eitaa logo
روشنگران‌شهیدحمیدیا
98 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سئوال: سلام اینکه میگن وقتی یه نفر به ما بدی میکنه و ما کاریش نداشته باشیم چون اون دنیا طرف عذابشو میچشه و بعد میگن که اخه عذاب کشیدن طرف تو اون دنیا چه سودی به حال ما داره..ما داریم این طرف میسوزیم و میسازیم و حتی دهنمون و ذهنمون به ناشکری باز ميشه و خودش گناهه بعد طرف حتی عذابم بشه چه نفعی برای ماداره... جواب این حرف جیه؟ جواب: با سلام. ما باید همیشه در مقابل گزاره هایی که از افراد جامعه و اطرافیان خود می‌شنویم این روش منطقی را داشته باشیم که بخواهیم موضوع مورد بحث و ادعا و نظر را شخص مقابل واضح و دقیق بیان کند. در این مطلب کمی ابهام وجود دارد. اینکه کاریش نداشته باشیم یعنی چه؟ منظور از بدی چه بدی است؟ اگر کسی در حال ضربه زدن به حیثیت و آبروی ما بود باید کاریش نداشته باشیم؟ آیا منظور از کار نداشتن گشت است؟ ما در مورد ضربه زدن به دیگران هم حق نداریم بی تفاوت باشیم چه برسد به خودمان. بلکه گاهی آن بدی یک چیز شخصی است . مثلا یک‌ توهینی است یک ظلم شخصی به ماست . اینجا گذاشت ما امر بسیار پسندیده و مورد سفارشی است و نشانه عظمت روحی ماست.این سیره اهل بیت ما با مخالفان بوده. ولی گاهی لطمه به یک موضوع اعتقادی و دینی و یا دفاع از یک حق است که باید دفاع کرد.این راهم خود حضرات معصومین علیهم السلام به ما یاد داده اند که در مقابل ظلم اصلا سکوت نکنیم. اما راجع به عذاب. اگر ما کسی را بخشیدیم این خیر بزرگی برای ماست و چه فایده ای از این بالاتر تر. اما گاهی ظلمی که شخصی به ما میکند مثلا غیبتی کرده، باعث میشود در روز قیامت از حسنات او کم کرده و به حساب ما بزنند یا از گناهان ما برداشته و‌ به او منتقل کنند. اما نکته ی پایانی این است که انسان های کوچک و کم ظرفیت اگر گذشت را سوختن و ساختن میدانند این افراد هرگز قدرت گذشت را نخواهند داشت. باید خودمان را بزرگ کنیم و روی صبر و حلم و بردباری خود کار و تقویت کنیم. آن وقت اصلا بدی هارا نمی‌بینیم که بخواهیم بگذریم. اگر ظرفیت ما در حد یک نعلبکی باشد انداختن یک سنگ ریزه متلاطم خواهیم شد اما اگر یک دریا باشیم اصلا اثری و تغییری در ما پدید نمی آید. موفق باشید.
: چرا باید از مرجع ، تقلید بکنیم⁉️ : مرجع تقلید برای دادن فتوا و حکم شرعی ، باید به روایات رجوع بکنه،پس فتاوا و احکام رو از خودش نمیگه و به روایات رجوع میکنه!😊✅ خب حالا ما اگه بخواییم حکم یک مسأله شرعی را بدونیم، باید به روایات مربوط به اون حکم شرعی رجوع بکنیم و یک جمع بندی از اون روایات داشته باشیم بعد یک نظریه بدیم.❕❗️ اون احادیث باز مسائل حدیث شناسی و... میخواد برای تایید صحت حدیث پس کار هرکسی نیست.✅❗️ و کسی بخواد مرجع تقلید نداشته باشه باید اندازه ی یک مرجع سواد داشته باشه تا بتونه حکم یک مسأله رو بفهمه.☑️ در اصل مرجع تقلید ما نماینده ی ما هست که میره روایات رو بررسی میکنه و... بعد حکم‌ش رو به ما میده.☑️ و اگه یک شخص هم مرجع تقلید نداشته باشه تمام اون اعمالش میره زیر سوال ، چون ممکنه طبق روایات(و فتوای مرجع تقلید) نباشه.❗️ 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 و حل یک شبهه ی دیگه: چرا مراجع در فتاوای خودشون اختلاف نظر دارن⁉️ پاسخ ✅: اینکه میبینید برخی مرجع در فتاوا اختلاف نظریه دارن به این خاطر هست که : 👇🏻 مراجع میرن روایات رو بررسی میکنن مثلا در مورد یک حکم شرعی ۱۵تا روایت هست مراجع این ۱۵تا روایت رو بررسی(سَنَدی) میکنند😊 و در کنار هم قرار میدن و مقایسه میکنند روایات رو ، بعد برداشت خودشون از روایات(اینکه منظور روایت چی هست و حکم فلان مسأله چی میشه) رو میگن ،چون برداشت های هر شخص(مرجع) متفاوت هست فتاواشون هم متفاوت هست😄🙂 جمع بندی متن بالا: 1⃣مرجع تقلید از خودش حکم نمیده،با توجه به روایات حکم شرعی میده و فتواش برگرفته شده از روایات هست✅ 2⃣کسی اگه بخواد مرجع نداشته باشه باید سوادش اندازه ی یک مرجع باشه تا بتونه از روایات حکم شرعی یک مسأله رو بفهمه✅ 3⃣کسی که مرجع نداشته باشه اعمالش میره زیر سوال✅ فتاوا:جمع فتوا هست👉🏻 علوم حدیث شناسی: علومی برای فهمیدن صحیح بودن یک حدیث👉🏻
باز تأملی در مفهوم (ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ) مورد استناد جناب حسن روحانی! سلام علیکم. در خصوص آیه 55 و 56 سوره مبارکه انفال(إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذِينَ كَفَرُوا فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ الَّذِينَ عَاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ وَهُمْ لَا يَتَّقُونَ ) که هر از گاهی مورد استناد آقای روحانی برای توجیه اصرارشان بر تکرار مذاکره با دشمن نقض کننده پیمانها قرار می گیرد چند نکته شایان ذکر است: 1. این آیه در سوره انفال است که پس از غزوه بدر در رمضان سال دوم هجری نازل شد. تاریخ نزول این سوره و این آیه مهمترین دلیل بر ابطال استفاده ای است که جناب روحانی تلاش دارد از این آیه بنماید. توضیح آن که، مفسران، این آیات را ناظر به پیمان رسول خدا ص با قبائل سه گانه یهود در مدینه می دانند؛ یعنی قبائل بنی قینقاع و بنی نضیر و بنی قریظه. و در هنگام نزول این آیات، هنوز نقض عهدی از جانب این سه قبیله صورت نگرفته بود؛ و اولین نقض عهد، توسط یهود بنی قینقاع و پس از غزوه بدر و نزول این آیات صورت گرفت که منجر به مجازات و اخراج آنان از مدینه شد و نه تجدید پیمان. 2. با توضیحی که گذشت، روشن شد که مراد از جمله (ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ) آن است که شأن و دأب کفار، نقض عهد است؛ نه آن که آنها نقض عهد کرده اند و رسول خدا ص مجددا با آنان تجدید عهد کرده است. این معنا نه از آیه قابل استفاده است و نه از تفاسیر و نه از تاریخ. 3. جالب آن که مفسران بزرگی همچون شیخ طوسی و شیخ طبرسی به نکته ای که عرض شد تصریح کرده و فرموده اند: جمله (ثُمَّ يَنْقُضُونَ) عطف مستقبل بر ماضی است تا این معنا را برساند که شأن و بنای کفار، نقض عهد در آینده است پس از هر پیمانی که ببندند: (وقوله تعالى " ثم ينقضون " عطف المستقبل على الماضي ، لان الغرض ان من شأنهم نقض العهد مرة بعد أخرى في مستقبل أوقاتهم بعد العهد إليهم ؛ التبیان فی تفسیر القرآن، شیخ طوسی، ج5 ص143/ تفسیر مجمع البیان ، شیخ طبرسی، ج4 ص483). نتیجه آن که این آیه، به هیچ وجه دلالت بر آن ندارد که کفار مجال آن را یافته اند که هر بار نقض پیمان کنند و رسول خدا ص نیز مجددا با آنان پیمان بسته باشد. 4. نکته شایان توجه دیگر آن که آیات بعد به روشنی، مفهومی که گذشت را تایید می کنند. در آیه 58 می فرماید: (وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْخَائِنِينَ). در این آیه نمی فرماید اگر کفار خیانت کردند پیمان را به سویشان بیفکن، بلکه می فرماید: حتی اگر خوف و احتمال عقلائی از نقض پیمانشان داشتی این کار را بکن. حال، جناب روحانی باید پاسخ دهد که با توجه به نزول این آیات در سال دوم و در زمانی که هنوز نقضی صورت نگرفته، بنابر تفسیر ایشان از این آیات، نعوذ بالله رسول خدا ص دستور آیه 58 را نه یک بار بلکه مکررا زیرپا نهاده، زیرا نه تنها با خوف از خیانت کفار، پیمان را به سویشان نیفکنده، بلکه صبر کرده تا آنها مکررا نقض کنند و رسول خدا ص نیز مکررا تجدید پیمان کند!!! 5. آخرین نکته آن که، از توضیحات یاد شده روشن شد که دیدگاه نقل شده از برخی مفسران همچون مجاهد(التبیان، ج5 ص143)، مبنی بر آن که مراد از آیه 56 یهود بنی قریظه هستند که با وجود پیمان با رسول خدا ص ، آن را در سال پنجم و در غزوه خندق نقض کردند، ناصواب است؛ چرا که آیه در سال دوم نازل شده است و نه در سال پنجم. و اما دیدگاه برخی دیگر مبنی بر آن که مراد از آیه، نقض پیمان توسط یهود بنی قریظه در یاری رساندن به مشرکان در غزوه بدر است نیز کاملا مردود است، چرا که غزوه بدر به طور ضربتی اتفاق افتاد و مشرکان مکه بلافاصله با شنیدن خبرِ در خطر بودن کاروان تجاری، به سوی بدر حرکت کردند و هیچ گونه تماسی بین آنان و یهود بنی قریظه در مدینه گزارش نشده است. 6. و در پایان، گفتنی است هر گونه تلاش برای تحمیل مفهوم مد نظر جناب روحانی بر این آیه، تلاشی است بی حاصل؛ چرا که، آنچه که تاریخ از عملکرد و سیره رسول خدا (ص) گزارش کرده، شدت و غلظت بر کفار، و اجرای حکم مجازات پس از نقض پیمان است و حتی یک نمونه نیز در تاریخ رسول خدا ص گزارش نشده که تأییدی بر دیدگاه جناب روحانی باشد. لذا ایشان را به قرائت آیات پس از آیه 56 انفال و نیز مطالعه دقیق تاریخ اسلام لاسیما غزوات بنی قینقاع و بنی نضیر و بنی قریظه و فتح مکه سفارش أکید می کنم. و امید آن که اصرارشان بر تحمیل مفهوم مد نظرشان بر آیه، از سر جهل باشد و نه تجاهل!!! (محمد رضا جباری) مدیر گروه رشته تاریخ پیامبر صلّی الله علیه وآله و کارشناس مسائل تاریخ اسلام در شبکه معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 امام صادق(ع): 🌹 🚫 عفوا عن نساء الناس تعف نساؤكم 🚫 نسبت به ناموس دیگران پاکدامن باشید تا ناموس شما نیز محفوظ بماند. 📚 بحار؛71:270 هر که باشد نظرش در پی ناموس کسان پی ناموس وی افتد نظر بوالهوسان 🆔 @radiomaaref
بسم الله الرحمن الرحیم ⚜️قلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ⚜️بگو: ای بندگان من که بر خویشتن زیاده روی روا داشته اید! از رحمت خدا نومید مشوید. در حقیقت، خدا همه گناهان را می‌آمرزد، که او خود آمرزنده مهربان است. 📗سوره مبارکه زمر آیه ۵٣ 🔳 محمّد بن فضیل، از ابی حمزه، از حضرت امام محمّد باقر (علیه السلام) روایت کرده است که ایشان فرمود: ▪️خداوند در روز قیامت آن کس را نمی بخشد که بگوید: پروردگارا! نمی دانستم که فرزندان فاطمه (علیهم السلام) بر تمامی مردم والی و حاکم هستند، حال آن که خداوند، 👈👈مخصوص شیعیان فرزندان فاطمه (سلام الله علیها) این آیه را نازل فرمود: «یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ». 📗تفسیر قمی، ج ۲، ص ۲۲۱
🍃🍂🌺🍃 ﷽ 🌺 بعضی از آقایون فکر می‌کنن که فقط عمه و خاله خودشون بهشون محرم هست. 🔸بعضی از خانما هم همین‌طور؛ فکر می‌کنن که فقط دایی و عموی خودشون بهشون محرم هستن. 📛 درحالی‌که این‌طوری نیست. ✍ عمه، خاله، دایی و عموی پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ و هرچی بالا بره، همه به آدم محرم هستن.
💠 قال علی علیه السلام: أَقَلُّ مَا يَلْزَمُكُمْ لِلّهِ أَلاَّ تَسْتَعِينُوا بِنِعَمِهِ عَلَى مَعَاصِيهِ. 🍃 كمترين حقى كه خدا بر شما دارد اين است كه با استمداد از نعمتهايش او را معصيت نكنيد. ♨️نهج البلاغه حکمت ۳۳۰
❇️ سیره امام البقیع، امام محمد باقر (علیه السلام)❇️ ⚜️شيخ طوسى در كتاب «امالى» از جابر بن يزيد جعفى نقل كرده است كه گفت: سرور جهانيان امام محمد باقر (عليه السلام) را هجده سال خدمت كردم، هنگامى كه خواستم از نزد آن حضرت بيرون روم و با او وداع كنم عرض كردم: حديثى بفرمائيد تا استفاده كنم. 🍃 امام البقیع، حضرت محمدباقر (علیه السلام) فرمود: اى جابر، بعد از هجده سال كه در خدمت ما بودى هنوز هم منتظر شنيدن گفتار ما هستى؟ عرض كردم: بلى، شما درياى بى پايانى هستيد كه هرچه از آن بردارند تمام نمى‏شود و به انتهاى آن نمى ‏توان رسيد. حضرت باقر (علیه السلام) فرمود: 🔹«يَا جَابِرُ، بَلِّغْ‏ شِيعَتِي‏ عَنِّي‏ السَّلَامَ‏، وَ أَعْلِمْهُمْ أَنَّهُ لَا قَرَابَةَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ لَا يُتَقَرَّبُ إِلَيْهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ لَهُ؛ يَا جَابِرُ، مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ أَحَبَّنَا فَهُوَ وَلِيُّنَا، وَ مَنْ عَصَى اللَّهَ لَمْ يَنْفَعْهُ حُبُّنَا؛ يَا جَابِرُ، مَنْ هَذَا الَّذِي يَسْأَلُ اللَّهَ فَلَمْ يُعْطِهِ، أَوْ تَوَكَّلَ عَلَيْهِ فَلَمْ يَكْفِهِ، أَوْ وَثِقَ بِهِ فَلَمْ يُنْجِه‏»؛ 🔸اى جابر ! به شيعيانم از طرف من سلام برسان و به آنها خبر بده كه بين ما و خداوند هيچگونه خويشاوندى نيست و جز با اطاعت كردن از او به مقام قربش نمى‏ توان رسيد. اى جابر ! كسى كه از فرامين الهى اطاعت كند و ما را دوست بدارد، او اهل ولايت ما است و كسى كه نافرمانى پروردگار كند دوستى ما به او سودى نمى‏ بخشد. 🍃 اى جابر ! چه كسى از خداوند درخواست نموده و او مرحمت نفرموده است؟ يا بر خدا توكّل كرده و او را كفايت ننموده و يا به او اعتماد و اطمينان داشته و نجات پيدا نكرده است ؟ 🔅حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) در ادامه فرمودند: اى جابر، دنيا را همانند منزلگاهى قرار بده كه براى مدّتى در آنجا فرود آمده‏ اى و مى‏ خواهى منتقل شوى، آيا دنيا مثل مركبى نيست كه در خواب بر آن سوار شده ‏اى و وقتى بيدار گشتى از آن خبرى نبوده، نه بر آن سوار بودى و نه زمام آن را بدست داشتى، بلكه روى بسترت آرميده بوده‏ اى؟ يا همانند لباسى كه آن را پوشيده باشى، و يا كنيزى كه با آن همبستر شده باشى؟ اى جابر، دنيا نزد صاحبان عقل و خرد همانند سايه ‏اى روان است و «لا إله الّا اللَّه» يعنى اعتقاد به يكتايى خداوند، عزّت و آبروى اهل ايمان است. 🌸 سپس حضرت باقر (علیه السلام) در حکمت فرامین الهی فرمودند: نماز كانون اخلاص و باعث دورى از تكبّر و خودپسندى است، زكات روزى را افزايش مى ‏دهد، روزه و حجّ دل را آرامش مى ‏بخشند، قصاص و حدود باعث جلوگيرى از خونريزى‏ ها است و دوستى ما اهل بيت (علیهم السلام) نظم و سامان به امور دين مى ‏دهد، خداوند تبارك و تعالى ما و شما را از كسانى قرار دهد كه در پنهانى‏ ها از او خوف و هراس دارند و از قيامت مى‏ ترسند. 📔 أمالی، طوسی، ص۶۵۴.
یک کوتاه بین () و بین ()، عظمت مقام زینب کبری را نشان میدهد. ● در قرآن کریم، زن فرعون نمونه‌ی ایمان شناخته شده است، برای مرد و زن در طول زمان تا آخر دنیا... ● در روز عاشورا زینب کبری این همه عزیزان را در مقابل چشم خود دید که به قربانگاه رفته‌اند و شهید شده اند. بعد از شهادت، آن همه محنتها را دید: تهاجم دشمن را، هتک احترام را، مسئولیت حفظ کودکان را، زنان را. عظمت این مصیبتها را مگر میشود مقایسه کرد با مصائب جسمانی؟ ■اما در مقابل همه‌ی این مصائب، زینب به پروردگار عالم عرض نکرد: «»؛ نگفت پروردگارا! من را نجات بده. ■ در روز عاشورا عرض کرد: پروردگارا! از ما قبول کن. وقتی از او سؤال میشود که چگونه دیدی؟ میفرماید: «». این همه مصیبت در چشم زینب کبری زیباست؛ چون از سوی خداست، چون برای اوست، چون در راه اوست، در راه اعلای کلمه‌ی اوست. ببینید این مقام، مقام چنین صبری، چنین دلدادگی نسبت به حق و حقیقت، چقدر متفاوت است با آن مقامی که قرآن کریم از جناب آسیه نقل میکند. این، عظمت مقام زینب را نشان میدهد. (مقام معظم رهبری ۱۳۸۸/۱۱/۱۹) https://eitaa.com/dinefetri