✨﷽✨
🌻 معنای اذکار و حرکات نماز 🌻
✍امیر المؤمنین امام علی علیه السلام درباره تفسیر و تأویل حرکات و اذکار نماز فرمودند:
تکبیر [الله اکبر] یعنی: خداوند را بزرگتر از آن بدانی که قابل وصف باشد. کشیدن گردنت در رکوع نیز یعنی می گویی: اگر گردنم را بزنند باز به خداوند ایمان دارم. سر برداشتنت از رکوع و گفتن جمله «سمع اللّه لمن حمده» یعنی: خدایی که مرا از نیستی به صحنه هستی آورد. تأویل سجده اول این است که در حال سجده از دلت بگذرانی که: مرا از این خاک آفریدی
سر برداشتنت از سجده اول، تأویلش این است: مرا از خاک بیرون آوردی و سجده دوم به معنای این است که: مرا به خاک برمی گردانی. و در سر برداشتنت از سجده دوم از قلبت بگذرانی: بار دیگر مرا از خاک بیرون میآوری. نشستن در تشهّد ، تأویلش این است که در دلت بگذرانی: خدایا! من حق را بر پای داشتم و باطل را میراندم
تأویل تشهّد، عبارت است از: تجدید ایمان و اقرار به برانگیخته شدنِ پس از مرگ. تأویل سلام دادنها عبارت است از: تمجید پروردگار سبحان و برتر دانستن او از آنچه ستمگران در حقّش گفته اند. تأویل جمله «السلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته» : طلب رحمت و مِهر خدای سبحان است
👌کسی که تأویل نماز خود را به این صورت نداند، نمازش ناقص است
📚بحار الأنوار ، جلد ۸۴ ، صفحه ۲۵۴. روز و شبتون علوی و زهرایی
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 امام علی (علیه السلام) در پاسخ طلحه و زبیر آنجا که به امام پیشنهاد خلافت شورایى کردند و گفتند "با تو بیعت مىکنیم به این شرط که در حکومت شریک باشیم" ،
فرمودند: نمىشود...(زیرا شرکت در خلافت معنا ندارد)
شما شریک در تقویت و کمک و یار و یاور به هنگام ناتوانى و سختى و مشکلات باشید.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت202
@syed213
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
✅ شرح و تفسیر حکمت ۲۰۲ نهجالبلاغه...👇🏻👇🏻👇🏻
❓ آیا منظور #طلحه و #زبیر این بود که واقعاً خلافت، #شورایی باشد و آنها با علی (علیه السلام) شریک در #تصمیمگیری شوند...؟!!!
❓ یا مقصود این بود که بخشی از #قلمرو_حکومت_اسلامی را امام به آنها بسپارد آن گونه که از بعضی روایات استفاده میشود؟!!!
✨ در بعضی از منابع معروف آمده است آن روز که #زبیر با امام (علیه السلام) بیعت کرد امام به او فرمود: "من از این میترسم که تو پیمان خود را بشکنی" عرض کرد: "هرگز بیم نداشته باش تا ابد چنین کاری را نخواهم کرد..."
امام فرمودند: آیا خداوند شاهد و گواه بر این موضوع باشد، عرض کرد: آری.
🔺 چیزی نگذشت که آن دو به امیرمومنان (علیه السلام) عرض کردند: "میدانی در زمان #عثمان چه اندازه به ما #جفا شد و او همواره طرفدار بنیامیه بود، اما اکنون که خداوند خلافت را به تو سپرده بعضی از این #فرمانداریها را در اختیار ما بگذار"
✅ امام فرمود: "به #قسمت_الهی راضی باشید تا در اینباره فکر کنم."
سپس افزود: "آگاه باشید من کسی را در این امانت شریک میکنم که از دین و امانت او #راضی و #مطمئن باشم.
از سویی دیگر هنگامی که امیرمومنان علی (علیه السلام) به #معاویه نامه نوشت که مردم با من #بیعت کردند، تو هم از اهل #شام برای من بیعت بگیر و بزرگان اهل شام را نزد من بفرست؛ معاویه (سخت دستپاچه شد) و نامهای برای زبیر نوشت و او را به عنوان امیرالمومنین خطاب کرد و گفت:" از تمام مردم شام برای تو بیعت گرفتم با سرعت به سوی کوفه و بصره برو و این دو شهر را تسخیر کن، که اگر آن دو را تسخیر کنی دیگر هیچ مشکلی نخواهی نداشت."
🔺 از اینجا روشن میشود این که طلحه و زبیر به هنگام بیعت و طبق بعضی از روایات مدتی بعد از بیعت خدمت امام (علیه السلام) آمدند و گفتند که: "ما بیعت کردهایم که با تو شریک باشیم؛ منظورشان این بود که حکومت بصره و کوفه را امام به آنها بسپارد و به این ترتیب بر تمام عراق مسلط شوند و دست به دست معاویه بدهند شام را هم در اختیار بگیرند تا قسمت عمده کشور اسلام تحت سیطره آنها واقع شود."
👆🏻 با این توضیح میفهمیم چرا امام (علیه السلام) دستِ رد بر سینه آنها گذاشت و این جواب حکیمانه پرمعنا را به آنها داد.
هنگامی که برای آنها روشن شد که علی (علیه السلام) حکومتی را به آنها نمیسپارد، شکایت خود را از آن حضرت آشکار ساختند.
«زبیر» در میان جمعیتی از قریش گفت: «این پاداش ماست از سوی علی! ما در کار عثمان به نفع او قیام کردیم و گناهکاری او را ثابت نمودیم و عوامل قتل او را فراهم ساختیم در حالی که علی در خانه خود نشسته بود و ما مشکل را حل کردیم، اما هنگامی که به وسیله ما به مقصودش رسید (و حکومت را در اختیار گرفت) دیگران را بر ما مقدم داشت.»
🔸 از این عبارت به خوبی روشن میشود که آنها واقعاً اهل #توطئه و #سیاستهای_مکارانه و دور از تقوا و پرهیزگاری بودند و این که بعضی گمان میکنند خوب بود علی (علیه السلام) مقامی به آنها میداد تا ساکت شوند #اشتباه بزرگی است، آنها نه صلاحیت و شایستگی و تقوا برای فرمانداری و استانداری کشور اسلام داشتند و نه به آن قانع بودند. دست در دست معاویه داشتند و میخواستند حکومت بر مسلمانان را به زور و از طریق دغلکاری به چنگ آورند و تقوای امیرمومنان علی (علیه السلام) هرگز پذیرای چنین مطلبی نبود.
❇️ در ذیل روایت بالا نیز آمده است که علی (علیه السلام) هنگامی که از سمپاشیهای طلحه و زبیر آگاه شد به ابن عباس فرمود: "تو چه پیشنهاد میکنی؟"
🔺 ابن عباس گفت: "من چنین فکر میکنم که آنها عاشق حکومتاند، بصره را به زبیر بسپار و کوفه را به طلحه."
🔹 امام علیهالسلام خندید، فرمود: "وای بر تو! در کوفه و بصره مردان باشخصیت و اموال فراوانی وجود دارد که اگر آن دو به حکومت آن برسند، بر گردن مردم سوار میشوند، سفیهان را از طریق طمع و ضعیفان را با فشار و قدرتمندان را با زور تحت سیطره خود میگیرند (و مردم را بدبخت میکنند و چهره حکومت اسلامی را به کلی تغییر میدهند).
@syed213
✍کلامی زیبا از امام علی ( علیه السلام ) :
💠"ای مالک ! بدان اگر مهربان باشی
"تو را به داشتن انگیزه های پنهان متهم میکنند
ولی #مهربان_باش.
💠"اگر شریف و درستکار باشی فریبت میدهند
ولی #شریف و #درستکار باش.
💠"نیکی های امروز تو را فراموش میکنند
ولی #نیکوکار باش.
💠"بهترینهای خودت را به دیگران ببخش
حتی اگر #اندک باشد.
💠"درانتها خواهی دید آنچه می ماند
میان تو و #خدای توست
نه میان تو و مردم .
AUD-20191208-WA0011.mp3
4.8M
🎙چهار دستور پیامبر اکرم (ص) برای #تربیت فرزند
💠 #استاد_عالی
🍃🌺🌸✨🍃🌺🌸✨🍃🌺🌸✨
از نماز اول وقت و ترجیحا به جماعت غافل و محروم نشوید
با سلام خدمت اعضای محترم کانال...
نایب الزیاره همه عزیزان در مشهد الرضا (ع)هستیم...التماس دعا خادم کانال شهید صدرزاده
کلیپ صوتی «بوق ممتد» - حسین یکتا.mp3
3.27M
📻 #پادکست
🔊 بوق ممتد
🎙 به روایت حاج حسین یکتا
@syed213
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 اى مردم! از خدایى بترسید که اگر سخنى بگویید مىشنود و اگر چیزى را در دل پنهان دارید مىداند و بر مرگ پیشى گیرید که اگر از آن فرار کنید به شما دست مىیابد و اگر بایستید شما را مىگیرد و اگر فراموشش کنید شما را فراموش نخواهد کرد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت203
@syed213
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
✅ شرح و تفسیر حکمت ۲۰۳ نهجالبلاغه...👇🏻👇🏻👇🏻
✨ همه آنچه امام در این گفتار حکیمانه فرموده در واقع برگرفته از آیات قرآن مجید است.
🔺 در آیه ۷ سوره «مجادله» مىخوانیم:
🍃 «آیا نمىدانى که خداوند آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمین است مى داند؛ که هیچگاه سه نفر با هم نجوا نمىکنند مگر این که خدا چهارمین آنهاست، و هیچگاه پنج نفر با هم نجوا نمىکنند مگر این که خداوند ششمین آنهاست، و نه تعدادى کمتر و نه بیشتر از آن مگر این که او همراه آنهاست هر جا که باشند، سپس روز قیامت آنها را از اعمالشان آگاه مىسازد، چرا که خدا به هر چیزى داناست».
🔸 در جایى دیگر مىفرماید: «ما انسان را آفریدیم و وسوسههاى نفس او را مىدانیم و ما به او از رگ قلبش نزدیکتریم!».
🔹 در جایى دیگر مىفرماید: «بگو مرگى که از آن فرار مىکنید سرانجام با شما ملاقات خواهد کرد؛ سپس به سوى کسى که داناى پنهان و آشکار است بازگردانده مىشوید، آنگاه شما را از آنچه انجام مىدادید خبر مىدهد»
❇️ به راستى اگر انسان #ایمان_محکمى به محتواى این آیات و محتواى کلام امام (علیه السلام) داشته باشد تسلیم هواى نفس و وسوسههاى شیطان و آلوده به گناه و معاصى نخواهد شد.
🔸 نیز اگر انسان مرگى را که براى همه #مسلم است فراموش نکند و بداند این زندگى دیر یا زود #پایان مىگیرد و آنچه را براى گردآورى آن تلاش کرده رها مىسازد و رخت بر مىبندد و سپس در دادگاه عدل پروردگار حضور مىیابد و نامه اعمال خود را که به مقتضاى همه اعمال و گفتار او از کوچک و بزرگ را در دست دارد و باید پاسخگوى همه آنها باشد، به یقین چنین انسانى با چنین اعتقادى جز در راه #تقوا گام بر نمىدارد.
💠 #مشکل انسان از آنجا شروع مىشود که نظارت خدا را در اعمال و گفتارش در همه حال #فراموش کند و مرگ را به دست نسیان بسپارد.
🔸 مرحوم علامه مجلسى در حدیثى از امیرمؤمنان نقل مىکند که ضمن خطبه مفصلى معروف به خطبه «دیباج» فرمود: «بشتابید به سوى ذکر خداى متعال که بهترین ذکر است و انسان را از نفاق در امان مىدارد و سبب برائت از آتش دوزخ است و نعمتهایى را که خدا به او مىدهد یادآورى مىکند و این ذکر صدایى در زیر عرش خدا طنینانداز دارد».
💠 در حدیثى از پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله) میخوانیم: «زیاد به یاد #مرگ باشید که گناهان را محو مىکند و انسان را نسبت به زرق و برق دنیا بىاعتنا مىسازد»
@syed213
بزرگواران یکی از اعضای کانال بچه شدن مریض هستند...50هزار تومان نیاز دارند ....تو ثوابش شریک بشید...اگر مایل بودید پیام بدین شماره کارت بدم انتقال بدیم بهشون