چرا #سلطنت از دیدگاه اسلام مردود است؟
هيچ كس نميتواند رابطهاش را با ديگران بر مبناي #برتری_طلبي و #امتيازطلبي قرار بدهد.
#متكبران، بزرگي فروشان، #طاغوتان، تفوق طلبان، امتيازطلبان همواره سد راه جنبش ها هستند. بزرگي طلبي و تفوق طلبي و استعلا و داعية علو و برتري داشتن از نظر قرآن مطرود و مردود است تا آنجا كه آية 83 از سوره قصص اين طور بيان مي كند:
تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ
آن سراي آخرت، آن فرجام ارزنده، ما اين فرجام ارزنده را براي آنهايي مقرر كرده ايم كه در روي زمين در پي علو، #برتري_جويي، تفوق طلبي نيستند. نه در پي علوند و نه به دنبال #فساد و تباهي آفريني. عاقبت و فرجام صرفا از آنِ متقين ، از آنِ خداترسان ، از آنِ كساني است كه پرواي خدا، پرواي حق دارند.
ملاحظه مي كنيد كه مباني عالي اسلام به طور كلي تفوق طلبي و امتيازطلبي را محكوم مي كند. مي گويد هيچ كس نميتواند رابطهاش را با ديگران بر مبناي تفوق طلبي و #امتيازطلبي قرار بدهد.
منبع: #شهیدبهشتی؛ مبانی نظری قانون اساسی؛صص 17 -18
#جمهوری_اسلامی
@shahiddoctorbeheshti
کدام حکومت، جمهوری اسلامی است؟
#ملت_ايران! برادران و خواهران عزيز! بيدار باشيد. اي زنان و مردان پرخروش #انقلابي كشور ما! هشيار باشيد! از هماكنون بايد حكومتي را انتخاب كنيد كه در آن حكومت #عامل_زور و #عامل_تحميل بههيچعنوان براي رسيدن به #هيچ_سِمتي از سِمتهاي اجتماعي مورد بهرهبرداري احدي قرار نگيرد. اين پاية اساسي است. به نظر ما همة مسائل ديگر، #همة_مصالح_ديگر بايد از اينجا مايه بگيرد و از اين طريق تأمين شود ؛ از طريق #دخالت_آگاهانة زن و مرد #مسلمان_متعهد در #تعيين_سرنوشت خويش و در تعيين فرد
يا گروهي به عنوان #زمامدار_امت. اين يك پاية اساسي است.
خوب هر حكومتي كه بر اساس رأي آزاد مردم سر كار بيايد، ميتواند #جمهوري_اسلامي باشد؟ نه. اين #شرط_لازم است ولي #شرط_كافي نيست. يك شرط دوم هم دارد و آن اين است كه وقتي اكثريت مردم يك كشور مسلماناند، #اين_مسلمانها اگر فردي يا گروهي را با رأي آزاد براي زمامداري انتخاب كردند، #خودبهخود از اين زمامدار ميخواهند كه اين حكومت، اين نظام، اين رژيم خودش را در #ادارة_مملكت نسبت به مقررات و تعاليم اسلامي ملتزم و متعهد بداند. متعهد باشد كه جامعه و كشور را #بر_مبناي_تعاليم_سعادتبخش_اسلام اداره كند.
بدين ترتيب، ملاحظه مي كنيد كه يك اصل دوم نيز در #حكومت_اسلامي هست: #اصل_تعهد_نسبت_به_تعاليم_اسلام.
منبع: #شهیدبهشتی؛ مبانی نظری قانون اساسی؛صص ۱۹-۲۰
#جمهوری_اسلامی #حکومت_آزاد #حکومت_ایدئولوژیک #حکومت_مکتبی
#قانون_اساسی
@shahiddoctorbeheshti
#حکومت_مکتبی یا بازی با مکتب؟!
بعضى مى گويند: آقا، فلان #مجتهد_انقلابى خوب است يك فكرى براى فلان حكم بكند. مثل اين كه دين مثل يك #موم_نرم در دست مجتهد است تا مطابق سليقه زمان و مكان و مردم #هر_جور_دلش_خواست و به هر شكلى دلش خواست دربياورد! اين طور نيست و از #مجتهدان_آگاه يك چنين #بازيگرى را با مكتب نخواهيد. مكتبى كه مثل موم باشد و بتوانى آن را به هر شكلى كه بخواهى در بياورى اصلاً ديگر مكتب نيست. اولين ويژگى #نظام_سياسى_اسلام اين است كه نظامى است #مكتبى و #متعهد_در_برابر_مكتب.
منبع: #شهیدبهشتی، مبانی نظری قانون اساسی ، صفحه 42
#حکومت_ایدئولوژیک
#حکومت_اسلامی
#اجتهاد_پویا
#تساهل_و_تسامح
@shahiddotorbeheshti
حکومت بر مدار امام و نفی تحمیل در نظام امت و امامت
#حکومت_هدایتگر_انتخابی
#امت از نظر #ایدئولوژی اسلامی و مبانی عقیده و عمل اسلام،#حتما نیاز دارد به #امامت.
دقت بفرمائید! یک وقتی مکتبی می گوید امت، بدون اینکه به آن #جهت بدهد که عمل کند
اسلام مى خواهد #خطوط_كلى و اصلىِ #سعادت را نشان بدهد. مى گويد اى امت! اگر مى خواهيد در مسير الى اللّه گم نشويد و از "مغضوب عليهم و لاالضّالين" نشويد بايد به #حبل_المتين و #عروةالوثقاى امامت چنگ زنيد.
اين امامت تا وقتى كه در حد پيامبر است كه با نشان ويژه و خاص از جانب خدا آمده معين مى شود ، بنابراين گفته مى شود #امامت_ابراهيم، امامت موسى، امامت محمد(ص). اينان امام هستند . در دوره پس از پيامبر اسلام (ص)، #امامان_معصوم منصوص و منصوب اند ولى با اينكه تعيينى است، #تحميلى_نيست.ولى امروز در اين عصر #غيبتِ_امامِ_معصومِ_منصوبِ_منصوص، در اين عصر، امامت، ديگر تعيينى نيست؛ تحميلى هم نيست؛ بلكه #شناختنى و #پذيرفتنى يا #انتخابى
است. بنابراين #رابطه_امت_و_امامت در عصر ما يك رابطه مشخص است .
دقت بفرماييد! شناختن #آگاهانه و پذيرفتن #نه_تعيين و #نه_تحميل
منبع: #شهیدبهشتی، مبانی نظری قانون اساسی ، صفحه۴۰
#نظام_امت_و_امامت
#تداوم_امامت
#حکومت_اسلامی
#حکومت_مکتبی
#حکدمت_ایدئولوژیک
@shahiddotorbeheshti
#آزادی_بیان مخالفان اسلام و انقلاب اسلامی
در اين زمينه ها مكرر نظر خود را اعلام كرده ايم و بدان عمل كرده ايم . در
نظام اجتماعى ما بايستى به همه گروهها فرصت #اظهارنظر داده شود و امكان آن داده شود كه بتوانند نظرهاى خود را به صورت فردى و جمعى بيان كنند. اين نه تنها ديدگاه شخص من است بلكه نظر حزب جمهورى اسلامى هم هست.
#حزب_جمهورى_اسلامى معتقد است كه بايد در #محيط_اجتماعى_سالم، افراد و گروه ها توانايى اظهارنظر خودشان را درباره مسايل مختلف داشته باشند. حتى اگر نظراتشان #مخالف_نظر_انقلاب_اسلامى ماست. ... نظر كلى حزب جمهورى اسلامى در اين زمينه روشن است:
در #جامعه_اسلامى، همه افراد گروهها ، هرچند #مخالف_اسلام باشند، امكان دارند #رأى و #نظر خود را بيان كنند.
منبع: #شهیدبهشتی، مبانی نظری قانون اساسی ، صفحه ۸۷
@shahiddotorbeheshti
#ریاست؛ بار شاق یا معشوقه دیرین؟!
آنچه ما در اسلام برايمان #اصالت دارد روحانيت نيست. بلكه #عالمِ_عاملِ_متعهدِ_مسئول است. يكى از ويژگى هاى عالم متعهد مسئول اين است كه #رياست_طلب نيست. وقتى مى خواهد رياست را بپذيرد مثل يك بار سنگينِ شاقّ مى پذيرد نه مثل معشوقى كه سالها به آن عشق مى ورزيده و حالا به وصال آن رسيده است. خوب دقت كنيد! عالم متعهد و مسئول، اگر تكليف شد، نه از پذيرش #مسئوليت_رياست سر باز مى زند و #مقدس_بازی و مقدس مآبی در مى آورد و نه #به_دنبال_رياست_مى دود و دوز و كلك مى چيند.
منبع: #شهیدبهشتی، مبانی نظری قانون اساسی ، صفحه 47
@shahiddotorbeheshti
#خذها_بقوه
سوال از شهید بهشتی:
در رابطه با نظام اجتماعی اگر موردی پیش بیاید اصالت با نظام است یا فرد؟
شهید بهشتی: منظورتان مصلحت است؟ در اینجا مسئله این است که در اسلام #مصلحت فرد يا مصلحت جامعه كدام مقدم است؟ بى شك #مصلحت_جامعه بر مصلحت فرد
مقدم است، اما دقت كنيد باز مصلحت جامعه برمى گردد به مصلحت فرد در
جامعه. موضوع مصلحت به هر حال افراد انسان هستند اما مصلحت فردى، به
فرد برمى گردد و به ديگران هم چندان ارتباطى ندارد و مصلحت اجتماعى
يعنى اينكه به فرد بر مى گردد ولى نه به يك فرد بلكه به مجموعه افراد.
بی شک در آنجا که مصلحت جامعه مطرح باشد، مصلحت جامعه بر فرد مقدم است
منبع: #شهیدبهشتی، سوال از شهید بهشتی:
در رابطه با نظام اجتماعی اگر موردی پیش بیاید اصالت با نظام است یا فرد؟
شهید بهشتی: منظورتان مصلحت است؟ در اینجا مسئله این است که در اسلام #مصلحت فرد يا مصلحت جامعه كدام مقدم است؟ بى شك #مصلحت_جامعه بر مصلحت فرد
مقدم است، اما دقت كنيد باز مصلحت جامعه برمى گردد به مصلحت فرد در
جامعه. موضوع مصلحت به هر حال افراد انسان هستند اما مصلحت فردى، به
فرد برمى گردد و به ديگران هم چندان ارتباطى ندارد و مصلحت اجتماعى
يعنى اينكه به فرد بر مى گردد ولى نه به يك فرد بلكه به مجموعه افراد.
بی شک در آنجا که مصلحت جامعه مطرح باشد، مصلحت جامعه مقدم بر فرد است.
منبع: #شهیدبهشتی، مبانی نظری قانون اساسی ، صفحه 83
@Shahiddotorbeheshti
#نظارت_استصوابی
ما در نظام اجتماعی مان برای #انتخاب_شوندگان در واحدهای اجتماعی، شرط #مسلمان_متعهد بودن را داریم. در شوراها هم همینگونه است. منظور از #شورای_اسلامی آن است که در این شوراها همه می توانند #انتخاب_کننده باشند (مسلمان، #مسیحی، #غیرمسلمان، مقید، غیرمقید ، باتقوا، بی تقوا) اما انتخاب شونده باید مسلمان متعهد مسوول باشد. من این نکته را صریحا در اینجا مطرح می کنم . این از نقطه نظر هایی است که ما از نظر انقلاب اسلامی #پافشاری داریم و معتقدیم که اگر پرفشاری نباشد، #انقلاب_اسلامی، انقلاب #اسلامی نخواهد بود. ... به نظر بنده، در هر جامعه ای که می خواهد #مکتب و #ایدئولوژی در آن محور باشد، این شرط باید وجود داشته باشد. می گوییم انتخاب کنندگان دقت کنند که انتخاب شوندگان شرایط انتخاب را داشته باشند. نظارت دولت را تا این اندازه قبول داریم که فقط ببیند، از روی سهل انگاری، کسانی که #واجد_شرایط انتخاب شدن نیستند انتخاب نشوند.
منبع: #شهیدبهشتی، نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی ) ۱۳۹۷، تهران: انتشارات روزنه ص۲۰۹
#شورای_نگهبان
#حکومت_مکتبی
@shahiddotorbeheshti
درس انقلاب؛ #نعمت_امام
نقطه مرکزی برای سعادت جامعه
انقلاب به ما نشان داد كه مسألۀ #امامت و مسألۀ #ولايت چقدر مهم است. نشان داد وقتي جامعه يك #محور_قابلاطمينان پيدا ميكند، يك امام پيدا ميكند و در پي آن حركت ميكند، چه سعادتي دارد. نعمت امام چه نعمت بزرگي است و جامعه بايد هميشه در راهي برود كه امام ها در آن ساخته شوند. همۀ شما ياد گرفتيد كه يك نقطۀ مركزي براي سعادت جامعه وجود دارد و آن امامت و امام است. و اين نقطۀ مركزي، هميشه بايد پرتوانترين و پاكترين و صادقترين و اصيلترين و خداپرستترين و باتقواترين نقطه باشد. اين ها را همه در طي انقلاب ياد گرفتيم.
منبع: #حزب_جمهوری_اسلامی(سخنرانی تشکل، پاسدار مکتب) (1390)، ص219
@shahiddoctorbeheshti
#پایان_انقلاب در جامعه اسلامی!
شور انقلابی تا کِی؟
تابستان ۱۳۵۸؛ مشهد مقدس
رو آوردن به مصرف، رو آوردن به #زندگى_روزمره، دچار #بيمارى_خطرناك روزمرگى شدن، بزرگترين خطر است براى انقلاب.
برادران و خواهران! ما تا سالها انقلابمان با تمام خصلتهاى آن، زمان لازم دارد. #دشمنان ما مى خواهند از اين طريق كه به ما الهام كنند كه برويد آرام گيريد، #استراحت كنيد، سعادت و لذت و #خوشى و شادى يكجا نصيبتان شد، ديگر چه مى خواهيد ؛ مى خواهند #روحيه_انقلابى را در جوانهاى ما و زن و مرد ما، در پير و جوان ما افسرده كنند. مى خواهند #شور_انقلابى ما را بخوابانند. بيدار باشيم، هوشيار باشيم. كدام انقلاب است در دنيا كه در صبح پيروزيش كار خودش را تمام شده يافته باشد. #خودآگاهى_انقلابى، شور انقلابى بايد همچنان ادامه يابد. تا كِى؟ من گفتم تا سالهاى سال؛ بگذاريد بگويم تا #بى_نهايت، بگذاريد بگويم #جامعه_اسلامى، جامعه اى است كه تداوم انقلاب در آن پايانِ زمانى ندارد.
منبع: #شهیدبهشتی مبانی نظری #قانون_اساسی (1390) ص72
#تداوم_انقلاب
#استمرار_انقلاب
#روحیه_انقلابی
#روزمرگی
#انقلاب_اسلامی
#جامعه_اسلامی
@shahiddoctorbeheshti
4_6034975667072795402.wma
470.5K
#دردسرهای_انقلاب
ما از اول، انقلاب را با همه دردسرهاش #انتخاب کردیم
لطفا کمربندها را محکم ببندید
هنوز خیلی چیزها را باید ویران کنیم
تداوم #انقلاب_اسلامی
@shahiddoctorbeheshti
صدای پای #فاشیسم_نعلین_و_عمامه!
من تعجب مىكنم كه چطور عدهاى اين طرف و آن طرف مىگويند از اين #قانون_اساسى بوى #ديكتاتورى مىآيد، آن هم #ديكتاتورى_آخوندها! صداى پاى #فاشيسم_نعلين مىآيد! اين يك #توهين_دوجانبه است: هم توهين به #روحانيت و هم توهين به #ملت. آيا به راستى باورتان مىشود كه اين ملت در تشخيص اينكه با چه كسى باشد و به چه كسى اعتماد بكند هنوز هم #قيّم مىخواهد؟
برادران و خواهران! شما در اين سالها به افراد و گروههايى، چه معمَّم چه غيرمعمَّم، بر چه پايهاى اعتماد كردهايد و چگونه اعتمادتان دوام يافت و چگونه اعتمادتان گاهى نشيب و فراز طى كرد؟ چشممان را باز كنيم و آنچه را در اين جامعه رخ داد با دقت بنگريم. انصافا مردم ما درمجموع در اين زمينهها آگاهانه و هوشيارانه عمل كردند. مگر با چنين مردمى ممكن است صداى پاى فاشيسم، مىخواهد فاشيسم نعلين باشد، مىخواهد فاشيسم سرنيزه، مىخواهد فاشيسم تاج، مىخواهد فاشيسم عمامه، مىخواهد فاشيسم هر چيز ديگر بيايد؟ خوب است #به_اين_ملت_معتقد_بشويم.
منبع: #شهیدبهشتی، مبانی نظری قانون اساسی(1390)، ص46
@shahiddoctorbeheshti
مواهب اجتماعی را «با» اسلام نمی خواهیم
تفاوت اسلام #آریامهری با اسلام #انقلابی
مردم #نان می خواهند؛ اما در پرتو حاکمیت اسلام
بهمن ماه 1358 در مسجد لرزاده تهران
انقلاب، #انقلاب_اسلامى است. در يك انقلاب اسلامى، در #تداوم_انقلاب، تكيه مردم بيش از هر چيز روى حفظ #هويت_اسلامی انقلاب است. مردم آب مى خواهند، نان مى خواهند، پوشاك مى خواهند، مسكن مى خواهند، نظافت و پاكيزگى مى خواهند، #شغل و كار و درآمد مى خواهند، #تفريحات سالم مى خواهند، ورزش مى خواهند، مدرسه و دانشگاه مى خواهند، همه اينها را مى خواهند، اما در پرتو اسلام.
اگر به مردمى كه انقلاب اسلامى كرده اند بگوييد قرار است به بركت انقلاب براى شما خوراك خوب، پوشاك خوب، مسكن خوب، شهرسازى خوب، روشنايى و برق منظم و مرتب، بهداشت و بيمارستان، اشتغال و كار، مدرسه و دانشگاه، خيلى زود و در زمان كوتاه تقديم كنيم، اما اين كار همراه با #حاكميت_اسلام و در پرتو اسلام صورت نمى گيرد، جوابشان چيست؟
ما امروز مى گوييم، ديروز هم گفتيم، فردا هم اگر زنده باشيم خواهيم گفت كه ما همه اين مواهب را مى خواهيم و جداً هم به دنبالش هستيم، اما #نه_منهاى_اسلام، بلكه با اسلام. [تكبير حضار] و حتی نه «با» اسلام، كه #بر_اساس_اسلام و در پرتو اسلام و بر مبناى #قانون_اسلام. چون با اسلامی که ما می گوییم از قبیل آن #با_اسلام_آريامهرى نيست. اسلام آريامهرى اسلامى بود كه مسجدها تر و تميز و آباد مى شدند، كاشى هم مى شدند، فرش و قالى هم مى شدند، اجتماعات هم بود، #عاشورا هم بود، تاسوعا هم بود، ماه رمضان هم بود، نام اسلام هم بود ، راديو هم قرآن مى خواند، شبهاى ماه رمضان هم دعاى سحر مى خواند ، ابوحمزه مى خواند، مناجات مى خواند، اما نظام، #نظام_اسلامى نبود.
براى ما مسأله اين است كه وقتی می گوییم «با اسلام»، این با اسلام ما با «با اسلامی» که دیگران می گویند فرق دارد. با اسلام ما یعنی اینکه همه این مواهب #بر_اساس_حاكميت_اسلام است و اينكه قانون اسلام بايد حاكم شود.
منبع: ولایت رهبری روحانیت، (1390)، صص277-278
#جامعه_اسلامی
#نظام_اسلامی
#تداوم_انقلاب_اسلامی
#اسلام_لیبرال
#اسلام_سکولار
#حاکمیت_اسلام
#ولایت_فقیه
@shahiddoctorbeheshti
#ملت_دوست هستیم، ولی #ملی_گرا نیستیم
#ناسیونالیسم شرک است
ملت دوست بودن و مردم دوست بودن درست و صحیح است اما هدف را در یک فرد در یک دسته در یک قشر در یک ملت و یک #نژاد محدود کردن #شرک است. قصه این است که مسلمان، انسان معتقد به خدای رب العالمین و پروردگار جهانیان است و اسلام یک آیین #جهانی است. مسلمان به #سعادت_انسان به صورت یک کل نگاه می کند و در راه نجات انسان به صورت یک کل تلاش می کند.
اصولا محدود کردن آرمانهای یک #انقلاب در نجات یک ملت شرک است . گذشته از اینکه اصلا بر اساس #جهان_بینی_اسلام نجات یک ملت از نجات همه انسانها نمی تواند جدا باشد ... پس اگر یک انسان، یک حزب، یک تشکیلات، یک قشر، یک ملت و یک نژاد بخواهد به سعادت برسد بر طبق جهان بینی اسلام باید به آزادی به نجات و رستگاری و فلاح #همه_انسانها بپردازد ... اصولا یک مسلمان یا یک #ملت_مسلمان در برابر فلاح #همه_مسلمانان بلکه #همه_انسانهای_جهان مسئولند.
ما شعارمان #از_اول همین بود. مگر نه اینکه ما همیشه همین #حدیث را می گفتیم شرح می دادیم و #انگیزه_انقلابمان بود. روی پلاکاردهایمان می نوشتیم و توی مساجدمان می زدیم " من أصبح لایهتمَّ بأُمور المسلمین فَلَیس بمسلم" هرکس صبح سر از خواب نوشین بردارد و در اندیشه مسائل همه مسلمانان نباشد آن فرد مسلمان نیست.
بنابراین من خواهش می کنم مسئله را #خیلی_باز_و_روشن در جامعه مطرح کنیم و بگوئیم ما ملت دوست هستیم، ولی #ملی_گرا و #ناسیونالیست نیستیم یعنی هدف و آرمانمان را برای #فلاح و #رستگاری مردم، در فلاح و رستگاری #ملت_ایران محدود نمی کنیم. فلاح و رستگاری مردم ایران را می خواهیم و فلاح و رستگاری همه مسلمانان جهان را و بلکه همه انسانهای جهان را.
منبع: #شهیدبهشتی #جادوانه_تاریخ (۱۳۹۰) مصاحبه ها۲؛ صص ۲۴۹-۲۵۱
#صدور_انقلاب
#مسئولیتهای_فراملی #جمهوری_اسلامی
#انقلاب_اسلامی
#حمایت_از_مستضعفان
#ملی_گرایی
@shahiddoctorbeheshti
#حفاظت از مسئولان نظام!
#گوشه_انحرافی_اضطراری
به برادرهای پاسدار اجازه نمی دهم درِ ماشین را برای من باز کنند
بهمن ۱۳۵۸؛ تهران؛ مسجد لرزاده
... تا موقع شهادت آیت الله استاد #مطهری ما همین چیزهائی را که گفتم کاملا می توانستیم رعایت کنیم. من با همان کیفیتی که قبلا می آمدم و می رفتم، می آمدم و می رفتم و محافظ و مراقبی هم نمی خواستم. خیلی راحت و آسان و بی ریا و بدون هیچ قیدی بدون هیچ گونه #امر_اضافی آمد و شد می کردیم. در خانه ما مسلحی نبود، در کنار خانه ما مسلحی نبود، در اتاق ما مسلحی نبود، تنها می رفتیم و می آمدیم. پس از شهادت ایشان و #ترور ایشان، شما #امت در تشییع جنازه ایشان فریاد کشیدید که امنیت اینها باید تامین شود. شما فریاد کشیدید و #امام امر فرمود که باید از اینها مراقبت کنیم.
بنده خودم را می گویم. بنده چیزی نیستم که بخواهند از من مراقبت بکنند ولی خوب بالاخره فعلا اینطور که شما می گویید باید مراقبت کنند بنابراین در رفت و آمدهایمان دو یا سه یا چهار پاسدار با اسلحه همراه ما هستند. در خانه چند پاسدار هستند. درِ خانه را پاسدار باز می کند. این برای ما #سوهان_روح است. ... ما اصلا به این حرفها عادت نداشتیم. اصلا برای ما خلاف عادت است. ما یک طلبه ای بودیم که راحت می آمدیم راحت می رفتیم آزاد می آمدیم آزاد می رفتیم. الآن اصلا آزادی ما سلب شده است . گاهی هم که بنده می خواهم در جایی زودتر پیاده شوم و با مردم باشم این برادرها بر اساس احساس مسئولیت می گویند آقا پیاده نشوید البته من گاهی به حرف اینها گوش نمی دهم. حتی مکرر به حرفهایشان گوش نمی دهم. پیاده می شوم می گویم در میان همین مردم از همه جا بهتر است ...
من عرض کردم که می خواهم انشاءالله با کمک شما مسئله را حل کنیم ... نمی شود که به این صورت بماند. من اصلا می ترسم این مسئله ما را #منحرف کند...
امیدوارم که به زودی بتوانیم این مسئله را تمام کنیم. اگر هم حادثه ای پیش بیاید هیچ طور نمی شود ما به افتخار شهادت می رسیم و این سعادت ما است. جامعه هم جای ما را پر خواهد کرد. دیگران مسئولیتهای ما را به عهده خواهند گرفت. من با تمام وجودم از این #گوشه_انحرافی_اضطراری که الآن در زندگی ام و روابطم با مردم پیش آمده بیزار هستم.
می دانم عده ای دیگر از برادران ما هم دچار این مشکل هستند ولی تلاش می کنیم اولا این وضع را به زودی عوض کنیم و به همان صورت عادی به تمام معنا عادی که با مردم و با دوست و دشمن داشتیم برگردیم و ثانیا حالا که نمی شود این کارها را برخلاف فرمان امام و رأی #امام و نظر #امت کرد حالا که فعلا برای #مدت_خیلی_کوتاهی که توطئه های #آمریکا و #شیطان_بزرگ و دیگران سر راه ماست اجازه نمی دهید و اجازه نمی دهند که چنین کنیم، کوشش داریم آن را به حداقل لازم برسانیم به طوری که واقعا فقط در همان حد مراقبت امنیتی باشد نه در حد #تشریفاتی . به این نکته سخت مراقبت داریم به همین دلیل من به برادرهای #پاسدار اجازه نمی دهم درِ ماشین را برای من باز کنند. خودم در را باز می کنم. حتی الامکان هم نمی گذارم آنها در ماشین را ببندند. باید خودم ببندم. لااقل می گویم این جزئیات را مراقبت کنیم تا این کار معنی مراقبتی و محافظتی داشته باشد...
منبع: ولایت رهبری روحانیت(۱۳۹۰) صص ۲۸۶_۲۸۸
#اسکورت
#تیم_تشریفات
#احتجاب
#نظام_امت_و_امامت
@shahiddoctorbeheshti
روش #شهید_بهشتی در برخورد با #شایعات و #تهمت ها
ملت در برابر جنگ روانی #روئینتن باشد
مصاحبه اختصاصی با #روزنامه_جمهوری_اسلامی
30 دی ماه 1358
- در مورد شما این روزها شایعات زیادی بر سر زبانها است. با این شایعات چگونه برخورد می کنید و تصور میکنید این شایعات از چه منبعی سرچشمه میگیرد و به نفع چه کسی تمام خواهد شد؟
- همانطور که میدانید و بسیار از مردمی که با من از نزدیک تماس دارند، میدانند که روش من در برخورد با شایعات، #خونسردی و #بیاعتنا بودن نسبت به شایعات است. چون میدانم #شایعهسازی یکی از نقشههای شوم #دشمنان_انقلاب است. و مسلم است که افرادی که #مسئولیتهای_موثری در انقلاب دارند، هرقدر #صادقانه تر کار کنند و هر قدر مصالح این ملت را بیشتر رعایت کنند و خودبخود هرقدر با #دشمنان_اسلام و کشور بیشتر درگیر بشوند، در معرض این #توطئهها بیشتر قرار میگیرند و این مسئله را سالهاست تجربه کردهام. #تربیت_اسلامی انسان را متوکل به خدا بار میآورد. انسانی که دلش با خدا پیوندی داشته باشد، از اینگونه شایعات کمتر نگران میشود. ملت ما هم هوشیار است و میداند که #جنگ_روانی و شایعهسازی یکی از نقشههای مخرب دشمن است.
اما آنچه باعث تأسف است اینکه انسان میبیند #بعضی_از_دوستان هم به وسیله #توطئهگران تحت تأثیر قرار میگیرند و پای آنها هم به این شایعهسازی ها کشانده میشود که برای ما تعجبآور است. بخصوص که انسان در برابر اینگونه چهرهها نمیخواهد حتی سخن درشتی بگوید و واکنشی مطابق کنش آنها از خود نشان بدهد.
من همواره سعی داشتهام و خواهم داشت که با #بردباری و #شکیبایی که اسلام از هر مسلمان انتظار دارد ملتزم باشم و در برابر #لغزش_دوستان هم به دیده عفو و اغماض بنگرم و امیدوارم این افراد هم به زودی بتوانند متوجه شوند بی جهت دشمنان از آنها #سوءاستفاده کردهاند. طبیعی است کسی که دارای #زندگی_روشنی باشد، در برابر اینگونه شایعهسازیها از زبان و قلم هر کس باشد #استقامت نشان خواهد داد؛ بخصوص که در برابر این شایعات، دوستان فراوانی اظهار مهر و محبت می کنند و از شایعهسازیها اظهار تاسف می کنند و نشان میدهند که به خوبی دریافتهاند که این شایعهسازیها #توطئه است نهایتا #به_نفع_دشمن تمام خواهد شد. توطئهای که با رنگی جدید که از سوی دشمنِ چهرهای خلاق و موثر انقلاب ریشه میگیرد؛ ولو آنکه دوستان آنها را سرزنش نکنند. امید و آرزوی من این است که ملت ما در برابر این جنگ روانی روزبهروز بیش از پیش #روئینتن باشند.
منبع: #جاودانه_تاریخ مصاحبه ها؛ 1390 ج2 : صص42-43
@shahiddoctorbeheshti
چرا #انقلاب_اسلامی این همه دشمن دارد؟
#شهیدبهشتی در دفاع از اصل 11 قانون اساسی
از نظر تعاليم مقدس اسلام، نظام اسلامى در هر گوشه از جهان تحقق پيدا كند حكومتى به وجود مى آورد كه مسؤوليتش در داخل #مرز محدودى قرار نمى گيرد و نسبت به همه #انسانها و بهخصوص همه #مسلمانها داراى تعهد و مسؤوليت مى شود و بر طبق تعاليم اسلام اين طبع و #خصلت #حكومت اسلامى است. در عصر ما كه بحمدالله شماره و عدد مسلمين جهان صدها ميليون است، بر حسب آمارهاى نسبتاً مستند در حدود هشتصد ميليون مسلمان در روى كره زمين زندگى مى كنند وقتى در قسمتى از #سرزمين_اسلام حكومتى با #هويت_اسلامى به وجود مى آيد از همان آغاز تشكيل بايد خود را نگران وضع سياسى و اجتماعى و اقتصادى و اخلاقى و معنوى و روحى همه اين هشتصد ميليون بداند، ولى نه بدان معنا كه اين حكومت مى خواهد #قلمرو خودش را گسترش دهد و سرزمينهاى ديگر را با #زور #متصرف شود و به خود ملحق كند، هرگز نه، بلكه بدان معنا كه بايد به كمك اين مسلمانان بشتابد و با كمك يكديگر وضعى براى خود به وجود بياورند كه آنها نيز خود را داراى #نظام _اسلامى بيابند و وقتى اين نظامها همه اسلامى شد، آن وقت تشكيل يك #واحد_سياسى_بزرگ_جهانى در لواى اسلام امرى است طبيعى و درست به همين دليل است كه #انقلاب_اسلامى ما امروز اين همه دشمن دارد، به خصوص دو قدرت بزرگ جهان و دو اردوگاه بزرگ #سلطه جو در جهان برایشان تحمل اين انقلاب مشكل است. پس به همين دليل بايد از همين مرحله آغاز و مرحله نخستين #ملت_انقلابى مسلمان ايران پيوستگى و يگانگى خودش را با همه اين هشتصد ميليون مدنظر قرار دهد. به اين دليل بود كه ما گفتيم اين اصل جزء اصول كلى است.
منبع: صورت #مشروح_مذاكرات قانون اساسى، ج1: ص451
اصل یازدهم #قانون_اساسی:
به حكم آيه كريمه «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» همه مسلمانان يك امت اند و دولت جمهوري اسلامي ايران موظف است سياست كلي خود را بر پايه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامي قرار دهد و كوشش پيگير به عمل آورد تا وحدت سياسي، اقتصادي و فرهنگي جهان اسلام را تحقق بخشد.
#امت_واحده
#صدور_انقلاب
#کشورگشایی
#توسعه_طلبی
مسئولیتهای #فراملی #جمهوری_اسلامی
@shahiddoctorbeheshti
نظر #شهید_بهشتی در مورد #ابراهیم_یزدی، #نهضت_آزادی و مهندس #بازرگان -1
آقای #مهندس_بازرگان از دوستان خیلی قدیم من هستند و آقای #یزدی همینطور، هرچند چون ایشان مدت زیادی در خارج بودهاند ارتباط مستقیم زیاد نبوده، ولی هر دوی این برادرها را همچنان #برادرهای_دوست_داشتنی و برخوردار از درجه بالایی از #صداقت و صمیمیت میدانم. ولی #خط_فکری شان را در مورد #سیاست_انقلابی ایران از اول هم خطی که با ما بخواند، نمییافتم و ما از همان اول حس میکردیم که نقطه نظرهامان مختلف است. منتها با توجه به اینکه اینها یاران و دوستان انقلاب بودهاند و خدماتی داشتهاند و سهمی داشتهاند، آقای بازرگان که سهم زیادی در سابقه فعالیت قبلیشان مخصوصا داشتهاند، ما ترجیح میدادیم که با وجود این اختلافنظرها همکاری داشته باشیم، تا وقتی که آقایان به این نتیجه رسیدند که نمیتواند پابهپای این نقطهنظرها بیایند و #استعفا دادند.
بنابراین من آقایان را چهرههایی دوستداشتنی و برخوردار از صداقت و خوب میدانم ولی نقطهنظرشان را #در_جهت_این_انقلاب هم، از پیش، نمییافتم. روزبهروز این نظر قوی تر میشد. چه در #مسائل_داخلی_انقلاب و چه در مورد #مسائل_خارجی_انقلاب. ما معتقد بودیم انقلاب ایران یک #انقلاب_جهانی است لااقل در #جهان_اسلام و در دنیای #مستضعفین. شاید آقایان چنین دیدی نداشتند، مخصوصا آقای مهندس بازرگان خیلی اینطورها نمیاندیشیدند. باز آقای دکتر یزدی هم نقطهنظرهاشان با آقای بازرگان یکی نیست. ایشان هم با آقای بازرگان اختلافنظرهایی داشتند.
منبع: بهشتی از زبان بهشتی، (1392) جلد دوم، صص 328-329 به نقل از کتاب شهید بهشتی؛ اسطورهای بر جاودانه تاریخ
@shahiddoctorbeheshti
نظر #شهید_بهشتی در مورد #نهضت_آزادی و مهندس #بازرگان -2
#از_روى_ناچارى با علم و آگاهى به اینکه آقاى #مهندس_بازرگان عضو نهضت آزادی اند و راه اسلامی و سیاسی و اجتماعى نهضت آزادى با راه انقلاب و راه ما هم يكى نبود، براى اينكه همان سه ماه قبلش بود كه آقاى مهندس بازرگان در #پاريس آمده بودند #امام را قانع كنند كه اگر مثلاً #شوراى_سلطنت باشد و آزادى انتخابات باشد، مبارزه به همينجا ختم بشود و ايشان تشريف بياورند به ايران بهتر است و امام هم بعد از يك ديدار گفته بودند كه نه اينطور نمىشود. اگر مىخواهيد ديدار دومی با من داشته باشيد، بايد بر ضد اين رژيم اعلاميه بدهيد. اگر اعلاميه داديد، مىتوانيد با من ديدار دوم داشته باشيد و الّا نه. و چون ايشان در آنجا اعلاميه ندادند، برگشتند ايران و اعلاميهاى عليه اين مضامين دادند، اين بود كه ديدار دومى هم با امام نداشتند. و همانجا من با ايشان و آقاى #دكتر_يزدى چقدر صحبت كردم تا آقاى مهندس بازرگان را قانعشان كنم كه اين راه، راه صحيحترى است، به اين راه بياييد. خوب با علم و آگاهى ما از وضع ايشان، بعد از پيروزى انقلاب از روى #اضطرار، ناچار شديم آقاى مهندس بازرگان را به عنوان #نخست_وزير معرفى كنيم. #شوراى_انقلاب ناچار شد ايشان را معرفى كند و ايشان هم نخست وزير شدند و دولتشان هم #دولت_انقلاب شد؟ نه، دولت انقلاب كه نشد. خودشان گفتند من اصلاً دولت انقلاب نيستم. خودشان گفتند كه اين دولت، دولت انقلاب نيست، دولت انتقال است. انتقال از مرحلۀ پيش به مرحلۀ انقلاب. حالا چهطور مىشود كه يك انقلاب پيروز بشود و اولين دولتش دولت انقلاب نباشد و دولت انتقال باشد؟ و گفتند #من_بلدوزر_نيستم، من يك #ماشین_سوارى_ضعيف_نازكنارنجى هستم كه مىتوانم در جادۀ هموارِ آسفالته حركت كنم و بعد هم معلوم شد كه #دولت_انتقال هم نيست.
منبع: #حزب_جمهوری_اسلامی، (1390)، صص 231-232
@shahiddoctorbeheshti
فایل تصویری سخنرانی در آذر ۱۳۵۹ در کانون ابوذر
صریحترین موضع #شهیدبهشتی در مورد #آزادی و #حجاب و برخورد حکومتی با مفاسد اخلاقی و اجتماعی و تفکر لیبرالی زمامداران
در لینک زیر
yon.ir/lblib
#آزادی_پوشش
#حرام_اجتماعی
@shahiddoctorbeheshti
#حجاب_اجباری
مسئولیت نظام اسلامی در مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی
سخنرانی 23 بهمن 1359 ؛ گرامیداشت شهدای هویزه
درست است که اگر افراد رشدیافته رسیده به مراحل بالای کمال را در میان انگیزه های رنگارنگ #فساد رها کنی، اختیار خودشان را می توانند داشته باشند. خوب باید بگوییم که اینها چند درصدند؟ چند در هزارند؟
برای اینکه بقیه انسانها حاکم بر هوایشان بمانند، باید بکوشیم محیط هم طبیعی باشد که از در و دیوارش #انگیزه فساد نبارد و به محض اینکه ما خواستیم محیط را از این #آلودگی ها پاک کنیم، خودبخود مقداری از #آزادی ها گرفته می شود. اگر به آن خانم گفتند خانم شما آزادی فریاد برای آزادی هم برآورید، درست؛ اما خانم مسلمان در کوچه و خیابان که می آیی لباس و #پوشش شما ساده باشد، اندامهای بدن و موی سر شما پوشیده باشد، آنچه با پوشش ساده نه دلفریب و سخن گفتن و نحوه برخورد با این و آن و طرز راه رفتن همه آنها باوقار و سنگین و متین باشد، درخور #پاکدامنی بانوی والاقدر مسلمان پیوسته به خدا باشد، خوب در اینجا اگر این را به او گفتند و شنید باز هم آزادی او حفظ شده چون خودش آزادانه شنیده. اما اگر نخواست آزادانه بشنود بگوید این چیزهایی که شما می گویید خوب است ولی من #دلم_میخواهد نیمه #برهنه از خانه بیرون بیایم، با #آرایش تمام عیار در خیابان ظاهر بشوم در اینجا #نظام_اسلامی با او چه کند؟ آزادی او را حفظ و رعایت کند و به او بگوید آزادی خانم؟ ما حرف خودمان را به شما زده ایم، شما می خواهی گوش کن یا گوش نکن آزاد هستی؟ گوش کردی خوشا به سعادتت، گوش نکردی عذابش دامن خودت را می گیرد؟ نخیر در آنجا ما #نهی_از_منکر می کنیم.
در این صورت خودبخود مقداری از آزادی این خواهرها را از دستش می گیریم. و نه به خاطر اینکه دشمن آزادی او و آزادی #بشریت باشیم، به خاطر اینکه دوست و خواستار آزادی او و آزادی بشریت هستیم.
تو ای #خانم! بنشین با خودت بیندیش در درونت چه انگیزه ای هست که تو را وامیدارد به جای پوشش باکرامتی که اسلام برای تو در نظر گرفته است، می خواهی بدون این پوشش به خیابانها و کوچه ها بیایی؟ آیا خودآگاه یا ناخودآگاه در اعماق روحت #خودنمایی و میل به خودنمایی و نماش دادن خویشتن در برابر دیگران تو را به این گناه وانمیدارد؟ و اگر تو نتوانستی این تمایل و یا جهل و یا هرچیز دیگر را در خودت مهار کنی و دوباره خواستی اینگونه بیرون بیایی، باید به شما بگوییم که جامعه ما چنین وضعی را در محیط اجتماعی اش #تحمل نمی کند.
منبع: #جاودانه_تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) صص197-198
اصل سوم #قانون_اساسی
#ایجاد_محیط_مساعد
#مبارزه_با_فساد
#بی_بندوباری
#بدحجابی
#تبرج
#آزادی_بیان
#آزادی_پوشش
@shahiddoctorbeheshti
فرازهایی از نامه خصوصی #شهیدبهشتی به #امام_خمینی
تهران جمعه 22 اسفند 1359
بسم الله الرحمن الرحیم
استاد و رهبر بزرگوار
السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
سنگینی وظیفه فرزندتان را بر آن داشت که این نامه را به حضورتان بنویسد و حقایق را به عرضتان برساند.
#دوگانگی موجود میان #مدیران کشور بیش از آن که جنبهی شخصی داشته باشد، به اختلاف #دو_بینش مربوط میشود . یک بینش معتقد و ملتزم به #فقاهت و #اجتهاد، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به وحی و تعهد در برابر کتاب و سنتباشد، بینش دیگر در پی اندیشهها و #برداشتهای_بینابین، که نه به کلی از وحی بریده است و نه آنچنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پایبند و گفتهها و نوشتهها و کردهها براین موضوع بینابین گواه.
#بینش_اول در برابر #بیگانگان و #هجوم_تبلیغاتی_و_سیاسی_و_اقتصادی به نظام سخت به توکل برخدا و اعتماد به نفس و تکیه بر توان اسلامی و پرهیز از گرفتار شدن در دام داوریها یا #دلسوزیهای_بیگانگان معتقد و ملتزم. #بینش_دیگر، هرچند دلش همین را میخواهد و زبانش همین را میگوید و قلمش همین را مینویسد، اما چون همهی مختصات لازم برای پیمودن این راه دشوار را ندارد، #در_عمل_لرزان_و_لغزان.
بینش اول به نظام و شیوهای برای زندگی #امت ما معتقد است که در عین گشودن راه به سوی #همه_نوع_پیشرفت_و_ترقی، مانع حل شدن مسلمانها در دستاوردهای شرق یا غرب باشد و آنان را بر فرهنگ و نظام و ارزش #اصیل و #مستقل #اسلام استوار دارد. بینش دیگر با #حفظ_نام_اسلام و بخشی از ارزشهای آن، جامعه را به راهی میکشاند که خود به خود درها را به روی ارزشهای بیگانه از اسلام و بلکه ضد اسلام میگشاید.
بینش اول روی شرایطی در #گزینش_مسؤولان تکیه میکند که جامعه را به سوی #امامت_متقین و #گسترش_این_امامت بر همهی سطوح راه میبرد. بینش دیگر بیشتر روی شرایطی تکیه میکند که خود به خود راه را برای #نفوذ بی مبالاتها یا کم مبالاتها در همهی سطوح #مدیریت_امت_اسلامی و حاکم شدن آنها برسرنوشت انقلاب هموار میسازد. ...
@shahiddoctorbeheshti
چه کسی برای کرسی های حکومتی شایسته است؟
متعهد یا متخصص؟
در انتخاب و به كار گماردن #مسئولان مختلف بايد شرايطي #قطعي رعايت شود. در اين مورد اسلام - اسلام به طور كلي اعم از #شيعه و #سنی- مي آيد يك #دگم_قطعي می دهد و آن اين است؛ ميگويد: مسئوليتهاي اداري جامعه را بهخصوص آنجا كه با سپردن قدرت، بهخصوص قدرت توأم با يك سنگر #نفوذ، به دست كسي بدهيد كه زندگي او نشان دهد كه اين آدم، #پايبندی_به_اسلام برايش از هر مسئله ديگر در زندگي، مهمتر است. ... شكي نيست كه اين افراد بايد لايق و كاردان باشند ... خوب معلوم است كه بايد كاردان و لايق باشند. اين مطلب آمده اما آنقدر روي آن تأكيد نشده است، براي اين كه يك چيز معلومي است. ... گاهي آن قدر كه به #لياقت اهميت ميدهيم، به #درستي اهميت نميدهيم غافل از اينكه:
چو دزدي با چراغ آيد
گزيده تر برد كالا
اين است كه يك #دگم در اسلام وجود دارد و آن دگم «#عدالت» است. در همه كساني كه #قدرت به آنها سپرده ميشود، بايد اين شرط وجود داشته باشد: قدرت #قضايي، #اداري ، #اجرايي و #هر_قدرت كه متمم اينها باشد.
منبع: #شهیدبهشتی ، اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا؛ (1386) صص133-134
#حکومت_صالحان
#تخصص
#تعهد
#شایسته_سالاری
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
در نظام اسلامی باید پشت سر یک یک مقامات مسئول بتوانی #نماز بخوانی!
بزرگترین خسارت وارد بر جامعه اسلامی ...
عدالت و امامتِ داغون شده!
... امامت در تحقق بخشیدن به قسط و در توانا کردن ناس و مردم بر اقامه قسط نقش بنیادی دارد. نظام قسط اسلامی نظام امامت عدل است. اما عادل، خوب! فقط #شخص_امام؟ شخص امام در رأس #مخروط_امامت است در نوک قله امامت است. امامت بر حسب احکام و تعایم ما، تعالیمی که ما در اسلام عدلیه داریم، در اسلام عدل داریم منحصر در شخص امام نیست. او در رأس است. او جلوه تمامعیار است. اما پس از شخص امام هم مطلب همینطور است. در تمام مراحل رهبری و امامت و زعامت در احکام فقهی ما، یک شرط به عنوان #شرط_اصلی ذکر میشود: #عدالت. نهتنها #امام_امت باید عادل باشد که امام جماعت هم باید عادل باشد. از #امام جماعت بگیرید تا امام امت، همه جا شرط عدالت است.
#بزرگترین_خسارتی که #جامعه_اسلامی تحمل کرده برمیگردد به #بیاعتنایی_به_شرط_عدالت_در_پیکره_امامت. ... شاید اگر از شما بپرسند آقا کیها باید عادل باشند؟ میگویید خوب، امام معصوم .... #مرجع_تقلید ... #امام_جماعت ... اگر خیلی آن گوشههای حافظه و ذهنتان را بکاوند و بکاوید میگویید بله خوب، #قاضی هم باید عادل باشد. دیگر چه؟ نه جانم! این #عدالت_داغون_شده و #امامت_داغون_شده است،
#بخشدار باید عادل باشد،
#فرماندار باید عادل باشد،
#شهردار باید عادل باشد،
#پلیس باید عادل باشد،
#افسر باید عادل باشد،
درجه دار، سرگروهبان، گروهبان و استوار و اینها باید عادل باشند، افسران هرچه میآید بالاتر ، عدالت هم باید مهمتر و قاطعتر و جدیتر و درجهاش عالیتر باشد و #مدیرکل و #رئیس اداره و #وزیر و معاونش و #استاندار و #نخست_وزیر و #رئیسجمهور و همه اینها باید عادل باشند. چه جور عدالتی؟ یعنی آدمهای درستی باشند؟ ای آقا! چه میگویی انقدر سخت می گیری؟ ما پشت سرش که نمیخواهیم نماز بخوانیم، یک آدم باشد کارها را راه بیندازد. درست هم باشد. بس است دیگر. نیست اینجور آدم.
این تعلیم مذهب من و تو نیست. باید بتوانی پشت سرش نماز بخوانی، پشت سر همه شان یکی یکی شان. چه کنم دیگر؟ ما حد اعلای عدالت را بردیم برای امام جماعت ، خوب کاری هم کردیم ... حالا که قرار است سمبل شرط عدالت را شما مردم در امام جماعت بدانید، بهترین تعبیر این است که بگویم در #نظام_اسلامی_باید_پشت_سر_یکیک_مقاماتمسئول_بتوانی_نماز_بخوانی. این است مسئله عدالت دلیلش هم واضح است و روشن ... شما راحت میتوانید بفهمید که در یک جامعهای که قرار است مردم را به سوی عدل جامع ببریم آنهایی که می برند جامعه را ، کی ها می برند جامعه را؟ آنها که جامعه را می گردانند اداره می کنند ... باید جامعه را برمحور عدل بگردانند. آدمی که خودش عادل نباشد، چقدر توانایی دارد جامعه را بر محور عدل بگرداند؟ میتوانید بفرمایید؟ چقدر میشود از او انتظار داشت؟ چقدر می شود به او اعتقاد و اطمینان داشت که این جامع را بر محور عدل خواهد گرداند؟ ...
منبع: #جاودانهتاریخ، گفتارها 2 (1390)، صص13-16
#تعهد و #تخصص
#امامت_عدل
#نظام_امت_و_امامت
@shahiddoctorbeheshti