چرا علی؟ چرا غدیر؟
اگر با شما مشورت میشد، چه کسی را غیر از علی معرفی می کردید؟
نگرانی پیامبر در مورد #میراث گرانبهایش!
منصف باشید! قصه #شيعه و #سنى مطرح نيست
در سالهايى كه ما اين جشن بزرگ را در مسجد #هامبورگ جشن مىگرفتيم، در آن چند سال كه آنجا بودم همه ساله خود به خود من سخن مىگفتم
خوب به خاطر دارم كه در هيچ سال ناچار نشدم مطلبى را تكرار كنم يا براى اجتناب از تكرار مطلب، موضوع سخنرانى #عيد_غدير را مسألهاى غير از #غدير و #مولا_على عليهالسلام، قرار دهم. همواره با خودم فكر مى كردم كه اگر سالها بگذرد و بخواهم براى همان مردم درباره غدير سخن بگويم قافيه سخن تنگ نيست، چون مسألهاى كه موضوع عيد غدير است يك مسأله جزئى پيشپاافتاده نيست بلكه مسأله اى بسيار مهم است.
مطلب اين است كه پيامبرى به فرمان خدا مأموريت يافته در جهان پرغوغاى چهارده قرن پيش #جامعه_نمونه اى بر مبناى اسلام بسازد. جامعه اى كه به تمام معنا يك #جامعه_انقلابى است. جامعه اى است كه وضع موجود را كاملاً دگرگون كرده است. ...
پيغمبر بزرگوار اسلام به فرمان خدا و با اتكا بر وحى خدا، بر پايه توحيد و يكتاپرستى، بر پايه احترام به ارزشهاى عالى انسانى و بر پايه كنار زدن همه ارزشهاى ضد انسانى ديروز، جامعهاى نو ساخته است. حالا چنين بنيانگذارى الهام گرفته است كه ماهها، هفتهها و روزهاى پايان عمرش نزديك مىشود. نگران است. نگران اينكه اين جامعه نوبنياد را با اين خصلتهاى نو بايد به دست چه كسى سپرد و چه كسى مىتواند پس از او اين جامعه را اداره كند؛ اداره اى كه همراه با آن، حتى يك درجه زاويه انحرافى در مسير نهضت به وجود نيايد. اين نگرانى بزرگ است. مسأله شوخى_نيست ...
پيغمبر احساس مى كند، مىيابد، مىداند و به عنوان رهبرى الهى، دانا، تيزبين و ژرفنگر مى بيند كه با انقلاب اسلام، عده معدودى مسلمان زبده خالص ساخته است. بقيه هم به اسلام و #جامعه_اسلامى آمدهاند، نماز مسلمانى را مىخوانند، ماه رمضان هم روزه مىگيرند، حتى زكات هم مىدهند، حتى به ميدان جنگ و جهاد هم مىروند و براى اسلام شمشير هم مىزنند، اما آيا ساختمان درون و جسم و جان و روح و خلق و عادت آنها #ساختمان_خالص_سره_اسلامى است؟ نه! تعجب نكنيد. ...
چطور پيغمبر اسلام نگران است كه اين بزرگترين ميراث را پس از او چه كسى نگهدارى خواهد كرد؟ پيغمبر به اطراف خودش نگاه مىكند و هر بار نگاه مىكند مقدم بر همه فقط يك انسان واجدشرايط مىباشد؛ انسانى كه اصولاً از نسل انقلاب اسلام است، چون ده ساله بوده كه مسلمان شده و چند سال از همان ده سال را نيز زير دست پيغمبر بزرگ شده است. او كسى است كه چند سال قبل از بعثت را هم با خصلتهاى پيغمبر بزرگوار اسلام رشد كرده است: #على. اين انسان زبده آگاه هوشمند بافضيلت، كودك بود كه به خانه محمد رفت. دوران كودكى را در خانه پاك پيغمبر گذراند. ده ساله شد كه نهضت اسلام شروع شد. اولين مردى بود كه اسلام را پذيرفت. چه اسلام پذيرفتنى؟ خالص، مخلص، باصفا، باصميميت، بىدغل، بىطمع .نه طمع در رياست دارد، نه طمع در ثروت دارد، نه طمع در سالارى لشكر دارد. هيچ طمعى ندارد. خالص در راه خدا! شما اصلا از فرمان خدا صرفنظر كنيد، از تصميم پيغمبر صرف نظر كنيد؛ فكر كنيد كه به جاى پيغمبر، يك رهبر ديگر، جامعه اى را با آن خون دل ساخته بود، مى آمد با شما و با آنها كه با تاريخ سرنوشت اسلام آشنايى دارند و با اين حقايق اجتماعى هم كه عرض كردم آشنا هستند مشورت مىكرد و مىگفت چه كسى مىتواند پس از من اين ميراث را به خوبى نگه دارد و نهضت اسلام را در مسيرش نگه دارد تا منحرف نشود؟ چه كسى را مىتوانيم معرفى كنيم غير از على؟ منصف باشيد. قصه #شيعه و #سنى مطرح نيست. ...
آیا پيغمبر نگران بود كه اگر دست #على_عليهالسلام، را بگيرد و بگويد « #من_كنت_مولاه_فهذا_على_مولاه» مردم على را ترور كنند؟ نگرانى پيغمبر اين نبود. او چنين ترسى از مردم نداشت .پيغمبر نگرانى ديگرى داشت. از اين طرف نگران بود كه اگر على بر سر كار نيايد ميراث گرانبهايش، يعنى جامعه نوساخته و نوخاسته اسلامى، به چه سرنوشتى دچار خواهد شد، و از آن سو نگران بود كه اگر على را به فرمان خدا به زمامدارى منصوب كند عكسالعمل سياسى دارد. مسأله اين است كه پيغمبر از عكسالعملهاى سياسى اين امر كه ممكن بود يك بحران سياسى در مسير نهضت اسلام به وجود بياورد بيمناك بود ...
منبع: #شهیدبهشتی، ولایت رهبری روحانیت (1390) صص74-83
سخنرانی در سال 1351 آبادان
@Shahiddoctorbeheshti
رمز و راز اسلحه #مباهله: بر هم زدن نقشه #ملاهای_کلیسا
#شهید_بهشتی
مباهله براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند. پیامبر با #تاکتیک مباهله، زمینه بحث منطقی را فراهم کرد.
شیوه مبارزه با #تبلیغات اغفالگرانه احساسی
با مردمى كه نمىشود با منطق با ايشان حرف زد و اسير يك سلسله تلقينات متكى بر احساسات گذشته هستند، بايد با #شيوههاى_احساسى روبرو شد. شيوه احساسى چيست؟ بيم و اميد. اينها را به ميدان بيم و اميد بياور. اگر آنها دنبال مطلب را رها كردند كه هيچ؛ اما اگر با اين همه دنبال مطلب را رها نكردند آنها را به نفرين دعوت كن. ...
اگر پيروانِ پروپاقرص اينكه مسيح پسر خداست و خدا متجسد شد و تبديل به گوشت شد (تعبير تبديل شدن به گوشت در متن عبارات امروزى مسيحيت هم وجود دارد) بر اين مطلب پافشارى كردند، بگو بسيار خوب، حالا كه كُميت شما در ميدان منطق و استدلال لنگ است، به ميدان دعا و نفرين درآييد.
بياييد نزديكترين كسانى را كه دوست داريم نفرين كنيم. خودمان، پسرانمان، زنانمان، و كسانى كه وابسته مستقيم ما هستند، جمع شويم و بگوييم بارالها، لعنت تو، دورى از رحمت تو، عذاب تو، بر آن گروهى باد كه در اين داستان راه دروغ مىروند. پيغمبر، آنها را به اين كار دعوت كرد و آنها هم، كه بيشتر اسير احساس بودند تا دنبالهرو منطق، سنگر را خالى كردند و عقبنشينى كردند. گفتند: نه، ما جرأت نمىكنيم. اين تاكتيك بسيار مناسب بود، براى اينكه #تبليغات_مسيحيت قبل از شروع اسلام آرامآرام در شبه جزيره شروع شده بود و پايگاههاى كوچك مسيحى در اين طرف و آن طرف به وجود آمده بود و مسيحيت داشت مشركين را از شرك بتپرستى به يك نوع شرك سهگانهپرستى سوق میداد. اسلام آمد تا اين مردم را به سوى يكتاپرستى واقعى دعوت كند، اما مسيحيت بر سر راهش قرار داشت.
تبليغات مسيحى، گيرايىهاى خاصى دارد. بايد بر سر اين گيراييها ايستاد. اول با منطق، و اگر منطق كارگر نيفتاد با چنين تاكتيكى. به محض اينكه مسيحت در برابر چنين دعوتى عقبنشينى مىكرد، همان عقبنشينى افكار ديگران را براى توجه بيشتر به منطق اسلام آماده مىكرد. همينطور هم شد. گروه مبلّغان ورزيده مسيحيت كه به مدينه آمده بودند تا با پيامبر مباحثه كنند و او را در زمينه اعتقاد مذهبىِ صحيح در نظر ديگران محكوم كنند و گسترش اسلام را از طريق اين مباحثههای جدالآميز متزلزل كنند، در برابر چنين صحنه احساسانگيزى به ناچار عقبنشينى كرد. و اين عقبنشينى پيروزى بسيار ارزندهاى براى نهضت اسلام بود.
شما دوستان در همين عصر خودمان ببينيد، چند درصد از مردم در بحثها دنبالهرو حرف حسابى و منطقى هستند؟ به خصوص در زمينه مسائلى كه مىشود با الفاظ كمى به آن آب و رنگ داد و احساسات را برانگيخت، كُميت منطق واقعاً لنگ مى شود و حربه منطق واقعا از كار مىافتد… در اينگونه شرايط مگر مىشود با منطق سخن گفت؟ گوش كسى به منطق بدهكار نيست! فكرش براى تحليل آماده نيست. در اينجا جز استفاده از تاكتيكهاى تبليغى احساسى در مقابل آن تاكتيكهاى اغفالگرانه احساسى هيچ راه ديگرى وجود ندارد. پيغمبر در برابر رهبران مسيحيت بخشى از عربستانِ زمان خودش (#ملاهاى_كليسا) در وضعى قرار مىگيرد كه هرچه با منطق با آنها روبرو مىشود، آنها بر احساسات مخالف انگشت مىگذارند و تحريك مىكنند. پيامبر بايد كارى مىكرد كه اينها در يك ميدان احساسى جا خالى كنند. پيامبر به فرمان خدا، باقاطعيت آنها را به ميدان لعن و لعنت دعوت مى كند: نفرين خدا بر آنها باد كه به راه دروغ مى روند! آنوقت اينها مىترسند و جا خالى مىكنند. توجه داريد كه جا خالى كردن ناشى از ترس در چنين صحنهاى چه تأثيرى دارد. وضع حريف را بر هم مىزند. او را شكست مىدهد و زمينه را براى منطق آماده مىسازد.
مكرر از من سؤال شده است كه مگر، پيغمبر اسلام و قرآن هم براى اثبات حق و باطل خواسته از دعا و نفرين استفاده كند؟ هرگز! شما ببينيد سابقه اين صحنه چيست. ببينيد قرآن و پيغمبر، اول با چه زبانى به ميدان آمده و پيامبر چرا و تحت تأثير چه شرايطى سراغ اين اسلحه رفته است. در شرايطى كه حريف، يا #ناجوانمردانه يا #جاهلانه، زمينههاى فكرى را براى كاربرد منطق از بين برده است. در چنين شرايطى شما چه توصيهاى مى فرماييد؟ ... مباهله براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند .
داستان مباهله براى آن است كه نقشه حريف را به هم بزند و استعدادهاى انسانى را از دام حريف برهاند و آزاد كند و به ميدان تأثير منطق بياورد و البته همين طور هم شد.
منبع: #شهیدبهشتی، ولایت رهبری روحانیت (1390) صص56-60
@Shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
به مناسبت سالروز تشکیل شورای نگهبان
#شهیدبهشتی:
ما ميخواهيم #شوراي_نگهبان حالت تداومي داشته باشد كه هميشه كشور و جمهوري اسلامي داراي شوراي نگهبان و قانون اساسي باشد و هيچ فترتي پيش نيايد، و ضمناً حالتي داشته باشد كه صاحبنظران جديدي در مقطع معين بيايند و با صاحبنظران قبلي که هستند برخورد فكري داشته باشند تا آن مهارت و حضوري كه افراد در طول اين اقدام فنی پيدا ميكنند به آنهايي كه بعد ميآيند منتقل شود و چنان نباشد كه يك دورهاي كه ميآيند در اين قسمت كم تجربه باشند.
اصل 92 #قانون_اساسی
منبع: مشروح مذاكرات قانون اساسى. ج2، جلسه سی و ششم ص971
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
تغییر روش مبارزه بعد از شهادت مسلم
@Shahiddoctorbeheshti
#اباعبدالله علیه السلام طبق نوشته #مسلم از مکه حرکت کرد و در راه عدهی زیادی به #کاروان_حسینی پیوستند. ایشان آمد تا نزدیک خاک عراق. آنجا به حضرت خبر رسید که وضع نه آن است که مسلم برای شما نوشته بود. الان وضع دگرگون شده. مسلم کشته شده، هانی کشته شده، عبدالله بن یقطر که نامه حضرت را برای مسلم و مردم کوفه میبرد کشته شد، اما با این اخبار وحشتناک #مبارزهی_حسینی متوقف نشد، فقط #تاکتیک و روش عوض شد، چون وضع عوض شده بود.
حضرت دستور داد مردمی که همراه او بودند همه جمع شوند، بعد به میان آنها آمد و نوشتهای را برای آنها خواند و بعد از حمد و ثنای خدا فرمود باخبر باشید اخبار وحشتناکی از کوفه میرسد، مسلم و هانی و
عبدالله بن یقطر را کشتهاند. مردم به ما #خیانت کردهاند. من باید به این راه بروم تا کشته شوم، هر کس از شما تا این ساعت به امید مال و ثروت و به امید مقام و منصب با من آمده راهش را بگیرد و برود. بیشترِ کسانی که در میان راه به این کاروان ملحق شده بودند، رفتند. حسین بن علی ماند و آن عده از خُدامی
که از مدینه با حضرت بیرون آمده بودند و چند نفر از یاران وسط راه. چون صحنهی مبارزه عوض شد دیگر نباید افراد #متزلزل و #مردد در اردوی حسینی باقی بماند. چون روش مبارزه عوض شد باید مردان #آبدیده، مردان باصفا که از چاه طبیعت به درآمدهاند، پیرامون او بمانند:
پاک و صافی شو و از چاه طبیعت به در آی که صفایی ندهد آب تراب آلوده
باید مردمی پاک و منزه و توانا و نیرومند در این راه بیایند که به هدف مبارزهی کربلا #ایمان_قاطع داشته و آمادهی #فداکاری و جانبازی باشند.
منبع: #شهیدبهشتی؛ #مبارزه_پیروز (1391) صص19-20
@Shahiddoctorbeheshti
هدف قیام اباعبدالله؛ ترسیم صحنه جنگ حق و باطل
هدف اباعبدالله چیست؟ آیا در دست گرفتن حکومت است؟ آیا اباعبدالله میخواهد بر بلاد مسلمانان به خصوص عراق و کوفه حکومت کند؟ نه هدف او حکومت نیست، هدف اِعلاءحکم حق است. باید حق از باطل شناخته شود و حق و باطل را در افقی روشنتر به مردم نشان دهد. خواه به حکومت برسد یا نرسد. اگر توانست حکومت را در دست بگیرد که چه بهتر، قدرت حکومت را در راهی که خدا میپسندد به کار میاندازد؛ اما اگر نتوانست حکومت را به دست آورد باز هم مقصود تأمین شده است. صحنهای در کربلا پیش میآید که تاریخ آن را برای همیشه با کلمات و سطرهای درخشنده ثبت و ضبط میکند و جهاد مسلمین تا ابد نمونه عالی جنگ میان حق و باطل معرفی میشود. بهبه چه هدفی. عالی و در عین حال روشن و مشخص و قاطع.
منبع: #شهیدبهشتی؛ #مبارزه_پیروز (1391) ص 17
#محرم
#عاشورا
@Shahiddoctorbeheshti
#مشروطه ، جنس عاریتی
نام نظام سياسى در #قانون_اساسى جمهورى اسلامى چيست؟ اسم آن را چه نوع نظامى بگذاريم؟ در اين نوعبنديها و ردهبندىها، مقولات سياسى دنيا كدامند؟
حقيقت اين است كه برداشت تشیع راستين از اسلام، مناسبترين نام را براى اين نظام قبلاً پيشبينى كرده است. مىتوانيد با اين اشارهاى كه كردم خودتان بگوييد تشيع راستين براى نظام سياسى اسلام چه عنوان گويايى را انتخاب كرده است؟ «#نظام_امت_و_امامت».
نظام سياسى اجتماعى جمهورى اسلامی، نظام امت و امامت است و حق اين است كه با هيچ يك از اين عناوينى كه در كتاب هاى حقوق سياسى يا #حقوق_اساسى آمده قابل تطبيق نيست.
اتفاقاً يك بار انقلابيون ايران اين تجربه را كردند و پاى چشمشان خورد. براى رهايى از #استبداد انقلاب كردند. بعد گفتند حالا مىدانيد چه جايش بگذاريد؟ #مشروطه. چون اين عنوانى كه براى نظام جديد انتخاب شده بود #عاريهاى بود و مربوط به #فرهنگ_اسلام نبود، حتى آن تأثيرى را كه در صاحبان اصلى اين فكر عاريتى مىتوانست داشته باشد براى ما نداشت. خاصيت چيز #عاريتى همين است.
به همين دليل، ما فكر مىكنيم عنوان نظام ما بايد نظام امت و امامت باشد. منتها، در اثناى #انقلاب، چون اين عنوان هنوز براى توده مردم روشن نبود، به عنوان شعار اول #حكومت_اسلامى انتخاب شد كه بسيار هم خوب و گويا بود و سپس وقتى معلوم شد اين نظام حكومتى رئيس جمهور هم دارد، آنوقت گفته شد جمهورى اسلامى.
ولى نام راستين و كامل اين نظام، «نظام امت و امامت» است.
در رأس اين نظام، اصول عقيدتى و عملى اسلام بر اساس كتاب و سنّت است. همه چيز بايد از اين قلّه سرازير شود.
منبع: #شهیدبهشتی مبانی نظری قانون اساسی(1390) صص38-39
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
🌀 ضرورت تشکیلات
🔹 من و چند تن از دوستانم که از سالها پیش فعالیتهای اجتماعی سیاسی بر مبنای اسلام را بهعنوان یک واجب بزرگ و فریضه بزرگ تلقی میکردهایم، مکرر وقتی دور هم مینشستیم و اوضاع و احوال را تجزیه و تحلیل میکردیم و وظایف را بر میشمردیم و نیروهایمان را ارزیابی میکردیم، به این نتیجه میرسیدیم که نیروهای مؤمن مخلص مسلمان در جامعه ما فراونند و جامعه ما یک منبع بسیار پرارزش از نیروهای نهفته است و انبار و خزانه و گنجینه نیروهاست.
🔹 ولی این نیروها یکدیگر را درست نمیشناسند و به حد کافی از وجود یکدیگر خبر ندارند. بهطوری که اجمالا میدانیم، جامعه ما جامعهای است پرنیرو؛ اما وقتی دست به هر کاری می زنیم، در همان قدمهای اول و دوم میبینیم نیرو کم داریم.
🔹 آب در خانه هست، ولی ما تشنه لب میگردیم. وقتی هم شناسایی میکنیم، باز قدرت سازمان و سامان دادن و تجربه تشکیلاتیمان کم است. گاهی میبینیم نیروها انباشته شدهاند و کار زیادی هم انجام نمیگیرد.
🔹 بنابراین به روشنی به این نتیجه میرسیدیم که دچار ضعف تشکیلاتی هستیم و همواره از این یاد میکردیم که ایجاد تشکیلات اجتماعی بر پایه اسلام، از واجبات اساسی هر انسان متعهد آگاه مسلمان است.
📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۱۶۴ و ۱۶۵
#تشکیلات
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
🌀 با سازماندهی میتوان بهتر رهبری کرد
🔹 اگر ما بخواهیم سازنده تاریخ باشیم مگر تکتک و تنها میشود ؟ بس است، ما از تاریخ چند بار باید درس بگیریم؟ «لا يلدغ المومن من جحر واحد مرتين» انسان مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود.
🔹 چند بار میخواهیم سرنوشتمان را دچار گزند و آسیب کنیم؟ مـا بـاید نیروهایمان را متشکل کنیم، ما باید سازماندهی داشته باشیم، با سازماندهی است که میشود بهتر رهبری کرد .
🔹 ما در کل جامعه یک مقام رهبری داریم که همان ولایت فقیه است که در قانون اساسی نیز آمده است ولی وقتی رهبری ولایت فقیه تصمیم میگیرد آیا با بیسازمانی میشود آن تصمیمها را اجرا کرد؟ یا با سازماندهی و تشکل؟ خوب، جواب روشن است که وقتی میخواهیم همان نقطه نظرهای رهبری و خطوط کلی که رهبری ترسیم میکند یا تصمیمات جزئی حساس فوری را که در یک مواقع حساس میگیرد یا اعلام میکنند، اجـرا کـنیم باید با حوادث مقابله کرد و برای این کار به متشکل بودن سخت نیازمندیم.
📖 جاودانه تاریخ، ج۶، ص ۱۲
#تشکیلات
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
نظر #شهیدبهشتی در مورد آرمان مرحوم #آيتالله_طالقاني
1- براى همه ما جاى تأسف بسيار است كه جاى عالم جليل و #مجاهد_بزرگ و معلم و مربى و پيشگام #اسلام_انقلابى را در جلسه امروز، در جمعمان خالى بيابيم.
شك نيست كه آيت الله #طالقانى در #جامعه_انقلابی مسلمان ايران، زنده و زنده ياد و زنده نام است و هر انسان مؤمن به خدا و معاد، چه براى خودش و چه براى دوستانش، مرگ، جز نوعى از جدايى از محيطى و پيوستن به محيطى ديگر، جز انتقال، معنايى ندارد و اين از اساسىترين ويژگىهاى مكتبهاى الهى است كه به #جاودانه بودن انسان معتقد است. ... ولى ترديدى نيست كه از دست دادن چنين #چهره_درخشندهاى، ضايعهاى بزرگ براى #امت ماست و با فقدان او خلأيى به وجود آمده كه پر شدنش ميسر نيست مگر به پا گرفتن چهره و چهرههايى كه همچنان بتوانند اينگونه نقشهاى پيشتاز، مترقى، الهى و سازنده را بر عهده بگيرند و تاريخ به ما نشان داده است كه اين چهرهها، خلق_الساعه به وجود نمىآيند. ما به عنوان دوستان قديم و همگامان و همراهان او در اين راه و به عنوان نمايندگان #مجلس_خبرگان و به عنوان #روحانيت_متعهد_و_مبارز، ياد اين عالم بزرگ را گرامى مىداريم.
منبع: صورت مشروح مذاكرات قانون اساسی، ج1، جلسه پانزدهم (21 شهریور 1358)، ص 369
2- امروز مصادف است با چهلمين روز فقدان عالم بزرگ و مجاهد سختكوش و نستوه و #عضو_پرارزش مجلس خبرگان مرحوم آيت الله طالقاني طاب ثراه. ... در آغاز اين جلسه هم ياد اين برادر بزرگ و عزيز را گراميميداريم و از همه ملت و همه دوستان مرحوم آيت الله طالقاني و به خصوص از #نسل_جوان_تحصيل_كرده و آگاه و مبارز ميخواهيم در اين لحظه حساس تاريخي به نقشه شومي كه #استعمار اروپايي و آمريكايي و اسرائيلي براي جنگ اعصاب، #جنگ_رواني، مشكلتراشي، آتشافروزي و توطئه در گوشه و كنار كشور طرح كرده و اجرايش را آغاز كردهاند، اين قشرها و همه قشرهاي ديگر همچنان با هم، همفكر و همپيمان و همراه باشند و منتظر آن ننشينيم كه حتماً يك وحدت شكل يافته و سازمان يافته به داد اين #پيوند_ضروري_انقلابي ما برسد. ما در طول انقلاب بدون اينكه تشكيلاتي داشته باشيم وحدت داشتيم، همرزميداشتيم. #وحدت_تشكيلاتي طول ميكشد، مراحلي را بايد پشت سر بگذاردكه انشاءالله به وحدت تشكيلاتي هم خواهيم رسيد و با اخلاص در نيت و با اخلاص در عمل و فائق آمدن بر هرگونه خودخواهي و خودمحوري و خودپرستي بر همه مشكلاتي كه تاكنون مانع شده است ما يك نوع وحدت تشكيلاتي بزرگ داشته باشيم پيروز خواهيم شد ولي تا رسيدن به آن روز آيا راهي جز حفظ همان پيوند و همان #وحدت كه بر گرد محور #رهبري و #شعارهاي_مشترك است، راهي ديگر داريم؟ هرگز نه.
اين رهنمود رهبر انقلاب و #امام_امت حضرت آيتالله العظمي خميني و نيز عشق و آرمان مرحوم آيت الله طالقاني بود و همه #علماي_متعهد_و_مبارز هم يك چنين عشق و آرماني داشتهاند و دارند ...
منبع: #مشروح_مذاكرات #قانون_اساسى، ج2، جلسه چهل و هشتم (26 مهر 1358)، ص 1295
@Shahiddoctorbeheshti
ای معلم!
انسان بسازید، نه یک مشت انسان نمای قالبیِ ابزاری
حتما #آزادی را برای خودتان خیلی مطلوب می یابید. خیلی خوب؛ حالا آقایان و خانمها را ببریم سر کلاس: به این بچه ها که در دوران شکوفایی استعدادها و شکل گیری شخصیت خویشتن اند چقدر آزادی عنایت می فرمایید؟ اگر تاکنون به این بچه های عزیز و انسانهای آینده آینده ساز، آزادی لازم را عنایت نفرموده اید، چقدر به آنها ظلم و خیانت شده است؟ و به چه چیز آنها خیانت شده؟ به #شخصیت_انسانی آنها.
ای #معلم باایمان آگاه و آزاد! به عنوان یک دوست و همفکر و همراهت خواهش می کنم، شما را به خدا در این کلاسها یک مشت انسان نمای قالبی خاک بر سر نسازید. انسان بسازید، نه یک مشت انسان نمای قالبی ابزاری
و تو ای #روحانی و ای عالم دینی!، یا تو ای نویسنده و گوینده غیرمعمم! با گفته ها و نوشته هایت یک مشت موجود قالبی، یک مشت انسان نمایی که به کارخانه بزرگ اجتماع سفارش داده اند تا با فلان مدل به دنیا بیاید، با فلان مدل بیندیشد، با فلان مدل زندگی کند، و با فلان مدل بمیرد، تحویل آینده نده! آینده بشریت به انسان نیاز دارد؛ انسان برخوردار از شخصیت انسانی؛ انسانی که خود را بسازد و محیط خود را.
دوست ندارم دیگر معلم خود را «باغبان» بنامد. دوست ندارم دیگر معلم و مربی خود را «چوپان» تلقی کند. این کلمات مبتذل شایسته شأن معلم نیست. نه شایسته شأن او و نه شایسته شأن آنان که مسئول تعلیم و تربیت آنهاست. معلم و مربی برترین کمک کار به انسانی است که در حال خودساختن است.
#مدرسه
#آموزش_پرورش
منبع: #شهیدبهشتی، نقش آزادی در تربیت کودکان ص۱۵۹
@shahiddoctorbeheshti
مسلمان غیرایرانی، در ایران بیگانه نیست
کتاب خدا و سنت رسول خدا با کمال صراحت اعلام می دارد که محور همه حقوق سیاسی و مدنی، چه در میدان سیاست خارجی و چه در میدان سیاست داخلی، فقط اسلام است.
هیچ حکومت محلی حق ندارد یک مسلمان را از هر کجای عالم که باشد در قلمرو حکومت محلی خود بیگانه به شمار آورد. مسلمان به هر جا از سرزمین اسلام برود وطن اوست و در آنجا بیگانه نیست.
این وضعیت که با یک مسلمان اهل ایران یا عراق یا سوریه یا مصر یا پاکستان یا ترکیه یا اندونزی در مناطق اسلامی چون یک بیگانه رفتار بشود بدون شک برخلاف نص تعالیم اسلام است.
۱۰ دی ۱۳۴۵ - هانوفر - آلمان
منبع: اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا؛ (۱۳۸۶) ص۳۰
#امت_واحده
#برادری_اسلامی
#دارالاسلام
#انترناسیونالیسم_اسلامی
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
#ملت_دوست هستیم، ولی #ملی_گرا نیستیم
#مسلمانان_مظلوم_فلسطین
ملت دوست بودن و مردم دوست بودن درست و صحیح است اما هدف را در یک فرد در یک دسته در یک قشر در یک ملت و یک نژاد محدود کردن شرک است. قصه این است که مسلمان، انسان معتقد به خدای رب العالمین و پروردگار جهانیان است و اسلام یک آیین جهانی است. مسلمان به سعادت انسان به صورت یک کل نگاه می کند و در راه نجات انسان به صورت یک کل تلاش می کند.
اصولا محدود کردن آرمانهای یک انقلاب در نجات یک ملت شرک است. گذشته از اینکه اصلا بر اساس جهان بینی اسلام نجات یک ملت از نجات همه انسانها نمی تواند جدا باشد ... پس اگر یک انسان، یک حزب، یک تشکیلات، یک قشر، یک ملت و یک نژاد بخواهد به سعادت برسد بر طبق جهان بینی اسلام باید به آزادی به نجات و رستگاری و فلاح همه انسانها بپردازد ... اصولا یک مسلمان یا یک ملت مسلمان در برابر فلاح #همه_مسلمانان بلکه #همه_انسانهای_جهان مسئولند.
ما شعارمان از اول همین بود. مگر نه اینکه ما همیشه همین حدیث را می گفتیم شرح می دادیم و انگیزه انقلابمان بود. روی پلاکاردهایمان می نوشتیم و توی مساجدمان می زدیم " من أصبح لایهتمَّ بأُمور المسلمین فَلَیس بمسلم" هرکس صبح سر از خواب نوشین بردارد و در اندیشه مسائل همه مسلمانان نباشد آن فرد مسلمان نیست.
بنابراین من خواهش می کنم مسئله را خیلی باز و روشن در جامعه مطرح کنیم و بگوئیم ما ملت دوست هستیم، ولی ملی گرا و ناسیونالیست نیستیم یعنی هدف و آرمانمان را برای فلاح و رستگاری مردم، در فلاح و رستگاری ملت ایران محدود نمی کنیم. فلاح و رستگاری مردم ایران را می خواهیم و فلاح و رستگاری همه مسلمانان جهان را و بلکه همه انسانهای جهان را.
منبع: #شهیدبهشتی #جادوانه_تاریخ (۱۳۹۰) مصاحبه ها۲؛ صص ۲۴۹-۲۵۱
#طوفان_الاقصی
#فلسطین
#صدور_انقلاب
#مسئولیتهای_فراسرزمینی #جمهوری_اسلامی
#انقلاب_اسلامی
#حمایت_از_مستضعفان
#ملی_گرایی
#ناسیونالیسم
@shahiddoctorbeheshti