حکم انتصاب شهید سید محمد حسینی بهشتی به سمت رئیس دیوان عالی کشور
@shahiddoctorbeheshti
فرازهایی از نامه خصوصی #شهیدبهشتی به #امام_خمینی
تهران جمعه 22 اسفند 1359
بسم الله الرحمن الرحیم
استاد و رهبر بزرگوار
السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
سنگینی وظیفه فرزندتان را بر آن داشت که این نامه را به حضورتان بنویسد و حقایق را به عرضتان برساند.
#دوگانگی موجود میان #مدیران کشور بیش از آن که جنبهی شخصی داشته باشد، به اختلاف #دو_بینش مربوط میشود . یک بینش معتقد و ملتزم به #فقاهت و #اجتهاد، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به وحی و تعهد در برابر کتاب و سنتباشد، بینش دیگر در پی اندیشهها و #برداشتهای_بینابین، که نه به کلی از وحی بریده است و نه آنچنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پایبند و گفتهها و نوشتهها و کردهها براین موضوع بینابین گواه.
#بینش_اول در برابر #بیگانگان و #هجوم_تبلیغاتی_و_سیاسی_و_اقتصادی به نظام سخت به توکل برخدا و اعتماد به نفس و تکیه بر توان اسلامی و پرهیز از گرفتار شدن در دام داوریها یا #دلسوزیهای_بیگانگان معتقد و ملتزم. #بینش_دیگر، هرچند دلش همین را میخواهد و زبانش همین را میگوید و قلمش همین را مینویسد، اما چون همهی مختصات لازم برای پیمودن این راه دشوار را ندارد، #در_عمل_لرزان_و_لغزان.
بینش اول به نظام و شیوهای برای زندگی #امت ما معتقد است که در عین گشودن راه به سوی #همه_نوع_پیشرفت_و_ترقی، مانع حل شدن مسلمانها در دستاوردهای شرق یا غرب باشد و آنان را بر فرهنگ و نظام و ارزش #اصیل و #مستقل #اسلام استوار دارد. بینش دیگر با #حفظ_نام_اسلام و بخشی از ارزشهای آن، جامعه را به راهی میکشاند که خود به خود درها را به روی ارزشهای بیگانه از اسلام و بلکه ضد اسلام میگشاید.
بینش اول روی شرایطی در #گزینش_مسؤولان تکیه میکند که جامعه را به سوی #امامت_متقین و #گسترش_این_امامت بر همهی سطوح راه میبرد. بینش دیگر بیشتر روی شرایطی تکیه میکند که خود به خود راه را برای #نفوذ بی مبالاتها یا کم مبالاتها در همهی سطوح #مدیریت_امت_اسلامی و حاکم شدن آنها برسرنوشت انقلاب هموار میسازد. ...
@shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینیم| روحیه انقلابی
شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره):
ما اینطور فکر می کنیم و اینطور معتقدیم که #اسلام از روز اول یک #انقلاب بود و باید همچنان به عنوان #آیین_انقلابی تا ابد بماند.
برای درک یک آیین انقلابی، #روحیه_انقلابی لازم است؛عرض ما این است و روی این تکیه هم داریم،می گوییم یک فردی که روحیه انقلابی ندارد،ضعف نفس دارد، #محافظه_کار بار آمده است،اگر تمام ویژگی های دیگری را هم دارا باشد،در فهم بعد انقلابی اسلام توانایی نخواهد داشت.
#شهید_بهشتی
#روحیه_انقلابی
#اسلام
#اسلام_انقلابی
#آیین_انقلابی
#محافظه_کاری
@shahiddoctorbeheshti
♨️ #موسیقی_در_اسلام ♨️
شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره):
دربـاره #موسـيقى در #اسـلام مـى تـوان اينطور گفت كه هر نوع آوازه خوانى و هر نوع موسـيقى كه شنونده را به شهوترانى و مخصوصاً به بـى پروايـى در
گنهكارى می كشاند و شنونده را بـراى ارتكـاب فسـق و فجور و كارهاى خلاف عصمت و پاكى و تقوى بی پـروا می كند و انگيزه هاى شهوت را در او چنان برمی انگيزد تـا در ارتكاب گناه، خدا، قانون خدا، تعاليم پيغمبران، رعايت
پاكى و تقوى و رعايت ارزشهاى عـالى انسـانى را ولـو موقتاً فراموش كند در اسلام حرام است.
اين قـدر مسـلّم است.
اما نمی شود گفت كه آوازه خوانی ها و موسيقی هاى
ديگر به طور مسلم در اسلام حرام شده است.
منبع:موسیقی و تفریح در اسلام صص۱۵،۱۶
#شهید_بهشتی
#موسیقی
#آوازه_خوانی
#تفریح
#اسلام
#موسیقی_در_اسلام
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
چرا علی؟ چرا غدیر؟
اگر با شما مشورت میشد، چه کسی را غیر از علی معرفی می کردید؟
نگرانی پیامبر در مورد #میراث گرانبهایش!
قصه #شيعه و #سنى مطرح نيست
سخنرانی در سال 1351 ؛ #آبادان
در سالهايى كه ما اين جشن بزرگ را در مسجد #هامبورگ جشن مىگرفتيم، در آن چند سال كه آنجا بودم همه ساله خود به خود من سخن مى گفتم. خوب به خاطر دارم كه در هيچ سال ناچار نشدم مطلبى را تكرار كنم يا براى اجتناب از تكرار مطلب، موضوع سخنرانى #عيد_غدير را مسألهاى غير از غدير و #مولا_على، عليه السلام، قرار دهم. همواره با خودم فكر مى كردم كه #اگر_سالها_بگذرد و بخواهم براى همان مردم درباره غدير سخن بگويم قافيه سخن تنگ نيست، چون مسأله اى كه موضوع عيد غدير است يك مسأله جزئى پيش پا افتاده نيست بلكه مسأله اى بسيار مهم است. مطلب اين است كه پيامبرى به فرمان خدا مأموريت يافته در جهان پرغوغاى چهارده قرن پيش #جامعه_نمونه اى بر مبناى اسلام بسازد. جامعه اى كه به تمام معنا يك #جامعه_انقلابى است. جامعه اى است كه وضع موجود را كاملاً دگرگون كرده است. ...
پيغمبر بزرگوار اسلام به فرمان خدا و با اتكا بر وحى خدا، بر پايه #توحيد و يكتاپرستى، بر پايه احترام به#ارزشهاى_عالى_انسانى و بر پايه كنار زدن همه ارزشهاى ضد انسانى ديروز، جامعه اى نو ساخته است. حالا چنين بنيانگذارى الهام گرفته است كه ماهها، هفتهها و روزهاى پايان عمرش نزديك مى شود. #نگران است. نگران اينكه اين جامعه نوبنياد را با اين خصلتهاى نو بايد به دست چه كسى سپرد و چه كسى مى تواند پس از او اين جامعه را #اداره كند؛ اداره اى كه همراه با آن، #حتى_يك_درجه_زاويه_انحرافى در مسير #نهضت به وجود نيايد. اين #نگرانى_بزرگ است. مسأله، #شوخى_نيست ...
پيغمبر احساس مى كند، مىيابد، مىداند و به عنوان #رهبرى_الهى، دانا، تيزبين و ژرفنگر مى بيند كه با #انقلاب_اسلام، عده معدودى مسلمان زبده خالص ساخته است. بقيه هم به اسلام و #جامعه_اسلامى آمدهاند، نماز مسلمانى را مىخوانند، ماه رمضان هم روزه مىگيرند، حتى زكات هم مىدهند، حتى به ميدان جنگ و جهاد هم مىروند و براى اسلام شمشير هم مىزنند، اما آيا ساختمان درون و جسم و جان و روح و خلق و عادت آنها #ساختمان_خالص_سره_اسلامى است؟ نه! تعجب نكنيد. ...
چطور پيغمبر اسلام نگران است كه اين بزرگترين ميراث را پس از او چه كسى نگهدارى خواهد كرد؟ پيغمبر به اطراف خودش نگاه مىكند و هر بار نگاه مىكند مقدم بر همه #فقط_يك_انسان، #واجد_شرايط مىباشد؛ انسانى كه اصولاً از #نسل_انقلاب_اسلام است، چون ده ساله بوده كه مسلمان شده و چند سال از همان ده سال را نيز زير دست پيغمبر بزرگ شده است. او كسى است كه چند سال قبل از بعثت را هم با خصلتهاى پيغمبر بزرگوار اسلام رشد كرده است: #على . اين انسان زبده آگاه هوشمند بافضيلت، كودك بود كه به خانه محمد رفت. دوران كودكى را در #خانه_پاك_پيغمبر گذراند. ده ساله شد كه #نهضت_اسلام شروع شد. اولين مردى بود كه اسلام را پذيرفت .چه اسلام پذيرفتنى؟ خالص، مخلص، باصفا، باصميميت، #بىدغل، #بىطمع .نه طمع در رياست دارد، نه طمع در ثروت دارد، نه طمع در سالارى لشكر دارد. هيچ طمعى ندارد. #خالص_در_راه_خدا! شما اصلا از #فرمان_خدا صرف نظر كنيد، از تصميم پيغمبر صرف نظر كنيد؛ فكر كنيد كه به جاى پيغمبر، يك رهبر ديگر، جامعه اى را با آن #خون_دل ساخته بود، مى آمد با شما و با آنها كه با تاريخ سرنوشت اسلام آشنايى دارند و با اين حقايق اجتماعى هم كه عرض كردم آشنا هستند #مشورت مىكرد و مىگفت چه كسى مىتواند پس از من اين ميراث را به خوبى نگه دارد و نهضت اسلام را در مسيرش نگه دارد تا منحرف نشود؟ چه كسى را مىتوانيم معرفى كنيم غير از على؟ #منصف باشيد. قصه #شيعه و #سنى مطرح نيست. ...
آیا پيغمبر نگران بود كه اگر دست #على_عليهالسلام، را بگيرد و بگويد « #من_كنت_مولاه_فهذا_على_مولاه» مردم على را #ترور كنند؟ نگرانى پيغمبر اين نبود. او چنين ترسى از مردم نداشت .پيغمبر نگرانى ديگرى داشت. از اين طرف نگران بود كه اگر على بر سر كار نيايد ميراث گرانبهايش، يعنى #جامعه_نوساخته_و_نوخاسته_اسلامى، به چه سرنوشتى دچار خواهد شد، و از آن سو نگران بود كه اگر على را به فرمان خدا به #زمامدارى منصوب كند #عكسالعمل_سياسى دارد. مسأله اين است كه پيغمبر از عكسالعملهاى سياسى اين امر كه ممكن بود يك #بحران_سياسى در مسير نهضت اسلام به وجود بياورد بيمناك بود ...
منبع: #شهیدبهشتی، ولایت رهبری روحانیت (1390) صص74-83
@Shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عید کمال دین، سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت امیر المومنین حضرت علی علیه السلام بر شیعیان و پیروان ولایت خجسته باد💐💐💐
___________________________________
امیدوارم شما پیروان علی علیه السلام همت کنید و علاقه نشان دهید علی را خوب بشناسید تا بتوانید شیعه علی باشید.و الا شیعه ی علی نیستید،شیعه ی اسم علی هستید،شیعه ی گنبد و بارگاه علی هستید.
دنباله رو علی باید رهبرش را درست بشناسد.
ای شیعه ی علی به راستی شیعه و پیرو و دنباله رو علی باش.
#شهید_دکتر_بهشتی_ره
@shahiddoctorbeheshti
♨️ #موسیقی_در_اسلام ♨️
شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره):
در كلمات فقها گفته می شود: اللهو ماينهى عن ذكـرالله «لهو آنى است كه آدمى را از ياد خدا غافل كند».اين «از ياد خدا غافل كـردن »، مـى خواهـد مرحلـه خاصى از غفلت از ياد خدا را بيـان كنـد و آن مرحلـه خاص اين است كه آدم با ايمان، هر وقت با گنـاهى و لغزشى روبه رو می شود، خودبخود به ياد خدا مـى افتـد .
اينكه چون اينكار حرام است و خدا گفته نكن، پـس نكنم. اين حالـت كـه بـراى يـك انسـان بـا ايمـان دربرخورد با گناه دست می دهد يكى از ضامن هاى مـؤثر در حفظ پاكى و فضيلت در مردم است.
اصلاً يكى از مهمترين ارزشهاى #ايمان ايـن اسـت كه ايمان #پليس_باطن است. وقتى انسان تك و تنها هـم نشسته و با گناهى روبه رو مـى شـود، ايمـان درونـى و
#وجدان_الهى بر او نهيب میزند كه خـدا نـاظر اعمـال توست! نكـن ! ايـن نـوع توجـه بـه خـدا از مهمتـرين ارزشهاى تربيت هاى دينى است.
بنابراين خودبه خود آن نـوع #موسـيقى و آن نـوع از #آوازه_خوانى كه در آدمى اين توجه را ضعيف كند تا آن
حد كه انسان وقتى با گناه روبه رو می شود اصلاً ديگـر يادش نباشد كه خدايى هست و بـى پـروا گنـاه كنـد و حتى با شوق و رغبت به گناه آلوده شـود، البتـه #حـرام است. من فكر می كنم كه اگر هيچ آيه و هـيچ روايتـى هم در اين باره نبود و فقط ما بوديم و تعـاليم اسـلام و
بلكــه تعــاليم اديــان دربــاره ارزش ايمــان، اســتنباط
می كرديم كه اين نوع موسيقى حرام است.
منبع:موسیقی و تفریح در اسلام،صص ۱۶ و ۱۷
#شهید_بهشتی
#موسیقی_در_اسلام
#تفریح
#آوازه_خوانی
#موسـيقى
@shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️به من چه و به تو چه در جامعه اسلامی وجود ندارد ♨️
شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) :
#نظارت ها هم به #رییس_جمهور مربوط می شود هم به #مجلس و #شورا ها مربوط می شود و هم به #دستگاه_قضایی،حالا دیگر اگر دولتی جرأت می کند بر خلاف #مصالح_ملت قدمی بردارد
فقط به یک شرط...
شرطش حضورِ...[خواهش می کنم این جمله را بفرستید به آن اعماق ضمیر اجتماعی و اسلامی تان]...حضور آگاهانه یک یک #افراد_امت در اداره جامعه!
"به من چه و به تو چه" در #جامعه_اسلامی وجود ندارد...
برای #نظارت "به من چه و به تو چه" ای وجود ندارد...
و برای #دخالت البته "به تو چه و به من چه" وجود دارد.
دخالت نه...
نظارت آری...
#شهید_بهشتی
@shahiddoctorbeheshti
رمز و راز اسلحه #مباهله: بر هم زدن نقشه حریف (#ملاهای_کلیسا)
مباهله براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند. پیامبر با #تاکتیک مباهله، زمینه بحث منطقی را فراهم کرد.
شیوه مبارزه با #تبلیغات_اغفالگرانه_احساسی
با مردمى كه نمىشود با# منطق با ايشان حرف زد و اسير يك سلسله تلقينات متكى بر احساسات گذشته هستند، بايد با #شيوههاى_احساسى روبرو شد. شيوه احساسى چيست؟ #بيم_و_اميد. اينها را به ميدان بيم و اميد بياور. اگر آنها دنبال مطلب را رها كردند كه هيچ؛ اما اگر با اين همه دنبال مطلب را رها نكردند آنها را به نفرين دعوت كن. ... اگر پيروانِ پروپاقرص اينكه #مسيح_پسر_خداست و خدا متجسد شد و تبديل به گوشت شد (تعبير تبديل شدن به گوشت در متن عبارات امروزى مسيحيت هم وجود دارد) بر اين مطلب پافشارى كردند، بگو بسيار خوب، حالا كه كُميت شما در ميدان منطق و استدلال لنگ است، به ميدان دعا و نفرين درآييد. بياييد #نزديكترين_كسانى را كه دوست داريم #نفرين كنيم. خودمان، پسرانمان، زنانمان، و كسانى كه #وابسته_مستقيم ما هستند، جمع شويم و بگوييم بارالها، لعنت تو، دورى از رحمت تو، عذاب تو، بر آن گروهى باد كه در اين داستان راه دروغ مىروند. پيغمبر، آنها را به اين كار دعوت كرد و آنها هم، كه بيشتر #اسير_احساس بودند تا دنبالهرو منطق، سنگر را خالى كردند و عقبنشينى كردند. گفتند: نه، ما جرأت نمىكنيم. اين#تاكتيك بسيار مناسب بود، براى اينكه #تبليغات_مسيحيت قبل از شروع اسلام آرامآرام در شبه جزيره شروع شده بود و پايگاههاى كوچك مسيحى در اين طرف و آن طرف به وجود آمده بود و مسيحيت داشت مشركين را از شرك#بتپرستى به يك نوع شرك #سهگانهپرستى سوق میداد. اسلام آمد تا اين مردم را به سوى #يكتاپرستى واقعى دعوت كند، اما مسيحيت بر سر راهش قرار داشت. تبليغات مسيحى، گيرايىهاى خاصى دارد. بايد بر سر اين گيراييها ايستاد. اول با منطق، و اگر منطق كارگر نيفتاد با چنين تاكتيكى. به محض اينكه مسيحت در برابر چنين دعوتى عقبنشينى مىكرد، همان عقبنشينى افكار ديگران را براى توجه بيشتر به منطق اسلام آماده مىكرد. همينطور هم شد. گروه مبلّغان ورزيده مسيحيت كه به مدينه آمده بودند تا با پيامبر مباحثه كنند و او را در زمينه اعتقاد مذهبىِ صحيح در نظر ديگران محكوم كنند و گسترش اسلام را از طريق اين #مباحثههای_جدالآميز متزلزل كنند، در برابر چنين صحنه احساسانگيزى به ناچار عقبنشينى كرد. و اين عقبنشينى پيروزى بسيار ارزندهاى براى نهضت اسلام بود.
شما دوستان در همين عصر خودمان ببينيد، چند درصد از مردم در بحثها دنبالهرو #حرف_حسابى و منطقى هستند؟ به خصوص در زمينه مسائلى كه مىشود با الفاظ كمى به آن آب و رنگ داد و احساسات را برانگيخت، كُميت منطق واقعاً لنگ مى شود و حربه منطق واقعا از كار مىافتد… در اينگونه شرايط مگر مىشود با منطق سخن گفت؟ گوش كسى به منطق بدهكار نيست! فكرش براى تحليل آماده نيست. در اينجا جز استفاده از تاكتيكهاى تبليغى احساسى در مقابل آن تاكتيكهاى اغفالگرانه احساسى هيچ راه ديگرى وجود ندارد. پيغمبر در برابر رهبران مسيحيت بخشى از عربستانِ زمان خودش (#ملاهاى_كليسا) در وضعى قرار مىگيرد كه هرچه با منطق با آنها روبرو مىشود، آنها بر احساسات مخالف انگشت مىگذارند و تحريك مىكنند. پيامبر بايد كارى مىكرد كه اينها در يك ميدان احساسى جا خالى كنند. پيامبر به فرمان خدا، باقاطعيت آنها را به ميدان لعن و لعنت دعوت مى كند: نفرين خدا بر آنها باد كه به راه دروغ مى روند! آنوقت اينها مىترسند و جا خالى مىكنند. توجه داريد كه جا خالى كردن ناشى از ترس در چنين صحنهاى چه تأثيرى دارد. وضع حريف را بر هم مىزند. او را شكست مىدهد و زمينه را براى منطق آماده مىسازد.
مكرر از من سؤال شده است كه مگر، پيغمبر اسلام و قرآن هم براى اثبات حق و باطل خواسته از دعا و نفرين استفاده كند؟ هرگز! شما ببينيد سابقه اين صحنه چيست. ببينيد قرآن و پيغمبر، اول با چه زبانى به ميدان آمده و پيامبر چرا و تحت تأثير چه شرايطى سراغ اين#اسلحه رفته است. در شرايطى كه حريف، يا #ناجوانمردانه يا #جاهلانه، زمينههاى فكرى را براى كاربرد منطق از بين برده است. در چنين شرايطى شما چه توصيهاى مى فرماييد؟ ... مباهله براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند .
داستان مباهله براى آن است كه نقشه حريف را به هم بزند و استعدادهاى انسانى را از دام حريف برهاند و آزاد كند و به ميدان تأثير منطق بياورد و البته همين طور هم شد.
منبع: #شهیدبهشتی ولایت رهبری روحانیت (1390) صص56-60
@Shahiddoctorbeheshti
14.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به مناسبت سالروز گشایش مجلس خبرگان قانون اساسی مرکب از نمایندگان منتخب مستقیم مردم در سال ۱۳۵۸
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
4_5920394456535663104.pdf
624.4K