اين زمينه لازم است متوليان امور ، خصوصا بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس ، حركتي فرا گير و جامع صورت دهند كه ضمن ارتباط با خانواده هاي شهيدان ، از اسناد و خاطرات آنان تصوير برداري شود و پس از جمع بندي و تلفيق ،در مجموعه هاي طبقه بندي شده به چاپ برسند
.
ضمنا بنيا د حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس بايد ارتباطي تنگاتنگ با بنياد شهيد و امور ايثارگران برقرار كند ، تا خاطرات ارزشمند شهيدان و ايثار گران در مجموعه هاييمنظم و جذاب ، مكتوب و به چاپ برسند .
3 – ايجاد بانك اطلاعات از رزمندگان دوران دفاع مقدس
با توجه به اينكه در عصر فناوري اطلاعات قرار داريم ، شيوه هاي سنتي تحقيق و پژوهش ديگر كارآمدي لازم را ندارد و لازم است تحولي در ساختار پژوهشي دفاع مقدس ايجاد شود . يكي از اين اقدامات ، ايجاد بانك اطلاعات رزمندگان دوران دفاع مقدس است . در اين زمينه مي توان از تشكيلات بسيج و سپاه براي معرفي رزمندگان دفاع مقدس كمك گرفت يا با چاپ فرم هاي در مطبوعات ، طي فراخواني اقدام به شناسايي رزمندگان دفاع مقدس كرد .
هنگامي كه بانك اطلاعات رزمندگان دوران دفاع مقدس تكميل شد ، مي توان ضمن مكاتبه يا ملاقات هاي حضوري زمان بندي شده ، خاطرات آنان را مكتوب كرد و يا از آنان خواست در مكتوب نمودن خاطرات ما را ياري دهند . بنابراين ايجاد بانك اطلاعات از رزمندگان دفاع مقدس ، يكي از راهكارهايي است كه مي تواند در مكتوب كردن خاطرات و تجربيات دفاع مقدس ما را ياري دهد .
4 – شناسايي رزمندگان مبدع و مبتكر و تهيه برنامه از خاطرات ارزشمند آنان
پس از آن كه بانك اطلاعات رزمندگان دفاع مقدس تكميل شد، بايد رزمندگان را بر اساس نقش هاي كه در دوران دفاع مقدس به عهده داشته اند ، طبقه بندي كنيم و با شناسايي رزمندگان مبدع ، نوآور و مبتكر ، از زندگاني و انديشه ها و تجربيات سازنده آن ها برنامه هاي متنوعي به منظور الگو برداري مخاطبان تهيه كنيم .
در انتها مي توانيم با كمك خود رزمنده ، انديشه ها ، تجربيات و خاطرات آنان را مكتوب كنيم و براي استفاده و بهره برداري در اختيار علاقه مندان و جوانان قرار دهيم . ضمنا معمولا رزمندگان مبدع و مبتكر ، اهل قلم نيز هستند و مي توانند در اين زمينه ياريگر متوليان باشند .
5 – فراخوان مقاله از رزمندگان در زمينه مكتوب كردن خاطرات
از جمله راهكارهاي موثر در مكتوب كردن خاطرات دفاع مقدس و گسترش فرهنگ ايثار و دفاع مقدس در جامعه ، برگزاري مرتب فراخوان مقاله از رزمندگان در زمينه مكتوب كردن خاطراتشان است .
براي اينكه در مكتوب كردن خاطرات ، به راهكارهاي صحيح تر و بهتر برسيم ، لازم است كه دست نياز به سوي تمامي رزمندگان و بسيجيان اهل قلم دراز كنيم و از آنان مدد بطلبيم . چرا كه در فراخوان هاي مقالات ، اكثريت رزمندگان انديشمند و صاحبنظر ، راي و نظر خويش را مكتوب كنند و در نهايت ما با تلفيق و دسته بندي مقالات ارسال شده ، خواهيم توانست قدم هاي بزرگي در مكتوب كردن خاطرات برداريم .
6 – برگزاري مسابقات سراسري خاطره نويسي از دوران دفاع مقدس
از آنجا كه معمولا كلمه «مسابقه» به دليل داشتن بار مثبت رواني ف جذب كننده مخاطبان است ، برگزاري مسابقات گوناگون خاطره نويسي دوران دفاع مقدس مي تواند گامي مهم و بلند درراه جمع آوري و مكتوب نمودن خاطرات و تجربيات دفاع مقدس باشد.
البته هر قدر شيوه هاي برگزاري اين مسابقات متنوع تر و جذاب تر باشد ، مخاطبان بيشتري را جذب مي كند . جوايز تشويقي كه براي خاطره نويسان برتر در نظر گرفته مي شود ، خود قدمي براي تشويق شركت كنندگان در اين مسابقات است . اين مسابقات كه هدف اصلي آن جمع آوري و مكتوب نمودن خاطرات و تجربيات دوران دفاع مقدس است ، مي تواند ماهانه ، فصلي يا سالانه برگزار و خاطرات برتر نيز مي تواند در سه سطح شهرستاني ، استاني و كشوري طبقه بندي گردد.
#روشها
#خاطره_نویسی
#آموزش
ادامه 👇👇👇
7- چاپ نشریات ویژه خاطرات دفاع مقدس اقدام عملی دیگر در راه مکتوب كردن خاطرات دوران دفاع مقدس ، چاپ نشريات ويژه خاطرات دفاع مقدس است . بايد نشريات متعدد و متنوعي كه در زمينه دفاع مقدس فعاليت مي كنند، براي گروه هاي سني مختلف در كشور وجود داشته باشند تا همه بتوانند متناسب با آگاهي ها و شرايط سني خويش از آن ها بهره گيرند .
وجود چنين نشرياتي خود عامل تشويقي براي رزمندگان دوران دفاع مقدس است كه خاترات و تجربيات خويش را مكتوب نمايند و از طريق اين نشريات پيام خويش را به مخاطبان منتقل كنند و حركتي فرهنگي در ترويج فرهنگ دفاع مقدس انجام دهند. ضمنا وجود اين نشريات در كتابخانه ها و مراكز فرهنگي باعث مي شود كه پژو هشگران و نويسندگان جوان امروزي كه مي خواهند در باب دفاع مقدس تحقيق و پژوهش داشته باشند ، از اين منابع بهره گيرند و از كمبود منابع و آثار دوران دفاع مقدس گلمه نباشند .
8 – حمايت و پشتيباني از نويسندگان كتب دفاع مقدس
بايد زمينه هاي حمايتي از نويسندگان كتاب در زمينه دفاع مقدس را افزايش داده تا رزمنده اي كه اهل قلم و نويسنده است ، نگراني و دلهره چاپ نشدن اثر خود را به دليل مشكلات مالي نداشته باشد . ضمنآ در اين مورد بايد اطلاع رساني مناسب صورت بگيرد و رزمندگان مطلع باشند كه حمايت هاي سازمان هاي مرتبط با دفاع مقدس در باب چاپ و نشر آثاردفاع مقدس چيست؟ نكته ديگر اينكه همين اقدام ، يعني حمايت و پشتيباني از نويسندگان كتب دفاع مقدس ، خود عامل تشويقي مهمي در دست به قلم شدن رزمندگان نويسنده و محقق براي مكتوب كردن تجربيات و خاطرات دوران دفاع مقدس است .
9 – تشويق رزمندگان نويسنده و اهل قلم
با توجه اين كه در حال حاضر ميدان نبرد ، عرصه فرهنگ ، انديشه و گفتگو ست ، امروزه بايد به سلاح روز – يعني فرهنگ ، كتاب و مطالعه – مجهز شد. امروز دشمنان بيشتر به ابزار فرهنگي روي آورده اند و بقه تعبير رهبر فرزانه انقلاب از حربه «شبيخون فرهنگي» عليه ساير كشورها و جوانان استفاده مي كنند. در مقابل ما نيز نبايد در اين عرصه شكست بخوريم . به گونه اي كه دشمن بتواند فرهنگ خود را بر جوانان و ملت ما مسلط گرداند . لازمه اين كار آن است كه نويسندگان رزمنده و اهل قلم دست به كار شوند و با چاپ و انتشار آثار مكتوب ، ترفندهاي دشمنان را ناكام كنند. همچنين مسئولان و متوليان امور نيز بايد با تشويق رزمندگان نويسنده و اهل قلن راه را براي پيروزي در عرصه فرهنگ و انديشه فراهم سازند .
10 – فرهنگ سازي مكتوب كردن خاطرات در بين رزمندگان
متاسفانه نگارش فرهنگ مكتوب و نوشتن ، بنا به دلايلي در بين رزمندگان و بسيجيان نهادينه نشده و لازم است كه جنبش مكتوب كردن و نوشتن در بين رزمندگان فرهنگ سازي گردد. در اين زمينه لازم است كه همه ارگان ها ي فرهنگي و متوليان امور دست به دست يكديگر دهند و با مساعدت و هم فكري ف علل و عواملي را كه مانع مكتوب كردن تجربيات و خاطرات رزمندگان است ، شناسايي و با حذف آن فاكتورها ، راه مكتوب سازي را هموار و تسهيل كنند.
بنابراين به وجود آمدن انقلاب فرهنگي در عرصه نوشتار و قلم ، راهكاري مناسب در زمينه مكتوب كردن خاطرات و تجربيات دوران دفاع مقدس است .
#روشها
#خاطره_نویسی
#آموزش
@shahid_ketabi
اعتقادم این است که اگرچه جنگ به خودی خود موضوعیتی ندارد، اما عرصهی بسیار مهمی برای بروز روحیهی اسلامی و انقلابی و خصلتهای مسلمانی درست است؛ از این جهت بسیار ارزشمند است... ما حالا که دیگر جنگ نداریم و نمیخواهیم هم به دست خودمان یک جنگ درست کنیم که عرصهی انقلاب بشود، لیکن آن هشت سال جنگ بایستی تاریخ ما را تغذیه کند... این یک گنج است. آیا ما خواهیم توانست این گنج را استخراج کنیم، یا نه؟ این هنر ماست که بتوانیم استخراج کنیم.
70/4/25
#آقا
#خاطرهنویسی
@shahid_ketabi
جملاتی از مقام معظم رهبری در خصوص جمع آوری و نگارش خاطرات شهدای جنگ تحمیلی 👇👇👇
«هشت سال جنگ بایستی تاریخ ما را تغذیه کند»
اعتقادم این است که اگرچه جنگ به خودی خود موضوعیتی ندارد، اما عرصهی بسیار مهمی برای بروز روحیهی اسلامی و انقلابی و خصلتهای مسلمانی درست است؛ از این جهت بسیار ارزشمند است... ما حالا که دیگر جنگ نداریم و نمیخواهیم هم به دست خودمان یک جنگ درست کنیم که عرصهی انقلاب بشود، لیکن آن هشت سال جنگ بایستی تاریخ ما را تغذیه کند... این یک گنج است. آیا ما خواهیم توانست این گنج را استخراج کنیم، یا نه؟ این هنر ماست که بتوانیم استخراج کنیم. [1]
«تاریخ نمیتواند اینها را بیان کند»
این حادثهی جنگ، واقعا حادثهی عجیبی بود... ما تا آنجا که میتوانیم، باید آثار جنگ را کشف و حفظ کنیم... تاریخ نمیتواند اینها را بیان کند. در تاریخ خواهند گفت هشت سال جنگ شد - دیگر بیشتر از اینکه نمیشود بگویند - عملیاتها را یکی یکی خواهند گفت؛ در فلان تاریخ، عملیات فتحالمبین شد؛ در فلان تاریخ، فلان عملیات شد؛ اینقدر نیرو شرکت داشت؛ پیروزی به دست آمد؛ اما اینها کجا، و حقیقت آنچه که در این میدانها گذشته، کجا؟ [2]
«میخواهند یاد آن روزها را از خاطر ملت ایران ببرند»
امروز بعضی هستند که در دنبالهی کارهای فرهنگی خطرناک، میخواهند یاد آن روزها را هم از خاطر ملت ایران ببرند. از تکرار اسم جنگ و اسم مناطق جنگی و «خرمشهر» و «شلمچه» و «دو کوهه» و از این قبیل چیزها عصبانی میشوند... میخواهند این را از خاطر ملت ایران حذف کنند. به همین سبب، درست عکس این خواست باید انجام گیرد؛ یعنی خاطرهی درخشان روزهای بزرگ دفاع مقدس، باید با قوت و قدرت بیشتر و روشن و همان که بوده است باقی بماند. البته اینکه عرض میکنیم «همان که بوده است» یعنی مبالغهای در آن انجام نگیرد؛ چون احتیاج به مبالغه هم نیست. [3]
«این پیروزی را باید روایت کنیم»
ما در این ماجرای هشت ساله، یک پیروزی مطلق به دست آوردیم... این پیروزی را با همین ابعاد، با همهی خصوصیاتی که در آن وجود دارد، با همهی آن هزاران هزار ماجرایی که آن را به وجود آورده است، ما باید روایت کنیم. این کار هنرمندان عزیز ماست؛ کار نویسندگان است؛ کار سینماگران است؛ کار شاعران است؛ کار نقاشان است؛ کار اصحاب فرهنگ و هنر است. امروز کار عدهای که به میدان جنگ رفتند و در این هشت سال، آن حماسه را آفریدند - چه شهدایشان، چه ایثارگرانشان، چه رزمندگانشان - دیگر تمام شد. آنها کار خودشان را کردند. پس از پایان کار آنها، کار یک خیل عظیم دیگری آغاز میشود... بعد از پایان جنگ، نوبت این خیل عظیمی است که این دیگر مسالهاش هشت سال نیست؛ هشتاد سال هم اگر طول بکشد، جا دارد. [4]
«هزار عنوان کتاب خیلی کم است!»
وقتی گفته میشود که مثلا ما ششصد یا هزار عنوان کتاب دربارهی دفاع مقدس نوشتهایم، بعضیها خیال میکنند که این خیلی زیاد است؛ نه، این خیلی کم است. جنگ یکی از مقاطع حساس تاریخ برای همهی ملتهاست؛ چه در آن جنگ شکست بخورند، چه پیروز بشوند؛ بررسی این حادثه برای آن ملتها، سرشار از درس است. نه اینکه فقط افتخار کنیم؛ افتخار کردن، یکی از بخشهای قضیه است؛ اطلاعات فراوان، آگاهیهای گوناگون، نشان دادن وضعیتهایی که وجود داشته است و وضعیتهایی که میتواند در آینده وجود داشته باشد، از بخشهای دیگر قضیه است... [جنگهای داخلی امریکا] جنگ بین شمال و جنوب و جنگ بین ایالات مختلف در یک کشور بود و تقریبا حدود هشتاد یا نود سال بعد از تشکیل دولت ایالات متحدهی امریکا، دو بخش از این کشور با همدیگر جنگ کردند. یک نویسندهی امریکایی - که ظاهرا معاصر ماست - میگوید: دربارهی این جنگها بیش از صد هزار عنوان کتاب نوشته شده است! برای چهار سال جنگ، آن هم جنگ بیافتخار - جنگ دو بخش از یک ملت با همدیگر افتخاری ندارد - بیش از صد هزار عنوان کتاب نوشته شده است. [5]
«سبک زندگی شهدا را تبیین کنید»
ما در بیان زندگینامهی شهیدان سعی کنیم خصوصیّات زندگی اینها و سبک زندگی اینها و چگونگی مشی زندگی اینها را تبیین کنیم، این مهم است... این شهیدی که شما از یاد او و فداکاری او و شهادت او در میدان جنگ به هیجان میآیید، در داخل زندگی خانوادگی چهجوری مشی میکرده، در محیط عادی زندگی چهجوری عمل میکرده؛ اینها خیلی مهم است؛ یا نسبت به مسائلی که امروز برای ما مهم است، اینها چهجوری عمل میکردهاند... وضعِ عادیِ زندگیکردن شهدا چهجوری بوده؟ فرض بفرمایید ازدواجشان... اگر چنانچه افرادی که اهل نگارشند، اهل قلم خوب هستند، اهل ذوق در این معانی هستند، بنشینند تصویرسازی کنند، کتابهایی کوتاه که جوان حوصله کند بخواند، اینها را بسازند، کتاب تولید کنند. [6]
#آقا
#اهمیت_خاطرهنویسی
@shahid_ketabi
«خاطرات پدر و مادران و همسران شهدا را ثبت کنید.»
از فرصت باقیمانده استفاده کنید برای گفتگو با پدر و مادرها. خیلی از پدرها و مادرها از دنیا رفته اند و این فرصت از دست ما و شما گرفته شده که ما ببینیم خاستگاه این جوان چیست. پدر و مادر وقتی حرف میزنند، نشاندهندهی این است که این جوان در یک چنین فضایی نشو و نما کرده؛ این خیلی مهم است. از لحاظ موقعیّت اجتماعی، از لحاظ طبقهی اجتماعی، از لحاظ گرایشهای گوناگون معلوم بشود که در چه محیطی او پرورش پیدا کرده؛ علاوه بر اینکه میتواند جزئیّاتی از زندگی شهید را هم برای ما روشن کند... شما وقت کمی دارید. این را یکی از فوریّتها و اولویّتها بدانید و در درجهی اوّل بروید سراغ پدر و مادرهایی که هستند و همسران شهدا - آن کسانی که همسر داشتند - یا برادران و خواهران؛ آنهایی که برادر و خواهر دارند. از آنها راجع به شهید، راجع به خُلقیّات شهید، راجع به روحیّات شهید بپرسید و اینها را در اختیار نسل جوان بگذارید. [7]
«بعضی از لحظهها جز با تصویر نمایشی قابل فهمیدن نیست»
این خاطراتی که نوشته میشود، من حالا دارم میخوانم - یعنی سالها است که من با این خاطرات بحمدالله مأنوسم و میخوانم - یکی از محسنات این نگارشهای خوب و برجسته این است که این لحظههای حسّاس را توانستهاند تصویر کنند، توانستهاند تشریح کنند، توانستهاند بیان کنند. بعضی از لحظهها هست که جز با تصویر جسمانی و نمایشی قابل فهمیدن نیست؛ [اگر] این را کسی بتواند در نگارش، خوب بیان کند، خوب تصویر کند، واقعاً هنر بسیار بزرگی است؛ حس را منتقل میکند به خواننده از هر زبانی؛ یعنی به هر زبانی این جور نوشتهها ترجمه بشود، بسیار مفید خواهد بود، یعنی میتواند پیام را برساند. [8]
«جمعآوری خاطرات را به یک کانال خاص محدود نکنید»
جا دارد که کار هنری بشود، ثبت و ضبط بشود و کار تخصصی انجام بگیرد. الان مراکزی هست و دوستانی کارهای حرفهای و تخصصی خوبی انجام میدهند. در آن واحد دو کار: هم کار حرفهای و تخصصی و مدیریت مطلع و عالمانهی بر جمعآوری خاطرات، هم در کنار آن، استفادهی از عموم کسانی که در جاهای مختلف خاطراتی از جنگ دارند و منحصر نکردن آن به یک کانال خاص که موجب محدودیت نشود. [9]
«هنر دفاع مقدس مخاطب دارد.»
اینکه تصور بشود که هنر دفاع مقدس در جامعهی ما مخاطب ندارد، طالب ندارد، این هم خطای بزرگی است، از اشتباهات فاحش است؛ اگر کسی این را خیال کند. تحقیقاً پرمشتریترین آثار هنری بعد از انقلاب در زمینههای مختلف، آن آثار هنری است که مربوط به دفاع مقدس بود؛ چه در زمینهی فیلم و سینما، چه در زمینهی کتاب، خاطره، داستان.... این جور نیست که مشتری نداشته باشد، طالب نداشته باشد. [10]
[1] - بیانات در دیدار مسئولان دفتر هنر و ادبیات مقاومت ۱۳۷۰/۰۴/۲۵
[2] - بیانات در دیدار اعضای دفتر پژوهش و گسترش فرهنگ جبهه ۱۳۷۰/۱۰/۱۶
[3] - بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه ۱۳۷۷/۰۶/۲۴
[4] - بیانات در دیدار جمعی از مدیران و فعالان فرهنگی دفاع مقدس ۱۳۷۹/۰۷/۰۶
[5] - بیانات در دیدار جمعی از رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس / ۱۳۸۵/۰۷/۲۹
[6] - بیانات در دیدار اعضای ستادهای برگزاری کنگره شهدای استانهای کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی 05/07/1395
[7] - بیانات در دیدار اعضای ستادهای برگزاری کنگره شهدای استانهای کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی 05/07/1395
[8] - بیانات در دیدار راوی، نویسنده و برخی از دستاندرکاران کتاب لشکرخوبان 15/07/1392
[9] - بیانات در دیدار جمعی از رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس / ۱۳۸۵/۰۷/۲۹
[10] - بیانات در دیدار فعالان عرصه هنر دفاع مقدس 24/06/1388
#آقا
#اهمیت_خاطرهنویسی
@shahid_ketabi
دو سه روزی بود می دیدم توی خودش است. پرسیدم « چته تو؟ چرا این قدر توهمی؟ » گفت « دلم گرفته. از خودم دل خورم. اصلا حالم خوش نیست. » گفتم » همین جوری ؟ » گفت » نه. با حسن باقری بحثم شد. داغ کردم. چه می دونم ؟ شاید بهاش بلندحرف زدم. نمی دونم. عصبانی بودم. حرف که تموم شد فقط بهم گفت مهدی من با فرمانده هام این جوری حرف نمی زنم که تو با من حرف می زنی. دیدم راست می گه. الان د و سه روزه کلافم. یادم نمی ره.»
شاگرد مغازه ی کتاب فروشی بودم. حاج آقا گفت « می خواهیم بریم سفر. تو شب بیا خونه مون بخواب. » بد زمستانی بود. سرد بود. زود خوابیدم. ساعت حدود دو بود. در زدند. فکر کردم خیالاتی شده ام. در را که باز کردم، دیدم آقا مهدی و چند تا از دوستانش از جبهه آمده اند. آن قدر خسته بودند که نرسیده خوابشان برد. هوا هنوز تاریک بود که باز صدایی شنیدم. انگار کسی ناله می کرد. از پنجره که نگاه کردم، دیدم آقا مهدی توی آن سرمای دمِ صبح، سجاده انداخته توی ایوان و رفته به سجده.
#نمونه_خاطره
#شهید
@shahid_ketabi
رفتیم بیمارستان، دو روز پیشش ماندیم. دیدم محسن رضایی آمد و فرمانده های ارتش وسپاه آمدند و کی و کی.امام جمعه ی اصفهان هم هرچند روز یک بار سر می زد به ش. بعد هم با هلی کوپتر از یزد آوردندش اصفهان. هرکس می فهمید من پدرش هستم، دست می انداخت گردنمو ماچ و بوسه و التماس دعا. من هم می گفتم « چه می دونم والا ! تا دوسال پیش که بسیجی بود.انگار حالا ها فرمانده لشکر شده.»
تو جبهه هم دیگر را می دیدیم.وقتی برمی گشتیم شهر، کم تر. همان جا هم دو سه روز یک بار باید می رفتم می دیدمش. نمی دیدمش، روزم شب نمی شد. مجروح شده بود.نگرانش بودم. هم نگران هم دلتنگ. نرفتم تا خودش پیغام داد « بگید بیاد ببینمش.دلم تنگ شده. » خودم هم مجروح بودم. با عصا رفتم بیمارستان. روی تخت دراز کشیده بود. آستین خالیش را نگاه می کردم. او حرف می زد، من توی این فکر بودم « فرمانده لشکر ؟ بی دست؟ » یک نگه می کرد به من، یک نگاه به دستش، می خندید.
می پرسم « درد داری ؟ » می گوید « نه زیاد.» - می خوای مسکن بهت بدم؟ - نه. می گیم « هرطور راحتی.» لجم گرفته. با خودم می گویم « این دیگه کیه ؟ دستش قطع شده، صداش در نمی آد.»
#نمونه_خاطره
#شهید
@shahid_ketabi