4_5863790034569658661.pdf
414.1K
▪️انتشار به مناسبت شب قدر▪️
✔️کتاب #شب_قدر
✔️اثر شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره)
@shahiddoctorbeheshti
#ملت_دوست هستیم، ولی #ملی_گرا نیستیم
#مسلمانان_مظلوم_فلسطین
ملت دوست بودن و مردم دوست بودن درست و صحیح است اما هدف را در یک فرد در یک دسته در یک قشر در یک ملت و یک نژاد محدود کردن شرک است. قصه این است که مسلمان، انسان معتقد به خدای رب العالمین و پروردگار جهانیان است و اسلام یک آیین جهانی است. مسلمان به سعادت انسان به صورت یک کل نگاه می کند و در راه نجات انسان به صورت یک کل تلاش می کند.
اصولا محدود کردن آرمانهای یک انقلاب در نجات یک ملت شرک است . گذشته از اینکه اصلا بر اساس جهان بینی اسلام نجات یک ملت از نجات همه انسانها نمی تواند جدا باشد ... پس اگر یک انسان، یک حزب، یک تشکیلات، یک قشر، یک ملت و یک نژاد بخواهد به سعادت برسد بر طبق جهان بینی اسلام باید به آزادی به نجات و رستگاری و فلاح همه انسانها بپردازد ... اصولا یک مسلمان یا یک ملت مسلمان در برابر فلاح #همه_مسلمانان بلکه #همه_انسانهای_جهان مسئولند.
ما شعارمان از اول همین بود. مگر نه اینکه ما همیشه همین حدیث را می گفتیم شرح می دادیم و انگیزه انقلابمان بود. روی پلاکاردهایمان می نوشتیم و توی مساجدمان می زدیم " من أصبح لایهتمَّ بأُمور المسلمین فَلَیس بمسلم" هرکس صبح سر از خواب نوشین بردارد و در اندیشه مسائل همه مسلمانان نباشد آن فرد مسلمان نیست.
بنابراین من خواهش می کنم مسئله را #خیلی_باز_و_روشن در جامعه مطرح کنیم و بگوئیم ما ملت دوست هستیم، ولی ملی گرا و ناسیونالیست نیستیم یعنی هدف و آرمانمان را برای فلاح و رستگاری مردم، در فلاح و رستگاری ملت ایران محدود نمی کنیم. فلاح و رستگاری مردم ایران را می خواهیم و فلاح و رستگاری همه مسلمانان جهان را و بلکه همه انسانهای جهان را.
منبع: #شهیدبهشتی #جادوانه_تاریخ (۱۳۹۰) مصاحبه ها۲؛ صص ۲۴۹-۲۵۱
#روز_قدس
#فلسطین
#صدور_انقلاب
#مسئولیتهای_فراسرزمینی #جمهوری_اسلامی
#انقلاب_اسلامی
#حمایت_از_مستضعفان
#ملی_گرایی
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
مبنای اعتماد مردم به مسئولان حکومتی
بر همه ما روشن است كه اعتماد ملت به يك يك ما و يك يك شما نمايندگان محترم به يك يك كسانى كه مسووليتهاى تعيين كننده را بر عهده گرفته اند بيش از هر چيز بر پايه اعتقاد اسلامى و ايمان اسلامى و اعتماد به ديانت و تقواى انتخاب شدگان بوده است.
منبع: مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره اول ص ۲۴۸
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
🔹سیمای آزادی در اندیشه اسلامی🔹
✍🏻در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره)
#قسمت_دهم
#آخرین_قسمت
آزادى احـزاب و جمعيت هـا.
يكـى از حقـوق طبيعى هرانسانى اين است كه بتواند با انسانهاى ديگرى كـه بـا او همفكـر و هم هدف اند همكارى نزديك داشته باشـد تـا بـا هـم بـه صـورت يـك گـروه سازمان يافته درآيند و با رعايت موازينى كه در مورد آزادى بيان و تبليغ گفتـه شد، به تبليغ نظرات خود يا فعاليت هاى اجتماعى ديگر بپـردازد. ايـن آزادى در زمينه بيان نقطه نظرهاى سياسى و اقتصـادى و اجتمـاعى، بـا رعايـت كامـل اصول و احكام اسلام هيچگونه محدوديتى ندارد. ايـن موضـع حـزب اسـت
آقاى پيمان! درباره همه گروههاى اسلامى و احزاب اسـلامى ديگـر نيـز بـاز تكرار می كنم، اين آزادى در زمينه هاى بيان نقطه نظرهاى سياسى و اقتصـادى و اجتماعى، با رعايت كامل اصـول و احكـام اسـلام هـيچگونـه محـدوديتى ندارد. گروه ها می توانند در ابتكار برنامه ها و راه هاى عملى مناسب با شـرايط زمان و مكان، ولى منطبق با احكام و مقررات سياسـى و اقتصـادى و جزائـى اسلام، در يك مسابقه مثبتِ سازنده شركت كنند. زيرا جامعـه اسـلامى امـت واحده هست، ولى جامعه تك حزبـى نيسـت. در جامعـه اسـلامى احـزاب و گروه هاى مختلف اسلامى می توانند مسابقه در راه خـدا داشـته باشـند. زيـرا احزاب و سازمان ها و گروه هايى كه به راستى مسلمانند، با هم رابطـه برادرانـه مثبت و سازنده دارند نه رقابت هاى خصمانه اى كه برادرى و وحدت امـت را بر هم می زند و رشك و كينه تـوزى و تفرقـه را بـه جـاى آن مـی نشـاند.
احزاب و جمعيت هايى كه ملتزم به احكام و مقررات اسلام باشند مـی تواننـد به نسبت عادلانه از امكانات عمـومى و مردمـى، نظيـر راديـو و تلويزيـون،استفاده كنند. راديو و تلويزيون هم نبايد در انحصار يك گروه باشـد. همـه گروه هاى اسلامى بايد بتوانند از اين وسيله استفاده بكننـد. آنهـا مـی تواننـد برنامه هاى مستقل داشته باشند. برنامه آنها لازم نيسـت كـه مشـترك باشـد.
گروه هاى اسلامى می توانند برنامه هاى مستقل هم داشته باشند؛ برنامـه هـاى مستقل يا مشترك هم براى بيان آراء و افكار خود داشته باشد.
منبع:آزادی،هرج و مرج زورمداری صص۱۵۶ و ۱۵۷
@shahiddoctorbeheshti
درس انقلاب؛ #نعمت_امام
نقطه مرکزی برای سعادت جامعه
انقلاب به ما نشان داد كه مسألۀ #امامت و مسألۀ #ولايت چقدر مهم است. نشان داد وقتي جامعه يك #محور_قابلاطمينان پيدا ميكند، يك امام پيدا ميكند و در پي آن حركت ميكند، چه سعادتي دارد. نعمت امام چه نعمت بزرگي است و جامعه بايد هميشه در راهي برود كه امام ها در آن ساخته شوند. همۀ شما ياد گرفتيد كه يك نقطۀ مركزي براي سعادت جامعه وجود دارد و آن امامت و امام است. و اين نقطۀ مركزي، هميشه بايد پرتوانترين و پاكترين و صادقترين و اصيلترين و خداپرستترين و باتقواترين نقطه باشد. اين ها را همه در طي انقلاب ياد گرفتيم.
منبع: #حزب_جمهوری_اسلامی(سخنرانی تشکل، پاسدار مکتب) (1390)، ص219
@shahiddoctorbeheshti
قدمت و ثبات اعتقاد امام خمینی نسبت به ولایت مطلقه
در میان فقهای معاصر ما فقیهی که از اول به این مسئله خیلی قاطع معتقد بود، تا آخرش هم ایستاد و در این راه موفقیت تاریخی جهانی را برای #انقلاب_اسلامی به وجود آورد امام [خمینی] بودند. ایشان در بحثهایشان خیلی قاطع از آن اول به #ولایت_مطلقه امامت معتقد بودند؛ می خواهد امام معصوم، می خواهد امام غیرمعصوم؛ امامت به طور کلی. و همین اواخر شاید چند ماه قبل که با ایشان باز مطرح کردیم دیدیم بله ایشان همچنان این امامت مطلق را رویش تکیه می کنند.
منبع: #شهیدبهشتی جاودانه تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) صص ۶۳ تا ۶۴
#نظام_امت_و_امامت
#امام_خمینی
#اختیارات_مطلقه
#امام_غیرمعصوم
#ولایت_مطلقه_فقیه
@shahiddotorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
جامعه مقدس؛ جامعه آلوده
ببینید #امام_صادق در عصر خودش #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر را مسئول چه وظیفه بزرگ و عهده دار کدام نقش حساس معرفی می کند.
روایت از امام صادق است. لابد اگر نمی گفتم از امام صادق است شما فکر می کردید از امام علی در زمانی است که شمشیر به دست دارد. ... روایت این است 《ما قُدِّسَت أُمَّة لَم یُؤخَذ لِضَعيفِها مِن قَویِّها غَیرَ مُتَعتَع》 جامعه و امتی که در آن حق ضعیف از قوی چنان با قدرت گرفته نشود که قوی با تواضع و خضوع حق ضعیف را به او بپردازد، جامعه ای که چنین شیوه ای در آن ساری و جاری نباشد، جامعه مقدس و منزّه و پیراسته ای نیست، بلکه جامعه ای است آلوده.
منبع: بایدها و نبایدها؛ (۱۳۸۰)؛ ص۱۶۵
#جامعه_نمونه
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
#شریعتی از دیدگاه #شهیدبهشتی
#دکترشریعتی از استعدادها و قریحه های سرشار پرارزش و پرخروش زمان ماست. اجازه دهید نگویم "بود" چون #او_زنده_است ...
آرائش اندیشه هایش برداشتهای اسلامی اش برداشتهای اجتماعی اش در حال #دگرگونی و در مسیر شدن بود. چون انسان موجودی در حال شدن است. و نه فقط انسان بلکه همه موجودات عالم طبیعت واقعیتهای شدنی هستند. ولی انسان در میان هنه موجودات شدنش شگفت انگیزتر است. ای انسان! تو سراپا شدنی. ...
از آنجا که دکتر یک #پویش و یک حرکت بود طبیعی است که در اندیشه ها و کارهایش موارد متعددی وجود داشته باشد که از دیدگاه صاحبنظران اسلامی مردود بود یا حتی پایه های اصیلی نداشت. به همین دلیل در موارد زیاد حساسیتهایی در برابر گفته ها و نوشته هایش به وجود می آمد البته نه از جانب کسانی که نگرش سطحی نسبت به اسلام دارند بلکه از جانب #صاحبنظران_ژرفنگر_اسلام.
ولی آنچه درباره دکتر باید همیشه #منصفانه داوری شود نقش مؤثر او بود در #بازگشت_نسل_جوان به خویشتن و #اسلام_خویشتن و اینکه این نسل بار دیگر #هویت خودش را در اسلام بازبیابد.
منبع: #شریعتی جستجوگری در مسیر شدن (۱۳۸۵)
صص ۱۵-۲۸-۹۳-۹۴
@shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهید_مظلوم_آیت_الله_دکتر_بهشتی ره
آقا انقلاب کردیم که آزاد باشیم...
یعنی آزاد باشند خانم ها که هرجور دلشان میخواهد [بیرون] بیایند؟؟!
یعنی آزاد باشند که زن و مرد بدون داشتن پوشش لازم و بدون رعایت موازین اخلاقی وتقوایی لازم با هم باشند و...!!
ما انقلاب برای این کردیم؟!!!
کی انقلاب کرد؟ما اینها را بدانیم؟
این آزادی ها که اصلا بود...
عجیب است میگویند انقلاب کردیم که این آزادی هارا بدست آوریم!
«اگر انقلابی در ایران به راستی روی داده جهت این انقلاب روشن است؛حاکمیت صدق،حاکمیت حق ،حاکمیت عقل،حاکمیت علت،حاکمیت تقوا،حاکمیت مهر و عطوفت برادری الهی،حاکمیت قهر و غضب فی الله،دوستی با دوستان خدا،دشمنی با دشمنان خدا.
انقلاب برای حاکمیت این ارزش های متعالی ست و مبارزه ی و نفی ضد ارزش هایی بود که سالهای سال و قرنها بر زندگی ما مردم بر اخلاق ما مردم بر رفتار ما مردم بر روابط ما مردم بر زندگی خصوصی و خانوادگی و اجتماعی و اداری و اقتصادی و سیاسی ما مردم حاکم بود.
انقلاب برای این بود که آن ضد ارزش هارا از حاکمیت بیندازد و ارزش های اصیل و متعالی الهی را و نور را به جای ظلمات حاکم کند.»
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
حجاب اجباری - آزادی پوشش.mp3
2.7M
#حجاب_اجباری
#آزادی_پوشش
#شهیدبهشتی:
اگر خانمی نتوانست میل به برهنگی و بدحجابی را در خود مهار کند ...
سخنرانی 23 بهمن 1359 ؛ گرامیداشت شهدای هویزه
http://sapp.ir/shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهید_مظلوم_آیت_الله_دکتر_بهشتی (ره)
🔻«ما جنگمان با آمریکا تمام عیار است»🔻
موضع ما در #سیاست_خارجی این است که جامعه ی مسلمان ها جامعه ی #استقلال_کامل است.
ما مسلمان ها روی دو پای خودمان بدون تکیه دادن به هیچ غول و غول بچه ی دنیا می خواهیم بایستیم و غول ها و غول بچه ها هم برای ما ترس آور نیستند.
نه از #محاصره_اقتصادی ،نه از #محاصره_نظامی و نه از هیچ چیز دیگری...
ما وقتی #شعار_استقلال می دادیم تا عمق معنای آن را می فهمیدیم بنابراین؛
«ما جنگمان با امریکا تمام عیار است»
@shahiddoctorbeheshti
#معرفی_کتاب📚
در شرایط فکری و اجتماعی خاص اوایل پیروزی انقلاب طی سالهای 1357-1360 بحث «آزادی، هرج و مرج و زورمداری» از عمده ترین مسایل روز شد. با توجه به کثرت سازمانها، احزاب و گروه های سیاسی بزرگ و کوچک در کشوری که تازه از اختناق رسته و جامعه ای که تازه طعم آزادی را چشیده بود، در بسیاری از موارد ابراز عقاید سیاسی را به مرز شایعه پراکنی، تشویش اذهان و نشر اکاذیب می کشانید و جو سیاسی را گاه به حد ی آلوده و ملتهب و پرتشنج می ساخت که امکان بازشناخت واقعیت از توهم، غوغاگری از انتقاد، و حق از باطل را از شهروندانی که در نخستین تجربة زندگی آزادانه قرار داشتند، سلب می کرد.
چنین بود که انجام جلسات مناظره که در آن احزاب گوناگون رو در روی یکدیگر و با صراحت و شفافیت به توضیح مواضع خود بپردازند ضرورت پیدا کرد. هنگامی که «سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی» تصمیم گرفت در این زمینه نقش بایستة خود را ایفا کند، آیت الله دکتر بهشتی، که هم از رهبران انقلاب و طراحان نظام و هم دبیر کل حزب جمهوری اسلامی بود،دعوت را پذیرا شد.
آنچه در تمامی این مناظره ها و گفتگوها، و از جمله در جلسات مناظره ای که متن آنها را در این کتاب خواهید خواند، جلب توجه می کند، انصاف و متانت در گفتگو، در عین صلابت و شفافیت در تبیین دیدگاهها و مواضع از سوی دکتر بهشتی است.
همان گونه که در ابتدای جلسه اول آمده است، گروه های سیاسی که حیات خود را در گرو غوغاسالاری و جنجال آفرینی می دیدند از شرکت در از شرکت در این مناظره ها سر باز زدند.
@shahiddoctorbeheshti
4_5803207927426713128.mp3
741K
جامعه مسلمانها جامعه فضولها است
در جامعه مسلمانها آدم در خیابان که میآید با یک مشت فضول سر و کار دارد و چقدر خوب فضولی میکنند.
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
#معرفی_کتاب📚
#بانکداری_ربا_و_قوانین_مالی_اسلام
کتاب حاضر بخشی از تتبعات فکری شهید دکتر بهشتی در زمینه مسائل و ساختارهای اقتصادی است که شامل دو بخش است: بخش اول این کتاب که از آثار قلمی شهید است مقاله ای است در مورد بانکداری و مسائل مالی اسلام. این مقاله که در سال 42 در شماره ششم مجله مکتب تشیع به چاپ رسیده نشان دهنده روشن بینی و نگاه جامع وی به مسائل اجتماعی و اقتصادی است.
بخش دوم این کتاب که بیشتر این کتاب را در بر می گیرد، در واقع بحثهای تفسیری شهید بهشتی است در مورد آیات ربا در سوره بقره. این بحثها در یازده جلسه در اواخر سال 1352 و اوایل سال 1353 در جلسات مکتب قرآن ایراد شده است. در این جلسات بحثهایی در مورد ماهیت ربا و بیع، معاملات شرعی، پول و ماهیت آن و بانکداری مطرح شده است. چهار جلسه پایانی این جلسات به پرسش و پاسخ اختصاص یافته که در یک فصل کتاب در حدود 100 صفحه را شامل می شود. در این چهار جلسه پایانی به مسائلی همچون قرعه کشی های بانکها، سود بانک، صندوق قرض الحسنه، فروش وام، صرافی و معاملات ارزی و ... پرداخته شده است.
@shahiddoctorbeheshti
حکم انتصاب شهید سید محمد حسینی بهشتی به سمت رئیس دیوان عالی کشور
@shahiddoctorbeheshti
فرازهایی از نامه خصوصی #شهیدبهشتی به #امام_خمینی
تهران جمعه 22 اسفند 1359
بسم الله الرحمن الرحیم
استاد و رهبر بزرگوار
السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
سنگینی وظیفه فرزندتان را بر آن داشت که این نامه را به حضورتان بنویسد و حقایق را به عرضتان برساند.
#دوگانگی موجود میان #مدیران کشور بیش از آن که جنبهی شخصی داشته باشد، به اختلاف #دو_بینش مربوط میشود . یک بینش معتقد و ملتزم به #فقاهت و #اجتهاد، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به وحی و تعهد در برابر کتاب و سنتباشد، بینش دیگر در پی اندیشهها و #برداشتهای_بینابین، که نه به کلی از وحی بریده است و نه آنچنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پایبند و گفتهها و نوشتهها و کردهها براین موضوع بینابین گواه.
#بینش_اول در برابر #بیگانگان و #هجوم_تبلیغاتی_و_سیاسی_و_اقتصادی به نظام سخت به توکل برخدا و اعتماد به نفس و تکیه بر توان اسلامی و پرهیز از گرفتار شدن در دام داوریها یا #دلسوزیهای_بیگانگان معتقد و ملتزم. #بینش_دیگر، هرچند دلش همین را میخواهد و زبانش همین را میگوید و قلمش همین را مینویسد، اما چون همهی مختصات لازم برای پیمودن این راه دشوار را ندارد، #در_عمل_لرزان_و_لغزان.
بینش اول به نظام و شیوهای برای زندگی #امت ما معتقد است که در عین گشودن راه به سوی #همه_نوع_پیشرفت_و_ترقی، مانع حل شدن مسلمانها در دستاوردهای شرق یا غرب باشد و آنان را بر فرهنگ و نظام و ارزش #اصیل و #مستقل #اسلام استوار دارد. بینش دیگر با #حفظ_نام_اسلام و بخشی از ارزشهای آن، جامعه را به راهی میکشاند که خود به خود درها را به روی ارزشهای بیگانه از اسلام و بلکه ضد اسلام میگشاید.
بینش اول روی شرایطی در #گزینش_مسؤولان تکیه میکند که جامعه را به سوی #امامت_متقین و #گسترش_این_امامت بر همهی سطوح راه میبرد. بینش دیگر بیشتر روی شرایطی تکیه میکند که خود به خود راه را برای #نفوذ بی مبالاتها یا کم مبالاتها در همهی سطوح #مدیریت_امت_اسلامی و حاکم شدن آنها برسرنوشت انقلاب هموار میسازد. ...
@shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینیم| روحیه انقلابی
شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره):
ما اینطور فکر می کنیم و اینطور معتقدیم که #اسلام از روز اول یک #انقلاب بود و باید همچنان به عنوان #آیین_انقلابی تا ابد بماند.
برای درک یک آیین انقلابی، #روحیه_انقلابی لازم است؛عرض ما این است و روی این تکیه هم داریم،می گوییم یک فردی که روحیه انقلابی ندارد،ضعف نفس دارد، #محافظه_کار بار آمده است،اگر تمام ویژگی های دیگری را هم دارا باشد،در فهم بعد انقلابی اسلام توانایی نخواهد داشت.
#شهید_بهشتی
#روحیه_انقلابی
#اسلام
#اسلام_انقلابی
#آیین_انقلابی
#محافظه_کاری
@shahiddoctorbeheshti
♨️ #موسیقی_در_اسلام ♨️
شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره):
دربـاره #موسـيقى در #اسـلام مـى تـوان اينطور گفت كه هر نوع آوازه خوانى و هر نوع موسـيقى كه شنونده را به شهوترانى و مخصوصاً به بـى پروايـى در
گنهكارى می كشاند و شنونده را بـراى ارتكـاب فسـق و فجور و كارهاى خلاف عصمت و پاكى و تقوى بی پـروا می كند و انگيزه هاى شهوت را در او چنان برمی انگيزد تـا در ارتكاب گناه، خدا، قانون خدا، تعاليم پيغمبران، رعايت
پاكى و تقوى و رعايت ارزشهاى عـالى انسـانى را ولـو موقتاً فراموش كند در اسلام حرام است.
اين قـدر مسـلّم است.
اما نمی شود گفت كه آوازه خوانی ها و موسيقی هاى
ديگر به طور مسلم در اسلام حرام شده است.
منبع:موسیقی و تفریح در اسلام صص۱۵،۱۶
#شهید_بهشتی
#موسیقی
#آوازه_خوانی
#تفریح
#اسلام
#موسیقی_در_اسلام
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
چرا علی؟ چرا غدیر؟
اگر با شما مشورت میشد، چه کسی را غیر از علی معرفی می کردید؟
نگرانی پیامبر در مورد #میراث گرانبهایش!
قصه #شيعه و #سنى مطرح نيست
سخنرانی در سال 1351 ؛ #آبادان
در سالهايى كه ما اين جشن بزرگ را در مسجد #هامبورگ جشن مىگرفتيم، در آن چند سال كه آنجا بودم همه ساله خود به خود من سخن مى گفتم. خوب به خاطر دارم كه در هيچ سال ناچار نشدم مطلبى را تكرار كنم يا براى اجتناب از تكرار مطلب، موضوع سخنرانى #عيد_غدير را مسألهاى غير از غدير و #مولا_على، عليه السلام، قرار دهم. همواره با خودم فكر مى كردم كه #اگر_سالها_بگذرد و بخواهم براى همان مردم درباره غدير سخن بگويم قافيه سخن تنگ نيست، چون مسأله اى كه موضوع عيد غدير است يك مسأله جزئى پيش پا افتاده نيست بلكه مسأله اى بسيار مهم است. مطلب اين است كه پيامبرى به فرمان خدا مأموريت يافته در جهان پرغوغاى چهارده قرن پيش #جامعه_نمونه اى بر مبناى اسلام بسازد. جامعه اى كه به تمام معنا يك #جامعه_انقلابى است. جامعه اى است كه وضع موجود را كاملاً دگرگون كرده است. ...
پيغمبر بزرگوار اسلام به فرمان خدا و با اتكا بر وحى خدا، بر پايه #توحيد و يكتاپرستى، بر پايه احترام به#ارزشهاى_عالى_انسانى و بر پايه كنار زدن همه ارزشهاى ضد انسانى ديروز، جامعه اى نو ساخته است. حالا چنين بنيانگذارى الهام گرفته است كه ماهها، هفتهها و روزهاى پايان عمرش نزديك مى شود. #نگران است. نگران اينكه اين جامعه نوبنياد را با اين خصلتهاى نو بايد به دست چه كسى سپرد و چه كسى مى تواند پس از او اين جامعه را #اداره كند؛ اداره اى كه همراه با آن، #حتى_يك_درجه_زاويه_انحرافى در مسير #نهضت به وجود نيايد. اين #نگرانى_بزرگ است. مسأله، #شوخى_نيست ...
پيغمبر احساس مى كند، مىيابد، مىداند و به عنوان #رهبرى_الهى، دانا، تيزبين و ژرفنگر مى بيند كه با #انقلاب_اسلام، عده معدودى مسلمان زبده خالص ساخته است. بقيه هم به اسلام و #جامعه_اسلامى آمدهاند، نماز مسلمانى را مىخوانند، ماه رمضان هم روزه مىگيرند، حتى زكات هم مىدهند، حتى به ميدان جنگ و جهاد هم مىروند و براى اسلام شمشير هم مىزنند، اما آيا ساختمان درون و جسم و جان و روح و خلق و عادت آنها #ساختمان_خالص_سره_اسلامى است؟ نه! تعجب نكنيد. ...
چطور پيغمبر اسلام نگران است كه اين بزرگترين ميراث را پس از او چه كسى نگهدارى خواهد كرد؟ پيغمبر به اطراف خودش نگاه مىكند و هر بار نگاه مىكند مقدم بر همه #فقط_يك_انسان، #واجد_شرايط مىباشد؛ انسانى كه اصولاً از #نسل_انقلاب_اسلام است، چون ده ساله بوده كه مسلمان شده و چند سال از همان ده سال را نيز زير دست پيغمبر بزرگ شده است. او كسى است كه چند سال قبل از بعثت را هم با خصلتهاى پيغمبر بزرگوار اسلام رشد كرده است: #على . اين انسان زبده آگاه هوشمند بافضيلت، كودك بود كه به خانه محمد رفت. دوران كودكى را در #خانه_پاك_پيغمبر گذراند. ده ساله شد كه #نهضت_اسلام شروع شد. اولين مردى بود كه اسلام را پذيرفت .چه اسلام پذيرفتنى؟ خالص، مخلص، باصفا، باصميميت، #بىدغل، #بىطمع .نه طمع در رياست دارد، نه طمع در ثروت دارد، نه طمع در سالارى لشكر دارد. هيچ طمعى ندارد. #خالص_در_راه_خدا! شما اصلا از #فرمان_خدا صرف نظر كنيد، از تصميم پيغمبر صرف نظر كنيد؛ فكر كنيد كه به جاى پيغمبر، يك رهبر ديگر، جامعه اى را با آن #خون_دل ساخته بود، مى آمد با شما و با آنها كه با تاريخ سرنوشت اسلام آشنايى دارند و با اين حقايق اجتماعى هم كه عرض كردم آشنا هستند #مشورت مىكرد و مىگفت چه كسى مىتواند پس از من اين ميراث را به خوبى نگه دارد و نهضت اسلام را در مسيرش نگه دارد تا منحرف نشود؟ چه كسى را مىتوانيم معرفى كنيم غير از على؟ #منصف باشيد. قصه #شيعه و #سنى مطرح نيست. ...
آیا پيغمبر نگران بود كه اگر دست #على_عليهالسلام، را بگيرد و بگويد « #من_كنت_مولاه_فهذا_على_مولاه» مردم على را #ترور كنند؟ نگرانى پيغمبر اين نبود. او چنين ترسى از مردم نداشت .پيغمبر نگرانى ديگرى داشت. از اين طرف نگران بود كه اگر على بر سر كار نيايد ميراث گرانبهايش، يعنى #جامعه_نوساخته_و_نوخاسته_اسلامى، به چه سرنوشتى دچار خواهد شد، و از آن سو نگران بود كه اگر على را به فرمان خدا به #زمامدارى منصوب كند #عكسالعمل_سياسى دارد. مسأله اين است كه پيغمبر از عكسالعملهاى سياسى اين امر كه ممكن بود يك #بحران_سياسى در مسير نهضت اسلام به وجود بياورد بيمناك بود ...
منبع: #شهیدبهشتی، ولایت رهبری روحانیت (1390) صص74-83
@Shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عید کمال دین، سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت امیر المومنین حضرت علی علیه السلام بر شیعیان و پیروان ولایت خجسته باد💐💐💐
___________________________________
امیدوارم شما پیروان علی علیه السلام همت کنید و علاقه نشان دهید علی را خوب بشناسید تا بتوانید شیعه علی باشید.و الا شیعه ی علی نیستید،شیعه ی اسم علی هستید،شیعه ی گنبد و بارگاه علی هستید.
دنباله رو علی باید رهبرش را درست بشناسد.
ای شیعه ی علی به راستی شیعه و پیرو و دنباله رو علی باش.
#شهید_دکتر_بهشتی_ره
@shahiddoctorbeheshti
♨️ #موسیقی_در_اسلام ♨️
شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره):
در كلمات فقها گفته می شود: اللهو ماينهى عن ذكـرالله «لهو آنى است كه آدمى را از ياد خدا غافل كند».اين «از ياد خدا غافل كـردن »، مـى خواهـد مرحلـه خاصى از غفلت از ياد خدا را بيـان كنـد و آن مرحلـه خاص اين است كه آدم با ايمان، هر وقت با گنـاهى و لغزشى روبه رو می شود، خودبخود به ياد خدا مـى افتـد .
اينكه چون اينكار حرام است و خدا گفته نكن، پـس نكنم. اين حالـت كـه بـراى يـك انسـان بـا ايمـان دربرخورد با گناه دست می دهد يكى از ضامن هاى مـؤثر در حفظ پاكى و فضيلت در مردم است.
اصلاً يكى از مهمترين ارزشهاى #ايمان ايـن اسـت كه ايمان #پليس_باطن است. وقتى انسان تك و تنها هـم نشسته و با گناهى روبه رو مـى شـود، ايمـان درونـى و
#وجدان_الهى بر او نهيب میزند كه خـدا نـاظر اعمـال توست! نكـن ! ايـن نـوع توجـه بـه خـدا از مهمتـرين ارزشهاى تربيت هاى دينى است.
بنابراين خودبه خود آن نـوع #موسـيقى و آن نـوع از #آوازه_خوانى كه در آدمى اين توجه را ضعيف كند تا آن
حد كه انسان وقتى با گناه روبه رو می شود اصلاً ديگـر يادش نباشد كه خدايى هست و بـى پـروا گنـاه كنـد و حتى با شوق و رغبت به گناه آلوده شـود، البتـه #حـرام است. من فكر می كنم كه اگر هيچ آيه و هـيچ روايتـى هم در اين باره نبود و فقط ما بوديم و تعـاليم اسـلام و
بلكــه تعــاليم اديــان دربــاره ارزش ايمــان، اســتنباط
می كرديم كه اين نوع موسيقى حرام است.
منبع:موسیقی و تفریح در اسلام،صص ۱۶ و ۱۷
#شهید_بهشتی
#موسیقی_در_اسلام
#تفریح
#آوازه_خوانی
#موسـيقى
@shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️به من چه و به تو چه در جامعه اسلامی وجود ندارد ♨️
شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) :
#نظارت ها هم به #رییس_جمهور مربوط می شود هم به #مجلس و #شورا ها مربوط می شود و هم به #دستگاه_قضایی،حالا دیگر اگر دولتی جرأت می کند بر خلاف #مصالح_ملت قدمی بردارد
فقط به یک شرط...
شرطش حضورِ...[خواهش می کنم این جمله را بفرستید به آن اعماق ضمیر اجتماعی و اسلامی تان]...حضور آگاهانه یک یک #افراد_امت در اداره جامعه!
"به من چه و به تو چه" در #جامعه_اسلامی وجود ندارد...
برای #نظارت "به من چه و به تو چه" ای وجود ندارد...
و برای #دخالت البته "به تو چه و به من چه" وجود دارد.
دخالت نه...
نظارت آری...
#شهید_بهشتی
@shahiddoctorbeheshti
رمز و راز اسلحه #مباهله: بر هم زدن نقشه حریف (#ملاهای_کلیسا)
مباهله براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند. پیامبر با #تاکتیک مباهله، زمینه بحث منطقی را فراهم کرد.
شیوه مبارزه با #تبلیغات_اغفالگرانه_احساسی
با مردمى كه نمىشود با# منطق با ايشان حرف زد و اسير يك سلسله تلقينات متكى بر احساسات گذشته هستند، بايد با #شيوههاى_احساسى روبرو شد. شيوه احساسى چيست؟ #بيم_و_اميد. اينها را به ميدان بيم و اميد بياور. اگر آنها دنبال مطلب را رها كردند كه هيچ؛ اما اگر با اين همه دنبال مطلب را رها نكردند آنها را به نفرين دعوت كن. ... اگر پيروانِ پروپاقرص اينكه #مسيح_پسر_خداست و خدا متجسد شد و تبديل به گوشت شد (تعبير تبديل شدن به گوشت در متن عبارات امروزى مسيحيت هم وجود دارد) بر اين مطلب پافشارى كردند، بگو بسيار خوب، حالا كه كُميت شما در ميدان منطق و استدلال لنگ است، به ميدان دعا و نفرين درآييد. بياييد #نزديكترين_كسانى را كه دوست داريم #نفرين كنيم. خودمان، پسرانمان، زنانمان، و كسانى كه #وابسته_مستقيم ما هستند، جمع شويم و بگوييم بارالها، لعنت تو، دورى از رحمت تو، عذاب تو، بر آن گروهى باد كه در اين داستان راه دروغ مىروند. پيغمبر، آنها را به اين كار دعوت كرد و آنها هم، كه بيشتر #اسير_احساس بودند تا دنبالهرو منطق، سنگر را خالى كردند و عقبنشينى كردند. گفتند: نه، ما جرأت نمىكنيم. اين#تاكتيك بسيار مناسب بود، براى اينكه #تبليغات_مسيحيت قبل از شروع اسلام آرامآرام در شبه جزيره شروع شده بود و پايگاههاى كوچك مسيحى در اين طرف و آن طرف به وجود آمده بود و مسيحيت داشت مشركين را از شرك#بتپرستى به يك نوع شرك #سهگانهپرستى سوق میداد. اسلام آمد تا اين مردم را به سوى #يكتاپرستى واقعى دعوت كند، اما مسيحيت بر سر راهش قرار داشت. تبليغات مسيحى، گيرايىهاى خاصى دارد. بايد بر سر اين گيراييها ايستاد. اول با منطق، و اگر منطق كارگر نيفتاد با چنين تاكتيكى. به محض اينكه مسيحت در برابر چنين دعوتى عقبنشينى مىكرد، همان عقبنشينى افكار ديگران را براى توجه بيشتر به منطق اسلام آماده مىكرد. همينطور هم شد. گروه مبلّغان ورزيده مسيحيت كه به مدينه آمده بودند تا با پيامبر مباحثه كنند و او را در زمينه اعتقاد مذهبىِ صحيح در نظر ديگران محكوم كنند و گسترش اسلام را از طريق اين #مباحثههای_جدالآميز متزلزل كنند، در برابر چنين صحنه احساسانگيزى به ناچار عقبنشينى كرد. و اين عقبنشينى پيروزى بسيار ارزندهاى براى نهضت اسلام بود.
شما دوستان در همين عصر خودمان ببينيد، چند درصد از مردم در بحثها دنبالهرو #حرف_حسابى و منطقى هستند؟ به خصوص در زمينه مسائلى كه مىشود با الفاظ كمى به آن آب و رنگ داد و احساسات را برانگيخت، كُميت منطق واقعاً لنگ مى شود و حربه منطق واقعا از كار مىافتد… در اينگونه شرايط مگر مىشود با منطق سخن گفت؟ گوش كسى به منطق بدهكار نيست! فكرش براى تحليل آماده نيست. در اينجا جز استفاده از تاكتيكهاى تبليغى احساسى در مقابل آن تاكتيكهاى اغفالگرانه احساسى هيچ راه ديگرى وجود ندارد. پيغمبر در برابر رهبران مسيحيت بخشى از عربستانِ زمان خودش (#ملاهاى_كليسا) در وضعى قرار مىگيرد كه هرچه با منطق با آنها روبرو مىشود، آنها بر احساسات مخالف انگشت مىگذارند و تحريك مىكنند. پيامبر بايد كارى مىكرد كه اينها در يك ميدان احساسى جا خالى كنند. پيامبر به فرمان خدا، باقاطعيت آنها را به ميدان لعن و لعنت دعوت مى كند: نفرين خدا بر آنها باد كه به راه دروغ مى روند! آنوقت اينها مىترسند و جا خالى مىكنند. توجه داريد كه جا خالى كردن ناشى از ترس در چنين صحنهاى چه تأثيرى دارد. وضع حريف را بر هم مىزند. او را شكست مىدهد و زمينه را براى منطق آماده مىسازد.
مكرر از من سؤال شده است كه مگر، پيغمبر اسلام و قرآن هم براى اثبات حق و باطل خواسته از دعا و نفرين استفاده كند؟ هرگز! شما ببينيد سابقه اين صحنه چيست. ببينيد قرآن و پيغمبر، اول با چه زبانى به ميدان آمده و پيامبر چرا و تحت تأثير چه شرايطى سراغ اين#اسلحه رفته است. در شرايطى كه حريف، يا #ناجوانمردانه يا #جاهلانه، زمينههاى فكرى را براى كاربرد منطق از بين برده است. در چنين شرايطى شما چه توصيهاى مى فرماييد؟ ... مباهله براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند .
داستان مباهله براى آن است كه نقشه حريف را به هم بزند و استعدادهاى انسانى را از دام حريف برهاند و آزاد كند و به ميدان تأثير منطق بياورد و البته همين طور هم شد.
منبع: #شهیدبهشتی ولایت رهبری روحانیت (1390) صص56-60
@Shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبت سالروز گشایش مجلس خبرگان قانون اساسی مرکب از نمایندگان منتخب مستقیم مردم در سال ۱۳۵۸
@shahiddoctorbeheshti