4_5906973581383829440.mp3
1.23M
❗️مشاوره بد علت طلاق میشود...
👤 استاد رائفی پور
4_5911218546670570628.mp3
5.36M
ریاضت لازم نیست
💬 برای دیدن امام زمان، مراقبت ها و چلهنشینیهای زیادی داشتم؛ حتی به علم حروف و اعداد هم متوسل شدم اما هنوز جوابی نگرفتم و سعادت دیدن امام نصیبم نشده...
📻 مجموعه داستان صوتی مهدویِ لحظه ی دیدار
💥 نسبت به فلسفه اسلامی، افراطگرا یا تفریطگرا نباشیم. فلسفه اسلامی با فلسفه یونان تفاوت دارد. فلسفه اسلامی از فرهنگ قرآن و فرهنگ اهل بیت(ع) تأثیر پذیرفته است.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«دو رويکرد در باب عرفان و فلسفه مسلمين و اسلامی وجود دارد که کاملاً مخالف هم هستند؛ يکي افراطگراست و ديگري هم تفريطگرا.
👈گروهي بينونت مطلق ميان اسلام و فلسفه و عرفان اسلامي قائلاند و فلسفه را ادامه همان حکمت يونان و عرفان را نيز ادامه عرفانهاي هندي و ايران باستان ميدانند؛ که اين يک غلو است.
👈از آن طرف هم اينکه ما بگوييم ادبيات اين فلسفه و عرفان، نازله قرآن است و لذا تنها راه دستيابي به قرآن و کليد گنج معارف قرآن است، اين هم در واقع نوعي مبالغه است.
البته اين بحث مربوط به جامعهشناسي علم است و نيازمند آن است که ما عوامل اجتماعيِ دخيل در فرايند توسعه فلسفه و حکمت و عرفان در دنياي اسلام را، هم از منظر فلسفه تاريخي و هم از منظر جامعهشناختي و انسانشناختي و حتي از منظر معرفتشناختي دنبال کنيم و به جواب روشني در اين حوزه برسيم.
آنچه که به ذهن ميآيد و مي توان به عنوان يک احتمال مطرح کرد و البته قابل نقد و بررسي است، اين است که بيترديد فرهنگ قرآن و فرهنگ اهل بيت(ع) در پيشرفت دانش عرفان و حکمت و نه فقط اين دو، بلکه در ساير دانشهاي تخصصي در دنياي اسلام بسيار مؤثر بودهاند؛ نه به اين معنا که تحريک به دانش و علمآموزي ميکردند بلکه فرايندي را براي تحقق دانش ايجاد ميکردند و قطعاً و بلاترديد فضايي را که اسلام و فرهنگ اهل بيت(ع) ايجاد کردهاند، فضايي اثرگذار بر فرهنگ عرفان و فلسفه بوده است و نظام موضوعات و مسائل مورد تحقيق در حوزه فلسفه را به شدت تحت تأثير قرار داده است. اگر چه حکمت و فلسفه ما متأثر از فلسفه يونان است، ليکن بيترديد توسعه مسائل و اولويتي که به نظام مسائل داده شده است، در دنياي اسلام کاملاً متفاوت با حوزه يونان است.» ۱۳۹۰/۹/۲۹
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 در دورۀ صدرالمتألهين و حتی در دورۀ شيخ اشراق، حدّ اوليۀ فلسفه _ که مفهوم مرکزی فلسفه است و همه مفاهيمِ ديگر، بر حول او چينش و تعريف و بازتوليد میشوند_ تحتتأثير معرفتهای توحيدی قرار گرفته است.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«فيلسوفان مسلمان، با فرهنگ اسلامي ميانديشيدند و به دنبال اثبات معارف اسلامي بودند. شما هيچ فيلسوف مسلماني نداريد که رسيده باشد به اينکه خدا نيست يا #توحيد اصل نيست، به ثنويت رسيده باشد. هيچ فيلسوف مسلماني نداريد که در اثبات نبوت يا حتي در بحث سياست مُدُن، پاي نبي اکرم (صلي الله عليه و آله) را پيش نکشيده باشد. اين بهمعناي تأثير فرهنگ اسلام بر عرفان و فلسفه است. يعني عرفان و فلسفه ما، بهلحاظ نظام موضوعات و بهلحاظ غايات و حتي بهلحاظ منابع، بهشدت تحت تأثير فرهنگ اسلام بودند. حتي يک قدم جلوتر بروم. ما يک امري داريم در فلسفه، به نام #مفهوم_مرکزی که من گاهي از آن به عنوان «حدّ اوليه» تعبير ميکنم. در دورۀ صدرالمتألهين حتي در دوره شيخ اشراق، اين حد اوليۀ فلسفه که مفهوم مرکزي فلسفه است و همه مفاهيمِ ديگر، بر حول او چينش و تعريف و بازتوليد ميشوند، در دوره اسلامي، تحتتأثير معرفتهاي توحيدي قرار گرفته است.
من بهعنوان نمونه، نظريه شيخ اشراق را عرض ميکنم که مفهوم «نور» را محور تحليل نظام آفرينش قرار ميدهد و کثرات عالم را بر محور نور تحليل ميکند و اين را هم گرچه به يک معنا وامدار حکمت ايراني است، ولي بيشتر، از معارف قرآني و فرهنگ نبياکرم (صلي الله عليه و آله) بهره جسته است، از جمله آيه نور. اين مفهوم مرکزي، روي همه دستگاه فلسفي او تأثير گذاشته. يعني همه چيز را بر پايه نور تحليل ميکند. گرچه گاهي تحلیل ایشان رسا نيست، ولي تلاش کرده که بر محور اين مفهوم مرکزي، تمام حکمت را سامان بدهد. اين تأثير فرهنگ مذهبْ بر حد اوليه فلسفه و بر مفهوم مرکزي فلسفه است. گرچه تلقي حقير اين است که آيه نور، بيان #شبکۀ_هدايت است، نه #شبکۀ_خلقت. و اينکه کثيراً اين را به عنوانِ بيان شبکه خلقت گرفتند و لذا نور را به وجود تفسير کردند، اين غفلت است. آن آياتي که شبکه خلقت را بيان ميکند، مثل آيتالکرسي است. و الا #آيه_نور، بيان شبکه هدايت است؛ در مقابل #آيه_ظلمات، که شبکه ضلال است. هر دو هم در سوره نور، به فاصله چند آيه آمدند. لذا نقل شده است که «سَأَلْتُ الرِّضَا عليه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ فَقَالَ هُدَى مَنْ فِي السَّمَاءِ وَ هُدَى مَنْ فِي الْأَرْضِ». اين هدايت است که مُتمثِّل در نبي اکرم (ص) و مشکات نور ايشان، قلب ايشان و مصابيحي ميشود که در وجود ايشان تجلي کرده. بنابراين، آيه نور، بيان نظام آفرينش نيست، نظام هدايت است. و اين البته غفلتِ مثلِ سهروردي است که اين را مبناي تفسير هستي قرار دادند، لذا نميدانم ظلماتش را ديگر چهکار ميکنند. در حالي که اگر مبناي هدايت و ضلال قرار بدهيد، دو تا دستگاه هدايت و ضلال ميشود. و جريان نور الهي، مال آن کساني است که وارد وادي ولايت حقه ميشوند «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ».
حالا در هر صورت، غرضم اين است سهروردي توانسته حد اوليه فلسفه را متأثر از قرآن بيان و بنا کند. بالاتر از او، صدرالمتألهين است». ۱۳۹۰/۹/۲۹
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 نماز مرحوم آیتالله العظمی بهجت بهترین درس اخلاق بود.
«نماز مرحوم آیتالله العظمی بهجت بهترین درس اخلاق بود. دوستانِ طلبه که میفرمودند ما درس اخلاقِ چه کسی برویم، من عرض میکردم یک وعده در روز، بروید نماز ایشان و یک نمازتان را با ایشان بخوانید؛ یک مداومتی که پیدا میشد، از هر درس اخلاقی اَنفع بود.
ورود ایشان به مسجد و خروجشان، نحوۀ تحولِحالشان در نماز، حضورشان در نماز، اینها خودش درس اخلاق بود. این چیزها برای مردم بیشتر مؤثر است تا قولمان. ما باید عَمَلمان و رفتارمان را اصلاح کنیم.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
🔺استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری🔻
«دولت جوانِ حزباللّهی صرفاً یک جابهجاییِ نسلی نیست؛ بلکه باید نسلی بیاید که عُمق مسائل انقلاب و چالش انقلاب و غرب را درک کند و بداند که با مفاهیم و الگوهای مدرن (اعم از الگوهای سوسیال یا الگوهای لیبرال)، نمیتوان به آرمانهای انقلاب اسلامی دست یافت.» ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
☑️ @mirbaqeri_ir
CQACAgQAAx0CVBp6RAACD2lgRnbrJLuu3ejsaArQ0wre0vyANAAC_wkAAss2MFLIQYoAAfTiIA0eBA.mp3
3.24M
🏴 #شهادت_امام_موسی_کاظم(ع)
♨️ملاقات با حضرت عزرائیل
[ حجت الاسلام عالی ]
@eitaa_Ostadaali
99072-ali-emam-hasan-1.mp3
202.8K
✅دانلود صوت سخنرانی کوتاه حجت الاسلام والمسلمین عالی باموضوع نرمش قهرمانانه امام حسن مجتبی علیه السلام
سازش در هر جایی خوب نیست،
اولیای خدا هم همینطور بودند،
حتی شما اگر می بینید امام مجتبی علیه السلام هم یک جا صلح کرد، معنای صلح و سازش امام مجتبی علیه السلام لبخند زدن به معاویه نیست،
معنایش این نیست که، خب حالا ما دیگر کوتاه آمدیم و به کارهای تو راضی هستیم اصلا این طور نیست،
امام مجتبی علیه السلام به تعبیر خیلی زیبای مقام معظم رهبری این یک نرمش قهرمانانه ای بود نه ذلیلانه …
[ حجت الاسلام عالی ]
@eitaa_Ostadaali
🎥⭕️نقشه آل سقوط برای امام زمان (عج)
استاد حجت الاسلام مهدی تائب
🔰 بزرگترین کانال هواداران #سردار_سعید_محمد
🆔http://eitaa.com/joinchat/1486618634C04b9977c14
⭕️ امام خامنه ای(مدظلهالعالے):
🔹امروز به زندگی موسی بن جعفر نگاه
میکنیم، خیال میکنیم یک آقای مظلومِ سر
به زیری در مدینه بود که مأمورین در فلان
جا زندانی و بعد هم مسموم کردند؛ قضیه
این نبود. قضیه یک مبارزه ی طولانی، یک
مبارزه ی تشکیلاتی، یک مبارزه ای با داشتن
افراد زیاد در تمام آفاق اسلامی بود.
📆 تاریخ: ۱۳۶۴/۰۱/۲۳
🍃| #شایداندکیتلنگر
🔰 بزرگترین کانال هواداران #سردار_سعید_محمد
🆔http://eitaa.com/joinchat/1486618634C04b9977c14
🖤 #شهادت_امام_موسی_کاظم ع تسلیت
🔘امام کاظم علیه السّلام فرمودند:
اَلمَغبُونُ مَن غَبَنَ من عُمرِهِ ساعَهً؛
زیانکار، کسی است که ساعتی از عمر خویش را باخته است.
📙حیاة الامام موسی بن جعفر(ع)، ج1، ص278
👈شرح حدیث:
گهر عمر بدین خیرگی از دست مده
آخر این عمر گرانمایه بهایی دارد(1)
قطار عمر به سرعت می گذرد.
روزها و شبها و هفته ها و ماهها، بی توقّف عبور می کنند. گرچه با گذشت زمان بر عمرمان افزوده می شود. در واقع، به تدریج از عمر ما کاسته می شود و به تعبیر حضرت علی(ع) هر نَفَس ما گامی است که به سوی #مرگ برمی داریم.
♦️پس سرمایه ی عمر را نباید رایگان از دست داد.
برخی برای گم کردن مقداری پول یا یک وسیله، اندوهگین می شوند، امّا نسبت به از دست رفتن لحظات پربهای #عمر که هرگز بازگشت پذیر نیست، غصّه نمی خورند. آیا این #خسارتی بزرگ نیست؟
♦️مغبون، تنها کسی نیست که در معامله و خرید و فروش، ضرر می کند.
زیانکار، تنها کسی نیست که زیان اقتصادی می بیند،
🔶زیانکار واقعی کسی است که #عمرش را از دست بدهد، بی آن که دستاوردی داشته باشد.
ما با زمان در حال داد و ستد هستیم. شب و روز، #جوانی و نیرو و نشاط ما را می گیرد. در این میان ما از گذر شب و روز چه می گیریم؟ در این داد و ستد، سود می بریم یا زیان می کنیم؟
بازنده واقعی کسی است که یک ساعت از عمرش را ببازد.
📙پی نوشت:
1. پروین اعتصامی.
منبع: حکمت های کاظمی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام کاظم علیه السلام)، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول (1390)
🔰 بزرگترین کانال هواداران #سردار_سعید_محمد
🆔http://eitaa.com/joinchat/1486618634C04b9977c14