⁉️سوال
مگر نه اینکه مختار ثقفی قاتلان امام حسین(علیه السلام)رابه قتل رسوند پس چرا امام زمان(عجل الله فرجه)رامنتقم مینامیم و در دعای ندبه ایشان را با جمله(أین الطالب بدم المقتول بکربلاء)مخاطبه میکنیم؟
پاسخ:
✍یکی از القاب امام زمان چنان که در روایات امده است " منتقم" است.
💠در حدیث قدسی امده است که خداوند می فرماید:
" او حجت حتمی برای اولیایم و منتقم از دشمنانم است"(1)
📌امام صادق فرمود:
" وقتی حسین شهید شد خاندان ما در مدینه می شنیدند که کسی می گفت امروز به این امت بلا نازل شد خوش نمی بینید تا قایمتان بر پا خیزد و دشمنانتان را بکشد و انتقام خون شهیدانتان را بگیرد"(2)
💠امام صادق فرمود:
" مهدی خروج می کند و انتقام خون حسین را می گیرد"(3)
📌 در تبیین چگونگی منتقم بودن امام عصر می توان دو وجه را بیان کرد:
1⃣ امام زمان عهده دار تمام خونهایی است که به ناحق در طول تاریخ ریخته شده است و با ایجاد عدالت و پایان دادن به جریان ظلم سبب میشود انتقام مظلومان جهان را بگیرد. مظلومترین فردی که در عالم کشته شده است، حضرت سیدالشهدا است از این رو امام مهدی خونخواه و منتقم خون امام حسین است.
2⃣امام عصر از فرزندان یا طرفداران قاتلین امام حسین که راضی به فعل انها بوده اند انتقام می گیرد
💠از امام رضا سؤال کردند آن افرادی که امام حسین را کشتند. نیستند که از آنها انتقام بگیرند. در قرآن میخوانیم نباید گناه دیگری را به گردن فرد دیگری انداخت؛ امام رضا میفرمایند " هرکسی در عصر ظهور راضی باشد به کاری که یزید و یزیدیان با امام حسین انجام دادند، امام مهدی از آنها انتقام میگیرد."( 4)
📚(1)الغیبه، طوسی، ص147
📚(2)کامل الزیارات ص553
📚(3)البرهان فی تفسیر القران، ج3 ص528
📚(4)عیون الاخبار ج1 ص273
⁉️ فلسفه و حکمت عزاداري براي ائمه(عليهم السلام) چيست؟
🔰 فلسفه و حكمت عزاداري را ميتوان در امور ذيل، رهيابي كرد:
1⃣الف. محبت و دوستي:
قرآن و روايات، دوستي خاندان رسول اكرم( صلي الله عليه و آله و سلم) و اهلبيت(عليهم السلام) را بر مسلمانان واجب كرده است .(1) روشن است كه دوستي لوازمي دارد و محبّ صادق، كسي است كه شرط دوستي را - چنان كه بايد و شايد - به جا آورد. يكي از مهمترين لوازم دوستي، هم دردي و هم دلي با دوستان در مواقع سوگ يا شادي آنان است؛(2). از اين رو در احاديث، بر برپايي جشن و سرور در ايام شادي اهلبيت (عليه السلام) و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأكيد فراوان شده است.
💠 حضرت علي(عليه السلام) در روايتي مي فرمايد: «شيعه و پيروان ما در شادي و حزن ما شريكند». «يفرحون لفرحنا و يحزنون لحزننا» : در شادي ما شادندو در اندوه ما اندوهناکند، (3) امام صادق(عليه السلام) نيز فرمودند: «شيعتنا جزء منا خلقوا من فضل طينتنا يسوؤهم ما يسؤنا و يسرّهم ما يسرّنا»(4). «شيعيان ما پارهاي از خود ما بوده واز زيادي گل ما خلق شدهاند؛ آنچه كه ما را بدحال يا خوشحال ميسازد، آنان را بدحال و خوشحال ميگرداند».
اين وظيفه عقلاني و شرعي، ايجاب مي كند كه در ايام عزاداري اهلبيت(عليهم السلام)، حزن و اندوه خود را به «زبان حال»؛ يعني، با اشك، آه و ناله و زاري، از نظر خوراك، با كم خوردن و كم آشاميدن مانند افراد غمزده آشكار سازيم ، طبق فرموده امام صادق(عليه السلام) به معاوية بن وهب، «عزاداران سيدالشهدا در روز عاشورا از آب و غذا دوري جويند تا آن كه يك ساعت از وقت فضيلت نماز عصر بگذرد، و در حد لزوم به غذاي معمول صاحبان مصيبت، سدّ جوع و عطش كنند».(5).
و از نظر پوشاك، با پوشيدن لباسي كه از حيث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف، حكايتگر اندوه و ناراحتي ما مي باشد، آشكار سازيم.
2⃣انسانسازي:
از آنجا كه در فرهنگ شيعي، عزاداري بايد از سر معرفت و شناخت باشد؛ همدردي با آن عزيزان، در واقع يادآوري فضايل، مناقب و آرمانهاي آنان بوده و بدين شكل، آدمي را به سمت الگوگيري و الگوپذيري از آنان سوق ميدهد.
فردي كه با معرفت در مجالس عزاداري، شركت مي كند؛ شعور و شور، شناخت و عاطفه را درهم مي آميزد و در پرتو آن، انگيزهاي قوي در او پديدار گشته و هنگام خروج از مراسم عزاداري، مانند محبي ميشود كه فعّال و شتابان، به دنبال پياده كردن اوصاف محبوب در وجود خويشتن است.
3⃣ج. جامعه سازي:
هنگامي كه مجلس عزاداري، موجب انسانسازي گشت؛ تغيير دروني انسان به عرصه جامعه نيز كشيده ميشود و آدمي مي كوشد تا آرمانهاي اهلبيت(عليهم السلام) را در جامعه حكمفرما كند.
🔸 به بيان ديگر، عزاداري بر اهلبيت(عليهم السلام)؛ در واقع با يك واسطه زمينه را براي حفظ آرمانهاي آنان و پياده كردن آنها فراهم مي سازد. به همين دليل مي توان گفت: يكي از حكمتهاي عزاداري، ساختن جامعه براساس الگوي ارائه شده از سوي اسلام است.
4⃣د. انتقال دهنده فرهنگ شيعي به نسل بعد:
كسي نميتواند منكر اين حقيقت شود كه نسل جديد در سنين كودكي، در مجالس عزاداري با فرهنگ اهلبيت(عليهم السلام) آشنا ميشوند. به راستي عزاداري و مجالس تعزيه، يكي از عناصر و عوامل برجستهاي است تا آموزههاي نظري و عملي امامان راستين، به نسلهاي آينده منتقل شود. مراسم عزاداري، به دليل قالب و محتوا، بهترين راه براي تعليم و تربيت نسل جديد و آشنايي آنان با گفتار و كردار اهلبيت(عليهم السلام) است.
📚 پي نوشتها:
(1). شوري/ 23؛ هود / 29؛ ميزانالحكمه، ج 2، ص 236.
(2). المحبة في الكتاب والسنة، صص 169 - 170 و 181 – 182.
(3). بحارالانوار، ج 44، ص 287.
(4). امالي، ص 305.
(5). تاريخ النياحة الامام الشهيد الحسين بن علي، ج 1، صص 157-159.
#ابدواللهماننسیحسینا
💢حکمت تاکید به عزاداری
✅حکمت شهادت امام حسین علیهالسلام، همان حکمت عزاداری برای اوست.
امام صادق علیه السلام در دعای خود فرمودند:
((وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَك َمن الْجَهَالَةِ و حَيرةِ الضَّلَالَة))
((و خونش را به خاطر خدا بذل کرد تا بندگانت را از نادانی و سرگردانی و گمراهی بیرون آورد))
بنابراین اصلی ترین دلبل قیام امام حسین، مبارزه با نادانی است. و تا زمانی که بیماری جهل درمان نشود، نمیتوان انتظار داشت که ارزشهای دینی، بر جامعه حاکم شود.
📚دانش نامه امام حسین علیهالسلام(محمدی ریشهری) جلد اول، صفحه ۱۱۰
#ابدواللهماننسیحسینا
سوال:
لطفا به طور مختصر درباره #فلسفه و #اهمیت_عزاداری برای امام حسین (ع) توضیحاتی بدهید .
پاسخ :
برای پی بردن به اهمیت و فلسفه عزاداری امام حسین (ع) توجه به چند نکته ضروری است:
1. قرآن بر زنده نگه داشتن فضیلت ها و صفات والای انسان های برجسته و اولیای دین در آیات گوناگون، تأکید ورزیده است.
2. امامان بزرگوار شیعه (ع) درباره زنده نگه داشتن حادثه کربلا به شیوه های گوناگون مانند: الف)تشویق به برپایی مجالس سوگواری.
ب)تشویق به گریستن و گریاندن.
ج) تشویق شاعران به مرثیه سرایی.
د) تشویق و ترغیب به زیارت امام حسین (ع)، تشویق کرده اند.
3. ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر و الهام بخش مبارزه با ستمگران است و در انتقال پیام جهانی امام حسین (ع)، نقش اساسی دارد.
4. سوگواری عامل وحدت و رمز موفقیت برای ملت ها در طول تاریخ بوده است. بیشتر انقلاب های دنیا، از توجه به قیام حماسه سازان کربلا سرچشمه گرفته که یک نمونه از آن، آزادسازی شبه قاره هند از دست استعمار انگلیس بود و نمونه مهم تر آن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و نمونه اخیر آن جریان مقاومت حزب الله جنوب لبنان در برابر صهیونیست تجاوزگر، بنابراین عزاداری برای امام حسین(ع) دارای آثار فراوانی مانند: عزت و سربلندی، بقای فرهنگ دینی و اسلامی و آثار دیگری است که نشان دهنده اهمیت آن است.
متن شبهه:
«اگر امام حسین(ع) علم غیب داشت چرا با رفتن به کربلا خودکشی کرد؟!»
"چرا امام حسین (ع) وقتی میدونست میره در کربلا و به شهادت میرسه ، رفت و شهید شد !؟
مگر حفظ جان واجب نیست ؟
مگر خود کشی حرام نیست ؟ "
پاسخ شبهه:
1. هیچ علمی مانع مرگ نیست! قضا و قدر خداوند هم اگر حتمی شود، عوض شدنی نیست؛ علم امامان به زمان و مکان شهادتشان فقط علم به یک واقعه حتمی است.
2. امامان وظیفه نداشتند در تمام موارد طبق علم لدنی عمل کنند و تکالیف دینی ائمه هم مثل سایر افراد بشر همواره طبق علومی بود که از راههای عادی حاصل می شد.
3. علم غیب امام دو گونه است، علم به موارد حتمی و موارد غیر حتمی، که تنها در موارد غیر حتمی امام تکلیف و اختیار دارد تا با تغییر زمینه ها برای حفظ جان خود بکوشد.
4. پس ائمه (ع) در امر شهادتشان یا اراده به استفاده از علم غیب نکرده اند، یا با عواملی مانند خباثت و تصمیم قطعی خلفا، موضوع حتمی بوده و تکلیفی برای امام باقی نمی مانده است.
#ابدواللهماننسیحسینا
💢آیا امام حسین(ع) در ازای خودداری #شمر و عمر بن سعد از نبرد، به آن دو پیشنهاد #جوایزی مادی و معنوی دادند؟!
آنچه در برخی از کتابهای متأخر - به نقل از #مقتل ابومخنف(که البته اصل این کتاب در دسترس نیست) - نقل شده تنها این است که؛ امام حسین(ع) پیش از #شهادت به شمر فرمود: «جایزه یزید پیش تو محبوبتر است یا شفاعت جدم رسول خدا(ص)؟»، شمر ملعون گفت: دانگی از جایزه یزید پـیش من از شفاعت تو و جدّت محبوبتر است. اما سخنی از دادن زمین #شخصی خودش به شمر چیزی نقل نشده است.
📚قندوزی ج 3،ص 83
#ابدواللهماننسیحسینا
متن شبهه:
گفتند دشمن داريم ...
با اعتمادي که به آنان داشتيم
لباس رزم پوشيديم ...
سنگرهايي سخت و محکم ساختيم ...
ادوات و جنگ افزارهايمان را به روز کرديم و مستقرشان نموديم...
دور تادور کشور را سرباز و نگهبان گذاشتيم ...
رادارهاي پيشرفته خريديم و نصب کرديم...
موشکهايي با برد کوتاه و متوسط و بلند و قاره پيما توليد کرديم و خريديم و روي لانچرهايشان نصب کرديم ...
انگشتانمان آماده ي فشردن دکمه آتش ...
هر چه نگهياني داديم ... شب نخوابي کشيديم .... از دشمن خبري نبود .... تمام هم و غممان دشمني بود که از خارج مرزها به ما حمله ميکند اما ...
دشمني در کار نبود و ما تلفات ميداديم .
نه صداي شليک گلوله اي بگوش ميرسيد و نه صداي انفجار بمب و گلوله ي توپي ... نه صداي غرش هواپيمايي ... با اينحال روز به روز ما تلفات ميداديم ... تلفات ما از جنس کشته شدن و مردن نبود ... تلفات ما از جنس بريدن بود ... از جنس برگشتن ... از جنس بي خيال شدن ...
ما تمام تمرکزمان را روي دشمن فرضي مقابلمان معطوف کرده بوديم و هيچ توجهي به پشت سرمان نداشتيم ... دقيقا از همينجا ضربه خورديم ... دشمن اصلي پشت سرمان بود ... داخل کشورمان ... شهرهايمان را پنهاني اشغال کرده بودند ... دشمنان اصلي ما در لباس وکيل و وزير و کارمندهاي وابسته اشان سالهاست که شهرها و کشور ما را اشغال کرده اند .
دشمناني که تشخيصشان سخت است ... در بين مردمند و عليه مردم ... تحت پوشش دين و دينداري از هر دشمن بيگانه اي بيگانه ترند ... سلاحشان گاها پيشانيهايي پينه بسته از فرط سجده هاي طولاني و شايد رد قاشقي داغ ... انگشتاني که ويتريني از انگشترهاي عقيق و فيروزه اند و تسبيح هاي سندلوس و سنگ يماني و يقه هاي سه سانتي و ريشهايي به غايت شکيل و زيبا .... فرزندان ما در سرماي طاقت فرساي غرب کشور سردي و سنگيني سلاحهاي انفراديشان عذابشان ميداد و چشمانشان از بس به سفيد برفها براي حراست و پاسباني از مرزها خيره مانده بود پيه سوز مي شدند و ... دشمنان خودي ... در کاخهاي گرم و نرم و شاهانه اشان لميده بودند و دلارهاي به غنيمت گرفته اشان را مي شمردند ... فرزندانش به خرج ملت در امريکا و اروپا غرق در رفاه و شايد فساد بسر مي بردند ...
کاش مي شد آنان را ... دشمنان خودي نما را ميتوانستيم تشخيص دهيم و آماج گلوله هايمان را بسويشان روانه ميکرديم ... کاش مي شد .
متن پاسخ:
در اين متن متاسفانه مقداري سياه نمائي شده است.
آيا در مرز ها دشمن نداشته ايم
آيا شبها بي داري کشيديم و از دشمن خبري نبود؟ آيا وجود دشمنان آن سوي مرزها دشمن فرضي است؟
آيا همه همسايگان ما دوست ما هستند؟
آيا در زمان جنگ تحميلي، دشمن از خارج به ما حمله نکرد؟
آيا اکنون بارها و بارها از سوي اسرائيل و داعش و آمريکا تهديد به حمله نشده ايم؟
سردار سليماني به دست چه کساني به شهادت رسيد؟ دشمن فرضي؟
آيا بايد مرزها را رها مي کرديم و تنها به شناسائي دشمن داخلي مي پرداختيم؟
آيا عاقلانه بود که توجهي به دشمنان آن سوي مرزها که مانند گرگ دندان تيز کرده اند تا در فرصتي مناسب از غفلت ما سوء استفاده کرده و مرزها را نا امن کنند نمي کرديم و از آنها صرف نظر کنيم؟
اگر اکنون در مرزها امنيت وجود دارد به واسطه همين مرزباني ها و مرزداري هاي مقتدرانه نيروهاي مخلص است پس بايد ايستاد و مراقب بود.
بله البته مراقبت از دشمن داخلي نيز لازم است بايد مراقب ستون پنجم دشمن بود بايد مراقب نفوذي هاي دشمن بود.
مگر رهبر انقلاب بارها و بارها نسبت به نفوذي ها و دشمن نفوذي هشدار نداده بودند.
اطلاعات اگر مراقب دشمنانن داخلي نبود اوضاع بدتر از حالا بود.
اما خيانت برخي مسئولين دليل بر غفلت نسبت به امور داخلي نمي شود قوه قضائيه با جديت مبارزه با دانه درشتها و آقازاده ها را آغاز کرده است ما و شما هم وظيفه داريم به آنها کمک کنيم نه اينکه اين خدمات را ناديده گرفته و سياه نمائي کنيم.
شما که به اين اوضاع اعتراض مي کنيد بگوئيد خود، براي اين مملکت چه کرده ايد؟ آيا جز انتظار و سفره آماده طلبيدن کار ديگري کرده ايد؟
بله ماهيت دشمن اکنون تغيير کرده است گاهي دشمن، گرگي است در لباس ميش ظاهر مي شود و دشممني او از جنس تهاجم فرهنگي و بي هويت کردن و فاسد شدن جوانان ماست دشمن اکنون ناموس خانواده را هدف قرار داده است اما مگر نبايد خود مردم هوشيار باشند؟ مگر بارها و بارها دلسوزان نظام نسبت به شبيخون فرهنگي دشمن هشدار نداده اند؟
دشمناني که در لباس برخي نمايندگان و دولتمردان ظاهر مي شوند مگر جز با راي مردم وارد صحنه شده اند؟ علاج آن بصيرت است علاج آن عمار بودن براي ولي است تا ولي و امام تنها نباشد چقدر بصيرت به خرج داده ايم؟ چقدر سعي کرده ايم عمار باشيم.
هرجا ضربه خورديم بر اثر غفلت بود علاج غفلت، بيداري و بصيرت است شناخت دوست از
شبهه:
*رهبر عزیزم جناب آقای خامنه ایی مد ظله العالی . انقلاب درست . دین درست . نظام درست . همه جای خودش شما بفرمایید که ما دقیقاً بر سر چه آرمانی باید ایستادگی و مقاومت کنیم؟*
۴۰۰۰ دزدزاده در انگلیس زندگی میکنند و ایران بزرگترین وارد کنندهٔ *پورشه* (ماشین دزدزادهها) در خاورمیانه است !
طی ۳ ماه *۳۰ میلیارد دلار* از کشور خارج شده که قطعاً «مردمِ عادی» این پول را خارج نکردهاند .
هزاران میلیارد *اختلاس* شده، امّا با غارتگران مثل *تاجِ سر* رفتار میشود !
حالا صحبت از *مقاومت* در برابرِ *«جنگِ سرد»* میشود!
از خطر سلطهٔ *«استکبارِ جهانی»* گفته میشود، آیا با این ساختارِ فاسد چنین مقاومتی ممکن است؟
مردم وقتی *محمدساشاها و عیسی هاشمی* ها (فرزند ابتکار) و *ویلای لواسانِ سردار فیروآبادیها و پرادو سواریِ امام جمعهها* را میبینند ، از خودشان میپرسند *چرا من باید برای آرمانی که نیست، جان بدهم ؟*
مردم وقتی میبینند برادرانِ تمامیِ اعضای *ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی*، پروندهٔ *« فساد اقتصادی »* دارند ، از خود میپرسند *ما دقیقاً بر سر چه آرمانی باید ایستادگی کنیم؟
.... مردم وقتی میبینند با آمدنِ *زلزله*، تمامِ دَم و دستگاهِ حاکمیّت، تنها کاری که از دستش برمیآید *توصیه به خواندن آیات الکرسی* است!
.... مردمِ ایران عاشق آمریکا نبودند، جمهوری اسلامی آنها را عاشقِ آمریکا کرد، مردم عاشقِ رضا پهلوی نبودند، جمهوری اسلامی آنها را عاشق *خاطرهٔ پهلویها* کرد..... (متن خلاصه شده است)
✅ پاسخ:
🔹 همانند اکثر شبهات، این متن مخلوطی از راست و دروغ است؛ « ۴۰۰۰ دزدزاده در انگلیس، بزرگترین وارد کننده پورشه، خروج ۳۰ میلیارد دلار از کشور، ورود مازراتی و بنز و پورشه با ارز دولتی، سفارش به خواندن آیتالکرسی هنگام زلزله، عشق مردم ایران به آمریکا و....» از جملات دروغ، بدون سند و مدرک این نوشته است که سعی شده با همراه کردن برخی اتفاقات ناگوار مشهور در کشور مانند قضیه بابک زنجانی، ویلاهای برخی آقازاده ها در لواسان و...، آن ادعاهای دروغ را موجه و حقیقت نشان دهند.
حقیقت این است که در کشور ما به دلایل گوناگون مشکلات و مفاسدی وجود دارد، اما آنچه در این متن و نوشتههای مشابه القاء میشود، این است که در این کشور بزرگ، پهناور و پر جمعیت همه چیز و همه جا غرق فساد است در حالیکه همهی مثالهای آنها برای مدعای خود ، چند مورد محدود نیز بیش نیست.
قطعاً هرگونه فسادی از جمله فساد اقتصادی، ناپسند است و حتی کم آن نیز زیاد است، اما چرا این انتظار ایجاد میشود که مسئولان جمهوری اسلامی باید معصوم باشند و امکان خطا نداشته باشند؟ مگر فقط این مشکلات و مفاسد در ایران ما اتفاق میافتد؟ در پیشرفته ترین کشورها که امکانات نظارتی زیاد و پیچیدهای دارند هم دائماً دزدی و اختلاس در سطوح مختلف تکرار میشود، چه برسد به نظام اداری و قضایی کشور ما که چنان پوسیده و مربوط به سالها قبل است که علیالقاعده ارقام و تعداد مشکلات باید صدها و هزاران برابر بیشتر بوده باشد.
🔹 آیا این مطالب به این معناست که پس فساد در کشور اشکالی ندارد یا حتی آن را بیشتر کنیم؟ هرگز!! آنچه لازم است بدانیم اینکه
1⃣ اگر در کشور در برابر مشکلات سکوت میشد و اختلاس گران محاکمه و مجازات نمیشدند، این سوال که چرا انقلاب کردیم جا داشت، اما وقتی چنان است که هاضمهی نظام این مفاسد را نمیپذیرد و با آشکار شدن یک فساد با آن مقابله میشود، نشان از مسیر درست انقلاب است
2⃣ نباید با بزرگنمایی مشکلات و همه را به یک چشم دیدن، ذهن و روان مردم را آشفته کرد.
3⃣ القای اینکه «مردم بریده اند و از مقاومت در برابر استکبار یا تلاش برای رسیدن به آرمانهای انقلابی خسته شدهاند» از نوع قیاس به نفس است یعنی کافر همه را به کیش خود پندارد.
4⃣مردم برای طی کردن مسیر طولانی و دشوار برقراری یک کشور مطلوب و پیشرفته به رهبر پاک، ساده زیست و باتقوا نگاه کرده و چند آقازاده بریده و دنیا زده را ملاک خود قرار نداده و نمیدهند.
🖤 #امام_حسین (ع) فرمودند:
🌴 إِنَّ اَلنَّاسَ عَبِيدُ اَلدُّنْيَا وَ اَلدِّينُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلاَءِ قَلَّ اَلدَّيَّانُونَ.
🍃 به راستى كه مردم بنده دنيا هستند و دين لقلقه زبان آنهاست، تا جايى كه دين وسيله زندگى آنهاست، دين دارند و چون در معرض امتحان قرار گيرند، دينداران كم مى شوند.
#ابدواللهماننسیحسینا
#ما_ملت_امام_حسینیم
📖تحف العقول ص۲۴۵
💢دین، تنها بر زبان مردم جاری است
✅امام حسین علیهالسلام در مسیر کوفه، به "فرزدق"، شاعر معروف آن زمان برخوردند.
امام حسین از فرزدق، درباره وضعیت کوفه پرسیدند.
فرزدق پاسخ داد:
«قلوبهم معک و سیوفهم علیک!»
«قلب هایشان با تو، و شمشیرهایشان علیه توست!»
امام حسین علیه السلام در پاسخ فرمودند:
«مردم ، بندهی دنیا هستند و دین، تنها بر زبانشان جاری است.
از دین سخن میگویند؛ تا وقتی که معیشت آنها بگذرد.
اما در وقت سختی، دینداران واقعی، اندک هستند.»
📚اخبار الطوال ، صفحه ۲۴۵
📚مختصر تاریخ دمشق، جلد ۲۷، صفحه ۱۲۰
#ابدواللهماننسیحسینا
◾️عن جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) :
إِنَّ فَاطِمَةَ (سلام الله علیها).. لَتَشْهَقُ شَهْقَةً فَلَا يَبْقَى فِي السَّمَاوَاتِ مَلَكٌ إِلَّا بَكَى رَحْمَةً لِصَوْتِهَا وَ مَا تَسْكُنُ حَتَّى يَأْتِيَهَا النَّبِيُّ (ص) فَيَقُولُ يَا بُنَيَّةِ قَدْ أَبْكَيْتِ أَهْلَ السَّمَاوَاتِ وَ شَغَلْتِهِمْ عَنِ التَّسْبِيحِ وَ التَّقْدِيسِ فَكُفِّي حَتَّى يُقَدِّسُوا فَ «إِنَّ اللّهَ بالِغُ أَمْرِهِ»
▪️زمانی که خاتون حضرت فاطمه الزهراء (علیها السلام) بر سیدالشهداء (علیه السلام) می گریند،... آرام نمی شوند و چنان می گریند که ملائک از بکاء ایشان، می گریند و می نالند؛ تا زمانی که رسول خدا (صلوات الله علیه) می فرمایند:
.. ای دخترم، از گریه باز ایست تا ملائک دوباره به تقدیس مشغول شوند، «همانا خداوند امر خود را به اتمام می رساند» (سوره طلاق، آیه ۳)
📓کامل الزيارات، ج۱، ص۸۷
🏴 ابدواللهماننسیحسینا
#قدرت_غیبی_امام_حسین_و_حوادث_کربلا
🤔#پرسش
❔مگر امام حسین اطلاع نداشت که کوفیان خیانت می کنند ، پس چرا مسلم بن عقیل را برای بیعت به کوفه فرستاد و مسلم در نهایت کشته شد ؟ یا مگر امام حسین ولایت تکوینی و قدرت #غیبی نداشت ؟ چرا از این قدرت برای نجات خود و یاران استفاده نکرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌امامان گرامی ما مامور هستند که طبق اسباب و روال عادی ، زندگی کنند و جز در موارد محدودی آن هم به اذن الهی ، از #قدرت_غیبی خود استفاده نکنند .
🔷امام کاظم علیه السلام فرمود:
« خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند»
📚بحار الانوار ج5 ص114
👌اگر امامان گرامی ، مشکلات و #گرفتاری های خود را از طریق علم غیب حل کنند دیگر نمی توانند اسوه و الگوی #جهانیان باشند.
❕اگر پیامبر تمام امورش را از طریق علم غیب و آگاهی های غیبی پیش می برد آیا می توانست به مردم درس #صبر و بردباری و ایثار و از خود گذشتگی در راه حق را بیاموزد؟
❔ایا اگر امام حسین مشکل کربلا را با آگاهی #غیبی حل می کرد می توانست به مردم درس آزادگی و #جهاد و بردباری و امر به معروف و نهی از منکر و ... را بدهد؟
👌چون امامان #الگوی مردم هستند خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب را جز در مواردی که اثبات امامتشان منوط به آن است نداده است اگر چه آنان آگاهی غیبی را دارند اما موظف به استفاده از آن نیستند.
🔷اهل بیت علیهم السلام مطیع #محض خداوند بودند وقتی خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب نداده است آنان نیز از علم غیبشان استفاده نمی کردند.
🔷آنان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های #معمولی رفتار کنند وجز در موارد محدودی از علم باطنی خود استفاده نکنند و به زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد، چنان که پیامبر وامامان منافقان را به خوبی می شناختند ومی دانستند که ایمان واقعی ندارند ولی هرگز از علم غیب خود درباره آنان استفاده نکردند ودر معاشرت، ازدواج ودیگر احکام با آنان مانند سایر مسلمانان رفتار می کردند .
🔶پیامبر #گرامی فرمود:
«من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) .ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود»
📚الکافی ج7 ص414 _ معانی الاخبار ص279
👌در #روایتی آمده است:
« زمانی که امام علی ، ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت :به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند» . یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند❓
👌امام پاسخ داد:
«اگر خداوند به علم خودش با بندگان رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261
🔶امام با این عمل نشان داد که او مامور است بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کند و مجاز به عمل کردن موافق علم #غیب نمی باشد
📚مفاهیم القرآن ،ج 3 ص 455
👌امام صادق علیه السلام فرمود:
«خداوند به پیامبرش وحی کرد که تو موظفی بر طبق بینات حکم کنی»
📚وسائل الشیعه ج27 ص229
❕بر همین اساس ، امام حسین علیه السلام مطابق علم عادی و ظاهری خود ، از کوفیان یاری طلبید تا بر آنان اتمام حجت کند و مسلم را به سویشان فرستاد ، زیرا امام مامور به رفتار کردن به همین نحو طبیعی بوده است .
👌این که امام حسین علیه السلام برای حل مشکل کربلا ، از قدرت غیبی استفاده نکرد هم ریشه در همین نکته ای دارد که بازگو کردیم . به عنوان مثال ، از نظر قرآن پیامبر گرامی نیز دارای قدرت فوق العاده بود. معراج، شق القمر ودیگر معجزات و کرامات او که در کتابهای حدیث به صورت متواتر نقل شده بر این مطلب گواه اند.
❕اما با این قدرت فوق العاده دندانش در جنگ احد شکست، چهره اش خونین شد، در جنگ خندق از گرسنگی سنگ بر شکم می بست و... چرا پیامبر با آن قدرت فوق العاده با این همه مشکل مواجه شد؟
👌پاسخ همه یک جمله است وآن اینکه انبیا و امامان از طریق روش های عادی به تبلیغ می پردازند و با دشمنان می جنگند و تنها در موارد خاص که اثبات نبوت یا امامت نیز به اعمال قدرت فوق العاده داشته ویا وضعیت ایجاب می کرد که از نیروی غیبی کمک بگیرند چنین می کردند .
❗امامان گرامی ، الگوی جامعه هستند ومردم باید ببینند که آنان چگونه با مشکلات مواجهه می شوند و استقامت می کنند تا مردم از آنان درس صبر و ایثار و ... را فرا بگیرند ، روی این جهت خداوند به آنان اجازه استفاده از قدرت غیبی در هر امر و مشکلی را نداده است و آنان نیز طبق