🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
◼️گهرهای از امام کاظم علیه السلام به مناسبت #شهادت آن امام همام:
1⃣ اِنَّ اَبْدانَكم لَيْسَ لَها ثَمَنٌ اِلاَّ الْجَنَّةُ، فَلاتَبيعُوها بِغَيْرِها؛
💢همانا بدنهاى شما را بهايى جز بهشت نيست. پس آنرا به غير بهشت نفروشيد.
📚 تحف العقول، ص 389
2⃣ اَداءُ الاَمانَةِ وَالصِّدْقُ يَجْلِبانِ الرِّزْقَ، وَالْخيانَةُ وَالْكَذِبُ يَجْلِبانِ الفَقْرَ وَ النِّفاقَ؛
💢اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق مى شود.
📚 بحارالأنوار، ج 78، ص 327
3⃣ اَفْضَلُ ما يَتَقَرَّبُ بِهِ الْعَبْدُ اِلَى اللّه ِ بَعْدَ المَعْـرِفَةِ بِهِ الَصَّلاةُ وِ بِرُّ الْوالِدَيْنِ وَ تَرْكُ الْحَسَدِ وَالُعْجبِ وَالفَخْرِ؛
💢پس ازخداشناسى، برترين كارى كه بنده به وسيله آن به خداوند نزديك مى شود عبارت است از: نماز، نيكى به پدر و مادر، و ترك حسد و خودپسندى و فخرفروشى.
📚 تحف العقول، ص 391
4⃣ مَثَلُ الدُّنْيا مَثَلُ ماءِ الْبَحْرِ كُلَّما شَرِبَ مِنْهُ الْعَطْشانُ ازْدادَ عَطَشا حَتّى يَقْتُلَهُ؛
💢مَثَل دنيا، همچون آب درياست (كه شور است). تشنه هر چه از آن بنوشد، تشنه تر مى شود، تا آنكه او را مى كشد.
📚 بحارالانوار، ج 75 ص 311
5⃣ بِئْسَ الْعَبْدُ عَبْدٌ يَكُونُ ذا وَجْهَيْنِ وَذا لِسانَيْنِ يُطْرى اَخاهُ اِذا شاهَدَهُ وَيَأْكُلُهُ اِذا غابَ عَنْهُ؛
💢بد بنده اى است، بنده اى كه دورو و دوزبان است، هرگاه برادر دينى اش را مى بيند، او را مى ستايد و تملّق مى گويد و پشت سرش (بابدگويى) او را مى خورد!
📚 بحارالانوار، ج 75 ، ص 310
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️
▪️پربسته بود و وقت پریدن توان نداشت
▪️مرغی که بال داشت ولی آسمان نداشت
▪️خو کرده بود با غم زندان خود ولی
▪️دیگر توان صبر در آن آشیان نداشت
🏴شهادت باب الحوائج، حضرت #امامموسیکاظم (ع) تسلیت باد.
╔═.🍃🍃.══════╗
🆔 @nahjolbalagheeiha
╚══════.🍃.🍃═╝
#محرمانه
⭕️ «عیسی کلانتری» محکوم شد
@secret_file
🔹«عیسی کلانتری» رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به اتهام توهین به امام خمینی (ره) به صورت بدوی به ۴ ماه حبس تعزیری و منع عضویت در احزاب و گروههای سیاسی به مدت دو سال محکوم شد.
🔹وی همچنین به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی نیز به پرداخت چهل میلیون ریال جزای نقدی در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کیفری محکوم شد.
🔹اظهارات موهن و نسنجیده عیسی کلانتری در خصوص حضرت امام(ره) و ریشههای انقلاب اسلامی در گفتوگو با یک رسانه مجازی موجب گلایه و انتقاد دوستداران نظام و انقلاب شده بود.
👌 #محرمانه کانال حرفهایها
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید
#محرمانه_روزنامه
📍 تصاویر صفحه نخست روزنامه های کشور ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
👌 #محرمانه کانال حرفهایها
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید
خورشید در بند.mp3
4.85M
#محرمانه_مدیا
◼️ندارد هیچکس در این دل زندان نشان از من...
🎙میثم مطیعی
#شهادت_امام_موسی_کاظم
#امام_کاظم
#شهیدانه
👌 #محرمانه کانال حرفهایها
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید
4_5906973581383829440.mp3
1.23M
❗️مشاوره بد علت طلاق میشود...
👤 استاد رائفی پور
4_5911218546670570628.mp3
5.36M
ریاضت لازم نیست
💬 برای دیدن امام زمان، مراقبت ها و چلهنشینیهای زیادی داشتم؛ حتی به علم حروف و اعداد هم متوسل شدم اما هنوز جوابی نگرفتم و سعادت دیدن امام نصیبم نشده...
📻 مجموعه داستان صوتی مهدویِ لحظه ی دیدار
💥 نسبت به فلسفه اسلامی، افراطگرا یا تفریطگرا نباشیم. فلسفه اسلامی با فلسفه یونان تفاوت دارد. فلسفه اسلامی از فرهنگ قرآن و فرهنگ اهل بیت(ع) تأثیر پذیرفته است.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«دو رويکرد در باب عرفان و فلسفه مسلمين و اسلامی وجود دارد که کاملاً مخالف هم هستند؛ يکي افراطگراست و ديگري هم تفريطگرا.
👈گروهي بينونت مطلق ميان اسلام و فلسفه و عرفان اسلامي قائلاند و فلسفه را ادامه همان حکمت يونان و عرفان را نيز ادامه عرفانهاي هندي و ايران باستان ميدانند؛ که اين يک غلو است.
👈از آن طرف هم اينکه ما بگوييم ادبيات اين فلسفه و عرفان، نازله قرآن است و لذا تنها راه دستيابي به قرآن و کليد گنج معارف قرآن است، اين هم در واقع نوعي مبالغه است.
البته اين بحث مربوط به جامعهشناسي علم است و نيازمند آن است که ما عوامل اجتماعيِ دخيل در فرايند توسعه فلسفه و حکمت و عرفان در دنياي اسلام را، هم از منظر فلسفه تاريخي و هم از منظر جامعهشناختي و انسانشناختي و حتي از منظر معرفتشناختي دنبال کنيم و به جواب روشني در اين حوزه برسيم.
آنچه که به ذهن ميآيد و مي توان به عنوان يک احتمال مطرح کرد و البته قابل نقد و بررسي است، اين است که بيترديد فرهنگ قرآن و فرهنگ اهل بيت(ع) در پيشرفت دانش عرفان و حکمت و نه فقط اين دو، بلکه در ساير دانشهاي تخصصي در دنياي اسلام بسيار مؤثر بودهاند؛ نه به اين معنا که تحريک به دانش و علمآموزي ميکردند بلکه فرايندي را براي تحقق دانش ايجاد ميکردند و قطعاً و بلاترديد فضايي را که اسلام و فرهنگ اهل بيت(ع) ايجاد کردهاند، فضايي اثرگذار بر فرهنگ عرفان و فلسفه بوده است و نظام موضوعات و مسائل مورد تحقيق در حوزه فلسفه را به شدت تحت تأثير قرار داده است. اگر چه حکمت و فلسفه ما متأثر از فلسفه يونان است، ليکن بيترديد توسعه مسائل و اولويتي که به نظام مسائل داده شده است، در دنياي اسلام کاملاً متفاوت با حوزه يونان است.» ۱۳۹۰/۹/۲۹
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 در دورۀ صدرالمتألهين و حتی در دورۀ شيخ اشراق، حدّ اوليۀ فلسفه _ که مفهوم مرکزی فلسفه است و همه مفاهيمِ ديگر، بر حول او چينش و تعريف و بازتوليد میشوند_ تحتتأثير معرفتهای توحيدی قرار گرفته است.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«فيلسوفان مسلمان، با فرهنگ اسلامي ميانديشيدند و به دنبال اثبات معارف اسلامي بودند. شما هيچ فيلسوف مسلماني نداريد که رسيده باشد به اينکه خدا نيست يا #توحيد اصل نيست، به ثنويت رسيده باشد. هيچ فيلسوف مسلماني نداريد که در اثبات نبوت يا حتي در بحث سياست مُدُن، پاي نبي اکرم (صلي الله عليه و آله) را پيش نکشيده باشد. اين بهمعناي تأثير فرهنگ اسلام بر عرفان و فلسفه است. يعني عرفان و فلسفه ما، بهلحاظ نظام موضوعات و بهلحاظ غايات و حتي بهلحاظ منابع، بهشدت تحت تأثير فرهنگ اسلام بودند. حتي يک قدم جلوتر بروم. ما يک امري داريم در فلسفه، به نام #مفهوم_مرکزی که من گاهي از آن به عنوان «حدّ اوليه» تعبير ميکنم. در دورۀ صدرالمتألهين حتي در دوره شيخ اشراق، اين حد اوليۀ فلسفه که مفهوم مرکزي فلسفه است و همه مفاهيمِ ديگر، بر حول او چينش و تعريف و بازتوليد ميشوند، در دوره اسلامي، تحتتأثير معرفتهاي توحيدي قرار گرفته است.
من بهعنوان نمونه، نظريه شيخ اشراق را عرض ميکنم که مفهوم «نور» را محور تحليل نظام آفرينش قرار ميدهد و کثرات عالم را بر محور نور تحليل ميکند و اين را هم گرچه به يک معنا وامدار حکمت ايراني است، ولي بيشتر، از معارف قرآني و فرهنگ نبياکرم (صلي الله عليه و آله) بهره جسته است، از جمله آيه نور. اين مفهوم مرکزي، روي همه دستگاه فلسفي او تأثير گذاشته. يعني همه چيز را بر پايه نور تحليل ميکند. گرچه گاهي تحلیل ایشان رسا نيست، ولي تلاش کرده که بر محور اين مفهوم مرکزي، تمام حکمت را سامان بدهد. اين تأثير فرهنگ مذهبْ بر حد اوليه فلسفه و بر مفهوم مرکزي فلسفه است. گرچه تلقي حقير اين است که آيه نور، بيان #شبکۀ_هدايت است، نه #شبکۀ_خلقت. و اينکه کثيراً اين را به عنوانِ بيان شبکه خلقت گرفتند و لذا نور را به وجود تفسير کردند، اين غفلت است. آن آياتي که شبکه خلقت را بيان ميکند، مثل آيتالکرسي است. و الا #آيه_نور، بيان شبکه هدايت است؛ در مقابل #آيه_ظلمات، که شبکه ضلال است. هر دو هم در سوره نور، به فاصله چند آيه آمدند. لذا نقل شده است که «سَأَلْتُ الرِّضَا عليه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ فَقَالَ هُدَى مَنْ فِي السَّمَاءِ وَ هُدَى مَنْ فِي الْأَرْضِ». اين هدايت است که مُتمثِّل در نبي اکرم (ص) و مشکات نور ايشان، قلب ايشان و مصابيحي ميشود که در وجود ايشان تجلي کرده. بنابراين، آيه نور، بيان نظام آفرينش نيست، نظام هدايت است. و اين البته غفلتِ مثلِ سهروردي است که اين را مبناي تفسير هستي قرار دادند، لذا نميدانم ظلماتش را ديگر چهکار ميکنند. در حالي که اگر مبناي هدايت و ضلال قرار بدهيد، دو تا دستگاه هدايت و ضلال ميشود. و جريان نور الهي، مال آن کساني است که وارد وادي ولايت حقه ميشوند «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ».
حالا در هر صورت، غرضم اين است سهروردي توانسته حد اوليه فلسفه را متأثر از قرآن بيان و بنا کند. بالاتر از او، صدرالمتألهين است». ۱۳۹۰/۹/۲۹
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 نماز مرحوم آیتالله العظمی بهجت بهترین درس اخلاق بود.
«نماز مرحوم آیتالله العظمی بهجت بهترین درس اخلاق بود. دوستانِ طلبه که میفرمودند ما درس اخلاقِ چه کسی برویم، من عرض میکردم یک وعده در روز، بروید نماز ایشان و یک نمازتان را با ایشان بخوانید؛ یک مداومتی که پیدا میشد، از هر درس اخلاقی اَنفع بود.
ورود ایشان به مسجد و خروجشان، نحوۀ تحولِحالشان در نماز، حضورشان در نماز، اینها خودش درس اخلاق بود. این چیزها برای مردم بیشتر مؤثر است تا قولمان. ما باید عَمَلمان و رفتارمان را اصلاح کنیم.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
🔺استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری🔻
«دولت جوانِ حزباللّهی صرفاً یک جابهجاییِ نسلی نیست؛ بلکه باید نسلی بیاید که عُمق مسائل انقلاب و چالش انقلاب و غرب را درک کند و بداند که با مفاهیم و الگوهای مدرن (اعم از الگوهای سوسیال یا الگوهای لیبرال)، نمیتوان به آرمانهای انقلاب اسلامی دست یافت.» ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
☑️ @mirbaqeri_ir