پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
تفسیر آیات ۸ الی ۱۶ سوره بقره ۲ ـ لزوم شناخت منافقین در هر جامعه بدون شک، نفاق و منافق، مخصوص عصر پ
تفسیر آیات ۸ الی ۱۶ سوره بقره
۳ ـ وسعت معنى نفاق
...نفاق معنى وسیعى دارد که هر گونه دوگانگى ظاهر و باطن، گفتار و عمل را شامل مى شود هر چند در افراد مؤمن باشد که ما از آن به عنوان رگه هاى نفاق نام مى بریم.
مثلاً در حدیثى مى خوانیم:
سه صفت است در هر کس باشد منافق است هر چند روزه بگیرد، نماز بخواند و خود را مسلمان بداند: کسى که در امانت خیانت مى کند، کسى که به هنگام سخن گفتن دروغ مى گوید، و کسى که وعده مى دهد و خلف وعده مى کند.
مسلماً این گونه افراد، منافق به معنى خاص نیستند، ولى رگه هائى از نفاق در وجود آنها هست،
در اینجا توجه شما را به سخنى از امیر مؤمنان على(علیه السلام) درباره منافقان جلب مى کنیم:
اى بندگان خدا شما را به تقوا و پرهیزکارى سفارش مى کنم، و از منافقان بر حذر مى دارم، زیرا آنها گمراه و گمراه کننده اند، خطاکار و به خطا اندازند، به رنگ هاى گوناگون در مى آیند، به قیافه و زبان هاى متعدد خودنمائى مى کنند از هر وسیله اى براى فریفتن و در هم شکستن شما استفاده مى کنند، و در هر کمینگاهى به کمین شما مى نشینند، بد باطن و خوش ظاهرند، و در نهان براى فریب مردم گام بر مى دارند، از بیراهه ها حرکت مى کنند، و گفتارشان به ظاهر شفا بخش، اما کردارشان دردى است درمان ناپذیر، به رفاه و آسایش مردم حسد مىورزند و (اگر به کسى) بلائى وارد شود خوشحال مى شوند، امیدواران را مأیوس مى کنند، در هر راهى کشته اى دارند، در هر دلى راهى و در هر مصیبتى اشک ساختگى مى ریزند، مدح و تمجید را به یکدیگر قرض مى دهند و انتظار پاداش و جزا مى کشند، اگر چیزى بخواهند اصرار مىورزند، و اگر ملامت کنند پرده درى مى نمایند.
تفسیر نمونه جلد اول
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
تفسیر آیات ۸ الی ۱۶ سوره بقره ۳ ـ وسعت معنى نفاق ...نفاق معنى وسیعى دارد که هر گونه دوگانگى ظاهر و
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ
آنها کر و لال و کورند. لذا (از راه خطا) باز نمى گردند!
(بقره/18)
مختصری از تفسیر آیه
آنگاه اضافه مى کند: آنها کر هستند و گنگ و نابینا، و چون هیچ یک از وسائل اصلى درک حقایق را ندارند از راهشان باز نمى گردند (صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لایَرْجِعُونَ).
چه مثال دقیق و گویائى: در زندگى انسان بیراهه ها فراوان است، اما خط مستقیم که به سر منزل مقصود به پیش مى رود یکى بیش نیست، ولى خطوط انحرافى بى نهایت است، و از آن گذشته، پرده هاى ظلمت، طوفان هاى وحشتناک و حوادث گوناگون در طول این راه فراوان خواهد بود،
چراغ پرفروغى که از این حوادث مصون باشد، لازم است که این پرده هاى ظلمت را بشکافد و در برابر طوفان ها مقاومت کند، و آن چیزى جز چراغ عقل و ایمان و خورشید وحى نیست.
تفسیر نمونه جلد اول
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
35.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزارش تصویری از مرحله اول طرح حاج قاسم ، غربالگری حوزه سرزمینی پایگاه مقاومت بسیج شهیدان پناهی.
#حوزه_۱۱۹_و_۱۲۰_شهری
#پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#حوزه_۱۱۹_شهید_اشرفی_اصفهانی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
@shahidanpanahi
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ آنها کر و لال و کورند. لذا (از راه خطا) باز نمى گردند! (
يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ ۖ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُم مَّشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
(روشنایى خیره کننده) برق، نزدیک است چشمانشان را برباید. هر زمان که (برق صفحه بیابان را) براى آنها روشن مى سازد، (چند گامى) در پرتو آن راه مى روند.
و چون تاریکى آنها را فرا مى گیرد، مى ایستند. و اگر خدا مى خواست، گوش و چشم آنها را از بین مى برد. زیرا خداوند بر هر چیزى تواناست.
(بقره/20)
مختصری از تفسیر آیه
اگر چه شأن نزول این آیات، منافقان عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) است اما با توجه به این که خط نفاق در هر عصر و زمانى، در برابر خط انقلاب هاى راستین وجود داشته و دارد به منافقان همه اعصار و قرون، گسترش مى یابد، و ما با چشم خود تمام این نشانه ها را یک به یک و مو به مو در مورد منافقان عصر خویش، مى یابیم، سرگردانى آنها، وحشت و اضطرابشان و خلاصه بى پناهى و بدبختى و سیه روزى و رسوائى آنها را درست همانند همان مسافرى که قرآن به روشن ترین وجهى حال او را ترسیم کرده است مشاهده مى کنیم.
( اشاره به دورانى است که جمهورى اسلامى ایران از خطر منافقان، چون سازمان مجاهدین (منافقین) و بنى صدر و اذناب آنها سربلند نجات یافت و آنها هم به ناچار با خوارى و رسوائى از کشور فرار کرده یا تسلیم دادگاه عدالت شدند، بنى صدر که رئیس جمهور بود از ترس به ناچار آرایشى زنانه کرد و به شکل یک زن به فرانسه گریخت، و به صورت زنى بى حجاب، بزک کرده با آرایش وارد فرانسه شد.)
تفسیر نمونه جلد اول
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ ۖ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُم مَّشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَ
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
اى مردم! پروردگارتان را که شما، و کسانى را که پیش از شما بودند آفرید، پرستش کنید. تا پرهیزگار شوید.
(بقره/21)
مختصری از تفسیر آیه
۱ ـ خطاب: یا أَیُّهَا النّاسُ اى مردم که در قرآن حدود بیست بار تکرار شده، و یک خطاب جامع و عمومى است نشان مى دهد: قرآن مخصوص نژاد، قبیله، طایفه و قشر خاصى نیست، بلکه همگان را در این دعوت عام شرکت مى دهد
۲ ـ براى برانگیختن حس شکرگزارى مردم، و جذب آنها به عبادت پروردگار از مهم ترین نعمت شروع مى کند که نعمت خلقت و آفرینش همه انسان ها است
آنها که در برابر خدا خاضع نیستند و او را پرستش نمى کنند، غالباً به خاطر این است که: در آفرینش خویش و پیشینیان نمى اندیشند
۳ ـ نتیجه این پرستش، تقوا و پرهیزگارى است (لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ).
بنابراین عبادت ها و نیایش هاى ما چیزى بر جاه و جلال خدا نمى افزاید، همان گونه که ترک آنها چیزى از عظمت مقام او نمى کاهد، این عبادت ها کلاس هاى تربیت براى آموزش تقوا است،
تقوا همان احساس مسئولیت و خودجوشى درونى که معیار ارزش انسان و میزان سنجش شخصیت او است.
(نکته خارج از تفسیر: اگر این جمله آخر را با طلا هم حک کنیم و جلوی چشمانمان قرار بدیم باز هم کم است. بسیار دقت کنید)
تفسیر نمونه جلد اول
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س